⬅️➡️ جاهلیت مدرن، عقلانیت انقلابی
🔺 جهل، ندانستن نیست؛ اصرار و پافشاری بر دانستههای غلط است؛ چه بسا جهل در عالِمترین و باسوادترین تجسم یابد. جهل میتواند در قامت نخبگان و زبدگان هر عصر تجسم یافته و از مجرای پیچیدهترین شیوههای علمی سریان یابد.
🔻زمانی که جامعه در جاهلیت به اوج خود میرسد و دسیسهها لایه لایه روی هم رسوب میکند، نبی برانگیخته میشود تا مردم را برانگیزاند؛ نهیبشان میزند؛ تا از جهل به عقل بیایند؛ بیدار شوند! و با لشکریان #عقل، به جنگ با جنود #جهل برخیزند. امروز که جاهلیت #مدرن، به اوج تمدنی خود رسیده و بر علم و تکنولوژی هم مجهز شده است، دم مسیحایی چه کسانی را میطلبد تا با صفآرایی گفتمان عقلانیت به جنگ گفتمان جاهلیت برخیزند؟ موحدانی که در بینش خود توحیدی شده باشند و بندهی نفس و عبدِ شهوت و غضب خود نباشند!
#معرفت_توحیدی
#حکمت_جعفری
دکتر حسن عباسی
محفل زمانه شناسی
💠 مرا حتی به سنیگری هم متهم کردند
🔻 به مناسبت سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی
🔸 پس از انتشار کتاب التشیع و الاسلام (پژوهشی درباره ولایت) حجتالاسلاموالمسلمین شیخ علی حجتی کرمانی این کتاب را در سال ١٣۵٢ش به فارسی ترجمه کرد. با انتشار کتاب، دکتر علی شریعتی آن را مطالعه کرد و نقدهایی را درباره آن برای مترجم فرستاد؛ نقدهایی که به دو بخش تقسیم میشد: ستایشِ نیمۀ اول کتاب (تشیع چگونه پدید آمد) و اشکالاتی درباره بخش دوم آن (شیعه چگونه پدید آمد) که درواقع نگرانیهای دکتر شریعتی از برداشتهای احتمالی از برخی عبارات آن بود.
🔹 مترجمِ کتاب، نقدها و نکات دکتر شریعتی را برای شهید صدر فرستاد و ایشان نقدهای وی را بهتفصیل پاسخ داد و بهشکل کتابچهای به ایران فرستاد تا به چاپ برسد.
🔸 ازآنجاکه شهید صدر همه امور مربوط به ایران را با جمعی از شاگردان و یاران موثق خود در ایران هماهنگ میکرد، از آنان خواست نظر خود را درباره این کتابچه بیان کنند. آنان نیز با توجه به اوضاع ویژه آن دوران اعلام کردند با چاپ این جواب موافق نیستند و پاسخهای مترجم را در این زمینه بسنده میدانند. شهید صدر نظر آنان را درست نمیدانست و در نامههایی بهتفصیل دراینباره با آنان سخن گفت؛ اما نظرشان را درعمل پذیرفت و از چاپ پاسخ در ایران منصرف شد.
🔻 در ادامه متن نامهای از شهید صدر به یکی از شاگردانش در این باره آمده است:
اما از جنبه نظری، باید بدانید که بهترین راه برای قانع کردن من درباره گمراهی این شخص، این است که بهطور مشخص و معین به بخشهایی از سخنان و کتابهای او استناد و دقیقاً کتاب و صفحه را هم مشخص کنید. عجیب است که تاکنون هیچکس در اینباره برای من این کار را نکرده است. سید محمدعلی از سید ضیاءالدین نقل کرده است که عبارات بسیاری در کتابها و نوشتههای او وجود دارد که او را محکوم میکند؛ اما این عبارات را مشخص نکرده است، با اینکه مشخص کردن این عبارات، کوتاهترین و روشنترین راه برای رسیدن به دیدگاهی واقعی درباره اوست.
💢 چون تعداد زیادی از تألیفات چاپشده او را برایم میفرستند، از بسیاری از نوشتههایش آگاهم. آنقدری که من خواندم، انحرافی فکری در آثار او یافتم که عبارت است از اثرپذیری از اندیشه مارکسیسم و دیالکتیک و تلاش برای تبیین مفاهیم دین در چارچوب این اندیشه. این انحراف بهخودیخود خطرناک است و من نیز در پاسخ نکاتی که نوشته بود، در توضیح اینکه تقسیم مسلمانان به شیعه و سنی در صدر اسلام بر اساس رویکرد طبقاتی نبوده، این اندیشه را نقد کردم. البته این انحراف میتواند ناشی از این باشد که او واقعاً از دیالکتیک اثر پذیرفته یا ناشی از این باشد که او صرفاً در ادبیاتش از این اندیشه استفاده میکند؛ زیرا این اندیشه را نوترین و نزدیکترین اندیشه به روح جوانان میداند. همچنین میتواند ناشی از پیچیدگی و چندلایگی گفتارش باشد و او چیزی غیر از آنچه از ظاهر سخنش برمیآید را در نظر داشته باشد.
🔸 در مواضعش درباره امام امیرالمؤمنین(ع) و دشمنان آن حضرت نیز تناقضی نیافتم. البته همانطور که در پاسخ هم شرح دادم او در ارزیابی صحابه پیامبر خطایی دارد، ولی این ارزیابی اگرچه خطاست، هرگز با تقدیس مطلقی که او نسبت به امیرالمؤمنین(ع) دارد در تعارض نیست.
🔹 درهرحال فرزندم! روزگارانی که بر این پدرت گذشته و آنچه من با چشمم دیدم و با گوشم شنیدم و جنجالها و حرفهایی که درباره من گفته شد و حتی به سنیگری نیز متهم شدم، درحالیکه خودم از همه مخلوقات خداوند به اینکه دورترین مخلوق خداوند از این اتهام هستم و تشیع همانند خون در رگهایم جاری است، آگاهترم باعث شده که درون من حالت سرسختی و مقاومت دربرابر پذیرفتن چنین چیزهایی درباره دیگران پدید آید و چنین چیزهایی را مگر با کندی و با استناد به متون بسیار قطعی نمیپذیرم.
🆔 @shahidsadr
6.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺گفتاردرمانی؛ راهکار دولت برای حل مشکل مسکن!
کارشناس برنامه #چوب_خط معتقد است دولت قضیه مسکن را رها کرده و فقط به گفتاردرمانی روی آورده است، اینکه مثلا خانه نخرید تا ارزان شود، در حالیکه این مشکل در بسیاری از کشورها سالهاست که حل شده و ثبات اقتصادی موجود در آنها، نتیجه سیاستهای درستی است که در پیش گرفتهاند.
🆔 @ofogh_tv
کتاب اسلام تمدنی حاصل مقالات الهیاتی تمدنی در چهار شماره از مجله نقد و نظر در طول چهارسال گذشته است که در قالب کتابی بیش از ۸۰۰ صفحه منتشر میشود. بسیاری از مقالات گرد آمده در این مقاله صرفا مقالات فردی نبوده، بلکه در یک فرآیند جمعی مورد گفتگو و ارزیابی قرار گرفته است. بی شک کتاب "اسلام تمدنی" که حاصل مشارکت گروهی از پژوهشگران تمدن است،افقهای جدیدی را در مطالعات تمدنی خواهد گشود.
@Habibollah_Babai
🔰نقد و نظر پیرامون تمدن نوین اسلامی - نشست تخصصی اساتید برگزیده علوم انسانی - بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی - ۳ بهمن ۹۸
✅دکتر نجفی : تمدن نوین اسلامی علیرغم تعامل و داشتن عناصر مشترک با سایر تمدنها به تقویت و ذات هویت شیعی و ایرانی ما هم مرتبط است
🔵نقد و اشکال :
🔴دکتر قاسمی استاد علوم سیاسی دانشگاه : تمدن نگاه فرا سرزمینی و حتی فرا مذهبی میتواند داشته باشد
قاسمی نیز در بخش دیگر این نشست گفت: برای بحث تمدن به دو عنصر ایرانیت و شیعه در ارائه اشاره شد؛ وقتی بر روی الزامات تمدن صحبت میشود در واقع تمدن نگاه فرا سرزمینی و حتی فرا مذهبی میتواند داشته باشد که اگر بخواهد شکل بگیرد محدودیت آن در یک جغرافیا، مکان و درون یک مذهب، ممکن است مبانی را تغییر دهد.
برخی سعی دارند انقلاب اسلامی را به عنوان یک انقلاب تمدن ساز و به عنوان یک انقلاب ایرانی یا شیعی معرفی کنند و از این طریق بعد فرا بین المللی آن را محدود کنند؛ با تعریف شما چطور میتوان با مخالفان صحبت کرد.
🔵جواب نقد :
🔴دکتر نجفی : بنده بر اساس هویت تاریخی ملی به تمدن نگاه میکنم و مسأله ما هم تکفیری نیست بلکه "تقریبی" است. آیا میتوان از تمدن صرف نظر کرد و چرا گفته میشود تمدن غرب و تمدن مسیحی اینها باید پاسخ داده شود؟
تمدنها مشترکاتی دارند و قانونمند هستند و ویژگیهای خاص خود را هم دارند.
این ویژگیها همان طور که تمدنها را به اسلامی و غربی متمایز میکند چه اشکالی دارد که تمدن اسلامی به شیعی - اسلامی و یا سنی - اسلامی متمایز شود ؟!
کما اینکه در نمونه تاریخی هم تمدن صفوی ها، سلجوقی و جمهوری اسلامی تفاوت هائی داشته اند؛ این امر به اصل تمدن ضربه نمیزند.۰
همانطور که گفته میشود تمدن غربی پس میتوان گفت تمدن شیعی و اسلامی و تمدن سنی و ویژگیهای تمدنها میتوانند جنس و فصل داشته باشند که باید آنها را به فصل شناخت و از طرفی جامعیت فرهنگ اسلامی در نظر اهل بیت(ع) و تشیع بیشتر خود را نشان میدهد. این تفاوتها حالت تعصب و تفاخر و اختلاف ندارد؛ یکی از ویژگیهای تمدن داشتن ظرفیت بالا است که فرهنگهای مختلف را در خود جذب کند و نباید حذف شود.
🔴به نظرم برای تعمیق مطالعات تمدنی پژوهشگران و علاقمندان این حوزه مناسب است کتاب خوبی که اخیرا به کوشش دوست دانشمندم دکتر حبیب الله بابایی نشر یافته است، خدمت دوستان معرفی نمایم.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
✨ پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت برگزار می کند:
🔷 درسگفتارهایی از کتاب #دولت_و_بازار؛ الگویی پویا برای روابط متقابل
(4 جلسه؛ دوره اول)
✅ مدرس: دکتر #سید_یاسر_جبرائیلی (مؤلف کتاب)
مربی حکمرانی و سیاستگذاری گروه #اقتصاد_و_صنعت پژوهشکده حکمت
🔰 زمان برگزاری:
9، 16، 23 و 30 تیر ماه 1399
ساعت 18:30
🔰 دوره بصورت #حضوری و همزمان #مجازی برگزار میشود.
🔰 محل برگزاری: سالن جلسات پژوهشکده حکمت
🔰 لینک ثبتنام: https://evnd.co/clTxz
⭕️ #انجمن_مدرسان_بیانیه_گام_دوم
🅾️ @ANALYSTS
🔘 ای فروغ شرع و دین از روی رخشان شما
آبروی طاعت از مهر محبّان شما
عزم دیدار تو دارد، جانِ بر لب آمده
بازگردد یا برآید، چیست فرمان شما؟
✍️ ملا محسن فیض کاشانی
#اول_تو_به_یاد_آیی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️در جمهوری اسلامی، اشرافیت همراه با توجیه مذهبی است.
👈 مردم از حوزه ها و مساجد مجلل، الگو میگیرند.
❓حوزه های علمیه لاکچری قم، برای چه کسانی است؟
🆔@tahavol_howze
⚡️ در معنویتهای انحرافی، شیطان کمک میکند که حال خوشی در باطن انسان پیدا بشود.
«به حضرت عرض كردند كه بعضي از فرقهها قرآن ميخوانند و در حال قرآن خواندن حالت غشوه و بيهوشي به آنها دست ميدهد، حضرت فرمود: «ذَاكَ مِنَ الشَّيْطَان»؛ آن حالت از #شيطان است.
در باب تلاوت قرآن روايت داريم كه ميفرمايد قرآن را به اين شكل بخوانيد و اميرالمؤمنين(ع) فرمود قرآن خواندن متقين به اين شكل است که شبها كه همه ميخوابند اينها قرآن ميخوانند. قرآن خواندنشان هم اين است كه: «فَصَافُّونَ أَقْدَامَهُم»؛ يعني #خبردار ميايستند... وجودشان التماس و توجه و #تضرع ميشود. قرآن را به اين شكل دريافت ميكنند.
اما آن حالت تصنعي [که منافقین دارند] حالت شيطاني است. واقعاً هم براي خودش حالي پيدا ميشود كه خيلي هم از حال خودش خوشش ميآيد. در بسياري از اين محافل ذكري كه بعضي از #فرق_انحرافي دارند، رقص و پايكوبي ميكنند و حالات خوش پيدا ميكنند. [خُب] آن كسي هم كه مواد مخدر مصرف ميكند هم اين حال را پيدا ميكند! اگر آن حال به او دست نميداد كه دنبالش نميرفت. اين هم نوعي حال است؛ ذكر ميگويد و دهانش كف ميكند. من نميخواهم بگويم كه هر كس اهل ذكر است اشتباه ميكند. آن طرفِ اين قضيه را عرض ميكنم كه اگر كسي از مسير مستقيم منحرف شد يكي از ابزارهايي كه شيطان دارد [کمک به پیدا شدنِ] همين حالات است. كه خيلي حال خوشي پيدا ميكند و به اصطلاح، #ابن_الحال ميشود و به نظرش ميآيد كه اين مجلس، خيلي خوب بود و ميگويد: حال داد يا حال نداد! اين، ملاك نيست.
[البته] يك حال خوبي است كه «حَوِّلْ حَالَنَا إِلَى أَحْسَنِ الْحَال». آن حال يكنواخت است و برايش فرق نميكند كه خوش باشد يا بد باشد. آن حالت بندگي دائماً برايش هست، ابن الحال و ابن الوقت نيست، بلکه بنده خداوند متعال است. آن حالت، حالتِ محترم و مقدسي است».
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
🎥 مستند #قاب_مقاومت
مصاحبه و بررسی فعالیتهای «سارا راسل» عکاس مسلمان و دو رگه ایرانی-انگلیسی در خصوص مسئله قدس
⏰ پنجشنبه ۲۹ خرداد ساعت ۲۰
بازپخش جمعه ۵:۳۰ و ۱۲
🆔 @ofogh_tv