هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
این تقریباً شبیه همان نظریه ای است که آیت الله حائری شیرازی حدود 40 سال بر آن پافشاری می کردند و در اکثر سخنرانی ها نیز بر آن تاکید کرده و ضمناً مناظرات متعددی نیز در مورد آن با اقتصاددان های کشور داشتند 👆
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸راهکار عملی تخلص از ربا و تأسیس پول اسلامی🔸
📌 همه می دانند تا مدتی قبل، محضرها قبول نمی کردند که طلا، صداق و مهریه واقع شود و عقدی که بر روی مقداری طلا بعنوان صداق منعقد شده، باطل است. وقتی چرایی قضیه رو سوال می کردند محضرها می گفتند: اقایان [مراجع] می گویند: طلا در بازار هر روزی قیمتی دارد. پس وضع و قیمتش مشخص نیست؛ طلا را قیمت کنید و پول رایج معادل آن را صداق قرار دهید. حال وقتی می گوییم روی اسکناس نوشته شود: «در مقابل این اسکناس مقدار مشخصی از طلا، کالا پرداخت می شود، مثلا سه گرم و ثلث گرم طلا در مقابل آن کالا پرداخت می شود»، دراینجا چند نکته فهمیده می شود:
1. اینکه پشتوانه اسکناس کالا است و طلا نیست. چون نگفتیم در مقابل اسکناس، طلا پرداخت می کنیم.
2. علت اینکه باید مقدار کالایی معادل اسکناس مشخص باشد، برای آن است که کالا مجهول نباشد و گرنه معامله با اسکناسی که مشخص نیست چقدر کالا در تعهد اوست، باطل است؛ چون غرری است.
3. تمام پولهای رایج جهانی، پشتوانه تولید ناخالص ملی دارد و مقدار آنچه در مقابل اسکناس از این پشتوانه قرار می گیرد مجهول است. تعجب اینجاست پولی که ارزشش مجهول است، واحد اندازه گیری ارزشها شده است؛ مثل آنکه عربستان متولی حقوق بشر باشد!
📌 پول اسلام «مال» است؛ اما پول رایج جهانی مال نیست بلکه «اعتبار» است. قرض بی بهره در پولی که مال است میسر است. پولی که اعتبار است امکان قرض بدون بهره در آن نیست؛ چون وقتی از اعتبار کم می شود از مالیّت کم شده است و به قرض دهنده ظلم شده است. ولی وقتی پول، مال باشد اگرچه آن مال در بازار گران تر یا ارزان تر شده باشد، از مالیّت کم نشده است. اگر مالی را ده ساله و صد ساله و بیشتر قرض دهید نیز از مالیت کم نمی شود. صد سال قبل یک تن برنج قرض کرده اید و امسال پس می دهید؛ نه به شما ظلم شده است و نه به طرف مقابل. قرآن می گوید: «لکم رئوس اموالکم لا تظلمون و لا تظلمون». چون این برنج، مال است، در طی این صد سال فرق نکرده است.
📌 ما نمی گوییم [الزاماً] پشتوانه ی پول، طلا باشد؛ ما می گوییم پشتوانه ی پول، کالا باشد، اما مقدار پشتوانه کالا با طلا وزن شود. وقتی مقدار کالای پشتوانه را روی پول ننوشته اید، پول مال نمی شود بلکه اعتبار است. ولی وقتی روی پول، مقدار پشتوانه کالا را می نویسید، پول، کالا می شود. شما در مقابل اسکناس، کالا تعهد کرده اید، اما مقدار کالا را با طلا مشخص می کنید. طلا پشتوانه ی پول اسلامی نیست. طلا، سنگ وزنه است نه پشتوانه. لذا لازم نیست به اندازه اسکناس، طلا در خزانه انبار کنیم. لازم نیست اگر کسی اسکناس آورد طلا دریافت کند. به او می گویید ما تعهد کرده ایم به این اندازه طلا به شما کالا بدهیم.
📌 اگر شما بخواهید دینار اسلام را احیاء کنید، روی پول این جمله را می نویسید: «ما در مقابل این اسکناس، به مراجعه کننده، به اندازه ارزش سه گرم و سه دهم گرم طلا، کالا می دهیم». در این صورت اسکناس شما دینار است. هزار دینار به کسی قرض می دهید و او ده سال دیگر هزار دینار می دهد. این می شود قرض الحسنه. اما حجم اسکناسِ مُجاز، به اندازه تولید ناخالص ملی شما است. دارایی کشور را بر ارزش اسکناس تقسیم می کنیم تا حجم اسکناس مجاز مشخص شود.
📌 چه بانک ها تعطیل شود و این پول رایج، از گردش خارج شده باشد، چه نشده باشد، شما می توانید کارتان را شروع کنید. اعلام کنید مقدار کالای مورد تعهد در اسکناس، به قیمت طلای رایج جهانی اندازه گیری می شود. اینکه تاکید می کنم طلای رایج جهانی، برای آن است که پول، قدرت بین المللی پیدا کند و پولِ بین الملل اسلام باشد. بانک مرکزی متولی پول ملی است، شما می توانید متولی پول بین المللی باشید. منتهی پول بین المللی شما، به تدریج پول ملی بانک مرکزی را بدون هیچ زحمتی خارج از گردش می کند. شما طرح جنگتان را به دانشگاه های جنگ عالم و حتی وابسته های نظامی عالم عرضه نکردید. اگر کرده بودید به شما می خندیدند و شما را دست می انداختند. آنها وقتی «خروجی» را دیدند سر تعظیم فرود می آورند. در مسئله پول هم همین اتفاق می افتد، منتظر نظر موافق آنها نباشید.
والسلام
محی الدین حائری شیرازی
06/06/1396
@haerishirazi
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
✅ خلاصه ای از نظریه آیت الله حائری شیرازی پیرامون روش تخلص از ربا و تورم در اقتصاد ایران در دو جزوه فوق بصورت شده است.
در جزوه اول (پول رایج جهانی و احیای پول اسلام) به ایرادات ساختاری پول رایج می پردازند و در جزوه دوم (در اسلام پول نباید کار بکند) راهکار پیشنهادی خودشان را ارائه می دهند.
@haerishirazi
در اسلام پول نباید کار بکند.pdf
834.7K
جزوه «در اسلام پول نباید کار بکند»
آیت الله حائری شیرازی
@haerishirazi
پول رایج جهانی و احیای پول اسلام.pdf
858.5K
جزوه «پول رایج جهانی و احیای پول اسلام»
آیت الله حائری شیرازی
@haerishirazi
6.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺چرا با وجود تجربه تحریمهای قبلی، باز هم دولت غافلگیر شد؟
سید شمسالدین حسینی وزیر اسبق اقتصاد در برنامه این هفته #چوب_خط اظهار میکند تجربه تحریمها در اوایل دهه ۹۰ بکار آمد و زیرساختهای ضد تحریمی ایجاد شد ولی تمام اینها در دولت جدید کنار گذاشته شدند.
او میگوید بعد از آغاز مذاکرات ژنو، یک بار یک نفر از من به عنوان کسی که تجربه مدیریت وزارت اقتصاد را داشته یک سوال راجع به تحریمها و راهکارهای مقابله با آن چیزی نپرسید.
⏰ چوب خط دوشنبهها ساعت ۲۲ زنده از شبکه افق
📺 تماشای کامل برنامه این هفته در 👈👈👈آپارات 👉👉👉
#چوب_خط: التهابات اخیر در اقتصاد کشور
🔸با حضور:
*سید شمسالدین حسینی (نماینده مجلس شورای اسلامی و وزیر اسبق اقتصاد)
*جناب آقای درستی ( نائب رئیس اتاق اصناف )
🗓 ۲ تیرماه ١٣٩٩
🆔 @ofogh_tv
7.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺خشم بی سابقه قوه قضائیه نسبت به تخلفات
⏯ تماشای کامل برنامه #چوب_خط در آپارات
aparat.com/v/VIRaU
🆔 @ofogh_tv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#⃣ Reza Aslan on Religion and Humor
❇️ چرا نباید با مذهب شوخی کرد؟
🔹صحبتهای رضا اصلان در مورد شوخیهایی که در امریکا با مذاهب میشود و اینکه با چه منطقی میتوان زشتی این کار را در یک جامعهی سکولار جا انداخت.
🔸رضا اصلان یک نویسنده ایرانی- آمریکایی در زمینهی مطالعات و تاریخ ادیان و استاد نگارش ابتکاری در دانشگاه کالیفرنیا، ریور ساید است. وی چندین جایزه جهت آثار خود دریافت نموده و از مدعوین رسانههای آمریکایی در موضوعات جهان اسلام است. کتاب اول وی «خدایی نیست جز خدای یکتا» تاکنون به سیزده زبان ترجمه شده است.
🔺انتشار محتوا، به معنای رد یا تأیید آن از سوی انجمن بین المللی ترنم صلح نیست.
#اسلام_در_امریکا #مذاهب #رضا_اصلان #شوخی #سکولاریسم
💯 ترجمه و تدوین: انجمن بین المللی ترنم صلح
@ThrillofPeace
ارواح امت جهانی اسلام و شیفتگان این مکتب رهایی بخش از امام راحل گرامی و در پرتو عظمت آن روح الهی و ملکوتی نیرو میگرفتند و عشق و خلوص و عرفان و جهاد را میآموختند. شاخصترین چهره الهی پس از انبیاء و معصومین، قهرمان جهاد و مبارزه، مظهر عرفان و خلوص، تبلور زهد و تقوی، مصممترین چهره سازش ناپذیر در مقابل ظلم و شرك و بیعدالتی، الگوی منحصر بفرد دست پرورده اسلام.
۱۳۶۸/۰۳/۱۴
#کتاب_پنجم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_امام_خمینی
#صفحه ۴۴
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
شاخص دوّم، مسئلهی خدمت به خلق است؛ روحیّهی خدمت، كه این گفتمان اصلی دولت اسلامی همین خدمت است؛ اصلاً فلسفهی وجود ما جز این نیست؛ ما آمدهایم خدمت كنیم به مردم و هیچ چیز نباید ما را از این وظیفه غافل كند. البتّه ما هر كداممان دلبستگیهایی داریم، سلیقههایی داریم؛ در زمینهی سیاسی، در زمینهی مسائل اجتماعی، دوستیهایی داریم، دشمنیهایی داریم، اینها همه حاشیه است؛ متن عبارت است از خدمت؛ نباید بگذاریم این حواشی بر روی این متن اثر بگذارد.
#کتاب_ششم_سیر_مطالعاتی
#کتاب_انقلاب
#فصل_سوم
@t_manzome_f_r
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
9.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ایران دوباره با نقض تحریم ها به کسب و کار گِل مالی به چهره آمریکا برگشته...!
#کاوش_مدیا
🆔 @Kavoshmedia