eitaa logo
کلام امیر
117 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
440 ویدیو
13 فایل
kalame_amir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 خطبه۹۷_جلسه۳_بخش‌اوّل 🔹فایل صوتی، شرح استادمفسر دكتر محمدعلى انصارى برمتن زیر است: 🌸 لقَدْ رَأَیْتُ أَصْحَابَ مُحَمَّد صَلَّى اللهُ عَلَیهِ و آلِهِ، فَمَا أَرَى أَحَداً یُشْبِهِهُمْ مِنْکُمْ! لَقَدْ کَانُوا یُصْبِحُونَ شُعثاً غُبْراً، وَ قَدْ بَاتُوا سُجَّداً وَ قِیَاماً. من ياران محمّد صلّى‌اللّه‌عليه‌و‌آله را ديده‌‏ام، كسى از شما را مانند آنان نمى‌‏بينم، اصحاب آن حضرت ژوليده موى و غبار آلود بودند در حالى‌كه شب را در سجده و قيام به صبح مى‏‌رساندند. ۹۷ ( ۹۶نسخه فیض‌الاسلام) @kalamee_amir
🔷 تازیانه های بیداری- شرح خطبه۲۲۳ ( قسمت۲۵) ▫️اطاعت و ذکر؛ دو راهکارِ نجات انسان امام در ادامۀ کلام، دو توصیۀ مهم را برای درمان سستی و غفلت بیان می‌فرماید: «وَ كُنْ لِلهِ مُطِيعاً وَ بِذِكْرِهِ آنِساً». اول، اطاعت خداوند و دوم، انس به ذکر الهی. «اطاعت» یعنی به گوش گرفتن که در قبال اوامر و نواهی به کار برده می‌شود. اگر کسی امری را پذیرفت یا نهی‌ای را به کناری گذارد «مطیع» می‌شود. اوامر الهی عبارت است از فرصت‌های مهیّا در زندگی که گام‌به‌گام انسان را به خداوند نزدیک می‌کند. اگر خداوند به قسط و عدل امر کرده‌است، اگر به نماز دستور داده و انفاق را توصیه کرده‌است و اگر عفو و گذشت را پسندیده است، تمام اینها را باید فرصتی دانست برای تقرب انسان و اوج گرفتن. از آن سو، نواهی الهی موجب تباهی انسان می‌شوند. به همین دلیل پروردگار از فجور، زنا یا ربا نهی کرده‌است؛ زیرا اینها برعکس اوامر که پلکان تقرب و تکامل بودند، حکم پلکان سقوط و انحطاط انسان را دارند. پس چارۀ درمان قلب بیمار آن است که اوامر الهی را بپذیرد، انجام دهد و نواهی او را به کناری بگذارد. انسان مطیع کسی است که راهکارهای کمال را می‌گیرد، رو به بالا می‌رود و از مراتب زوال وجود خود را حفظ می‌کند. امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود: مطیع خدا باش تا بالا روی و از همۀ دردها نجات پیدا کنی. درمان تمام دردهای انسان در طاعت الهی است: «كُنْ لِلهِ مُطِيعاً». چون جایگاه این بیماری در قلب است، لذا باید قلب و جان پشتوانۀ اطاعت باشد؛ پس در گام دوم فرمود: «وَ بِذِكْرِهِ آنِساً»؛ و پشتوانۀ این اطاعت، انس داشتن به ذکر خداست. مفهوم ذکر در معارف وحیانی در گام اول ذکر زبانی نیست که ذکر قلبی است. اگر خداوند می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللهَ ذِكْراً كَثِيراً» (احزاب ۴۱) ای كسانی كه ايمان آورده‏‌ايد، خدا را ياد كنيد، يادی بسيار)، مراد از این ذکر، ذکر قلبی است: و قلبت را به یاد خدا مأنوس کن. انس هم به معنای نزدیکی و پیوستگی است. درخواست امام آن است که یاد الهی را در قلب خودت دم‌به‌دم زنده‌کن؛ به این ترتیب بگذار قلبت همواره شاداب و سرزنده بماند و گَرد غفلت بر وجود تو ننشیند. در همین آیۀ بالا، دلیل اینکه خداوند ما را به ذکر کثیر دعوت می‌کند، آن است که ذکر کم، پاسخگو نیست. چون ما نیاز داریم به «وَ الدَّوَامَ فِی الاِتِّصَالِ بِخِدْمَتِکَ» (و دوام در پیوستگیِ خدمتت را [به من عطاکن]). باید این ذکر، دائم باشد. غفلت‌ها آن به‌آن می‌آید و در قبال آن، نیاز به ذکر دائم است که انسان را حفظ کند و قلب انسان را از غفلت پاس دارد. نقطۀ مقابل غفلت، ذکر است. انسان یا متذکر است یا غافل. امام دو راهکار ارائه کرد؛ ابتدا پرداختن به اوامر الهی و اجتناب از نواهی؛ اما کسی‌که بخواهد این مسیر را ادامه دهد جز با پشتوانۀ درونی نمی‌تواند این کار را انجام دهد؛ لذا باید جانش را دم‌به‌دم، به ذکر الهی آبادان کند و اجازه ندهد که ذکر الهی از جان و وجود به‌در آید. البته توصیۀ امام، دو سویه است. از یک طرف، اطاعت، انسان را بیشتر متذکر می‌کند و از طرف دیگر، ذکر، انسان را بیشتر مطیع می‌کند؛ یعنی این دو بهم پیوسته است. 📜 تازیانه‌های بیداری/ شرح خطبه۲۲۳/ دکتر محمدعلی انصاری 🌸التماس دعاى فرج @kalamee_amir
🌸 بسْمِ اللّهِ النُّور الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ 🔹دعاى روز بيست وهشتم‏ ماه مبارک ‌رمضان اللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّي فِيهِ مِنَ النَّوَافِلِ وَ أَكْرِمْنِي فِيهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ وَ قَرِّبْ فِيهِ وَسِيلَتِي إِلَيْكَ مِنْ بَيْنِ الْوَسَائِلِ يَا مَنْ لا يَشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّينَ. خدايا، در این روز به اعمال نافله و مستحبّات مرا بهرۀ وافر عطا فرما و به حاضر و آماده‌ساختن مسائل در حقّم کرم‌فرما و وسیلۀ مرا بین وسایل و اسباب به سوی حضرتت نزدیک ساز. ای‌خدایی‌که سماجت و الحاح بندگان ترا (از کار لطف و بخشش) باز نخواهد داشت. 🔹السَّلَامُ عَلَى رَبِيعِ الْأَنَامِ وَ نَضْرَةِ الْأَيَّام @kalamee_amir
11-khotbeh 97.j3. b2.mp3
4.38M
🔷 شرح خطبه ۹۷-جلسه۳-بخش‌دوّم 🔹شارح نهج‌البلاغه دكتر محمدعلى انصارى زمان 13:50 حجم 4,1 MB ۹۷ @kalame_amir
🔷 خطبه۹۷_جلسه۳_بخش‌دوّم 🔹فایل صوتی، شرح استادمفسر دكتر محمدعلى انصارى برمتن زیر است: 🌸 لقَدْ رَأَیْتُ أَصْحَابَ مُحَمَّد صَلَّى اللهُ عَلَیهِ و آلِهِ، فَمَا أَرَى أَحَداً یُشْبِهِهُمْ مِنْکُمْ! لَقَدْ کَانُوا یُصْبِحُونَ شُعثاً غُبْراً، وَ قَدْ بَاتُوا سُجَّداً وَ قِیَاماً، یُرَاوِحُونَ بَیْنَ جِبَاهِهِمْ وَ خُدُودِهِمْ، وَ یَقِفُونَ عَلَى مِثْلِ الْجَمْرِ مِنْ ذِکْرِ مَعَادِهِمْ! کَأَنَّ بَیْنَ أَعْیُنِهِمْ رُکَبَ الْمِعْزَى مِنَ طُولِ سُجُودِهِمْ. من ياران محمّد صلّى‌اللّه‌عليه‌و‌آله را ديده‌‏ام، كسى از شما را مانند آنان نمى‌‏بينم، اصحاب آن حضرت ژوليده موى و غبار آلود بودند در حالى‌كه شب را در سجده و قيام به صبح مى‏‌رساندند، گاه پيشانى و گاه صورت در پيشگاه حق به زمين مى‏‌نهادند، از يادِ معاد گويا بر روى شعله آتش ايستاده مضطرب و پريشان بودند، پيشانى آنان از طول سجود مانند زانوى بز پينه داشت. ۹۷ ( ۹۶نسخه فیض‌الاسلام) @kalamee_amir
8.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 علیه‌السلام ۱۵- معنی اخلاق و مکارم اخلاق دكتر محمدعلى انصارى زمان 6:52 حجم 7,8 MB ۸۷ @kalamee_amir