💠 نگرش حضرت آیتالله خامنهای به حوزه ترجمه قرآن :
نگرش حضرت آیتالله خامنهای به حوزهی ترجمه قرآن کریم، یک «نگرش واقعبینانه» است که هم به «وضع مخاطب» نظر دارد و هم معطوف به خصوصیّات «زبان قرآن» است؛ به همین خاطر ایشان ضمن عقیده به فهمپذیری قرآن کریم بدون وساطت ترجمه، «تدبّر» در قرآن و دستیابی به «فهم عالی» از آن و تسریع در امر «جامعهسازی دینی» را وابسته به ترجمههای خوب از قرآن کریم میدانند. «توأمانی ترجمه و تلاوت» در روششناختی تفسیر حضرت آیتالله خامنهای، نقش عمده و تعیینکنندهای در فرآیند فهم قرآن کریم و باورپذیری معارف آن و در نتیجه تحقق عمل قرآنی دارد.
روش تفسیر ایشان دقیقاً الگوی یک «ترجمه تفسیری» یا «ترجمه توضیحی» است. در این روش از تفصیل و مغلقگوییهایی کلامی، فلسفی، عرفانی، فقهی و ادبی به جدّ اجتناب میشود و سعی مفسر بر این است که ترجمهی توضیحی او پیرامون آیات قرآن بهگونهای باشد که خواننده یا مستمع قرآن، از فضای سوره دور نشود و فهم قرآن را در چهارچوب و ساختار سوره دنبال بکند. در این روش، مفسر، شأن اصلی را به آیات قرآن میدهد، از اینکه گفتههای او به تحتالشعاع قرار دادن آیات قرآن منجر بشود پرهیز میکند و میخواهد ارتباط مستقیمِ مستمع و مخاطب را با آیات قرآن برقرار نماید. حضرت آیتالله خامنهای در توضیح شیوهی تفسیری خود، به این روش تصریح کردهاند و آنچه از تفاسیر ایشان ارائه شده است، جز این را نشان نمیدهد.
@tafsiran
✍ یادداشتی بر بیانات رهبری
✔مقام معظم رهبری مدّظلّه العالی در دیدار روز اول ماه رمضان با قاریان و فعّالان قرآنی فرمودند که " تلاوت قرآن نباید ترک شود و لو روزانه نیم صفحه" .
با توجه به یادداشتی که در سایت رهبری در این مورد منتشر شده است ، مقصود معظّم له از تلاوت به این ترتیب است که:
● #تلاوت یعنی قرآن را به گونه ای بخوانی که انگار میخواهی پیام آن را به خود یا به دیگران منتقل کنی . یعنی حتی خودت هم که میخوانی برای خودت به ترتیبی بخوانی که آن زبان معنوی و فراگیر قرآن در روح خودت اثر بگذارد .
و اگر چنانچه خود قادر به چنین تلاوتی نیستی از تلاوت دیگران استفاده کن تا این اثر را در روح خود در یابی که از آن به "#استماع" تعبیر کردند.
¤[ پس از نظر ایشان کنار گذاشتن تلاوت و استماع به این بهانه که قرآن برای تدبّر هست و نه تلاوت نادرست است و از طرف دیگر تلاوت به قصد تفنّن و سرگرمی را رد می کنند.]
🔸️عدّه ای هم هستند که قرآن را برای بهره مندی معنوی میخوانند که این کار خوب است اما کافی نیست و در کنار این نوع تلاوت باید زمانی برای تدبّر روزانه باشد که برای رسیدن به این تدبّر استفاده از" ترجمه تفسیری " را معظّم له پیشنهاد دادند.
🌀 لذا کانال قرآنی تفسیران که تا امروز از ابتدای قرآن تا آیه ۱۶ سوره بقره به #ترجمه_تفسیری و بیان نکات تربیتی این آیات پرداخته ،ضمن ادامه این مسیر سعی خواهد کرد روزانه تلاوتی را در کانال برای "استماع" عزیزان و قرآن دوستان عزیز قرار دهد.
امیدوارم با انتقاد و پیشنهادات خود بنده را در این مسیر یاری بفرمایید.
#کانال_قرآنی_تفسیران
@tafsiran
7.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 گزیده تفسیر | آیه ۱۷ و ۱۸ سوره بقره
■در این آیه خداوند برای اینکه وضع و حال حقیقی منافقان را بهتر بیان کند یک مثال زده و فرموده ؛ حال منافقان (که خودشان آگاه نیستند) مانند حال و روز کسی هست که در یک مسیر تاریکی آتشی را روشن می کند تا راه را پیدا کند،اما خداوند این آتش را خاموش می کند و آنها را در تاریکی رها می سازد.
□ در این مثال منظور از نور آتش ؛ علم ، جهان بینی ، تفکر و عقلانیت هست که هر انسان بر مبنای آن زندگی خود را تنظیم می کند که در کلیات به صورت مکاتب فکری مادی (مثل کمونیسم و لیبرالیسم و...) و در جزئیّات فرد به فرد کمی متفاوت و نسبی وجود دارد.
🔅اما چرا خداوند نور آنان را خاموش می کند این تعبیر اشاره به نوع آفرینش الهی و ناپایداری افکار و اعمال غیرالهی دارد یعنی همانطور که مثلا نور آتش هیزم بالاخره تمام میشود یا مثلا نفت و گاز و باطری ولی مثلا نور خورشید تا آخر عمر انسان حداقل هست ، علوم و مکاتب غیرالهی هم چون متصل به نور الهی نیستند امکان دوام ندارند چون سنخیتی با نوع آفرینش ندارند و پس از مدتی قابلیت کمک به زندگی انسان را از دست می دهند.
◇ چرا خداوند آنها را در تاریکی رها می کند چون آنها آنقدر از نور خدا فاصله گرفتند و دشمنی و عناد کردند و تمسخر و بی اعتنایی نمودند که هیچ امیدی برای خود باقی نگذاشتند.
○🔹️ پس منافقان هم از نور خدا محروم شدند و از هدایت بازماندند و در تاریکی قرار گرفتند و هم اینکه گوش و زبان و چشم باطنیشان بدلیل نشنیدن حق و نگفتن حق و ندیدن نشانه های الهی از کار افتاده است
انسان کر و کور در تاریکی.
@tafsiran
Baghare18.mp3
1.11M
تفسیر صوتی استاد قرائتی
آیه ۱۸ سوره بقره
🚥 مفهوم کلمات | ۱۷و۱۸ بقره
#مثلهم = مثل سخنی است که در آن به جای توضیح اصل منظور ، حالت یا پدیده ای را که میتوان برخی از اجزای آن را به اصل منظور تشبیه کرد ، گفته میشود تا فهم منظور آسانتر و بهتر صورت گیرد.
#استوقد = خواست بیافروزد(آتشی) را
#ذهب_الله_بنوره = "ذهب ب" يعني چیزی را (از بین) بردن ، علت اینکه اذهبه نگفته برای تاکید بر این نکته است که نور کامل در قبضه قدرت خداست و به هر کس بخواهد میدهد و از هر کس بخواهد دریغ می کند.
#تركهم_في_ظلمات = رها کرد آنها را در تاریکیها ، علت اینکه نور مفرد و ظلمات جمع آمده این هست که نور یکی و آنهم فقط از خداست ولی گمراهی بسیار زیاد و متنوع هست.
@tafsiran
1402-01-11 Loghmani.mp3
8.78M
📼 انسان در قرآن کریم
#حجت_الاسلام_لقمانی
✍کانال قرآنی تفسیران
@tafsiran
9.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺تلاوت قرآن با تدبر
▫️دوستان سعی کنند در همه اوقات – به خصوص در ماه رمضان – تلاوت قرآن را از یاد نبرند. قرآن نباید از زندگیتان حذف شود.
تلاوت قرآن را حتماً داشته باشید؛ هر چه ممکن است. تلاوت قرآن هم، با تأمل و تدبر اثر میبخشد. تلاوت عجلهیی که همین طور انسان بخواند و برود و معانی را هم نفهمد یا درست نفهمد، مطلوب از تلاوت قرآن نیست.
◀️ بخشی از بیانات رهبر انقلاب
▫️«کانال قرآنی تفسیران»
🏷️@tafsiran
5.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا