eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
9.5هزار ویدیو
589 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
☑ کلیات اصول روش شناسی حکمی اجتهادی 🔅 الگوی ای برای تولید علم دینی ☑ نظریه پرداز : استاد خسروپناه 🔅 برای مطالعه به آدرس زیر مراجعه کنید https://virgool.io/@RAHBORD799/کلیات-اصول-روش-شناسی-حکمی-اجتهادی-mfolxzzqdhzq ☑ راهبرد https://eitaa.com/rahbord799
🛑 مناظره برنامه زاویه درباره ی برنامه ی پژوهشی 👥 دکتر نجف لکزایی و دکتر قدیر نصری امشب چهارشنبه ساعت 23 شبکه 4 سیما 📺 «محفل زمانه شناسی»
⚡️ نُخبه‌ای مثل «شهید تهرانی‌مقدم»، متفاوت است با متخصصی که به غرب می‌رود و دانش خود را در اختیارِ نظام سلطه قرار می‌دهد. ⚡️ نخبگانِ بصير، هيچگاه نُخبگیِ خود را در اختيارِ نظام سلطه قرار نمی‌دهند. ✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «جوانی که دانش خودش را در ميدان اسلام به‌کار می‌برد و تا پای شهادت نيز ايستادگی می‌کند و موازنهٔ قدرت را به نفع اسلام تغيير می‌دهد و دستور «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ» را اجرا می‌کند و در نتيجه در دل دشمن، ترس می‌اندازد _ مثل شهيد تهرانی‌مقدم که در جهت توليد و به نتيجه رسيدن سلاح‌های موشکی و موشک‌های دوربُرد ما ايستادگی می‌کند و حتی جان خود را در اين مسير تقديم می‌کند _ بسيار متفاوت است با کسی که همين دانش را به اروپا می‌برد و با اين استدلال که "علم، جهانی است" در آن‌جا خدمت می‌کند. چنين کسی بصيرت ندارد و اين ميدان درگيری را نمی‌شناسد و نمی‌فهمد؛ بلکه سرمايهٔ علمی‌اش را در خدمت دشمن اسلام قرار می‌دهد و اين بسيار خطرناک است. اگر در حال حاضر، غرب بر دنيا تسلط پيدا کرده است علتش اين است که با جمع کردن نخبگان ملت‌های مختلف و سرمايه علمی آنان، بر جهان حکومت می‌کند. اين نخبگان اگر بصيرت داشته باشند هيچگاه نخبگی خود را در اختيار نظام سلطه قرار نمی‌دهند.» @mirbaqeri_ir @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
12.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥سهم ثروتمندان از یارانه پنهان: ۸۹۵ هزار میلیارد تومان؛ سهم بقیه ۳۹ هزار میلیارد تومان! @TasnimNews 🆔@QasdWay
میرباقری بورس.mp3
2.68M
توضیح کوتاه آیت الله سید محمدمهدی میرباقری دربارۀ بورس: 🔺آخرین حلقۀ سیستم اقتصادی غربی، بورس است. 🏛بانک و تجارت غربی را که آوردیم، حالا هم دارد جای خود را باز میکند. ✍️توضیح متا : بانک و بورس و بیمه، بر بستر ایجاد شدند و سبک زندگیِ غربی را توسعه میدهند. 🔍با نگاه تمدنی، همۀ نهادهای غربی -از جمله بورس- در ایران غربزده میشوند و قدرت تخریب بالاتری نسبت به نسخۀ اورجینال پیدا میکنند. 🏅با ، نهادها و سبک زندگی ایرانی-اسلامی احیا میگردد. به پویشِ سراسری « جهان پساکرونا » بپیوندید.👇👇 🌐https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b069 https://eitaa.com/joinchat/2340749316C68fc2160e3
✅ درباره مرحوم دکتر 🔴 دکتر فیرحی استاد اندیشه سیاسی دانشگاه تهران امروز بر اثر کرونا درگذشت. برای آن مرحوم طلب عفو و غفران و برای خانواده و بستگان و علاقمندان ایشان طلب صبر و بردباری از درگاه خداوند متعال دارم. 🔴 اگرچه چندان با مرحوم دکتر فیرحی حشر و نشر نداشتم اما برخی آثار ایشان را خوانده بودم. تنها در یک جلسه نقد و کفتگو درباره کتابی که ایشان نیز در تولید بخشی از آن مشارکت داشتند، با ایشان هم سخن بودم و البته گفتگوی تند و تیزی بین ما نیز شکل گرفت. 🔴 کل پروژه مرحوم فیرحی را می‌توان در چند جمله خلاصه کرد. مرحوم فیرحی، جامعه اسلامی را در عصر کنونی، در دوراهی دموکراسی و رادیکالیزم می‌دید که یکی را باید انتخاب می‌کرد. مرحوم فیرحی البته برای جامعه اسلامی، بر انتخاب دموکراسی تأکید داشت‌. 🔴 ایشان همانند جان لاک، پیش‌فرض اساسی دموکراسی را برابری می‌دانست و مهمتربن مدافع برابری، را نه علم و نه فلسفه بلکه دین می‌دانست. بنابراین نه‌تنها تعارضی بین دموکراسی با دین نمی‌دید بلکه دین را مهمترین مدافع دموکراسی می‌دانست. مرحوم فیرحی همچنین به شیوه راولز تلاش داشت با تفکیک لیبرالیسم سیاسی از لیبرالیسم فلسفی (روشنگری فرانسوی) یا لیبرالیسم محدود در برابر لیبرالیسم جامع، از قرائت دموکراسی دین‌ستیز اجتناب و از فهم تعارض‌آمیز دین و دموکراسی جلوگیری کند و البته راه دموکراسی در جامعه دینی را نیز هموار کند. 🔴 از کارهای خوب ایشان، از غربت به درآوردن کتاب «تنبیه‌الامه و تنزیه‌المله» مرحوم آیت‌الله نائینی است که با شرح مفصلشان بر آن، در کتاب در «آستانه تجدد»، متن صعب این کتاب را روان و خوشخوان کردند. 🔴 مرحوم فیرحی البته دل در گروه فوکو و بحث گفتمان او نیز داشت و برخی آثار خود را متکی به این سازمان معرفتی ازجمله کتاب دانش، قدرت و مشروعیت و این اواخر جلد دوم فقه و سیاست در ایران معاصر، نوشت که البته در کاربست این سازمان اندیشه در فقه سیاسی و لوازم آن و وجوه متعارضش می‌توان چون و چرا کرد. خدایش رحمت کند و او را از ما نیز راضی گرداند. ✍دکتر پرویز امینی ✳️ منبع: فرهیختگان
🔰کتاب «مبانی تربیت اسلامی و برنامه‌ریزی درسی بر اساس فلسفۀ صدرا» ✅نوشتۀ دکتر جمیله‌سادات علم‌الهدی، 🔴 سال1384 از سوی انتشارات دانشگاه امام‌صادق(ع) منتشر شده است. 🔵اثر حاضر در صدد پاسخ به این پرسش است که اساس اسلامی شدن تعلیم و تربیت چیست و چگونه تعلیم و تربیت، اسلامی می‌شود؟ دکتر علم‌‌الهدی، اولین گام اساسی و معطل‌مانده برای تحقق تربیت اسلامی را ارائه تعریفی روشن از آن می‌داند و تبیین ماهیت تعلیم و تربیت اسلامی را امری ضروری می‌خواند.  ایشان در این کتاب می‌کوشد، مبانی فلسفی تعلیم و تربیت اسلامی را بر مبنای نگرش صدرالمتألهین شرح دهد و با واکاوی مبانی قرآنی آن به تبیینی از ماهیت تعلیم و تربیت اسلامی دست یابد. دلالت‌های تعلیم و تربیت اسلامی برای برنامۀ درسی بخشی از این کتاب را به خود اختصاص داده است. 🔶فهرست مطالب و مقدمۀ کتاب به شرح زیر است: فصل اول: مبانی فلسفی تعلیم و تربیت اسلامی فصل دوم: مبانی قرآنی تعلیم و تربیت اسلامی فصل سوم: ماهیت تعلیم و تربیت اسلامی فصل چهارم: دلالت‌های تعلیم و تربیت اسلامی برای برنامه درسی http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔷ادامه قبلی 🔰ناشر : کانون اندیشه جوان وابسته به موسسه کانون اندیشه جوان تهران ✅نقش جریان روشنفکری در سکولاریسم تربیتی 🔴نویسنده : جمیله علم الهدی ✅سکولاریسم که مکتبی با هدف دین زدایی در اجتماع مسلمین به شمار می آید، به اشکال گوناگون اندیشة دینی را هدف قرار داده و یکی از مهم ترین حوزه های نفوذ آن نیز تعلیم و تربیت است. در این راستا سکولارها می کوشند با گسترش سیطه بر نظام آموزشی، آن را به سوی علم گرایی بدون معرفت دینی و روشنفکری مبتنی بر تعارض با دین سوق دهند. در ایران نیز ریشة این اقدامات به گذشته بازمی گردد. زمانی که عده ای به دلیل ضعف بینشی خود را تسلیم فرهنگ غرب کردند. اینها بیشتر افرادی بودند که برای تحصیل دانش به کشورهای غربی فرستاده می شدند و سوغاتشان برای میهن همانا تنفر از فرهنگ بومی خود بود. در کتاب حاضر چگونگی شکل گیری و گسترش این جریان دین زدا در نظام تربیتی ایران مورد بررسی قرار می گیرد. این کتاب شامل پیشگفتار، مقدمه و 4 بخش است. عناوین بخش های کتاب عبارتند از: سیر تحول تعلیم و تربیت کهن به تعلیم و تربیت جدید، تکوین و گسترش جریان روشنفکری، تأسیس مدارس جدید و تحلیل مبانی سکولار تعلیم و تربیت http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون يا كوكباً ما كان أقصر عمره وكذا تكون كواكب الأسحار ◾️ارتحال برادر دانشمند جناب استاد دکتر داوود فیرحی پژوهشگر و مدرس علوم و اندیشه سیاسی اسلام در دانشگاه تهران را تسلیت عرض می کنم. کرونا مصیبت عجیبی است که با راز پنهانش عزیزان را یکی پس از دیگری به سرای ملکوت می فرستد و دوستان را در این سرای ملک، اندوهناک می سازد. این بیماری منحوس، دکتر فیرحی را هم مبتلا و بستری کرد و مع الاسف پس از درمان های بی نتیجه شبانه روزی از این سرا جدا ساخت. روزها برای شفای او‌ دعا کردیم و لکن قضای الهی، بر سفر این اندیشمند به سرای ابدی مقدر شد. بارها توفیق گفتگو و مباحثه با آن مرحوم مغفور درباره اندیشه ها و نگاشته هایش را داشتم. نخستین بار بیش از بیست سال پیش، نگاشته «قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام» را مطالعه کردم؛ اثری که هنوز چاپ نشده بود، مباحثه خوبی در رابطه با این اثر و اندیشه فوکو داشتیم. «نظام سیاسی و دولت در اسلام»، «تاریخ تحول دولت در اسلام»، «مفهوم قانون در ایران معاصر»، «فقه و سیاست در ایران معاصر»، «دولت اسلامی و تولیدات فکر دینی» و «آستانهٔ تجدّد؛ در شرح تنبیه الامة و تنزیه الملة» نیز از آثار خواندنی و قابل بررسی مرحوم فیرحی است. آخرین مباحثه با ایشان به پیشنهاد این مسکین در بررسی کتاب «فقه و حکمرانی حزبی» در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، گفتگویی صمیمی، علمی و مبتنی بر منطق و اخلاق شکل گرفت. فیرحی هر چیزی نمی نوشت و هر سخنی نمی گفت. او یک طرح کلان فکری را دنبال می کرد که به تعبیر بنده دینی سازی یا فقهی سازی مفاهیم مدرن بود. شواهد فقهی سازی او هم عمدتا به مطالب علمای مشروطه به ویژه محقق نایینی استناد داشت؛ هر چند مسیر محقق نایینی به نظر بنده استمرار فقه سنتی و بهره گیری از ظرفیت آن در حل مسایل نوین بود. او موافق علوم انسانی اسلامی نبود؛ لکن عملا فقهی سازی مفاهیم سیاسی همچون حزب مدرن را تدوین کرد. این کمترین با اینکه نگاه نقادانه به اندیشه و روش تحقیق آن مرحوم داشتم؛ اما همیشه از معاشرت علمی، حوصله و‌ خلقش، لذت می بردم. گفتگو‌ و بررسی پیرامون اندیشه ها و آثارش بهترین هدیه ای است که می توان به روح این عالم محقق تقدیم کرد، بجاست طالبان پژوهش از این منظر آثار وی را بررسی کنند و در این باب گام بردارند. ◾️ ارتحال این عالم متخلق را به دانشگاهیان و حوزویان و نیز به همه دوستدارانش، به ویژه خانواده محترمشان تسلیت می گویم. خداوند این معلم مرحوم را مشمول غفران و رحمتش قرار دهد و خانواده و دوستانش را مزین به صبر جمیل گرداند. الهی ما را بیامرز و عاقبتمان ختم به خیر و با اجر شهادت مهمانمان گردان. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته ✍ عبدالحسین خسروپناه حوزه علمیه قم ۲۲ آبان ۱۳۹۹ 🆔 @khosropanah_ir
سالگرد شهادت شهید عزیز سردار تهرانی مقدم گرامی‌ باد.🌹 🆔 @khosropanah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺آیا مرگ جورج فلوید می‌تواند همچنان منشأ تحول در جامعه آمریکایی باشد؟ 👈🏻 دکتر آژامو سیبکو باراکا در گفت‌وگو با نادر طالب‌زاده در برنامه این هفته «عصر» به این سوال پاسخ‌های روشنی داده است ⏯تماشای فایل کامل این قسمت از برنامه عصر در آپارات https://aparat.com/v/61H8G 🔰 🆔 @ofogh_tv