eitaa logo
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
1.9هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
97 ویدیو
84 فایل
*┄┄┄┅═✧﷽✧═┅┄┄┄* 🔳مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام(ره) 🔰متمرکز بر مطالعات پیشرفت و جمهوریت 🔗وابسته به ◼️معاونت راهبردی مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ◼️پژوهشکده باقرالعلوم(ع) ✉️نظرات و پیشنهادات: @ali_abedi273 ⚠️نشر بدون ذکر منبع جایز نیست⚠️
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰سلسله عکس نوشتهای 💠حجت الاسلام —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نشست سوم "سیر اندیشه پیشرفت در غرب و نگاهی انتقادی به آن از منظر اسلام" 🔸دکتر صابر منادی - ۲۸ مهر ۱۴۰۱ —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
🔰سلسله عکس نوشتهای 💠حجت الاسلام شیروانی —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
🔰روایتی راهبردی از هندسه با نظر به غائله مهرماه 1401 💠بخش اول غائله مهر 1401 هم در حال جمع شدن است اما اکنون وقت یا است. ما تا وقتی که هندسه مسائل پیش روی مان را بخوبی رؤیت نکنیم نمیتوانیم روایتی چند جانبه از اضلاع و ابعاد مسائل پیش رویمان داشته باشیم. 🔸مسئله قطبیدگی: قطبیدگی جامعه ایران واقعیت یا توهم؟! یکی از جدی ترین مسائل پیش روی ما در سالیان اخیر را میتوان مسئله قطبیدگی جامعه دانست که گسل های آن به نظر می رسد که به صورت جدی از فتنه 88 فعال شده بود. دولت آقای رئیسی در وضعی بر سر کار آمد که ما با مشارکت 48 درصدی مردم مواجه شدیم و این درصد مشارکت با مشارکت 85 درصدی سال 88 فاصله زیادی دارد. بعضی از خطبا دولت موجود را دولت متدینین خطاب می کنند و به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه این تلقی را القا می سازند گو اینکه دولت موجود دولت 52 درصدی که رای ندادند نیست! اینکه جامعه ایران در وضعیت قطبیده هست یا نه پرسشی است که حداقل میتواند محل تأمل و بررسی باشد و اگر این احتمال ثابت شود به جد باید برای ایران امروز و فردا چاره ای اندیشید. چرا که جامعه قطبیده به سمت فروپاشی درونی و واگرایی هولناکی خواهد رفت که نتیجه اش چیزی جز جنگ داخلی نخواهد بود. 🔹مسئله حصر تبلیغاتی: فرمان رهبر، حصر تبلیغاتی و ستاد فرماندهی مفقود! مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم می فرمایند: ««شما جوانان باید پیش‌گام در شکستن این باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است.» ۱۳۹۷/۱۱/۲۲ ما در چهار سال گذشته با ساده انگاری و سهل انگاری غیر قابل توجه با مسئله بغرنج حصر تبلیغاتی مواجه شده ایم و و در یک دوران شکست تبلیغاتی مدام در حال تجربه کردن تجربه شده ها هستیم. این درخواست شکست حصر را باید با فرمان حضرت امام ره در شکستن حصر پاوه یا آبادان مقایسه نمود. آیا فرصت چهارساله برای شکستن حصر تبلیغاتی کم بوده است؟ این جنگ نابرابر و نبرد نامتقارن حتی از یک ستاد جنگی نیز متاسفانه بی بهره است. ما برای کرونا که مسئله جسم انسانها بود همه دستگاهها را بسیج ساختیم اما متاسفانه در باب ذهن و روان جامعه ایران اینچنین سهل انگار و بلکه ولنگار عمل میکنیم. حداقل ضرورتی که برای این نبرد نامتقارن باید به رسمیت شناخت وجود یک فرماندهی مشخص برای تحقق اهداف راهبردی معیّن و واضح می باشد. نتیجه فقدان این ستاد فرماندهی را در چهار سال گذشته میتوان به وضوح مشاهده کرد و میتوان ارزیابی نمود ما در شکست حصر تبلیغاتی چقدر موفق بوده ایم؟! این مسئله به نحو بسیار زیبایی در یادداشت «فرمانده میدان» توسط حجت الاسلام و المسملین فلاح شیروانی تشریح شده است. 🔸مسئله نسل جدید: بومیان عصر دیجیتال یا نسل زد! بومیان عصر دیجیتال یا نسل زد چه بخواهیم چه نخواهیم با نسلی متفاوت سر و کار داریم. ما مهاجران عصر دیجیتال نسلی هستیم که دنیای پیش از اینترنت را دیده ایم نظام هنجاری مان نه در جهان فجازی بلکه در جهان دیگری شکل گرفته است. نسل مزبور، نسلی است که جهان فکری فرهنگی اش نه در خانواده و مدرسه بلکه عمده در شبکه های اجتماعی شکل گرفته است و خاصه در مورد ایران پس از فیلتر شدن تلگرام این شبکه های اجتماعی به صورت مصداقی اینستاگرام و واتساپ بوده اند. این بدین معناست آموزش و پروش و مدرسه حتی از مدار تأثیرگذاری حداقلی خود خارج شده است. نسل کنونی در چند مقوله دچار شکاف و گسست هنجاری با محیط پیرامون شده است؛ بدان معنا که هنجارهای القایی از سمت دین، قانون، حاکمیت، سنت، فرهنگ و خانواده و... (به طور کلی دستگاه‌های هنجارساز) یک رویه ای را دنبال می کنند و از سوی دیگر این نسل با نظام هنجاری کاملا متفاوتی در شبکه های اجتماعی، اینترنت، بازی های رایانه ای و ... لمس مجازی می کند! تاب آوری نسل زد در بر خورد با این تضاد هنجاری خیلی بالا نیست و در غائله این اخیر کاملا بروز روشن و واضحی داشت. از همین رو همانطور که مشاهدات میدانی نشان میداد طیف سنی زیر 20 سال یعنی متولدین 80 به بعد حضور چشمگیری در شورش اخیر داشتند؛ بررسی های آماری اولیه نشان میدهد: 1️⃣ ۴۱.۸ درصد از بازداشت شدگان کمتر از ۲۰ سال سن دارند؛ 2️⃣ ۴۸.۲ درصد از بازداشتی‌ها در سنین ۲۰ تا ۳۵ سال سن دارند؛ 3️⃣ ۱۰ درصد نیز بالای ۳۵ سال سن دارند. شناخت این نسل و بیم و امیدها و فرصت و تهدیدهای مربوط به این نسل از مسائل مهم و ضروری امروز ماست. اگر علاقه مندید پرونده مروری برنسل جدید در ایران را در اینجا و اینجا ملاحظه کنید.
💠بخش دوم 🔹مسئله فتنه: فتنه و ما ادراک ما الفتنة! ما در باب فتنه گرفتار فقر تئوریک مفرط هستیم نه مطالعات تاریخی معتنابه و کارآمدی داریم و نه سابقه ای تئوریک به اسم داریم - در حالیکه تاریخ شیعه تاریخی انبوه از فتنهای ریز و درشت است - و نه مطالعات جامعه شناختی کافی در این باب داریم. خلاصه که به خلاف جامعه های بسیط کفر که موقعیتهای بحرانی شان صرفا مربوط به اتفاقات غیر مترقبه طبیعی مثل سیل و زلزله هست و یا اتفاقات دیگری مثل درگیری مسلحانه و ... جامعه ایمانی یک موقعیت بحرانی اختصاصی به اسم فتنه دارد. شناخت این موقعیت بحرانی خاص و فهم وظایف و چارچوب تکالیف رفتاری متناسب با موقعیت های فتنه آلود ضرورتی است که برای آن ذخیره دانایی معتنابهی فراهم نکرده و بالتبع برای مردم تبیین نکرده ایم. تنها مستمسک ما در فتنه ها حکمت حضرت امیر ع می باشد که می فرمایند: «کُنْ‏ فِی‏ الْفِتْنَةِ کَابْنِ اللَّبُونِ لَا ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ وَ لَا ضَرْعٌ فَیُحْلَب». این حکمت بایستی به صد خط دانایی و باید رفتاری در ذهن ما مبدل گردد، این حجم از امهال و سهل انگاری اصلا پذیرفته نیست. فتنه را به عنوان یک کد تحقیقی ویژه باید به رسمیت بشناسیم و فقه الفتنه را به صورت ویژه باید بررسی و دنبال کنیم. 🔸مسئله امر به معروف و نهی از منکر: ا.م و ن.م و حرکت زیگزاگی ما در چهل سال گذشته! ا.م و ن .م جایگاه رفیعی در اندیشه اسلامی دارد. ا.م و ن.م همانست که در روایت حضرت امام باقر علیه السلام در مورد آن می فرمایند: ِ إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ سَبِيلُ الْأَنْبِيَاءِ وَ مِنْهَاجُ الصُّلَحَاءِ فَرِيضَةٌ عَظِيمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ وَ تَأْمَنُ الْمَذَاهِبُ وَ تَحِلُّ الْمَكَاسِبُ وَ تُرَدُّ الْمَظَالِمُ وَ تُعْمَرُ الْأَرْضُ وَ يُنْتَصَفُ مِنَ الْأَعْدَاءِ وَ يَسْتَقِيمُ الْأَمْر سوال اینجاست که این مقوله عظم القدر در اندیشه اسلامی کنشهای مربوط به نهادینه ساختن آن چقدر از عقلانیت فخیم و ذخیره دانایی متقن برخوردار بوده است؟! باری یک نفر مسئول ستاد ا.م می شود مسئله اش گشت ارشاد مسئولین است باری دیگر نفر بعدی می آید مسئله اش گشت ارشاد حجاب است. خب این حرکت زیگزاگی و باری به هر جهت نشان از فقر عقلانیت و فقدان ذخیره دانایی متقن نیست؟! البته که این فقر ذخیره دانایی متقن ریشه در سستی حوزه های علمیه دارد! دروس خارج مربوط به ا.م و ن.م یکی از کم رمق ترین درس خارج های حوزه علمیه قم محسوب می شود و اصلا به مسائل روز مربوط بدان نمی پردازد و اگر هم بپردازد بسیار کم رمق! یعنی حوزه های علمیه حتی مقوله ای به ارجمندی ا.م و ن.م را نیز کما هو حقه به رسمیت نمی شناسد. 🔹مسئله قوه قهریه در حکومت اسلامی همه در باب سازوکارهای معیوب گشت ارشاد سخن می گویند که البته هم به حق هست اما باید گفت که مسئله قدری عمیق تر است. پلیس یک نهاد وارداتی است که توسط ناصرالدین شاه حسب سفری که وی به اروپا داشت در ایران تأسیس شد با تطوراتی که طی کرد فعلیتی اکنون دارد. اما اینکه پلیس به عنوان مثابه نهاد امنیت بخش به جامعه یا بازوی قوه قهریه در جامعه چه نسبت و تناسبی با دیدگاههای الهیاتی ما دارد پرسشی است که پاسخ واضحی داده نشده است. اینکه قوه قهریه بر اساس چه الگوریتمی و با چه چارچوب قواعدی باید ترس در جامعه مخاطب هدف ایجاد کند تا هم بازدارندگی داشته باشد و در عین حال انتظام اجتماعی حفظ گردد و نیز خشونت اجتماعی را دامن نزند از دیگر سوالاتی است که پاسخ واضحی ندارد! همچنین این مسئله که زمانی که ما پلیس نداشتیم، امنیت اخلاقی و اجتماعی در جوامع اسلامی گذشته چگونه تامین می شده است؟ و یا نهادی نظیر حسبه که بازوی قوه قهریه حکومت دینی محسوب می شده نسبتش با پلیس به عنوان بازوی قوه قهریه فعلی چیست؟ اینها پرسش هایی است که جای دقت نظر بوده و مسئله امروزین ماست. .
💠بخش سوم 🔸رهبران جنبشهای اجتماعی در جریان فتنه 88 جریانات سیاسی بودند که رهبری ماجرا را در دست داشتند و طرف حساب حاکمیت بودند اما طی یک دهه اخیر جریانات و احزاب سیاسی از مسند رهبری کنار رفته و جای خود را به سلبریتی ها دادند. کسانی که با وجود شبکه های اجتماعی طرفداران به مراتب بیشتری نسبت به شخصیت های سیاسی به خود جذب کردند؛ تحلیلگر بی بی سی در این باره می نویسد: «سلبریتی‌ها جایگزین احزاب وقتی مشارکت در انتخابات به حداقل ممکن می‌رسد، احزاب و گروه‌های سیاسی حتی دارای مجوز، از کار افتاده و نقشی در تحولات سیاسی ندارند و بی‌اثر و ثمر می‌شوند. در این موارد، معمولا گفته‌ها و سخنان سایر گروه‌ها و اقشار مرجع مانند هنرمندان و ورزشکاران با اهمیت‌تر می‌شود» سلبریتی چیست؟ مقومات ساختاری و نهادی این نقش چیست؟ چه سازوکارهایی سلبریتی پرورند؟ فرهنگ شهرت طلبی مادی در چه مناسباتی پرورانده می شود و چگونه میتوان ریشه آن را خشکاند؟ چگونه مناسبات اجتماعی را مهندسی کنیم تا تقدیم الاراذل و تاخیر الافاضل رقم نخورد؟! چگونه آن کسانی در موقف و موقعیت راهبری سیاسی و اثرگذاری اجتماعی قرار بگیرند که قائم بالعقل باشند و نه قائم بالشهوة؟! 🔹مسئله اعتراض: اعتراض، ماده خام فتنه؟! در حکومت دینی اعتراض را به رسمیت بشناسیم یا نه؟ اصل 27 قانون اساسی می گوید: تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است. ‏‏ اما اینکه چگونه اجتماعات و اعتراضات که ماده خام فتنه برای نفوذی ها و جاسوسان هستند باید مدیریت شوند مسئله ایست که ما کمتر بدان پرداخته ایم. اگر اعتراض آری آنگاه چگونه؟! چگونه که مخل به امنیت نباشد. ماده خام فتنه انگیزی دشمنان نباشد. مفید و مثمر ثمر برای مستضعفان و محرومان باشد و ... 🔸مسئله سیطره گفتمان امنیتی! سیطره گفتمان امنیتی بدان جا رسیده که تا کار به سطح امنیتی نرسد سنسورهای حاکمیت به صورت جدی فعال نمی شود و صد البته وقتی مسئله به صورت امنیتی جمع می شود صحنه بدون پاسخگویی واقعی و مؤثر به مسائل به دنبال مشغله های پیشین خود می رود! در این مسئله حوصله شرح قصه نیست! 🔹مسئله زن: زنان محور تغییر؟! در سند امنیت ملی آمریکا زنان به عنوان عامل اعمال ارزشهای آمریکایی معرفی شده اند: اینجا و اینجا پر واضح است که طی ده سال گذشته جامعه مخاطب هدف نظام سلطه برای پیشبرد نقشه های شوم خویش زنان خصوصا زنان جوان و نوجوان بوده است. زنان جوان رسولان برهنگی فرهنگی و فرهنگ برهنگی در عصر کنونی هستند. هویت زن مسلمان انقلابی در چهل سال گذشته گرفتار چالش بوده است و در دهه اخیر این چالش به اوج خود رسیده، با این اوضاع پر واضح است که ما تا مسئله زن و مختصات مربوط بدان را حل نکنیم این مسئله پاشنه آشیل جمهوری اسلامی خواهد شد. 🔸مسئله حجاب: زنجیره ارزش مثبت حجاب حجاب مسئله ایست که از آموزش پرورش تا صدا و سیما، تا صنف فروشندگان پوشاک زنانه تا تولید کنندگان و واردات کنندگان پوشاک زنانه تا نهادهای سبک زندگی ساز، تا گشت ارشاد همه در تحقق و تثبیت هنجار و ارزش حجاب دخیل هستند نمی شود کل زنجیره معیوب باشد و ما مطالبه کنش فعالانه و تام و تمام از گشت ارشاد داشته باشیم. سخن متینی حضرت استاد میرباقری می فرمایند: ◀️ بی‌حجابی غربی، پیامدِ نظام اقتصادی غربی است. فقری که در نظام سرمایه‌داری اتفاق می‌افتد، ضلع فرهنگی‌اش همین نوع پوشش غربی است و این دو (فقر طبقاتی و بدحجابی) دو روی یک سکه‌اند. آنها معتقدند همان‌گونه که از نیروی کار باید برای تولید ثروت استفاده کرد، از جاذبه‌های زنانه هم باید برای تولید ثروت استفاده کرد و پوشش نباید مانع این امر بشود. ◀️ حجاب، اصل در "ایمان و کفر" و اصل در "انقلابی و غیرانقلابی بودن" نیست، ولی از فروعات و واجبات دینی و جزئی از سبک زندگی دینی است که غربی‌ها آن را به لبه درگیری تمدنی تبدیل کرده‌اند. حجاب را نباید غیرتمدنی معنا کرد. ◀️ راه اصلیِ مقابله با مُنکَر، مقابله به اقامه‌کنندگان منکر است. شرّ اصلی و منکَر اصلی در هر دورانی، «فرعون و هامان و قارون و بلعم باعورا»های آن دوران هستند. اگر ما حقیقتا به دنبال مقابله با بی حجابی هستیم باید به فکر مقابله با اقامه کنندگان بی حجابی باشیم. 🔸مسئله حوزه های علمیه: حوزه علمیه عزیز کجایی؟! دقیقا کجایی؟! مسئله خاموشی و سکون و رکود حوزه ها و فقدان الگوهای بهینه موضع گیری و ایفای نقش رهبری دینی خودشان مسئله ایست که روز به روز بر انزوای حوزه های علمیه می افزاید. در جریان اخیر برخی نسنجیده و عجولانه موضع گیری داشتند و برخی دیگر راه سکوت منفعلانه در پیش گرفتند. این هر دو مذموم است. برای حوزه در حال احتضار یا در حال انعزال باید فکری کرد. نوشتار اخیر تلاشی بود برای ترسیم هندسه مسائلی که دشمن از آنها استفاده می کند تا ما را اینچنین به چالش بکشد روایت مسئله اولین گام در حل مسئله است. .
🔰مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می کند: 🔰 ارائه اندیشه پشتیبان و سبد اقدام راهبردی دفتر مطالعات راهبردی موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔷ارائه دهندگان: 🔸استاد فلاح شیروانی 🔹 حمزه وطن فدا 🔸 سید مصطفی مدرس 🗓زمان: پنج شنبه مورخ ۵ آبان ماه 🕙ساعت ۹ صبح 📌مکان: بلوار جمهوری، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک 12، مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آن اسلحه که تو را چنین پَرپَر کرد از موج دروغ ها مسلح شده بود... 🏴 🏴
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نشست "ارائه اندیشه پشتیبان و سبد اقدام راهبردی" 🎙حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📆 5 آبان ۱۴۰۱ —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نشست "ارائه اندیشه پشتیبان و سبد اقدام راهبردی" 🎙حجت الاسلام سید مصطفی مدرس مصلی 🎙حجت الاسلام حمزه وطن‌فدا 🔸همراه با توضیحاتی در خصوص دو کلان‌پروژه «حلقه‌های میانی» و «اطلس مصلحان» توسط: آقای مهدی خداپرست آقای دکتر میثم پیمان‌جو 📆 5 آبان ۱۴۰۱ —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 رویداد "جهت‌گیری تخصصی" 🎙حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 🔸اندیشه مأموریت‌ گرایی 📆 شهریور ۱۴۰۱ —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
بلبلی خون دلی خورد و گلی از دست رفت فکر می کردند پایان است و این آغاز بود —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243