eitaa logo
کلام بهشتی | محمد امامی 🇵🇸🇮🇷
1.2هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
2هزار ویدیو
31 فایل
گامی به سوی تحولی نوین در عرصه دین اصیل مطالبی ناب از قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه توسط محمد امامی ادمین @Ali1Reza8 ارتباط مستقیم @Mohammdemami با این لینک‌ناشناس صحبت کنید👇 https://harfeto.timefriend.net/16730919181228
مشاهده در ایتا
دانلود
◀️حاج حسین یکتا 🔵بچه‌ها! عصر هالیووده؛ عصر اینترنته؛ عصر دهکده جهانیه؛ عصر بمباران عقول و قلوب بچه ها ست. امروز تو چجوری میخوای فتحش کنی؟! با کدوم نفس مطمئن؟! با کدوم نماز شب؟! @kalamabeheshti
🔰 شُکر، طریقِ محبت 📢 یکی از راه‌هایی که انسان را به محبت خدا و مقام محبین می‌رساند و راه همواری است، این است که انسان نعمت‌های خدا را زیاد یاد کند و در مقابل این نعمت‌ها خدا را شکر کند. این کار ممکن است در ابتدا چندان برای انسان شیرین نباشد و سخت باشد، ولی اگر مداومت کرد، شیرینی آن را خواهد چشید. 📢 خوب است که انسان نسبت به نعمت‌هایی که خدا به دیگران داده است، شاکر باشد؛ برای مثال، انسان می‌بیند که خدای متعال به دیگری موقعیت داده، ثروت داده، فرزند خوب داده، خانه خوب و شغل خوب داده؛ پس برای این نعمات خدا را شکر کند و  زیبایی کار او را ببیند و بگوید: الحمدلله رب العالمین. یکی از خاصیت‌های این حمد آن است که حسد از انسان دور می‌شود. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: ◀️ «راه رسیدن به خدا چیست؟ چطور انسان می‌تواند جزء شود و به جایی برسد که حقیقتاً خدا را دوست بدارد، حقیقتاً شب‌ها از محبت خدا خوابش نبرد و در محبت خدا بی‌قرار باشد؟ موسای کلیم چهل روز در طور بود، در آن اربعینی که داشتند که در ماه ذی‌قعده و دهه اول ذی‌حجه بود، در این چهل روز نه غذا خورد، نه آشامید و نه خوابید و عجیب‌تر اینکه نه گرسنه شد، نه تشنه و نه خسته؛ به‌خاطر این که به او وعده ملاقات خدا داده شده بود. او این‌طور مشتاق و بی‌قرار بود، حتی در این چهل شبانه روز خوابش نبرد و در انتظار بود که خدا را دیدار کند؛ بنابراین می‌شود این‌طور شد. کسی ادعای محبت و دلدادگی می‌کرد. محبوبش قراری با او گذاشت و گفت مثلاً ظهر فلان جا بیایید. آن کس سر ظهر آمد و نشست. آن فرد هم از دور داشت تماشا می‌کرد. شب شد، نیمه‌شب شد، اما محبوب نیامد و این فرد خوابش برد! وقتی خواب بود، محبوبش آمد و یک مشت گردو در دامن او ریخت و رفت. گفت برو گردو‌بازی کن! عاشق که سر قرار خوابش نمی‌برد! آدم مُحب خوابش نمی‌برد؛ چه کسی خلوت با محبوب را  دوست نمی‌دارد و چیزی را بر آن ترجیح می‌دهد؟ ◀️ سؤال این است که چطور می‌شود به رسید؟ در روایات و معارف ما راه‌های متعددی برای آن ذکر شده است، یکی از آن راه‌هایی که انسان را به محبت خدا می‌رساند و راه همواری است، این است که انسان نعمت های خدا را زیاد یاد کند و در مقابل این نعمت‌ها خدا را کند. این کار ممکن است در ابتدا خیلی برای انسان شیرین نباشد و سخت باشد، ولی اگر مداومت کرد، شیرینی آن را خواهد چشید. ◀️ همین گفتن هم برای شکر کافی است. در روایت است که حضرت یک مرکبی داشتند، که ظاهراً گم شده بود، فرمودند: اگر پیدا شود خدا را شکر مناسب می‌کنم. وقتی پیدا شد حضرت فرمودند: الحمدلله. کسی گفت: آقا شما گفتید شکر می‌کنم چه شد؟ فرمود: مگر نشنیدید که گفتم الحمدلله! البته می‌دانید که الحمدلله گفتن حضرت با ما فرق می‌کند! ◀️ اگر کسی این رشته حمد و شکر را ادامه بدهد، و دائماً نعمت‌های خدا را یاد کند و خدای متعال را در مقابل نعمت‌های او شکر کند، به "مقام محبت" می‌رسد. حتی خوب است که انسان نسبت به نعمت‌هایی که خدا به دیگران داده است، شاکر باشد، برای مثال آدم می‌بیند که خدای متعال به دیگری موقعیت داده، ثروت داده، فرزند خوب داده، خانه خوب و شغل خوب داده، پس برای این نعمات خدا را شکر کند و  زیبایی کار او را ببیند، پس بگوید: الحمدلله رب العالمین. یکی از خاصیت‌های این حمد آن است که از آدم دور می‌شود و آدم در این مواقع باید بگوید الحمدلله. و الا خدای‌نکرده مبتلا به حسد می‌شود. اگر انسان این حمد را ادامه داد کم‌کم جمال صنع خدا و زیبایی کار خدا را به او نشان می‌دهند. پس غرق در مشاهده جمال خدا و غرق در لذت و محبت است. همه در دنیا به دنیا مشغول هستند و او «مَشْغُولَةً عَنِ الدُّنْيَا بِحَمْدِكَ وَ ثَنَائِك‏»، مقام شیعیان امیرالمؤمنین(ع) همین است. ◀️ حمد الهی به مداومت نیاز دارد، ولی یک بار آن هم اثر دارد، به‌خصوص اگر خوب انجام شود. در روایت فرمود: اگر مؤمن وقتی تشنه می‌شود، درست آب بخورد، خدا همه گناهان او را می‌آمرزد. اگر مؤمن این لیوان آب را که به دست می‌گیرد با بسم الله بخورد، تکیه به خدا کند و بداند آب کاره‌ای نیست، بلکه رحمت خدا و حکمت و قدرت و عنایت او است که ما را سیراب می‌کند، بعد هم آب خودش را سه جرعه کند و در هر جرعه‌ای که می‌خورد خدا را حمد کند، این موجب می‌شود که خدا آدم را بیامرزد، پاک و طاهر شود و به محبت خدا نزدیک شود. شکر و حمد الهی اگر کثرت پیدا کرد و مشی انسان شد، به طوری که هر جایی از خدای متعال نعمتی دید، چه اینکه به خودش عطا شده باشد و چه به دیگری، خدا را حمد کرد، به مقام محبت نزدیک می‌شود.» ☘ @kalamabeheshti
آقا نگین متنش طولانیه چند دقیقه وقت بذارید بخونید عالیه😉😉😉
🍃حکمت۱۳: وقتی خداوند پی در پی بهمون نعمت میده میخواد امتحانمون کنه ببینه با نعمت هاش در راه خیر قدم بر می داریم یا شرّ! مبادا تو راه شر باشیم تا نعمت رو پس بدیم چون خداوند نعمت رو نمیگیره ما با ناشکری و اقدام اشتباه پس میدیم متاسفانه! @kalamabeheshti
🌷حاج اسـماعیل دولابی(ره): خداوند فرمود: اگر کردید برای شما زیاد میکنم و اگر کفران کردید هـمانا عذابــم سخت است. شُکـــــر هر چیزی مناسب خود آن چیز است شکر پول، کمک کردن و به فقیر است شکر علم تعلیــم دادن و شکر قدرت گرفتن دست ضعـیف و... ☘@kalamabeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام ونور🌹🌹🌹 صبحتون بخیر خوبین ان شاالله آماده هستین ادامه مطالب شکر رو بریم بسم الله....
📢 انسان شاکر، سختی‌ها را هم نعمتی از خداوند می‌بیند. او همان استفاده‌ای که از خوشی‌ها می‌برد از سختی‌ها هم می‌برد و هر دو را ابزار بندگی قرار می‌دهد. شاکر همیشه در بندگی خداوند است.   📢 شیطان وعده داده که بر سر صراط مستقیم کمین کند و اجازه ندهد که بندگان خدا شاکر نعمت‌های خدا باشند و با نعمت‌های خداوند او را بندگی کنند. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: ◀️ "شُکر هم نعمتی از جانب خداوند است و باید آن را شکر کنیم. و در نهایت به عجز خود از شکرگزاری خداوند پی ببریم. و این  است تا جایی که انسان به مرتبه‌ای می‌رسد که حتی سختی‌ها را هم نعمتی از خداوند می‌بیند. او همان استفاده‌ای که از خوشی‌ها می‌برد از سختی‌ها هم می‌برد. هم سلامت و هم بیماری را ابزار بندگی قرار می‌دهد. مانند حضرت ایوب(ع) که در خوشی و ناخوشی شاکر خداوند بود. شاکر همیشه در بندگی خداوند است. ◀️ شیطان وقتی استکبار کرد گفت: «فَبِما أَغْوَيْتَني‏ لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقيمَ. ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْديهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرينَ». گفت: «اكنون كه مرا گمراه ساختى، من بر سر راه مستقيم تو، در برابر آنها كمين مى‌كنم. سپس از پيش رو و از پشت سر، و از طرف راست و از طرف چپ آنها، به سراغشان مى‌روم؛ و بيشتر آنها را شكرگزار نخواهى يافت.» شیطان در این آیه وعده می دهد که بر سر صراط مستقیم کمین کند و اجازه ندهد که بندگان خدا شاکر نعمت‌های خدا باشند و با نعمت‌های خداوند او را بندگی کنند.  بندگی خداوند و حرکت در صراط مستقیم با پیروی از ائمه(ع) صورت می گیرد. بنابراین حقیقت شکر در پذیرش ولایت ائمه(ع) و اطاعت از ایشان محقق می شود. شیطان از چهار طرف به انسان حمله می کند تا انسان را از ائمه اطهار(ع) جدا کند." ☘ @kalamabeheshti
AUD-20210629-WA0025.mp3
6.88M
⌛️اوقاتی که دعایی مستجاب میشود قادر به شکر نعمت نیستیم⁉️ ♻️به طوری که از درخواست مکرر بعلت عدم لیاقت یا ظرفیت وجودی هراس داریم😔 @kalamabeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢حالا فهمیدی🤔 «، نعمتَت اَفزون کُـنَد» یعنی چی⁉️👌 ✅ خیلی عااااالیه..... ☘ @kalamabeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح 🔴 قسمت سوم 🔹 شکرگزاری در برابر نعمتها 6⃣ مصداق ششم از نعمتهایی که در نهج البلاغه بر شکر آن تأکید شده است، برآورده شدن نیازهای دنیوی و هزینه های زندگی است. 🔻در انتهای بند دوم از خطبه ۱۸۳ میخوانیم: خداوند نیازمندیهای دنیای شما را کفایت کرده و شما را به شکرگزاری تشویق نموده است. 7⃣ هفتمین مصداق، قدرت بر انتقام از دشمن است. 🔻در حکمت ۱۱ خواندیم : "هنگامی که بر دشمن خود دست یافتی بخشیدن او را شکرانه قدرت یافتن خویش قرار بده." 8⃣ هشتمین مصداق، نعمت حکومت اسلامی است. 🔻مولا علی (علیه السلام) بالاترین نعمتی را که خداوند به هرکسی داد، اداء شُکرش را طلب می کند حکومت اسلامی می دانند و در آخرین خطبه نهج البلاغه یعنی خطبه ۲۴۱ می فرمایند : "خداوند ادای شکرش را از شما طلب می کند و امر حکومتش را به دست شما می سپارد." 🔴 نکته دیگری که در بحث شکر گزاری بنده از خدا هست راهبرد شکرگزار شدن است. 🔻 گاهی وقتها ما نعمت داریم اما شاکر نیستیم. چه کنیم که شکرگزاری به روحیه غالب بر وجود ما تبدیل شود؟ ✅ ۱. راه اول : حضرت می فرمایند به پایین تر از خودت نگاه کن، آن چیزی را که شما دارید خیلی از مردم ندارند. حضرت در بند دوم از نامه ۶۱ می خوانیم: به افراد پایین تر از خودت زیاد نگاه کن زیرا این از درهای شکرگزاری است. ✅ ۲. راه دوم: این است که انسان بداند عجز و ناتوانی در شکرگزاری بسیار خصلت بدی است. همین توجه به مذموم و قبیح و زشت بودن شکرگزار نبودن انسان را تحریک و تشویق می کند به شکرگزاری. در حکمت ۱۵۰ حضرت می فرمایند از کسانی نباش که از شکر چیزی که به او می دهند عاجز است. 🔴 درباره وجوب شکر گزاری هم در نهج البلاغه نکاتی داریم که سه نکته اصلی آن را عرض میکنم: ✅ نکته اول درنامه ۵۱ نهج البلاغه است. درباره وجوب شکرگزاری حضرت می فرمایند: همانا خدای سبحان از ما و شما خواسته که در شکرگزاری کوشا بوده و با تمام قدرت او را یاری کنیم. ✅ در حکمت ۲۹۰ هم حضرت شکر نعمتهای الهی را برای گناه نکردن کافی می داند. یعنی اگر کسی دنبال علت و انگیزه ای برای ترک گناه است، هیچ چیزی به اندازه شکر نعمت الهی کفایت نمی کند. می فرمایند : اگر خداوند حتی بر گناهان وعده عذاب نمی داد باز هم واجب بود که از باب شکر نعمت ، معصیت نشود. ✅ سومین مسأله در وجوب شکرگزاری، شکر نعمت و صبر بر حرام، جبران ضعف در زهد است. در خطبه ۸۱ حضرت اول زهد را تعریف میکنند و بعد می فرمایند: پس اگر نتوانستید همه این صفات را فراهم آورید تلاش کنید که حرام بر صبر شما غلبه نکند و در برابر نعمتها شکر یادتان نرود. @kalamabeheshti
تعجیل امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف صلوات @kalamabeheshti
یکی از کلیدی ترین اذکار ذکر شکر است الحمدالله خدایا شکرت...
🏴 سالروز شهادت امام جواد علیه‌السلام تسلیت باد! ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸 الحمدلله واضح و آشکار است که مخالفین ائمه علیهم‌السلام مخالف علم و عقل هستند! 🔸 هرجای دنیا اگر شخصی بود که مانند حضرت امام جواد علیه‌السلام هزاران مسأله علمی را در یک مجلس حل می‌کرد و جواب صحیح می‌داد، به او جایزه می‌دادند، نه اینکه به او حسد بورزند و با او دشمنی کنند و سرانجام او را بکشند! 📚 در محضر بهجت، ج٢، ص٣٣ @kalamabeheshti
۱۰ ژوئیه،‏ ۲۰.۴۷شیخ محمد.aac
30.03M
✅ منبر شب شهادت: حجت الاسلام شیخ محمد امامی ✅ راهکار رفع موانع تمامی مشکلات زندگی وبندگی..... ☘ @kalamabeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ ‍ ✨دعای عهد✨ ♥️بسم الله الرحمن الرحیم♥️ اَللّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظیمِ، وَ رَبَّ الْکُرْسِىِّ الرَّفیعِ، وَ رَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ، وَ مُنْزِلَ التَّوْراةِ وَالْإِنْجیلِ وَالزَّبُورِ، وَ رَبَّ الظِّلِّ وَالْحَرُورِ، وَ مُنْزِلَ الْقُرْآنِ الْعَظیمِ، وَ رَبَّ الْمَلائِکَةِ الْمُقَرَّبینَ، وَالْأَنْبِیاءِ وَالْمُرْسَلینَ اَللّهُمَّ إِنّى أَسْأَلُکَ بوَجْهِکَ الْکَریمِ، وَ بِنُورِ وَجْهِکَ الْمُنیرِ، وَ مُلْکِکَ الْقَدیمِ، یا حَىُّ یا قَیُّومُ، أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذى أَشْرَقَتْ بِهِ السَّمواتُ وَالْأَرَضُونَ، وَ بِاسْمِکَ الَّذى یَصْلَحُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَالْآخِرُونَ، یا حَیّاً قَبْلَ کُلِّ حَىٍّ، وَ یا حَیّاً بَعْدَ کُلِّ حَىٍّ، وَ یا حَیّاً حینَ لا حَىَّ، یا مُحْیِىَ الْمَوْتى، وَ مُمیتَ الْأَحْیاءِ، یا حَىُّ لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ. اَللّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمامَ الْهادِىَ الْمَهْدِىَّ الْقائِمَ بِأَمْرِکَ، صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ الطّاهِرینَ، عَنْ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ فى مَشارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغارِبِها، سَهْلِها وَ جَبَلِها، وَ بَرِّها وَ بَحْرِها، وَ عَنّى وَ عَنْ والِدَىَّ مِنَ الصَّلَواتِ زِنَةَ عَرْشِ اللَّهِ، وَ مِدادَ کَلِماتِهِ، وَ ما أَحْصاهُ عِلْمُهُ، وَ أَحاطَ بِهِ کِتابُهُ. أَللّهُمِّ إِنّى أُجَدِّدُ لَهُ فى صَبیحَةِ یَوْمى هذا، وَ ما عِشْتُ مِنْ أَیّامى عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَیْعَةً لَهُ فى عُنُقى، لا أَحُولُ عَنْها، وَ لا أَزُولُ أَبَداً. اَللّهُمَّ اجْعَلْنى مِنْ أَنْصارِهِ وَ أَعَوانِهِ، وَالذّابّینَ عَنْهُ، وَالْمُسارِعینَ إِلَیْهِ فى قَضاءِ حَوائِجِهِ، وَالْمُمْتَثِلینَ لِأَوامِرِهِ، وَالْمُحامینَ عَنْهُ، وَالسّابِقینَ إِلى إِرادَتِهِ، وَالْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ. اَللّهُمَّ إِنْ حالَ بَیْنى وَ بَیْنَهُ الْمَوْتُ الَّذى جَعَلْتَهُ عَلى عِبادِکَ حَتْماً مَقْضِیّاً، فَأَخْرِجْنى مِنْ قَبْرى مُؤْتَزِراً کَفَنى، شاهِراً سَیْفى، مُجَرِّداً قَناتى، مُلَبِّیاً دَعْوَةَ الدّاعى فِى الْحاضِرِ وَالْبادى. اَللّهُمَّ أَرِنِى الطَّلْعَةَ الرَّشیدَةَ وَالْغُرَّةَ الْحَمیدَةَ، وَاکْحَُلْ ناظِرى بِنَظْرَةٍ مِنّى إِلَیْهِ، وَ عَجِّلْ فَرَجَهُ، وَ سَهِّلْ مَخْرَجَهُ، وَ أَوْسِعْ مَنْهَجَهُ، وَاسْلُکْ بى مَحَجَّتَهُ، وَ أَنْفِذْ أَمْرَهُ، وَاشْدُدْ أَزْرَهُ، وَاعْمُرِ اللّهُمَّ بِهِ بِلادَکَ ، وَ أَحْىِ بِهِ عِبادَکَ، فَإِنَّکَ قُلْتَ وَ قَوْلُکَ الْحَقُّ: ظَهَرَ الْفَسادُ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِى النّاسِ، فَأَظْهِرِ اللّهُمَّ لَنا وَلِیَّکَ وَابْنَ بِنْتِ نَبِیِّکَ الْمُسَمّى بِاسْمِ رَسُولِکَ حَتّى لا یَظْفَرَ بِشَىْءٍ مِنَ الْباطِلِ إِلّا مَزَّقَهُ، وَ یُحِقَّ الْحَقَّ وَ یُحَقِّقَهُ، وَاجْعَلْهُ اللّهُمَّ مَفْزَعاً لِمَظْلُومِ عِبادِکَ وَ ناصِراً لِمَنْ لا یَجِدُ لَهُ ناصِراً غَیْرَکَ، وَ مُجَدِّداً لِما عُطِّلَ مِنْ أَحْکامِ کِتابِکَ، وَ مُشَیِّداً لِما وَرَدَ مِنْ أَعْلامِ دینِکَ، وَ سُنَنِ نَبِیِّکَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ، وَاجْعَلْهُ اللّهُمَّ مِمَّنْ حَصَّنْتَهُ مِنْ بَأْسِ الْمُعْتَدینَ، اَللّهُمَّ وَ سُرَّ نَبِیَّکَ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ بِرُؤْیَتِهِ، وَ مَنْ تَبِعَهُ عَلى دَعْوَتِهِ، وَارْحَمِ اسْتِکانَتَنا بَعْدَهُ ، اللّهُمَّ اکْشِفْ هذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ، وَ عَجِّلْ لَنا ظُهُورَهُ، إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعیداً وَ نَراهُ قَریباً، بِرَحْمَتِکَ یا أَرْحَمَ الرّاحِمینَ. اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمانِ اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمانِ اَلْعَجَلَ، اَلْعَجَلَ؛ یا مَولای یا صاحِبَ الزَّمانِ @kalamabeheshti 🌸🍃🌷🍃🌸🍃🌷🍃🌸🍃🌷🍃🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح 🔹 شکرگزاری در برابر نعمتها 💠 و درود خدا بر او فرمود: چون نشانه های نعمت پروردگار آشكار شد با ناسپاسی نعمتها را از خود دور نسازید. 🔻حکمت ۱۳ نهج البلاغه پیرامون مسأله شکر است. در نهج البلاغه شریف مطالب زیادی درباره شکر داریم که به فضل خدا در یک دسته‌بندی نو و بدیع تقدیم میکنم. 🔻ابتدا جایگاه شکر است ، حضرت در خطبه ۱۱۴ نهج البلاغه نسبت بسیار دقیقی را بین نعمت و حمد و شکر برقرار می کند و می فرمایند : «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْوَاصِلِ الْحَمْدَ بِالنِّعَمِ وَ النِّعَمَ بِالشُّكْرِ» ؛ حمد و ستایش مخصوص خداوندی است که حمد و ستایش را به نعمت ها و نعمت‌ها را به شکرگزاری پیوند داد. 🔻در خطبه ۱۹۰ هم امیرالمؤمنین شکر نعمت ها را لازمه انعام الهی می داند و می فرماید: «أَحْمَدُهُ شُكْراً لِإِنْعَامِهِ » ؛ خداوند را به عنوان شکر نعمتش حمد می‌کنم. 🔻در خطبه ۱۸۲ هم حمد را راه اداء شکر نعمت های الهی می دانند می‌فرمایند: « نَحْمَدُهُ الله حَمْداً يَكُونُ لِشُكْرِهِ أَدَاءً»؛ خدا را چنان حمد و ستایش می کنیم که ادای شکر او باشد. 🔻در خطبه ۸۱ شکر را از ارکان اصلی زهد می داند و می‌فرمایند: ای مردم زهد یعنی کوتاه کردن آرزوها و شکرگزاری در برابر نعمت ها و پرهیز در برابر محرمات. 🔻همچنین در خطبه ۱۹۳ یکی از امتیازات متقین را این می داند که تمام روزشان تا شب ، همتشان صرف شکرگذاری نعمت های خداست. «يُمْسِي وَ هَمُّهُ الشُّکّر»ُ متقی روز را به شب می آورد در حالیکه همّتش در شکرگزاری خداست. 🔻 همچنین در همان خطبه ۱۹۳ بند ۴ می‌فرماید: «والمتقين فِي الرَّخَاءِ شَكُور» ؛ اهل تقوا همانطور که در شدتها و سختی ها صبور هستند در آسایش و رفاه شکورند. 🔻در حکمت ۲۳۷ امیرالمؤمنین(علیه السلام) شکر نعمت را برترین انگیزه بندگی و عبادت خدا معرفی می کنند. 🔻 در حکمت ۲۳۷ کسانی را که بندگی خدا می کنند به سه گروه تقسیم می کند: 1⃣ کسانی که خدا را فقط به واسطه طمع به بهشت عبادت می‌کنند و می‌فرمایند: « إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ »؛ این نوع عبادت، عبادت بازرگانان است که چیزی می دهند تا چیزی را بگیرند. 2⃣ کسانی که خدا را از ترس عبادت می کنند:«وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ»؛ این عبادت ترسوها است عبادت اهل خوف است که برای اینکه به یک شری به اسم عذاب قیامت مبتلا نشوند فقط خدا را بندگی می کنند. 3⃣ اما گروه آخر« إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ» ؛ کسانی که خدا را فقط برای شکر نعمتش عبادت می کنند و این گونه عبادت کردن عبادت آزادگان است. @kalamabeheshti
📢 امام آن حجت الهی و سبیل اعظم الهی است که انسان را به عبادت هدایت می‌کند و با عبادت اوست که ما عبادت می‌کنیم و اگر او را بردارید به شما نمی‌گویند نعمت را شکر کردی یا نه؟ آمدن امام آغاز شکر است و با وجود او سخت‌گیری شروع می‌شود و مردم دو دسته می‌شوند: شاکر و کافر. 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: ◀️ «خدای متعال در سوره مبارکه هل اتی، از نعمت‌هایی که به انسان داده است صحبت می‌کند. «هَلْ أَتى‏ عَلَى الْإِنْسانِ حينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً»، آیا یک دورانی بر این انسان گذشته است که شیء مذکوری نبود؟! بودید، ولی قابل ذکر نبودید؛ یعنی شما یک دورانی شیء قابل ذکری نبودید؛ خدای متعال از آنجا کار را با شما شروع کرده است و شما را در قالب یک شیء خلق کرده است، بعد شما را سیر داده در عوالم به عالمی آورده و این شیء غیر قابل ذکر را در قالب نطفه خلق کرده: «إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَليهِ فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيرا». بعد می‌فرماید: «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُورا»، به سبیل هم او را هدایت کردیم این امکانات را دادیم، راه را هم به او نشان دادیم که «إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُورا»، اگر همه این امکانات را به انسان داده باشند بدون هدایت به سبیل، شکر و کفری نیست. ◀️ اگر خدای متعال همه امکانات را به ما می‌داد، ولی امام را پیش روی ما قرار نمی‌داد ما هر کاری می کردیم در این عالم مورد مواخذه قرار نمی گرفتیم چون راه به سوی خدا بسته بود. اما این سبیل چیست که انسان بازخواست می‌شود که امکانات را در آن برده یا نبرده است؟ منظور از سبیل، امام است «أَنْتُمْ السَّبِيلُ الْأَعْظَمُ وَ الصِّرَاطُ الْأَقْوَمُ» اگر خداوند امام را قرار نمی‌داد، دیگر تکلیفی نبود و هر کاری می‌کردی مُجاز بودی وقتی امام آمد همه تکالیف شروع می‌شود و از این رو اصل شکر، شکر نعمت ولایت است. ◀️ امام آن حجت الهی و سبیل اعظم الهی است که انسان را به عبادت هدایت می‌کند و با عبادت اوست که ما عبادت می‌کنیم و اگر او را بردارید به شما نمی‌گویند نعمت را شکر کردی یا نه؟ آمدن امام آغاز شکر است و با وجود او سخت‌گیری شروع می‌شود و مردم دو دسته می‌شوند: شاکر و کافر. ☘ @kalamabeheshti
ادامه مطالب شکر 👆👆👆👆
اگه غسل توبه و نماز یکشنبه های ماه ذی القعده رو به جا نیاوردید امروز آخرین یکشنبه ذی القعده س یه غسل داره با نیت غسل توبه یه چهار رکعت نماز داره خیلی سفارش شده 👇👇👇👇 ☘ @kalamabeheshti
دستور نماز توبه یکشنبه ذی القعده ☘ @kalamabeheshti