eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
9.5هزار ویدیو
589 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
حکمی سازی علوم انسانی(1).mp3
28.09M
🔰 تدریس استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع: حکمی سازی علوم انسانی استادان دانشگاه علامه طباطبایی سالهای۹۷-۹۹   🆔 @khosropanah_ir
حکمی سازی علوم انسانی(3).mp3
28.8M
🔰 تدریس استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع: حکمی سازی علوم انسانی استادان دانشگاه علامه طباطبایی سالهای۹۷-۹۹   🆔 @khosropanah_ir
گفتگو با فرهیختگان.pdf
1.09M
⭕️ تقبیح مناسک یک جنگ شناختی است استاد عبدالحسین خسروپناه در گفتکوی فرهیختگان 🆔 @khosropanah_ir
حکمی سازی علوم انسانی(2).mp3
27.63M
🔰 تدریس استاد عبدالحسین خسروپناه با موضوع: حکمی سازی علوم انسانی استادان دانشگاه علامه طباطبایی سالهای۹۷-۹۹   🆔 @khosropanah_ir
🔴 پرونده عدالت و عدالتخواهی (۱) 📜 تحول در عدالت باید متّکی به یک مبنای فکری و اندیشۀ متقن و شکل‌یافتۀ قرآنی و روایی باشد (رهبر معظم انقلاب) https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2925 📜 عدالت در عالَم، چيزي جز بسط جريان الوهيتِ حضرت حق نيست/ همه بي‌عدالتي‌ها ريشه در خروج از وادي توحيد دارد. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2154 📜 نظريه عدالت تاريخی یعنی نظريه تحقق ولايت نبي اکرم(ص) در تاریخ/ عاشورا محور عدالت‌خواهی تاریخی است. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2155 📜 ولایت فقیه، نظریه عدالت اجتماعی اسلام است/ پیشبرد انقلاب اسلامی و مبارزه با نظام سرمایه‌داری، برنامه تحقق عدالت اجتماعی است. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2156 📜 باید با ادبیات دینی از عدالت دفاع کنیم، نه ادبیات غیردینی. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2157 📜 اگر نظریه «عدالت دینی» را خوب تبیین نکنیم، ممکن است در عدالتخواهی دچار انحراف شویم و در دام مکاتب دیگر بیفتیم/ عدالتخواهیِ مصداقی اشکالی ندارد، اما نباید به «فرسایش جبهه مؤمنان» منتهی شود. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2189 📜 انرژی متراکم عدالت‌خواهی باید در مسیر درستی به کار گرفته شود https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/1108 📜 بعضی‌ها خربزه‌کار هستند و ‌‌اصلاً حاضر نیستند درخت گردو بکارند، می‌خواهند الآن بکارند و پاییز هم برداشت کنند و بخورند، حوصله ندارند درخت گردو بکارند که چند دهه یا چند قرن بماند و نسل‌های آینده از ثمره‌اش بهره ببرند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2269 📜 ریشۀ بسیاری از اشتباهات ما تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی ‌بر اساسِ عقلانیت مدرن و علوم انسانیِ سکولار بوده است https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2270 📜 در مسئله عدالت، در چارچوب بیانیه گام دوم باید تئوری‌پردازی صورت گیرد./ امروز جوانانی که حاضرند برای دفاع از امنیت کشور و در دفاع از حرم اهل بیت (ع) در سوریه جان بدهند، چالش عدالت دارند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2302 📜 انتظار به‌معنای اقدام در چارچوب طرح ولیّ خدا برای تحقق آرمان «توحید، عدالت، آزادی، امنیت و رفاه» است. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2659 📜 پرداختن به مسئلۀ عدالت از ضرورت‌های انقلاب اسلامی است https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3023 📜 بزرگ‌ترین حجابِ عدالت، «مدرنیزم» است/ تمدن مدرن مبتنی بر «جور»، یعنی «ظلم پنهان»، است. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3024
⚡️ با سازوکارهای مدرن نمی‌توان عدالت را دنبال کرد. «مشکل امروز ما این است که انقلاب اسلامی به‌دنبال تحقق است، ولی سازوکارهای آن برای تحقق عدالت، است؛ و همين دوگانگی، در کشور بحران ايجاد کرده است. بايد مبتنی بر مکتب باشد. برای تحقق چنين عدالتی، بايد نرم‌افزارها و فناوری‌های متناسب با آن را توليد کنيم تا بتوانیم عدالتِ مبتنی بر مکتب خودمان را دنبال کنيم.» ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ مدل سرمایه‌داری مثل ترازویی است که بازوي گشتاورش به نفع طبقۀ سرمایه‌دار طراحی شده است. ⚡️ هر توسعه‌ای حامل عدالت نيست. الگوهاي توسعۀ غربی اصلي‌ترين مانع عدالت در جهان هستند. 💠 : «عدالت را باید در سه سطح مورد توجه قرار بدهيم: ، عدالت خُرد و بهره‌وری است؛ معمولاً وقتی گفته می‌شود "عدالت"، اين سطح از عدالت مقصود است. ، عدالت ساختاری است. اگر در سطح بهره‌وري اقتصادي در جامعه، تناسبات عادلانه حاکم باشد، حتماً ساختارها و عدالت ساختاري پشوانۀ آن است. این سطح، سطح کلان عدالت است. اگر ساختارهاي اجتماعي، ساختارهاي عادلانه‌اي نباشند، عدالتِ در بهره‌وري ممکن نيست. به‌عنوان مثال، اگر قانون اساسي يک کشوري عادلانه نباشد، يعني اگر اساس نظام یک کشور عادلانه نباشد، طبيعي است که بهره‌وري هم در آن نظام، عادلانه نيست. درواقع ساختارها مثل ترازو هستند؛ اگر ساختارها خودشان عادلانه نباشند، به این معناست که در اين ترازو، بازوي گشتاور به نفع يک کفه است؛ بنابراین، آنچه محقق مي‌شود، هرچند به‌حسب ظاهر ترازو مي‌شود، اما خود ترازو، جائرانه است. اين، جور است. جور يعني ظلم پنهان. خدا استاد ما را رحمت کند؛ ایشان قپون‌هاي قدیمی را مثال می‌زند؛ این قپون‌ها بازوي گشتاوری داشتند که به نفع يک کفه طراحی شده بود؛ وزنۀ صد گرمی در یک کفه، برابر بود با صد کيلو در کفۀ دیگر. هم به همین صورت است؛ يعني ساختار اين نظام، جائرانه است و تمام امکانات، اعم از قدرت، ثروت و اطلاع، به نفع يک طبقه خاص مصادره مي‌شوند. لذا در جهان، مثلاً پنجاه نفر پيدا مي‌شوند که برابر با پنجاه درصد مردم جهان ثروت دارند. یعنی بازوي گشتاور در نظام سرمایه‌داری، به نفع يک طبقه است و به‌تعبير ديگر ساختارهاي اجتماعي، جائرانه است. ، عدالت در مرحلۀ تکامل است؛ يعني ساختارها، ذيل تکامل شکل مي‌گيرند. اگر تکامل حقيقي واقع شود، ساختار و تعادلی که ذيل آن تکامل حقيقي ایحاد مي‌شود، عادلانه است. ذيل چنین ساختاری می‌توانیم از نحوۀ بهره‌وري صحبت کنيم. البته نسبت عدالت با توسعه [و تکامل] را باید در جاي خودش بحث کنيم؛ ولی هر توسعه‌اي حامل عدالت نيست. توسعه اگر در مسير خروج از مدار اصلي عالم باشد، يعني اگر جهت توسعه، استکبار بر خداي متعال باشد، خودش اصلي‌ترين مانع عدالت است؛ لذا الان اصلي‌ترين مانع عدالت در جهان، الگوهاي توسعۀ پايدار است. اين الگوها، ساختارهاي جهانيِ جائرانه ایجاد کرده است و ذيل ساختار جائرانه، قطعاً بهره‌وري جائرانه شکل مي‌گيرد. این ساختارهای جائرانه ـ که ذيل الگوهاي توسعه شکل مي‌گيرد ـ ثروت و محرومیت را شکل مي‌دهد؛ لذا اين ساختارهای جائرانه و مدل‌هاي توسعه، بزرگ‌ترين مانع تحقق عدالت هستند.» ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ توحید به این معنا نیست که انسان بگوید «خدا هست» «کفایت نمی‌کند که انسان بگوید خدا هست. خب، ابلیس هم می‌گفت خدا هست. با این حرف که موحد درست نمی‌شود. توحید یعنی اینکه انسان بپذیرد که او ولیّ است، او حق فرماندهی دارد، و من باید عبد باشم و باید تبعیت بکنم ولو اینکه حالا یک جایی در عمل تخلف کنم‌؛ «الهی لم أعصک حین عصیتک و أنا بربوبیتک جاحد». اگر کسی قبول کرد که او خالق است و ما مخلوق هستیم و ما باید ولایت الهیه را قبول کنیم، او وارد دایره توحید شده است». ☑️ @mirbaqeri_ir «محفل زمانه شناسی»
بازخوانی اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان؛ جلسه آینده بررسی اندیشه اجتماعی عابد الجابری؛ چهارشنبه نوزده شهریور ماه ساعت 17 الی 19 لینک جلسه https://join.skype.com/mjxJXTKGPYQM
📣‌ مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی با همکاری ‹علیه‌السلام› برگزار می‌کند: ▪️نشست ششم گروه «» با ارائه آیت الله 🔘 موضوع: «نظریه فقهی هنر و میزان حجیت آن» ▪️دبیر علمی نشست: دکتر 🔻 (حضوری _ وبیناری) 🗓 پنج شنبه ۲۰ شهریور ⏰ ساعت ۱۴ (بعد از نماز ظهر و عصر) 🏢 پردیسان، بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه یک، ساختمان پردیس حکمت ◾️به واسطه لینک ذیل، به‌عنوان میهمان وارد شوید 🔻🔻 🌐 درگاه ورود به کلاس مجازی: 👉 https://bit.ly/2yEG0Oq 📍 کانال مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه 🆔 @Fotooh
🚨مرکز رشد برگزار میکند: 🔰حلقه اولی قرآن و نظام سازی (حجت الاسلام ) 🔰حلقه اولی روایت خوانی سریع وسائل الشیعه (حجت الاسلام ) 🔰سلوک اجتماعی طلبه (حجت الاسلام ) 🔰ضرورت ورود طلاب به عرصه تحقق معارف (حجت الاسلام ) 🔹 زمان جلسات: ها از ساعت ۱۴ تا اذان مغرب 🔸 مکان جلسات: قم، میدان سپاه، خیابان شهید اخلاقی، بین خیابان گلستان و شهید مفتح، پلاک ۱۱۰، ساختمان برهان ✅ شروع دوره: از یکشنبه مورخ ۲۳ شهریور ماه ۱۳۹۹ ⛔️جهت شرکت در دوره، مشخصات خود را به شناسه @m_borhan در پیام رسان ایتا یا بله ارسال فرمایید. (نام و نام خانوادگی، شماره موبایل، مقطع تحصیلی، نام حوزه یا دانشگاه محل تحصیل، سال تولد) 🕋 ضمنا بعد از نماز مغرب در هیئت خانوادگی در خدمت محبّین اهل بیت(ع) خواهیم بود. 🔰سخنران هیئت: حجت الاسلام با موضوع سلوک با همسر