May 11
بسم الله الرحمن الرحیم
يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ
آدرس کانال انجمن علمی-پژوهشی فلسفه اسلامی جامعة الزهراء(سلام اللّه علیها)
کانال ایتا :
@jzPhSRArazvojood
ارتباط با دبیر انجمن :
@Mahdizahra110
شماره تماس با دفتر انجمنهای علمی پژوهشی :
☎️۰۲۵۳۲۱۱۲۴۸۴
#اطلاعیه_پژوهشی
#نشست_علمی
انجمن علمی پژوهشی معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار میکند.
🔹سلسله نشست های علمی پژوهشی🔹
عنوان: «کنکاش در مسائل غامض حکمت اسلامی»
(ویژه طلاب جامعه الزهراسلام الله علیها سطح سه، چهار)
🎤با حضور:استاد جناب آقای عبدالرسول عبودیت
🔹اولین جلسه
📆چهارشنبه 10 آبان ماه 1402
⏰ساعت 7:15 الی 8:15
🏫مکان: جامعه الزهرا سلام الله علیها/ساختمان کتابخانه/ معاونت پژوهش طبقه سوم
(حضوری و مجازی)
🌐حضور برخط
http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz2602
راز وجود 🌱
#اطلاعیه_پژوهشی #نشست_علمی انجمن علمی پژوهشی معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها با همکا
زمان برگزاری دومین جلسه اطلاع رسانی می شود.
ما یک آواز را به این دلیل میشنویم که گاهی هست و گاهی نیست. اگر یک آواز ممتدّ و یکنواخت همیشه با پرده گوش ما سر و کار داشته باشد هرگز او را نخواهیم شنید.
غزالی میگوید ما از آن جهت نور را میشناسیم که گاهی هست و گاهی نیست، در یک جا هست و یک جا نیست؛
اگر وضع نور چنین میبود که همیشه جهان روشن بود، به طور یکنواخت هم روشن بود، سایه و تاریکی نبود، افول و غروبی نبود، در این وقت چیزی را که هرگز نمیشناختیم و به وجودش پی نمیبردیم همین نور بود که ظاهرترین اشیاء است و ظاهر کننده چیزهای دیگر است.
#استاد_مطهری🌱
📣 انجمن علمی پژوهشی علوم شناختی و هوش مصنوعی معاونت پژوهش جامعه الزهرا (سلام الله علیها) برگزار می کند
🔰کارگاه «تبیین ضرورت مطالعات بنیادین هوش مصنوعی»
✅استاد محترم: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید محسنی (دانش آموخته موسسه امام خمینی رحمه الله علیه و پژوهشگر)
🔸لینک ثبت نام در کارگاه
http://forms.jz.ac.ir/f_25/
⏳مهلت ثبت نام: تا 21 آبان 1402
⏰ زمان برگزاری:
سه شنبه 23 آبان ماه ساعت: 10- 12
🏫مکان: قم/جامعه الزهرا(سلام الله علیها)/ساختمان پژوهشگاه/طبقه سوم
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz2602
این داستان معروف است و من تا به حال از چند نفر شنیدهام. میگویند: یک وقت یک خارجی آمده بود کرج. [با یکی از اهالی] روبرو شد. این [محلی] خیلی جوابهای نغز و پختهای به او میداد. هر سؤالی که میکرد، خیلی عالی جواب میداد. بعد او گفت که تو اینها را از کجا میدانی؟ گفت: «ما چون سواد نداریم فکر میکنیم.»
این خیلی حرف پرمعنایی است: آن که سواد دارد معلوماتش را میگوید ولی من فکر میکنم. و فکر خیلی از سواد بهتر است.
#استاد_مطهری🌱
بسم الله الرحمن الرحیم
#معرفی_کتاب
کتاب «انسان و سرنوشت» نوشتهی متفکر شهید «مرتضی مطهری» است. این کتاب به دلیل طبیعت موضوع آن، از یکسو به ابهامزدایی از تصویر ما درباره نظام عالم کمک میکند و در ردیف کتابهای جهانشناسی قرار میگیرد و از سوی دیگر با توجه به ارتباط آن با مسئله اختیار و اراده در ردیف مباحث انسانشناسی نیز قرار میگیرد.
با عزم خویش هیچ یک این ره نمیرویم
کشتی، مبرهن است که محتاج ناخداست
❤🌱
#پروین_اعتصامی
راز وجود 🌱
#اطلاعیه_پژوهشی #نشست_علمی انجمن علمی پژوهشی معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها با همکا
#اطلاعیه_پژوهشی
#نشست_علمی
انجمن علمی پژوهشی معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار میکند.
🔹سلسله نشست های علمی پژوهشی🔹
عنوان: «کنکاش در مسائل غامض حکمت اسلامی»
(ویژه طلاب جامعه الزهراسلام الله علیها سطح سه، چهار)
🎤با حضور:استاد جناب آقای عبدالرسول عبودیت
🔹اولین جلسه
📆چهارشنبه 10 آبان ماه 1402
⏰ساعت 7:15 الی 8:15
🏫مکان:
ساختمان رو به روی نخل، معاونت آموزش، اتاق گروه علمی فقه و اصول
(حضوری و مجازی)
🌐حضور برخط
http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/
🌐کانال معاونت پژوهش
🆔https://eitaa.com/jz26026
راز وجود 🌱
#اطلاعیه_پژوهشی #نشست_علمی انجمن علمی پژوهشی معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها با همکا
جلسه دوم
چهارشنبه ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۲
ساعت ۷:۱۵ الی ۸:۱۵
🏫مکان:
ساختمان رو به روی نخل، معاونت آموزش، اتاق گروه علمی فقه و اصول
(حضوری و مجازی)
❌به تغییر مکان برگزاری توجه کنید.🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠هو اللطیف💠
مهرخوبان دل و دین از همه بی پَـــروا برد
رُخ شَــطرنج نبُرد آنــچه رخ زیبـــا برد
تو مپندار که مجنون سر خود مجنون گشت
از سَمَک تا به سُهایش کشش لیلی برد
من به سرچشمه خورشید نه خود بردم راه
ذره ای بودم و مِهــــر تو مــرا بالا برد
من خَس بی سر و پایم که به سیل افتادم
او که می رفت مرا هـــم به دل دریا برد
جام صَهبا ز کجا بود مگر دست که بود
که درین بزم بگردید و دل شیـــدا برد؟
خَمِ ابروی تو بود و کف مینوی تو بود
که به یک جلوه زمن نام و نشان یکجا برد
خودت آموختِیَم مِهر و خودت سوختِیَم
با برافروختــه رویی که قــرار از ما بــرد
همه یاران به سر راه تو بودیم ولی
خـــم ابروت مــرا دید و ز من یغمـا برد
همه دل باخته بودیم وهراسان که غمت
همه را پشت سـر انداخت، مرا تنـها برد
💠رحمة الله و رضوان الله تعالی علیه 💠
https://eitaa.com/jzPhSRArazvojood
هدایت شده از پژوهشگاه مطالعات اسلامی
💠 نشست علمی
«ارزش معرفتی تجربه عرفانی از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)»
🔰پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا سلام الله علیها با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می کند.
🎙ارائه دهنده:
سرکار خانم دکتر زهرا شریف
(عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده)
🎙ناقد:
حجت الاسلام جناب آقای دکتر علیرضا کرمانی
(عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره))
🔹دبیر علمی:
حجت الاسلام جناب آقای وحید سلیمانی
(دبیر پژوهشی گروه پژوهشی کلام پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه مطالعات اسلامی)
⏰ دوشنبه ۲۹ آبانماه، ساعت ۱۰-۱۲
🏢 قم، سالاریه، بلوار بوعلی، جامعه الزهرا سلام الله علیها، سالن جلسات طبقه همکف پژوهشگاه مطالعات اسلامی
🖥 لینک شرکت در جلسهی مجازی:
Http://online.jz.ac.ir/pajoheshgah
┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅
🌐کانال_پژوهشگاه_مطالعات اسلامی
🆔@motaleat_eslami
💠ضرورت احیاء فلسفه اسلامی
به نام خداوند جان و خرد
کزین برتر اندیشه بر نگذرد
دوستان سلام
مدتی این مثنوی تأخیر شد
مهلتی بایست تا خون شیر شد
با یاری حق تعالی بر آن شدم که بار دیگر نوشتن مطلب را آغاز کنم. و اگر خدا بخواهد ادامه دهم و با یاری او و شما آهنگ زمانی مشخصی را برای درج مطالب رعایت کنم.
عنوانی که در بالا ذکر شد، شاید شگفتی آور باشد. شاید سؤال شود که مگر فلسفه اسلامی مرده است که نیاز به احیا داشته باشد و نیز چه نیازی به احیاء این فلسفه داریم؟
ابتدا به این سؤال می پردازیم که حیات چیست؟
از دید این حقیر حیات؛ یعنی قدرت ایجاد تعامل با محیط پیرامون و تأثیر گذاری بر آن و تأثیر پذیری از آن و حیات متعالی وقتی است که این تعامل منجر به رشد دو طرف تأثیر گذار و تأثیر پذیر شود.
حال قضاوت را به اهل فلسفه می سپارم که پاسخ دهند که آیا فلسفه اسلامی در دوران حاضر با محیط پیرامون خود تعامل دارد؟ در حل کدام مسئله علمی تلاش کرده است؟ هر علمی اعم از علوم انسانی و علوم تجربی؟ اساسا فیلسوفان این عصر تن به رویارویی جدی با مسائل سنگین علمی می دهند؟
چند مقاله داریم که به نقد تفسیرهای فلسفی ناشی از علوم بر اساس مبانی فلسفه اسلامی پرداخته باشد؟ این فلسفه چقدر تأثیر پذیرفته است؟ روایت فلسفه امروز با روایت ملاصدرا تفاوتی کرده است؟
هنوز مقولات عشر با همان شکل و ترتیب و عناوین نقل می شود. هنوز از عبارات سده های قبل استفاده می شود. فلسفه اکنون همان است که ملای شیرازی می فرمود. شاید بعضی از مثال های آن تغییر یافته باشد.
مقایسه کنیم با فلسفه در مغرب زمین. چه تعامل جدی با علوم دارد. چالش ایجاد می کند و چالش می پذیرد. در پی این چالش ها نحله های مختلف به وجود آمده است و مدام در حال رشد است. تأثیر جدی بر علوم دارد و اساسا علاوه بر تأثیر بر روند پیشرفت علوم، نقش انطباق یافته های این علوم را با نحوه زندگی مردم بر عهده گرفته است.
در رشد علوم هم وضعیت روشن و واضح است. می گویند انشتین بعد از مدتی گفته بود که این نسبیت آن قدر پیشرفت کرده است که من دیگر قادر به فهم آن نیستم.
فکر می کنم تا این جای کار زنده نبودن فلسفه اسلامی را روشن کرده باشیم و در یادداشت بعدی به ضرورت احیاء می پردازیم انشاءالله. تا نوشته ای دیگر خدا نگه دار.
💠یکی از وبلاگ های شهید فخری زاده
🥀تقدیم به روح ملکوتی شان صلوات🥀
@jzPhSRArazvojood
هشام! به حرف مردم اعتنا نکن، به تشخیص مردم اعتنا نکن؛ تشخیص، تشخیص خودت باشد. ای هشام! اگر در دست تو یک گردو باشد و هرکس به تو برسد بگوید: به به! چه گوهر عالیای! در هیچ خزانهای پیدا نمیشود، تو که میبینی گوهر نیست نباید گول آنها را بخوری.
نقطه مقابلش: و اگر در دست تو گوهری باشد و هرکس به تو برسد بگوید: این گردو را از کجا آوردهای؟ تو نباید اعتنا کنی. اگر همه مردم به این گوهر گفتند گردو، تو تابع تشخیص و عقل و فکر خودت باش و عقل را راهنمای خود قرار بده.
# استاد_مطهری🌱
💠هو اللطیف💠
... تمام ابعادی که برای زن متصور است و برای یک انسان متصور است در فاطمه زهرا - سلام الله علیها - جلوه کرده و بوده است. یک زن معمولی نبوده است؛ یک زن روحانی، یک زن ملکوتی، یک انسان به تمام معنا انسان، تمام نسخه انسانیت، تمام حقیقت زن، تمام حقیقت انسان. او زن معمولی نیست؛ او موجود ملکوتی است که در عالم به صورت انسان ظاهر شده است؛ بلکه موجود الهی جبروتی در صورت یک زن ظاهر شده است....
تمام هویتهای کمالی که در انسان متصور است و در زن تصور دارد - تمام - در این زن است... زنی که تمام خاصههای انبیا در اوست. زنی که اگر مرد بود، نبی بود؛ زنی که اگر مرد بود، به جای رسول الله بود... معنویات، جلوههای ملکوتی، جلوههای الهی، جلوههای جبروتی، جلوههای مُلکی و ناسوتی - همه - در این موجود مجتمع است. انسانی است به تمام معنا انسان؛ زنی است به تمام معنا زن. از برای زن ابعاد مختلفه است؛ چنانچه برای مرد، و برای انسان. این صورت طبیعی نازلترین مرتبه انسان است و نازلترین مرتبه زن است و نازلترین مرتبه مرد است؛ لکن از همین مرتبه نازل، حرکت به سوی کمال است. انسان، موجود متحرک است؛ از مرتبه طبیعت تا مرتبه غیب، تا فنا در الوهیت. برای صدیقه طاهره این مسائل، این معانی حاصل است. از مرتبه طبیعت شروع کرده است، حرکت کرده است؛ حرکت معنوی؛ با قدرت الهی، با دست غیبی، با تربیت رسول الله - صلی الله علیه و آله و سلم - مراحل را طی کرده است تارسیده است به مرتبهای که دست همه از اوکوتاه است....
💠صحیفه امام خمینی -رحمة الله علیه -، جلد ٧ ، صفحه ٣٣٨ (٢۶ اردیبهشت ١٣۵٨)
https://eitaa.com/jzPhSRArazvojood
امام صادق سلام الله علیه فرمودند:
مَنْ ذَهَبَ فِي حَاجَةٍ عَلَى غَيْرِ وُضُوءٍ فَلَمْ تُقْضَ حَاجَتُهُ فَلاَ يَلُومَنَّ إِلاَّ نَفْسَهُ.[الفقیه ج٣ ص١۵۷]
آن که بی وضو در پی حاجت خود برود و نیازش برآورده نشود، جز خویشتن را سرزنش نکند.
از این حدیث چند نکته مهم به دست می آید:
١.پیوند ناگسستنی دین و دنیا؛بدین معنا که مناسب است در امور دنیوی باوضو بود تا خدا از یاد انسان نرود.
٢.توجه به روح توحیدی و الهی در کارهای دنیوی
٣.احساس عدم استقلال انسان در فعالیت های زندگی؛ چون بخشی از کارها با توفیق الهی به دست خود انسان انجام میگیرد و بخش دیگر، اثر توجه و عنایت غیبی خدا است.توجه خدا به آدمی نیز مایه برکت کار است؛ یعنی تمام نعمت ها به اراده الهی است؛ولی گاهی مشهود و به دست خود انسان موجود میشود و زمانی غیرمشهود و راه های پیش بینی نشده به دست می آید.
آیه الله جوادی آملی🌱
هدایت شده از پژوهشگاه مطالعات اسلامی
🔻مدرسه زمستانه شبههپژوهی « خداناباوری؛ زمـیـنـههـای روانی و اجتماعی در جــامـعــه ایــران»
▪️به صورت حضوری
▪️همراه با اعطای گواهی شرکت در دوره
⭕️ با حضور اساتید:
▫️حجت الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی
➖بسترهای روانی دینگریزی
▫️جناب آقای دکتر مهدی نساجی
➖تحلیل جامعه شناختی از افول دین در جهان
▫️جناب آقای دکتر میثم توکلی بینا
➖سلامت معنوی؛ رویکردی پیشگیرانه در باب معنا، مرگ و رنج
▫️جناب آقای دکتر وحید تقیپور
➖روانشناسی خداناباوری
▫️جناب آقای دکتر نصر بروجردیان
➖شبکه اجتماعی؛ ویژگیهای دینی جامعه مجازی کاربران ایرانی
▫️جناب آقای دکتر نیما نریمانی
➖الحاد، دغدغههای انسانگرایانه و علم زدگی
➖دبیر علمی
▫️حجت الاسلام والمسلمین وحید عابد
🗓 مهلت ثبت نام: تا 10 دی ماه (ظرفیت ثبت نام محدود میباشد)
🗓 زمـــان بـــرگــــزاری:
پنجشنبه 14 دی ، ساعت 8 الی 17:30
جـــــمــعـــه 15 دی، ساعت 8 الی 12
📍محل برگزاری: قـــم، خیابان صــفائــیـه، کوچه 37، مدرسه باقرالعلوم(علیه السلام)، سالن اجتماعات
ثبت نام از طریق لینک زیر:
🌐 https://survey.porsline.ir/s/mfHJNqkg
┄┅═══••✾••═══┅┄
🌐کانال پژوهشگاه مطالعات اسلامی
🆔@motaleat_eslami
بروید سراغ کارهای نشدنی، تا بشود. تصمیم بگیرید بر برداشتن کارهای سنگین، تا بردارید. «و لا یخشون احدا الّا الله». خب، زحمتهایش چه؟ رنجهایش چه؟ محرومیتهایش چه؟ جوابش این است که:
«و کفی بالله حسیبا»؛ خدا را فراموش نکن، خدا حسابت را دارد.
در میزان الهی، رنج تو، محرومیت تو، کفّ نفس تو، حرصی که خوردی، زحمتی که کشیدی، کاری که کردی، خون دلی که خوردی، دندانی که روی جگر گذاشتی،
اینها هیچ وقت فراموش نمیشود؛ «و کفی بالله حسیبا».
#مقام_معظم_رهبری🌱