eitaa logo
(کانال حدیث)
106 دنبال‌کننده
838 عکس
22 ویدیو
19 فایل
نشر احادیث اهل بیت علیهم السلام و معرفی منابع حدیثی شیعه @H_Vahidifar
مشاهده در ایتا
دانلود
ابن بابويه به سند معتبر از سالم روايت نموده است كه گفت: در اواخر ماه رجب كه چند روزي از آن مانده بود به خدمت امام صادق (عليه السّلام)رفتم. چون نظر مبارك آن حضرت بر من افتاد ، فرمود: آيا در اين ماه روزه گرفته اي؟ گفتم: نه به خدا اي پسر رسول خدا. فرمود: آنقدر ثواب از تو فوت شده كه اندازه ي آن را جز خدا كسي نمي داند ، به يقين اين ماهي است كه خدا آن را بر ماههاي ديگر فضيلت داده و احترام آن را عظيم نموده و گرامي داشتن روزه داران اين ماه را بر خود واجب كرده!! گفتم: يابن رسول الله ، اگر در باقيمانده اين ماه روزه بدارم آيا به بخشي از ثواب روزه داران آن نايل مي شوم؟ فرمود: اي سالم هركه يك روز از آخر اين ماه را روزه بدارد ، خدا او را از سختي سكرات مرگ و از هراس پس از مرگ و از عذاب قبر ايمن مي كند ،و هركه دو روز آخر اين ماه را روزه بدارد ، به آساني از صراط مي گذرد ، و هركه سه روز از آخر اين ماه را روزه بدارد از وحشت بزرگ روز قيامت ، و از سختيها و هولهاي آن روز ايمن مي شود ، و براتِ آزادي از آتش دوزخ را به او عطا مي كنند. مفاتیح الجنان @kanalehadith
🌹اوصاف رسول خدا صلوات الله علیه و آله كَانَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مُتَوَاصِلَ اَلْأَحْزَانِ دَائِمَ اَلْفِكْرِ لَيْسَتْ لَهُ رَاحَةٌ طَوِيلَ اَلسَّكْتِ [اَلسُّكُوتِ] لاَ يَتَكَلَّمُ فِي غَيْرِ حَاجَةٍ يَفْتَتِحُ اَلْكَلاَمَ وَ يَخْتِمُهُ بِأَشْدَاقِهِ يَتَكَلَّمُ بِجَوَامِعِ اَلْكَلِمِ فَصْلاً لاَ فُضُولَ فِيهِ وَ لاَ تَقْصِيرَ دَمِثاً لَيِّناً لَيْسَ بِالْجَافِي وَ لاَ بِالْمَهِينِ تَعْظُمُ عِنْدَهُ اَلنِّعْمَةُ وَ إِنْ دَقَّتْ لاَ يَذُمُّ مِنْهَا شَيْئاً غَيْرَ أَنَّهُ كَانَ لاَ يَذُمُّ ذَوَّاقاً وَ لاَ يَمْدَحُهُ وَ لاَ تُغْضِبُهُ اَلدُّنْيَا وَ مَا كَانَ لَهَا فَإِذَا تُعُوطِيَ اَلْحَقَّ لَمْ يَعْرِفْهُ أَحَدٌ وَ لَمْ يَقُمْ لِغَضَبِهِ شَيْءٌ حَتَّى يُنْتَصَرَ لَهُ إِذَا أَشَارَ أَشَارَ بِكَفِّهِ كُلِّهَا وَ إِذَا تَعَجَّبَ قَلَبَهَا وَ إِذَا تَحَدَّثَ اِتَّصَلَ بِهَا فَضَرَبَ بِرَاحَتِهِ اَلْيُمْنَى بَاطِنَ إِبْهَامِهِ اَلْيُسْرَى وَ إِذَا غَضِبَ أَعْرَضَ وَ أَشَاحَ وَ إِذَا فَرِحَ غَضَّ طَرْفَهُ جُلُّ ضِحْكِهِ اَلتَّبَسُّمُ يَفْتَرُّ عَنْ مِثْلِ حَبِّ اَلْغَمَامِ . امام مجتبی علیه السلام فرمودند از دائی ام که توصیف کننده رسول خدا بود پرسیدم او را توصیف کن! گفت: .. چون راه مى‌رفت قدمش را به روش متكبّران بر زمين نمى‌كشيد، بلكه با وقار و تأنّى راه مى‌رفت،و پايش را به قوّت از زمين بلند كرده و بر زمين مى‌نهاد،هنگام راه رفتن سر را به زير مى‌افكند همچون كسى كه از جاى بلندى به زير مى‌آيد، گامها را نزديك يك ديگر بر مى‌داشت و چون قصد مى‌كرد با كسى سخن گويد به روش ارباب دولت به گوشۀ چشم نظر نمى‌كرد بلكه با تمام بدن به سوى او مى‌گشت و سخن مى‌گفت،در اكثر احوال ديده‌اش به زير و زياده نظرش به سوى زمين بود،و در نظر كردن دريده چشم نبود و به گوشۀ چشم نگاه نمى‌كرد، هر كس را مى‌ديد به سلام مبادرت مى‌كرد.حضرت مجتبى عليه السلام فرمود: به دائيم گفتم: قدرى از طرز سخن گفتنش برايم بگو! جواب داد: اندوهش پيوسته و تفكّرش دائمى بود، فكرش را بيش از زبانش بكار مى‌گرفت،سكوتش طولانى بود و تا لازم نمى‌گشت سخنى نمى‌فرمود، و كلامش كوتاه و پر معنى بود، و آشكار و شمرده سخن مى‌گفت،سخنش زياد نبود و در فهماندن مقصود نيز قاصر نبود،نرم و ملايم و بدون گستاخى و درشتى سخن مى‌گفت، كسى را حقير نمى‌شمرد، اندك نعمتى را عظيم دانسته و هيچ نعمتى را مذمّت نمى‌نمود،امّا خوردنى و آشاميدنى را مدح و ذم نمى‌فرمود،و براى فوت امور دنيا به غضب نمى‌آمد و هرگز براى دنيا و آنچه مربوط‍‌ به آنست خشمگين نمى‌شد، هر گاه ستمى عمل مى‌شد چنان غضبناك مى‌گشت كه هيچ كس او را نمى‌شناخت و تا حق را يارى نمى‌داد خشمش فرو نمى‌نشست، و هنگامى كه اشاره مى‌كرد به دست اشاره مى‌نمود نه با چشم و ابرو، و هر گاه شگفت زده مى‌شد كف دست را برمى‌گردانيد، و هنگام گفتگو دست را حركت مى‌داد و انگشت ابهام دست چپ را به كف دست راست مى‌زد،و چون خشم مى‌گرفت روى مى‌گرداند و جداًّ خود را دور مى‌ساخت و گاه كه شاد مى‌گرديد،ديده فرو مى‌بست،خنديدنش بيشتر تبسّم بود و در همان حال دندانهايش مانند دانه‌هاى تگرگ ظاهر مى‌شد، كم اتفاق مى‌افتاد كه صداى خنده‌اش آشكار گردد. 📚معانی الاخبار جلد ۱ صفحه ۱۹۹ @kanalehadith
أوحَى اللّه ُ إلى موسَى بنِ عِمرانَ عليه السلام : أ تَدري يا موسى لِمَ انتَجَبتُكَ مِن خَلقي و اصطَفَيتُكَ لِكَلامي ؟ فقالَ : لا يا ربِّ ، فأوحَى اللّه ُ إلَيهِ : امام صادق عليه السلام خداوند به موسى بن عمران عليه السلام وحى فرمود : اى موسى! آيا مى دانى چرا از ميان آفريدگانم تو را برگزيدم و براى [شنيدن] سخنم تو را انتخاب كردم؟ عرض كرد : نه، اى پروردگار! خداوند به او وحى فرمود : من به زمين نگريستم و در روى آن كسى را نيافتم كه در برابر من متواضع تر از تو باشد. الأمالي للطوسي: 165/275 @kanalehadith
بهترین خَيرُ الإِخوانِ مَن إذا فَقَدتَهُ لَم تُحِبَّ البَقاءَ بَعدَهُ . امام على عليه السلام : بهترينِ برادران ، كسى است كه هرگاه او را از دست بدهى ، پس از او ، زندگى را دوست نداشته باشى . 📚غرر الحكم : ۵۰۱۸ @kanalehadith
لا صَلاةَ لِجارِ الْمَسْجِدِ اِلاّ فِى الْمَسْجِدِ. امام علي عليه السلام : براى همسايه مسجد نماز [كامل] نيست مگر در مسجد. 📚بحارالانوار، ج ۸۳، ص ۳۷۹ @kanalehadith
درخواست از يا عَلِيُّ ، لَئن اُدخِلَ يَدِي في فَمِ التِّنِّينِ إلى المَرْفَقِ أحَبُّ إلَيَّ مِن أن أسألَ مَن لَم يَكُن ثُمَّ كانَ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله اى على! اگر دست خود را تا آرنج در دهان افعى كنم ، برايم خوشتر است تا از تازه به دوران رسيده چيزى بخواهم. 📚بحار الأنوار : ۷۷/۵۹/۳ @kanalehadith
مراتب مَن رَأى مِنكُم مُنكَرا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ ، فإن لَم يَستَطِعْ فبِلِسانِهِ ، فإن لَم يَستَطِعْ فبِقَلبِهِ وذلكَ أضعَفُ الإيمانِ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر يك از شما منكرى را ديد بايد با دست خود آن را تغيير دهد. اگر نتوانست، با زبانش تغيير دهد (اعتراض كند) و باز اگر نتوانست، در قلبش آن را انكار كند و اين ضعيف ترين مرحله ايمان است. 📚الترغيب والترهيب : ۳/۲۲۳/۱ @kanalehadith
احترام إيّاكَ أن تَستَخِفَّ بِالعُلَماءِ؛ فَإِنَّ ذلِكَ يُزري بِكَ ، ويُسيءُ الظَّنَّ بِكَ وَالمَخيلَةَ فيكَ. امام على عليه السلام : بپرهيز از اين كه دانشمندان را خوار بشمارى ؛ چرا كه اين كار ، خودت را خوار مى سازد و گمان ها را نسبت به تو و تصوّرها را درباره تو ، منفى مى نمايد . 📚غرر الحكم : ح ۲۷۳۲ @kanalehadith
كَذِبَ مَنْ زَعَمَ اَنَّهُ يُصَلّى صَلاةَ اللَّيْلِ وَهُوَ يَجُوعُ اِنَّ صَلاةَ اللَّيْلِ تَضْمِنُ رِزْقَ النَّهارَ امام صادق عليه السلام فرمود: دروغ گفته كسى كه گمان كند نماز شب مى خواند و گرسنگى مى كشد زيرا نماز شب غذاى روز را ضمانت مى كند. 📚المحاسن ج ۱، ص ۵۳ @kanalehadith
دل خراب الإمامُ الباقرُ عليه السلام ـ لِجَماعَةٍ من الشِّيعَةِ حَضَرُوهُ ذاتَ يَومٍ فوَعَظَهُم و حَذَّرَهُم و هُم ساهُونَ لاهُونَ ، فأغاظَهُ ذلكَ فأطرَقَ مَلِيّا ، ثُمّ رَفَعَ رأسَهُ إلَيهِم فقالَ ـ إنّ كَلامِي لَو وَقَعَ طَرَفٌ مِنهُ في قَلبِ أحَدِكُم لَصارَ مَيِّتا ! ألاَ يا أشباحا بلا أرواحٍ ، و ذُبابا بلا مِصباحٍ ، كأنَّكُم خُشُبٌ مُسَنَّدَةٌ ، و أصنامٌ مَريدَةٌ ··· يا ذَوي الهَيئَةِ المُعجِبَةِ ، و الهِيمِ المُعطَنَةِ ! مالِي أرى أجسامَكُم عامِرَةً و قلوبَكُم دامِرَةً ؟! امام باقر عليه السلام ـ در روزى كه جمعى از شيعيان در حضور ايشان بودند و آن حضرت آنان را پند مى داد و بر حذرشان مى داشت، اما آنان بى توجّه و سرگرم خود بودند تا جايى كه اين وضع حضرت را به خشم آورد و پس از اين كه لختى سر به زير افكند و سپس به طرف آنان سر بلند كرد ـ فرمود: براستى كه اگر ذرّه اى از اين سخنان من در دل يكى از شما اثر مى كرد، بى گمان مى مُرد! هان، اى تنواره هاى بى جان و مگس هاى بى چراغ! به الوارهايى وا داشته بر ديوار و مجسمه هايى افراشته مى مانيد··· اى كه هيكل هاى خوشايند داريد و به اشترانى مى مانيد كه در استراحتگاه خود خسبيده اند! چه شده است كه پيكرهاى شما را آباد مى بينم و دل هايتان را ويران؟! 📚تحف العقول : ۲۹۱ @kanalehadith
ترک عقوبت دارد! لَرُبَّما تَرَكَ بَعضُ شِيعَتِنا في افتِتاحِ أمرِهِ بِسمِ اللّه ِ الرحمنِ الرحيمِ ، فَيَمتَحِنُهُ اللّه ُ بِمَكرُوهٍ لِيُنَبِّهَهُ على شُكرِ اللّه ِ تباركَ وتعالى والثَّناءِ علَيهِ امام صادق عليه السلام : گاه فردى از شيعيان ما كار خود را با آغاز نمى كند و بدان سبب خداوند او را به گرفتارى و امرى ناخوشايند مبتلا مى كند ، تا او را به ذكر سپاس و ستايش خداوند تبارك و تعالى متنبه سازد . 📚التوحيد : ۲۳۱/۵ @kanalehadith
مؤمن اِنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ جَعَلَ اَرزاقَ الْمُؤمِنينَ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبونَ وَ ذلِكَ اَنَّ الْعَبْدَ اِذا لَمْ يَعْرِفْ وَجْهَ رِزْقِهِ كَثُرَ دُعاؤَهُ؛ امام صادق عليه السلام : خداى عزيز و ارجمند، روزى مؤمنان را از جايى مى رساند كه فكرش را هم نمى كنند. علّتش اين است كه وقتى مؤمن نداند روزيش از كجا خواهد رسيد، زياد دعا مى كند. 📚توحيد صدوق، ص ۴۰۲ @kanalehadith
عَلَيْكُمْ بِالدُّعاءِ فَاِنَّكُمْ لاتَتَقَرَّبُونَ بِمِثْلِهِ وَ لاتَتْرُكُوا صَغيرَةً لِصِغَرِها أَنْ تَسأَلُوها فَإِنَّ صاحِبَ الصِّغارِ هُوَ صاحِبُ الكِبارِ. سيف تمّار گويد از امام صادق عليه السلام شنيدم كه مى فرمود: هيچگاه دست از دعا بر نداريد، كه شما به هيچ وسيله اى بمانند آن به درگاه خدا نزديكى پيدا نمى كنيد، و هيچ گاه درخواست حاجتى را بخاطر كوچك بودنش رها نكنيد، چرا كه اختياردار حاجات ناچيز همان اختياردار حوائج بزرگ است. 📚امالى مفيد، مجلس دوم ح ۹ ص ۳۱ @kanalehadith
حفظ لا يَستَقيمُ إيمانُ عَبدٍ حَتّى يَستَقيمَ قَلبُهُ و لا يَستَقيمُ قَلبُهُ حَتّى يَستَقيمَ لِسانُهُ ؛ رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم : ايمان بنده راست نشود ، مگر آن كه دلش راست شود ، و دلش راست نشود ، مگر آن كه زبانش راست شود . 📚نهج البلاغة ، خطبه ۱۷۶ @kanalehadith
إنَّكُم إلَى العَمَلِ بِما عَلِمتُم أحوَجُ مِنكُم إلى تَعَلُّمِ ما لَم تَكونوا تَعلَمونَ امام على عليه السلام شما به عمل كردن آنچه مى دانيد نيازمند تريد تا آموختن آنچه نمى دانيد. 📚غرر الحكم : ۳۸۲۶ @kanalehadith
یاد أكْثَرُ النّاسِ أملاً أقلُّهُمْ لِلموتِ ذِكْرا كسى كه از همه بيشتر آرزو دارد، از همه كمتر به ياد مرگ است. 📚غرر الحكم : ۳۰۵۳ @kanalehadith
أحْمَدُ مِن البَلاغةِ الصَّمتُ حينَ لا يَنبَغي الكلام پسنديده تر از بلاغت، خاموش ماندن در جايى است كه سخن گفتن نشايد. 📚غرر الحكم : ۳۲۴۵ @kanalehadith
اَلسُّرّاقُ ثَلاثَةٌ مانِعُ الزَّكاةِ وَ مُسْتَحِلُّ مُهُوِر النِّسآءِ وَ كَذلِكَ مَنِ اسْتَدانَ وَلَمْ يَنْوِ قَضائَهُ امام صادق عليه السلام فرمود: دزدان سه دسته اند: ۱ـ آنكه زكات نپردازد ۲ـ آنكه مهر زنان را ندهد ۳ـ آنكه قرض بگيرد و تصميم پرداخت نداشته باشد. 📚بحارالانوار جلد ۱۰۳/۱۴۶ @kanalehadith
یاد أكْثَرُ النّاسِ أملاً أقلُّهُمْ لِلموتِ ذِكْرا كسى كه از همه بيشتر آرزو دارد، از همه كمتر به ياد مرگ است. 📚غرر الحكم : ۳۰۵۳ @kanalehadith
إنَّكُم إلَى العَمَلِ بِما عَلِمتُم أحوَجُ مِنكُم إلى تَعَلُّمِ ما لَم تَكونوا تَعلَمونَ امام على عليه السلام شما به عمل كردن آنچه مى دانيد نيازمند تريد تا آموختن آنچه نمى دانيد. 📚غرر الحكم : ۳۸۲۶ @kanalehadith
أحْمَدُ مِن البَلاغةِ الصَّمتُ حينَ لا يَنبَغي الكلام پسنديده تر از بلاغت، خاموش ماندن در جايى است كه سخن گفتن نشايد. 📚غرر الحكم : ۳۲۴۵ @kanalehadith
ما أقَرَّ قَومٌ بِالمُنكَرِ بَينَ أظهُرِهِم لا يُغيِّرونَهُ إلاّ أوشَكَ أن يَعُمَّهُمُ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ بِعِقابٍ مِن عِندِهِ امام صادق علیه السلام هر گاه مردمى در برابر زشت كاري هايى كه در ميانشان صورت مى گيرد دم فرو بندند و آن را تغيير ندهند، زود باشد كه خداوند عزّ و جلّ كيفر خود را شامل همه آنان سازد. 📚بحار الأنوار : ۱۰۰/۷۸/۳۶ @kanalehadith
نقش گناهان در کمبود بارش ها إنّه ما مِن سَنَةٍ أقَلَّ مَطَراً مِن سَنَةٍ ، و لكنّ اللّه َ يَضَعُهُ حيثُ يشاءُ ، إنّ اللّه َ عزّ و جلّ إذا عَمِلَ قَومٌ بالمعاصِي صَرَفَ عَنهُم ما كانَ قَدَّرَ لَهُم مِنَ المَطَرِ امام باقر عليه السلام هيچ سالى كم بارش تر از سال ديگر نيست ، بلكه خداوند باران را هر جا كه خواهد مى باراند . [اما] هر گاه مردمى مرتكب گناهان شوند ، خداوند عزّ و جلّ بارانى را كه براى آنان مقدّر كرده بود، از ايشان باز دارد . بحار الأنوار : 73/329/12 @kanalehadith
🔹عفوک افضل من عملی 🔸بخشش تو برتر است از عمل من فرازی از @kanalehadith
دعای رزق اَللَّهُمَّ اِنَّ ذُنُوبِي لَمْ يَبْقَ لَها اِلاَّ رَجآءُ عَفْوِكَ وَ قَدْ قَدَّمْتُ آلَهَ الْحِرْمانِ بَيْنَ يَدَيَّ فَاَنَا اَسْئَلُكَ ما لا اَسْتَحِقُّهُ وَ اَدْعُوكَ مالا اَسْتَوجِبُهُ وَ اَتَضَرَّعُ اِلَيْكَ بِما لا اَسْتَاْهِلُهُ وَ لَمْ يَخْفَ عَلَيْكَ حالِي وَ اِنْ خَفِيَ عَليَ النَّاسِ كُنْهُ مَعْرِفَهِ اَمْرِي اَللَّهُمَّ اِنْ كانَ رِزْقِي فِي السَّماءِ فَاَهْبِطْهُ وَ اِنْ كانَ فِي الأَْرْضِ فَاَظْهِرْهُ وَ اِنْ كانَ بَعيداً فَقَرِّبْهُ وَ اِنْ كانَ قَريباً فَيَسِّرْهُ وَ اِنْ كانَ قَليلاً فَكَثِّرْهُ وَ بارِكْ لِي فيهِ خدايا براي گناهانم نمانده جز اميد به گذشتت، و به تحقيق پيش فرستادم ابزار محروميت را پيش روي خويش، من از تو مي خواهم آنچه را كه شايسته اش نيستم، و مي خوانمت آن گونه كه سزاوارش نمي باشم، و به سويت مي نالم آنچنان كه شايسته اش نيستم، حالم بر تو پوشيده نيست، گرچه حقيقت شناسايي كارم بر مردم پوشيده است. خدايا اگر روزي ام در آسمان است فرودش آور، و اگر در زمين است، آشكارش كن، و اگر دور است نزديكش فرما، و اگر نزديك است، آسانش كن، و اگر اندك است بسيارش گردان، و برايم در آن بركت قرار ده. 📚مفاتیح الجنان نقل از المجتنی ابن طاووس @kanalehadith