پایگاه مراجعه «فیرحی» به مشروطه فقه است / مسیرهای خارج فقه به بنبست میرسد(بخش دوم)
نکته مهم اینکه، دیگران نیز به مشروطه مراجعه میکنند، اما پایگاه مراجعه ایشان به مشروطه، فقه است و میگوید مسیری که دارد برای حل مسائل ایران راهکار میدهد و بیرون از فقه است، این مسیرها بنبستآفرینی است. ایشان به اساتید و دانشجویانشان علاقه زیادی داشتند، ولی این باعث نمیشد که بحث علمی را نگویند. یکی از اساتید ایشان اخیراً نقد میکرد، اما دکتر فیرحی هرگز پاسخ نداد. نقدها نیز تند بود، اما ایشان همه نقدها را در کانال خود میگذاشت و آن استاد نیز به نائینی بازگشت، اما نه از پایگاه فقه، بلکه از پایگاه سلطنت ایرانشهری به اندیشههای اندیشمندان بازگشت میکرد.
البته ایشان شیخ فضلالله را نیز میخواند و تحلیل میکرد و در کتاب اخیرشان که زیر چاپ است نیز سطح مراجعهشان به فقها و روشنفکران آن دوره پیداست که چه سازوکاری داشتند که فقه را به قانون تبدیل کنند. چون شما یک منابعی دارید و وقتی میخواهید آن را به یک فراوردهای تبدیل کنید، باید خط تولیدی داشته باشید که این دغدغه را دارد که چطور این تحول اتفاق بیفتد.
حجیت، دغدغه اصلی مرحوم فیرحی
نکته دیگر این است که دغدغه دکتر فیرحی، تراث نیست و تراث برای ایشان اصالت ندارد، بلکه دغدغه ایشان حجیت است و میخواهد به یک جوابی برسد که وقتی این جواب را برای جامعه ایران عرضه میکند، اگر به او گفتند از کجا آوردی، بتواند حجیتش را توضیح دهد. دغدغه ایشان این بود که میخواست بگوید به سیمای جدیدی از سیاست نیاز داریم که این نیز میخواهد به آن چیزی که قبل از اسلام میانه بودیم برگردد و دکتر فیرحی فکر میکرد نائینی میتواند این را در اختیارش قرار دهد.
آقای دکتر فیرحی میگفت که چرا خود ما به سرچشمه مراجعه نکنیم؟ در سالهای اخیر ایشان بخش عمدهای از وقت خود را گذاشت که به عنوان یک صاحبنظر، نه در ذیل شرح آرای عالمان دیگر، بلکه مستقیما خودش به صدر اسلام مراجعه کند و بگوید پیامبر(ص) چطور دولتسازی کرده است. یکی از مسائل، قانون اساسی مدینه است و از یک طرف نیز بحث اصحاب قرارداد در غرب برای ایشان جلب توجه کرده است. دکتر فیرحی یک پُلی میان اندیشه اصحاب قرارداد، با نوع قراردادگرایی در صدر اسلام، زده بود. یعنی چیزی که پیامبر(ص) با مسلمانان امضا میکند و اسم آن را صحیفه مدینه میگذارد و همین قرارداد با یک قالب جدید با یهودیان مدینه نیز امضا میشود، آیا به معنای قراردادگرایی است؟
یعنی دارد با تکیه بر قراردادهای دوجانبه دولتسازی میکند که این میشود امت، و میگویند در این صحیفه مدینه، امت دو معنا دارد؛ یک مرتبه برای مسلمانان و یک بار به عنوان واژه سیاسی به کار میرود و آن هم برای کسانی که شهروند دولت مدینه هستند. چنانکه در دولت مدینه فقط مسلمانان نبودند و تا مادامی که پایبند به عهد و پیمان بودند، حضرت(ص) نیز مقید به حفظ این معاهدات بودند. اما تفاوتی که با قراردادگرایی غربی دارد، این است که در اینجا یک چیزی داریم که زیرساخت این قرارداد را تأمین میکند و آن عبارت از وحی الهی است. یعنی دو طرف این قرارداد باز نیست که به هر سمت و سویی بروید. اگر یک ایدئولوژی را قبول کردید، قرارداد نیز سوار آن ایدئولوژی میشود و یا آن ایدئولوژی، پشتوانه این قرارداد میشود که در مدینه نیز این اتفاق میافتد.
ایشان از این مسئله، پلی به دوره جدید میزند که اگر میخواهیم جایگاه قانون را محکم کنیم، باید تصور خود را اصلاح کنیم، چون برداشت این است که مشکل همان یک کلمه است که در دوره مشروطه مطرح بود و ما باید تصور خود را از قانون اصلاح کنیم و بدانیم در حکومت مدینه نیز به این مدل نیاز دارید و اینکه فقط در وحی آمده کافی نیست و این را باید به قانون تبدیل کنید که یک شکل و فرایندی دارد و بعد برای جامعه اسلامی لازمالاتباع میشود. بنابر این، در این دوره اخیر فکری که درس سیره سیاسی نبوی را ارائه میکند، یک راهکار با این سبک ارائه میکرد که از دوره میانه و مشروطه عبور کنیم و برای اینکه به یک راهکار برسیم، باید به دولت نبوی و علوی و قیام امام حسین(ع) مراجعه کنیم که اصل این ایده، خوب و قابل دفاع است.
#نجف_لک_زایی
#مجمع_عالی_حکمت
✅استاد نجف لک زایی:علامه طباطبایی سعادت دنیوی و اخروی را در گرو دولت اسلامی میدانست
🔹رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه علامه طباطبایی سعادت دنیا و آخرت را در گرو تحقق دولت اسلامی میدانست، گفت: در غرب منافع فردی را در بین خود رعایت میکنند، ولی در برخورد با جوامع دیگر با بهانههای مختلف به نام دفاع از حقوق طبقات محروم و آزادی و صلح و ... سعی میکنند آن جوامع را مورد ظلم قرار دهند.
📒به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا به نقل از خبرگزاری قرآنی ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین نجف لک زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پنج شنبه ، ۲۲ آبان در نشست علمی «دولت اسلامی از منظر فلسفه سیاسی علامه طباطبایی» که در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد با اشاره به آیه ۲۰۰ آل عمران «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»، گفت: علامه فرموده است که این آیه خلاصه سوره آل عمران است؛ بعد فرموده در اینجا چند صیغه امر به کار رفته که همه آنها مطلق است؛ اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا؛ اصْبِرُوا، ناظر به صبر افرد است، وَصَابِرُوا، ناظر به بعد اجتماعی است؛ وَرَابِطُوا هم دستور ایجاد جامعه اسلامی است. یعنی خدا برای رسیدن بشر به سعادت دنیا و آخرت انسان را به این چند دستور توجه داده است.
🔲جزئیات خبر در پاایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🌐http://dte.bz/isca144
راه علاج مشکلات کشور
وی افزود: علامه در مورد مشکلات جامعه معتقد است که هر جا دموکراسی و سوسیالیسم آمد، کار بدتر شد و علت آن این است که قرآن به ما گفته وقتی
می خواهید مسائل را حل کنید به مشورت با مردم رو بیاورید و با تفکر اجتماعی آن را حل کنید، زیرا اگر یکنفر فکر کند و مردم و فکر آنها سرکوب شوند، کرامتی برای آنان ایجاد نخواهد شد و اعتقادات آنان هم خراب خواهد شد؛ احکام اسلام برای رشد عقلانی مردم و جلوگیری از ثروتطلبی و قدرتطلبی یک عده و ایجاد عدالت اجتماعی است تا در پرتو آن عقل تقویت شود.
وی در مورد اینکه اگر با این اندیشه مشکلات حل میشود، چرا کشورهای اسلامی از غربی عقبتر هستند، اظهار کرد: اینکه ما در عمل گرفتار آسیبهایی در کشور هستیم، ایراد کار در نظریات اسلامی نیست، بلکه در عمل است و شکاف در نظر و عمل ربطی به دین ندارد؛ ممکن است کسانی جامعه را اداره کنند که حتی آگاهی با اندیشه علامه نداشته باشند.
وی تاکید کرد: امروز ما راهی جز دولت اسلامی مدنظر علامه برای اداره مطلوب جامعه نداریم و نباید کاستیهای را به حساب اندیشههای بزرگانی چون علامه بگذاریم.
#مجمع_عالی_حکمت
#پژوهشکده_علوم_واندیشه_سیاسی
#احمد_رضا_یزدانی_مقدم
✅حجتالاسلام یزدانیمقدم بیان کرد:مباحث سیاسی در المیزان؛ بیانگر فلسفه سیاسی علامه
📒عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه مباحث سیاسی در تفسیر المیزان، بیانگر فلسفه سیاسی علامه طباطبایی است، تأکید کرد: امروز، راهی جز دولت اسلامی مد نظر علامه طباطبایی، برای اداره مطلوب جامعه نداریم و نباید کاستیها را به حساب اندیشههای بزرگانی چون علامه گذاشت.
✍️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) به نقل از خبرگزرای ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین احمدرضا یزدانیمقدم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز، ۲۲ آبان در نشست علمی «دولت اسلامی از منظر فلسفه سیاسی علامه طباطبایی» که در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد ضمن تسلیت ارتحال حجتالاسلام فیرحی با بیان اینکه ایشان فردی بسیار علاقهمند به علامه طباطبایی و افکار ایشان بود، گفت: ایشان همواره میگفت همه تلاشهایی که ما میکنیم برای خدمت به حوزه است؛ وی به اندیشه اسلامی و جلسات ذکر و اعتقادات دینی علاقه واقعی، و قلبی رئوف و پرمحبت نسبت به اهل بیت(ع) داشت.
🔶وی با طرح این پرسش که علامه طباطبایی اندیشه و فلسفه سیاسی دارد یا ندارد؟ افزود: اگر تعریف اشتروس را که متأثر از تعریف فارابی از فسلفه سیاسی است، بپذیریم، قطعا علامه هم فلسفه سیاسی دارد؛ از دید اشتروس سیاست دانشی است که موضوع آن سیاست، و روش آن فلسفی است؛ با این تعریف علامه، فلسفه سیاسی دارند. ایشان رساله مستقل در فلسفه سیاسی دارد و در المیزان و ... هم مباحث زیادی در این زمینه دارند.
🔲جزئیات خبر در پاایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🌐http://dte.bz/ISCA145
#پرونده_ویژه_انسان_و_تنوع
🔎در چند پست آینده درصدد باز کردن پرونده ویژه ای در رابطه با مسئله" انسان و تنوع" هستیم.
🔰 مسئله «تنوع در انسان» یکی موضوعات مهم انسان شناسی است که مثل خیلی از مسائل با وجود اهمیت آن کمتر مورد بحث واقع شده است.
📌برخی از مباحث این پرونده عبارتند از:
1⃣حکمت و ضرورت تنوع
2⃣تنوع انسان از منظر دین
3⃣تنوع اوصاف انسان ها و مسئله تعلیم و تربیت
4⃣تنوع استعداد انسان ها و نظام آموزشی
5⃣جایگاه تنوع انسانی در دوران مدرن
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
🔻نکتهی مهم در این فرمايش جناب طباطبایی این است که مبنای نقطه اتکای در گذشته
به چه معطوف شود...
۱- اسلام
۲- زرتشت
۳- اسطوره ها و یا ...
راز اسلام ستیزی.pdf
3.44M
⭕️ راز اسلامستیزی غرب
🔻 گفتوگوی استاد خسروپناه با نشریه افق حوزه
🆔 @khosropanah_ir
استمرار اندیشه امام در اندیشه رهبری.mp3
25.76M
#بشنوید
🎙 سخنرانی استاد خسروپناه
با عنوان: استمرار اندیشه امام خمینی
در اندیشه رهبری
📍در جمع استادان دانشگاه آزاد اسلامی با همت مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی ره و انقلاب اسلامی
۲۶ آبان ۱۳۹۹
🆔 @khosropanah_ir
✅به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛شماره اول دوفصلنامه علمی ـ تخصصی «فقه و سیاست» منتشر شد
💠اولین شماره دوفصلنامه علمی ـ تخصصی فقه و سیاست به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.
⬅️«نقد و بررسی ریاستجمهوری زنان» نوشته سیدسجاد ایزدهی؛
⬅️«جایگاه ترور و خشونت در فقه» اثر منصور میراحمدی؛
🔹ساختار حکومت اسلامی - ولایی و شبکه درونی آن (با تأکید بر دیدگاه امام خمینی (ره) و امام خامنهای مدظلهالعالی)» به قلم غلامحسن مقیمی ازجمله مقالات این شماره است.
⬅️همچنین «تعامل کلام و فقه سیاسی در ولایت فقیه» نوشته قاسم ترخان؛
💠«حاکم مشروع در فقه شیعه از منظر آیتاللّه شیخ محمد یعقوبی» به قلم عبدالوهاب فراتی؛
📒«ظرفیتهای مبانی امام خمینی(ره) درباره بنای عقلا برای فقه سیاسی» اثر هادی جلالی اصل از دیگر مطالبی است که در این شماره منتشر شده است.
💠جزئیات خبر در پایگاه اطلاع رسانی ایسکا(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🌐http://dte.bz/isca154