eitaa logo
«کافِ میم»
69 دنبال‌کننده
96 عکس
41 ویدیو
4 فایل
📍تحریراتی چند پیرامون موضوعات مختلف ◾لطفا نقدها و پیشنهاداتون رو به آی دی پایین بفرستید، متشکرم🌷 @MjdKazemi1997
مشاهده در ایتا
دانلود
9.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تحلیل شنیدنی متعلق به بیش از چهل سال پیشِ شهید «حسن باقری» (غلامحسین افشردی) پیرامون آمریکا، اسرائیل و حزب الله
آزاداندیشی بستری حیاتی برای شکل گیری علم نافع .pdf
حجم: 193.7K
💠 آزاداندیشی بستری برای شکل گیری علم نافع 📝 کاف میم (مجید کاظمی)
💠 آزاداندیشی بستری حیاتی برای شکل گیری علم نافع ❗️توجه: مطالب زیر مبتنی بر اندیشه آیت الله سید علی خامنه ای، رهبر معظم انقلاب می باشد. ◾️تربیت قوه عاقله شرط اداره و پیشرفت کشور 🔻ایشان معتقدند که «هیچ کشوری بدون وجود یک قوّه‌ی عاقله، قابل اداره و قابل پیشرفت نیست.» و دانشگاه را مرکزی مهم برای «تربیت قوه‌ی عاقله‌ی» کشور می دانند و همچنین برای اینکه دانشگاه بتواند به نحو احسن به تربیت قوه عاقله بپردازند بایستی به الزاماتی توجه داشته باشند ازجمله: ۱) درگیر شدن دانشگاه با مسائل کشور ۲) تربیت فرهنگی و اخلاقی و هویتی دانشجویان ۳) صیرورت و تحول دائمی در محیط دانشگاه: - تبدیل رویکرد مصرف‌کنندگیِ علم به رویکرد تولید علم / هدفمند کردن تحقیقات در جهت برطرف کردن نیازهای کشور / قراردادن مقاله‌ها در جهت حل مسائل کشور / مبتنی نکردن ارتقاء اساتید صرفاً براساس تولید مقاله (اینجا به بیان سه مورد مهم صیرورت و تحول اکتفا شده است) ◾️پیشرفت علمی، شرط اساسی پیشرفت واقعی کشور 🔻از طرفی پیشرفت واقعی کشور را جز با پیشرفت علمی امکان پذیر نمی دانند. و «پیشرفتِ علمیِ کاریکاتوری» را نهی کرده قائل به لزوم «وجود منظومه علمی کامل کشور» هستند و توجه به اینکه به چه علمی نیاز داریم و به چه اندازه نیاز داریم را ضروری میدانند. ایشان پیشرفت علمی که مبتنی بر «رویکرد مصرف گرایی علمی» باشد را نهی و تشویق به رویکرد «تولید علم بجای مصرف علم» کرده اند. ◾️هدف علم، نفع رساندن به مردم 🔻از طرفی «هدفِ علم را نفع رساندن به مردم» می دانند و تاکید اساسی دارند که علم بایستی نافع باشد یعنی برایِ مردم نفع داشته باشد. ایشان «علم، را مقدمه‌‌ى عمل» می دانند و همچنین هدفِ علم را نفع رساندن به مردم می دانند. ایشان مشوقِ تحققِ علمِ نافع اند. علم نافع را علمی میدانند که مسائل کشور را حل میکند؛ در واقع حلّ مسائل کشور، را علمِ نافع می دانند. و وجود «مواجهه علمی با مسائل گوناگون کشور» را شرط اساسی برای پیدایش علم نافع میدانند. و محلی که بایستی این مواجهه علمی با مسایل تحقق یابد را «دانشگاه» می دانند. پس طبیعی است که یکی از الزامات تحقق «تربیت صحیح قوه عاقله» را «درگیر شدن دانشگاه با مسائل کشور» بدانند. ◾️علم نافع، یکی از پایه های تمدن نوین اسلامی 🔻ایشان علم نافع را «یکی از پایه‌های تمدن نوین اسلامی» میدانند و آن را یکی از شروط حیاتی تحقق تمدن نوین اسلامی میدانند پس طبیعی است که میان تحقق تمدن نوین اسلامی، پیشرفت کشور، تربیت قوه عاقله، علم نافع و مواجهه علمی به مسائل کشور پیوندی عمیقی وجود دارد و همچنین براحتی میتوان اهمیت دانشگاه ها را در میان مابقی مراکز تربیت قوه عاقله فهمید.
ادامه ... ◾️آزاداندیشی، شرط رشد اجتماعی، علمی، فکری و فلسفی 🔻از سویی دیگر ایشان قائل به این هستند که «آنی که کمک میکند به پیشرفت کشور، آزادی واقعىِ فکرهاست» وتوصیه اکید ایشان، نقش آفرینی فکری را برای جوانان و دانشجویان است. و می گویند: «در غیر فضای آزاد فکری، امکان رشد وجود ندارد. برای فکر، برای علم، برای میدان‌های عظیم پیشرفت بشری اصلا جایی وجود نخواهد داشت. ما در مباحث کلامی و مباحث فلسفی هرچه پیشرفت داشتیم، در سایه‌ی مباحثه و جدل و بحث و وجود معارض داشتیم.» ایشان می گویند: «بدون آزاداندیشی، این رشد اجتماعی، علمی، فکری و فلسفی امکان ندارد.» همچنین «آزاداندیشی را خاصیت علمی بودن» می‌دانند و معتقدند که «تحجر در میدان علم، اصولاً معنایی ندارد» و می توان گفت ایشان آزاداندیشی را بستر رشد و شکوفایی علم میدانند. ◾️آزاداندیشی بستر تربیت قوه عاقله 🔻 رهبر انقلاب، محل تحقق آزاداندیشی را «دانشگاه و حوزه» که دو مرکز مهم تربیت قوه عاقله است، می دانند. لذا بیش از صد بار -با کم و زیادش- تحقق فضای آزاداندیشی در دانشگاه ها را از «دانشجویان و حوزویان» مطالبه کرده اند. و قائلند که جوانِ هوشمندِ فرزانه‌ی دانشجو بایستی سازوکار آزاداندیشی در دانشگاه را محقق کنند. در واقع رواج آزاداندیشی در دانشگاه و حوزه موجب شکل گیری بستری مطمئن و مورد نیاز تربیت قوه عاقله می شود. آزداندیشی را می توان «حلقه واسط علم نافع و دانشگاه» دانست، حلقه گمشده ای که سالهاست رهبر معظم انقلاب آن را از جوانان مطالبه کرده اند. ◾️آزادفکری در خدمت علم نافع 🔻ایشان معتقدند که «باید روی مسائل فکر کرد.» و خطاب به دانشجویان می فرمایند که «عزیزان من! روی مسائل فکر کنید تا به نتیجه برسید. نهضت آزادفکری‌ ای که من پیشنهاد کردم در دانشگاه و حوزه راه بیفتد، برای همین است.» یعنی «فکرِ آزادانه و جمعیِ دانشجویان و استادان(همان قوه عاقله) پیرامون مسائل کشور» موجب شکل گیری علم نافع و نهایتا پیشرفت کشور و رسیدن به تمدن نوین اسلامی می شود‌. پس آزادفکری مقدمه ای است که تا شکل نگیرد آنطور که باید علم موجود در دانشگاه ها بصورت نافع در نخواهد آمد. پژوهش پژوهشگران نسبت مستقیمی با مسائل جامعه ندارند و نیازها، مشکل ها و مسائل جامعه سال به سال انباشت می شود و شرایط رفاه عمومی و پیشرفت جامعه روز به روز وخیم تر می شود. ◾️جمع بندی 🔻شرط تحقق تمدن نوین اسلامی و پیشرفت کشور، پیشرفت علمی و شکل گیری علم نافع است که شرط آن، هم راستایی پژوهش ها با نیازها، مشکلات و مسائل کشور است. «بستر شکل دهنده به علم نافع نیز آزاداندیشی است». پس عجیب نیست که رهبر انقلاب می فرمایند: آن‌ روز که‌ سهم‌ آزادی‌، سهم‌ اخلاق‌ و سهم‌ منطق‌، همه‌ یکجا و در کنار یکدیگر اداء شود(شکل گیری فضای آزاداندیشی)، آغاز روند خلاقیت‌ علمی‌ و تفکر بالنده‌ دینی‌ در این‌ جامعه‌ است‌ و کلید جنبش‌ «تولید نرم‌افزار علمی‌ و دینی‌» در کلیه‌ علوم‌ و معارف‌ دانشگاهی‌ و حوزوی‌ زده‌ شده‌ است‌. از این جهت میتوان اهمیت رواج فرهنگ گفت و گو و آزاداندیشی آن هم حول مسائل جامعه با رویکرد مواجهه علمی به مسائل را بخوبی درک کرد. لذا ما نیاز داریم «دانشگاه ها و دانشکده ها و حتی گروه ها نسبت خود را با مسائل درک کرده باشند» و «پژوهش های خویش را با رویکردی آزاداندیشی و در راستای نیازها، مشکل ها و مسائل جامعه تعریف کنند». در این میان وظیفه دانشجویان معتقد به پیشرفت کشور، این است که داعیه دار آزاداندیشی و رواج این سنت حسنه باشند تا که بستر شکل گیری علم نافع فراهم شود، ان شاالله.
8.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻تفاوت رویکردِ دکتر جلیلی با عموم کاندیدا و سیاسیون رو در این دو دقیقه بهتر میتونیم متوجه بشویم. «کمتر وقت داشتم تا در گعده ها و جلساتِ محفلیِ سیاسی شرکت کنم. ذهنم را به روی حاشیه ها و لابی و جلسات کم مایه سیاسی بستم و درهای دفترم را به روی باز کردم.» ✅ رأی ما، دکتر
22.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیام یکی از دوستان عزیز: «سلام علیکم در شب عرفه ، در بین الحرمین امام حسین ع دعاگوی شما هستم. حاجت روا باشید ان شاالله.»
🔻 و مرگ، خبری شوکه کننده! 🔹وقتمونو صرف دعوای رسیدن به ارزش های زندگیامون میکنیم، تو سر و کله هم می‌زنیم تا به اونایی که تو ذهنمونن برسیم! مشغول ارزشایی که خودمون یا خانوادمون و یا جامعه مون خط کشی کرده، میشیم. 🔹این وسط یکی مرتب داره بامون تماس میگیره که چیزی بهمون بگه، ولی تماما مشغولیم! مشغول گفتن، شنیدن، خوردن، دویدن و خوابیدن! ‌ این دل‌مشغولگی بی نهایت نیست، ایستگاه پایانی داره،، مرگ. «مرگ چنان آب سردی است بر پیکره پر مشغلهِ ما!» نهیب میزنه که «هان بیدار شو!» فرصتت تمام شد! «ارزش حقیقی زندگیتو نفهمیدی!» نفهمیدی خود «حیات» و فرصت زیستن، بزرگترین و اساسی ترین ارزشه. 🔹سالای سال عموما سعی کردیم با چیزای دیگه مثل درس و پول و شهرت و اینا معتبرش کنیم، غافل از که این چیزا همش اعتباریه، و اون چیزی که نقد نقده، «فرصت زندگی کردنه». 🔹میلیون ها سال گذشته، اتفاقات متعدد رقم خورده، باکتری ها،سلولها،موجودات و نهایتا انسان ها فرصت زیست یافتند. و ما با بی توجهیمون همه این تلاش ها رو نفی می کنیم. باید قبل از مردن، مُرد! بمیرید قبل از انکه شما را بمیرانند! وقتی جایگاه و ارزش فرصت زندگی رو بفهمیم، برای کیفیت گذرانش خیلی دقت بخرج میدیم و از تک تک لحظات استفاده میکنیم، توقعمونو معقول میکنیم،تلاش میکنیم، جهاد میکنیم. 🔺پ ن: شخص بیمار از دوستان ماست، محصل یکی از بهترین رشته ها در یکی از بهترین دانشگاه های کشورن که به این بیماری مبتلا شدن و امروز با مرگ رویارو شده است. فرق ما و ایشان این بوده که خداوند مزه مرگ رو زودتر از ما به او چشاند. خدایش رحمت کند. ممنون میشم برای ایشان فاتحه ای بفرستید. یا حق
💠نشست مجازی 🔻انتخاب، بستری برای مشارکت ملی در آینده کشور 🔹سخنران مجید کاظمی مسئول راهبری آزاداندیشی سازمان بسیج دانشجویی کشور 🌐 لینک جلسه: http://www.b2n.ir/w39822 📍بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور دهدشت
ـ﷽ـ | حضور آگاهانه و انتخاب آگاهانه؛ دو شرط اصلیِ نقش آفرینیِ سیاسیِ نافعِ اجتماعی 🔹یک فرد جهت زیستن، نیازمند خوارک است و سعی می‌کند خوارکی مناسب جهت رفع این نیاز خویش تهیه کند. در واقع شناختِ شخص از نیازهای خویش موجب تحرک او در جهت رفع آن نیازها می‌شود. یک جامعه نیز جهت زیستن نیازمند فراهم شدن شرایط و رفع مجموعه‌ای از نیازهای خویش مثلا گفت و گو و تعامل مشترک است و برای این امر سعی دارد زمینه‌‌های رفع این نیاز خود را فراهم کند که محصول این تلاش را در شکل‌گیری زبان‌ها و خط‌های مختلف جوامع در هزاران سال قبل، جهت نوشتن و تبادل گفته‌ها، احساسات و اندیشه‌هایشان می‌توان فهمید. 🔹می‌توان توضیحات بالا را این‌گونه صورت‌بندی کرد که «همچنان که تحرک و کنشِ فردی حاصل شناختِ فرد از نیازها، مشکلات و مسائل خود است، تحرک و کنشِ اجتماعی نیز حاصلِ شناخت جامعه از نیازها، مشکلات و مسائل خویش می‌باشد». 🔹با توجه به «الگویِ کنشگریِ اجتماعی» که بالاتر توضیح داده شد، اگر جامعه‌ای از نیاز و اهمیت نقش‌آفرینی عموم اعضاء خویش در «سرنوشتِ جغرافیایِ سیاسیِ محل زندگی خویش» مطلع باشد آنگاه سعی می‌کند در راستای رفع نیاز خویش تحرک و کنشگری فعالانه داشته باشد. در واقع وقتی مردم یک جامعه از نیاز خود و راهکارهای پاسخ به این نیاز آگاه باشند آنگاه سعی می‌کنند علاوه بر حضور و نقش آفرینی در سیاست‌گذاری کلان کشور با رأی دادن، به صورت آگاهانه‌ای انتخاب کنند، در واقع انتخابی جهت رفع نیاز مردم جامعه خویش باشد. 🔹پس یک «حضور آگاهانه» داریم که مبتنی بر «فهمِ نیاز به مشارکت و نقش آفرینی در سرنوشت کشور خویش» است و یک «انتخاب آگاهانه» که بر اساس «فهمِ درست و تناسبِ صحیح نیازها و راه‌حل‌های موجود و نهایتاً انتخاب اصلح» می‌باشد. هرچقدر مردم جامعه‌ای از نیاز به مشارکت در انتخابات و اثرگذاری آن در کیفیت زیستن در کشور خویش آگاه‌تر شوند قاعدتاً موجب افزایش حضور آگاهانه افراد آن جامعه می‌شود. و این آگاهی موجب «دغدغه‌مندی افراد» می‌شود و دغدغه‌مندی با معرفی نیازهای حیاتی جامعه به مدیران و مسئولانِ دلسوز، صادق، متعهد، متخصص و همچنین معرفی وظایف گسترده ریاست جمهوری و مدیران استانی و شهرستانی تابعه بستگی دارد. بایستی نسبت حقیقی و موثر رأی دادن با گستردگی سفره خانواده‌ها، ازدواج جوانان، کاهش تورم، مسکن‌سازی و شهرسازی، اشتغال جوانان، کیفیت خدمات عمومی، عدالت و رفاه اجتماعی، توسعه یافتگی و ... را به درستی نشان دهیم. نشان دهیم که ما تک به تک افراد یک جامعه با رأی دادن و یا رأی ندادن خود در تعیین کیفیت زندگی خود و مابقی مردم آن جامعه نقش داریم. این توضیحات پیرامون حضور آگاهانه. 🔹و اما انتخاب آگاهانه یک شخص صرفاً با حضور آگاهانه «نمی‌تواند» نقش‌آفرینی مفیدی داشته باشد. این شخص می‌داند که جهت رفعِ نیازهای خویش بایستی کنشگریِ اجتماعی در قالب رأی دادن داشته باشد ولیکن آیا تضمینی هست که بتواند انتخاب درستی برای سکانداری مدیریت کشور داشته باشد؟ خیر! بایستی عموم مردم بغیر از نیازهای جامعه خویش، از مشکلات و مسائل آن نیز به قدر کافی آگاه باشند تا بتوانند انتخابی درست و اصلح و شایسته داشته باشند. 🔹پس هر دوی حضور آگاهانه و انتخاب آگاهانه بایستی روی دهد تا «نقش آفرینیِ اجتماعیِ نافعی» شکل بگیرد و عموم افراد جامعه از این «کنشِ آگاهانهِ اجتماعی» نفع ببرند. (ان‌شاءالله) 📝 مجید کاظمی (کاف میم) @atom_kb
«کافِ میم»
🔻هر دانشگاه یک دولت سایه ▫️چند روزی است که از کاندیدای مختلف نکات متعددی شنیدم، ولیکن گُلِ این مطالب و سخنان، اصطلاحِ «هر دانشگاه یک دولت سایه» دکتر جلیلی بوده است. ◾️جلیلی معتقد است برای اداره کشور نیازمند «نگاه حداکثری بجای نگاه حداقلی به دانشگاه» هستیم. نگاهی که «دانشگاه» را محلی برای «پرداختِ اندیشگانی و نخبگانی به مسائلِ مختلف مردم» می داند. بگونه ای که مطالعات و تحقیقات و ذکاوتِ دانشگاهیان را «سرمایه ای جهت رفع و حل مشکلات و مسائل عموم مردم» و «نه سرمایه ای جهت سوخت رشد علمی دانشگاهیان در ژورنال های جهانی» می پندارد. در واقع در این نگاه «بیش از آنکه دانشگاه به دولت‌ها نیاز داشته باشند؛ این دولت‌ها هستند که به دانشگاه نیاز دارند‌.». در واقع بجای اینکه دولت در همه امور، نظر و راهکار دهد، کارشناسی امر را در تعامل سازنده با نخبگان و فرهیختگان و مجهزین به سلاح علم پیش می برد. در واقع دانشگاه ها، نهادهایی ناظر و ارزیابِ متخصص اند جهت «پرداختِ روشمند، علمی و البته پیوسته» به نیازها، مشکلات و مسائل مردم. ▫️این نهضت حل مسائل مختلف کشور توسط دانشگاهیان و در دانشگاه ها همان «علمِ نافع» است که از دیدگاه های رهبر انقلاب پیرامون نقش آفرینیِ دانشگاه و دانشگاهیان است. علم نافع در واقع علم و عالمی که برای جامعه خویش نفعی دارد. در اندیشه رهبر انقلاب، علم نافع یکی از پایه های شکل گیری تمدن اسلامی است. پس براحتی میتوانیم عمق اهمیت علم نافع را بهتر درک کنیم. ▪️وقتی می گوییم راهبرد ها با رویکردها تفاوت دارد از همین قبیل است. می شود شعار رشد علمی و فناوری داد بی آنکه راهبردی صحیح برای شکوفایی آن داشت. وقتی ما صرفا روی می آوریم به یک کارکرد، می شود «رویکرد»! ولی اگه راهی که ما را می‌تواند به ایده آل مدنظرمون نزدیک کند را بشناسیم و به آن باور داشته باشیم می شود راهبرد و آنگاست که می توان امید شکوفایی در آن زمینه را داشت. از دید حقیر یکی از اساسی ترین راهبردهای ممکن جهت حل مسائل کثیر و ثقیل کشور، همین« نهضت حل مسائل کشور توسط دانشگاهیان» است. بهمین خاطر است که تأکید دارم اقای جلیلی واقعا فرق داره، راهبرد و چارچوب نظریِ و عملیِ منطقی و شدنی دارد. 📝 کافِ میم (مجید کاظمی)