May 11
بسم الله الرحمن الرحیم
أَلسَّلامُ عَلى مَنْ جَعَلَ اللهُ الشّـِفآءَ فی تُرْبَتِهِ أَلسَّلامُ عَلى مَنِ الاْجابَـهُ تَحْتَ قُـبَّـتِهِ
گفتند این قبیله گره باز می کند
چه باز کردنی که گرفتارتر شدیم؟
کاری نمی کنیم ولی مزد می دهی
هر وقت آمدیم بدهکارتر شدیم
📖 ملائکه هيجان ندارند و تغيير در آنها راه ندارد، زيرا آنها عقل محضاند، ولی وقتی به جريان امامحسين علیه السلام میرسند، بیتاب میشوند و فقط اين جريان است که میتواند ملائکه را اينطور به هم بريزد.
السَّلاَمُ عَلَى يَعْسُوبِ الْإِيمَانِ وَ مِيزَانِ الْأَعْمَالِ وَ سَيْفِ ذِي الْجَلاَلِ السَّلاَمُ عَلَى صَالِحِ الْمُؤْمِنِينَ وَ وَارِثِ عِلْمِ النَّبِيِّينَ الْحَاكِمِ فِي يَوْمِ الدِّينِ
قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ صلوات الله علیه:
انا الذي ولايتي ولاية الله
ولایت کلیه ص۱۲۸
«...أَلَا وَ إِنِّي فِيكُمْ أَيُّهَا النَّاسُ كَهَارُونَ فِي آلِ فِرْعَوْنَ، وَ كَبَابِ حِطَّةٍ فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ، وَ كَسَفِينَةِ نُوحٍ فِي قَوْمِ نُوحٍ، و إِنِّي النَّبَأُ الْعَظِيمُ وَ الصِّدِّيقُ الْأَكْبَر. » الكافي، ج۱۵، ص۹۰
انت مولا و انا... هرچه صلاحست علی
طرز گفتارِ دعارا، نجفت ریخت بهم
دست دل می زنم به دامانت
می سرایم برای چشمانت
ای که رحمت شبیه به باران
می چکد از میان دستانت
عین آبی و من کویرترین
تشنه ی قطره های بارانت
نظری ای جناب بسم الله
تا شوم آشنای قرآنت
من کیم تا فدائیت باشم
جان عالم فدای سلمانت
عجزالواصفون عن صفتک
ما عرفناک حق معرفتک
وَ عَنْ زَيْنِ اَلْعَابِدِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: ضَمَّنِي وَالِدِي عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِلَى صَدْرِهِ يَوْمَ قُتِلَ وَ اَلدِّمَاءُ تَغْلِي وَ هُوَ يَقُولُ يَا بُنَيَّ اِحْفَظْ عَنِّي دُعَاءً عَلَّمَتْنِيهِ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا السَّلاَمُ وَ عَلَّمَهَا رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ عَلَّمَهُ جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي اَلْحَاجَةِ وَ اَلْهَمِّ وَ اَلْغَمِّ وَ اَلنَّازِلَةِ إِذَا نَزَلَتْ وَ اَلْأَمْرِ اَلْعَظِيمِ اَلْفَادِحِ قَالَ اُدْعُ:
بِحَقِّ يس وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ، وَبِحَقِّ طهٰ وَالْقُرْآنِ الْعَظِيمِ، يَا مَنْ يَقْدِرُ عَلَىٰ حَوائِجِ السَّائِلِينَ، يَا مَنْ يَعْلَمُ ما فِي الضَّمِيرِ، يَا مُنَفِّساً عَنِ الْمَكْرُوبِينَ، يَا مُفَرِّجاً عَنِ الْمَغْمُومِينَ، يَا راحِمَ الشَّيخِ الْكَبِيرِ، يَا رازِقَ الطِّفْلِ الصَّغِيرِ، يَا مَنْ لَا يَحْتاجُ إِلَى التَّفْسِيرِ، صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَافْعَلْ بِي كَذا وَكَذا.
دعایی است که به حضرت سجاد(علیهالسلام) تعلیم فرمودند، زمانی که ایشان را به سینه خود چسباند درحالیکه از بدن مبارکشان خون میجوشید و این دعا را برای حاجت و نیاز مهم و اندوه و بلای سخت و امر بزرگ دشوار میخوانند
سلوة الحزين (الدعوات) , جلد۱ , صفحه۵۴
عنوان باب : اَلْبَابُ اَلْأَوَّلُ فصل في ألح الدعاء و أوجزه
خوردن مقداری تربت سیدالشهداء علیه السلام در روز اول ماه قمری سفارش شده است.
🔸موقع برداشتن و خوردن تربت این دعاها را بخوانید:
۱- اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذِهِ التُّرْبَةِ وَ بِحَقِّ مَنْ حَلَّ بِهَا وَ ثَوَی فِیهَا وَ بِحَقِّ جَدِّهِ وَ أَبِیهِ وَ أُمِّهِ وَ أَخِیهِ وَ الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ وَ بِحَقِّ الْمَلائِکَةِ الْحَافِّینَ بِهِ إلّا جَعَلْتَهَا شِفَاءً مِنْ کُلِّ دَاءٍ وَ بُرْءاً مِنْ کُلِّ مَرَضٍ وَ نَجَاةً مِنْ کُلِّ آفَةٍ وَ حِرْزاً مِمَّا أَخَافُ وَ أَحْذَرُ
۲- تلاوت سوره قدر
۳- بِسْمِ الله وَ بِالله اَللّهُمَّ اجْعَلْهُ رِزْقا واسِعا وَ عِلْما نافِعا وَ شِفاءً مِنْ کُلِّ داءٍ اِنَّکَ عَلى کُلِّ شَىْءٍ قَدیرٌ
خوردن تربت اباعبدالله علیه السلام در اول هر ماه بسیاری از زمینه های انحراف را از سر راه مومن کنار میزند.
نماز استغفار:
عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: إِذَا رَأَيْتَ فِي مَعَاشِكَ ضِيقاً وَ فِي أَمْرِكَ اِلْتِيَاثاً فَأَنْزِلْ حَاجَتَكَ بِاللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ لاَ تَدَعْ صَلاَةَ اَلاِسْتِغْفَارِ وَ هِيَ رَكْعَتَانِ تَفْتَتِحُ اَلصَّلاَةَ وَ تَقْرَأُ اَلْحَمْدَ وَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ مَرَّةً وَاحِدَةً فِي كُلِّ رَكْعَةٍ ثُمَّ تَقُولُ بَعْدَ اَلْقِرَاءَةِ أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ خَمْسَ عَشْرَةَ مَرَّةً ثُمَّ تَرْكَعُ فَتَقُولُهَا عَشْراً عَلَى هَيْئَةِ صَلاَةِ جَعْفَرٍ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ يُصْلِحُ اَللَّهُ لَكَ شَأْنَكَ كُلَّهُ.
مکارم الأخلاق , جلد۱ , صفحه۳۲۸
عنوان باب : الباب العاشر في الأدعية و ما يتعلق بها و هو خمسة فصول الفصل الرابع في نوادر من الصلوات صلاة الاستغفار
از نبى اكرم(صلّى اللّه عليه و آله):چون روزى تو كم شود و كارت به پراكندگى گرايد حاجتت را بدرگاه حق ببر و نماز استغفار را ترك مكن،و نماز استغفار دو ركعت است در هر ركعت حمد و « إِنّٰاأَنْزَلْنٰاهُ » را بخوان و بعد از قرائت 15 بار بگو: (استغفر الله). و بعد بركوع كه رفتى آن را ده بار بگو و مثل نماز جعفر نماز را تمام كن كه همه كارهايت ان شاء الله با صلاح آيد.
📎طریقه خواندن نماز استغفار
در هر رکعت حمد و سوره قدر را بخوان و
بعد از قرائت، 15 بار بگو: «استغفر الله»
و بعد به رکوع که رفتي آن را ده بار بگو
از رکوع بلند شدی ده مرتبه،
به سجده رفتی ده مرتبه،
بین دو سجده ده مرتبه،
در سجده دوم ده مرتبه،
و بعد از سجده دوم هم ده مرتبه،
و رکعت دوم نیز مثل رکعت اول اقامه شود.
منتخب ادعیه از مهج الدعوات_230414_030808.pdf
10.85M
منتخب ادعیه از مهج الدعوات و منهج العبادات (رضی الدین ابی القاسم علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن طاووس الحسنی الحسینی)
نماز جعفر طیار به صورتِ دو نماز دو رکعتی با دو تشهد و سلام مستقل به ترتیب ذیل خوانده میشود.
در ابتدای نماز، نیت نماز جعفر طیار کرده و:
در رکعت اول بعد از حمد سوره «اذا زلزلت»
در رکعت دوم پس از حمد سوره عادیات
در رکعت سوم پس از حمد سوره نصر
و در رکعت چهارم پس از حمد «قل هو الله احد» خوانده میشود.
در هر یک از رکعتها بعد از حمد و سوره، ۱۵ مرتبه ذکر تسبیحات اربعه «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکبَرُ» و در رکوع هر رکعت همین ذکر ده مرتبه و پس از سر برداشتن از رکوع ده مرتبه و در سجده هر رکعت ده مرتبه و هنگام برداشتن سر از سجدهها نیز ده مرتبه این ذکر گفته میشود که در هر رکعت ۷۵ بار و در مجموع ۳۰۰ بار تکرار میشود.
سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکبَرُ
پس از قرائت حمد و سوره ۱۵ مرتبه
در رکوع ۱۰ مرتبه
هنگام ایستادن پس از رکوع ۱۰ مرتبه
در سجده اول ۱۰ مرتبه
پس از سجده اول ۱۰ مرتبه
در سجده دوم ۱۰ مرتبه
پس از سجده دوم ۱۰ مرتبه
مستحب است در سجده دوم رکعت دوم، بعد از تسبیحات بگوید:
سُبْحانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَالْوَقارَ، سُبْحانَ مَنْ تَعَطَّفَ بِالْمَجْدِ وَتَكَرَّمَ بِهِ، سُبْحانَ مَنْ لَايَنْبَغِى التَّسْبِيحُ إِلّا لَهُ، سُبْحانَ مَنْ أَحْصىٰ كُلَّ شَىْءٍ عِلْمُهُ، سُبْحانَ ذِى الْمَنِّ وَالنِّعَمِ، سُبْحانَ ذِى الْقُدْرَةِ وَالْكَرَمِ، اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِمَعاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِكَ، وَمُنْتَهَى الرَّحْمَةِ مِنْ كِتابِكَ، وَاسْمِكَ الْأَعْظَمِ وَكَلِماتِكَ التَّامَّةِ الَّتِى تَمَّتْ صِدْقاً وَعَدْلاً، صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَيْتِهِ، وَافْعَلْ بِى كَذا وَكَذا(سپس حاجتهایش را بگوید.)
پس از نماز دستها را بلند کرده و خدا را اینگونه بخواند:
«یا رَبِّ یا رَبِّ یا رَبِّ...» تا نفس قطع شود
«یا رَبّاهُ یا رَبّاهُ یا رَبّاهُ...» تا نفس قطع شود
«رَبِّ رَبِّ رَبِّ...» تا نفس قطع شود
«یا اَللّهُ یا اَللّهُ یا اَللّهُ...» تا نفس قطع شود
«یا حَیُّ یا حَیُّ یا حَیُّ...» تا نفس قطع شود
«یا رَحیمُ یا رَحیمُ یا رَحیمُ...» تا نفس قطع شود
«یا رَحمانُ یا رَحمانُ یا رَحمانُ...» هفت مرتبه
«یا اَرحَمَ الرّاحِمینَ» هفت مرتبه
سپس بگوید:
اَللَّهُمَّ إِنِّي أَفْتَتِحُ الْقَوْلَ بِحَمْدِكَ وَ أَنْطِقُ بِالثَّنَاءِ عَلَيْكَ وَ أُمَجِّدُكَ وَ لاَ غَايَهَ لِمَدْحِكَ وَ أُثْنِي عَلَيْكَ وَ مَنْ يَبْلُغُ غَايَهَ ثَنَائِكَ وَ أَمَدَ مَجْدِكَ وَ أَنَّي لِخَلِيقَتِكَ كُنْهُ مَعْرِفَهِ مَجْدِكَ وَ أَيَّ زَمَنٍ لَمْ تَكُنْ مَمْدُوحاً بِفَضْلِكَ مَوْصُوفاً بِمَجْدِكَ عَوَّاداً عَلَي الْمُذْنِبِينَ بِحِلْمِكَ تَخَلَّفَ سُكَّانُ أَرْضِكَ عَنْ طَاعَتِكَ فَكُنْتَ عَلَيْهِمْ عَطُوفاً بِجُودِكَ جَوَاداً بِفَضْلِكَ عَوَّاداً بِكَرَمِكَ يَا لاَ إلَهَ إلاَّ أَنْتَ الْمَنَّانُ ذُو الْجَلاَلِ وَ الإِْكْرَامِ
💠 شیوهی دوم که از اهلبیت به ما رسیده است، آنهایی که خیلی طاقت شیوه سخت را ندارند، این مدل را انجام بدهند. چهار رکعت را بخوانند، در دو رکعت اول حمد و زلزال، حمد و عادیات، در دو رکعت دوم حمد و نصر، و حمد و قل هوالله را بخوانند. بعد از نماز بنشینند و ۳۰۰ مرتبه تسبیحات را بخوانند. این شاید راحتتر باشد و بعد آن دعاها را هم بخوانند.
💠 شیوه سوم که از امام رضا (علیهالسّلام) به ما رسیده، این است که نماز شب را با نماز جعفر طیار ترکیب کنیم. نماز شب بدین صورت است: چهار تا دو رکعت نافلهی شب، دو رکعت نافله شفع و یک رکعت وتر است. امام رضا (علیهالسّلام) فرمودند در آن چهار تا دو رکعتی که نماز نافلهی شب هست، دو رکعت دوم و دو رکعت سوم را نماز جعفر طیار بخوانید. یعنی درواقع دو رکعت دوم و سوم نماز جعفر طیار خوانده بشود، که آن مدلی که تسبیحاتش بعد از نماز خوانده بشود. این سه حالتی که عرض کردم نماز جعفر طیار خوانده میشود.
🔸نکته:نماز جعفر طیار سوره مخصوصی ندارد ولی بهتر است رکعت اول بعد از حمد سوره زلزال،دوم العادیات،سوم نصر و چهارم توحید خوانده شود.
در ماده حمّى از سفينة البحار روايت شده است. آن حديث اين است كه امام حسن عليه السلام بيمار شد و درد او شديد گرديد، حضرت فاطمه صلوات اللّه عليها او را به حضور رسول اللّه (ص) آورد و به او درباره فرزندش استغاثه كرد، جبرئيل عليه السلام نازل شد و گفت خداوند بر تو سورهاى نازل نكرد مگر اينكه در او حرف «فا» است و هر «فا» آفت است مگر سوره حمد كه در آن «فا» نيست. پس قدحي از آب بخواه و بر آن چهل بار سوره حمد بخوان سپس آن آب را بر امام حسن بريز، پيغمبر آن چنان كرد و امام حسن شفا يافت كه گويى از بند رهايى يافت. از اين گونه روايات در بيان اسرار حروف بسيار است.
📗علامه حسن زاده آملی، ممد الهمم در شرح فصوص الحكم، ص: 574