eitaa logo
اندیشه تشیّع
18هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
5.7هزار ویدیو
43 فایل
مفتخریم که همراه شما هستیم ❤️ کارشناسان ما در زمینه احکام، اعتقادات، ادیان، مشاوره خانواده و... پاسخگوی سوالات هستند. ✅ ارتباط با مشاوره و کارشناس دینی @pasokhgo313 ادمین تبادل: @Sardar69 اندیشه برتر @btid_org اندیشه برتر/ پرسمان @ostadmohamadi
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 نزدیکی قبل از غسل حیض 💠 سوال: نزدیکی با زن حائض بعد از پاک شدن از خون حیض و قبل از غسل چه حکمی دارد؟ ✍🏻 پاسخ: حرام نیست؛ بلکه مکروه است. ---------------------------- 💠 سوال: بعد از پاکی از حیض و قبل از غسل، آیا شستن فرج،‌ لازم است؟ ✍🏻 پاسخ: 🔶 مشهورمراجع: مستحب است. 🔶 آیات عظام سیستانی و وحید: بنابر احتیاط واجب، لازم است. 🔺 توضیح المسائل مراجع، م 467؛ عروه الوثقی، ج 1، کتاب الطهاره، احکام الحائض، م 28. 📎 📎 📎 📎 https://btid.org/fa/news/208205 پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇 @pasokhgo313 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
⭕️ سوال ⁉️ ظاهر برخی آیات قرآن با پیشرفت‌های امروزین بشر در تنافی و تضاد است؛ آیا این آیات نشانه‌ی جهل خداوند نسبت به آینده نمی‌باشد؟ آیا نمی‌توان گفت قرآن نسبت به توانایی‌های بشر بی‌اطلاع بوده و دچار خطاهای علمی شده است؟ 🔰 حرکت کشتی‌ها در دریا 🔹 خداوند نسبت به حرکت کشتی‌ها با باد می‌فرماید: «إِنْ يَشَأْ يُسْكِنِ الرِّيحَ فَيَظْلَلْنَ رَواكِدَ عَلى‏ ظَهْرِهِ؛[سوره شوری؛ آیه۳۳] اگر (خدا) بخواهد باد را آرام مى‏ سازد و (كشتى‏‌ها) بر روى آن راكد شوند.» 🔸 در این آیه قرآن ادعا می‌کند اگر خداوند حرکت بادها را متوقف کند، کشتی‌ها در دریا راکد می‌شوند. اما می‌دانیم این سخن خداوند امروزه صادق نیست و بدون باد نیز کشتی‌ها حرکت می‌کنند. 🔹 نسبت به این آیه باید توجه کنیم مقصود خداوند بیان عدم امکان حرکت کشتی‌ها بدون باد نمی‌‌باشد؛ بلکه همانطور که در آیه قبل آمده است هدف، تبیین قدرت خداوند و توجه دادن به نشانه‌های شگفت‌انگیز آفرینش است. 🔸 در آیه قبل خداوند می‌فرماید: «وَ مِنْ آياتِهِ الْجَوارِ فِي الْبَحْرِ كَالْأَعْلامِ؛[سوره شوری؛ آیه۳۲] از نشانه‏‌هاى او (كشتى‏‌هاى) روان در دريا همچون كوه‌‏هاست.» بنابراین خداوند نمی‌خواهد درباره توانایی بشر و امکان یا عدم امکان حرکت در دریا بدون باد سخن بگوید بلکه مقصود خداوند توجه دادن به نشانه‌های خود در آفرینش است. 🔰 هدایت انسان با ستارگان 🔹در گذشته تنها راه شناختِ مسیر در هنگامِ تاریکی شب ستارگان بودند. از همین رو خداوند در قرآن، خود را اینگونه معرفی می‌کند: «وَ هُوَ الَّذي جَعَلَ لَكُمُ النُّجُومَ لِتَهْتَدُوا بِها في‏ ظُلُماتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ قَدْ فَصَّلْنَا الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُون‏؛[سوره انعام؛ آیه۹۷] و او كسى است كه ستارگان را براى شما قرار داد، تا بوسيله آنها در تاريكى‏ هاى خشكى و دريا، راه يابيد؛ بيقين نشانه‏‌ها(ىِ خود) را براى گروهى كه مى‌‏دانند، تشريح نموديم‏.» 🔸 در آیه قبل خداوند به موضوع گردش آفتاب و ماه و پدید آمدن شب و روز اشاره می‌کند و در ادامه یکی دیگر از شگفتی‌های نظامِ خلقتِ خود که ستارگان باشند را به انسان یادآوری می‌کند. منتها آن را به گونه‌ای بیان می‌کند که برای مخاطب آن زمان مناسب‌تر و دل‌نشین‌تر باشد. 🔹 بنابراین هدف آیه تنها بیان شگفتی‌های آفرینش خداوند است؛ نه اینکه انسان هیچ‌گاه راه دیگری برای مسیریابی به جز ستارگان پیدا نخواهد کرد. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر مراجعه فرمایید: https://btid.org/fa/news/192052 📎 📎 📎 پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇 @pasokhgo313 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ⁉️ چرا خداوند خیلی از حاجات ما را نمی دهد؟ 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین عالی 🔗https://btid.org/fa/video/207905 📎 📎 پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇 @pasokhgo313 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
⁉️ چرا تنها یک خدا وجود دارد؟ 🔰 پاسخ: 💢 اگر دو خدا موجود باشد، یا هر دو قدرت برابر دارند؛ یا یكی قدرت بیشتری دارد؛ یا هر دو ضعیف و عاجزند. 👈 اگر هر دو عاجزند كه هیچ كدام خدا نیستند و اگر یكی قوی و دیگری ضعیف است، آن كه قوی تر است خدا بوده و دیگری مخلوق و محكوم حكم او، و اگر هر دو قدرت برابر داشته باشند، در آن صورت چرا یک خدا به تنهایی خلق و اداره عالم را بر عهده نگیرد. ❓چرا كه قدرت، ذاتا اقتضای غلبه دارد و محال است موجودی قادر باشد و طالب غلبه نباشد. ✍ ممکن است گفته شود که چرا آن دو با یکدیگر همکاری نکنند؟ 🔸 می‌گوییم: همکاری بین دو موجود، وقتی معنا دارد که هیچ کدام به تنهایی قدرت لازم برای اجرای کاری را نداشته باشند؛ یعنی همکاری ناشی از نیازمندی است. پس اگر این‌ها هر دو خدا بوده کمال و قدرت محض هستند، باید به تنهایی توان تدبیر عالم را داشته باشند و الّا عاجزند نه قادر. 🔹 از طرف دیگر مطلق بودن قدرت هر کدام از این دو خدای فرضی، ذاتاً اقتضا دارد که تمام مقدورات را خودش در اختیار گیرد و الّا قدرت مطلق نخواهند داشت. ✅ پس اگر دو خدا با قدرت مطلق موجود باشند، ذاتاً در مقابل هم قرار خواهند گرفت و اراده‌ هیچ کدام نافذ نخواهد شد؛ و این یعنی عجز. پس از فرض دو خدای قادر مطلق، لازم می آید که هر دو عاجز باشند. 📌 لذا در این برهان، دلیل، قدرت مطلق خداوند متعال است، یعنی چون خداوند متعال دارای قدرت مطلق است، باید خلقت تمام دنیا و اداره آن را خودش به تنهایی بر عهده بگیرد؛ چون قدرت تام است، پس چرا خدای دیگر را دفع نکند و خودش خلقت عالم و اداره آن را در دست گیرد؟ ____ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/7871 📎 📎 📎 ✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇 @pasokhgo313 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ━✨🌹✨🌸✨━ ♨️ @kalamema
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 🎥 برهان فطرت بر وجود میلی درونی به خدا در همه انسانها تكیه می كند؛ پس چرا برخی انسانها میلی به عبادت و پرستش خدا ندارند؟ 📎 📎 📎 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ━✨🌹✨🌸✨━ ♨️ @kalamema
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ❓آیا میتوان کاری کرد امام زمان(عج) در هنگام مرگ به یاری ما بیاید؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/video/187161 📎 📎 پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇 @pasokhgo313 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
📆 تقویم روز 📌 جمعه ☀️ ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ 🌙 ۱۱ شوّال ۱۴۴۳ قمری 🎄 13 می 2022 میلادی ✨ مناسبت روز : . لغو نهایی کاپیتولاسیون در ایران (۱۳۵۸ ه‍.ش) 📎 پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇 @pasokhgo313 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
💢 نکوهش منطق خوارج 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 و قَالَ (علیه السلام) -لَمَّا سَمِعَ قَوْلَ الْخَوَارِجِ لَا حُكْمَ إِلَّا لِلَّهِ-: كَلِمَةُ حَقٍّ، يُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ. 🔹 (وقتى شنيد كه خوارج مى گويند، حكومت فقط از آن خداست) سخن حقى است كه معنى باطلى از آن اراده شده است. 📚 حکمت 198 نهج البلاغه 📎 https://btid.org/fa/photogallery/201023 📎 📎 📎 📎 پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇 @pasokhgo313 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
❇️ احکام شرعی ⁉️ نشانه‌های بلوغ در پسران ✍️ اگر فقط یکی از نشانه‌های زیر در پسران مشاهده شد، به معنای این است که ایشان به بلوغ رسیده‌اند و تکالیف شرعی بر آن‌ها واجب شده است: 1. روئیدن موی درشت و خشن زیر شکم 2. بیرون آمدن مَنی 3. تمام شدن 15 سال قمری 📚 آموزش مصوّر احکام (مطابق با فتوای حضرت امام خامنه‌ای)، ص 44. 📎 📎 لینک مطلب: 🔸 https://btid.org/fa/photogallery پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇 @pasokhgo313 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
📺 بسته موشن‌گرافیک | ویژه تبیین و اقناع افکار عمومی، همزمان با آغاز اقدام دولت در #تغییر_به_نفع_مردم 📲خصوصاً جهت آگاهی و انتشار در بین قشر خاکستری و گروه‌های خانوادگی 📎 #امام_زمان 📎 #رئیسی پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇 @pasokhgo313 پرسمان اعتقادی استاد محمدی 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ @ostadmohamadi
⭕️ سوال: ❓درباره صفات ثبوتیه و سلبیه خداوند متعال توضیح دهید؟ 📌 صفات الهی در کتب کلامی به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: 1️⃣ صفات ثبوتیه یعنی: صفاتی که از وجود ناشی شده و کمال محسوب می‌شوند و باید آن اوصاف در خداوند متعال وجود داشته باشد مثل علم، قدرت، حیات؛ 2️⃣ صفات سلییه نیز یعنی: صفاتی که از نقص و نیاز بر می‌آیند و از خداوند متعال سلب می‌شوند مثل جسم داشتن، خوابیدن، خوردن و... . 🔰 شیعه معتقد است: خداوند سبحان چون واجب الوجود است و قائم به نفس، نباید هیچ نیازی به کسی یا چیزی داشته باشد. چرا که اگر به کسی نیاز داشته باشد، نمی‌تواند واجب باشد؛ واجب یعنی موجودی که تنها به خود متکی است و به دیگری هیچ نیازی ندارد. حال با توجه به این استدلال باید گفت: خداوند متعال باید جمیع صفات کمالیه را داشته باشد، یعنی هر صفتی که انسان تشخیص می‌دهد که خوب است و کمال محسوب می‌شود، باید در خداوند متعال وجود داشته باشد؛ چرا که اگر موجود نباشد نقص لازم می‌آید، و هر گاه نقصی وجود داشته باشد، قطعا شخص دیگری باید باشد که آن نیاز و نقص را برطرف کند؛ مثلا اگر واجب علم نداشته باشد، جاهل بوده و به شخص دیگری نیاز دارد که به او تعلیم دهد، پس با واجب بودن سازگاری ندارد. 💢 در نتیجه: واجب متعال چون واجب‌الوجود است و بی‌نیاز، باید تمام صفات کمالیه را داشته باشد. 👈 هم‌چنین هیچ صفت سلبی نباید در خداوند متعال باشد؛ چون وجود آن صفت نقص است و با واجب بودن سازگاری ندارد، مثلا اگر خداوند سبحان نیاز به خوراک داشته باشد، باید خوراکی قبل از او بوده باشد تا واجب با خوردنش ادامه حیات دهد، در حالی‌که او خالق همه چیز است. ____ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/7873 📎 📎 📎 ✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇 @pasokhgo313 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ━✨🌹✨🌸✨━ ♨️ @kalamema
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 🎥 درست است كه درانسان میل رسیدن به كمال وجوددارد،ولی ازكجامعلوم كه بیرون وجودانسان، موجودی كامل باشدكه بارسیدن به آن،میل رسیدن به كمال درانسان پاسخ داده شود؟ 📎 📎 📎 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ━✨🌹✨🌸✨━ ♨️ @kalamema
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 📌 مانع بزرگی که اجازه نمی دهد روزی ما افزایش پیدا کند. 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان 🔗https://btid.org/fa/video/207897 📎 📎 پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇 @pasokhgo313 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
📆 تقویم روز 📌 شنبه ☀️ ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ 🌙 ۱۲ شوّال ۱۴۴۳ قمری 🎄 14 می 2022 میلادی ✨ مناسبت روز : . لغو امتیاز تحریم تنباکو به فتوای میرزای شیرازی (۱۲۷۰ ه‍.ش) 📎 پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇 @pasokhgo313 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
💠 امام علی علیه السلام: 🍃 عمر انسان (آنقدر گرانبها است که) به هیچ قیمتی قابل ارزیابی نیست. 🔹عمر المَرءِ لاقیمةَ لَه 📚 بحار الأنوار، ج 6، ص 138 📎 https://btid.org/fa/photogallery/197945 📎 📎 📎 📎 پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇 @pasokhgo313 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
💢 اصطلاحات فقهی 💠 احتیاط واجب ✅ احتیاطی است که همراه با فتوای قطعی و صریح در مسئله نمی‌آید. در این مورد، مقلّد یا باید به احتیاط عمل کند و یا به فتوای مجتهد دیگری که پس از مرجع تقلیدش، از دیگران اعلم است، مراجعه کنید. 📚 آموزش مصوّر احکام (مطابق با فتوای حضرت امام خامنه‌ای)، ص 418. 📎 📎 🔸 https://btid.org/fa/photogallery پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇 @pasokhgo313 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 📌 ماجرای لات های مدینه و خشک مذهب ها https://btid.org/fa/video/208060 🎤 شیخ مهدی حسین آبادی 📎 📎 پاسخ به سوالات اعتقادی شما 👇👇 @pasokhgo313 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema
⭕️ سوال ⁉️ آیا می‌توان برای خدا فرزندی تصور کرد یا خیر؟ 🔰 در اینجا به بررسی آیه سوم سوره توحید یعنی «لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ» می‌پردازیم؛ در این آیه خداوند متعال به رد عقاید یهود، نصاری و برخی از مشرکین می‌پردازد و می‌فرماید: خداوند حکیم نه خود، از موجود دیگری زاییده شده و نه کسی از او زاییده می‌شود. 🔶 اما دلیل این‌که چرا خدا زاد و ولد ندارد این است که ولادت، نوعى تجزى و قسمت‌پذيرى است، و به هر معنايى كه تفسير شود، بدون تركيب و جسم داشتن امکان ندارد؛ كسى كه می‌زايد و چيزى از او جدا می‌شود، بايد خودش داراى اجزا باشد، و چيزى كه جزء دارد محتاج به جزء خويش است. چون بديهى است موجود مركب از چند جزء، وقتى کامل است كه آن چند جزء را داشته باشد، و او بی‌نیاز مطلق است، و این ترکیب و نیاز با خدایی او سازگاری ندارد. 🔺 و اما اين‌كه چرا زاييده نشده: چون تولد چيزى از چيز ديگر، امکان ندارد مگر با احتياج متولد به موجودى كه از او متولد شود، و خداى تعالى «صمد» است، و كسى كه صمد باشد احتياج در او تصور ندارد. 💠 امام حسين(علیه السلام) در تفسیر «لَمْ يَلِدْ» فرمودند: «چيزى از او خارج نشد، نه اشيای مادى مانند فرزند، و نه ساير اشيايى كه از مخلوقين خارج می‌شود (مانند شير از پستان مادر) و نه چيز لطيف، مانند نفس، و نه عوارض گوناگون، مانند خواب و خيال و اندوه و حزن و خوشحالى و خنده و گريه و خوف و رجا و شوق و ملالت و گرسنگى و سيرى، خداوند برتر از اين است كه چيزى از او خارج شود». ❇️ همچنین حضرت در تفسیر « لَمْ يُولَدْ» فرمودند: «برتر از آن است كه او متولد از شى‏ مادى و لطيف گردد ... مانند خارج شدن موجوده زنده‏اى از موجود ديگر، و گياه از زمين، و آب از چشمه و ميوه از درختان، و خارج شدن اشيای لطيف از منابعش، مانند ديدن از چشم، و شنيدن از گوش، و استشمام از بينى، و چشيدن از دهان، و سخن از زبان، و معرفت و تشخيص از دل، و جرقه آتش از سنگ». 👈 مطابق اين حديث تولد معنى گسترده‏اى دارد كه هر گونه خروج و نتيجه‌گيرى چيزى از چيزى را شامل مى‏شود. _____________________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/15051 📎 📎 📎 ✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇 @pasokhgo313 👈ایتا 💠 اندیشه تَشیّع 👇👇 ♨️ @kalamema