eitaa logo
کسب و کار اسلامی کاردینو
1.2هزار دنبال‌کننده
35 عکس
1 ویدیو
12 فایل
✳️اطلاع رسانی ها و محتواهای مربوط به دوره در این کانال بارگزاری می‌شود✳️ آی دی جهت پاسخگویی به سوالات شما: @Aamin14
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀شکل‌های مختلف موضوع عقد 🔸عین خارجی: کالایی که موضوع عقد است وجود خارجی دارد. 🔸کلی در معین: کالایی که وجود خارجی دارد و اجمالاً هم نوع و خصوصیات آن مشخص است، اما میان تعداد زیادی کالای مثل هم مورد معامله قرار می‌گیرد. مثل ماشین‌های زیادی که در یک انبار وجود دارند. 🔸کلی در ذمه: مال مورد معامله هنگام قرارداد وجود ندارد، اما نوع، ویژگی‌ها و مقدار کالا مشخص بوده و شخص فروشنده تحویل آن را در زمان مشخص به عهده می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال فردی قبل از اینکه گندم بکارد، محصول خود را می‌فروشد. | عضو شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/690750208C8ec486f872
⁉️در قوانین عمومی معاملات بیان شد که شخص باید کالا باشد تا بتواند آن را معامله کند امروزه در ها با وجود عدم مالکیت، کالاها مورد معامله قرار می‌گیرند؟! 💻توضیح بازار : در بازار دراپ‌شیپینگ، پلتفرم‌ها به جای هزینه‌های انبارداری و تولید، کالاها را مستقیماً از تولیدکننده به مصرف‌کننده ارائه می‌دهند، بدون اینکه خود آنها انبار یا تولیدی داشته باشند. در اینجا، از روش دراپ‌شیپینگ استفاده می‌شود و کالاها در پلتفرم قرار داده شده و فروخته می‌شوند. اینجا پلتفرم به شما کالا را به صورت مستقیم می‌فروشد لذا این باعث می شود که مسئله مالکیت در این حالت وجود نداشته باشد چون پلتفرم مالک کالا نیست و آن را مستقیما به فروش می‌رساند 🌀اما در غیر دراپ‌شیپینگ ها پلتفرم هایی که عنوان می کنند صرفا به صورت واسطه هستند معاملات آنها مانعی ندارد مثل پلتفرم باسلام و دیجی کالا که به عنوان واسطه برای غرفه دارها و مغازه ها کالاها را به فروش میرساند 💡و اما راه حل برای معاملات دراپ‌شیپینگ ها با رجوع به بحث انواع معاملات کلی فی الذمه، کلی فی المعین و عین خارجی حل می‌شود 🔰توضیح راه حل: اگر در معامله اظهار کنید که معامله به صورت انجام می‌شود و پلتفرم مالک عین نیست معامله صحیح می‌شود ؛ در معاملات کلی فی الذمه، وجود مالکیت عین مهم نیست و صراحتاً باید اعلام شود که کالا به صورت کلی فی الذمه تحویل می‌شود. این موضوع باید با وضوح بیان شود. از این جهت، در بازار دراپ‌شیپینگ، مالکیت عینی اهمیتی ندارد و در صورت معامله کلی فی الذمه، قابل قبول است و اما به صورت عینی دچار اشکال خواهد بود
❌ مسئله بعدی معاملات در دراپ شیپینگ : در صورت معامله کالاهای دست دوم که عینیت آنها مهم است، این حالت قابل اجرا نیست و نمی شود به صورت آنها را معامله کرد بدین ترتیب، در معاملات در فضای ، می‌توانید از مبحث کلی فی الذمه استفاده کرده و مسئله مالکیت را حل نمایید، اما در صورت معاملات بر روی کالاهای دست دوم، این امکان وجود ندارد. | عضو شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/690750208C8ec486f872
🔰احکام عمومی و مسائل مربوط به عقود(1) 💢 تقسیمات عقد عقد به لحاظ‌های مختلف تقسیمات متفاوتی دارد: ▫️ عقد صحیح و غیرصحیح ▪️ عقد اصالتی، وکالتی، فضولی، إذنی ▫️مطلق و مشروط ▪️ لازم و جایز ▫️ انتفاعی و غیرانتفاعی | عضو شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/690750208C8ec486f872
🔰احکام عمومی و مسائل مربوط به عقود(1) 🌀تقسیم اول: عقد صحیح و غیرصحیح 🔻عقدی که ارکان و شرایط آن به طور کامل فراهم باشد، عقد صحیح است. همچنین عقدی که یک یا چند رکن از ارکان آن فراهم نبوده یا خلل و خدشه‌ای در آن‌ها وجود داشته باشد، صحیح نمی‌باشد. 🔻چنانچه عقد صحیح باشد، آثاری بر آن مترتب می‌شود. به‌عنوان‌مثال، یکی از آثار عقد؛ انتقال مالکیت مال از فروشنده به خریدار و انتقال مالکیت بها از خریدار به فروشنده در بیع است. اگر عقد بیع صحیح باشد، انتقال مالکیت صورت می‌گیرد؛ اما اگر صحیح نباشد، اثر عقد متوقف می‌شود. 🔻مثلاً اگر عقد نسیه بین دو طرف انجام شود و گوشی موبایل رد و بدل شود؛ ولی فروشنده بگوید من قیمت روز را می‌خواهم و بعداً که قیمت بالا رفت، باید آن قیمت پرداخته شود، در این صورت چون در نسیه شرط است که مدت نسیه و قیمت جنس نسیه‌ای مشخص باشد، این معامله باطل است. زیرا نمی‌توان قیمت را معلق بر آینده نمود؛ چراکه قیمت در زمان آینده مشخص نیست. | عضو شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/690750208C8ec486f872
🚘در بازار خودرو ایران، یکی از مشکلاتی که مشتریان همواره با آن مواجهند، تغییرات یک‌طرفه در قراردادها و تحویل خودروهاست. ایران‌خودرو و سایپا به عنوان خودروسازان کشور، گاهی اوقات به جای خودرویی که مشتری ثبت‌نام کرده، یک مدل متفاوت تحویل می‌دهد و این در حالی است که در شرایط قرارداد هیچ اشاره‌ای به چنین تغییراتی نشده است. بسیاری از مشتریان مجبور به پذیرش این تغییرات هستند، چرا که در غیر این صورت نوبت و سهیمه خود را از دست خواهند داد. 🚙کرمان موتور یکی دیگر از بنگاه‌های خودروسازی، شرط پرداخت جریمه رو در صورت تاخیر در پرداخت کالا از قرارداد حذف کرده، در حالیکه اگر مشتری نسبت به پرداخت اقساط خرید ماشین، تاخیر کند، جریمه بالایی نسبت به تاخیر پرداخت اقساط باید پرداخت کند. شاید از نظر فقهی بتوان گفت مشتریان خودرو با نوعی اضطرار در بیع مواجهند که به خاطر انحصاری بودن خودروسازی، مجبورند به خاطر از دست نرفتن سهیمه‌شان، خودشان را با شرایط جدید وفق بدهند. 📜امام خمینی (ره) با استناد به قاعده نفی عسر و حرج، این گونه قراردادهای اضطراری را زمانی که به ایجاد عسر و حرج منتهی می‌گردد، در خصوص میزان زاید بر مبلغ اولیه‌ای که شرکت خودروسازی می‌گیرد، باطل می‌دانند. 🔍از اینرو شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان باید نقش پررنگ‌تری در نظارت بر قراردادهای خودروسازان ایفا کنند. شورای رقابت نه تنها باید به قیمت‌گذاری صحیح خودروها نظارت داشته باشد، بلکه باید با دقت بیشتری روی شرایط قراردادها نیز کنترل داشته باشد تا مشتریان از تغییرات یک‌طرفه در تحویل خودروها، مانند تغییر مدل یا شرایط پرداخت، در امان باشند.
🔰احکام عمومی و مسائل مربوط به عقود(1) 🌀تقسیم دوم: عقد اصالتی، وکالتی، فضولی و إذنی 🔸عقد اصالتی را خود طرفین انجام می‌دهند. 🔸عقد وکالتی به این معناست که یک یا دو طرف وکیل باشند. 🔸عقد فضولی به معنای این است که شخص بدون اینکه وکالتی داشته باشد چیزی را به‌جای دیگری معامله کند. عقد فضولی به‌خودی‌خود باطل نیست، بلکه عقد متزلزل است و صحت آن منوط به اجازه فرد است. بله اگر مالک اجازه ندهد، عقد باطل است. 🔸عقود إذنی، بر عقدهایی اطلاق می‌شود که در آن‌ها تعهد و التزام وجود ندارد؛ بلکه تحقق و بقای آن‌ها تنها در گرو إذن است و با برداشته‌شدن إذن، آن عقود نیز به هم می‌خورند. ودیعه، عاریه و وکالت غیرعقدی از این قبیل‌اند. 💢 از ثمرات عقود می‌تواند به تفاوت وکالت إذنی و عهدی اشاره کرده‌اند که وکالت عهدی متوقف بر ایجاب و قبول با شرایطی خاص است. از جمله احکام این نوع وکالت آن است که هرگاه وکیل در متعلق وکالت خود تصرف کند؛ مثلاً آن را بفروشد و از برکناری خود توسط موکّل آگاه نباشد، تصرّفش باطل نخواهد بود. | عضو شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/690750208C8ec486f872
جایگاه بدهی در تامین مالی.pdf
80.4K
💢فایل "جایگاه بدهی در تامین مالی" به بررسی نقش کلیدی بدهی به‌عنوان یکی از ارکان اصلی تأمین مالی کسب‌وکارها در سیستم‌های اقتصادی مدرن می‌پردازد. ابزارهایی مانند وام و اوراق بدهی، نقدینگی را فراهم می‌کنند، در حالی که نیاز به بررسی عمیق‌تر از منظر شرعی برای درک کامل آن‌ها حس می‌شود. 🌀این فایل طرح بحثی است برای ورود دقیق تر به مسئله بدهی در نظام اقتصادی کنونی که از این به بعد در مورد این پرونده بیشتر مطالب قرار داده می شود. | عضو شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/690750208C8ec486f872
🔰احکام عمومی و مسائل مربوط به عقود(1) ✅تقسیم سوم عقود : عقد مطلق و مشروط 🔺عقد مطلق به عقدی گفته می‌شود که شرطی ندارد. 🔺مشروط هم به معنای قراردادن شروطی در ضمن عقد به نفع یکی از طرفین یا فرد ثالث است. 💢محدودیت‌های شرایط ضمن عقد: 🔹شرط می‌بایست فی‌نفسه مشروع و جایز باشد؛ بنابراین نمی‌توان با قراردادن شرط ضمن عقدی، امر حلالی را حرام نمود یا بالعکس. 🔸قدرت بر انجام شرط باید وجود داشته باشد. بدین معنا که آنچه مشروطٌ‌علیه ملتزم به انجام آن براى مشروطٌ‌له شده، بايد شدنی باشد. به طور مثال آیت‌الله مکارم مهریه زیاد را صحیح نمی‌داند؛ چون پرداختش مقدور نیست. 🔹شروط باید غرض عقلایی داشته باشد. بدين معنى كه شرط بايد از شروطى باشد كه در نزد عقلا ارزشمند و مفيد باشد، اگر چه اين شرط باعث افزايش مالى نگردد يا اينكه در مقابل اين شرط، مالى قرار نگيرد. 🔸شرط نبايد مخالف كتاب و سنّت باشد. بدين صورت كه شخص ملتزم به امرى نشود كه آن امر مخالف با آنچه كه در كتاب و سنّت ثابت است، باشد. چنانچه حكمى در كتاب و سنّت ثابت و يقينى است، لكن شخص بر خلاف آن حكم، شرط مى‌نمايد، خواه اين حكم تكليفى باشد يا وضعى، مردود است. 🔹شرط نباید مجهول باشد. اگر طرفين، شرط مجهولى را در معامله قرار دهند مثل‌اینکه طرفين زمان مجهول و نامعلومى را در معامله شرط كنند، اين شرط چنانچه باعث مجهول‌شدن ثمن يا مثمن گردد، باطل است. 🔸شرط نبايد با مقتضاى عقد مخالف باشد. يعنى شرط نبايد با چيزى كه عقد به دليل آن واقع شده و ماهيت عقد را تشكيل مى‌دهد، منافات داشته باشد. مثل‌اینکه در بیع شرط شود ملکیت به مشتری منتقل نشود. 🔹شرط می‌بایست در قالب قرارداد و در متن آن ذکر گردد. 🌀تبصره: برخی از شروط خود عقد را باطل می‌کند مثل‌اینکه شرط مجهول باشد و برخی از شروط عقد را باطل نمی‌کند؛ بلکه خود این شرط باطل است مثل شروطی که مخالف قرآن و سنت باشد. | عضو شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/690750208C8ec486f872
🌀«دین» در اقوال فقها: 💢امام خمینی (ره) در تحریرالوسیله می‌فرماید: «دين، مالى است كلى، كه در ذمّۀ شخصى براى شخص ديگر به سببى از اسباب، ثابت است و به كسى كه ذمه‌اش به آن مشغول (و بدهكار) است، «مديون و مدين»، و به ديگرى (كه طلبكار است) «دائن و غريم» گفته مى‌شود و سبب آن يا قرض‌کردن است، و يا امور اختيارى ديگرى است؛ مانند اين كه آن مال كلى در سَلَم، مبيع و يا در نسيه، ثمن و يا در اجاره، اجرت و يا در ازدواج، صداق و يا در خلع، عوض قرار داده شود و غير اينها و يا (سبب آن) امور غیراختیاری و قهرى است؛ كما اين كه در موارد ضمانات و نفقۀ زوجۀ دائم و مانند اينها است و دين احكام مشتركى دارد، و احكامى (هم) كه اختصاص به قرض و وام دارد». 💢همچنین تعریفی مشابه با امام خمینی ره توسّط فقهای متأخر همچون آیات عظام فاضل لنکرانی ، سیستانی و سبزواری ارائه شده است و در مجموع در کلام فقها دین به معنای هرگونه مالی دانسته شده که بر عهده شخصی می‌آید و اسباب ایجاد آن اعم از معاملات سلف یا نسیه یا عقد قرض یا برخی اسباب قهریه همچون ضمانات است | عضو شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/690750208C8ec486f872
💢نسبت دین و قرض در ادله‌ی شرعی ازآنجا که ممکن است در تحلیل و فهم ادله شرعی بین دین و قرض خلط صورت بگیرد بررسی تفاوت این دو لغت طبق آنچه که گذشت ضروری به نظر می‌رسید. 🌀دین آن چیزی است که بر ذمّه فردی برای شخص دیگری باشد و هر چند که مطابق نظر مشهور دین تنها شامل کلّی بر ذمّه می‌شود، اما برخی فقها، عین بر ذمّه را نیز داخل در دایرة دِین می‌دانند. 🔰از نکات مورد اتّفاق فقها و مستنبط از آیات و روایات این است که دین اعم از قرض است و اسباب ایجاد آن علاوه بر قرض، عوامل اختیاری و قهری دیگری نیز هستند. البته ازآنجاکه در این گفتار به بررسی جایگاه دین در مبادلات مالی آگاهانه و اختیاری افراد از نگاه اسلام می‌پردازیم، لذا تنها آن دیونی مدّ نظرند که مسبب از عوامل اختیاری‌اند که قرض و عقود مبادله‌ای نیز جزء آن‌هاست. | عضو شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/690750208C8ec486f872
🔰احکام عمومی و مسائل مربوط به عقود(1) 🔻اقسام شرط🔻 🌀تقسیم شرط از حیث ارتباط با عقد 🔸شروط ابتدايى‌ شروط ابتدايى شروطى هستند كه در متن عقد ذكر نشده، بلكه تعهدات و التزاماتى هستند كه بدون اينكه عقدى به دنبال آن بيايد يكى از طرفين معامله براى ديگرى مى‌كند و مشهور فقها حكم به عدم التزام این‌گونه شروط می‌دهند. 🔸شروط ضمن عقد‌ شروطى هستند كه در ضمن عقد لازم است ذكر شوند. این قسم شروط معروف به شروط ضمن عقد هستند و دلیل «المومنون عند شروطهم» حتماً شامل این قسم می‌گردد. 🔸شروط تبانى‌ شروطى هستند كه قبل از عقد بر آن تبانى و توافق صورت‌گرفته و عقد بر اساس آن بنا شده است بدون آنکه این شرط را به هنگام انشای عقد، در ضمن آن بیان کنند. صحت این قسم از شروط نزد فقها محل اختلاف است. | عضو شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/690750208C8ec486f872