انسان میخواهد به حق مطلق برسد تا فانی در خدا شود... اگر جنابعالى [گورباچف] ميل داشته باشيد در اين زمينهها تحقيق كنيد، میتوانيد دستور دهيد كه صاحبان اين گونه علوم علاوه بر كتب فلاسفه غرب در اين زمينه، به نوشته هاى فارابى و بوعلى سينا رحمة اللَّه عليهما، در حكمت مشاء... و نيز به كتابهاى سهروردى - رحمة اللَّه عليه- در حكمت اشراق مراجعه نموده...
و از اساتيد بزرگ بخواهيد تا به حكمت متعاليه صدرالمتالهين - رضوان اللَّه تعالى عليه و حشره اللَّه مع النبيين و الصالحين- مراجعه نمايند...
ديگر شما را خسته نمیكنم و از كتب عرفا و بخصوص محى الدين ابن عربى نام نمیبرم، كه اگر خواستيد از مباحث اين بزرگمرد مطلع گرديد، تنى چند از خبرگان تيزهوش خود را كه در اين گونه مسائل قوياً دست دارند، راهى قم گردانيد، تا پس از چند سالى با توكل به خدا از عمق لطيف باريكتر ز موى منازل معرفت آگاه گردند، كه بدون اين سفر آگاهى از آن امكان ندارد.
#امام_خمینی
(صحيفه امام ج21 ،ص 224 و 225 ؛ نامه به گورباچف)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این استدلال هر چند برای رهبری امام خمینی حداقلی است و کافی نیست ولی باز هم از همچون عبدالکریم سروش چنین اقراری که برای ما از اوضح واضحات است، شنیدنی است
گفت و گوی تفسیر المیزان با استاد منصوری.mp3
37.14M
#نوع_کیفیت_تعامل_و_بهرمندی_بیشتر_از_المیزان
گفت وگوی تفسیر المیزان با استاد منصوری (۱)
۹۹/۳/۱۹
گفت و گوی تفسیر المیزان با استاد منصوری..mp3
4.74M
#نوع_کیفیت_تعامل_و_بهرمندی_بیشتر_از_المیزان
گفت وگوی تفسیر المیزان با استاد منصوری (۲)
۹۹/۳/۱۹
99.3.21(ج۴)برهان امکان وجوب.mp3
8.15M
#بدایه الحکمه
#المرحله_الثانی_عشر_فیما_یتعلق_بالواجب_تعالی
الفصل الاول فی اثبات ذاته تعالی
_مقدمات سوم چهارم پنجم
_تقریر اول
جلسه چهارم
013_99.3.22اطلاقات مفهوم و ماهیت.mp3
19.67M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الاولی_فی_احکام_الوجود
الفصل الثانی:اصالت الوجود و اعتباریت ماهیت
اطلاقات مفهوم و ماهیت
_اطلاق مفهوم به ما یفهمه الذهن
_اطلاق مفهوم در مقابل ماهیت
_اطلاق مفهوم در مقابل حقیقت
ماهیت به معنای اعم(ما به الشی شی)
ماهیت به معنای عام (هر چیز غیر از وجود)
ماهیت به معنای خاص(ما یقال فی جواب ماهو؟)
جلسه سیزدهم
014_99.3.23توضیح پیرامون ماهیت به معنای اخص.mp3
21.14M
#نهایه_الحکمه
#المرحله_الاولی_فی_احکام_الوجود
مقدمه تصوری اول
الفصل الثانی:اصالت الوجود و اعتباریت ماهیت
اطلاقات مفهوم و ماهیت
توضیح ماهیت به معنای خاص(ما یقال فی جواب ماهو؟)
جلسه چهاردهم
99.3.27،استاد منصوری،یافتهای در زندگی 1.mp3
11.47M
#یافتهای_در_زندگی_و_اثرات_آن
حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری
استاد عشاقی.mp3
29.67M
تقریر نظریه اصالت الوجود
حجت الاسلام و المسلمین استاد حسین عشاقی
استاد مصباح.mp3
42.27M
تقریر نظریه اصالت الوجود
حجت الاسلام دکتر مجتبی مصباح یزدی
Al-Naas01.mp3
39.59M
تفسیر سوره مبارکه ناس
💠آخرین جلسه درس تفسیر
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی حفظه الله
99.3.25(ج۵)فصل اول.mp3
9.03M
#بدایه الحکمه
#المرحله_الثانی_عشر_فیما_یتعلق_بالواجب_تعالی
الفصل الاول فی اثبات ذاته تعالی
جلسه پنجم
99.3.26(ج۶)فصل اول.mp3
7.6M
#بدایه الحکمه
#المرحله_الثانی_عشر_فیما_یتعلق_بالواجب_تعالی
الفصل الاول فی اثبات ذاته تعالی
جلسه ششم
99.3.27(ج۷)فصل اول.mp3
12.26M
#بدایه الحکمه
#المرحله_الثانی_عشر_فیما_یتعلق_بالواجب_تعالی
الفصل الاول فی اثبات ذاته تعالی
جلسه هفتم
پایینی و نقص معرفتی عوام ، محل تولّد و رشد آقامیری ها
وقتی که مردم در سطح پایینی از معرفت قرار دارند و آن میزان معرفت ، با نقص همراه است و از طرفی همین میزان معرفت با راحت طلبی و غریزه پرستی هم سازگار است ، معلوم است که چنین معرفتی تلّقی به قبول می شود و راه برای هیچ معرفتی دیگر باز نمی ماند و هیچ نیازی به تحقیق و تفکر در این میان نیست .
کمی و نقص معرفتی ، راحت طلبی ، حدّاقل اندیشی و حرکت در مسیر تمایلات ، نتیجه ای جز روی آوردن به آقامیری ها نیست . اگر آقامیری ها ظهور پیدا می کنند به جهت این است که منتظرانی این چنینی آن را طلب می کنند از اینرو کوچکترین انتظار در این زمینه باعث می شود کسانی که خود در نقص معرفتی رشد کرده اند و موقعیت تأیید و رهبری هم پیدا کرده اند ، از این فرصت استفاده کنند و رهبری اندیشه هایی که مشوب و آمیختۀ به نفسانیت است را به عهده بگیرند .
باید فکری برای بینش ها و معرفت ها کرد که تا وقتی وضعیت معرفتی در کشور ما چنین باشد آقامیری ها متولد می شوند و در این بستر رشد خواهند کرد .
معرفت ، حدّ نصاب دارد که ما باید به آن حدّ نصاب های معرفتی در حوزهای علمیه و در میان مردم دست پیدا کنیم و در کنار آن ادبیات مبارزه را رواج دهیم و آن را به عنوان یک امر مسلّم و مورد نیاز برای زندگی کردن پایه ریزی کنیم ؛ مبارزه ای که لایه ای از آن درونی و بین عقلانیت و نفسانیت است و لایه ای دیگر از آن بیرونی و در صحنۀ اجتماع و بین مَظهر عقلانیت ( جبهۀ حقّ ) و مَظهر نفسانیت ( جبهۀ استکبار ) است .
ما باید نوع خاصی از زندگی را ترسیم کنیم ؛ آن نوع از زندگی که در آن معرفت ، آمیختۀ به مبارزه باشد ؛ چرا که نه معرفت بدون مبارزه ، زندگی ما را تأمین می کند و نه مبارزۀ بدون معرفت . زندگی با مبارزه ، نیازمند به معرفتِ با سطح بالایی است ولی زندگی بی مبارزه نیاز به معرفت در سطح بالا نیست و از اینرو نیاز دارد که به معرفتی کم و ناقص قانع شود . آن که می خواهد بی حیایی داشته باشد ، وجدانش نمی تواند با این معرفت کنار بیاید که خدا حساب می کشد و بلکه با این معرفت کنار می آید که خدا ما را به خاطر دو تار مو به جهنم نمی برد . این زندگی حداقلی ، معرفت حداقلی هم نیاز دارد و می تواند با معرفتی ناقص کنار آید ولی زندگی پیچیده ، معرفت پیچیده نیاز دارد و باید حدّ نصاب های معرفتی را پیدا کند .
◾️ای پاهای من در این لحظات آخر عمر، آبروی مرا حفظ کنید. شما سالهای دراز به من خدمت کردهاید، از شما میخواهم در این آخرین لحظه نیز وظیفه خود را به بهترین وجه ادا کنید. ای پاهای من، سریع و توانا باشید. ای دستهای من قوی و دقیق باشید. ای چشمان من تیزبین و هشیار باشید. ای قلب من، این لحظات آخرین را تحمل کن..
۳۱ خرداد ماه
سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اهمیت پرداختن حوزه های علمیه به فلسفه و علوم عقلی
@Kanoon_tafakor
🌹🌹🌹 ألسَّلاَمُ عَلَيکِ يَا فَاطِمَةَ المَعصُومِةاشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّه
@kanoon_tafakor