eitaa logo
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
1.9هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
97 ویدیو
84 فایل
*┄┄┄┅═✧﷽✧═┅┄┄┄* 🔳مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام(ره) 🔰متمرکز بر مطالعات پیشرفت و جمهوریت 🔗وابسته به ◼️معاونت راهبردی مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ◼️پژوهشکده باقرالعلوم(ع) ✉️نظرات و پیشنهادات: @ali_abedi273 ⚠️نشر بدون ذکر منبع جایز نیست⚠️
مشاهده در ایتا
دانلود
• تحلیل • ؟!!! ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️سخت نیست 1ـ «رهبری» همان طور که قانون اساسی تعیین کرده و رهبر انقلاب نیز بارها بیان کرده اند، در امور اجرایی و مدیریتی دخالت نمی کند، رهبری غیر از مدیریت است حتی مدیریت کلان؛ 2ـ سیاستگذاری در امور خارجی در هیچ کشوری در افق وزارت امور خارجه بسته نمی شود؛ 3ـ رهبری در قضیۀ برجام در حالی که موافق مذاکره با آمریکا نبودند ولی به خاطر خواست و اصرار دولت دهم و و بخصوص یازدهم با آن موافقت کردند و خطوط واجبی را برای توافقنامه تعیین کردند؛ 4ـ موافقت رهبری طبق اعلام خود ایشان تنها به خاطر این بود که مردم این دیدگاه و این رویکرد را دوباره «تجربه کنند» و «بیدار شوند» و بر «ظرفیت تفکرشان» افزوده شود؛ 5ـ علارغم تکرارها و اصرارهای رهبری این خطوط قرمز مراعات نشد؛ 6ـ حتی رهبری تصویب را منوط به نظر مجلس کردند تا عقل مملکت مانع اجرای آن شود، اما مجلس آن را در 20 دقیقه تصویب کرد؛ 7ـ رهبری ممانعت از تصویب و اجرای این قرارداد را در افق مسؤولیت خود نمی دیدند؛ زیرا خطر و خسارت قطعی پیش رو در حد انحراف جمهوری اسلامی یا مخاطره هایی جبران ناپذیر نبود که چنین ورودی را بطلبد؛ 8ـ حالا کسانی که اصرار بر برجام داشتند و اصرار داشتند که آن را این گونه اجرا کنند باید مسؤولیت آن را بپذیرند؛ 9ـ چه زیبا است که تحلیلهای رهبری به وقوع پیوست و حالا سینه چاکان «تعامل با سفاکان دنیا» دنبال مقصر می گردند تا از شرّ وبال برجام نجات پیدا کنند(وقیحانه)؛ 10ـ زیباتر این که در حالی که برجام را خواستۀ رهبری جا می زنند علاقه دارند، بلکه می کوشند بگویند رهبری مانع درست کرد تا برجام به ثمر نرسد(اشدّ وقاحتاً)؛ این اشتباه است اگر فکر کنیم این رفتارها بلانسبت تنها از سفیه، دیّوث، خودخواه، بی رحم و دروغگو بر می آید، برادران ما که از این رذائل مبرا هستند، فقط و فقط متدین و امین اند؛ البته «سیاست» در فرهنگ غربی یعنی همین؛ نکند خدای ناکرده غربزده هم یعنی همین! ┄┅••؛••┅┄ رهبر انقلاب : «یکی از دوستان گفتند تصویب برجام را به رهبری نسبت داده‌اند؛ خب بله، امّا شما که چشم دارید، ماشاءالله هوش دارید، همه چیز را میفهمید! آن نامه‌ای را که من نوشتم نگاه کنید، ببینید تصویب چه جوری است؛ شرایطی ذکر شده که در این صورت این [توافق] تصویب میشود. البتّه اگر چنانچه این شرایط و این خصوصیّات اجرا نشد، اِعمال نشد، وظیفۀ رهبری این نیست که بیاید وسط و بگوید برجام نباید اجرا بشود. [البتّه]خود این، یک مقوله‌ای است که وظیفۀ رهبری در این جور مواقع اجرائی چیست. عقیدۀ ‌ما این است که در زمینه‌های اجرائی، رهبری نباید وارد میدان بشود و یک کاری را اجرا کند یا جلوی اجرای یک کاری را بگیرد، مگر آنجایی که به حرکت کلّی انقلاب ارتباط پیدا میکند؛ آنجا چرا، وارد میشویم، امّا در موارد دیگر نه. بنابراین نه، برجام را به آن صورتی که عمل شد و محقّق شد، بنده خیلی اعتقادی نداشتم و بارها هم به خود مسئولینِ این کار -به آقای رئیس‌جمهور، به وزیر محترم خارجه، به دیگران- همین را گفته‌ایم و موارد زیادی را به آنها تذکّر داده‌ایم»(۹۸/۰۳/۰۱) ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح بلند سردار پرافتخار اسلام شهید قاسم سلیمانی اعلی الله مقامه ☘️@faslefarhang
• تحلیل • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ هان بترس! در زیارت عاشورا لعن می فرستیم بر کسانی که صحنۀ ظالمانۀ سرکوب کردن مهمان کوفه را شنیدند و به آن راضی بودند؛ «سمعت بذلک و رضیت به». اما کسانی نیز این صحنه را دیدند، راضی نبودند، ولی ساکت شدند، آنها نیز به لعنهای تاریخی شیعه نزدیکند. توابین چنین احساسی دربارۀ خود داشتند. دربارۀ این قوم شماتتهای بسیاری صورت گرفته است، خود نیز به چیزی جز شهادت در راه طلب خون امام حسین ع راضی نمی شدند. ولی، نکتۀ تلخ تاریخ اینجا است که این تحرکها و جانفشانیها از نظر تحلیلگران واقع بین فایده ای نداشت، چون دیگر امام حسین ع از دست رفته بود و نهضت او به خاک و خون کشیده شده بود و تاریخ حیات بشر یک بار دیگر شانس جهش و تعالی خود را از دست داده بود. ما با مصیبت رشدیافته و ائتلافی از انواع نفاق، دیاثت، دزدی، بی عرضگی، وقاحت و ... روبه صفتی مواجهیم. آنچه در رأس همۀ اوصاف کارگر افتاده است و این روزها را اداره می کند روحیۀ شیطنت و روبه مآبی است. مراقب باشیم «شیطنت» این مقطع از تاریخ حاصلخیز حیات شیعه را به یک باتلاق فضائل تبدیل نکند. باید خود را و خاموشان را انذار دهیم که سکوت به نفع روبهان است و آنها را گرگ می کند. باید این تنبه را ایجاد کنیم که هر خاموشی بی جای ما فشاری به رهبر انقلاب است. همۀ سکوتها و عافیت طلبیها و راه نجوئیدنهای ما بدون تردید ما را مدیون قطره قطره های خون شهیدان می کند. مراقب باشیم با این سکوتها این جلگه عمارخیز را به کویر قاضی شریح ها تبدیل نکنیم. وقتی که می گوییم باید مردم را پای صندوقها آورد و باید ایشان را نسبت به مسؤولیت انتخابات توجیه کرد می گویند خیلی سخت است. این که توجیه مردم سخت است توجیه کاملی نیست که خاموش بمانیم. با یک کار سخت مواجهیم. مثل عملیاتهای دوران دفاع مقدس. از نقاط مستعد شروع کنیم. ▫️شرط لازم در اسفند سال 94 دفتر رهبری نمایندگان طلاب را به جلسه ای با رهبر انقلاب فراخواندند. سالها بود رهبری با حوزویان دیدار نداشتند؛ این دعوت جالب و نسبتاً عجیب بود. ابتدای سال 94 رهبری دربارۀ تحریف عملی مکتب امام تذکرات سختی داده بودند : «خطر تحریف امام به‌عنوان یک هشدار باید در گوش و چشم مسئولان کشور، صاحب‌نظران فکری انقلاب، شاگردان قدیمی امام، کسانی که علاقه‌ی به این راه دارند، و عموم جوانان، فرزانگان، دانشگاهیان، حوزویان، تلقّی بشود.»(14/3/94) در همان صحبت بود که گفتند : «اگر راه امام را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد.» (14/3/94) وقتی تحرک خاصی در این باب صورت نگرفت در آخر همان سال طلاب را طلبیدند و به آنها فرمودند : «مسئلۀ انقلابیگری در حوزۀ قم در معرض خطر است. این را باید توجه کنید. باید جزو مسائل اصلی شما باشد.» با توضیح بیشتر ایشان معلوم شد چرا نگران غیرانقلابی شدن حوزه بودند؛ فرمودند انقلاب وقتی پیروز شد که اکثر مردم توجیه شدند و در شهر و روستا یک سخن را زمزمه می کردند. اما : «مردم را چه کسی آورد به خیابان؟ شماها آوردید، طلبه‌ها آوردند. بله، امام رهبر بود، اگر امام نبود بدون شک این اتفاق اصلاً نمی‌افتاد؛ اما ابزار امام چه بود؟ آن وسیله‌ای که فکر امام را، خواستۀ امام را، آن نیت امام را تحقق بخشید، عملیاتی کرد، اجرایی کرد، حوزۀ علمیه بود، طلاب بودند؛ ارتباط انقلاب با حوزۀ قم این است.» یعنی برای آن که مردم تصمیمهای درست و تاریخی بگیرند به «قیام طلاب» نیاز هست✧ سخن ایشان این بود که اکنون نیز به چنین حضوری نیاز هست؛ 1. باید دوباره سخنان انقلاب را در جامعه تبلیغ کرد و به گوش مردم رساند. باید مردم را برای رفتار مناسب آماده کرد. مردم دچار ابهاماتی می شوند، مشکلات و شبهات آنها را زمین گیر می کند، ولی دلشان با انقلاب است. برای آن که رفتار مناسبی بکنند باید کمکشان کرد. «دل‌ها خوبند، دل‌ها مؤثرند اما دلها وقتی در خانه‌ها بتپند و بیرون نیایند، هیچ اثری نمی‌گذارند» 2. باید برای این کار هوای طلاب را داشته باشید و آنها را تجهیز کنید. «بنابراین بینش انقلابی در قم بایستی توسعه پیدا کند، حرکت انقلابی باید توسعه پیدا کند.» در این مقطع که انتخابات حساسی در پیش داریم نیز لازم است همۀ بزرگان حوزه در تمام سطوح به فکر تجهیز و تشویق طلاب باشند و آنها را برای توجیه مردم نسبت به حضور در انتخابات و رأی دادن به فردی شایسته وادار به قیام کنند. ┄┅••؛••┅┄ خدا کمک می کند؛ یعنی کار به فضل الهی رونق خواهد گرفت. «و لَيَنْصُرَنَّ اَللّٰهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اَللّٰهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ»﴿الحج‏، 40﴾ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ☘️@faslefarhang
🔰کتاب «حیات معرفتی مسلمان مسئول» به قلم پژوهشگر ارجمند حجت الاسلام حمید آقانوری در 144 صفحه، به همت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی آماده چاپ گشته و توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم به زیور طبع آراسته خواهد شد. 💠 نویسنده محتوای کتاب را چنین توضیح می دهد: «‌حیات معرفتی یعنی لایه‌ای از زندگی ما که در آن فهمیدن و دانستن نقطه کانونی و مساله محوری است. اینکه چه چیزی را بدانیم و چه چیزی را ندانیم و اصلا دانستن چیست؟ حیات معرفتی جزء آن دسته از مسائل زندگی ماست که از جهتی بسیار آسان و از جهتی بسیار پیچیده است. به همین جهت اولین قدم رسیدگی به آن روشن کردن مساله است. دغدغه ما در حیات معرفتی چیست؟ معمولا اینگونه تصویر می‌شود که وقتی صحبت از دانستن است پس مشکل چیزهایی است که نمی‌دانیم و باید بدانیم؟ مساله از همین تصویر ساده از سوال شروع می‌شود و به دنبال آن فهرستی طولانی از آنچه باید بدانیم ردیف می‌شود. اما اگر مساله پیچیده‌تر از این باشد چه؟ از آن طرف هم، سوالات بی‌پاسخی هستند که نوعی آشفتگی در زندگی اعتقادی ما رقم می‌زند پاسخی در خور ندارند. مانند اینکه چگونه آنچه می‌آموزیم را به ایمان تبدل کنیم؟ چگونه میان فکر آزاد و رابطه تفهمی با قرآن جمع کنیم و در تعارضات فهم شخصی و آنچه از قرآن می فهمیم راهی بیابیم؟ با تکثر نظرات عالمان دینی در یک موضوع چه کنیم و با چه سازکاری تکلیف حرکت خودمان را مشخص کنیم؟ مسیر خودسازی ما چه نسبتی با یادگیری معارف دارند چون آنچه مهم است ظاهرا آموخته‌های انسان نیست بلکه ایمان و عمل اوست؟» —---— 🇮🇷 کلام انقلابی |@kalam_Enghelabi
🔰کتاب «مکتب امام به روایت رهبری» با تهیه و تنظیم حجت الاسلام و المسلمین فلاح شیروانی در 700 صفحه، به همت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی آماده چاپ گشته و توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم به زیور طبع آراسته خواهد شد. 💠 در توضیحات پشت جلد کتاب آمده است: «پس از رحلت امام خمینی ره در نیمه خرداد 1368 سکان انقلاب به دست شاگرد قابل و وفادار ایشان آیت الله خامنه حفظه الله تعالی افتاد. هر ساله در زمان رحلت حضرت امام ره سالگردی نیز به رسم وفاداری و تجلیل از آن بزرگ مرد در کنار حرم مطهر ایشان برگزار می گردد. این مراسم به هیچ وجه از رونق نیافتاده است و به فرموده رهبری:«هر سال روز چهار دهم خرداد فرصتی است برای مطرح شدن بخشی و بعدی از ابعاد زندگی مطهر امام و خط مبارک و روشن آن بزرگوار.»(1390/3/14) از نظر ایشان امام بنیانگذار یک مکتب فکری و سیاسی و اجتماعی است؛ اندیشه ای که امام ارائه کرد خصوصیات کامل یک ساخت منسجم نظری را داراست و به همین واسطه به معنای واقعی یک مکتب فکری را تشکیل داده است. کل این مراسم مورد اعتنای جهان امروز است و به آن با نگاهی تحسین برانگیز می نگرند. با توجه به سوگیری و سطح خوب مباحث به نظر رسید می توان برای تبیین «مکتب امام به روایت رهبری» از این 31 سخنرانی مدد گرفت و با استخراج ابعاد بحث ایشان و تعریف ساختاری برای آن، مجموعه این سخنان را در مدونه ای پردازش شده ارائه کرد.» —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
• اندیشه • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ بر مدار اقتدار 1 ◈ قدرت ملی یعنی چه؟ به مجموع تمامی منابع مادی و معنوی در دسترس یک ملت در قلمرو یک واحد جغرافیایی ـ سیاسی به نام کشور برای پیگیری اهداف ملی خود گفته می‌شود. امور مختلفی می‌تواند این قدرت را برای یک ملت پدید بیاورد، و طبعاً دیدگاه واحدی در این باب وجود ندارد و از منظر جهان‌بینی‌ها و نگاه‌های علمی مختلف می‌توان تفسیر متفاوتی از قدرت ملی داشت. آنچه مهم است این است که قدرت، بود و نبود خود را در یک کارکرد نشان می‌دهد : پیشبرد اهداف ملی. ◈ قدرت ملی دغدغۀ کیست؟ هر آنکه به بقای یک ملت یا شکوفایی آن می‌اندیشد دغدغۀ قدرت ملی را دارد. هر آنکه آینده‌ای برای یک کشور فرض کرده و می‌خواهد آن کشور به آیندۀ مزبور دست پیدا کند، دغدغۀ قدرت ملی را دارد. دغدغۀ قدرت ملی متعلق به کسانی است که آرمان داشته باشند یا به تعبیری که امروزه رایج شده، صاحب یک رؤیا باشند. قَالَ النبی ص : «الْأَمَلُ‏ رَحْمَةٌ لِأُمَّتِي، وَ لَوْ لَا الْأَمَلُ مَا أَرْضَعَتْ أُمٌّ وَلَداً وَ لَا غَرَسَ غَارِسٌ شَجَراً.» آرزو مایۀ رحمتی برای امت من است. اگر آرزو نباشد هیچ مادری فرزند خود را شیر نمی‌دهد و هیچ باغبانی درختی را غرس نمی‌کند. ◈ آیا مطلوب است که قدرت ملی یک دغدغۀ ملی باشد؟ از منظر مکتب امام این که یک جامعه آرمان داشته باشد در شمار بزرگترین سعادتهای او است. و این که از رهگذر وجود یک آرمان ملی دغدغۀ ملی قدرت نیز وجود داشته باشد مسلماً یک رشد ویژه است. ◈ قدرت ملی چگونه برآورد می‌شود؟ عناصر قدرت ملی در یک تقسیم نسبتاً رایج می‌توان عناصر تشکیل دهندۀ قدرت ملی را بر اساس منشاء و کاربرد آن‌ها به دو گروه «ملی» و «اجتماعی» تقسیم کرد : • ملی: . جغرافیا . منابع طبیعی . جمعیت • اجتماعی: . اقتصادی . سیاسی . نظامی . فرهنگی، روانشناختی . اطلاعاتی (این بحث ادامه دارد ...) ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح بلند بزرگ مقتدر مظلوم عالم حضرت علی علیه السلام ☘️@faslefarhang
• اندیشه • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ بر مدار اقتدار 2 مکتب توحیدی حضرت امام نگاه ویژه ای به عوامل اقتدار و عناصر توان زا دارد. انقلاب اسلامی ایران حداقل دو قدرت را در منظومۀ عناصر قدرت ملی برجسته کرد و با صورتبندی ویژه ای به حوزۀ مطالعات فلسفۀ سیاسی هدیه کرد. آن عناصر عبارت بودند از «قدرت ایمان» و «قدرت ارادۀ ملت». ◈ قدرت ایمان وَ لاٰ تَهِنُوا وَ لاٰ تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ اَلْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ﴿آل‏عمران‏، 139﴾ سست نشوید و محزون نباشید در حالی که شما برترید، اگر «مؤمن» باشید. در این آیۀ کریمه برتری را به ایمان معرفی می کند. ایمان یک عنصر عاطفی محض نیست. ایمانی که تعهد نیاورد و ایمانی که انسان را به عمل هرچند کوچک واندارد در واقع مفاد واقعی ایمان را ندارد. «در صدر اسلام، رسول مكرّم اسلام (ص) و صحابه و نيز جانشينان بزرگوار ايشان توانستند با اتكاى به خدا، يك تمدن عظيم تاريخى را پايه‏گذارى كنند. آنها هم در برابر قدرتهاى بزرگ زمان خود، على‏الظاهر كوچك بودند؛ اما ايمان به آنها قدرت بخشيد و توانستند براى چندين قرن، عظمتى را در تاريخ ايجاد كنند. ما چرا نتوانيم؟ «وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ». شرطش ايمان است.» (03/ 12/ 1368) «ايستادگى در مقابل زورگويى استكبار جهانى، مخصوص اين ملت و اين كشور است و همين است كه استكبار را نسبت به اين كشور و اين ملت، دچار حقد و بغض كرده است. اما من اين را عرض كنم؛ اين هم ناشى از وعده‏ى الهى است كه حقد و بغض استكبار، هيچ كارى نخواهد توانست بكند؛ «أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ». قرآن كريم در دو جا مى‏فرمايد: «وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا»، «فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ». هرگز از مواضع خودتان پايين نياييد و در مقابل دشمن احساس ضعف نكنيد. او كه بناى كار را بر دروغ و فريب و زورگويى گذاشته، ضعيف است؛ اما شما كه به خدا متكى هستيد، قوى هستيد»(30/ 11/ 1370) ◈ قدرت ارادۀ ملّت «إِنَّ اَللّٰهَ لاٰيُغَيِّرُ مٰا بِقَوْمٍ حَتّٰى يُغَيِّرُوا مٰا بِأَنْفُسِهِمْ»﴿الرعد، 11﴾ خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر آنها در وجود خود تغییری بدهند. «معجزه‏هاى اجتماعى برخلاف معجزۀ اژدها شدنِ عصاى موسى است؛ چون آن‏طور معجزه‏ها ربطى به ارادۀ انسان ندارد؛ اما معجزه‏هاى اجتماعى به‏طور مستقيم به ارادۀ انسانها ارتباط پيدا مى‏كند؛ «انّ اللَّه لايغيّر ما بقوم حتّى يغيّروا ما بأنفسهم».»(16/ 04/ 1383) این سنّت الهی نیز تجربه شده است. «[یکی از کارهای او] ايجاد حكومتى بر مبناى اسلام بود؛ چيزى كه به ذهن مسلمانها و غيرمسلمانها خطور نمى‌كرد، و خواب خوشى بود كه مسلمانهاى ساده‌لوح هم هرگز آن را با خود تصور نمى‌كردند و نمى‌ديدند. امام(ره) در حد يك معجزه، به اين خيال افسانه‌آميز لباس واقعيت پوشاند.» (16/3/1368) البته اضافه کنیم؛ مؤمن اگر به اقتداری نیز برسد آن را به تجلی توحید تبدیل می‌کند. نگاه توحیدی یعنی ببینیم که نقش خدا در این عالم یگانه است. حضرت امام می فرمایند : «اسلام طبیعت را مهار مى‏كند براى واقعیت؛ و همه را رو به وحدت و توحید مى‏برد. ... اسلام براى برگرداندن تمام محسوسات و تمام عالم به مرتبه توحید است. ... برگرداندن همه طبیعت و همه ظِلهاى ظلمانى به آن مقام نورانى، كه آخِر مقام اُلوهیت است. آنى كه اسلام مى‏خواهد تمام علوم، چه علوم طبیعى باشد و چه علوم غیر طبیعى باشد، ... این است كه تمام اینها مهار بشود به علوم الهى و برگشت به توحید بكند»(صحیفه امام، ج‏8، ص435، 13 تیر 1358) ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح بلند بزرگ مقتدر مظلوم عالم حضرت علی علیه السلام ☘️@faslefarhang
گاهی پدر شدیم و پسر را گریستیم گاهی پسر شدیم و پدر را گریستیم هر روز و شب، درست چهل سال می‌شود ساعات تلخ پخش خبر را گریستیم هر روز و شب، درست چهل سال می‌شود هی لخته، لخته خون جگر را گریستیم هر دم به خون خویش فتادیم و ساختیم هی قبر تازه کوه و کمر را، گریستیم مادر شدیم و از پس هر زخم انفجار هی چشم‌های مانده‌به‌در را گریستیم در خون نشست روسریِ دختران‌مان رخساره‌گان قرص قمر را گریستیم بعد از تو روزگار همانی که بود، ماند هر سال ما قضا و قدر را گریستیم بعد از تو نیز مثل خودت، عاصیِ عزیز! شب را گریستیم، سحر را گریستیم 🔸ضیاء قاسمی تقدیم به گل‌های پرپر در «دشتِ برچی» —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
• تحلیل • 1 ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ ویراست 1 ••┅┄ مراد از چارچوب گفتگو با مردم دال مرکزی گفتمان انتخابات نیست. چارچوب گفتگو شامل برجسته ترین موضوعاتی است که برای مردم مطرح است و اصلی ترین سخنانی که ما پیرامون آن موضوعات داریم. این نوشته با تأملات بعدی و دریافت ملاحظات عزیزانی که متن را مطالعه می کنند ویرایش خواهد شد. ◈ تحریمها • دربارۀ اثرگذاری تحریمها و گسترۀ فشار آن مبالغه شده است و بر همان اساس با ظرفیتهای درونی و طرفهای بیرونی تعامل شده است که این یک خطای راهبردی بزرگ است(تحریف)؛ • دربارۀ علت بقای تحریمها تخیلات زبونانه ای شده است/ در میان این تخیّلات یکی شریف شمردن دشمن و پرخطا یا گناهکار انگاشتن خود قرار دارد(تحریف)؛ • راه رفع تحریمها به سوی قالبهای سهل و ذلیلانه ای کانالیزه شده است(تحریف)؛ • روی تحریم تمرکز بیجایی صورت گرفته و عوامل شکوفایی اقتصاد عمداً نادیده گرفته شده است(تحریف)؛ .. این دولت برخلاف تمام دولتهای موفق طول تاریخ به توان داخلی بی اعتنا است و مشغول تحقیر و انکار آن است؛ .. بلکه از رکود و فشار اقتصادی و ضعف و علیل کردن کشور به عنوان عاملی برای تأمین انگیزۀ ملی جهت پیگیری رفع تحریم مطابق طراحی و خواست دشمن عمل شده است؛ • در مواجهه با تحریمها منفعلانه عمل شده است؛ یعنی تنها به رفع تحریم نگاه دوخته شده است در حالی که می توان تحریمها را خنثی کرد. این یعنی حربه را از دست دشمن در آوردن(تحریف)؛ ◈ مذاکره • در مذاکره به ضعیف ترین شکلهای مذاکره تن داده شده است : .. نشان دادن اشتیاق بلکه احتیاج به مذاکره؛ .. اعلام تهی دست بودن کشور؛ .. پدید آوردن وضعیتهای نمایانگر قحطی در کشور؛ .. تیم تخصصی ضعیفی را پشت کار بردن و قطع ارتباط با عقبۀ کارشناسی کشور؛ .. گناهکار بودن ایران پذیرفته شده است؛ .. بی اعتنایی به خط قرمزهای دقیق و عاقلانۀ مطرح شده توسط مقام معظم رهبری؛ .. از دست دادن همۀ سرمایه ها و عوامل فشار بر مذاکره؛ .. تضعیف روانی عوامل اقتدار به شکلهای گوناگون(از جمله پیشرفتهای منطقه ای)؛ • در مذاکره روی عناصر تضعیف کنندۀ موضع آمریکا کار نشده بلکه به آن بی اعتنایی شده است (تقویت موضع چین و روسیه)؛ ـ هر چند ایران توان خنثی سازی تحریمها را دارد، ولی باید ضمنا تلاش کنیم تحریمها را برداریم؛ ـ اگر ترس از دشمن نباشد و نگاه به درون باشد و اگر رشدها و راه حلها را انکار نکنیم تحریم تضعیف و بی فایده می شود؛ ◈ برجام دربارۀ برجام دو کار در پیش داریم : • ما باید برجام را قابل اجرا کنیم / باید جای پای برجام را محکم کنیم؛ .. اکنون عدم پایبندی به برجام کاملاً شدنی شده است(عدم رفع تحریمها)؛ .. اکنون مطالباتی بیش از برجام مطرح می شود که پذیرفته نیست؛ • در عین حال باید جلوی ضعفهای برجام را هم بگیریم. (بحث ادامه دارد ... ) ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح بلند سردار پرافتخار اسلام عمار بن یاسر رضوان الله تعالی علیه ☘️@faslefarhang
بسم الله الرحمن الرحیم دوره های آموزشی 🗂 تعداد جلسات: ۱۰ الی ۱۵ جلسه 💶 هزینه ثبت نام: ۲۰۰۰۰ تومان 📜 اعطای گواهی شرکت در دوره از پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام ✅ کلاس های جداگانه برای: طلاب سطح ۱، سطح ۲ به بالا دانشجویان کارشناسی، ارشد و دکتری فعالین فرهنگی عمومی مردم 💢 امکان برگزاری کلاس اختصاصی برای مجموعه ها وجود دارد.💢 ⛔️ ظرفیت هر کلاس حداکثر ۳۰ نفر 📅 مهلت ثبت نام تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ 👨‍💻لینک ثبت‌نام 👇 🌐 http://rbo.ir/Forms/Tohidi.aspx 🗓 تاریخ شروع: پنجم خرداد ۱۴۰۰ ⏰ ساعت کلاس: توافقی بین اساتید و شرکت کنندگان اطلاعات بیشتر @gofteman_admin ------------------------------ 🔰گفتمان توحید @goftemane_tohid
🔴 🔰این کتاب که به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) پیشتر منتشر شده بود بنا به درخواست فرهیختگان ارجمند بصورت منتشر شد. 💠 در توضیحات پشت جلد کتاب آمده است: «پس از رحلت امام خمینی ره در نیمه خرداد 1368 سکان انقلاب به دست شاگرد قابل و وفادار ایشان آیت الله خامنه حفظه الله تعالی افتاد. هر ساله در زمان رحلت حضرت امام ره سالگردی نیز به رسم وفاداری و تجلیل از آن بزرگ مرد در کنار حرم مطهر ایشان برگزار می گردد. این مراسم به هیچ وجه از رونق نیافتاده است و به فرموده رهبری:«هر سال روز چهار دهم خرداد فرصتی است برای مطرح شدن بخشی و بعدی از ابعاد زندگی مطهر امام و خط مبارک و روشن آن بزرگوار.»(1390/3/14) از نظر ایشان امام بنیانگذار یک مکتب فکری و سیاسی و اجتماعی است؛ اندیشه ای که امام ارائه کرد خصوصیات کامل یک ساخت منسجم نظری را داراست و به همین واسطه به معنای واقعی یک مکتب فکری را تشکیل داده است. کل این مراسم مورد اعتنای جهان امروز است و به آن با نگاهی تحسین برانگیز می نگرند. با توجه به سوگیری و سطح خوب مباحث به نظر رسید می توان برای تبیین «مکتب امام به روایت رهبری» از این 31 سخنرانی مدد گرفت و با استخراج ابعاد بحث ایشان و تعریف ساختاری برای آن، مجموعه این سخنان را در مدونه ای پردازش شده ارائه کرد.» 🔗برای دریافت کتاب اینجا کلیک کنید. —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
• اندیشه • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ انتخاب روشن سالهاست دال مرکزی گفتمان اصلاحی حضرت آقا «اقتصاد مقاومتی» است. ضمن این که مسألۀ اول کشور را مشکلات اقتصادی مطرح می فرمودند راه حل را اقتصاد مقاومتی می دانستند : «امروز مشکلات اقتصادی، مسئلۀ اول کشور است که باید حل شود و حل آنها در گرو اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی است.» (3/ 6/ 1395) به همین جهت درخواست مصرانه و پرتکرار ایشان این بود : «باید قاطعانه مانع از ادامۀ طرح‌های اقتصادی غیرهمسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شد.» (3/ 6/ 1395) و نهایتاً گلایه مند بودند که : «اگر اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شد، وضع زندگی مردم این‌گونه نبود!» (15/ 12/ 1395) ▫️ امتیازات این سخن محوری اقتصاد مقاومتی چند ویژگی مهم دارد : 1. اسلامی است و با تمام ارزشهای اسلامی و تربیتهای شیعی ایرانی دست می دهد؛ ـ بسیاری از پیشنهادهای اقتصادی در صورتی پیش می رود که اقتصاد سرمایه سالاری پذیرفته بشود، ولی این الگوی اقتصادی چنین نیست؛ ـ عمدۀ الگوهای اقتصادی نه تنها از ارزشهای انسانی تغذیه نمی کند بلکه با آنها دشمن نیز هست، ولی اقتصاد مقاومتی به ارزشهای فطری تکیه دارد و به تقویت آنها نیز می پردازد. از جمله مواسات. 2. دقیقاً متناسب با اقتضائات امروز و قواعد پیروزی است؛ ـ در جنگ احزاب چیزی که باعث پیروزی است التماس به دشمن مستکبر نیست، بلکه ایمان، امید و استقامت است؛ ـ در جنگ با دشمن ددمنش تنها اظهار قوّت است که پاسخگو است و به تعبیر حضرت آقا دشمن را از «طمع، بد ادایی و بی ادبی» باز می دارد؛ ـ بسیاری از زمینه های نفوذ را که اکنون مشکل بزرگی برای کشور ما است کند و سخت و آشکار می کند؛ 3. تهاجمی است و دارای سخن نو است و بهترین نهال برای زمین حاصلخیز ایران اسلامی است؛ ـ ایران امروز جوان است و نیروی کار و ابتکار فراوان دارد، باید به داخل توجه کند؛ ـ ایران امروز انقلابی است و روحیه دارد و هنوز خودباوری در آن زنده است؛ ـ ایران امروز توفیقات بزرگی در زمینه های متعدد علمی، فن آوری، صنعتی، نظامی، سیاسی و ... داشته است و همۀ اینها کمک بزرگی به حرکت پیروز اقتصادی است. 4. مردمی است و می تواند اقتصاد را از چنگ مافیاهای قدرت و ثروت خارج کند؛ «اين اقتصادي که به عنوان اقتصاد مقاومتي مطرح مي‌شود، مردم‌بنياد است، اقتصاد مردمي است؛ با اراده مردم، سرمايه‌ مردم، حضور مردم تحقق پيدا مي‌کند» (1/ 1/ 1393) ـ اقتصاد مردمی عطش انسان معاصر و راه نجات جامعۀ بشری است؛ ـ هیچ کشوری به اندازۀ ایران مستعد تأسیس چنین اقتصادی نیست و فرصتهای پدید آمده به واسطۀ جریان فاسد لیبرال ما را به تحقق اقتصاد مردمی نزدیک کرده است؛ 5. گوش آشنا و زمینه دار و مورد وفاق کارشناسان است. به واسطۀ تبلیغها و تأکیدهای رهبری «اقتصاد مقاومتی» کمی شنیده شده است و همۀ کارشناسان اقتصادی با آن همراهی نشان داده اند، قوانین متعددی به نفع آن وضع شده است، کوتاهیهای مربوط به آن شناسایی و شماتت شده است و ... اکنون وقت آن است که جدی و پرنفس مطرح شود. ▫️وظیفۀ تبلیغی در تبلیغات انتخاباتی به خواسته های الگو و طرح اقتصاد مقاومتی محوریت بدهیم؛ همۀ مؤلفه های محتوایی و سخنان پشتیبان آن را بیابیم و در گفتگوهای انتخاباتی خود آنها را بالا بیاوریم؛ جالب این است که مقام معظم رهبری طی این 10 سال عمدۀ مفاهیمی که مددکار این دال مرکزی است به زبان آورده اند و تکرار کرده اند. در آینده به این موارد اشاره خواهیم نمود. باید همۀ سخنان ما سمت و سوی اقتصاد مقاومتی پیدا کند. به همین جهت باید در ساده ترین قالبها به معرفی اقتصاد مقاومتی بپردازیم، امتیازات آن را بگوییم و زاویه هایی که سیاستهای جریان مقابل با آن دارد به خوبی آشکار کنیم. انتخاب با مردم است. ┄┅••؛••┅┄ خدا یاری خواهد نمود، آنچنان که قریب به پنج دهه است که به ما نشان داده است. ما از یاری خدا غفلت نکنیم! ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح سردار پرافتخار اسلام حاج ابراهیم همّت رضوان الله تعالی علیه ☘️@faslefarhang
🏴الله اکبر 🔰پیروزی موحدان مستضعفان فلسطینی بر طاغوتیان اسرائیلی را به همه موحدان و مستضعفان تبریک میگوییم. —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
🇵🇸 همراه با در هفته‌های گذشته که دشمن صهیونیستی اقدام به هتک حرمت مسجد الاقصی و اشغال مناطقی جدید در قدس شریف نمود؛ مجاهدانی از باریکه‌‌ی غزه که ۱۶ سال است تحت محاصره‌ می‌باشند، به ندای مسجد الاقصی لبیک گفتند و برای حفظ قدس شریف، با امکاناتی محدود، وارد جنگ با دشمن صهیونیستی شدند. ترس اشغالگران از مقاومت ۲ میلیون نفری فلسطینیان در باریکه‌ی غزه، منجر به تحمیل شرایط اقتصادی شدیدا سختی توسط اسرائیل بر این باریکه شده است تا شاید بتواند عزم این مردم را بشکند. به همت جمعی، ارسال کمک‌های مالی به این عزیزان فراهم شده است به این امید که ما هم در مقاومت و ایستادگی این مردم، سهیم باشیم. 🔗 لینک پرداخت: https://idpay.ir/gaza1400 💳 شماره کارت: 6273-8111-3716-1979 🔳 شماره حساب: 18137586060620889 🔲 شماره شبا: IR520630181375806060620889 به نام گروه‌های جهادی - بانک انصار (ودجا ۵۲۷۹۲۸) 🇮🇷 @basij_sharif
💠 :جمهوری اسلامی یک مرکّب انضمامی نیست که ترکیبی باشد از چیزی به نام "جمهوری" و چیزی به نام "اسلامی"؛ تا یکی بگوید که من طرفدار جمهوریّتم بیشتر، یکی بگوید من طرفدار اسلامیّتم بیشتر، این جوری نیست بلکه جمهوری اسلامی یک حقیقت است و آن است، ‌آن اتّکاء به است که خدا آن را مقرّر کرده است. 🔰قرارگاه گام مردم 🆔@gamemardom
💠اندیشه امام چون موحدانه است،مهاجم است. 🔰قرارگاه گام مردم 🆔@gamemardom —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
• اندیشه • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ منظومۀ کامل به منظور ارائۀ یک نظام معنایی که مفاد گفتمان اصلاحی جریان انقلابی را معلوم کند به بیانات 8 سال اخیر رهبر انقلاب سر زدیم. چند نکته به دست آمد : 1. ایشان طرح راهبردی روشنی دارند؛ تحلیل این که مشکلات کشور چه اموری است، ریشه در چه اموری دارد، راه حل چیست، برای به جریان افتادن این راه حلها چه الزاماتی وجود دارد. 2. یک اندیشۀ اسلامی راقی و ثابت نیز از همۀ پاره های تحلیلها، ارزش گذاریها و تدبیرهای ایشان پشتیبانی می کند؛ در صورت انس با این اندیشه یافتن رد پای آن در همۀ ادراکهای امتدادی ایشان در این طرح راهبردی سخت نیست. 3. این طرح راهبردی از مرکز ثقلی برخوردار است که طی این هشت سال ثابت بوده و تغییر نکرده است؛ 4. ایشان به حسب وظیفۀ گفتمانسازی که برای رهبر انقلاب قائل هستند مطابق یک سنّت ثابت طی این سه دهه رهبری ایشان، در بسیاری از مناسبتها با گروههای مختلف مردم سخن می گویند و سعی می کنند در این سخنان معارفی را برجسته کنند و در اذهان زنده نگهدارند. جالب این است که در تمام بیانات مربوط به هر یک از این موضوعات، مرکز ثقل معنایی مد نظر ایشان محفوظ مانده است و ملحوظ بوده است و همواره به آن توجهی متناسب با اتمسفر معنایی موضوع سخن داده شده است. در نتیجه یک پیوستار معنایی حکیمانه از تمام این ورودها حاصل آمده که همۀ بخشهای این سخن به تقویت بقیۀ بخشها و به ویژه آن دال مرکزی می پردازد. برخی بزرگواران به ویژه نهادهای فرهنگی ـ تبلیغی به واسطۀ نادیده گرفتن این اطلس معنایی با این مشکل مواجه شده اند که هر سخن جدید رهبری برای ایشان پروژه ای جدید درست می کند و همین باعث ناتمام ماندن پروژه های قبلی می شود و معلوم است که لاجرم همین پروژه نیز به سرنوشت بقیه دچار خواهد شد. راه نجات این سروران تنها توجه به «طرح کامل رهبری» و «نظام معنایی منتخب» ایشان است. 5. با توجه به جایگاه ایشان، نسبتی که ما با ایشان داریم، شنیده شدن سخنان ایشان طی این سالها و عزم و اراده و اهتمام و اصرارهای تحسین برانگیزی که ایشان روی طرحهای اصلاحی دارد، لازم است جبهۀ انقلاب به سرعت دیدگاه اصلاحی ایشان را به همین صورت بسط یافته و منسجم بیابد و نگاه خود را با آن ارتقا ببخشد. 6. همان طور که پیشتر نیز مطرح شد حضرت آقا سالها است ضمن این که مسألۀ اول کشور را مشکلات اقتصادی مطرح می فرمودند راه حل را در پیش گرفتن «اقتصاد مقاومتی» می دانستند : «امروز مشکلات اقتصادی، مسئلۀ اول کشور است که باید حل شود و حل آنها در گرو اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی است.» (3/ 6/ 1395) به همین جهت درخواست مصرانه و پرتکرار ایشان این بود : «باید قاطعانه مانع از ادامۀ طرح‌های اقتصادی غیرهمسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شد.» (3/ 6/ 1395) و نهایتاً گلایه مند بودند که : «اگر اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شد، وضع زندگی مردم این‌گونه نبود!» (15/ 12/ 1395) 7. البته نکتۀ افزون تر تمرکزی است که در دل «اقتصاد مقاومتی» طی چند سال اخیر روی «تولید داخلی» کرده اند و اهتمام ویژه ای نسبت به آن نشان می دهند. این بیانات نیز تقدیم خواهد شد. 8. در کنار این سخن مرکزی شاید قریب به 120 موضوع شماره شد که طی این هشت سال دربارۀ آنها سخنانی از طرف ایشان بیان شده است. همان طور که اشاره شد همۀ این موضوعات از ایدۀ مرکزی ایشان متأثر است و ضمن این که هیچ واگرایی با آن پدید نمی آورد، بلکه روی آن تأکید نیز می آورد. برای بهتر دیدن این موارد چند موضوع را از میان آنها گزینش و مطرح می نماییم. 9. کل این منظومۀ راهبردی از ویژگیهایی که طی یادداشت پیشین برشمرده شد برخوردار است و اگر آگاهی کاملی نسبت به آن حاصل شود باعث ارتقای جدی جبهۀ انقلاب خواهد شد؛ 10. پس از روشن شدن این نظام معنایی باید مبتنی بر آن ادبیاتی متناسب با فضای انتخابات انتخاب شود و در صورت امکان به سمت وفاق هر چه بیشتر با همدیگر حرکت نماییم. ┄┅••؛••┅┄ انشاءالله. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح سردار پرافتخار اسلام حاج ابراهیم همّت رضوان الله تعالی علیه ☘️@faslefarhang
💠استاد فلاح: شما برای اینکه شوید،فرمول هایتان این چیز هاست: «ِ وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا ِ وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» یا «ِيا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَيُثَبِّت أَقدامَكُم» اینها تزئینات نیست. ای ! تو اصلا نباید به دفتر مشق کافر نگاه کنی. تو در یک دیگری هستی،سنن دیگری بر تو جاری است. اصلا توفیق مندی در اینجا از قواعد و روشهای متفاوتی تبعیت میکند. 🔰قرارگاه مردمی گام مردم 🆔@gamemardom —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
نشست وبیناری هم اندیشی با موضوع: روش پژوهش در اندیشه رهبران انقلاب اسلامی ارائه: آقای محسن جوهری پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(ره) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(علیه السلام) پنجشنبه ۶خرداد ۱۴۰۰ ساعت۱۴_۱۶ لینک جلسه: https://www.skyroom.online/ch/pajooh/ideapardazi اتاق اندیشه ورزی و ایده پردازی پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام) —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 آخرین نفس شیطان است... انتخاب با ماست: سرمای سوزناک یا گرمای الهام بخش ؟ 🔰تهیه شده در قرارگاه مردمی گام مردم 🆔 @gamemardom —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243