گلدسته- 16 اسفند- ضرر به بدن.mp3
2.58M
برنامۀ گلدسته- 16 اسفند 1401
موضوع: حکم ضرر به بدن به واسطۀ تغییر در ظاهر بدن
اگر شخصی با نگاه به ساعت و امثال آن و با وجود اطمینان به اینکه هنوز وقت اذان نشده، سحری خورده باشد و بعد معلوم شود صبح شده بوده و برای مثال ساعت خراب بوده است، طبق نظر آیتالله سیستانی روزۀ او باطل و فقط قضای روزه بر او واجب است و کفاره ندارد و البته باید تا پایان روز امساک نماید. اما طبق نظر آیتالله خامنهای روزۀ او صحیح است و قضا ندارد.
#روزه
گلدسته- 1 فروردین- صله رحم.mp3
3.22M
برنامۀ گلدسته- اول فروردین 1402
موضوع: صلۀ رحم و قطع رحم
گاهی صلۀ رحم، مفسده در پی دارد. آیا در این صورت باز هم صلۀ رحم واجب است؟
✅ قابل توجه مقلدین آیتالله خامنهای:
طبق نظر معظمله، اشخاصی که سال خمسیشان فرا رسیده است، ولی اگر خمس مالشان را پرداخت کنند، برای مخارج زندگی خود تا آخر ماه دچار کمبود میشوند، لازم نیست خمس بدهند.
#خمس
سوال: عرض سلام و خسته نباشید آیا حسب آیه «الَّذِینَ یکنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا ینفِقُونَهَا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِیمٍ» کسی که ثروت زیادی را برای خود میاندوزد - به رغم پرداخت خمس و زکات آن - باز هم مرتکب حرام شده است؟
پاسخ دفتر آیتالله خامنهای: صرف مورد مذکور حرامی مرتکب نمی شود. (nzk56z9)
پاسخ دفتر آیت الله شبیری زنجانی: خیر (110206)
پاسخ دفتر آيت الله سیستانی: اگر انچه بر او واجب است انجام دهد حرام نيست مثلا اگر بداند كسانى از مسلمانان گرسنهاند يا در اثر بيمارى جان مىدهند و او كمک نكند وظيفه خود را انجام نداده است. (1383037)
پاسخ دفتر آیت الله مکارم: در شرائط عادى و معمولى، یعنى در مواقعى که جامعه در وضع ناگوار و خطرناکى نیست و مردم از زندگانى عادى بهره مندند، پرداختن زکات کافى است و باقیمانده کنز محسوب نمى شود (البته باید توجه داشت که اصولاً با رعایت موازین و مقررات اسلامى در درآمدها، اموال به صورت فوق العاده متراکم نمى شود; زیرا اسلام آن قدر قید و شرط براى آن قائل شده است که تحصیل چنین مالى غالباً غیر ممکن است).
و اما در مواقع فوق العاده و هنگامى که حفظ مصالح جامعه اسلامى ایجاب کند، حکومت اسلامى مى تواند محدودیتى براى جمع آورى اموال قائل شود. (آن چنان که در روایت على(علیه السلام) خواندیم) و یا به کلى همه اندوخته ها و ذخیره هاى مردم را براى حفظ موجودیت جامعه اسلامى مطالبه کند (آن چنان که در روایت امام صادق(علیه السلام) درباره زمان قیام قائم آمده است که با توجه به ذکر علت در آن روایت سایر زمان ها را نیز شامل مى شود; زیرا مى فرماید: فَیَسْتَعِیْنَ بِهِ عَلى عَدُوِّهِ).
ولى تکرار مى کنیم این موضوع تنها در اختیار حکومت اسلامى است و او است که مى تواند چنین تصمیمى را در مواقع لزوم بگیرد (دقت کنید). جهت مطالعه بیشتر می توانید به تفسیر آیه 34 سوره توبه در بخش قرآن کریم سایت؛ در آدرس زیر مراجعه فرمایید: http://makarem.ir/quran/?lid=0&view=1
(140112260023)
✅ تظاهر به روزهخواری
📝 تظاهر به روزهخواری که مصداق هتک حرمت ماه مبارک رمضان است حرام است، هرچند فرد در روزه نگرفتن عذر شرعی داشته باشد؛ البتّه اگر معذور بودن وی در بین اهل عرف امر روشن و آشکاری باشد - مانند پیرمرد کهنسالی که به جهت مشقّت زیادی که معمولاً تحمّل نمیشود روزه نمیگیرد یا مریضی که رزوه برایش ضرر دارد و بیماریاش عیان و آشکار است - طوری که تظاهر وی به روزهخواری عرفاً مصداق هتک نباشد اشکال ندارد؛ امّا برای بیماری که عذرش آشکار نیست، تظاهر به روزهخواری جایز نیست.
#روزه
📌 توضیح المسائل جامع، ج ۲، م ۱۴۲
گلدسته- 13 فروردین- بیماری و روزه.mp3
2.18M
برنامۀ گلدسته- 13 فروردین 1402
موضوع: بیماری و روزه
در چه صورتی بیماری مجوز روزه نگرفتن است؟ آیا سردرد و ضعف مجوز روزه نگرفتن است؟
#روزه
کریمی- بیان احکام
✅ عدالت امام جماعت (قسمت اول) 📝 یکی از شرایط امام جماعت، عدالت است. اگر برای کسی عدالت امام احراز ن
گلدسته- 9 اسفند- عدالت امام جماعت.mp3
4.07M
گلدسته- 10 فروردین- قطره گوش و چشم.mp3
1.38M
برنامۀ گلدسته- 10 فروردین 1402موضوع: استفاده از قطرۀ گوش و چشم
اکر مزه به حلق برسد یا اگر خود قطره به حلق برسد، چه حکمی دارد؟
#روزه
👆👆👆
دو پیام صوتی بالا در مورد #خمس است.
پیام اول راجع به افرادی است که میخواهند با توجه به مضاعف شدن ثواب اعمال در #شب_قدر، خمس مال خود را فردا شب (شب ۲۳ ماه رمضان) بپردازند. آیا چنین کاری مجاز است یا خیر و اگر چنین کاری انجام دهند، موعد سال خمسی آینده چه زمانی خواهد شد؟
پیام دوم راجع به این است که اگر پولهایی که مشمول خمس نیست (مانند ارث و مهریه)، صرف مئونه گردد و مقداری از درآمد بدست آمده در بین سال، سر سال خمسی باقی بماند، آیا مکلف تنها باید خمس مقدار درآمد باقیمانده را بدهد یا میتواند مقدار پولی را که از اموال غیرمشمول خمس صرف مئونه کرده است، از درآمد باقیمانده در انتهای سال کم کند و سپس خمس مقدار باقیمانده را بپردازد؟