May 11
98.12.05 (ج۵۸)ضرورت فلسفه.mp3
14.71M
#المدخل
#نهایه_الحکمه
نکته چهارم : ضرورت فلسفه
جلسه پنجاه و هشتم
نهایه المدخل 6 اسفند 98.mp3
18.94M
#المدخل
#نهایه_الحکمه
نکته چهارم : ضرورت فلسفه
جلسه پنجاه و نهم
کانون تفکر
♦️♦️♦️توجه باسلام تمام کلاسهای حجت الاسلام استاد مهدی منصوری از تاریخ ۳ لغایت ۸ اسفند بصورت غی
با سلام
تمام کلاس های حجت الاسلام استاد مهدی منصوری در هفته اینده (۱۰ لغایت ۱۶ اسفند)نیز به صورت غیر حضوری برگزار و صوت ان در کانال بارگذاری می شود.
💠سلسله مباحث #انس_با_دعا
از
حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری
به صورت روزانه در كانال مجموعه تبيين حقایق بار گذاری می شود.
مطلب شماره یک:
💠انس با ادعیه راهی برای درمان رذائل
https://eitaa.com/mtabeen/1121
برای دریافت مطلب بر روی لینک کلیک کنید.
#گروه_تربیتی
کانال مجموعه تبیین حقایق
🆔 @mtabeen
@kanoon_tafakor
May 11
May 11
98.11.27(ج۵۰)لم تدرکه الابصار .mp3
4.23M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
و لم تدرکه الابصار فیکون بعد انتقالها حائلا...
جلسه پنجاه
98.11.28(ج۵۱)لم تدرکه،و كلت عن إِدراكه طروف...mp3
21.28M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
و لم تدرکه الابصار فیکون بعد انتقالها حائلا...
جلسه پنجاه و یکم
98.12.8 (ج۵۲)لوازم نفی ابصار،دلیل عقلی روایی .mp3
8.2M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم
#توحید_صدوق
و لم تدرکه الابصار فیکون بعد انتقالها حائلا...
_ لوازم نفی ادراک بصری خداوند
_دلیل عقلی در روایات
جلسه پنجاه و دوم
چکیده جلسه (۲۳) تفسیر المیزان سوره حمد ...
موضوع جلسه:
عبادت به چه معناست؟ تنافی عبادت و استکبار...فرق بین عبودیت عبد در برابر خدا و موالی بشر ...
• عبد به معنای موجود ذی شعوری است که مملوک غیر باشد و عبادت هم نشان دادن مملوکیت است .
• عبادت را نباید به خضوع معنا کرد، البته لازمه ی مملوکیت خضوع است.
• کسانی که اهل عبادت هستند نمی توانند اهل استکبار شوند زیرا عبادت اجازه ی طغیان در برابر معبود را نمی دهد ،بنابراین هیچ گاه عبادت و استکبار با هم دیگر جمع نمی شوند .
• به هر میزان که عبادت از معنا برخوردار باشد از استکبار شخص می کاهد.
• عبودیت بر دو نوع است: ۱.در برابر موالی بشری۲. در برابر حضرت حق
• مالکیت بر دو دسته تقسیم می شود: حقیقی و اعتباری.مالکیت حقیقی نیز خود دارای دو قسم محدود و نامحدود است .
• عبودیت انسان تحت تاثیر دو عامل زیر است:
۱.موالی بشری اعتباری هستند چرا که مالکیتشان اعتباری است ولی مولویت حضرت حق حقیقی است چرا که مالکیتش حقیقی نامحدود است .۲.موالی بشری مالکیتشان علی الاطلاق نیست یعنی مالک کارهای اختیاری انسان هستند اما مالکیت حضرت حق مطلق است یعنی ذره ای در وجود انسان نیست که ملک حضرت حق نباشد یعنی مالکیت حضرت حق بدون قید و شرط است .
• زندگی باید صحنه ای بشود برای بندگی؛ صرف این که خداوند مالک علی الاطلاق است انسان می شود عبد وجودی او و پیش بردن زندگی با بندگی انسان را عبد سلوکی می کند.
• مالک علی الاطلاق یعنی مالک هر کاری را می تواند در نظام مملکتی خود انجام دهد و هیچ کس حق اعتراض ندارد .و هر آن جه نزد مملوک است امانت است و باید مراقب باشد در امانت خیانت نکند و هر گونه تصرفی با اجازه ی مالک باشد لذاست که برای تمام اعضای بدن و جامعه حقوقی تعیین شده است.
• نظام ولایت فقیه یعنی می خواهیم از نوعی حاکمیت برخوردار باشیم که مطابق نظام عالم باشد، اگر نظام عالم نوعی بندگی وجودی دارد ما هم می خواهیم نظام اجتماعی ما مطابق نظام عالم باشد، ولایت فقیه یعنی ولایت فقاهت فقیه یعنی ولایت خدا یعنی این حکومت راه را باز می کند تا آن چه خدا خواسته به صحنه بیاید نه خواسته ی آن شخص.
• رحمت و رحمانیت خداوند به قدری است که به مملوک خود فرموده" ادعونی استجب لکم" خود را مِلکِ مِلکِ خود کرده است ؛یعنی بنده ی من هر چه بخواهی می گویم چشم!
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی
@kanoon_tafakor
98.12.9(ج۵۴)الفصل الثامن.mp3
9.57M
#بدایه الحکمه
#المرحله_السابعه_فی_العله_و_المعلول
الفصل الثامن
جلسه پنجاه و چهارم
98.12.10(ج۶۰)ضرورت فلسفه مطلب هشتم.mp3
7.68M
#المدخل
#نهایه_الحکمه
نکته چهارم : ضرورت فلسفه
جلسه شصتم
98.12.11(ج۵۵)الفصل التاسع.mp3
10.5M
#بدایه الحکمه
#المرحله_السابعه_فی_العله_و_المعلول
الفصل التاسع
جلسه پنجاه و پنجم
باسلام خدمت دوستان عزیز
🔹صوتهای تدریس
حجت الاسلام والمسلمین استاد مهدی منصوری
را در کانال " کانون تفکر" دنبال کنید.
#فلسفه_فلسفه(سطح مقدماتی)
#بدایه الحکمه
#فلسفه_علم
#آشنایی_با_نظام_حکمت_مشاء
#ارزش علم و علم آموزی
#توحید_صدوق
#گام_دوم_انقلاب_اسلامی
#کفایه_الاصول
#اصولی_برای_بهتر_زندگی_کردن
#مدیریت_بلا_و_ابتلا_در_زندگی
#نهایه_الحکمه
#برهان_شفا
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی
🔹آدرس کانال:
@kanoon_tafakor
98.12.14(ج۶۱)ضرورت فلسفه از نگاه صدرا.mp3
16.73M
#المدخل
#نهایه_الحکمه
نکته چهارم : ضرورت فلسفه
مطلب نهم: ضرورت فلسفه از نگاه صدرا
جلسه شصت و یکم
ضرورت فلسفه.docx
132.8K
مطلب نهم: ضرورت فلسفه از نگاه مرحوم ملاصدرا
متن جلسه ۶۱
چکیده جلسه (۲۴) تفسیر المیزان سوره حمد ...
موضوع جلسه:
ایاک نعبد،معرکه حضور در محضر رب...
ما غیر بندگی رب شأن و کاری نداریم....
• طبق چینشی که در سوره ی حمد هست انسان در در آغاز، ربوبیت حضرت حق را می بیند، رحمت واسعه و رحیمیت خاصه به مومنین را می بیند، مالک یوم الدین را می بیند آن گاه به این نتیجه می رسد که بنده ی این رب شود و می گوید"ایاک نعبد و ایاک نستعین". اگر کسی موارد ذکر شده را ببیند ولی حمد نکند راه حضور بر او بسته می شود، چرا که حمد است که انسان را به "ایاک نعبد و ایاک نستعین" می رساند. نعبد معرکه ی حضور است.
• "اذکرونی اذکرکم" : زمانی که انسان خداوند را یاد کرد، الحمدلله رب العالمین گفت و اقرار به ربوبیت و رحمانیت و رحیمیت و مالکیت حضرت حق کرد این مربوط به "اذکرونی" است، سپس با گفتن"اهدنا الصراط المستقیم"از خداوند می خواهد که با تحقق آن، "اذکرکم" را محقق کند که البته این ذکر تکریمی است.
• خداوند دو نوع ذکر دارد:ذکر وجودی و ذکر تکریمی یا تشریفی؛ خداوند ذاکر کل موجودات است از جهت این که عبد وجودی او هستند که می شود ذکر وجودی و ذکر تکریمی در پاسخ به ذکر بنده محقق می شود .
• خدای تعالی مالک علی الاطلاق است و همه ی مخلوقات مملوک علی الاطلاق ،پس در این جا دو نوع انحصار هست، یکی این که رب تنها و منحصر در مالکیت است، و دوم این که عبد تنها و منحصراً عبد است، و جز عبودیت چیزی ندارد، و این معنایی است که"ایاک نعبد" بر آن دلالت دارد چون از یک سو مفعول را مقدم داشته و نفرموده نعبدک و فرموده تو را می پرستیم یعنی غیر تو را نمی پرستیم و از سوی دیگر قید و شرطی برای عبادت نیاورده و آن را مطلق ذکر کرده ، در نتیجه معنایش این می شود که ما به غیر از بندگی تو شانی نداریم، پس تو غیر از پرستیده شدن شانی نداری و من غیر از پرستیدن تو کاری ندارم.(متن المیزان)!
• تمام زندگی انسان باید بندگی حضرت حق شود چه در حوزه ی فردی چه در حوزه ی اجتماعی.
• تقوا یعنی انسان در هر حیطه ای که هست مراعات جانب الهی را بکند .
• در پرستش حضرت حق ظلم و زشتی و... نیست، فقط نشستن در محضر خداوند و لذت بردن هست، لذت بردن در سختی و لذت بردن در خوشی.
• یکی از راه های مقابله با هواهای نفسانی این است که انسان برای خود شانی غیر از پرستیدن حضرت حق قائل نباشد.
• اگر انسان بخواهد خود را در محضر حق ببیند باید رحمت حق را زیاد یاد کند.
• یک راه بسیار مهم برای این که انسان خود را در محضر حضرت حق ببیند، تقویت این نگاه اعتقادی و ایمانی در وجود اوست که عالم مِلک حق است، هست انسان به هست حق است، قوام انسان به حق است.
• ذکرهای " بحول الله و قوته اقوم و اقعد " و "لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم" مِلکیت را در جان انسان تقویت می کند.
• یکی از راه های درک مملوکیت(این که بشر شانی جز مملوکیت ندارد) این است که حوزه ی دانشی و تفکری انسان وسعت یابد .
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی
@kanoon_tafaokr
98.12.12(ج۵۶)الفصل العاشر و الحادی العشر.mp3
11.17M
#بدایه الحکمه
#المرحله_السابعه_فی_العله_و_المعلول
_ادامه الفصل التاسع
_الفصل العاشر
_ الفصل الحادی عشر
جلسه پنجاه و ششم
♦️با سلام
ضمن آرزوی سلامتی برای یکایک دوستان و شفای عاجل تمام بیماران، به عرض می رساند:
تمام کلاس های "حجت الاسلام استاد مهدی منصوری" تا تاریخ ۲۸ اسفند۹۸ به صورت غیر حضوری برگزار و صوت آن در کانال "کانون تفکر" بارگذاری می شود.
@kanoon_tafakor