eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
9.5هزار ویدیو
588 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ استاد شهید آیت‌الله سید محمد باقر صدر: من احساس می‌کنم که تفاوت ظریف میان اسلام به‌عنوان یک دین با دیگر نظام‌ها دقیقاً در همین نقطه است؛ چه‌اینکه مهم‌ترین ویژگی اسلام، خودسازی بی‌پایان آن است؛ خودسازی که فرد و گروه را کنترل می‌کند و همواره آن دو را به کتاب خدا عرضه می‌دارد؛ خودسازی که عمر فرد را از عمر اسلام جدا می‌کند؛ وقتی من عمر خودم را از عمر دینم جدا می‌کنم، آرام می‌شوم و شتابان پی نتیجه نمی‌دوم که خودش به اندازه خواهد آمد. خدا نیز از من برای پیروزی حساب نخواهد کشید، بلکه «صدق» مرا محاسبه می‌کند؛ که او خود، در کتابش فرموده است : «لِيَجْزِيَ اللهُ الصّادِقينَ بِصِدْقِهِم؛ تا خداوند صادقان را به‌خاطر صدقشان پاداش دهد»[١] و «وَ مَا النّصْرُ إِلّا مِنْ عِنْدِ اللهِ؛ و پيروزى تنها از جانب خداوند تواناى حكيم است»[٢]. [١] احزاب: ٢۴. [٢] آل‌عمران: ١٢۶. 🔸بارقه‌ها، ص ٢۶٠. 🔹 کانال پژوهشگاه تخصصی شهید صدر: 🆔 @shahidsadr https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami
4_5778601930938910100.mp3
1.76M
💚 السلام عليك يا صاحب الزمان 💚 🎵" چو مهدی بیاید، گلستان شود... " " تغییرات بسیار زیبا و شگفت انگیز، با ظهور امام زمان (علیه السلام)، در اخلاق و رفتار مردم، و تفاوت زیاد آن، با دوران قبل از ظهور آن حضرت... " "حجت الاسلام والمسلمین عالی" https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami
8.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰گزیده‌ای از کلاس دکتر #حجة‌الاسلام‌رضا‌اسلامی #تاریخ‌فقه‌و‌اجتهاد 🔻🔻🔻 💠صحبت از تاریخ اجتهاد یعنی صحبت از تاریخ فقه، تاریخ اصول استنباط، حدیث‌شناسی و حتی بحثهای کلامی... 🔻🔻🔻 📽/این در‌س‌گفتار به زودی در #بسته‌مجازی‌بهاره‌تاریخ‌علوم ارائه خواهد شد. 🔻🔻🔻 @afaghehekmat
6.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨بحث های نظری به شدت به دین داری ارتباط دارد. دکتر حمید پارسانیا https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami
9.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 نهضت روشنگری متاثر از انقلاب علمی است. دکتر سعید زیباکلام
mahe shaaban.mp3
8.33M
🎧 قطعه صوتی از استاد میرباقری درباره بهره‌های ما از ماه شعبان (۲۱ دقیقه) ☑ @mirbaqeri
⚡️به مناسبت سالروز شهادت آوینی 📺🎞🖥 اکران مستند (ما و مرتضی) سه شنبه 20 فروردین 1398 ساعت 20:30 سالن آمفی تئاتر کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami
♦️تمدن مدرن و تکنولوژی♦️ 🔹نگاه شهید آوینی به تمدن مدرن مهدی نصیری 🔺نگاه آوینی به تکنولوژی مدرن از نگاه مشهور عمیقا فاصله داشته و مخالف نظریه بی طرف و خنثی بودن تکنولوژی مدرن است. 🔺او شکاف و تفاوتی ماهوی و کیفی و نه صرفا کمّی بین تکنولوژی مدرن با تکنولوژی سنتی می بیند و تکنولوژی مدرن را حامل فرهنگ و کارکردها و تاثیرات ويژه ای می داند که با کارکرد و تاثیرات تکنولوژی سنتی بسیار متفاوت است. از نظر آوینی و همه کسانی که خنثایی و بی طرفی تکنولوژی مدرن را افسانه می دانند، تکنولوژی مدرن منشأ ایجاد جامعه و عالم و آدم جدیدی در قیاس با جامعه سنتی ماقبل مدرن بوده است اگر چه همچنان نقاط مشترکی بین جامعه مدرن و سنتی یافت شود. او اساسا تمدن مدرن را انحرافی از مسیرتعادل می داند.
4_5855035602730223421.pdf
211.1K
‍‍ 🔘 اسلام در سرزمین ایران 🔻 🔹کربن قبل از هر چیز یک فیلسوف است و این نکته ای است که نباید هرگز از نظر دور داشت. و اگر او توانسته است یک شرق شناس برجسته شود، دست کم یکی از دلایل اصلی آن این است که وی دانش آموخته فلسفه بود. اساسا یکی از ضعف های اصلی اکثر اسلام شناسان کنونی فرانسوی، و نیز شرق شناسان غربی به طور کلی، همین امر است که پایه تحصیل فلسفی ندارند، و البته ما در اینجا فلسفه را به معنایی وسیع در نظر می‌گیریم که نه تنها به فلسفه بحثی محدود نمی شود، بلکه عرفان نظری را هم در بر می‌گیرد. 🔹کربن زمانی تحقیقات درباره مکتب تشیع را در بطن تحقیقات اسلام شناسی قرار داد که شناخت غرب از اسلام بیشتر از طریق متون اهل سنت بود و غالبا به عنوان فرقه ای بدعت گزار و سیاسی معرفی شده بود. وی در اواخر حیات خویش، آنگاه که پس از یک عمر طلب و کاوش عاشقانه در عرفان و حکمت اسلامی بیش از پیش به پختگی رسیده بود، عصاره‌ای از مهم ترین پژوهش های خود را در مجموعه ای چهار جلدی تحت عنوان ,En Islam iranien aspects spirituels et philosophiques منتشر کرد. 🔹کربن در نقطه مقابل آنانی است که دم از ملی گرایی، خواه نمونه عربی یا ایرانی آن، می زنند و در فریب «غرور ملی» گرفتار می آیند. وی در ورای عالم ماده و تاریخ که مکان تغیر و تبدلهاست، میان ایران قبل و بعد از اسلام وحدت درونی می بیند، امری که مدیون نگاه پدیدارشناسانه و فلسفه حضوری وی است. درست در ادامه نقل قول مذکور در فوق که تأکید می کرد که عالم اسلام واحدی همگن نیست، چنین ادامه می دهد :
«با آنکه آثار بسیاری در زمینه شناخت آثار باستانی و هنرهای ایران قبل و بعد اسلام در دسترس علاقه مندان است، متأسفانه به ندرت بتوان کتابی یافت که به سؤال پرسشگر کنجکاو پیرامون «محرک‌های» وجدان ایرانی که نقش آفرین آن صور است، پاسخ دهد. در اندرون جامعه اسلامی، عالم ایرانی از همان آغاز مشتمل بر مجموعه ای واجد گرایش ها و مشخصه های خاص خود بوده است و تنها با ملاحظه این نکته که عالم معنوی ایرانی، قبل و بعد از اسلام، یک کل را تشکیل می داده است، می توان آن مميزات ویژه را شناخت. ایران اسلامی، به نحو اتم، زادگاه بزرگترین فیلسوفان و عارفان اسلام بوده است. در نزد اینان، اندیشه نظری با ثمره و نتایج عملی آن پیوندی ناگسستنی دارد . اما نه در خصوص آنچه که ما امروزه محیط اجتماعی می نامیم، بلکه در خصوص آن کلیت عینی که انسان آن را از جوهرةی خویش تغذیه می کند و در ورای مرزهای زندگی دنیوی قرار دارد، یعنی عالم معنوی انسان».