eitaa logo
کلام معصومین علیهم السلام
1.7هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
788 ویدیو
129 فایل
کلام و ادعیه معصومین علیهم السلام شناسه مدیر @ASK110 کپی مطالب حلال اگر مقدور بود #صلوات ی برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف عنایت بفرمایید. https://rubika.ir/kalam_maesoumin
مشاهده در ایتا
دانلود
امیرالمؤمنین علیه السلام: خداوند سبحان، حقوق بندگانش را مقدّم برحقوق خود، قرار داده است. پس هركه حقوق بندگان خدا را رعايت كند، اين كار به رعايت كردن حقوق خدا بينجامد جَعلَ اللّهُ سبحانَهُ حُقوقَ عِبادِهِ مُقَدِّمَةً لحُقوقِهِ، فمَن قامَ بحُقوقِ عِبادِ اللّهِ كانَ ذلكَ مُؤَدّيا إلى القِيامِ بحُقوقِ اللّهِ غررالحكم حدیث4341 @kalam_maesoumin
❤️حضرت پیامبر اکرم (ص) : زیاد استغفار کنید ، در خانه‌ها و مجالستان ، سر سفره‌ها و در بازارهایتان ، و در مسیر رفت‌ و‌ آمدهایتان ، و هر جا که بودید ، چرا که شما نمى‌دانید آمرزش خداوند چه زمانى نازل مى‌شود . ‌📚 مستدرک الوسائل ، ج ۵ ، ص۳۱۹ @kalam_maesoumin
فضيلت‌کوتاه‌از‌اميرالمومنين‌علی‌(ع) 1️⃣ حضرت اميرالمومنين علی علیه السلام در هیچ جنگ و جهادی شرکت نکرد مگر این که پیروز برگشت. 📚طبرانی، معجم الاوسط 3/87 2️⃣ رسول خدا صلی الله علیه و آله می گفت: «عَلی اَشْجَعُ النّاسِ قَلْبا علی، شجاع ترین و قویدل ترینِ مردم است.» 📚 ابن مغازلی، مناقب علی بن ابی طالب / 143 (188) 3️⃣ حریف را فقط با یک بار زدن می کشت و در حدیث است که: «کانت ضرباتة وترا ضربت شمشیر او همیشه تک ضرب بود.» 📚 ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه 1 / 20 4️⃣ پیامبر اسلام می گفت: «علی سیفُ اللّه عَلی اَعْدائِهِ علی، شمشیر خدا است که بر روی دشمنان خدا کشیده می شود.» 📚 شیخ صدوق، الامالی / 61 5️⃣ حضرت اميرالمومنين علی علیه السلام بیشتر پیاده می جنگید و اگر هم سوار اسبی می شد، چندان برایش مهم نبود. به حضرتش گفته شد که چرا سوار اسب نمی شود؟ پاسخ داد: اسب یا برای تعقیب حریفی است که از میدان بگریزد و یا برای این است که کسی بخواهد خود بگریزد و من نه کسی هستم که پشت به دشمن کنم و بگریزم و نه کسی هستم که اگر کسی گریخت تعقیبش کنم. پس اسب را برای چه می خواهم؟ 📚 ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی طالب 3 / 298 6️⃣ حضرت زرهش تنها سینه اش را می پوشاند و هرگز پشت نداشت. از او پرسیدند که چرا زرهش پشت ندارد؛ آیا نمی ترسد که کسی از پشت به او ضربتی بزند؟ در پاسخ فرمود: من هرگز به دشمن پشت نمی کنم و از میدان نمی گریزم و خدا هرگز آن روز را نخواهد آورد. 📚 ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه 20 / 280 7️⃣ شجاعت و استواری حضرت علی علیه السلام در جنگ ها چنان بود که هرگاه مشرکان و کافران او را در جنگ می دیدند به همدیگر وصیت می کردند مثل این که مرگ را با چشم خود دیده باشند. 📚ابن مغازلی، مناقب علی بن ابی طالب / 140 (109)؛ 8️⃣ هرگاه که دو صف برای جنگ مقابل هم صف می کشیدند، مردم به یکدیگر می گفتند: ملک الموت در همان صفی باید باشد که علی با آن صف است و صف مقابل خواهی نخواهی باید خود را برای مرگ آماده کنند. 📚 راغب اصفهانی، المحاضرات 3 / 138 9️⃣ روزی یکی از سرداران سپاهش به او گفت که اگر اسب ها آشفتند و ما از همدیگر دور شدیم، تو را کجا بیابیم؟ در پاسخ فرمود: در همان جایی که از من دور شده اید. حاکی از این که در همین جایی که هستم خواهم بود. 📚 ابشیهی، المستطرف 1 / 178 باب 4۱ @kalam_maesoumin
امام صادق عليه السلام در حدیث دیگر می فرماید ✨ میانه روی چیزی است که خدای بزرگ آن را دوست می دارد 🌹و اسراف چیزی است که خدای بزرگ آن را دشمن می دارد ♨️حتی دور انداختن هسته را که آن نیز برای کاری شایسته است 👌و حتی بر زمین ریختن زیادی نوشیدنی ات را ✔️ ان القصد أمر يحبه الله عز وجل ، وان الشرف آمیبخه الله عزو جل ، حتى طرحك التواه ، فانها تصځ لشیء ، و حتی فضل شرابك ( مستدرك الوسائل ، ج ۱۵ ، ص ۲۵۷ )🌸 @kalam_maesoumin
راه پيروزى بر دشمن: امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه راه پيروزى بر دشمنان نيرومند را تبيين مى كند، مى فرمايد: «كسى كه سرنيزه خشم را براى خدا تيز كند توانايى بر قتل سردمداران باطل پيدا خواهد كرد»; (مَنْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ). اشاره به اين كه راه رسيدن به پيروزى در مقابل دشمنان سرسخت و نيرومند دو چيز است: آمادگى كامل و خلوص نيت و توكل بر خدا. هرگاه اين دو با هم جمع شوند سرسخت ترين دشمنان را مى توان به وسيله آن به زانو در آورد. قرآن مجید روى هر دو عامل تکیه کرده در یک جا مى فرماید: «(وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَّا اسْتَطَعْتُمْ مِّنْ قُوَّة); براى مقابله با آنها (= دشمنان)، هر چه در توان دارید از نیرو و... آماده سازید».(1) در جاى دیگر مى فرماید: «(وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الاَْعْلَوْنَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ); هرگز سست نشوید! و غمگین نگردید; و شما برترید اگر ایمان داشته باشید».(2) منظور از «غضب» در این گفتار حکیمانه امام(علیه السلام) خشم هاى زودگذر بى دلیل نیست بلکه منظور قوت اراده و تصمیم جدى براى مبارزه با دشمن آن هم براى خدا، تقویت آیین و دفاع از بندگان اوست. تعبیر به «اَشدّاءِ الْباطل» سردمداران و نیرومندان آنهاست. تعبیر به «قتل» اشاره به هر نوع پیروزى بر آنها و خاموش کردن و از بین بردن نفوذ آنها در جوامع بشرى است. غضب و خشم غالبا نکوهیده است، زیرا در آن حالت، انسان از مرز حق بیرون مى رود و دست به کارهایى مى زند که سبب پشیمانى در عمر مى شود، ازاین رو در روایات اسلامى از امام صادق(علیه السلام) آمده است: «الْغَضَبُ مِفْتاحُ کُلُّ شَرٍّ».(3) ولى گاه به سبب کارهاى خلافى که انجام مى شود: آشکار شدن منکرات، غصب حقوق ضعیفان، تعرض به نوامیس مردم، ایجاد ناامنى در جامعه اسلامى و غلبه هوا و هوس بر اجتماع، در چنین شرایطى انسانِ مؤمن، بیدار و غیور، خشمگین مى شود; نه خشمى زودگذر بلکه خشمى عمیق و براى خدا و مى دانیم در حالت خشم تمام نیروهاى انسان بسیج مى گردند و گاه یک انسان معمولى قدرت چندین نفر را پیدا مى کند و آمادگى براى مبارزه با باطل حاصل مى شود. به همین دلیل قرآن مجید خشمگین شدن موسى بعد از بازگشت از کوه طور و مشاهده گوساله پرستى بنى اسرائیل را به شکلى مثبت و کارى صحیح بیان کرده است. آنجا که مى فرماید: «(فَرَجَعَ مُوسَى إِلَى قَوْمِهِ غَضْبَانَ أَسِفاً قَالَ یَا قَوْمِ أَلَمْ یَعِدْکُمْ رَبُّکُمْ وَعْداً حَسَناً أَفَطَالَ عَلَیْکُمُ الْعَهْدُ أَمْ أَرَدْتُّمْ أَنْ یَحِلَّ عَلَیْکُمْ غَضَبٌ مِّنْ رَّبِّکُمْ فَأَخْلَفْتُمْ مَّوْعِدِى); موسى خشمگین و اندوهناک به سوى قوم خود باز گشت و گفت: اى قوم من! مگر پروردگارتان وعده نیکویى به شما نداد؟! آیا مدّت (جدایى من از) شما به طول انجامید، یا مى خواستید غضب پروردگارتان بر شما نازل شود که از وعده من تخلّف کردید؟!».(4) در آیه آخر سوره «فتح» نیز درباره مؤمنان راستین تعبیر به (أَشِدَّآءُ عَلَى الْکُفَّارِ) شده است. در حدیثى نیز که علامه مجلسى(رحمه الله) در بحارالانوار آورده مى خوانیم: هنگامى که امیرمؤمنان على(علیه السلام) درباره اموال غنایم، نسبت به بعضى از جنگجویان سختگیرى کرد گروهى از آن حضرت شاکى بودند. پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) دستور داد منادى در میان مردم ندا دهد و بگوید: «ارْفَعُوا ألْسِنَتَکُمْ عَنْ عَلىّ بْنِ أبی طالب فَإنّه خَشِنٌ فى ذاتِ اللهِ عَزَّوَجَلَّ غَیْرُ مُداهِن فی دینِهِ; اى مردم زبان شکایت را از على بن ابى طالب (علیهم السلام) بردارید، چرا که او درباره اوامر الهى سختگیر است و سازش کارى در دینش را مجاز نمى شمرد». مردمى که این سخن شنیدند لب از شکایت فرو بستند و دانستند این گونه سختگیرى ها مطلوب خدا و پیغمبر(صلى الله علیه وآله) است.(5) در حدیث مشهورى نیز مى خوانیم که پیغمبر(صلى الله علیه وآله) روزى از مردم سؤال کرد: «أىُّ عُرَى الاْیمانِ أوْثَقٌ; کدام یک از دستگیره هاى ایمان محکم تر است؟» جمعى گفتند: خدا و رسولش آگاه ترند; بعضى نماز، برخى دیگر زکات، عده اى روزه، گروهى حج و عمره و جمعى دیگر جهاد را ذکر کردند. پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) فرمود: «آنچه را گفتید داراى فضیلت است ولى پاسخ من نیست (سپس فرمود:) محکم ترین دستگیره هاى ایمان حبُّ فى الله و بغض فى الله و دوست داشتن اولیاء الله و بیزارى از دشمنان خداست».(6)
این سخن را با حدیثى که علامه مجلسى در بحارالانوار آورده است پایان مى دهیم او مى گوید: در روایتى آمده است که خداى متعال به موسى(علیه السلام) گفت: «هَلْ عَمِلْتَ لِى عَمَلاً؟! قالَ صَلَّیْتُ لَکَ وَصُمْتُ وَتَصَدَّقُتُ وَذَکَرْتُ لَکَ، قالَ اللَّهُ تَبارَکَ وَتَعالى، وَامَّا الصَّلَوةْ فَلَکَ بُرهانٌ، وَالصَّوْمُ جُنَّةٌ وَالصَّدَقَةُ ظِلٌّ، وَالذِّکُرْ نُورٌ، فَاىُّ عَمَل عَمِلْتَ لِى؟! قالَ مُوْسى: دُلَّنِى عَلَى العَمَلِ الَّذى هُوَ لَکَ، قالَ یا مُوسى هَلْ والَیْتَ لِى وَلِیّاً وَهَلْ عادَیْتَ لى عَدُوّاً قَطُّ فَعَلِمَ مُوسى انَّ افْضَلَ الاَْعْمالِ الْحُبُّ فِى اللَّهِ وَالْبُغْضُ فِى اللَّهِ; آیا هرگز براى من کارى انجام داده اى؟ موسى عرض کرد: براى تو نماز خوانده ام، روزه گرفته ام و صدقه داده ام. خداوند متعال به او فرمود: اما نماز براى تو نشانه ایمان است و روزه سپرى سپر آتش و انفاق سایه اى در محشر و ذکر خدا نور است کدام عمل را براى من بجا آورده اى اى موسى! عرض کرد: خداوندا! خودت مرا در این مورد راهنمایى فرما. فرمود: آیا کسى را براى من دوست داشته اى و براى من کسى را دشمن داشته اى؟ در اینجا بود که موسى(علیه السلام) دانست بهترین اعمال، دوستى براى خدا و دشمنى براى خداست»(7). (8) پی نوشت: (1). انفال، آیه 60 . (2). آل عمران، آیه 139 . (3). کافى، ج 2، ص 303. (4). طه، آیه 86. (5). بحارالانوار، ج 21، ص 385. (6). کافى، ج 2، 125، ح 6. (7). بحارالانوار، ج 66، ص 352، ح 33. (8). سند گفتار حکیمانه: این گفتار حکیمانه ـ به گفته مرحوم خطیب در مصادر ـ در کتب فراوان دیگرى نیز آمده است; از جمله زمخشرى در ربیع الابرار به عین عبارت نهج البلاغه و آمدى در غررالحکم با تفاوتى آن را آورده است. نیز امیر یحیى علوى در کتاب الطراز آن را با کمى تفاوت ذکر کرده که نشان مى دهد منبع دیگرى غیر از نهج البلاغه در اختیار داشته است. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 144) _________________________ 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 @kalam_maesoumin 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
♥️ امام صادق (ع) فرمودند: 🍃 هر یک از شیعیان ما که گرفتار شود و شکیبایی ورزد، خداوند اجر هزار شهید را به او می‌دهد. @kalam_maesoumin
وَ قَالَ (علیه السلام): أَصْدِقَاؤُكَ ثَلَاثَةٌ وَ أَعْدَاؤُكَ ثَلَاثَةٌ؛ فَأَصْدِقَاؤُكَ: صَدِيقُكَ وَ صَدِيقُ صَدِيقِكَ وَ عَدُوُّ عَدُوِّكَ؛ وَ أَعْدَاؤُكَ: عَدُوُّكَ وَ عَدُوُّ صَدِيقِكَ وَ صَدِيقُ عَدُوِّك. امام علیه السلام فرمود: دوستانت سه گروهند و دشمنانت نيز سه گروه؛ اما دوستانت: دوست تو و دوست دوستت و دشمن دشمنت و اما دشمنانت: دشمن تو و دشمن دوستت و دوست دشمنت هستند. دوستان و دشمنان: ✅ امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به نكته مهمى درباره شناخت دوستان ودشمنان اشاره كرده مى فرمايد: «دوستان تو سه گروهند و دشمنانت نيز سه گروه مى باشند»؛ (أَصْدِقَاؤُکَ ثَلاَثَةٌ، وَأَعْدَاؤُکَ ثَلاثَةٌ). آنگاه امام عليه السلام به شرح هر يك از اين دو مى پردازد و درباره دوستان مى فرمايد: «(اما) دوستانت: دوست تو و دوست دوستت و دشمن دشمنت هستند»؛ (فَأَصْدِقَاؤُکَ: صَدِيقُکَ، وَصَدِيقُ صَدِيقِکَ، وَعَدُوُّ عَدُوِّکَ). ☑️ درست است كه هميشه دوستِ دوست انسان ممكن است دوست انسان نباشد؛ با كسى دوستى كند و با دوستش دشمنى؛ ولى غالبآ چنين نيست. دوستى ها و دشمنى ها معمولاً براثر اهداف مشترك است، هنگامى كه اهداف مشترك بود، هم دوست انسان هم دوستِ دوست او از در دوستى درمى آيند، بنابراين وجود بعضى استثناها هرگز مانع از يك حكم كلى نيست. ☑️ در مقابل مى فرمايد: «دشمنان تو: دشمنت هستند و دشمن دوستت و دوست دشمنت»؛ (وَأَعْدَاؤُکَ: عَدُوُّکَ، وَعَدُوُّ صَدِيقِکَ، وَصَدِيقُ عَدُوِّکَ). در اين مورد نيز همان مطلبى كه درباره دوست گفته شد صادق است؛ دشمنى ها با شخص يا چيزى نيز براثر اهداف مشترك است؛ كسى كه با كسى دشمن مى شود، با دوست او هم كه اهداف مشابهى دارد دشمنى خواهد كرد وبه عكس با دشمنانش دوستى خواهد نمود. ✳️ اين كلام حكيمانه امام عليه السلام در بسيارى از مسائل اجتماعى زندگى و درباره ملتها راهگشاست؛ هرگاه ببينيم كسى با دشمن مسلمانان دوستى مى كند بايد بدانيم او هم دشمن مسلمانان است، هر چند به ظاهر ادعاى دوستى مى كند. همچنين اگر با دوستان ما دشمنى مى كند بدانيم او دشمن ما نيز هست، هرچند ظاهرآ خود را در لباس دوستان ما درآورده است. و به اين ترتيب بسيارى از روابط سياسى و اجتماعى را مى توان حل كرد و پيش بينى هاى لازم را درباره موضع گيرى در مقابل اشخاص و گروهها و كشورها داشت. 🔰 قريب به اين حديث شريف، حديث ديگرى است كه مرحوم صدوق در كتاب صفات الشيعة از اميرمؤمنان على عليه السلام نقل كرده كه مى فرمايد: « هرگاه وضع باطنى كسى بر شما مشتبه شود و دين او را نتوانيد بشناسيد، نگاه به همنشينانش كنيد. اگر آنها اهل دين خدا هستند او نيز بر دين خداست و اگر آنها بر غير دين خدا هستند او نيز بهره اى از دين خدا ندارد». ✔️ باز تكرار مى كنيم، وجود استثناها هرگز منافاتى با كلى بودن اين قواعد اجتماعى و روانى ندارد. اين مطلب در قواعد رياضى هم منعكس است كه مى گويند مساوىِ مساوى، مساوى است؛ يعنى اگر با مساوىِ چيزى مساوى باشد با خود آن چيز هم مساوى خواهد بود. 🤔 جالب اينكه «ابن عبد ربه» در عقد الفريد نقل مى كند كه «دحيه كلبى» روزى خدمت اميرمؤمنان على عليه السلام رسيد و در حضور حضرت پيوسته از معاويه ياد مى كرد و او را مدح مى نمود. امام عليه السلام اين دو شعر را براى او خواند: 🎼 دوستِ دشمن من، داخل دشمنان من است ـ و من نسبت به كسى كه دوستم را دوست دارد، دوستى مى كنم. بنابراين به من نزديك نشو با اينكه تو دوست آن دشمنى ـ زيرا دل هاى ما بسيار از هم دور است. 😳 دحيه با شنيدن اين دو شعر پرمعنا بسيار شرمنده شد. از تواريخ استفاده مى شود كه «دحيه»، برادر رضاعى پيغمبر اكرم صلي الله عليه وآله و بسيار زيبا و صاحب جمال بود و معروف است جبرئيل امين هرگاه مى خواست به صورت انسانى در برابر پيغمبر اكرم صلي الله عليه وآله ظاهر شود به شكل «دحيه» ظاهر مى شد. در جنگ احد و بعضى ديگر از غزوات اسلامى در ركاب پيغمبر صلي الله عليه وآله شركت كرد؛ ولى بعد از رسول الله صلي الله عليه وآله به شام رفت و در آنجا ساكن شد و تا زمان معاويه آنجا بود. بعيد نيست معاويه روى سياست حيله كارانه اش «دحيه» را بسيار اكرام واحترام و محبت مى نمود و به همين دليل «دحيه» تحت تأثير او واقع شد و چنان سخنانى را در برابر اميرمؤمنان على عليه السلام بيان كرد. بعيد نيست كه وى پس از تذكر مولا از خواب غفلت بيدار شده باشد. @kalam_maesoumin
پیامبر مهربانی(ص) ۱- اِنَّ البَيتَ اِذا كَثُرَ فيهِ تِلاوَةُ القُرآنِ كَثُرَ خَيرُهُ وَ اتَّسَعَ اَهلُهُ وَ اَضاءَ لاَهلِ السَّماءِ كَما تُضى ءُ نُجومُ السَّماءِ لاَهلِ الدُّنيا؛ خانه‌اى كه در آن قرآن فراوان خوانده شود، خير آن بسيار گردد و به اهل آن وسعت داده شود و براى آسمانيان بدرخشد چنان كه ستارگان آسمان براى زمينيان مى‌درخشند. @kalam_maesoumin
💛 علی علیه السلام : 🔆 و قَالَ (عليه السلام): لَا يُعَابُ الْمَرْءُ بِتَأْخِيرِ حَقِّهِ إِنَّمَا يُعَابُ مَنْ أَخَذَ مَا لَيْسَ لَهُ 🔅 و درود خدا بر او فرمود:مرد را سرزنش نكنند كه حقش را با تاخیر گیرد بلكه سرزنش در آنجاست كه آنچه حقش نیست بگیرد. 📚 ، ۱۶۶ @kalam_maesoumin
💐💐انواع *قلب* از نظر *قرآن کریم:*🙏 ☑️ بیست نوع قلبی که در قرآن ذکر شده است: 💝 *۱. قلب سليم:* ⚘ و آن قلبی است مخلص برای خدا و خالی از کفر و نفاق و هرگونه پستی. *{ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ }*⛲️ 💝 *۲. قلب منيب:* ⚘ وآن قلبی است که هميشه درحال برگشت و توبه به سوی خدا و از آن سو ثابت و پابرجاست بر طاعت خدا . *{مَنْ خَشِيَ الرَّحْمَن بِالْغَيْبِ وَجَاء بِقَلْبٍ مُّنِيبٍ}*⛲️ 💝 *۳. قلب مخبت:* ⚘ وآن قلبی است فروتن و آرام به ذکرخدا *{ فتُخْبِتَ لَهُ قلُوبُهُمْ }*⛲️ 💝 *۴. قلب وجل:* ⚘ و آن قلبی است که از ياد خدا میلرزد که مبادا عمل وی به درگاه خدا قبول نشود و از عذاب خدا نجات نيابد. *{ وَالَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوا وَّقُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلَى رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ }*⛲️ 💝 *۵. قلب تقي:* ⚘ و آن قلبی است که به احکام خدا احترام ميگذارد. *{ ذَلِکَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ }*⛲️ 💝 *۶. قلب مهدی:*⚘ و آن قلبی است که تسليم امر خدا و راضی به قضا و قدر پروردگار است . *{وَمَن يُؤْمِن بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ}*⛲️ 💝 *۷. قلب مطمئن:*⚘ وآن قلبی است که با ياد خدا و توحيدش آرام میگيرد. *{ وتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّه}*⛲️ 💝 *۸. قلب حی:* ⚘ و آن قلب زنده ای است که از شنيدن داستان های امت های گذشته که با گناه وطغيان هلاک شدند پند و اندرز میگيرد . *{ إِنَّ فِي ذَلِکَ لَذِکْرَى لِمَن کَانَ لَهُ قَلْبٌ }*⛲️ 💔 *۹. قلب مريض:*⚘ و آن قلبی است که دچار بيماری شک و نفاق شده و مبتلا شده به فسق و فجور و شهوت های حرام . *{ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ }*⛲️ 💔 *۱۰. قلب أعمى:*⚘ وآن دل کوری است که حق را نمیبيند و در نتيجه پند و اندرز نمیگيرد . *{ وَلَکِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ }*⛲️ 💔 *۱۱. قلب لاهی:* ⚘ وآن دلی است که از قرآن غافل و مشغول لهو و لعب و شهوت های دنياست . *{ لاهِيَةً قُلُوبُهُمْ }*⛲️ 💔 *۱۲. قلب آثم:*⚘ و آن دلی است که گواهی حق را کتمان میکند و میپوشاند . *{ وَلاَ تَکْتُمُواْ الشَّهَادَةَ وَمَن يَکْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ }*⛲️ 💔 *۱۳. قلب متکبر:*⚘ وآن دل مغرور و متکبری است که از توحيد و طاعت خداوند رويگردان است، زورگو و جبار است به خاطر ظلم و طغيان. *{ قلْبِ مُتَکَبِّرٍ جَبَّارٍ }*⛲️ 💔 *۱۴. قلب غليظ:* ⚘ و آن دلی است که عطوفت و رحمت و رأفت از آن برداشته شده . *{وَلَوْ کُنتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ }*⛲️ 💔 *۱۵. قلب مختوم:*⚘ و آن قلبی است که هدايت را نمی شنود و تعقل نمیکند. *{ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِه*}⛲️ 💔 *۱۶. قلب قاسی:*⚘ وآن دلی است که به عقيده و ايمان نرم نمیشود و وعظ و ارشاد در آن تأثيری ندارد و از ياد خداوند رويگردان است. *{ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِيَةً }*⛲️ 💔 *۱۷. قلب غافل:* ⚘ وآن قلبی است که مانع ذکر و ياد پروردگار است و هوا و هوسش را بر طاعت حق تعالی ترجيح میدهد . *{ وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِکْرِنَا }*⛲️ 💔 *۱۸. قلب أغلف:*⚘ و آن دلی است که پوشيده شده است به طوری که اقوال و فرمايشات رسول اکرم "ص"در آن نفوذ و رسوخ نمیکند. *{ وَقَالُواْ قُلُوبُنَا غُلْفٌ }*⛲️ 💔 *۱۹. قلب زائغ:* ⚘ و آن قلبی است که از حق و حقيقت اعراض ميکند. *{ فأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ }*⛲️ 💔 *۲۰. قلب مريب:* ⚘ و آن قلبی است که در شک و شکوک متحير و سرگردان است. *{ وَارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ }*⛲️ 💝 *اللهم إجعل قلوبنا من القلوب السليمة المطمئنة البيضاء.. وثبتنا على الهدى والايمان*🙏🏻 🌹🍃 *خدايا قلبهاي ما را قلب سليم و مطمئن و در نهایتحال توبه و برگشت به خود و بهترين قلبها قراربده و ما را بر هدايت و ايمان ثابت قدم فرما.* ➖➖➖➖➖➖➖ @kalam_maesoumin
⭕️ 🌷حضرت امام هادى علیه السلام اِنَّ الحَرامَ لا يَنمى وَ اِن نَمى لا يُبارَكُ لَهُ فيهِ وَ ما اَنفَقَهُ لَم يُؤجَر عَلَيهِ وَ ما خَلَّـفَهُ كانَ زادَهُ اِلَى النّارِ؛ به راستى كه حرام، افزايش نمى ‏يابد و اگر افزايش يابد، بركتى ندارد و اگر انفاق شود، پاداشى ندارد و اگر بماند، توشه‏اى به سوى آتش خواهد بود. كافى(ط-الاسلامیه) ج 5، ص 125، ح 7 @kalam_maesoumin
✳️ چهار اقدام امام زمان (عج) در عصر ظهور در بیان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ❤️ امام جواد (ع)چهار اقدام امام زمان (عج) در عصر ظهور را به عبدالعظیم حسنی(ع) فرموده است. ✍️به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، به باور شیعه، اصلی‎ترین معارف الهی است که خداوند متعال وعده تحقق آن را در «قرآن کریم» بارها با مفاهیم مختلف بیان کرده است و بهترین خوبان بشر یعنی و رسل و بر فراز رسولان، اولوالعزم من‌الرسل را در مسیر تحقق آن قرار داده است؛ 🔺همچنان که امام محمد باقر( ع)در روایتی با اشاره به علت نامیدن پنج نفر از رسولان الهی به « العزمی» فرمود: «فَثَبَتَتِ الْعَزِیمَةُ لِهَؤُلَاءِ الْخَمْسَةِ فِی الْمَهْدِی؛ عزم این پنج نفر نسبت به به اثبات رسید‏» 🔺 این روایت را «شیخ کلینی» در جلد اول الکافی،صفحه۸ نقل کرده است. 💚پیامبر گرامی اسلام(ص) به عنوان ( ) نیز همچون سایر پیامبران عزم خویش را در این مسیر در ظاهر و باطن به کار گرفتند؛ از جمله اقدامات ظاهری آن حضرت، بیان روایات متعدد درباره👇 ، و ظهور است تا به این ترتیب شیعیان را با برخی معلومات این معارف آشنا کنند و تبیین صحیح‌تری را درباره هریک از مقاطع آینده ارائه دهند. 🔺 این مسیر را هر یک از اهل بیت وحی به عنوان «اولو الأمر» یا صاحبان امر الهی تداوم دادند تا حدی که رایج‌ترین بحث در عصر پیامبر و ائمه اطهار (ع) مسئله و امر ظهور بود، 🔺مسئله‌ای که متأسفانه در اعصار بعدی نسبتاً در مُحاق قرار گرفته است. به قدری این اندیشه نزد شیعیان و حتی عامه رایج بود که با انتساب هر یک از ائمه به امامت، برخی از اصحاب به ایشان رجوع کرده و نسبت به آن امام سؤالاتی می‌پرسیدند. 🔺 اهل‌بیت نیز ضمن ردّ این موضوع، توجه آنها را به امام عصر (عج) معطوف می‌کردند. به عنوان مثال👇 🔺یونس بن عبدالرحمان می‌گوید خدمت موسی بن جعفر)ع) رسیدم و گفتم: آیا شما به حق‌اید؟ 💚فرمود: « من به حقّم، اما قائمى که زمین را از دشمنان خدا پاک و آن را از و داد آکنده کند همچنان که پر از و جور شده باشد؛ او از فرزندان من است و او را «غیبتى طولانى» است، زیرا بر نفس خود مى‌‏هراسد و اقوامى در آن غیبت « شده» و اقوامى دیگر در آن قدم خواهند بود.» (کمال الدین و تمام النعمة، ج‏2، ص361) 🔰یا در دیگر روایت عبدالعظیم حسنى(ع) می‌گوید: به امام جواد(ع) گفتم: امیدوارم شما اهل‌بیت محمد باشید! کسى که زمین را پر از عدل و داد کند همچنان که آکنده از ظلم و جور شده باشد. 💚فرمود «اى أبو القاسم! هیچ یک از ما نیست جز آنکه به امر خداى تعالى و هادى به دین الهى است، اما قائمى که خداى تعالى به توسّط او زمین را از اهل و انکار پاک❌ کند و آن را پر از و داد کند؛ کسى است که 🔺ولادتش بر مردم پوشیده و 🔺شخصش از ایشان نهان و 🔺 بردن نامش حرام است و 🔺او همنام و هم‌کنیه (ص) است، و 🔺 او کسى است که زمین برایش در پیچیده شود 🔺و هر دشوارى برایش هموار شود 🔺و از اصحابش 313 به تعداد «اصحاب بدر» از دورترین نقاط زمین به گرد او فراهم آیند و این همان‏ قول خداى تعالى است که فرمود: 📖 أیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمِیعاً إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ و چون این تعداد از اهل اخلاص به گرد او فراهم آیند خداى تعالى را ظاهر سازد و چون عقد که عبارت از /۱۰/۰۰۰مرد باشد؛ کامل شد به اذن خداى تعالى کند و دشمنان خدا را ؛ تا خداى تعالى خشنود شود.» َ📚کفایة الأثر فی النص على الأئمة الإثنی عشر، ص282 🔰در این روایت به دو ویژگی عمومی ائمه یعنی به امر خدا و به دین خدا و به چهار ویژگی اختصاصی از اقدامات و ویژگی آن حضرت در عصر ظهور یعنی زمین از کفر و جُحد، عدل و قسط، زمین زیر پای ایشان و شدن دشواری‌ها برای آن حضرت اشاره شده است. همچنین دو ویژگی شخصیتی امام (ع) یعنی بودن ولادتشان بر مردم و شدن جسم ایشان از مردم بیان شده است. @kalam_maesoumin
هر روز یک حدیث زیبا ☀️ امام_رضا (علیه السلام): ✅ وظایف منتظران واقعی مهدی موعود(عج) ۷چیز است: ۱-صبور بودن ۲-گشاده‌رویی ۳-همسایه‌داری ۴-خوش‌رفتاری ۵-ترویج ‌کارهای‌ نیک ۶-خودداری از آزار و اذیت دیگران ۷-خیر‌خواهی و مهربانی با مومنان 📗 تحف‌العقول، ص ۴۱۵ به یاد @kalam_maesoumin
🌼هرکس صبح سه مرتبه بگوید: «اَلْحَمْدُلِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ حَمْداً كَثيراً طَيِّباً مُباركاً فيهِ» هفتاد بلا از او دور می شود که کمترین آن اندوه است حدیث قدسی کلام الله .🌷🌷 اللّٰھـُــم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَج @kalam_maesoumin
✨حضرت‌مهدی(ع): وظیفه ماست که به محبان خویش رسیدگی کنیم...❤️🌱 @kalam_maesoumin
🌈امام علی علیه السلام 🌈 آنکس که به کارجمعیتی راضی باشد همچون کسی است که در آن کار با آنها شرکت کرده. @kalam_maesoumin
🔷جبرئیل فرمانده سپاه امام مهدی امام مهدی (عج) پس از ظهور و شکست سفیانی ، با غربیان وارد نبرد و جنگ می‌شود. اندکی که از آغاز نبرد می‌گذرد، با وساطت (ع)، صلحی چند ساله با مسیحیان و غربیان بسته می‌شود. آنان تنها مدت کوتاهی به این پیمان، متعهد می‌مانند و مدتی بعد آن را نقض می‌کنند. همین امر سبب جنگ دوم امام مهدی (عج) می‌شود که به آرامی زمینه‌های نبرد با ابلیس و بلیسیان فراهم می‌گردد. در میانه نبرد به ناگاه، یکی از صلیبیون فریاد می‌زند که صلیب غلبه یافت. در مقابل او نیز یکی از مسلمانان فریاد برمی آورد که یاران و یاوران خدا غلبه یافتند. در پس این مشاجره لفظی، خداوند به جبرئیل می‌فرماید: . او با صدهزار ملک به یاری سپاه حق می‌شتابد. همین مطلب درباره میکاییل و اسرافیل نیز اتفاق می‌افتد که آنان نیز به ترتیب با دویست و سیصد هزار ملک به یاری جبهه حق می‌شتابند واین سپاهیان تازه نفس، امر را برای سپاهیان امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف سهل و پیروزی را برای ایشان، روان و آسان می‌سازند. [1] پس از آنکه دجال به جمع آوری نیرو و پیرو می‌پردازد، با خیل عظیمی به سوی مکه و مدینه حرکت می‌کند که با ممانعت میکائیل در مکه و جبرئیل در مدینه مواجه می‌شود. [2] 📚[1]. همان، ج 2، ص 92. [2]. بحار الأنوار، ج54، ص 105. ➖➖➖➖➖➖➖ @kalam_maesoumin
⭕️ 🌷حضرت رسول اكرم صلى الله عليه و آله إذا أرادَ اللّه بِأهلِ بَيتٍ خَيرا فَقَّهَهُم فِى الدّينِ و َوَقَّرَ صَغيرُهُم كَبيرَهُم و َرَزَقَهُمُ الرِّفقَ فى مَعيشَتِهِم و َالقَصدَ فى نَفَقاتِهِم وَ بَصَّرَهُم عُيُوبَهُم فَيَتُوبُوا مِنها؛ هرگاه خداوند براى خانواده اى خير بخواهد آنان را در دين دانا مى كند، كوچك ترها بزرگ ترهايشان را احترام مى نمايند، مدارا در زندگى و ميانه روى در خرج روزيشان مى نمايد و به عيوبشان آگاهشان مى سازد تا آنها را برطرف كنند. نهج الفصاحه ص181 ، ح 147 @kalam_maesoumin
🔆 امام على عليه السلام: 🔺با اظهار دوستى، محبّتْ استوار مى گردد 📚 غررالحكم، حدیث۴۳۴۱ 🌹اللّهمـّ عجّل لوَلیّڪَ الفَرَج 🌹 🌷🍃🍂🍃🌹🍃🍂🌷 @kalam_maesoumin
حدیث از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، برای پروفایل هاتون 💛 @kalam_maesoumin
پیامبر خدا (صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم) فرمودند: اکتُبُوا العِلمَ قبلَ ذَهابِ العُلَماءِ ، وإنّما ذَهابُ العِلمِ بِمَوتِ العُلَماءِ؛ دانـش را ، پـیش از درگـذشت دانشمندان ، بنویسید ؛ زیرا با مرگ دانشمندان ، دانش (آنان) نیز مى‏رود . کنز العمّال : ۲۸۷۳۳ پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم : قَیِّدُوا العِلمَ بالکِتابِ؛ علم را ، با نوشتن در بند کشید . کنز العمّال : ۲۹۳۳۲ امام على علیه‏ السلام : کِتابُ الرجُلِ عُنوانُ عَقلِهِ‏وبُرهانُ فَضلِهِ ؛ نوشته (و نامه) انسان ، نشانِ خِرد او و دلیل فضل اوست . غرر الحکم : ۷۲۶۰ منتخب میزان الحکمة : ۴۸۲ @kalam_maesoumin
🍀 امام هادى (علیه السّلام) فرمود: ما اهل بیت هنگام خوابیدن ده چیز را مراعات مى کنیم : طهارت داشتن، صورت بر کف دست راست نهادن، سى و سه مرتبه سبحان اللّه، سى و سه مرتبه الحمد للّه، و سى و چهار مرتبه اللّه اکبر گفتن، رو به قبله خوابیدن به گونه اى که صورت هایمان رو به قبله قرار گیرد، خواندن سوره حمد و آیه الکرسى و آیه شهد اللّه…پس هر که چنین کند بهره خود را از آن شب خود گرفته است. @kalam_maesoumin
💛 علی علیه السلام : 〽️ وَ قَالَ (عليه السلام): التُّقَي رَئِيسُ الْأَخْلَاقِ. ⚜️ و درود خدا بر او فرمود: تقوی در راس همه ارزشهای اخلاقی است. 📚 ، ۴۱۰ @olamaorafa
🔅 امیرالمؤمنین عليه السلام: ✍️ كيفَ يُفرَحُ بِعُمُرٍ تَنقُصُهُ السّاعاتُ؟ 🔴 به عمرى كه گذر زمان از آن مى‏‌كاهد، چگونه مى‏‌توان دل‏شاد بود؟ 📚 غررالحكم حدیث ۶۹۸۳ 🌹اللّهمـّ عجّل لوَلیّڪَ الفَرَج 🌹 🌷🍃🍂🍃🌹🍃🍂🌷 @kalam_maesoumin
💠 ⚡️ امام باقر(علیه السلام) فرمود: «وَمَن أدمَنَ فی فَرائِضِهِ وَنَوافِلِهِ سورَةَ «ق» وَسَّعَ اللّهُ فی رِزقِهِ وَاَعطاهُ کِتابَهُ بِیَمینِهِ وَحاسَبَهُ حِساباً یَسیراً; کسى که پیوسته در نمازهاى فریضه و نافله سوره «ق» را بخواند، خداوند روزیش را گسترده مى کند، نامه اعمالش را به دست راستش میدهد و حساب او را در قیامت آسان میسازد». 📙منبع: مجمع البیان جلد9،ص140 @kalam_maesoumin
🌷 امام حسن مجتبی(علیه السلام) : 🌹 کسی که قرآن بخواند دعایی مستجاب دارد، زود یا دیر. 📚 بحار الانوار /ج۱۷ /ص۳۱۳ @kalam_maesoumin
قال رسول الله -صلى الله علیه وآله -: کل جلوس فى المسجد لغو الا ثلاثة : قراءة مصل ، او ذکرالله اوسائل عن علم ؛ هر نشستى در مسجد لغو است مگر در سه حالت : خواندن قرآن ، گفتن ذکر خدا، سؤ ال(جستوى ) علم . (میزان الحکمه ، ج ۴، ص ۳۹۳، بحارالانوار، ج ۷۷، ص ۸۸). قال رسول الله – صلى الله علیه وآله -: نوم على علم خیر من صلاة على جهل ؛ خواب با علم بهتر از نماز با جهل است . (نهج الفصاحه ، م ۳۱۴۰، ص ۶۳۳) پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: طالب العلم، مخوف بعنایعة الله؛ جوینده ی دانش، در پناه عنایت خداوند است. عوالی اللالی، ج ۱، ص ۲۹۲٫ @kalam_maesoumin
🌸امام صادق عليه السلام: هيچ بنده اى كار صدقه دادن را به خوبى انجام نداد، مگر اينكه خداوند بعد از او جانشين خوبى براى وى بر فرزندانش شد ما أحسَنَ عَبدٌ الصَّدَقَةَ إلاّ أحسَنَ اللّهُ الخِلافَةَ على وُلدِهِ مِن بَعدِهِ عدّة الداعی، صفحه61 🌸🌸🌸 @kalam_maesoumin
✅ شرط اجابت دعا ☀️ امام رضا علیه لسلام: هرگاه میخواهی دعایت به عرش برسد و مستجاب گردد، اول در حق پدر و مادرت دعا کن. (بحار الانوار ج‌ ۶۱ ص‌ ۳۸۱) 🌹اللّهمـّ عجّل لوَلیّڪَ الفَرَج 🌹 🌷🍃🍂🍃🌹🍃🍂🌷 @kalam_maesoumin