eitaa logo
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
1.9هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
97 ویدیو
84 فایل
*┄┄┄┅═✧﷽✧═┅┄┄┄* 🔳مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام(ره) 🔰متمرکز بر مطالعات پیشرفت و جمهوریت 🔗وابسته به ◼️معاونت راهبردی مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ◼️پژوهشکده باقرالعلوم(ع) ✉️نظرات و پیشنهادات: @ali_abedi273 ⚠️نشر بدون ذکر منبع جایز نیست⚠️
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 تحلیل 🔸استاد فلاح شیروانی / اول 🔰 🔰 💠اگر برای یک تیم دو سه نفرۀ پارتیزانی برنامه می‌ریزی اهدافت در دیدرس، انتخاب‌ها تیز و عملیاتی، اقدام‌ها تند و چالاک خواهد بود. در این تیم هماهنگی یعنی یک پچ و پچ ساده، غذا یعنی جیره و چیزهایی که در راه پیدا کردیم، استتار یعنی هرجا و ... . اما اگر برای یک لشگر برنامه‌بریزی «همه‌چیز» تغییر می‌کند. هماهنگی ستادی خودش داستانی می‌شود، ارزیابی فرماندهان و شناسایی توانمندیهای رهبری آنها خودش حسابی ذهن را مشغول می‌کند و ... جابجایی لشگر آنقدر ساده نیست که بتوانی سریع تصمیم بگیری، درک وضعیّت روانی لشگر کار ساده‌ای نیست و ... حال اگر برای جبهه و برای یک جنگ برنامه‌ریزی بکنی به ناچار در استراتژیها غوطه‌ور می‌شوی. در اینجا مرد جنگ بودن و اهل‌جنگ ماندن و ... گویا عالم متفاوتی دارد. 💠این مهم است که ما در کدام سطح می‌اندیشیم. اگر سطح منتخب ما همان جبهه است باید عواطفمان را از سطح کارآمدی یک نانوایی بالاتر ببریم. این سطح، جهانی خاص خود، دلیرانی ویژۀ این کار و دلیریهای مخصوص به خود دارد. 💠واقعاً به این معتقدم. برخی ذوق تربیتی دارند و در عالم تربیت پر از حدس و الهامند، تحلیلهایشان با بقیه متفاوت است، تدبیرهایشان متفاوت است، حوصله کردن‌هایشان متفاوت است. با نگاه غیر تربیتی و با ادبیات غیر تربیتی راحت می‌توان این فرد را سفیه خواند، راحت. خیلی راحت. حتی ذوق راهبردی در عالم تربیت معنای خاص خود را دارد. برخی در حد تربیت یک فردند، برخی یک مدرسه و برخی وسیع‌تر. 💠برخی ذوق راهبردی در حد رهبری یک کشور را دارند. درک این آدمها و طرح‌هایی که می‌ریزند خیلی ساده نیست. 💠بیانیه گام دوم را مهم می دانم به خاطر «ظرف صدور»ش و ضرورتهای محیطی امروز و هدفی که دنبال می کند و ادبیاتی که انتخاب کرده و زاویۀ نگاهش و روش بیانش و ... . 💠وجود افقی به نام «رهبری انقلاب اسلامی ایران» بسیار مایۀ رشد است. از این موضوع به فضل الهی غفلت نخواهیم کرد و دیری نیست که دارائیهای این موقف شکوهمند شیعی دوران ما در مباحثاتمان خود را نشان خواهد داد. 💠آنچه برای حقیر جذاب و باشکوه است متانت و درایت و سلامتی است که دستگاه تربیتی شیعی و حوزه های علمیه می تواند رقم بزند. آثار تربیت حوزوی را در کار امام و رهبری به وضوح می توان دید. حوزه ذوق حکمی ـ حکمت به معنای قرآنی ـ به انسان می دهد و این ذوق خیلی جاها که چشمها نمی بیند چیزهای زیادی می فهمد و باور می کند و در پیش می گیرد. این بررسی بخش مهمی از طلبگی امروز ماست. بخشی جذاب و دانش زا و شورانگیز. 💠به لطف الهی رهبری شیعی و فقیهانه و حکیمانۀ کشور ما شگفتیهای بسیاری تا کنون پدید آورده و اسباب جدیدی برای تفسیر بسیاری از آموزه های دینی. https://eitaa.com/kalam_Enghelabi/1587 .
🔶 تحلیل 🔸استاد فلاح شیروانی / دوم 🔰 🔰 💠 به یاد می‌آورم که در انتهای دور دوم آقای هاشمی تلقی ما این بود که این کشور به طور قاطع از مکتب امام فاصله گرفته است و دیگر امیدی به آن نیست. گذشته از سوگیریهای پرخطای بنیانی دولت هاشمی، شکل‌گیری یک مافیای قدرت و ثروت از همه بیشتر ما را مأیوس می‌کرد. ظهور دولت هوچیگر و هرهری مذهب اصلاحات مهر تأییدی بر این تحلیل زد. اما در همان دور نخست دولت اصلاحات بود که با تجمیع همۀ شواهد اجتماعی با شگفتی تمام به این جمع بندی می‌رسیدیم که «خیر، انقلاب دارد چیزی را قی می‌کند.» انقلاب حال خوشی نداشت ولی مثل یک پیکر نیرومند و شگفتی‌آفرین مشغول سوخت‌وساز حیات بود. آینده واقعاً روشن بود. عده‌ای داشتند از مدار اصلی انقلاب که طالب آن و حافظ آن خود مردمند ـو حالا داشتیم آن را می‌دیدیم ـ خارج می‌شدند(کنار گذاشته می‌شدند). 💠 پس از اصلاحات شعارهای آقای احمدی‌نژاد گرفت. ایشان البته گویا به تدریج به ریش گرفت و همۀ اینها را به پای خود نوشت(و توصیۀ واضح رهبری در اولین جلسۀ هیأت دولت با ایشان در سال 84 را که «ارزیابی درستی از اندازۀ خود داشته باشید» نتوانست جدی بگیرد)، ولی برای ما که تمام این سالها زجر کشیده بودیم برای یک لحظه هم خاموش نبود که کسی یا چیزی این زمینۀ آماده را رقم زده بود. ایشان تنها شعارهای درست داد، «مثل رهبر انقلاب». 💠 ما متأسفانه اهمیّت این موضوع را درک نمی‌کنیم، حتی وقتی شعار می‌دهیم «انقلاب آرمانهای خود را فراموش کرده است» متوجه نیستیم که به‌خوبی اشراف بر موضوع نداریم و یک تلقی سریع را داریم فریاد می‌زنیم و گمان نمی‌کنیم که این طور بازی کردن با این موضوع مهم ـ چه بی‌خیالی چه این طور باخیالی ـ چقدر خطرناک است و چقدر تأسف‌آور است. https://eitaa.com/kalam_Enghelabi/1587 .
🔶 تحلیل 🔸استاد فلاح شیروانی / سوم 🔰 🔰 ▫️چالش اصلی انقلابها 💠رهبر انقلاب در مقام برشمردن چالشهای انقلاب اسلامی جملۀ عزیزی فرمودند: «چالش اصلى همۀ تحولات بزرگ اجتماعى ـ از جمله انقلابها ـ صیانت از جهتگیرى هاى اصلى این انقلاب یا این تحول است. این مهمترین چالش هر تحول عظیم اجتماعى است كه هدفهائى دارد و به سمت آن هدفها حركت و دعوت مى كند. این جهتگیرى باید حفظ شود. اگر جهتگیرى به سمت هدفها در یک انقلاب، در یك حركت اجتماعى صیانت نشود و محفوظ نماند، آن انقلاب به ضد خود تبدیل خواهد شد؛ در جهت عكس اهداف خود عمل خواهد كرد.» (14/3/89) 💠شهید مطهری نیز عین همین بیان را دارند و پس از این که می‌فرمایند، «نهضتها مانند همه پدیده هاى دیگر ممكن است دچار آفت زدگى شوند. وظیفه رهبرى نهضت است كه پیشگیرى كند و اگر احیاناً آفت نفوذ كرد، با وسایلى كه در اختیار دارد و یا باید در اختیار بگیرد، آفت زدایى نماید. اگر رهبرى یك نهضت به آفتها توجه نداشته باشد یا در آفت زدایى سهل انگارى نماید قطعاً آن نهضت، عقیم یا تبدیل به ضد خود خواهد شد و اثر معكوس خواهد بخشید.» 💠به شش آفت اشاره می‌کنند که در صدر آن «نفوذ اندیشه‌های بیگانه» است: «اندیشه هاى بیگانه از دو طریق نفوذ مى كنند. یكى از طریق دشمنان. ... نمونه اش را در قرون اولیه اسلام دیده ایم. ... دیگر از طریق دوستان و پیروان. گاهى پیروان خود مكتب به علت ناآشنایى درست با مكتب، مجذوب یك سلسله نظریات و اندیشه هاى بیگانه مى گردند و آگاهانه یا ناآگاهانه آن نظریات را رنگ مكتب مى دهند و عرضه مى نمایند.» (مجموعه آثاراستادشهیدمطهرى، ج24، ص85) https://eitaa.com/kalam_Enghelabi/1587 .
🔶 تحلیل 🔸استاد فلاح شیروانی / چهارم 🔰 🔰 ▫️وظیفۀ اصلی رهبری 💠 یکی از بحثهای شیرین مقام معظم رهبری تأملات و تبیین‌های ایشان در باب ولایت فقیه است. ولایت فقیه را در یک بحث محدود فقهی محصور کردن باعث شده به عظمت این «ایدۀ مترقی» ـ به قول حضرت امام ـ پی نبریم. 💠 باید این رکود خسارتبار شکسته شود. باید جامعۀ انقلابی از حاشیه‌پیمایی و تبدیل شدن به ملعبۀ دست این و آن یا خودیهای سطحی و هیجانی دست بردارد و به صورتی تاریخی به این اندیشه و رهیافت رشدآفرین بپردازد. بحث ولایت فقیه به شدت بحث روز است، بحث فرداست، بحث سرنوشت است. جامعۀ انقلابی هم نشان داده که از این ناحیه ـ با صد افسوس ـ رخنه‌پذیر است و قابلیّت سطحی‌نگری و حتی «سفاهت» دارد. درک نکردن ولایت فقیه ـ به حمل اولی و حمل شایع ـ انسان پرشور را در این مقطع زیبای انقلاب اسلامی به صورت زجرآوری سرگردان می‌کند. 💠 البته وظیفۀ ما این است که به جای بحثهای سرد و تکراری در این باب، مهمترین بحث مربوط به حوزۀ «ادارۀ انقلاب» را از همۀ زوایای ممکن به بحث بگذاریم و متوجه شویم که زیر چتر این ابرتئوری راهنما باید چگونه عمل کرد. بخش قابل توجهی از بحثهای مربوط به «ولایت فقیه» و «مردمسالاری دینی» یکسان است. روح ماجرا یکی است و شأنها تفاوت می‌کند، البته تفاوت هم جدی است. 💠 «ولایت فقیه، جایگاه مهندسی نظام و حفظ خط و جهت نظام و جلوگیری از انحراف به چپ و راست است؛ این اساسیترین و محوریترین مفهوم و معنای ولایت فقیه است. بنابراین ولایت فقیه نه یک امر نمادین و تشریفاتیِ محض و احیاناً نصیحت کننده است ـ آن طوری که بعضی از اول انقلاب این را می خواستند و ترویج می کردند ـ نه نقش حاکمیت اجرایی در ارکان حکومت دارد؛ چون کشور مسئولان اجرایی، قضائی و تقنینی دارد و همه باید بر اساس مسئولیتِ خود کارهایشان را انجام دهند و پاسخگوی مسئولیتهای خود باشند. نقش ولایت فقیه این است که در این مجموعۀ پیچیده و درهم تنیدۀ تلاشهای گوناگون نباید حرکت نظام، انحراف از هدفها و ارزشها باشد؛ نباید به چپ و راست انحراف پیدا شود. پاسداری و دیده بانیِ حرکت کلی نظام به سمت هدفهای آرمانی و عالی اش، مهمترین و اساسی ترین نقش ولایت فقیه است. 💠 دینی بودن این تئوری امام بزرگوار این نقش را از متن فقه سیاسی اسلام و از متن دین فهمید و استنباط کرد؛ همچنان که در طول تاریخ شیعه و تاریخ فقه شیعی در تمام ادوار، فقهای ما این را از دین فهمیدند و شناختند و به آن اذعان کردند. البته فقها برای تحقق آن فرصت پیدا نکردند، اما این را جزو مسلّمات فقه اسلام شناختند و دانستند؛ و همینطور هم هست. 💠 دشمنی با امام بدیهی است که دشمنان امام خمینی و دشمنان مکتب سیاسی او از این نقش خوششان نمی آید؛ لذا او را آماج حملات قرار می دهند. در رأس اینها کسانی هستند که به برکت امام بزرگوار ما و مکتب سیاسی او، دستشان از غارت منابع مادی و معنوی این کشور کوتاه شده است. آنها جلودارند، یک عده هم دنبالشان حرکت می کنند. بعضی می فهمند چه کار میکنند، بعضی هم نمی فهمند چه کار می کنند.» (14/3/83) https://eitaa.com/kalam_Enghelabi/1587 .
🔶 تحلیل 🔸استاد فلاح شیروانی / پنجم 🔰 🔰 ▫️خطر تحریف 💠 چندی است رهبری خطر تحریف مکتب امام را از هر پنجره و روزنی فریاد می‌کنند و از همه تقاضای کمک کردند و طبق معمول ما خیلی به ایشان کمک رساندیم(؟!) و در ثواب این کار شریک شدیم(!) و بالاخره تا حدی نفس خطر گرفته شد و ما الآن خوشحالیم(!!). 💠 ایشان در سالهای سازندگی و اصلاحات و حتی پس از آن هم با این مشکل درگیر بودند. درگیری ایشان با یک راهبرد نیست، درگیری با یک «اسلام دیگر» است. اسلامی که اگر بر این کشور حاکم شود دمار از روزگار مکتب امام در می‌آورد ـ کاملاً آگاهانه ـ و کاخهای اموی را در وسط سینۀ این کشور انقلابی به آسمان بلند می‌کند و تنها با ریخته شدن خون‌های بسیار می‌توان جامعه را به مسیر اصلی خود برگرداند. 💠 «بعضيها با نام عقلانيت، با نام اعتدال، با نام پرهيز از جنجال و دردسر بين المللى، مى خواهند از مبانى انقلاب و اصول انقلاب كم بگذارند! اين نمى شود؛ اين نمى شود. اين نشانۀ بى صبرى و نشانۀ خسته شدن است. گاهى اين خسته شدن را ـ كه خودشان خسته شده اند ـ به مردم نسبت مى دهند: مردم خسته شده اند! نه، نخير. مردم آن وقتى كه احساس كنند مسئولين كشور با سربلندى مسلمانى و عبوديت خودشان را اعلام مى كنند، خوشوقت مى شوند؛ خوشحال مى شوند. اين مردم، مسلمانند. حركت مردم هم به خاطر همين بود.» (19/6/1387) 💠 در تیرماه سال 94 پس از تذکرات مکرر خطر تحریف مکتب امام در یک جلسۀ دانشجویی فرمودند: 💠 «یک واقعیّت این است که در این کشور از بعد از رحلت امام، سعی یک مجموعۀ مصمّمی بر این شد که آرمان‌های انقلاب را به‌کلّ بشویند بگذارند کنار. بعضی‌شان اشتباه کردند و همان اوّل، همین را اعلان هم کردند. در روزنامه مقاله نوشتند، حرف زدند. این‌جا یک خطای راهبردی کردند یا خطای تاکتیکی کردند و مشت خودشان را باز کردند که می‌خواهند آرمان‌ها را به‌کل، کنار بگذارند. 💠 پنهان‌کاری البتّه حالا پخته‌تر شده‌اند، حالا نمی‌گویند، می‌خواهند بعضی‌ها آرمان‌ها را کنار بگذارند امّا صریح نمی‌گویند، به جای این‌که بگویند عمل می‌کنند. آن‌وقت، بی‌عقل‌ها قبل از این‌که عمل بکنند بنا کردند گفتن. خب کسانی را هم که حدس نمی‌زدند که چنین چیزی وجود داشته باشد، بیدار کردند. از آن روز شروع شده. بی‌وقفه هم کار کردند. فقط هم در داخل کار نکردند؛ • هم در داخل کار کردند، هم در خارج کار کردند، • هم از عنصر فکری استفاده کردند، • هم از عنصر علمی استفاده کردند، • هم از عنصر هنری استفاده کردند، • هم از عنصر سیاسی استفاده کردند، برای این‌که آرمان‌ها را در کشور از بین ببرند، یعنی نسل جدید آرمان‌ها را به‌کلّ فراموش کند.» (دیدار با جمعی از دانشجویان، 20/4/94) 💠 در ادامه نیز فرمودند: «حالا شما نگاه كنيد، ببينيد كه نشاط و حيات آرمانها در كشور علىرغم آنها در چه حد است. قبل از غروب گفتم، بيشتر پيشرفتهاى علمى برجستۀ ما به وسيلۀ جوانان ارزشى به وجود آمده؛ بيشترين جلسات مذهبى و معنوى و دينى از جوانها تشكيل ميشود؛ بيشترين عناصر شركت كنندۀ در مظاهر مربوط به جمهورى اسلامى و انقلاب، جوانهايند؛ اين جوانهايى كه نه جنگ را ديدند، نه امام را ديدند، نه انقلاب را ديدند، نه درست برايشان تشريح شده.» (20/4/94) https://eitaa.com/kalam_Enghelabi/1587 .
🔶 تحلیل 🔸استاد فلاح شیروانی / ششم 🔰 🔰 💠 در بیانیۀ عزیز و شریف «گام دوم انقلاب» نیز همین مطلب مهم را گوشزد نمودند: 💠 «انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّۀ پُرافتخار را بدون خیانت به آرمان‌هایش پشت سر نهاده و در برابر همۀ وسوسه‌هایی که غیرقابل مقاومت به نظر می‌رسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دوّمین مرحلۀ خودسازی و جامعه‌پردازی و تمّدن‌سازی شده ‌است.» 💠 البته توضیح زیبا و به شدت عالمانه‌ای را نیز می‌افزایند: 💠 «جمهوری اسلامی، متحجّر و در برابر پدیده‌ها و موقعیّتهای نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست، امّا به اصول خود بشدّت پایبند و به مرزبندی‌های خود با رقیبان و دشمنان بشدّت حسّاس است. با خطوط اصلی خود هرگز بی‌مبالاتی نمیکند و برایش مهم است که چرا بماند و چگونه بماند.» 💠 سخن ما در این نوشته این است که حادثۀ شکوهمند یاد شده را چه کسی باعث شده است یا بیشترین، اساسی‌ترین، آگاهانه‌ترین، پرکارترین و «هوشمندانه‌ترین» نقش را چه کسی داشته است؟ 💠 برخی واقعاً نمی‌توانند اهمیّت جامعه‌شناختی، تاریخی و تمدنی این مهم را در بیابند. نمی‌توانند وزن آن را روشن کنند. برخی ذائقه‌ها توان درک اهمیّت این موضوع را ندارد. به همین جهت سری به تأیید تکان می‌دهد و می‌گذرد. اگر رهبر انقلاب با ورود قاطع کسی را بردارد در نظر ایشان حادثه‌ای افسانه‌ای خواهد بود و در خاطرشان ماه‌ها باقی خواهد ماند، ولی این که کارشناسی داریم که می‌تواند جهت‌گیری کشور را بفهمد و جهت درست را هم بفهمد و برای جهت‌گیری درست یا حفظ جهت‌های درست تدبیر کند و می‌تواند برای آن اقدام مؤثر هم بنماید، چندان به چشمشان نمی‌آید. واقعاً نمی‌توانند ارزش این حادثه را حتی اگر بپذیرند اندازه بگیرند و در جشن و سرور این دست‌آورد بزرگ غوطه‌ور شوند و مستانه از خداوند متعال شکرگزار باشند. 💠 البته برخی این دست‌آورد را تأیید نمی‌کنند. با این توصیف همراه نیستند. تلقی بنده این است که این طائفه دربارۀ چیزی سخن می‌گویند که معنای جامعه‌شناختی و تمدنی آن برایشان خیلی روشن نیست. مشکل جامعۀ انقلابی نیز همین است. 💠 بیانیۀ گام دوم شاهد خوبی بر زنده بودن این آرمانها و ارزشهاست و بعد از طلوع این بیانیه وظیفۀ ما معلوم می‌شود، ولی ما بدون درک موقعیّت راهبردی این بیانیه و دسته‌ای امور شبیه به آن، به نق زدن و ناشکری و بی‌جا انتقاد کردن و اشتباهی هدف‌گیری کردن و ... می‌پردازیم. گمانمان هم این است که داریم برخورد هشیارانه‌ای به خرج می‌دهیم. https://eitaa.com/kalam_Enghelabi/1587 .