eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
9.1هزار ویدیو
582 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل | صفحه اصلی | vasael.ir | نشست تخصصی| برخی بدنبال الگوسازی فرهنگی به نفع جریان تجدد هستند http://vasael.ir/fa/news-details/8702/
💠نشست علمی - فرهنگیِ «تبیین الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت» با حضور آیت‌الله میرباقری 28 خرداد 1397 مشاهده آلبوم تصویری : yon.ir/vP8G9 🌐www.razavi.ac.ir ☎️05132218990 @razaviac
سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی با عنوان نقد افراطی گرایی مذهبی فردا پنجشنبه 31 خرداد 97 سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم اسلامی رضوی ساعت نه صبح
#آزادی https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami
غرب شناسی و اندیشه اسلامی اردوی علمی فرهنگی اشراق اندیشه 5 (ویژه نخبگان و فعالان فرهنگی دانشگاه) همراه با برنامه های فرهنگی تفریحی https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami
✅کانال کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی، را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید . 🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔 پیام رسان سروش https://sapp.ir/qarb_islam پیام رسان ایتا https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami پیام رسان گپ https://gap.im/Qarb_Islam تلگرام طلایی @QarbshenasiAndisheIslami
#کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی اردوی علمی فرهنگی اشراق اندیشه 5 (ویژه نخبگان و فعالان فرهنگی دانشگاه) همراه با برنامه های فرهنگی تفریحی https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami
#ادمین ۱. مذاکره مستقیم «آمریکا» و «کره شمالی» در ۲۲ خرداد ۹۷ برگزار شد. ۲. عده‌ای از غربگرایان ایرانی، در بیانیه‌ای که ۲۶ خرداد ۹۷ منتشر شد، خواستار مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا (به سبک مذاکرهٔ «ترامپ» با «اون») شدند. در این باره، شنیدن کلیپ صوتی زیر، خالی از لطف نیست: 👇
مذاکره آمریکا و کُره .mp3
2.52M
💥 پیش‌بینی ۲ماه‌قبلِ استاد میرباقری، ۹۷/۱/۳۰🔻 🔍 نقشه آمریکا برای مذاکره مجدد با ایران (براساس مدل مذاکرهٔ ترامپ با کرهٔ شمالی) 🔍 غربگرایان وطنی دوباره پرچم مذاکره بلند خواهند کرد. ☑️ @mirbaqeri
پاسخ کوتاه به ادعای ابراهیم فیاض .doc
24.6K
🔺آقای ابراهیم فیاض در جایی ادعا کرده بود که تفکر سید منیرالدین حسینی مثل تفکر انجمن حجتیه است!! در کانالِ «در محضر آیت‌الله میرباقری» (@mirbaqeri) پاسخی کوتاه به این ادعایِ عجیب داده شد.
🔷 تمدن‌سازی اسلامی در عصر غیبت، آری یا خیر؟ 🔻امروز ربا هست، ولی حکومتِ دینی، «حُجّت» است. 🔻پیشرفت شیعه در عصر غیبت، مرهون امامتِ امام معصوم از پشت پردهٔ غیبت است. «غیبت امام» به‌معنیِ «تعطیل امامت» نیست. 🔻جامعه شیعه در عصر غیبت به دستگاه فقها (ولایت فقیه) واگذار شده است، و امام(عج)، این دستگاه را سرپرستی می‌کنند. 🔻توجیهی وجود ندارد که به سمت تمدن‌سازی اسلامی پیشروی نکنیم. ‌«حُجّیّت» باید ارتقا پیدا کند. ✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری: 1⃣ مکتب انتظار، نه مکتب احتراز است فقط (البته اگر احتراز و تبری نبود اختلاط حاصل می شد)؛ نه مکتب اعتراض و درگیری است فقط؛ و نه مکتب سازندگی است فقط؛ بلکه هر سه هست. این سه رکنِ انتظار، در عصر غیبت بر محور فقها ادامه داشته است؛ هرچند جریان‌های دیگر هم بوده‌اند. من معتقدم این پیشروی، بر محور دستگاه فقاهت است نه بر محور دیگر. همچنین انتظارات اجتماعی جامعه شیعه، هم در مرحله تبری و هم در مرحله درگیری و هم در مرحله سازندگی، در حال رشد است. 👈 این همان تدبیرِ امام معصوم در عصر غیبت است. 2⃣ حادثه ظهور در عین اینکه در طول شش ماه دفعتاً اتفاق می‌افتد معتقد نیستیم که امری دفعی است، به معنی اینکه کار، تعطیل بوده است. عالم، بر مدار معصوم، تدریجاً به سمت ظهور حرکت کرده و حرکت می‌کند. امیرالمؤمنین(ع) از همان فردای سقیفه اقدامشان را برای تحقق حکومت شیعی شروع کردند، ولی این اقدام، معطوف به تاریخ است؛ دولت مستعجل نمی‌خواهند. نباید سیطره جریان سقیفه را به‌گونه‌ای معنا کنیم که امام، کأنه، دستشان در عالم تکلیف بسته است و نشسته‌اند تا ظهور واقع بشود! امام صادق(ع) کار کرده‌اند و واقعاً حرکت جامعه حق را پیش برده‌اند. یعنی یک حرکت که می‌خواهد پایدار بشود قیامی مثل عاشورا می‌خواهد که ارتقاء وجدانی ایجاد ‌کند؛ از طرفی، یک تثبیت فرهنگی می‌خواهد. عصر غیبت هم دوران تعطیل امامت نیست. حضرت در همین عالم هستند و مأموریتشان را انجام میدهند، و جامعه شیعه هم که به دستگاه فقها واگذار شده، در مقابلِ سقیفه به حال خودش رها نشده است. امام این دستگاه را از پشت صحنه هدایت می‌کنند. امام ظاهر نیست ولی در پشت صحنه هست و مراقبت می‌کند. امام کارش را در عصر غیبت تعطیل نمی‌کند، منتها امامتِ در غیبت می‌کند. من می‌گویم: «امامتِ در غیبت» را با «تعطیل امامت» یکی نگیریم. امامتِ در غیبت، عامل پیشرفت تاریخی شیعه است. شیعه در عصر غیبت، عقبگرد نکرده و مقتدرتر شده است. ایدئولوژی شیعه در عصر غیبت، یعنی کلامش و فقهش و رجالش و...، معین می‌شود و قبض‌وبسط‌های فرهنگی پیدا می‌کند. پس، تدبیر حاکمیت جبهه حق در دوره بعد از حکومت سقیفه، تعطیل نیست؛ بلکه بر محور ائمه(ع) رو به پیش است. در عصر غیبت هم همین‌طور است. امام، امامِ در عصر غیبت‌اند، نه اینکه امامت، تعطیل شده است. فرق «غیبت امام» با «تعطیل امامت» باید تبیین بشود. 👈 شیعه باید همین مسیرِ پیشروی را به سمت ظهور ادامه بدهد و در این مسیر، در یک موقفی، درگیری با نظام کفر جهانی پیدا می‌کند؛ یعنی موضوع درگیری از درگیری با دولت عثمانی یا دولت دیگر، به سطح درگیری با حکومت جهانی، و درگیری دو جبهه کفر و نفاق، ارتقا پیدا کند. امروز شیعه در این موقف قرار دارد و مبارزه می‌کند. این علامتِ پیشروی شیعه است. 3⃣ در عصر غیبت بايد بر «حجیت» تکیه کنیم و به سمت حکومت هم برویم. حکومت دینی بر مدار حجیت است نه بر مدار واقعیت و حق مطلق. منظور از تمدنسازی در عصر غیبت هم، «تمدن بر مدار حجيت» و «به میزان میسور» است نه «تمدن بر مدار حقیقت». امروز ربا هست، ولی حکومت دینی، حجت است؛ چون اگر حکومت دینی را رها کنیم نه فقط ربا برقرار می‌ماند، اصل توحید هم زیر سؤال می‌رود. البته امروز نباید به مقیاس حجیت در عصر صفویه اکتفا کنیم. حکومت دینی در عصر غیبت، هم حجیت دارد و هم می‌تواند حجیت را به اندازه عصر غیبت تکمیل کند، و به میزانی که حجيت را تکمیل کند، رفتارش را اصلاح کند. اما اینکه کسی تصور کند یک حکومتِ کاملاً نورانی و متناسب با عصر ظهور تشکیل می‌شود که در آن حکومت، هیچ ظلمتی نفوذ نکند، ممکن نیست. آن حکومتِ کاملاً نورانی، برای عصر ظهور است که ظلمت جمع می‌شود. باید «حکومت در مدار حجیت» را از «حکومت بر مدار حقیقت مطلق» تفکیک کنیم. باید «حکومت در دوران غلبه ظلمت» را با «حکومت در دورانی که ظلمت محو می‌شود»، تفکیک کنیم؛ و روبه‌پیش بودنِ جامعه شیعه را هم تصویر کنیم. (۱۳۹۷) ☑️ @mirbaqeri
💬دکتر گلشنی: بارها از رئیس دانشگاه شریف خواستم در یک میزگرد تلویزیونی شرکت کند تا در حضور او اعلام کنم در دانشگاه صنعتی شریف چه میگذرد... بخوانید 👇 yon.ir/wkyYU
💠 تفاوت در مبنای فکری آزادی 🔹 استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر: هر چند اسلام و تمدن غربی هردو مسأله آزادی را مطرح کرده‌اند اما مبنای فکری آزادی در این دو طرز تفکر متفاوت است. مبنای فکری آزادی در اسلام، عبودیت و بندگی برای خدا و ایمان به اوست، درحالی‌که مبنای فکری آزادی در تمدن غربی، ایمان به انسان و تسلط او بر خود است؛ چراکه این تمدن در ارزش‌ها و حقایق ورای ابعاد مادی وجود انسان تردید رواداشت. بنابراین آزادی در اسلام از اعتقاد به توحید و یقین ثابت به سیطره خدا بر جهان هستی نشأت می‌گیرد و هر قدر این یقین در نفس مسلمان ریشه‌دار و بینش توحیدی او محکم شود، روح او اوج می‌گیرد، احساسش به کرامت و آزادیش عمق پیدا می‌کند و اراده‌اش در برابر سرکشی و بی‌عدالتی و به بردگی کشیدن دیگران سرسخت می‌شود: «وَالّذِينَ إِذَا أَصَابَهُمُ الْبَغْيُ هُمْ يَنتَصِرُونَ؛ و كسانى كه چون ستم بر ايشان رسد، يارى مى‌جويند [و به انتقام برمى‌خيزند]» (شوری: ۳۹). 🔸 اسلام، راهبر زندگى؛ مكتب اسلام؛ رسالت ما، ص ۳۵۳ 🔹 کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر 🆔 @shahidsadr
♨🎭🚫 چالش امروز اقتصاد ایران باحضور دکتر شهریار زرشناس امروز ساعت 19:30 شبکه3 https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami
http://www.telewebion.com/episode/1856473 قسمت 18 برنامه بدون توقف گفتگوی با دکتر شهریار زرشناس چالش اقتصاد ایران کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami
✅کانال کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی، را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید . 🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔 پیام رسان سروش https://sapp.ir/qarb_islam پیام رسان ایتا https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami پیام رسان گپ https://gap.im/Qarb_Islam تلگرام طلایی @QarbshenasiAndisheIslami
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخشی از سخنان جنجالی رحیم‌پور ازغدی درمورد حوزه‌علمیه در تجمع طلاب قم: «ریشه سکولاریسم در حوزه است؛ حوزه بی‌سواد است؛ قم، کارخانه تولید انبوه مرجع‌ شده» https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIsla
#کانون_غرب_شناسی_و_اندیشه_اسلامی 📒علوم انسانی اسلامی، بایستگی و بایسته‌ها📔 با حضورمتفکر گرانقدر آیت الله دکتر صادقی رشاد رئیس حوزه های علمیه استان تهران رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شنبه 97/6/3 - ساعت18 حرم مطهر، صحن هدایت سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم اسلامی رضوی 👇👇👇 @farhangi_razavi_ac