eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
9.5هزار ویدیو
588 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
9.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 نهضت روشنگری متاثر از انقلاب علمی است. دکتر سعید زیباکلام
mahe shaaban.mp3
8.33M
🎧 قطعه صوتی از استاد میرباقری درباره بهره‌های ما از ماه شعبان (۲۱ دقیقه) ☑ @mirbaqeri
⚡️به مناسبت سالروز شهادت آوینی 📺🎞🖥 اکران مستند (ما و مرتضی) سه شنبه 20 فروردین 1398 ساعت 20:30 سالن آمفی تئاتر کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami
♦️تمدن مدرن و تکنولوژی♦️ 🔹نگاه شهید آوینی به تمدن مدرن مهدی نصیری 🔺نگاه آوینی به تکنولوژی مدرن از نگاه مشهور عمیقا فاصله داشته و مخالف نظریه بی طرف و خنثی بودن تکنولوژی مدرن است. 🔺او شکاف و تفاوتی ماهوی و کیفی و نه صرفا کمّی بین تکنولوژی مدرن با تکنولوژی سنتی می بیند و تکنولوژی مدرن را حامل فرهنگ و کارکردها و تاثیرات ويژه ای می داند که با کارکرد و تاثیرات تکنولوژی سنتی بسیار متفاوت است. از نظر آوینی و همه کسانی که خنثایی و بی طرفی تکنولوژی مدرن را افسانه می دانند، تکنولوژی مدرن منشأ ایجاد جامعه و عالم و آدم جدیدی در قیاس با جامعه سنتی ماقبل مدرن بوده است اگر چه همچنان نقاط مشترکی بین جامعه مدرن و سنتی یافت شود. او اساسا تمدن مدرن را انحرافی از مسیرتعادل می داند.
4_5855035602730223421.pdf
211.1K
‍‍ 🔘 اسلام در سرزمین ایران 🔻 🔹کربن قبل از هر چیز یک فیلسوف است و این نکته ای است که نباید هرگز از نظر دور داشت. و اگر او توانسته است یک شرق شناس برجسته شود، دست کم یکی از دلایل اصلی آن این است که وی دانش آموخته فلسفه بود. اساسا یکی از ضعف های اصلی اکثر اسلام شناسان کنونی فرانسوی، و نیز شرق شناسان غربی به طور کلی، همین امر است که پایه تحصیل فلسفی ندارند، و البته ما در اینجا فلسفه را به معنایی وسیع در نظر می‌گیریم که نه تنها به فلسفه بحثی محدود نمی شود، بلکه عرفان نظری را هم در بر می‌گیرد. 🔹کربن زمانی تحقیقات درباره مکتب تشیع را در بطن تحقیقات اسلام شناسی قرار داد که شناخت غرب از اسلام بیشتر از طریق متون اهل سنت بود و غالبا به عنوان فرقه ای بدعت گزار و سیاسی معرفی شده بود. وی در اواخر حیات خویش، آنگاه که پس از یک عمر طلب و کاوش عاشقانه در عرفان و حکمت اسلامی بیش از پیش به پختگی رسیده بود، عصاره‌ای از مهم ترین پژوهش های خود را در مجموعه ای چهار جلدی تحت عنوان ,En Islam iranien aspects spirituels et philosophiques منتشر کرد. 🔹کربن در نقطه مقابل آنانی است که دم از ملی گرایی، خواه نمونه عربی یا ایرانی آن، می زنند و در فریب «غرور ملی» گرفتار می آیند. وی در ورای عالم ماده و تاریخ که مکان تغیر و تبدلهاست، میان ایران قبل و بعد از اسلام وحدت درونی می بیند، امری که مدیون نگاه پدیدارشناسانه و فلسفه حضوری وی است. درست در ادامه نقل قول مذکور در فوق که تأکید می کرد که عالم اسلام واحدی همگن نیست، چنین ادامه می دهد :
«با آنکه آثار بسیاری در زمینه شناخت آثار باستانی و هنرهای ایران قبل و بعد اسلام در دسترس علاقه مندان است، متأسفانه به ندرت بتوان کتابی یافت که به سؤال پرسشگر کنجکاو پیرامون «محرک‌های» وجدان ایرانی که نقش آفرین آن صور است، پاسخ دهد. در اندرون جامعه اسلامی، عالم ایرانی از همان آغاز مشتمل بر مجموعه ای واجد گرایش ها و مشخصه های خاص خود بوده است و تنها با ملاحظه این نکته که عالم معنوی ایرانی، قبل و بعد از اسلام، یک کل را تشکیل می داده است، می توان آن مميزات ویژه را شناخت. ایران اسلامی، به نحو اتم، زادگاه بزرگترین فیلسوفان و عارفان اسلام بوده است. در نزد اینان، اندیشه نظری با ثمره و نتایج عملی آن پیوندی ناگسستنی دارد . اما نه در خصوص آنچه که ما امروزه محیط اجتماعی می نامیم، بلکه در خصوص آن کلیت عینی که انسان آن را از جوهرةی خویش تغذیه می کند و در ورای مرزهای زندگی دنیوی قرار دارد، یعنی عالم معنوی انسان».
6.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️ باور نمی‌کردیم، اما بود... 🎥 خاطره رهبری از اولین آشنایی با شهید صدر #١٩فروردین_سالگردشهادت_شهیدصدر
🔻دیدگاه شهید آوینی دربارهٔ استحالهٔ هنر و ارتباطات مدرن در فرهنگ اسلامی 💥 قالب‌های هنری روز و وسایل ارتباط جمعی را باید در اعتقادات و فرهنگِ خویش #استحاله کنیم. ◀️ شهید سید مرتضی آوینی: «اکنون در سراسر این کره خاک خلوتکده ای را نمی‌توان یافت که از سیطره فرهنگی غرب آزاد باشد. حرکت در جهت استقلال، بیش از هر چیز و فراتر از همه، در گروِ معرفتی است که باید چراغ راه در این طی طریق باشد. در جهان امروز، همان‌طور که گفتیم، تلقی واحدی نیز از هنر و ادب وجود دارد که خواه ناخواه به همان اهداف مشترک نظام واحد سلطه جهانی منتهی می‌شود. این تلقی واحد جهانی صورت یک انسیکلوپدی دارد که همه تعبیرات را در جهت اهداف استکباری غرب معنا می‌کند و اجازه نمی‌دهد که تفکر تازه‌ای در جهان پیدا شود. 👈 چه بسا ما بین مفاهیم و قواعدی که در این انسیکلوپدی جهانی عنوان شده است با آن اهداف سیاسی ارتباطی مستقیم قابل تشخیص نباشد، اما در نهایت باید دانست که این تعابیر و مفاهیم و قواعد اجزایی از یک مجوعه هستند که دارای کلیت و وحدت است. 👈 مقصود این نیست که ما باید قالب‌های هنری روز و وسایل ارتباط جمعی را یکسره دور بزنیم، بلکه معتقدیم که باید جسم این قالب‌ها را در روح اعتقادات و فرهنگ خویش مستحیل کنیم. این #استحاله منوط به  معرفتی کافی و وافی است که ما را از فریب خوردن و به‌خصوص از افتادن در تله توسعه‌گرایی و تکنوکراسی_که ضرورتاً ملازم با یکدیگر هستند_ باز دارد.» #انحلال_تمدنی 📚 منبع: کتاب آغازی بر یک پایان، صفحهٔ ۴۳.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ | صدای ماندگار سید مرتضی آوینی در توصیف شخصیت و قیام امام خمینی 🔺 فیلم کمتر دیده شده @aviny_com
⬅️ شهید سید مرتضی آوینی در شهریور سال 1326 در شهر ری متولد شد؛ تحصیلات ابتدایی و متوسطه‌ی خود را در شهرهای زنجان، کرمان و تهران به پایان رساند و سپس به عنوان دانش‌جوی معماری وارد دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد. او درباره تحصیلات دانشگاهی خود می‌گوید: "حقیر دارای فوق لیسانس معماری از دانشکده‌ی هنرهای زیبا هستم اما کاری را که اکنون انجام می‌دهم نباید به تحصیلاتم مربوط دانست حقیر هرچه آموخته‌ام از خارج دانشگاه است. قبل از انقلاب بنده فیلم نمی‌ساخته‌ام اگرچه با سینما آشنایی داشته‌ام. اشتغال اساسی حقیر قبل از انقلاب در ادبیات بوده است... با شروع انقلاب تمام نوشته‌های خویش را، اعم از تراوشات فلسفی، داستان‌های کوتاه، اشعار و...در چند گونی ریختم و سوزاندم و تصمیم گرفتم که دیگر چیزی که "حدیث نفس" باشد ننویسم و دیگر از "خودم" سخنی به میان نیاورم..." سید مرتضی آوینی، فیلم سازی را در اوایل پیروزی انقلاب و در گروه تلویزیونی جهاد آغاز کرد. گروه جهاد، اولین گروهی بود که بلافاصله بعد از شروع جنگ به جبهه رفت. سید مرتضی آوینی در این‌ باره می‌گوید: "وقتی به خرمشهر رسیدیم هنوز خونین‌شهر نشده بود شهر هنوز سرپا بود، اگرچه احساس نمی‌شد که این حالت زیاد پر دوام باشد و زیاد هم دوام نیاورد ما به تهران بازگشتیم و شبانه‌روز پای میز موویلا کار کردیم تا اولین فیلم مستند جنگی درباره‌ی خرمشهر از تلویزیون پخش شد؛ فتح خون." سید مرتضی آوینی علاوه بر کارهای مستندسازی به کار تالیف نیز می‌پرداخت. شروع کار مطبوعاتی او از اواخر سال 1362، با نگارش مقالاتی برای نشریات "اعتصام" و "جهاد" آغاز شد. او نگارش کتاب فتح خون که به ماجرای قیام امام حسین علیه السلام می‌پردازد را در سال 1366 به انجام رساند. دوران اوج فعالیت مطبوعاتی وی در فاصله سال های 68 تا 72 و در ماهنامه‌ی سوره بود. مقالات وی در این دوران، شامل موضوعاتی درباره مسایل نظری سینما، نقد فیلم، تحلیل‌های نظری درباره ی هنرهای قدیم و جدید، موضوعات اعتقادی و مسایل جهان معاصر می‌شود. اواخر سال 1370 "موسسه‌ی فرهنگی روایت فتح" به فرمان مقام معظم رهبری تاسیس شد تا به کار فیلم‌سازی مستند و سینمایی درباره‌ی دفاع مقدس بپردازد و تهیه‌ی مجموعه‌ی روایت فتح را که بعد از پذیرش قطع‌نامه رها شده بود ادامه دهد. شهید آوینی و گروه فیلم‌برداران روایت فتح سفر به مناطق جنگی را از سر گرفتند و طی مدتی کم‌تر از یک سال کار تهیه‌ی شش برنامه از مجموعه‌ی "شهری در آسمان" را به پایان رساندند. اما برنامه‌ی وی برای تکمیل این مجموعه و ساختن مجموعه های دیگر با شهادتش در روز جمعه بیستم فروردین 1372 در قتلگاه فکه ناتمام ماند. روحش شاد و مهمان اباعبدالله علیه السلام ان شاء الله