eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
9.2هزار ویدیو
583 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
98.3.19آیت الله میرباقری جايگاه علم و پژوهش از منظر بيانيه بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي.mp3
41.62M
🎧📣 صوت جلسه علمی حضرت آیت الله سیدمحمدمهدی با اساتید و ریاست دانشگاه علوم اسلامی رضوی با موضوع: (جایگاه علم و پژوهش از منظر گام دوم انقلاب) 1⃣_ سند راهبردی آینده انقلاب اسلامی 2⃣_ بیانیه، نقطه ائتلاف علمی برای همه ی جریان های تحول خواه در نظریه پردازی و تولید علم 3⃣_ تأخر معنویت و تفکر بر علم بر اساس بیانیه ✅به همت: کارگروه ویژه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دانشگاه رضوی ۱۹ خرداد ماه ۱۳۹۸ @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
🔺چرا در گذشته اینقدر سرطان رایج نبود ؟❗️ 🔹در گذشته مردم از خوراکیهای حاوی افزودنی مجاز استفاده نمیکردند و محصولاتی مثل:برنج پاکستانی، روغن نباتی، سوسیس، کالباس و غیره وجود نداشت 🔹 قلیان میوه ای و سیگار نبود 🔹 لامپ کم مصرف وجود نداشت، چون جیوه داخل لامپ کم مصرف سرطانزاست 🔹 امواج موبایل و پارازیت نبود 🔹 به لبنیات روغن پالم اضافه نمیشد 🔹ظروف استیل و آلمینیومی نبود و مردم در ظرفهای مسی، چدنی، سنگی و غیره پخت و پز میکردند 🔹 ظروف یکبار مصرف برای چای و غذا وجود نداشت 🔹 در گذشته تحرک مردم بیشتر بود و زندگی ماشینی نشده بود، این ماشینی شدن باعث تنبلی مردم و آلودگی آب و هوا نشده بود! 🔰 و پزشکی کشور در انقلاب چگونه باید طراحی شود که به صورت ریشه‌ای و با کمترین هرینه به رفع مشکلات پزشکی کشور منتهی شود؟ 📎 ضرورت گام دوم در حیطه سلامت می باشد. سیاست های کلی سلامت ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری نیز تأکید جدی بر احیای طب سنتی دارد. ❌ متاسفانه وضعیت اقتصادی موجود کشور که تا حدود زیادی نشات گرفته از بحران مدیریت و نظارت بر بازار می باشد سبب شده است که بسیاری از مردم توان خرید محصولات ارگانیک و طبیعی و مغذی را نداشته باشند و بر عکس محصولات غذایی ناسالم و ارزان و بعضاً تقلبی موجود در بازار در دسترس عموم مردم قرار دارد که همین امر باعث شده و می شود که نظام سلامت کشور آسیبی جدی و تلخ و غیرقابل جبران را در سالها و دهه های آینده تجربه کند که با هزاران میلیارد نیز جبران نخواهد شد. 🔷 کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی @QarbshenasiAndisheIslam
🔰دکتر موسی نجفی در نشست تخصصی پژوهشکده اندیشه سیاسی و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi http://mousanajafi.ir
برای همکاری عملی و مالی در گروه جهادی فرهنگی شهید حججی، (خدمت رسانی به یتیمان و نیازمندان حاشیه و اردوهای جهادی) با مدیریت شیخ علی بیابانگرد امام جماعت مسجد شهید نقیبی عضو کانال زیر شوید: https://eitaa.com/jehadi_farhangi @Alibz68 ۰۹۰۳۷۰۲۰۱۷۱
💢 چرا جامعه ایران اصلاح نمی‌شود؟ 🔸 یکی از علل عمده عدم موفقیت ما در اصلاح جامعه خود، همین است که هر فردی آنگاه که به خودش نگاه می‌کند و به اعمال خودش نظر می‌افکند عینک خوش‌بینی به چشم می‌زند و آنگاه که به دیگران و اعمال دیگران نظر می‌کند عینک بدبینی و بدگمانی. 🔹نتیجه این است که هیچ کس شخص خود را تقصیرکار نمی‌داند و چنین می‌پندارد که تقصیر متعلق به دیگران است. 🔸همه چشم به عدالت اجتماع دارند و هیچ‌کس فکر نمی‌کند که عدالت اجتماع وقتی حاصل می‌شود که افراد، عادل باشند. 📗 استاد مطهری، بیست‌گفتار، ص198 @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
«علم» در بیانیهٔ گام دوم .mp3
15.24M
🎧 استاد میرباقری | قطعه صوتی با عنوان «علم و پژوهش از منظر بیانیه گام دوم انقلاب» (در جمع اساتید دانشگاه علوم اسلامی رضوی) 💥 جمع‌بندی استاد میرباقری از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی دربارهٔ «جهت‌داری علوم انسانی و غیرانسانی» 👈 رهبر انقلاب به جهت‌داری علوم انسانی (رابطه علم با مبانیِ دینی یا سکولار) قائل هستند، اما به این معنا، به جهت‌داریِ علوم پایه و طبیعی قائل نیستند. 👈 البته جهت‌داری علم، سطوح مختلفی دارد؛ سطحی از جهت‌داری این علوم (به‌معنای تاثیرپذیری علم از نیازمندی‌های بومی) را نیز می‌توان به ایشان نسبت داد. 🔗 اگر علوم غربی را بومی نکنیم و به قله‌های علمی نرسیم، تحت تسخیر و سلطهٔ دشمنان قرار خواهیم گرفت. 🔗 بیانیه گام دوم می‌تواند اجماع و توافقِ نسبی بین اندیشه‌های مختلف به‌وجود آورد. 🔗 هر اندیشه‌ای درباره جهت‌داری علوم داشته باشیم، باید در عمل، مفاد بیانیه را دنبال کنیم. ⏳ ۲۵ دقیقه 🗓 ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ☑️ @mirbaqeri
#بسته‌آموزش‌مجازی ......... #مبانی‌نظریه‌ولایت‌فقیه ......... ⭐️⭐️⭐️ 🔰 #ثبت‌نام‌دردوره: yon.ir/4gujC 🔰همراه با #اعطای‌مدرک‌معتبر از دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مؤسسه آفاق حکمت ⭐️⭐️⭐️ #مدرسه‌درسگفتارآفاق مرجع‌آموزش‌آزادعلوم‌انسانی‌واسلامی @afaghehekmat afaghehekmat.ir
💢 زیارت حضرت صاحب الزمان (عج) در روز جمعه ♦️ جمعه روز متعلق به حضرت صاحب الزّمان (عج) و به نام آن حضرت است و‌‌ همان روزى است که طبق برخی روایات در آن روز ظهور خواهد فرمود... بگویید : ♦️ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّةَ اللهِ فِی أَرْضِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَیْنَ اللهِ فِی خَلْقِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا نُورَ اللهِ الَّذِی یَهْتَدِی بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ یُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ ♦️ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخَائِفُ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْوَلِیُّ النَّاصِحُ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا سَفِینَةَ النَّجَاةِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَیْنَ الْحَیَاةِ السَّلامُ عَلَیْکَ صَلَّى اللهُ عَلَیْکَ وَ عَلَى آلِ بَیْتِکَ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ ♦️ السَّلامُ عَلَیْکَ عَجَّلَ اللهُ لَکَ مَا وَعَدَکَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الْأَمْرِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلایَ أَنَا مَوْلاکَ عَارِفٌ بِأُولاکَ وَ أُخْرَاکَ أَتَقَرَّبُ إِلَى اللهِ تَعَالَى بِکَ وَ بِآلِ بَیْتِکَ وَ أَنْتَظِرُ ظُهُورَکَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلَى یَدَیْکَ، ♦️ وَ أَسْأَلُ اللهَ أَنْ یُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ یَجْعَلَنِی مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ لَکَ وَ التَّابِعِینَ وَ النَّاصِرِینَ لَکَ عَلَى أَعْدَائِکَ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْکَ فِی جُمْلَةِ أَوْلِیَائِکَ ♦️ یَا مَوْلایَ یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ صَلَوَاتُ اللهِ عَلَیْکَ وَ عَلَى آلِ بَیْتِکَ هَذَا یَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ یَوْمُکَ الْمُتَوَقَّعُ فِیهِ ظُهُورُکَ وَ الْفَرَجُ فِیهِ لِلْمُؤْمِنِینَ عَلَى یَدَیْکَ وَ قَتْلُ الْکَافِرِینَ بِسَیْفِکَ ♦️ وَ أَنَا یَا مَوْلایَ فِیهِ ضَیْفُکَ وَ جَارُکَ وَ أَنْتَ یَا مَوْلایَ کَرِیمٌ مِنْ أَوْلادِ الْکِرَامِ وَ مَأْمُورٌ بِالضِّیَافَةِ وَ الْإِجَارَةِ فَأَضِفْنِی وَ أَجِرْنِی صَلَوَاتُ اللهِ عَلَیْکَ وَ عَلَى أَهْلِ بَیْتِکَ الطَّاهِرِینَ.
💥 انبيا قبل از اين‌كه به كفِ خيابان بیایند و با اين جوانی كه گناه مي‌كند مقابله كنند، می‌رفتند با فراعنه مقابله مي‌كردند. 💥 در هر دوره‌ای، «فرعون و هامان و قارون و بلعم باعور» اصلِ شرّ هستند. 💥 راه مبارزه با منكَر، مقابله با آن دستگاهي است كه منكَر را اقامه مي‌كند. 🔵 استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «انبياء قبل از اين‌كه در كفِ خيابان بیایند و با اين آدمي كه گناه مي‌كند مقابله كنند، با فراعنه مقابله مي‌كردند. حضرت ابراهيم مي‌روند بتكده را خراب مي‌كنند و با نمرود مي‌جنگند. موساي كليم با فرعون مي‌جنگد. اين‌طوري مي‌شود جامعه را اصلاح كنيد و الا اگر فرعون سر جاي خودش باشد و كارش را بكند و ما بیاييم در كف جامعه با اين‌هايي كه گناه مي‌كنند و مشرك هستند، مبارزه كنيم، کار پیش نمی‌رود. هميشه اين‌طوري است كه راه مبارزه با منكَر، مقابله با دستگاهي است كه منكَر را اقامه مي‌كند. اولياءِ طاغوت و سلطه و آن نظام باطل، محورِ اقامه است و اصلِ باطل خودِ آن‌ها هستند. اگر به من بگويند شرّ‌ِ اصلي را در عالم نشان بده، مي‌گويم شرّ‌ِ اصلي سران استكبار هستند. اين فرعون‌هاي سياسي و فرهنگي و اقتصادي _ که خيلي وقت‌ها با هم هستند _ شرّ‌ِ اصلی هستند. فرعون و قارون و هامان اصلِ شرّ هستند و شما بايد با اين‌ها و دستگاهشان بجنگيد. هم بايد با فرعون بجنگيد و هم بايد با قارون و دستگاه اقتصادي‌اش بجنگيد و هم باید با هامان و هم با مثلِ بلعمِ باعور بجنگید. اين‌ها هستند که منکر را اقامه مي‌كنند. نمي‌شود که شما اين‌ها را رها كنيد و بعد خيال كنيد که مي‌شود جلوي فساد اخلاقي را در جامعه بگيريم و جلوي بي‌حجابي را بگيريم، ولي با آن‌هايي كه اقامه مي‌كنند، مقابله نكنيم. او آن طرفِ جهان نشسته و براي اين‌كه عالم را تحتِ سيطره خودش دربياورد، برنامه‌ريزي مي‌كند و مي‌خواهد فرهنگ مادی را گسترش بدهد، مثلاً فرهنگ بي‌حجابي و فرهنگِ برداشتنِ فاصلهٔ بين اقشار و غيره. هنر و رسانه و دانش و دانشگاه را در خدمتِ اين كار مي‌گيرد و بعد شروع به گسترش بي‌حجابي می‌کند و مي‌آيد مثلاً شبكه ماهواره‌اي به نام من‌وتو راه می‌اندازد و فيلم‌هاي و برنامه‌هایی را براي تغيير فرهنگ جامعه نشان مي‌دهد و در اين فيلم‌ها قُبح دوست‌يابيِ چندجانبه براي زن‌هايي كه خداي‌نكرده همسر هم دارند را مي‌ريزد. شما با اين‌ها بجنگيد.» ☑️ @mirbaqeri
خاطرات مطبوعاتی ♻️ دیدار با سید احمد فردید، فیلسوف غربزدگی/ مهدی نصیری ✍️ دکتر فردید (متوفی ۱۳۷۳ ش) بدون شک یکی از جدی ترین متفکران معاصر ایران است، هر چند همچنان گرفتار یک تحریم و بایکوت نیم قرنه از سوی روشنفکران مدافع جامعه باز و انقلابیون فلسفه زده به خصوص از نوع صدرایی است. 🔸طیف رنگارنگی از متفکران و صاحب نظران معاصر چون جلال آل احمد، سید حسین نصر، داریوش شایگان،رضا داوری اردکانی، داریوش آشوری، احسان نراقی، حمید عنایت، امیر حسین جهانبگلو، محمد مددپور، محمد رجبی، عباس معارف، علی معلم دامغانی، مرتضی آوینی با شدت و ضعفی متفاوت از فردید متاثر بوده اند. هر چند برخی از آنان مانند شایگان و آشوری بعدا به منتقدان و مخالفان جدی او تبدیل شدند. 🔸دکتر فردید ارائه دهنده نگرشی عمیق و ماهیت کاو از مدرنیته و تجدد بود و در شرایطی که شیخ و شابّ در برابر برق علم و تکنولوژی مدرن دل و دین از دست می دادند، او از عمق اومانیستی و خودبنیادانه مدرنیته و ایلغار غرب جدید علیه جهان و بشریت، در فضای دانشگاهی و روشنفکری سخن می گفت. 🔸روشنفکران غربگرا و متاثر از پوپر که مدافع وضع موجود عالمند و حاکمیت لیبرال دموکراسی را آخرین منزلگاه سیر تکاملی بشر می دانند، با فردید به شدت در ستیز بودند و با نفوذی که در دهه نخست انقلاب در ارگان های فرهنگی نظام مانند ارشاد و صدا و سیما و دانشگاهها و حتی شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند، به شدت عرصه را بر فردید و تراوشات فکری او و مدافعانش تنگ کردند و مجالی برای بروز و ظهور آن نگذاشتند. 🔸سید مرتضی آوینی با آن که متاثر از آرای فردید و شاگردان او همچون دکتر داوری بود، هرگز به دیدار فردید که همیشه در دسترس و مشتاق دیدار دوستانش بود، نرفت. شهریار زرشناس برای من نقل کرد که روزی در مجله سوره به آوینی پیشنهاد داده که به دیدار فردید برویم اما او نپذیرفت و گفت: من به دیدار فردید نرفته متهم به فردیدیسم هستم، وای به وقتی که بفهمند من به دیدار او رفته ام. 🔸با این احوال، این فضای بایکوت مانع دیدارمن ـ به عنوان مدیر مسئول روزنامه کیهان که می توانست باعث اتهام فردیدیسم به کیهان نیز شود ـ با فردید نشد و از همین رو در سال 71 یا 72 به اتفاق آقایان حجت الاسلام محمد علی معلی و یوسفعلی میرشکاک به دیدن او در منزلش رفتیم و ساعتی را با او گپ زدیم. اگر چه در آغاز دیدار، تعرض تندش به برخی از افراد توی ذوقمان زد اما وقتی وارد بحثهای فکری و نظری اش شد میخکوب حرفهایش شدیم و سراپا گوش. 🔸علاوه بر روشنفکران، اهل فلسفه و پیروان حکمت متعالیه هم به دلیل نقد فردید بر فلسفه یونانی و یونان زدگی و عدم توافق آنها با نقد او به علم و تکنولوژی مدرن که برای آن چون چاقوی آشپزخانه ماهیت خنثی و لابشرط قائلند، (علی رغم مواضع انقلابی و حمایتش از امام خمینی) هیچ گاه روی خوش به فردید نشان ندادند. 🔸اما این مخالفت صدراییان با فردید گاه وجه بامزه ای نیز پیدا می کند و آن این که فردید را متهم به التقاط هایدگری می کنند. البته فردید از فیلسوف آلمانی هایدگر متاثر بود و خود می گفت که من تفسیر و خوانشی اسلامی از هایدگر ارائه می کنم اما مساله این است که صدراییان که فلسفه یونانی را به نام حکمت اسلامی قالب زده و بر حوزه های علمیه تشیع غالب کرده اند، چگونه التقاط آشکار خود را نادیده و به التقاط فردید خرده و ایراد می گیرند. 🔸التقاط و عدم دسترسی به اسلام ناب در غیاب فصل الخطاب معصوم در فراتر از مسلمات و اجماعیات دین و مذهب، مصیبت و مشکل همگانی است و کسی نمی تواند در مسائل و موضوعات اختلافی دینی به سادگی ادعای وصول به حقیقت و حکم واقعی خداوند را داشته باشد و اساسا مفتوح بودن باب اجتهاد در عصر غیبت معنایی جز این ندارد که حقیقت یقینی در فراتر از مسلمات و قطعیات نزد فقیه و یا مجتهدی خاص نیست و هر مجتهدی باید خود مستقلا برای فهم بهتر مسائل و مقاصد کتاب و سنت و عقل تلاش و استفراغ وسع کند. 🔸اگر قرار باشد میزان خلوص و عدم التقاط در موضوع غرب شناسی را در مورد متفکرانی چون طباطبایی و مطهری و فردید محک بزنیم به نظر حقیر دیدگاه فردید به مبانی قران و سنت و عقل بسی نزدیکتر از آن دو بزرگ دیگر است و اشکال وارده به فردید در این موضوع یکی از جهت تاثر از مبانی هایدگر و دیگری تاثر از مبانی ابن عربی (در علم الاسماء تاریخی) است و البته اگر اخذ از ابن عربی ایراد دارد ـ که دارد ـ باید پیش و بیش از فردید دانشگاهی، صدراییان حوزوی را سرزنش کرد که توحید و دیگر اصول عقاید خود را به توحید تشبیهی مخالف عقل و وحی ابن عربی گره زده اند. 🔸جالب است که فردید ادعای خلوص و نابی اندیشه نداشت و با وقوف بر عمق تاثیر غرب و مدرنیته بر عالم و آدم، می گفت همه ما غربزده ایم، منتها من غربزده خودآگاهم و غرب و غربزدگی ام را می فهمم اما بسیاری متوجه غربزدگی شان نیستند. https://eitaa.com/nasiri1342
دکتر سید احمد فردید
📰اگر چه امروز وجاهت فلسفی فردید و حقانیت نقل قول های داوری اردکانی ثابت شده است، اما هنوز سوء نیت ها و سوء برداشت هایی نسبت به شخصیت هایی نظیر آوینی، مددپور، میرشکاک، زرشناس و حتی چهره هایی نظیر مهدی نصیری وجود دارد و همواره از سوی عده ای تلاش می شود که تلاش های فکری منتقدان تجدد به مخالفت با آزادی تعبیر شود. اما هفته گذشته مهدی نصیری یادداشتی درباره دیدارش با احمد فردید در کانال تلگرامی خود منتشر کرد که بازخوانی آن می تواند نسبت میان فردید با آن دسته از چهره هایی که از سوی روشنفکران دینی به مخالفت با آزادی متهم شده اند روشن تر کند. نصیری در ابتدا با اشاره به این نکته که فردید هر چند همچنان گرفتار یک تحریم و بایکوت نیم قرنه از سوی روشنفکران مدافع جامعه باز و انقلابیون فلسفه زده صدرایی است اما باز هم بدون شک یکی از جدی ترین متفکران معاصر ایران است می نویسد: «طیف رنگارنگی از صاحب نظران معاصر چون جلال آل احمد، سید حسین نصر، داریوش شایگان، رضا داوری اردکانی، داریوش آشوری، احسان نراقی، حمید عنایت، امیر حسین جهانبگلو، محمد مددپور، محمد رجبی، عباس معارف، علی معلم دامغانی، مرتضی آوینی با شدت و ضعفی متفاوت از فردید متأثر بوده اند. هر چند برخی از آنان مانند شایگان و آشوری بعداً به منتقدان و مخالفان جدی او تبدیل شدند.»
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
📰اگر چه امروز وجاهت فلسفی فردید و حقانیت نقل قول های داوری اردکانی ثابت شده است، اما هنوز سوء نیت ها
📰نصیری در ادامه فردید را فردی معرفی می کند که ارائه دهنده نگرش عمیق و از مدرنیته و تجدد در شرایطی که شیخ و شابّ در برابر برق علم و تکنولوژی مدرن دل و دین از دست می‌دادند بود و با اشاره به منتقدان فردید می نویسد: «روشنفکران متأثر از پوپر که مدافع وضع موجود عالمند و حاکمیت لیبرال دموکراسی را آخرین منزلگاه سیر تکاملی بشر می‌دانند، با فردید به شدت در ستیز بودند و با نفوذی که در دهه نخست انقلاب در ارگان‌های فرهنگی نظام مانند ارشاد و صدا و سیما و دانشگاه‌ها و شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند، به شدت عرصه را بر فردید و تراوشات فکری او تنگ کردند و مجالی برای بروز و ظهور آن نگذاشتند.»🗞 🖍گروه اندیشه 🔖 1400 کلمه ⏰زمان مطالعه: 9 دقيقه 📌 متن کامل را در صفحه 10 روزنامه سازندگی مورخ سوم تیر 1398 مطالعه کنيد. @KanooneQarbshenasiAndisheIslami