eitaa logo
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
1.9هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
97 ویدیو
84 فایل
*┄┄┄┅═✧﷽✧═┅┄┄┄* 🔳مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام(ره) 🔰متمرکز بر مطالعات پیشرفت و جمهوریت 🔗وابسته به ◼️معاونت راهبردی مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ◼️پژوهشکده باقرالعلوم(ع) ✉️نظرات و پیشنهادات: @ali_abedi273 ⚠️نشر بدون ذکر منبع جایز نیست⚠️
مشاهده در ایتا
دانلود
💠صحبتهای در باب نقش و جایگاه تمدنی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت 🔵جلسه اول🔴بخش دوم 🔰الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تبلور مهندسی و پیشوایی دین برای حیات دنیایی بشریت فراموش نکنیم این بیانات رهبری را : 🔶« در بزرگوار ما، ؛ يعنى همان چيزى كه از آن به مسألهى دين و سياست و دين و زندگى هم تعبير مىكنند. امام در بيان ارتباط دين و دنيا، نظر اسلام و سخن اسلام را به عنوان مبنا و روح و اساس كار خود قرار داده بود. دنيا چيست؟ در اين نگاه و با اين تعبير، دنيا عبارت است از انسان و جهان. زندگى انسانها، تلاش انسانها، خرد و دانايى انسانها، حقوق انسانها، وظايف و تكاليف انسانها، صحنۀ سياست انسانها، اقتصاد جوامع انسانى، صحنهى تربيت، صحنهى عدالت؛ اينها همه ميدانهاى زندگى است. اسلام، دنيا را وسيلهاى در دست انسان براى رسيدن به كمال مىداند. از نظر اسلام، دنيا مزرعهى آخرت است. به اين معنا، دنيا ميدان اساسىِ وظيفه و مسئوليت و رسالت دين است. دين آمده است تا در اين صحنهى عظيم و در اين عرصهى متنوع، به مجموعهى تلاش انسان شكل و جهت بدهد و آن را هدايت كند. لذا دين و دنيا در منطق امام بزرگوار ما مكمل و آميخته و درهمتنيدهى با يكديگر است و قابل تفكيك نيست. اين، درست همان نقطهيى است كه از آغاز حركت امام تا امروز، بيشترين مقاومت و خصومت و عناد را از سوى دنياداران و مستكبران برانگيخته است؛ كسانى كه زندگى و حكومت و تلاش و ثروت آنها مبتنى بر حذف دين و اخلاق و معنويت از جامعه است. راهى كه ملت ايران در پيش دارد، راه آباد كردن دنياست. علم را، دانايى را، اقتصاد را، سياست را، زندگى فردى را، روابط اجتماعى را، برنامههاى كلان جامعه را ـ كه اجزاء گوناگون دنياست ـ بايد آباد كرد، پيش برد، رونق داد و آنها را به شكوفايى رساند؛ و همهى اينها در سايهى دين تحقق پيدا خواهد كرد. امام اين را به ما آموخت؛ و همين عاملِ دشمنىِ آشتىناپذير و خصومت كورِ ابرقدرتها با نظام جمهورى اسلامى بود، و امروز هم هست. امروز هم يكى از آماجهاى تهاجم دشمنان ما در سطح تبليغات جهانى، همين يگانگى دين و دنياست؛ مىگويند چرا دين را و دنيا مىدانيد.» (آیت‌الله خامنه‌ای، بیانات در مراسم شانزدهمین سالگرد رحلت امام خمینی ره، 14/3/84) 🔰الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نقطه بروز عقلانیت انقلابی و رویکرد نوین انقلاب اسلامی الگو نقطه بروز رویکرد نوین انقلاب است. اگر چنین رویکردی دارید بایستی در الگو متبلور شود. اگر ندارید که جمع کنید بروید مثل همان غربی‌ها باشید. اگر رویکرد نوین و حرف دارید الگو جایش است. 🔰الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ثمره (نظام امت - امامت) الگو ثمره نظام ولایی است. آدم گاهی احساس می کند لشگر پیروان علوم مادی انسانی همه جا را فتح کرده‌اند، هر جایی را به صورتی. فقط همین یک جا مانده، این منفذ است، تنها راه نفوذ به نرم افزار این کشور است و اطمینان داشته باشید کسانی هستند که می‌خواهند این منفذ را ببندند. منتظر باشید ببینید اگر الگو جدی شد چه بلایی سر آن می‌آورند. آنها هوشیار و کاملاً جدی هستند. در تمام زمینه‌ها وا دادیم، تنها یک جا مانده و همین یک دانه است، و این هم است، با فشارهای مستقیم حضرت آقا دارد می آید وسط، با سر و صدا و تشکیل مرکز و از این دست کارهای ایشان. الگو، بعد از قانون اساسی و در سطح قانون اساسی جزو کارهای ویژه ماست. این الگو ثمره نظام ولایی است. یک کار فاخر این طوری و به واسطه و پشت گرمی آقا دارد صورت می گیرد و جایگاه محکمی دارد و باید جایگاهش را محکم کنیم. این که شروع کنیم مسخره کردن مرکز و از این دست کارها نتایج خوبی ندارد. متوجه صف آرایی که نباشید اشتباه می کنید. نمی فهمی و آن میدانی که آقا برایت درست کرده را خراب می‌کنی. گاهی به نظر می‌رسد ما اصلا نمی دانیم کی قهر کنیم، سر چی قهر کنیم؟ الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یک سوال خوب است. عصارۀ دانایی حوزه را به خاطر این سؤال می شود کشید. هر چقدر می فهمیم باید وسط بیاوریم. الگو کارش این است که تمام حکمت حوزه را بمکد ، آنجا ثبت کند و بشود فردا. این فردای ماست. اگر فرداها بیشتر از این فهمیدیم پنجاه سال دیگر ویرایش می کنیم. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
💠صحبتهای در باب نقش و جایگاه تمدنی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت 🔵جلسه اول🔴بخش سوم 🔰نقش و وظیفه حوزه نسبت به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت حوزه نسبت به الگو دو کار سرنوشت‌ساز می تواند انجام بدهد: اول اینکه در تدوین الگو بیشترین مشارکت را داشته باشد. و دوم اینکه در تبدیل الگو به گفتمان سنگ تمام بگذارد. چون سنگی نخواهد بود که جلوی الگو نیندازند. کاری که ما باید بکنیم این است که یک لشکر آگاه تمدن خواه اسلامی راه بیندازیم. همین حدی که الان نوشته شده می تواند این کار را بکند و بناست ما به این حد قانع نشویم. نکند یک فهمی باشد و در الگو نیامده باشد!! 🔰نقش و وظیفه جمع های طلبگی نسبت به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اول، آشنایی کامل، سند را به طور کامل خوانده و مسلط شویم، مستنداتش را بخوانیم، تاریخچه اش را بخوانیم، افراد اصلی دست اندرکار را آشنا بشویم، آشنایی کامل با الگو اولین گام است. کار دوم ما قطعا معرفی است. الگو را معرفی کنیم. اگر خودمان مسلط بشویم، می تراود، این کار را برایت می کند، هر چه که بکنی ربطش را با الگو می فهمی، تا کارهای بسیار سازمان یافته برای معرفی الگو را میتوان دومین گام برای الگو دانست. کار دیگر مشارکت علمی برای همین ویرایشی که حضرت آقا مطالبه دارند. و به طور کل اتفاقی که باید بیفتد فهمیدن نحوۀ ادارۀ کشور است. یعنی الگو بهانه بشود بیاییم در تراز بحث های این طور که مثلا این پول ها از کجا می آید، بودجه‌ریزی در کشور چگونه است. گره های راهبردی نظام چیست و مواردی از این دست... . 🔰راهکارهای دشمنان الگو برای مقابله با آن 1. یکی از کارهایی که احتمال می‌رود که بکنند این است که بگویند حالا بنویسید می گذاریم در کوزه آبش را می‌خوریم. ضمانت اجرایی ندارد، کمی ضمانت اجرایی دارد که آن را هم آب می بندیم زیرش. اگر بشود مورد بی اعتنایی قرار بگیرد خیلی خوب است. خیلی از اسناد را کنار گذاشتند و اجرا نمی کنند، در باره الگو هیچ دولتی حق ندارد یک همچین غلطی بکند. کی می تواند این را تضمین بکند؟ به خود دولت هابسپاریم؟ اصلاً، حوزه باید وظیفه ی خودش را اینجا بداند، حوزه باید بگوید که اگر من هیچ کار درخور و اساسی برای این انقلاب خونین نکردم، این یک دونه کار را انجام می دهم، من نمی گذارم الگو زمین بماند. 2. اگر بتوانند دخالت کنند یک چیز دیگر بشود این الگو. ما باید با چشم های خودمان ببینیم که دارد سالم پیش می رود. اینکه بگوییم نه آقا حواسش هست را نگویید، همه چیز را گردن آقا نیندازید. 3. یکی دیگر از حمله ها مسخره کردن الگوست. سندنویسی را مسخره کنند. بگویند مدل درست اداره جامعه این گونه نیست. 4. یا بگویند اسناد بین المللی هست بروید مشارکت کنید شما هم یک عقل هستید در این دنیا، یک عقلانیت عمومی هست و اسناد بین المللی هست دیگر، چه مرگتان است؟! این چهارمین هجمه است. 5. قرار دادن الگو در مقابل قانون اساسی. بگویند سند، دیگر چیست؟ قانون اساسی داریم دیگر. 6. در هر شرایطی روایی سند را ببرند زیر سوال: مثلا می گویند اصلا این سند علمی نیست. یا اسلامی بودنش را خدشه کنند، که اصلاً اسلامی نیست و فلسفی است. جمعی از بزرگان حوزه را برانگیزانند که اصالت اسلامی الگو را زیر سوال ببرند 7. از لحاظ حقوقی نمی گذارند جایگاه پیدا کند. اصلا یعنی چی که از الآن یک تصمیم پنجاه ساله بگیرید؟ مگر شما حق داری؟ کلا ده بیست سال حق داری؟ اگر واقعا دموکراسی است باید بعد از بیست سال دوباره سند نوشته شود. نسل عوض می شود. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
🔹پیرو نامه و در خواست مردم و طلاب انقلابی قم 🔹سخنرانی مهم و تاریخی مرجع عالیقدر حضرت آیت الله نوری همدانی در خصوص لوایح استعماری FATF 🔹فردا شنبه 29دی ماه ساعت ده صبح مسجد اعظم 🔹 هم زمان با درس خارج ايشان حضور پرشور انقلابی نشر حداکثری .
آیت الله نوری همدانی در درس خارج(29 دی): 🔰 لاترکنوا الی الذین ظلموا ، هرگز اعتماد نکنید به ظالمان... ماشک نداریم که سردمداران این کنوانسیون ها ظالم اند. 💠طرف مقابل پایبند هیچ پیمانی نیست و فقط میخواهد ما را کنترل کند. تصویب پالرموا به صلاح کشور نیست. 💠 استقلال کشور را به خطر می اندازد. رهبری هم فرمودند این معاهدات در اتاق فکر قدرتهای بزرگ پخته می شود. من قبلا نامه هم نوشتم که این معاهدات با استقلال کشور منافات دارد. 💠 گذشت زمانی که حوزه ها فقط درس و بحث داشت اما الان ما هم درس میخوانیم و هم به مسائل کشور حساس هستیم امیدوارم انقلابی باشیم و انقلابی بمانیم. .
🏴یا وَجیهَةً عِندَ الله اِشفَعی لَنا عِندَ الله🏴 سالروز شهادت حضرت فاطمه‌ی‌زهرا سلام الله علیها را محضر حضرت ولیعصر عج و تمام سربازان ایشان دلباختگان خاندان عصمت و ولایت تسلیت عرض میکنیم. «اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي الصِّدِّيقَهِ فَاطِمَهَ الزَّكِيَّهِ حَبِيبَهِ حَبِيبِكَ وَ نَبِيِّكَ وَ أُمِّ أَحِبَّائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ الَّتِي اِنْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَي نِسَاءِ الْعَالَمِينَ، اَللَّهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَهَا مِمَّنْ ظَلَمَهَا وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا وَ كُنِ الثَّائِرَ اللَّهُمَّ بِدَمِ أَوْلاَدِهَا، اَللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهَا أُمَّ أَئِمَّهِ الْهُدَي وَ حَلِيلَهَ صَاحِبِ اللِّوَاءِ وَ الْكَرِيمَهَ عِنْدَ الْمَلإَِ الأَْعْلَي، فَصَلِّ عَلَيْهَا وَ عَلَي أُمِّهَا صَلاَهً تُكْرِمُ بِهَا وَجْهَ اَبيها مُحَمَّدٍ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ تُقِرُّ بِهَا أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِهَا وَ أَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هَذِهِ السَّاعَهِ أَفْضَلَ التَّحِيَّهِ وَ السَّلاَمِ.» مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
بعون الله و به مدد عنایت حضرت ولیعصر عج 5شنبه شب مورخ 27 دی ماه جلسه ای با حضور مدرسان کتاب ارجمند شذرات المعارف برگزار شد. در این جلسه از محضر اساتید بزرگوار حجج الاسلام دسمی، فلاح و موسوی بهره مند شدیم. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
گزارش تصویری جلسه گعده معرفتی پیرامون کتاب شذرات المعارف و شخصیت آیت الله شاه آبادی قدس سره بیانات حجت الاسلام و المسلمین دسمی .
گزارش تصویری جلسه گعده معرفتی پیرامون کتاب شذرات المعارف و شخصیت آیت الله شاه آبادی قدس سره بیانات حجت الاسلام و المسلمین موسوی .
گزارش تصویری جلسه گعده معرفتی پیرامون کتاب شذرات المعارف و شخصیت آیت الله شاه آبادی قدس سره بیانات حجت الاسلام و المسلمین فلاح .
✅ بحمدلله با توفیق الهی و مدد روح لطیف و ربّانی حضرت آیةالله شاه‌آبادی، اولین جلسه‌ی هم‌اندیشیِ شارحین ، در تاریخ پنجشنبه ۲۷ دی ۹۷ با حضور اساتید گرانقدر آقایان دسمی، فلاح، موسوی و جمعی از شاگران ایشان در مؤسسه‌ی فرهنگ‌وتمدن توحیدی قم برگزار شد. در ادامه، گزارشی مختصر از بیانات اساتید (برداشت‌های بنده) ارائه می‌شود : ✨ : 🔸 عطش ما و گمشده‌ای که نسبت به حضرت‌امام‌خمینی رحمةالله‌علیه احساس می‌کردیم، ما را به سوی آیةالله شاه‌آبادی رهنمون ساخت. 🔸 تقریر امروز ما از حضرت امام، به درک نسل‌های آینده از ایشان جهت خواهد داد. 🔸 در پی کشف حقیقت حضرت امام، به درگاه آقای شاه آبادی برخورد کردیم. 🔸 منظومه آقای شاه‌آبادی، درگاه ورود به دنیای امام است و درعین‌حال، امام نسخه‌ی تکمیلی ایشان است. 🔸 آقای شاه‌آبادی چند قاعده اساسی را برای امام حل می‌کند و امام به این قواعد عینیت می‌بخشد. 🔸 دستگاه فکری و محاسباتی امام توسط آقای شاه‌آبادی تنظیم شده است؛ درک درست و در ادامه: تعمیم و تکمیل و پیاده‌سازی. 🔸 آقای شاه‌آبادی مرد پرداختن به علل بود نه معلول‌ها، ابتدا دسته‌بندی درستی از آسیب‌ها در قالب معرفتی، اخلاقی و رفتاری ارائه می‌دهد. بعد می‌فرماید که مسئله‌ی اصلی اینها نیست بلکه جهل به مرام اسلام است. (البته خود ایشان در مقام عمل گاهی سراغ معلول‌ها رفته‌اند که باید بررسی شود چرا؟) 🔸 دو راه‌حلّ ارائه می‌دهد: یکی اجتماعی (سیاست عِدّه و عُدّه) و یکی حاکمیتی (بیت‌المال که یعنی قدرت و حکومت) 🔸 نکته‌ی ویژه در اندیشه‌ی ایشان که امام بهره‌برداری ویژه‌ای از آن کرد: سرّ قلوب مؤتلفه و ارتباط آن با عرش‌الله بود، اینکه سعه‌ی وجودی قلوب منفرده تحمّل دریافت وحی و شریعت را ندارد و تحوّلات اجتماعی، نیازمند ائتلاف قلبی و تشکیل جماعت مؤمنین است. 🔸 اینکه قدرت‌های معنوی و نرم نیز مانند نیروهای سخت و انرژی‌های مادّی (الکتریسیته، مغناطیس، هسته‌ای و..)، کشف کردنی هستند نه ساختنی. کافی است به منبع انرژی درست پیدا کرده و آن را با تدبیر آزاد کرد. ✅ : 🔸 باید بتوانیم اندیشه‌ی ایشان را به یکسری نظریه‌های جامعه شناختی و حکمت نظری تبدیل و به فضای عمومی و علمی کشور تزریق کنیم. 🔸 از روزنامه‌ی مجلس در ۱۳۲۵ ه.ق برمی‌آید که آقای شاه‌آبادی ظاهرا ایام مشروطه به ایران رفت‌وآمد داشته و در مسجدی در بازار جمعیت اخوت ایمانی تشکیل داده است. 🔸 فهم شذرات و کلاً هر نظریه‌ای، نیاز به بررسی جانشین‌های هم عصر آن هم دارد. (مقایسه با تنبیه‌الأمّة مرحوم نائینی در ۱۳۲۷ ه.ق و مباحث شیخ‌فضل‌الله) 🔸 به قول استاد پارسانیا، دانش‌های ما ازجمله عرفان دارای امتداد اجتماعی بوده که باید شناسایی کنیم. 🔸شذرات فقط موعظه نیست، بلکه یک نظریه است. 🔸 تقریر جدید ایشان از سیاست، به عینیت دین با سیاست منجر می‌شود. 🔸 از مشخصات منحصربفرد ایشان، توجه به ظرفیت حوزه و طبقه‌بندی جامعه حول روحانیت است. (دعاة و رعاة و حماة) 🔸 همچنین ویژگی برجسته‌ی حضرت امام نسبت به آقای شاه‌آبادی، تربیت شاگرد است. ✅ : 🔸 امشب برای ابراز ارادت به مدرسه‌ی معرفتی آیةالله شاه‌آبادی گرد آمده‌ایم. 🔸 ما ناگزیر به برساختن یک تمدن نوین هستیم. 🔸 هر تمدن مبتنی بر یک عقلانیت است و ما متأسفانه به عقلانیت‌های آشفته گوش فرا می‌دهیم. 🔸انقلاب روی یک شخصیت تربیت‌شده و أصیل سوار شد، شخصیتی که آماده‌ی خیزش و بعثت است. (البته این شخصیت شیعه است که آماده است، نه فقط ایران) 🔸 مردم آماده‌اند، اما ما مسئولان و نخبگان مخدوش و باخته به عقلانیت غربی و سکولار مانع می‌شویم. 🔸 باید به اصالت امثال ایشان پناه آورد، به اصالت دینی و بومی ایشان. 🔸 عقلانیت غربی دیگر به انتها رسیده و زور ندارد که صحنه‌ی آشفته‌ی جهانی را جمع کند. 🔸 ما به‌شدّت دچار ضعف نظری در روایت تراث خودمان هستیم. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .