eitaa logo
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
1.9هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
97 ویدیو
84 فایل
*┄┄┄┅═✧﷽✧═┅┄┄┄* 🔳مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام(ره) 🔰متمرکز بر مطالعات پیشرفت و جمهوریت 🔗وابسته به ◼️معاونت راهبردی مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ◼️پژوهشکده باقرالعلوم(ع) ✉️نظرات و پیشنهادات: @ali_abedi273 ⚠️نشر بدون ذکر منبع جایز نیست⚠️
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 خلاصه محتوای نشست رهیافت هایی در تبیین مناسبات اندیشه پیشرفت با اندیشه توسعه ▫️ارائه دکتر حمید ابدی مفهومی که با رجوع به آن تمامی عناصر محتوایی ما معنادار می شود، پیشرفت است و مفهومی که با رجوع به آن تمامی عناصر محتوایی غرب معنادار می شود، توسعه است. دوگانه واقعی و معنادار دهه پنجم انقلاب، دوگانه پیشرفت و توسعه است. اختلاف نظر اساسی ما با جریان غرب گرا، اختلاف کلامی (اعتقادی) است. این اختلافات کلامی موجب اختلاف در عمل و اداره می شوند. یعنی جریان غرب گرا سراغ توسعه با تمامی مختصات خاص آن و جریان انقلابی نیز به سراغ پیشرفت با تمامی مختصات آن می رود. در حال حاضر اختلافات از بحث های نظری به بحث های عملی سوق پیدا کرده است. جریان ها باید خودشان را در یک طرح عملی توضیح بدهند. جوانان جریان غرب گرا مانند جوانان جریان انقلابی در حال بازخوانی خود و گذشتگان خود هستند و جریان غرب گرا در حال رسیدن به نقطه مشترک و ایستادن به پای آن یعنی توسعه است. توسعه تنها مفهومی است که جریان غرب گرا می تواند با آن سرزنده باشد. هیچ مفهوم دیگری چنین کششی را برای آن ها ندارد. بعضی نیز در جریان انقلابی با مفهوم پیشرفت خود را سر زنده نگه داشته اند که این مفهوم برخلاف مفهوم عدالت، جنبه ایجابی دارد. الان تمدن غرب اگر بخواهد یک مفهوم را به عنوان نوک پیکان اهدافش مطرح کند توسعه است. لذا نام این هزاره را هزاره ی توسعه گذاشته اند که مقام معظم رهبری در سفر کرمان سال 84 به این مسئله اشاره کرده اند که "آن ها به چه حقی برای هزار سال تعیین و تکلیف می کنند؟!" اگر از منظر تمدنی و نه صرفا سیاسی به صحنه تقابلمان با غرب نگاه کنیم، تقابل ما با آن ها تقابل پیشرفت و توسعه است. حال با این مقدمه باید تفاوت توسعه و پیشرفت را بیان کرد و تنها نمی توان به بحث کلامی اکتفا کرد. باید در بستر یک طرح عمل و اقدام توضیح دهیم. 🔸تفاوت را با چند رهیافت می توان بیان کرد 1️⃣ رهیافت تاریخی: یعنی ببینیم نقطه شروع توسعه در جهان و به تبع آن در ایران کجا بوده است. در ایران از دوره ناصر الدین شاه با نوشته های ملکم خان بوده است. تا قبل از پهلوی دوم کلمه ای که برای توسعه به کار برده می شد، کلمه ترقی بود. ما می توانیم این دو خط را از زمان قاجار پی بگیریم تا مشروطه و بعد هم پهلوی و انقلاب. جریان مقابل چند سالی است که به تاریخ نگاری توسعه متوجه شده اند و کارهایی نیز انجام داده است. اما در تاریخ نگاری اندیشه پیشرفت، کار جدی وجود ندارد. 2️⃣ رهیافت اجتماعی: این رهیافت به دو شکل است. به این معنا که یا به دنبال تببین آسیب های اجتماعی می روند یا به دنبال تبیین آسیب های حکمرانی. هرکدام از جریان پیشرفت و توسعه با عقبه های ذهنی خودشان، آسیب های اجتماعی و آسیب های حکمرانی را تبیین می کنند. 3️⃣ رهیافت انسان شناختی: با این رهیافت بحث ها هویتی می شود. یعنی اساسا انسان ایرانی با تمام سرگذشتی که داشته است و با تمام ویژگی هایی که دارد با کدام طرح می تواند زندگی کند؟ توسعه یا پیشرفت؟ 4️⃣ رهیافت مفهومی (نظری): در این رهیافت به بیان خود مفهوم توسعه و پیشرفت می پردازیم. اینجا باید از خود مفهوم توسعه و پیشرفت یک تعریف فرامکتبی ارائه بدهیم. تبیین کنیم که اینها در یک نقطه مشترک هستند که هر دو دنبال تکامل می باشند. موجود، مطلوب و حرکت از موجود به مطلوب سه مرحله مشترک در توسعه و در پیشرفت است. سپس در هر کدام از این سه، تفاوت ها را توضیح دهیم. 🔸در رهیافت مفهومی، طبقات و لایه های مفهومی توسعه و پیشرفت را بررسی می کنیم 🔺سه لایه وجود دارد: اصول و ارزش ها، نظریه ها، الگو ها و مدل های عملی. هر کدام از این دو مفهوم بر کدام اصول و ارزشهایی استوارند؟ مثلا در اندیشه ی توسعه مالکیت خصوصی دارند و مصرفگرایی یک اصل است. بعد از گذشت از لایه اصول و ارزش ها، آن اصول و ارزش ها به شکل نظریه هایی در می آیند. مثل نظریه توسعه سیاسی و اقتصادی. بعد از لایه دوم، به الگوهایی تبدیل می شوند. هر دو جریان اسیر این الگو ها هستند و بدون توجه به عقبه های آن در حال تدبیر امور هستند. ادامه🔽 —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
ادامه 🔼 🔸بعد از بیان لایه ها، معتقدیم با همین وضع و دارایی هایی که داریم چند راه پیش روی ماست 1️⃣ اعراض از اندیشه ی توسعه در هر سه لایه. اگر چه به نظر می رسد این غایت خوبی باشد ولی راه خوبی نیست و فعلا هم ممکن نیست. 2️⃣ پیشنهاد خود توسعه گراها به ما این است که اصول و ارزشهای جهان شمول توسعه را بپذیریم و در لایه ی الگوهای عملی اقتضائات ایران را در نظر بگیریم. به نظر من این یک فریب و مکر بزرگ است. 3️⃣ ما باید در لایه ی اصول و ارزشها، حداکثرِ مرزبندی را انجام بدهیم . باید به شدت شفاف کنیم و اصلا نباید کوتاه بیاییم. ولی الان که نظریه نداریم باید یک ضرب از آن مبانی و اصول به سمت الگو ها برویم و الگوهای آنها ویرایش کنیم. مثلا الگوهای بودجه ریزی و غیره را ویرایش هایی بزنیم. این ویراستاری را باید مستمرا ادامه بدهیم. حتی جاهایی که میدان باز است الگوی جدید پیشنهاد بدهیم . در ادامه از این ویراستاری ها به نظریات و طرحهای مطلوب خودمان برسیم. نظر مختار ما همین است. 🔸خوانشهای مختلف کسانی که معتقد به الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی هستند و درصدد مرزبندی با اصول و ارزش های توسعه می باشد: 1️⃣ توسعه فاقد بعضی از ارزش های ما می باشد.گویا بعضی را دارد. توسعه رشد را دارد عدالت را ندارد. رفاه دارد ولی اخلاق را ندارد. 2️⃣ در چرخش توسعه، اصول اسلامی یک نقش حاشیه ای دارد. ساختارهای توسعه با اینکه می خواهند بومی بودن و تعاون و ...را داشته باشند ولی به نحوی است که بی اخلاقی را و مردمی نبودن و غیره را تئوریزه می کند. یعنی مفاهیمی را که از در بیرون می کنند از پنجره وارد می کنند. 3️⃣ ما اساسا با یک اشتراک لفظی مواجه هستیم. در اصول و ارزشها یک اشتراک لفظی وجود دارد . ما باید به کُنه تعریف این مفاهیم برویم. می گویند عدالت، باید بگوییم عدالت را چه می دانی؟ پایگاه عدالتت چیست؟ نقطه بنیادین تعریف عدالت از نظر شما چیست؟ این خوانش سوم اساسی تر است. اینها کار حوزه است که ذره بین بگذارد. مثلا مفهوم برکت را آقای میرمعزی کار کرده اند. ایشان توضیح داده اند که رشد اقتصادی در نظر توسعه گراها اصلا معادل برکت نیست. —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
🔰 نشست "رهیافت هایی در تبیین مناسبات اندیشه پیشرفت با اندیشه توسعه" 💠ارائه دکتر حمید ابدی 🔸"پیشرفت-توسعه" دوگانه واقعی و معنادار گام دوم انقلاب 🔸لایه های نظری اندیشه پیشرفت و اندیشه توسعه 🔸مسیرهای پیش رو در نسبت میان اندیشه پیشرفت و اندیشه توسعه 🔸امتداد عملی اصول و ارزش های پیشرفت در حل مسئله 🔸و ... 🎙صوت 📑گزارش مکتوب —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
🎞 نقد و بررسی مستند تمدن ▫️اثر نیل فرگوسن 🎥 همراه با اکران قسمت سه و چهار مستند 📆 پنج شنبه . 9 دی ماه ⏰ 7:30 تا 9:30 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی بلوار جمهوری . میدان سپاه . بلوار شهید اخلاقی . بعد از کوچه یک قبل از تقاطع گلستان . پلاک ۱۲ —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
🔰تخفیف 50% به مناسبت دهه بصیرت و میثاق امت با ولایت 💠 🌐برای خرید کتابها اینجا کلیک کنید. 📆 از تاریخ 9 الی 19 دی ماه —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
🔴نشر حداکثری 🔰متن یادداشت استاد قنبریان را اینجا مشاهده فرمایید. 🔰ویدئو کلیپ یادداشت استاد قنبریان را از اینجا ببینید. 🔗برای دریافت کتاب اینجا کلیک کنید. —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
🔴 🔰کتاب درآمدی بر لایه های دانش 💠مؤلف: ح.فلاح شیروانی 🔗برای دریافت کتاب به صورت الکترونیکی اینجا کلیک کنید. —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
🔰و ذکِّرهُم بِأَیّامِ الله ... 💠روایتی عرفانی از ایام الله شهادت سردار رشید اسلام 🌹بال ملخی تقدیم به ساحت قدسی آن شهید عزیز بخش اول بخش دوم بخش سوم .
🎞 نقد و بررسی مستند تمدن ▫️اثر نیل فرگوسن 🎥 همراه با اکران دو قسمت آخر مستند 📆 چهارشنبه . 15 دی ماه ⏰ 9:30 تا 12 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی بلوار جمهوری . میدان سپاه . بلوار شهید اخلاقی . بعد از کوچه یک قبل از تقاطع گلستان . پلاک ۱۲ —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
🔴 🔰کتاب حیات معرفتی مسلمان مسئول 💠مؤلف: ح.فلاح شیروانی - ح. آقانوری 🔗برای دریافت کتاب به صورت الکترونیکی اینجا کلیک کنید. —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243