#بررسی_فقهی #احکام_خانواده
🔸 احکام اقتصادی خانواده - نقش زن و مرد
▫️ امام صادق (ع) مىفرمايد:
مرد بايد در امر خانواده سه چيز را بر خود تحميل كند، هر چند در طبعش نباشد:
خوشرفتارى، توسعه بدون اسراف در معاش و غيرت ناموسى.
▪️ زن در امور اقتصادى خانواده مسئوليتى ندارد، اگر چه درآمدى بسيار داشته باشد؛ چون او رنج دوران باردارى، تحمل زايمان، سرپرستى و پرستارى كودك را بر عهده دارد و اين كارها به اندازه كافى براى او مسئوليت آفرين است. دين مقدس اسلام، زن را از سختى و زحمت تهيه معاش معاف كرده است تا فراغتى براى او ايجاد كند و بتواند با آرامش بيشتر به ايفاى مسئوليتهايش بپردازد.
▫️ از نظر اسلام، زن ملزم نيست براى اداره زندگى به فعاليت اقتصادى درآمدزا بپردازد، اگر چه اين فعاليت مادام كه به مسئوليتهاى خانوادگى اش آسيبى نرساند و حقوق ساير اعضاى خانواده پايمال نشود براى او جايز است.
▪️ اگر مرد توانايى كافى براى تأمين معاش نداشته باشد، عواطف خانوادگى و روح همكارى و اخلاقى ايجاب مىكند كه زن از هر گونه تلاش مشروع در راه همكارى و اداره امور زندگى مشترك خانوادگى دريغ نورزد؛ چنان كه در جوامع اسلامى، به ويژه در ميان قشرهاى كم درآمد، نمونههاى فراوانى از آن ديده مىشود. «3» درست است كه شرع مقدس اسلام، زن را از تأمين معاش معاف كرده؛ ولى نقش او را در نگاهبانى از اموال شوهر، جلوگيرى از اسراف و تبذير و همكارى و هماهنگى با شوهر در ساماندهى اقتصاد خانواده، پذيرفته و زن را در اين زمينه مسئول دانسته است. رسول خدا (ص) مىفرمايد: زن نگهبان مال شوهرش است و از آن بازخواست مىشود.
▫️ اگر شوهر درآمد خوبى داشته باشد، ولى همسرش همكارى لازم را در ساماندهى اقتصاد خانواده با او نداشته باشد، خانواده دچار مشكل خواهد شد. از اين رو، در روايات اسلامى، همسرى كه بتواند چنين نقشى در زندگى زناشويى را ايفا كند از بهترين زنان شمرده شده است.
حضرت محمد (ص) مىفرمايد: بهترين زنان شما، زنى است كه ... خرج كردن و نكردنش براساس معروف و دستور اسلام است.
منبع؛ احكام اقتصادى خانواده، نعمت الله یوسفیان - صفحه 17
منابع و مآخذ در کتاب منبع موجودند
📔 @kanoonpormehr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تربیتی ❇️
❌ هشدار به تک فرزندان
👈 فرزندتان را فدای خودخواهی تان نکنید!
🌀دکتر سیما فردوسی
#فرزندآوری
┏━━━🔸🔷🔸━━━┓
@kanoonpormehr
┗━━━🔸🔷🔸━━━┛
#نکته_تربیتی
⛔️ تصورات غلط را کنار بگذاریم
⚠️ یکی از چیزهایی که باروری را محدود میکند، بالا رفتن #سن_ازدواج است؛ چرا سن ازدواج در کشور ما بالا رفته؟
🌱 مگر جوان هفده ساله، هجده ساله، نوزده ساله، احتیاج ندارد به اطفاء #نیاز_جنسی؟
🔹 از آنطرف میگویند که اینها #خانه و #شغل و درآمد ندارند؛ ما نباید تصور بکنیم که حتماً بایستی یک نفری خانهی مِلکی و شغل درآمدداری داشته باشد، بعد ازدواج بکند؛ نه.
🌺 ان یَکونوا فُقَرآءَ یُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِه.
«زنان و مردان مجرد خود را همسر دهيد. اگر تنگدست باشند، خداوند آنها را به فضل خويش بىنياز خواهد كرد»
┏━━━🔸🔷🔸━━━┓
@kanoonpormehr
┗━━━🔸🔷🔸━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💕هر صبح یه آهنگ تقـدیم ڪن به ڪسی ڪه دوسـش داری💕
@kanoonpormehr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طرز تهیه دلمه
🎥🔝
.✦••┈❁🍟🍔❁┈••✦
╭┅═ঊঈ👩🍳ঊঈ═┅╮
@kanoonpormehr
╰┅═ঊঈ👩🍳ঊঈ═┅╯
✦••┈❁🍷🍹❁┈••✦
طنز😁
دیروزداشتم با خانمم دور فلکه با موتور دور میزدم
برگشت گفت وااااای عزیزم چه بوی کبابی میاد...😍
منم لوتی بازیم گل کرد گفتم گور بابای بنزین یه دور دیگه چرخیدم😁😜
💠💠💠💠💠💠💠💠
داستان طلایی😍👏
✨﷽✨
💕داستان عاشقانه ی زیبا و قشنگ مرا بغل کن
✍زنی که هرگز حرف دلنشینی از همسرش نشنیده بود، بیمار شد. شوهر او که راننده موتور سیکلت بود و از موتورش براى حمل و نقل کالا در شهر استفاده مىکرد، براى اولین بار همسرش را سوار موتورسیکلت خود کرد. زن با احتیاط سوار موتور شد و از دست پاچگی و خجالت نمی دانست دست هایش را کجا بگذارد که ناگهان شوهرش گفت:مرا بغل کن.
زن پرسید: «چه کار کنم؟» و وقتی متوجه حرف شوهرش شد ناگهان صورتش سرخ شد. با خجالت کمر شوهرش را بغل کرد و کم کم اشک صورتش را خیس نمود. به نیمه راه رسیده بودند که زن از شوهرش خواست به خانه برگردند. شوهرش با تعجب پرسید: «چرا؟ تقریبا به بیمارستان رسیده ایم.» زن جواب داد: «دیگر لازم نیست، بهتر شدم. سرم درد نمی کند.»
شوهر همسرش را به خانه رساند ولى هرگز متوجه نخواهد شد که گفتن همان جمله ى ساده ى «مرا بغل کن» چقدر احساس خوشبختى را در قلب همسرش باعث شده که در همین مسیر کوتاه، سردردش را خوب کرده است. عشق چنان عظیم است که در تصور نمی گنجد. فاصله ابراز عشق دور نیست. فقط از قلب تا زبان است و کافی است که حرف های دلتان را بیان کنید.
@kanoonpormehr
" نشست تشویق و تنبیه "
در این مبحث نگاه رویکرد "کودک متعادل" به موضوع تنبیه و تشویق را بررسی می کنیم وتا آخر مبحث متوجه خواهید شد که همه ی مسایل قبلآ ودر مباحث پیشین گفته شده وحالا فقط این مطلب را در قالب تنبیه و تشویق جمع بندی می کنیم.
چرا تشویق و تنبیه این قدر مهم است؟؟؟ واقعیت این است که این موضوع بخش بزرگی از ذهن والدین را اشغال کرده است وبخش مهمی از رابطه ی والدین وکودک صرف تنبیه و تشویق میشود. آیا واقعا لازم است که این قدر وقت صرف این موضوع شود و یا این همه به آن فکر کنیم؟
در ایران از دیرباز و در نگاه سنتی تنبیه وجود داشته و حتی در گذشته تنبیه ها بسیار خشن بوده ولی تنبیه وتشویق به این صورت که این قدر مورد علاقه ی ما و به خصوص والدین جدید و تحصیلکرده ی امروزی است که چگونه تنبیه کنیم، چگونه تشویق کنیم و...... همه به این دلیل است که رویکرد حاکم بر فضای تعلیم و تربیت ما رویکرد رفتارگراست واین رویکرد بیشترین توجه را به حوزه ی تنبیه و تشویق دارد و بیش از صدسال است که رویکرد حاکم بر نظام آموزش و پرورش دنیاست و امروزه رویکرد غالب در آمریکاست، همچنین رویکرد غالب بر فضای تعلیم و تربیت ما از خانواده تا مدرسه حتی تا دانشگاه و سطح جامعه رفتارگرایی است، تنبیه و تشویق جایزه و پاداش. جایزه به خصوص از ویژگی های رویکرد رفتارگرایی است چون این رویکرد معتقد است که با محرک بیرونی می توان پاسخ گرفت و رفتارهای انسان پاسخی است به محرکهای بیرونی که دریافت می کند.
مثال بارز این عقیده آزمایش سگ پاوولف است، پاوولف یکی از نظریه پردازان مکتب رفتار گرایی است قفس اسکینز نیز از بزرگترین نظریه های رفتارگرایی است. رفتارگراها معتقدند که انسان به محرک بیرون پاسخ می دهد و واکنش نشان می دهد بنابراین باتغییر محرک می توانیم رفتار را عوض کنیم و تعلیم وتربیت حیوانات سیرک بر این اساس است واصولا رفتارگرایان در ابتدا نظریه هایشان را روی حیوانات آزمایش وتجربه می کردند مثل سگ پاوولف و موش قفس اسکینز که بسیار معروف است، بعد نتایج حاصله از این آزمایشات را به انسان تعمیم می دادند امروزه نظریه های جدیدی آمده است که در این مبحث نمی گنجد که بیان کنیم،اما همانطور که جوهره ی نظریه رفتارگراها این است که ما بامحرک های بیرونی می توانیم رفتار را تغییر دهیم، امروزه این نظریه ابطال شده و نظریات جدید معتقدند که ما نمی توانیم بامحرک رفتار انسان را تغییر دهیم چون رفتار انسان برپایه ی انتخاب است و انتخاب رفتار به دلیل نیازهای درونی اوست نه محرکهای بیرونی.
محرکهای بیرونی می تواند اجبار ایجاد کند و ما با اجبار نمی توانیم رفتار صحیح ایجاد کنیم بلکه با انتخاب می توانیم.امروزه نظریه انتخاب در مقابل نظریه اجبار است و نظریه انتخاب می گوید که انسان بر پایه ی نیازهای درونی اش انتخاب می کند تمام زندگی ما از تولد تا مرگ رفتار است واین رفتارها تماما بر مبنای انتخاب های ماست الان می بینیم که چقدر ما به محرکهای بیرونی می پردازیم.درک مقصر و مظلوم را به یاد دارید؟ هر دوی این درک ها به محرک بیرونی توجه دارند. نظریه اجبار از رویکرد رفتارگرایی می آید. ما کتابهایی را که مطالعه می کنیم ریشه آن ها را جستجو نمی کنیم بعد دچار تعارض می شویم. رویکرد رفتارگرایی برای اصلاح رفتار معتقد به محرکهای بیرونی است و ما هم متأسفانه امروزه به محرکهای بیرونی معتقدیم. (ادامه دارد...)
#نشست_تنبیه
@kanoonpormehr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام نام خداست💕
بنام خدا سلام💕
سلام به شما دوستان و عزیزان😊✋
كه وجودتون به گرمی روزهای
تابستان است🍀
سلامی به صفای قلبهای شما💞
که برای روزی سرشار از اميد
و صبحی شاد و زیبا
و پر از خیر و برکت میتپد💞
به امید صبح و روزی
سرشار از آرامش و مهربانی☕️💞🌸
#سلام_صبحتون__گلبارون
@kanoonpormehr
چهره ایی آرام و قلبی مثل طوفان داشتم
در فراق تو لبی مست و غزل خوان داشتم
#آذین_قانع
┈┈••✾•🌷🍃🌸🍃🌷•✾••┈┈
@kanoonpormehr
┈┈••✾•🌷🍃🌸🍃🌷•✾••┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلتنگی یعنی تو
✍فرزان راد
@kanoonpormehr
#آیات_و_روایات #احکام_خانواده
🔸 روایات دلالت کننده بر استقلال اقتصادی زن
▫️ رسول خدا (ص) مىفرمايد:
النَّاسُ مُسَلَّطُون عَلى امْوالِهِمْ.
مردم بر اموال خود تسلّط دارند.
▪️ الف و لامِ «الناس» براى دلالت بر عموميت و جنس مردم است و حكم آن شامل همه انسانها، اعم از زن و مرد، مىشود. بنابراين، زنان نيز از طريق عموم لفظ، داخل اين حكم هستند و آنان نيز همانند مردان صلاحيت مالكيت دارند و بر اموال خود مسلّطاند و نسبت به هر گونه تصرف در آن آزادند.
▫️ زراره مىگويد: امام باقر (ع) فرمود:
اذا كانَتِ امْرَأَةٌ مالِكَةَ امْرِها تَبيعُ وَ تَشْتَرى وَ تُعْتِقُ وَ تَشْهَدُ وَ تُعْطى مِنْ مالِها ما شاءَتْ فَانَّ امْرَها جائِزٌ
زمانى كه زن، (بالغ و رشيد و) مالكِ كارهايش شد، براى او مجاز است و مىتواند خريد و فروش كند، برده آزاد سازد، گواهى دهد و هر قدر كه بخواهد از اموالش به كسى ببخشد.
▪️ اين روايت بر اصل مالكيت و تصرفات مالى زن بالغ و رشيد دلالت دارد.
▫️ على بن ابىحمزه مىگويد: از امام صادق پرسيدم: زنى، حج واجب را انجام نداده است، ولى شوهرش به او اجازه نمىدهد و او را از رفتن به مراسم حج نهى كرده و خود به مسافرت رفته است. تكليف اين زن چيست؟
امام صادق (ع) پاسخ داد:
شوهر در حج واجب، بر زن خود حق طاعت ندارد؛ اگر خواست برود.
▪️ روشن است كه فرض سؤال راوى درباره حج واجب است كه مشروط به استطاعت است و لازمه استطاعت، مالكيت و استقلال اقتصادى است؛ زيرا غير مالك همچون برده و كنيز هيچ گاه مستطيع نمىشوند. علاوه بر آن، اجازه امام به اين زن براى انجام فريضه حج به معناى مجاز بودن وى به تصرف در اموالش است.
▫️ بنابراين، از آيات و روايات به دست مىآيد كه زن نيز همانند مرد صلاحيت مالكيت و اداره اموال خود را دارد و مىتواند هرگونه تصرفى در آنها بكند، بدون اينكه نيازى به اجازه گرفتن از كسى، حتى شوهرش داشته باشد.
▪️ زن، حق مالكيت دارد و مىتواند مالك شود. مالكيت، عبارت است از: اعتبار سلطه شخصى نسبت به چيزى؛ به گونهاى كه بتواند به هر شكلى در آن تصرف كند و آن را از دسترسى ديگران، مصون بدارد.
منبع؛ احكام اقتصادى خانواده، نعمت الله یوسفیان - صفحه 21
منابع و مآخذ در کتاب منبع موجودند
🆔 @kanoonpormehr
30.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_تربیتی🔰
💠 #شهید_بهشتی از زبان همسرش:
🌸🍀 به یاد ندارم در طول 29 سال زندگی مشترکمان، به من "تو " گفته باشد‼️ 😳
#سبک_زندگی_بزرگان
┏━━━🔸🔷🔸━━━┓
@kanoonpormehr
┗━━━🔸🔷🔸━━━┛
1399-03-24-ShibahatJamiyatOstadMortezaMosavii.mp3
3.79M
#نکته_تربیتی
#فایل_صوتی
🔴 بررسي شبهات #افزايش_جمعيت - جلسه اول
♻️ استاد سيدمرتضي موسوي
┏━━━🔸🔷🔸━━━┓
@kanoonpormehr
┗━━━🔸🔷🔸━━━┛
#آقایان_بدانند
یکی از علتهای #پرخاشگری خانمها، کمبود محبت از طرف همسرشان هست.
نبود محبت آسیبهای زیادی بر نهاد خانواده خواهد گذاشت که آقایون باید اهتمام بیشتری نسبت به این مسأله داشته باشند.
محبت خود را بیشتر کنید تا آرامش بیشتری در خانه حاکم شود.
@kanoonpormehr
#تربیت_فرزند
❣اگر فرزندان محبت بین والدینشان را ببینند قطعا در یک محیط امن پرورش پیدا می کنند واز روحیه و شخصیت سالم تری برخوردار می شوند
❣این فرزندان به راحتی می توانند از رفتار والدینشان الگوبرداری کنند
@kanoonpormehr
*بسم الله الرحمن الرحیم*
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
*اللهم صلی علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم*
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
*•┈┈••✾❀علوم قرآنی۲❀✾••┈┈•*
*الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ أُوْلَئِكَ مُبَرَّؤُونَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ (26)*
《سوره نور》
زنان پليد سزاوار مردان پليدند ومردان پليد سزاوار زنان پليد، زنان پاك براى مردان پاكند و مردان پاك براى زنان پاك. آنان از آنچه درباره شان مى گويند منزّهند و براى آنان مغفرت و روزى نيكويى است.
______________
📘نکته ها
اين آيه يك اصل كلّى را مطرح مى كند كه در انتخاب همسر بايد دقّت كرد و اصل را بر ايمان و پاكدامنى گذاشت، نه زيبايى و ثروت. بنابراين معناى آيه اين نيست كه اگر مردى يا زنى خوب بود حتماً همسرش نيز خوب بوده و مشمول مغفرت و رزق كريم شود، زيرا قرآن، ملاك ورود در بهشت را ايمان و تقوا و عمل صالح مى داند و لذا با اينكه حضرت نوح و لوط، طيّب بودند، امّا همسرانشان از خبيثات و دوزخى اند.
كلمه ى «طيّب» به معناى دلپسند و مطلوب است و در قرآن در توصيف مال، ذرّيه، فرزند، كلام، شهر، همسر، غذا و رزق، مسكن، درخت و تحيّت آمده است و در مقابل آن كلمه ى «خَبيث» است كه آن هم براى مال، انسان، همسر، سخن، عمل و شجره به عنوان وصف مطرح شده است.
اين آيه را چند نوع مى توان معنا كرد:
الف: با توجّه به آيات قبل كه درباره ى تهمت به زنان پاكدامن و ماجراى افك بود و با توجّه به جمله ى: «مبرّئون ممّا يقولون»، معناى آيه اين باشد كه كلمات خبيث، مثل تهمت و افترا، شايسته افراد خبيث و سخنان پاك، شايسته ى افراد پاك است و مردم پليد، سخن زشت مى گويند و مردم پاك، سخنان پاك مى گويند.
ب: ممكن است مراد آيه بيان يك حكم شرعى باشد كه ازدواج پاكان با ناپاكان ممنوع است. نظير آيه اوّل همين سوره كه فرمود: «الزّانى لايَنكح الاّ زانية» مرد زناكار جز زن زناكار را به همسرى نگيرد، همان گونه كه روايتى از امام باقرعليه السلام اين معنا را تأييد مى كند.(39)
ج: ممكن است مراد آيه همسويى فكرى، عقيدتى، اخلاقى وبه اصطلاح هم شأن و هم كفو بودن همسر باشد. يعنى هر كس بطور طبيعى به سراغ همفكر خود مى رود.
ناريان مر ناريان را جاذبند
نوريان مر نوريان را طالبند
در قرآن، براى رزق اوصافى ذكر شده است از جمله:
«رزقاً حسنا»(40)، روزيى نيكو و پاكيزه.
«رزقٌ كريم»(41)، روزيى بزرگوارانه و ارجمند.
«و كلوا ممّا رَزَقكم اللّه حلالاً طيّبا»(42)، از آنچه خدا روزيتان كرده، از حلال و پاكيزه اش بخوريد.
«يَرزُقه من حيث لايَحتسب»(43)، او را از راهى كه گمان نمى برد، روزى مى دهد.
«يُرزَقون فيها بغير حساب»(44) در بهشت، بى حساب روزى داده شوند.
-----
39) تفسير مجمع البيان.
40) نحل، 67.
41) انفال، 4.
42) مائده، 88.
43) طلاق، 3.
📋پیام ها
- طبع افراد پليد چنين است كه به سراغ پليدى ها مى روند، برخلاف افراد پاك طينت كه به سراغ خوبى ها مى روند. «الخبيثيات للخبيثين... الطيّبات للطيّبين»
- بهره گيرى از نعمت ها و طيّبات، حقّ اهل ايمان است. «والطّيّبات للطّيبّين»
- سالم ماندن نسل هاى پاك، از توصيه هاى قرآن است. «والطيّبات للطّيبّين»
- حمايت از پاكدامن ها لازم است. «اولئك مبرؤن ممّا يقولون»
- معنويّات بر ماديّات مقدّم است. (در قرآن هر جا عبارت «رزق كريم» آمده، قبلش عبارت «لهم مغفرة» آمده است.)
_______________