ریحانة رسول الله (صلی الله علیه و آله)
ابن أبي نُعم گوید: نزد عبدالله بن عمر بودم که کسی در مورد خون پشه [در لباس احرام] پرسید.
ابن عمر پرسید: اهل کجایی؟
گفت: اهل کوفه.
ابن عمر [به اطرافیانش] گفت: به این شخص [کوفی] بنگرید، دربارهی خون پشه میپرسد در حالی که [همین کوفیان] فرزند دختر رسول خدا را کشتهاند، خودم از رسول خدا شنیدم که [دربارهی حسنین] فرمود: این دو، دو ریحانهی من از دنیایند.
البته عبدالله بن عمر خود از کسانی است که ابی عبدالله علیه السلام را همراهی نکرد.
-------------------------
حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ إِسْمَاعِيلَ: حَدَّثَنَا مَهْدِيٌّ: حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي يَعْقُوبَ، عَنِ ابْنِ أَبِي نُعْمٍ قَالَ:
كُنْتُ شَاهِدًا لِابْنِ عُمَرَ، وَسَأَلَهُ رَجُلٌ عَنْ دَمِ الْبَعُوضِ، فَقَالَ: مِمَّنْ أَنْتَ؟ فَقَالَ: مِنْ أَهْلِ الْعِرَاقِ، قَالَ:
انْظُرُوا إِلَى هَذَا، يَسْأَلُنِي عَنْ دَمِ البَعوضِ وَقَدْ قَتَلُوا ابْنَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَسَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: (هُمَا رَيْحَانَتَايَ من الدنيا).
صحيح البخاري، ج۵، ص٢٢٣٣، ٥٦٤٨
📌 #آتش_زدن #خیمه_ها
آیا یزید و عمر بن سعد مخالف حمله به خیمه و کشتن امام حسین(ع) بودند؟
بعد از #غارت_خیمه_ها به دستور #شمر، تصمیم گرفتند خیمه ها را #آتش بزنند. در این هنگام، #زنان- و #کودکان- با پای برهنه، در حالیکه #گریه و شیون می کردند بیرون آمدند و پا به #فرار گذاشند.
آنان حتی قصد کشتن امام #سجاد(ع) داشتند، اما #بیماری حضرت مانع اقدام آنان گردید.
طبق بررسی اخبار، عمربنسعد موافق #حمله به خیام بوده زیرا وی جنایات زیادی را در کربلا مرتکب گردید و طبق برخی اخبار وی دستور آتش زدن خیام را داده است.
📚ابن اعثم، الفتوح، ج5، ص120
📚ابن طاوس، لهوف، ص180،
📚ابن نما حلی، مثیرالاحزان، ص77
📚صدوق، الامالی، ص190.
امام سجّاد عليه السلام :
كانَ آخِرُ ما أوصى بِهِ الخِضرُ مُوسى بنَ عِمران عليهماالسلامأن قالَ لاتُعَيِّرَ نَّ أحَدا بِذَنبٍ
#امام_سجّاد عليه السلام :
آخرين سفارش حضرت خضر به حضرت موسى اين بود كه : هرگز كسى را به سبب گناهش خوار نكن
الخصال ، ص 111
#شهادت_امام_سجاد
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
1️⃣وقایع روز دوازدهم #محرم:
تا روز دوازدهم محرم، پيكر پاك و بی سر فرزند رسول خدا صلى الله عليه و آله و ياران پاكبازش در زير آفتاب رها شده بود. بنا به نقل مشهور اجساد مطهر شهدا سه روز زير آفتاب بر روى زمين ماندهبودند و باد صحرا بر آن بدن هاى پاك مى وزيد.
⚫خاکسپاری شهدای کربلا توسط بنیاسد؛ حضور امام سجاد(علیه السلام) برای شناسایی و دفن شهدا
گفتنی است طائفه بنىاسد كه در غاضريه محلهاى نزديك كربلا منزل داشتند، پس از تخليه كربلا از سپاه ابن سعد به كربلا آمدند و آن بدنهاى پاك را در خاك و خون مشاهده كردند.
آنان از زن و مرد فريادشان به ناله و شيون بلند شد. وقتى كه مصمم شدند آن بدن هاى پاك را دفن كنند، چون نه سر در بدن داشتند و نه لباسى بر تن، هيچ يك را نمى شناختند. لذا متحير و سرگردان بودند كه چه كنند، ناگاه امام سجاد عليه السلام از سمت صحرا به سوى آنان آمد و شهدا را به آنها معرفى كرد. و قبل از همه به دفن پيكر پاك #امام_حسين عليه السلام اقدام فرمود.
او در گوشه اى از كربلا كمى خاك را كنار زد، قبرى ساخته و پرداخته آشكار شد، دست ها را زير بدن قرار داد و به تنهايى به داخل قبر برد و فرمود: «با من كسانى هستند كه مرا يارى كنند». چون بدن را در قبر نهاد صورت مباركش را بر گلوى بريده پدرش گذاشت و در حالى كه باران اشك چون ابر بهارى بر گونه هايش جارى بود، فرمود:«طُوبى لِأَرْضٍ تَضَمَّنَتْ جَسَدَكَ الطّاهِرَ، فَإنّ الدُّنْيا بَعْدَك مُظْلِمَةٌ وَالْآخِرَةُ بِنُورِكَ مُشْرِقَةٌ، أَمَّا اللَّيْلُ فَمُسَهَّدٌ وَالْحُزْنُ فَسَرْمَدٌ، أَوْ يَخْتارَ اللَّهُ لِأَهْلِ بَيْتِكَ دارَكَ الَّتي أَنْتَ بِها مُقيمٌ وَعَلَيْكَ مِنّي السَّلامُ يَابْنَ رَسُولِ اللَّه وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكاتُهُ؛ خوشا به آن زمينى كه پيكر پاك تو را در برگرفته، دنيا پس از تو تاريك شد و آخرت به نور جمال تو روشن گشت. شبها ديگر خواب به سراغم نمىآيد و اندوهم پايانى نخواهد داشت. تا آن زمان كه خداوند اهل بيت تو را به تو ملحق كند و در كنار تو جاى دهد. درود و سلامم بر تو باد اى فرزند رسول خدا و رحمت و بركات خدا بر تو باد».
عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص33.
#عاشورا
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
🥀اَلسَّلامُ عَلى مَنْ جَعَلَ اللَّهُ الشِّفاءَ في تُرْبَتِهِ...
✋🏻سلام بر كسى كه خداوند شفا را در خاك قبرش قرار داد...
#امام_زمان
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
امام زینالعابدین علیهالسلام:
أَیُّما مؤمنٍ دَمعَت عَیناهُ لِقَتْلِ الحُسینِ عَلَیه السّلامُ وَ مَنْ مَعَهُ حَتّی یَسیلَ علی خَدَّیهِ بَوَّأَهُ اللهُ فیالجَنّةِ غُرَفاً.
امام سجاد علیه السلام:
◼️ هر مؤمنی که برای شهادت #امام_حسين (ع) و یاران شهیدش گریه کند و اشک او بر گونههایش جاری گردد، خداوند درجات رفیعه و مقامات عالیة بهشت از آنِ او خواهد ساخت.
بحارالأنوار، ج ١٠٠، ص ٩٤
#محرم
#شهادت_امام_سجاد
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
.
حضرت آیت الله المعظم جوادی آملی دام ظله :
خیلی از ماها ، باید درس سکوت بخوانیم که :
چه وقت ساکت باشیم ،
چقدر حرف بزنیم ،
و چطور حرف بزنیم .
#درس_سکوت
عَنْ أَبی خَالِدٍ الْكَابُلِيّ يَقُولُ سَمِعْتُ زَيْنَ الْعَابِدِينَ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ روحیلهماالفداء يَقُولُ:
الذُّنُوبُ الَّتِي تُغَيِّرُ النِّعَمَ الْبَغْيُ عَلَى النَّاسِ وَ الزَّوَالُ عَنِ الْعَادَةِ فِي الْخَيْرِ وَ اصْطِنَاعِ الْمَعْرُوفِ وَ كُفْرَانُ النِّعَمِ وَ تَرْكُ الشُّكْرِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ
وَ الذُّنُوبُ الَّتِي تُورِثُ النَّدَمَ قَتْلُ النَّفْسِ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ وَ قَالَ عَزَّ وَ جَلَّ فِي قِصَّةِ قَابِيلَ حِينَ قَتَلَ أَخَاهُ هَابِيلَ فَعَجَزَ عَنْ دَفْنِهِ فَسَوَّلَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِينَ وَ تَرْكُ صِلَةِ الْقَرَابَةِ حَتَّى يَسْتَغْنُوا وَ تَرْكُ الصَّلَاةِ حَتَّى يَخْرُجَ وَقْتُهَا وَ تَرْكُ الْوَصِيَّةِ وَ رَدِّ الْمَظَالِمِ وَ مَنْعُ الزَّكَاةِ حَتَّى يَحْضُرَ الْمَوْتُ وَ يَنْغَلِقَ اللِّسَانُ
وَ الذُّنُوبُ الَّتِي تُنْزِلُ النِّقَمَ عِصْيَانُ الْعَارِفِ بِالْبَغْيِ وَ التَّطَاوُلُ عَلَى النَّاسِ وَ الِاسْتِهْزَاءُ بِهِمْ وَ السُّخْرِيَّةُ مِنْهُمْ
وَ الذُّنُوبُ الَّتِي تَدْفَعُ الْقِسَمَ إِظْهَارُ الِافْتِقَارِ وَ النَّوْمُ عَنِ الْعَتَمَةِ وَ عَنْ صَلَاةِ الْغَدَاةِ وَ اسْتِحْقَارُ النِّعَمِ وَ شَكْوَى الْمَعْبُودِ عَزَّ وَ جَلَّ
وَ الذُّنُوبُ الَّتِي تَهْتِكُ الْعِصَمَ شُرْبُ الْخَمْرِ وَ اللَّعِبُ بِالْقِمَارِ وَ تَعَاطِي مَا يُضْحِكُ النَّاسَ مِنَ اللَّغْوِ وَ الْمِزَاحِ وَ ذِكْرُ عُيُوبِ النَّاسِ وَ مُجَالَسَةُ أَهْلِ الرَّيْبِ
وَ الذُّنُوبُ الَّتِي تُنْزِلُ الْبَلَاءَ تَرْكُ إِغَاثَةِ الْمَلْهُوفِ وَ تَرْكُ مُعَاوَنَةِ الْمَظْلُومِ وَ تَضْيِيعُ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ
وَ الذُّنُوبُ الَّتِي تُدِيلُ الْأَعْدَاءَ الْمُجَاهَرَةُ بِالظُّلْمِ وَ إِعْلَانُ الْفُجُورِ وَ إِبَاحَةُ الْمَحْظُورِ وَ عِصْيَانُ الْأَخْيَارِ وَ الِانْطِبَاعُ لِلْأَشْرَارِ
وَ الذُّنُوبُ الَّتِي تُعَجِّلُ الْفَنَاءَ قَطِيعَةُ الرَّحِمِ وَ الْيَمِينُ الْفَاجِرَةُ وَ الْأَقْوَالُ الْكَاذِبَةُ وَ الزِّنَاءُ وَ سَدُّ طُرُقِ الْمُسْلِمِينَ وَ ادِّعَاءُ الْإِمَامَةِ بِغَيْرِ حَقٍّ
وَ الذُّنُوبُ الَّتِي تَقْطَعُ الرَّجَاءَ الْيَأْسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ وَ الْقُنُوطُ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ وَ الثِّقَةُ بِغَيْرِ اللَّهِ وَ التَّكْذِيبُ بِوَعْدِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
وَ الذُّنُوبُ الَّتِي تُظْلِمُ الْهَوَاءَ السِّحْرُ وَ الْكِهَانَةُ وَ الْإِيمَانُ بِالنُّجُومِ وَ التَّكْذِيبُ بِالْقَدَرِ وَ عُقُوقُ الْوَالِدَيْنِ
وَ الذُّنُوبُ الَّتِي تَكْشِفُ الْغِطَاءَ الِاسْتِدَانَةُ بِغَيْرِ نِيَّةِ الْأَدَاءِ وَ الْإِسْرَافُ فِي النَّفَقَةِ عَلَى الْبَاطِلِ وَ الْبُخْلُ عَلَى الْأَهْلِ وَ الْوَلَدِ وَ ذَوِي الْأَرْحَامِ وَ سُوءُ الْخُلُقِ وَ قِلَّةُ الصَّبْرِ وَ اسْتِعْمَالُ الضَّجَرِ وَ الْكَسَلِ وَ الِاسْتِهَانَةُ بِأَهْلِ الدِّينِ
وَ الذُّنُوبُ الَّتِي تَرُدُّ الدُّعَاءَ سُوءُ النِّيَّةِ وَ خُبْثُ السَّرِيرَةِ وَ النِّفَاقُ مَعَ الْإِخْوَانِ وَ تَرْكُ التَّصْدِيقِ بِالْإِجَابَةِ وَ تَأْخِيرُ الصَّلَوَاتِ الْمَفْرُوضَاتِ حَتَّى تَذْهَبَ أَوْقَاتُهَا وَ تَرْكُ التَّقَرُّبِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِالْبِرِّ وَ الصَّدَقَةِ وَ اسْتِعْمَالُ الْبَذَاءِ وَ الْفُحْشِ فِي الْقَوْلِ
وَ الذُّنُوبُ الَّتِي تَحْبِسُ غَيْثَ السَّمَاءِ جَوْرُ الْحُكَّامِ فِي الْقَضَاءِ وَ شَهَادَةُ الزُّورِ وَ كِتْمَانُ الشَّهَادَةِ وَ مَنْعُ الزَّكَاةِ وَ الْقَرْضِ وَ الْمَاعُونِ وَ قَسَاوَةُ الْقُلُوبِ عَلَى أَهْلِ الْفَقْرِ وَ الْفَاقَةِ وَ ظُلْمُ الْيَتِيمِ وَ الْأَرْمَلَةِ وَ انْتِهَارُ السَّائِلِ وَ رَدُّهُ بِاللَّيْل.
ابو خالد كابلى نقل میکند: از امام زين العابدين روحیفداه شنيدم كه میفرمود: گناهانى كه نعمت را تغيير مىدهند عبارتند از: ظلم و تعدّى بر مردم، و ترك عمل خيرى كه به آن عادت شده، و ترك أمر به نيكيها، و كفران نعمت، و ترك شكر، اينها همان است كه خداوند در این باره در سوره رعد فرمود: إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ (خداوند متعال وضع هيچ گروهى را دگرگون نمىسازد جز آنكه خودشان حالات روحى خود را دگرگون سازند).
و آن گناهانى كه موجب پشيمانى مىگردد، كشتن فردى است كه خداوند منع كرده و فرموده است: وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ (نفسى را كه خداوند سبحان محترم شمرده و آن را حرام كرده است، نكشيد).
و خداوند در داستان قابيل فرمود: وى چون هابيل را كشت و از دفن او عاجز شد، نفس سركش او قتل برادرش را در نظر وى خوب جلوه داد: فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِينَ (پس گشت از پشيمانان).
و از ديگر گناهان ترك پيوند خويشاوندى آنقدر كه از او چشم بپوشند مثل آنكه چنين خويشاوندى نداشتهاند، و ترك نماز تا وقت آن بگذرد، و ترك وصيّت و ندادن ردّ مظالم، و منع زكات تا هنگامى كه مرگ فرا رسد و زبان از گفتار بازماند.
و گناهانى كه موجب نزول انتقام و خشم الاهى است: نافرمانى كردن شخص عالم و عارف است، با آنكه علم و شناخت دارد ولی مع الاسف سر به طغيان برداشته و بر مردم گردن فرازى كند و بعضى از آنان را مورد استهزا و نيشخند قرار دهد.
و گناهانى كه باعث مىگردد بهره الاهى از انسان دور گردد: اظهار نيازمندى نمودن، و خوابيدن در ثلث اوّل شب (وقت نماز عشا) و در وقت نماز صبح، و نعمت را خوار شمردن و گله از معبود بزرگوار نمودن است.
و گناهانى كه پردههاى عصمت را پاره مىكند عبارتند از: نوشيدن هر نوع از مشروبات مستكننده، قمار بازى، و انجام كارهاى مضحك، و آنچه موجب خندههاى بيجا است از لغوگويى و شوخى، عيبجوئى مردم، بازگو كردن آن، و همنشينى با كافران و آدمهاى بىبند و بار و شكّاك.
و گناهانى كه بلا نازل مىكنند: ترك فريادرسى مظلوم و يارى ندادن او، و رها ساختن امر به معروف و نهى از منكر است.
و گناهانى كه دولت (ثروت و قدرت و حكومت) را از انسان مىگيرد و به دشمنان مىدهد، ستم آشكارا، و علنى شدن گناه و سرپيچى از حق، و مباح شمردن آنچه حرام شمرده شده است، و نافرمانى از نيكان و سر فرودآوردن در برابر ستمگران، مىباشد.
و گناهانى كه به كشيده شدن انسان به سوى فنا و نيستى سرعت مىبخشد، قطع رحم، سوگند دروغ، و دروغگوئى، زنا، و بستن راه مسلمانان، و ناروا ادّعاى امامت كردن است.
و گناهانى كه اميد را بدل به نوميدى مىكند: مأيوس شدن از رحمت خداوند رحیم، و نااميدى از مهر پروردگار و اعتماد كردن به غير خداوند متعال، و دروغ پنداشتن نويد خداى عزّ و جلّ، مىباشند.
و گناهانى كه هوا را تيره و تار مىگرداند: جادوگرى، خبر غيب گفتن و فال زدن، و ايمان داشتن به ستاره و تكذيب تقدير الاهى، و نافرمانى و آزردن پدر و مادر است.
و گناهانى كه موجب پردهدری میشود: وام خواستن بدون آنكه قصد باز پرداخت آن را داشته باشد، و زياده روى در بيهوده خرج كردن، و براى خانواده و فرزند و خويشاوند خرج نكردن، و بداخلاقى، و كم صبرى، و دلتنگى و بىقراربودن از غم، و كاهلى نمودن، و سبك شمردن مؤمنان است.
و گناهانى كه دعا را باز مىگرداند: نيّت بد داشتن، و پليدى باطن، و دوروئى با برادران دينى، و ترك تصديق به اجابت دعا و تأخير نمازهاى واجب تا وقت بگذرد، و ترك تقرّب جستن بخدا به وسيله نيكى و خيرات، و بد دهنى و گفتن سخن زشت، هستند.
و گناهانى كه مانع آمدن باران مىگردد، بيدادگرى و ستم حاكمان است در داورى، و گواهى دادن به دروغ و باطل، و پنهان داشتن شهادت، و ندادن زكات و باز پس ندادن قرض و ساير ما يحتاج (چون تبر و تيشه و آلات كار) و سخت شدن دلها بر بينوايان و نيازمندان و ستم نمودن به يتيمان و بيوه زنان، و تشر زدن بر درخواستكننده، و مأوى ندادن و رد كردن او در شب هنگام.
📚 معاني الأخبار، صص270- ۲۷۱
امام سجّاد عليه السلام :
المُؤمِنُ مِن دُعائِهِ عَلى ثَلاثٍ : إمّا أن يُدَّخَرَ لَهُ و إمّا أن يُعَجَّلَ لَهُ و إمّا أن يُدفَعَ عَنهُ بَلاءٌ يُريدُ أن يُصيبَهُ
امام سجّاد عليه السلام :
مؤمن از دعاى خود يكى از سه نتيجه را مى گيرد :
يا برايش ذخيره مى شود ،
يا در دنيا برآورده مى شود
و يا بلايى كه مى خواست به او برسد از او برگردانده مى شود.
تحف العقول ، ص 280
#شهادت_امام_سجاد
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
⚫️⚫️⚫️⚫️
▪️اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ سَيِّدِ الْعابِدِينَ الَّذِي اسْتَخْلَصْتَهُ لِنَفْسِكَ، وَجَعَلْتَ مِنْهُ أَئِمَّةَ الْهُدَى الَّذِينَ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِ يَعْدِلُونَ، اخْتَرْتَهُ لِنَفْسِكَ، وَطَهَّرْتَهُ مِنَ الرِّجْسِ وَاصْطَفَيْتَهُ وَجَعَلْتَهُ هادِياً مَهْدِيّاً . اللّٰهُمَّ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيائِكَ حَتَّىٰ تَبْلُغَ بِهِ مَا تَقَرُّ بِهِ عَيْنُهُ فِي الدُّنْيا وَالْآخِرَةِ إِنَّكَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ.
▪️ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت سید الساجدین، زین العابدین، امام سجاد علیه السلام از همه شما عزیزان التماس دعا داریم
وَ عَنِ الاِْمامُ السَّجادُ عليه السلام كانَ يَقُول:
لَوْماتَ مَنْ بَيْنِ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَمَا اسْتَوْحَشْتُ بَعْدَ اَنْ يَكُونَ الْقُرآنُ مَعى.
امام زين العابدين عليه السلام فرمود:
اگر همه آنها كه بين مشرق و مغرب هستند، بميرند، تا وقتى قرآن با من باشد، احساس تنهائى نمى كنم
اصول كافى، ج 2، ص ۶۰۲
#شهادت_امام_سجاد
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
🖤اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ الْحُسَیْن (ع)🖤
قالَ الْحُسَيْنُ عليه السلام:
اَعْجَزُ النّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ الدُّعاءِ، وَاَبْخَلُ النّاسِ مَنْ بَخِلَ بالسَّلامِ.
#امام_حسين عليه السلام فرمود:
ناتوان ترين مردم كسى است كه از دعا عاجز باشد وبخيل ترين مردم كسى است كه درسلام بُخل ورزد
بحارالانوار، 93، 294.
موسوعه كلمات الامام الحسين عليه السلام، 781، ح 971
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
دفن شهدای کربلا.pdf
409.8K
محرم ۱۴۴۵
مقاله نهم:
تطورشناسی رویکردها در تدفین شهدای کربلا
حسین حسینیان مقدم و ابراهیم گودرزی
مجله تاریخ اسلام در آینه پژوهش، ش۳۸، سال ۱۳۹۴
🗞 خبر دفن سیدالشهدا و یارانش یک روز پس از شهادتشان به دست بنیاسد، در گزارش #ابومخنف و منابع معتبر آمده، اما گذر زمان آن را با نوعی تحوّل و شهرتی متفاوت روبرو کرده است.
📅 قرن یازدهم نقطه عطف این تحولات و آغاز رویکرد کلامی و شروعِ فاصله گرفتن موضوع دفن امام از یک حادثه تاریخی به یک اصلِ اعتقادی است.
📃 برخی احادیث شیعه تجهیز هر امام به دست امام بعدی را لازم میشمارد.
📩 رویکرد جدید با تکیه بر آمدن امام #سجاد(ع) برای تجهیز پدر، آثار عاشورایی را چنان تحت تأثیر قرار داد که بیشتر آنها تا زمان حاضر، ضمن پذیرش این رویکرد، آن را گسترش داده و در برابر رویکرد قبلی مقاومت کردهاند.
📁 این مقاله به سیر تاریخی اخبار و آرای گوناگون درباره دفن شهدای کربلا پرداخته و چگونگی تغییر یک واقعه تاریخی به یک اصل کلامی و سپس خبری داستانی را بررسی کرده است.
🖤اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ الْحُسَیْن (ع)🖤
امام حسین علیه السلام:
لَوْ اَدْرَكْتُهُ لَخَدَمْتُهُ اَيّامَ حَيَاتِى
#امام_حسين (ع) فرمود:
اگر زمان حضرت مهدى را درك مىكردم، تمام عمر خدمتگزارش بودم
عقد الدّرر، ص160
#امام_زمان
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
حضرت امام سجاد علیه السلام میفرمایند :
⬅️ مَنْ ثَبَتَ عَلَی مُوَالاتِنَا فِی غَیبَةِ قَائِمِنَا أَعْطَاهُ اللَّهُ أَجْرَ أَلْفِ شَهِیدٍ مِثْلَ شُهَدَاءِ بَدْر
هر کس در هنگام غیبت قائم ما به دوستی ما ثابت بماند خداوند به وی اجر هزار شهید مانند شهدای بدر خواهد داد.
إعلام الوری بأعلام الهدی ص ۴۲۸
#امام_زمان
#شهادت_امام_سجاد
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
low.mp3
7.49M
موضوع:
آیا شیعیان به نبرد با امام خود رفته بودند؟!
استاد:
👤محمد حسین رجبی دوانی
(پژوهشگر تاریخ اسلام)
45.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢حاج مهدی رسولی و هیئت ثارالله زنجان نمونهای برجسته از مداح و هیئت طراز گام دوم
🔶در اشعار و مداحیهای حاج مهدی رسولی، افزون بر شور و احساس و عاطفه، شعور و بصیرت و معرفت نیز موج میزند. و این همان چیزی است که از حسینیان این دوران و بلکه همه دورانها انتظار میرفته و میرود.
در این نوحهسرایی مختصر چقدر زیبا و دقیق تقابل معنایی «تمدن دنیازده لیبرالی» و «تمدن معناگرا و حیاتبخش حسینی» را بیان میکند.
#امام_حسین
#عاشورا
➖گریه های امام سجاد علیه السلام بعد از فاجعه کربلا
🛑عن أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: اَلْبَكَّاءُونَ خَمْسَةٌ آدَمُ وَ يَعْقُوبُ وَ يُوسُفُ وَ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ وَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ فَأَمَّا آدَمُ فَبَكَى عَلَى اَلْجَنَّةِ حَتَّى صَارَ فِي خَدَّيْهِ أَمْثَالُ اَلْأَوْدِيَةِ وَ أَمَّا يَعْقُوبُ فَبَكَى عَلَى يُوسُفَ حَتَّى ذَهَبَ بَصَرُهُ وَ حَتَّى قِيلَ لَهُ تَاللّٰهِ تَفْتَؤُا تَذْكُرُ يُوسُفَ حَتّٰى تَكُونَ حَرَضاً أَوْ تَكُونَ مِنَ اَلْهٰالِكِينَ وَ أَمَّا يُوسُفُ فَبَكَى عَلَى يَعْقُوبَ حَتَّى تَأَذَّى بِهِ أَهْلُ اَلسِّجْنِ فَقَالُوا لَهُ إِمَّا أَنْ تَبْكِيَ بِاللَّيْلِ وَ تَسْكُتَ بِالنَّهَارِ وَ إِمَّا أَنْ تَبْكِيَ بِالنَّهَارِ وَ تَسْكُتَ بِاللَّيْلِ فَصَالَحَهُمْ عَلَى وَاحِدَةٍ مِنْهُمَا وَ أَمَّا فَاطِمَةُ فَبَكَتْ عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ حَتَّى تَأَذَّى بِهِ أَهْلُ اَلْمَدِينَةِ فَقَالُوا لَهَا قَدْ آذَيْتِينَا بِكَثْرَةِ بُكَائِكِ فَكَانَتْ تَخْرُجُ إِلَى اَلْمَقَابِرِ مَقَابِرِ اَلشُّهَدَاءِ فَتَبْكِي حَتَّى تَقْضِيَ حَاجَتَهَا ثُمَّ تَنْصَرِفُ وَ أَمَّا عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ فَبَكَى عَلَى اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عِشْرِينَ سَنَةً أَوْ أَرْبَعِينَ سَنَةً مَا وُضِعَ بَيْنَ يَدَيْهِ طَعَامٌ إِلاَّ بَكَى حَتَّى قَالَ لَهُ مَوْلًى لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكَ أَنْ تَكُونَ مِنَ اَلْهَالِكِينَ قٰالَ إِنَّمٰا أَشْكُوا بَثِّي وَ حُزْنِي إِلَى اَللّٰهِ وَ أَعْلَمُ مِنَ اَللّٰهِ مٰا لاٰ تَعْلَمُونَ إِنِّي لَمْ أَذْكُرْ مَصْرَعَ بَنِي فَاطِمَةَ إِلاَّ خَنَقَتْنِي لِذَلِكَ عَبْرَةٌ .
🔰از امام صادق عليه السّلام روايت شده است:
افرادى كه فوق العاده گريه كردند پنج نفر بودند:آدم،يعقوب،يوسف،فاطمه دختر حضرت محمّد صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم و على بن الحسين عليهم السّلام.
حضرت آدم از فراق بهشت به قدرى گريه كرد كه اثر اشك در دو گونۀ مباركش نظير جوى باقى ماند.
حضرت يعقوب به قدرى از فراق يوسف گريه نمود كه چشمان خود را از دست داد و بدو گفتند:به خداوند سوگند يوسف را از خاطر نخواهى برد تا آنكه افسرده يا نابود گردى.
حضرت يوسف به قدرى براى پدرش يعقوب گريست كه اهل زندان ناراحت شدند و به وى گفتند:يا بايد شب گريان و روز ساكت شوى و يا اينكه روز گريان و شب ساكت باشى. يوسف با يكى از پيشنهادهاى ايشان موافقت نمود.
حضرت فاطمه در فراق پيغمبر به قدرى گريه كرد كه اهل مدينه خسته و ناراحت شده به او گفتند:تو به واسطۀ كثرت گريهات ما را اذيّت مىكنى.لذا حضرت زهرا از مدينه خارج و به سوى قبر شهدا مىرفت،وقتى ناراحتيهاى قلبى خود را با گريستن خالى مىكرد به سوى مدينه بازمىگشت.
👈 حضرت على بن الحسين عليهما السّلام مدت بيست يا چهل سال بر حضرت حسين گريست.هيچ غذايى در مقابل آن حضرت نمىگذاشتند مگر اينكه گريان مىشد. كار آن حضرت به جايى رسيد كه يكى از غلامانش به وى گفت:اى پسر رسول خدا! فداى تو شوم،من مىترسم تو خود را(به واسطۀ كثرت گريه)هلاك نمايى! فرمود:چارهاى نيست جز اينكه از غم و اندوه خود به خداوند شكايت كنم.من چيزهايى را مىدانم كه شما نمىدانيد.من يادآور قتلگاه فرزندان فاطمه عليها السّلام نمىشوم مگر اينكه گريه راه گلويم را مسدود مىكند.
📚:الامالی صدوق ص ۱۴۰
آیا حدیث زیر معتبر است؟
حسین می گوید: "ما از تبار قریش هستیم و هواخواهان ما عرب و دشمنان ما ایرانی ها هستند."
منبع: سفینه البحار، نوشته حاج شیخ عباس قمی، صفحه ۱۶۴.
.......................
✍️ پاسخ :
🌺 اولا : چنین روایتی در کتب روایی معتبر شیعه با این متن خاص، از امام حسین ع یافت نمی شود و آدرسی هم که داده شده صحیح نیست.
🌺 ثانیا : یک روایت دیگر داریم که آن هم از امام صادق (ع) است نه امام حسین (ع) و مطلب دیگری به این شکل میگوید :
💐نحْنُ قُرَيْشٌ وَ شِيعَتُنَا الْعَرَبُ وَ عَدُوُّنَا الْعَجَمُ
😳 جاعل آن روایت از همین روایت دوم استفاده کرده و چون نمی دانسته که «اباعبدالله» در سند روایات، اشاره به امام صادق (ع) است، روایت را به امام حسین(ع) نسبت داده و در ترجمه آن نیز اشتباه کرده است.
معنای روایت دوم نباید اشتباه فهمیده شود. برای فهم معنای حدیث یک مثال می زنیم:
فردی مثلا دوستان زیادی دارد و با آنها رفت و آمد می کند
مثلا برادرش به او می گوید تنها با فامیل ها رفت و آمد کن و با غریبه ها الفت نگیر!
😒 او جواب می دهد :
آن کس که مرا درک کند فامیل من است و آن کس که مرا درک نکند غریبه است
در اینجا این شخص می خواهد بگوید :
هر کس که مرا درک کند من با او رفت و آمد می کنم چه فامیلم باشد و چه نباشد و هر کس که مرا درک نکند با او رفت و آمد نمی کنم چه فامیلم باشد و چه نباشد چون فامیل واقعی کسی است که مرا درک می کند.
🤔 حالا حدیث را معنا کنیم 👇
چون در میان اعراب به خاطر تعصب جاهلی که داشته اند ، عجم ها به عنوان غریبه مطرح بودند امام می فرماید :
😘شیعه ما (چه عرب باشد و چه عجم ) عرب است یعنی فامیل و خودی است.
😡دشمن ما (چه عرب باشد و چه عجم ) عجم است یعنی بیگانه است.
در این روایت کلمه «عرب» و «عجم» به ترتیب به معنای «خودی» و «بیگانه» استفاده شده است چون در نظر مخاطبانِ عربی که سخن معصوم(ع) را می شنیدند ، عرب یعنی دوست و عجم یعنی دشمن.
🤔 نکته : بر فرض اگر در روایت بالا کلمه های عرب و عجم به معنای متعارفشان ترجمه شوند این حدیث از نگاه شیعه بی اعتبار است زیرا صریحاً با قرآن که تقوا را ملاک برتری می داند و اهمیتی برای نژاد قایل نیست، تعارض دارد و اهل بیت(ع) فرموده اند: اگر حدیثی برایتان آوردند که با قرآن و سیره پیامبر (ص) سازگاری ندارد، از خدا بترسید و آن را قبول نکنید زیرا سخنِ ما نیست (منبع: رجال الکشی، ص 224)
در سوره حجرات می خوانیم: "یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ"
"اى مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را اقوام و قبیله هایی قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامیترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است. "
اهل بیت(ع) نیز همین دیدگاه قرآنی را تبلیغ می کردند و هر حدیثی با این دیدگاه تعارض داشته باشد جعلی یا تحریف شده است و اعتبار ندارد.
حضور حسنین ع در فتوحات - 1.mp3
737.8K
چرا روایت تاریخ طبری درباره حضور امام حسن (ع) و امام حسین (ع) در جنگ عربها با ایرانیان، جعلی است؟
سخن طبری درباره جعل برخی از روایات تاریخی به دست سیف بن عمر تمیمی
101 ثانیه صوت
#تاریخ_طبری #فتوحات #امام_حسین (علیه السلام)
امیرالمؤمنین علي عليه السلام
أشْقَى اَلنَّاسِ مَنْ غَلَبَهُ هَوَاهُ، فَمَلَكَتْهُ دُنْيَاهُ وَ أَفْسَدَ أُخْرَاهُ
بدبخت ترين مردم كسى است كه هواى نفْس بر او چيره شود؛ پس دنيايش او را در اختيار خود گيرد و آخرت خويش را تباه گرداند
غرر الحكم، ح 3237
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
➖چه کسی امامحسین علیه السلامرا دفن کرد
🛑قَالَ لَهُ عَلِيٌّ إِنَّا رَوَيْنَا عَنْ آبَائِكَ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ أَنَّ اَلْإِمَامَ لاَ يَلِي أَمْرَهُ إِلاَّ إِمَامٌ مِثْلُهُ فَقَالَ لَهُ أَبُو اَلْحَسَنِ فَأَخْبِرْنِي عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَانَ إِمَاماً أَوْ كَانَ غَيْرَ إِمَامٍ قَالَ كَانَ إِمَاماً قَالَ فَمَنْ وَلِيُّ أَمْرِهِ قَالَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ قَالَ وَ أَيْنَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ كَانَ مَحْبُوساً فِي يَدِ عُبَيْدِ اَللَّهِ بْنِ زِيَادٍ قَالَ خَرَجَ وَ هُمْ كَانُوا لاَ يَعْلَمُونَ حَتَّى وَلِيَ أَمْرَ أَبِيهِ ثُمَّ اِنْصَرَفَ
🔰على بن ابی حمزه خطاب به امام رضا علیه السلام:
ما از آباء كرامت روايت داريم كه عهدهدار غسل و كفن امام نميشود مگر امامى مانند خودش
فرمود:بگو ببينم حسين بن على" امام حسین علیهما السلام" امام بود يا نه؟
گفت:امام بود.
پرسيد چه كسى عهدهدار غسل و كفن او گرديد؟
گفت:على بن الحسين" امام سجاد علیه السلام"
فرمود:على بن الحسين " امام سجاد علیه السلام"كجا بود او كه در زندان ابن زياد به سر مىبرد؟
گفت: بطورى كه آنها متوجه نشدند خارج شد امر تدفین پدر خويش را به پايان رسانيد،آنگاه برگشت.
📚:رجال الكشي ص464
➖امامحسین علیه السلامآگاه به شهادت خویش بودند
🛑ٍ عَنْ ضُرَيْسٍ الْكُنَاسِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قَالَ لَهُ حُمْرَانُ جُعِلْتُ فِدَاكَ أَ رَأَيْتَ مَا كَانَ مِنْ أَمْرِ عَلِيٍّ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ ع وَ خُرُوجِهِمْ وَ قِيَامِهِمْ بِدِينِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَا أُصِيبُوا مِنْ قَتْلِ الطَّوَاغِيتِ إِيَّاهُمْ وَ الظَّفَرِ بِهِمْ حَتَّى قُتِلُوا وَ غُلِبُوا فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع يَا حُمْرَانُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى قَدْ كَانَ قَدَّرَ ذَلِكَ عَلَيْهِمْ وَ قَضَاهُ وَ أَمْضَاهُ وَ حَتَمَهُ ثُمَّ أَجْرَاهُ فَبِتَقَدُّمِ عِلْمِ ذَلِكَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ قَامَ عَلِيٌّ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ وَ بِعِلْمٍ صَمَتَ مَنْ صَمَتَ مِنَّا
🔰حمران بامام باقر عليه السلام عرضكرد:
قربانت گردم بمن خبر دهيد كه موضوع نهضت على و حسن و حسين عليهم السلام و قيام ايشان براى دين خداى عز و جل و مصيبتهائى كه ديدند، از كشته شدن بدست طغيانگران و پيروزى آنها بر ايشان تا آنجا كه كشته شدند و مغلوب گشتند چگونه بود؟
امام باقر عليه السلام فرمود:
اى حمران: خداى تبارك و تعالى آن مصيبات را بر ايشان مقدر كرد و حكم فرمود و امضاء نمود و حتمى ساخت، و سپس اجرا كرد (پس همه آن مصيبات با علم و اجازه خدا بوده) و على و حسن و حسين از روى
بصيرت و دانشى كه قبلا از رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله دريافته بودند قيام كردند، و هر كس از ما خانواده هم كه خاموشى گزيند. از روى علم است.
📚الكافي ج1، ص281
📌 نتیجه حکومت ظلم، #بردگی و #ذلت است.
هنگامی که اسرا و سرهای #شهدا را به #کوفه بردند، #عبیداللله_بن_زیاد لعنت الله علیه، با #چوبی که در دستش بود، ساعتی بر #دهان و دندان امام #حسین(ع) میزد. #زیدبن_ارقم به وی اعتراض کرد و گفت:
به خدای یکتا سوگند، رسول خدا(ص) لب های حسین(ع) را می بوسید. آنگاه زید گریه اش گرفت و بیرون رفت و با خودش می گفت:
ابن زیاد #برده #یزید است و او هم مردم را به بردگی گرفته است. شما ای مردم عرب، از این پس همگی برده اید. پسر #فاطمه(س) را کشتید و پسر #مرجانه را به #حکومت پذیرفتید.
او نیکان شما را می کشد و بدان شما را به #بردگی می گیرد. شما تن به #ذلت دادید.
📚طبری، تاریخ، ج۵، ص۴۵۶؛
📚خوارزمی، مقتل الحسین، ج۲، ص۴۵؛
📚بلاذری، انساب الاشراف، ج۳، ص۴۱۲.
قَالَ جَبْرَئِيلُ [ يَا آدَمُ ] وَلَدُكَ هَذَا يُصَابُ بِمُصِيبَةٍ تَصْغُرُ عِنْدَهَا الْمَصَائِبُ
فَقَالَ يَا أَخِي وَ مَا هِيَ
قَالَ يُقْتَلُ عَطْشَاناً غَرِيباً وَحِيداً فَرِيداً لَيْسَ لَهُ نَاصِرٌ وَ لَا مُعِينٌ
و جبرئیل فرمود : [ ای آدم ] به اين فرزند تو [ امام حسین علیه السلام] مصيبتي مي رسد كه همه ي مصيبتها نزد آن كوچك مي باشد، گفت: اي برادر، آن چه مصيبتي است؟ گفت: ؛ تشنه و غریب و تنها و بی کس کشته می شود و یاور و کمکی برای او نیست
بحار الأنوار، ج44، ص 245
⚫راز شش گوشه بودن ضریح #امام_حسين(علیه السلام)
از جمله وقایع روز دوازده #محرم آنکه :
آن حضرت آنگاه از قبر خارج شد و آن را از خاك پوشاند و با انگشت روى قبر نوشت: «هذا قَبْرُ الحُسَيْنِ بنِ عَلِيِّ بنِ أبيطالِب الَّذِي قَتَلُوهُ عَطْشاناً غَريباً؛ اين قبر حسين بن على عليه السلام است كه او را با لب تشنه و غريب كشتند».
سپس بدن پاك على اكبر عليه السلام پايين پاى حضرت به خاك سپرده شد و بقيه شهدا از بنى هاشم و اصحاب نيز در يك قبر دسته جمعى پايين پاى امام عليه السلام دفن شدند.
آنگاه امام سجاد عليه السلام، قوم بنى اسد را به طرف نهر علقمه محل شهادت حضرت عباس قمر بنى هاشم راهنمايى كرد. و پيكر پاك آن حضرت را در همانجا دفن نمودند.
امام زين العابدين عليه السلام در حال دفن عمويش گريه سوزناكى كرد و فرمود: «عَلَى الدُّنْيا بَعْدَكَ الْعَفا يا قَمَرَ بَني هاشِمٍ وَعَلَيْكَ مِنّي السَّلامُ مِنْ شَهيدٍ مُحْتَسَبٍ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكاتُهُ؛ اى قمر بنى هاشم! بعد از تو خاك بر سر دنيا، بر تو درود مى فرستم و رحمت و بركات خداوند را براى تو طلب مى كنم».
سپس بنى اسد «حبيب بن مظاهر» را كه بزرگ قبيله آنان بود، جداگانه همانجايى كه اكنون هست دفن نمودند.
عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص552.
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin