eitaa logo
دانلود
🧕 ۲ 🙎‍♂ 🌹 به مناسبت 🌹 (۱۰سوال برگرفته از محتوای کانال پیامبران) ۱.سرد شدن آتش بر حضرت ابراهیم ع در چه سوره ای بیان شده؟ الف)انبیاء ب)مریم ج)نساء د)توبه ۲.لقب حضرت اسماعیل بن حزقیل چه بود؟ الف)صدیق ب)اواب ج)صادق الوعد د)حلیم ۳.پیامبری که در زمان حیات حضرت ابراهیم ع زندگی می کرد؟ الف)حضرت لوط ع ب) حضرت یوسف ع ج)حضرت شیث ع د) حضرت هارون ع ۴.مرقد شریف حضرت اسماعیل بن ابراهیم ع در کجاست؟ الف)نجف اشرف ب)فلسطین ج)مدینه د)مکه مکرمه ۵.حضرت اسحاق ع تقریبا چند سال عمر کردند؟ الف)۸۰ سال ب)۱۸۰ سال ج)۲۸۰ سال د) ۳۸۰ سال ۶. یکی از گناهان قبیح قوم حضرت لوط ع ؟ الف)فحش های رکیک ب)غیبت کردن ج)دروغ گفتن د)ربا خواری ۷.معادل عربی اسرائیل که لقب حضرت یعقوب ع می باشد چیست؟ الف)عین الله ب)یدالله ج)عبدالله د)اذن الله ۸.محل رسالت حضرت یوسف ع کجا بود؟ الف)کنعان ب)مکه مکرمه ج)فلسطین د) مصر ۹.خطیب الانبیاء لقب کدام یک از پیامبران است؟ الف)حضرت شعیب ع ب)حضرت موسی ع ج)حضرت ابراهیم ع د)حضرت نوح ع ۱۰. طبق روایت یکی از ویژگی های حضرت ایوب ع چه بود؟ الف)بیشتر از همه دعا می کرد. ب)بیش از همه خشمش را فرو می خورد. ج)بیشتر از همه به فقراء کمک می کرد. د)هیچکدام پاسخ سوالات را از راست به چپ کنار هم قرار داده ( به طور مثال ج.د.الف.ب......) همراه نام و نام خانوادگی برای ما بفرستید. *از هر حساب کاربری فقط یک نفر می تواند شرکت کند. *مهلت ارسال پاسخ ها 💠تا سیزدهم مرداد ماه💠 پل ارتباطی: @Abdollah99 @kartonanbiya 🏵راهنمایی: برای رفتن به محدوده ی سوالات بر روی هشتک بزنید.(محدوده از حضرت ابراهیم ع تا حضرت ایوب ع) 🏵جواب برخی سوالات درون تصاویره.
ع: فصل هشتم: موسی ع و خضر ع 🧕🧕 🙎‍♂🙎‍♂ 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
در دو قسمت📽🎥🎞 @kartonanbiya 🧕🧕🧕🧕👇👇👇🙎‍♂🙎‍♂🙎‍♂🙎‍♂
در حدیثى از «ابن عباس» از «ابى بن کعب» مى خوانیم که از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) چنین نقل مى کند: یک روز موسى(علیه السلام) در میان بنى اسرائیل مشغول خطابه بود، کسى از او پرسید: در روى زمین چه کسى از همه اعلم است؟ موسى(علیه السلام) گفت: کسى عالم تر از خود سراغ ندارم، در این هنگام، به موسى(علیه السلام) وحى شد: ما بنده اى داریم در «مجمع البحرین» که از تو است، در اینجا موسى از خدا تقاضا کرد به دیدار این مرد عالم نائل گردد، و خدا راه وصول به این هدف را به او نشان داد. نظیر این حدیث از امام صادق(علیه السلام) نیز نقل شده است. در حقیقت، این هشدارى بود به موسى(علیه السلام) که با تمام علم و دانشش هرگز خود را برترین شخص نداند. @kartonanbiya
حضرت موسی ع بار سفر را بست و به سوى جایگاه خضر با یکى از یارانش به راه افتاد؛ حوادث اثناء راه بماند، هنگامى که به خضر رسید، پیشنهاد خود را با آن معلّم بزرگ، مطرح کرد؛ او نگاهى به موسى(علیه السلام) افکند و گفت: «باور نمى کنم در برابر تعلیمات من، صبر و شکیبایى داشته باشى!» ولى موسى(علیه السلام) قول شکیبایى داد. سپس سه حادثه مهم یکى بعد از دیگرى اتّفاق افتاد؛ @kartonanbiya
نخست سوار بر کشتى شدند و «خضر» اقدام به کرد که بانگ اعتراض موسى بر خاست، و خطر غرق شدن کشتى و اهلش را به خضر گوشزد نمود؛ ولى هنگامى که خضر به او گفت: «من مى دانستم تو، توان شکیبائى ندارى! موسى از اعتراض خود پشیمان گشت و سکوت اختیار کرد، چرا که قرار گذاشته بود لب به اعتراض نگشاید تا خضر خودش توضیح دهد. چیزى نگذشت در مسیر خود به نوجوانى برخورد کردند «خضر» بى مقدّمه اقدام به او کرد! منظره وحشتناک کشتن این جوانِ ظاهراً بى گناه، موسى(علیه السلام) را سخت از کوره به در برد، و بار دیگر تعهّد خود را فراموش کرد و زبان به اعتراض گشود، اعتراض شدیدتر و رساتر از اعتراض نخستین، که چرا انسان بى گناه و پاکى را بى آن که مرتکب قتلى شده باشد کشتى؟ به یقین این کار بسیار زشتى است! براى دومین بار، خضر پیمان خود را با موسى(علیه السلام) یاد آور شد و به او گفت اگر بار سوم تکرار کنى همیشه از تو جدا خواهم شد؛ موسى فهمید که در این مورد سرّ مهمّى نهفته است و سکوت اختیار کرد تا خضر خودش بموقع توضیح دهد. چیزى نگذشت که سومین حادثه رخ داد؛ آن دو وارد شهرى شدند، مردم شهر حتّى حاضر به پذیرایى مختصر از آنان نشدند، ولى خضر(علیه السلام) به کنار دیوارى که در حال فرو ریختن بود رسید، آستین بالا زد و از موسى نیز کمک خواست تا کند، و از فرو ریختن آن مانع شود؛ باز موسى(علیه السلام) پیمان خود را به فراموشى سپرد و به معلّم خویش اعتراض کرد که آیا این دلسوزى در برابر آن بى مهرى منطقى است؟ اینجا بود که خضر اعلام جدایى از موسى(علیه السلام) نمود، چرا که سه بار پیمان شکیبایى را که با خضر داشت شکسته بود؛ @kartonanbiya
ولى پیش از آن که جدا شوند، اسرار کارهاى سه گانه خود را براى او برشمرد و پرده از آن برداشت. در مورد کشتى گفت: پادشاهى ظالم و جبّار، کشتیهاى سالم را مى کرد و من کشتى را معیوب ساختم تا مورد توجّه او قرار نگیرد؛ زیرا کشتى تعلّق به گروهى از مستضعفان داشت و وسیله ارتزاق آنها را تشکیل مى داد. جوان مقتول فردى و مرتد و اغواگر بود و مستحقّ اعدام، و بیم آن مى رفت که پدر و مادرش را تحت فشار قرار دهد و از دین خدا بیرون برد. و امّا آن دیوار متعلّق به دو نوجوان یتیم در آن شهر بود، و زیر آن متعلّق به آنها نهفته بود؛ و چون پدرشان مرد صالحى بود، خدا مى خواست این گنج را براى آنها حفظ کند؛ سپس به او فرمود که من این کارها را خود سرانه نکردم؛ همه به فرمان پروردگار بود! در اینجا موسى(علیه السلام) از خضر جدا شد، در حالى که کوله بارى از علم و آگاهى و اخلاق را همراه خود مى برد. @kartonanbiya
❓آیا نباید پیامبر اولوا العزم و صاحب رسالت دانشمندترین فرد زمان خودش باشد؟ ✅پاسخ : پیامبران اولوالعزم باید دانشمندترین آنها نسبت به قلمرو مأموریتش، یعنى نظام باشد، و موسى چنین بود، اما قلمرو مأموریت دوست عالمش(جناب خضر ع) قلمرو جداگانه اى بود که ارتباطى به عالم تشریع نداشت، و به تعبیر دیگر، آن مرد عالم از اسرارى آگاه بود که دعوت نبوت بر آن متّکى نبود. اتفاقاً در حدیثى که از امام صادق(علیه السلام) نقل شده، با صراحت مى خوانیم: موسى از خضر آگاه تر بود یعنى در علم شرع و شاید نیافتن پاسخ براى این سؤال، سبب شده است که بعضى این موسى را موسى بن عمران(علیه السلام) ندانند، و بر شخص دیگرى منطبق سازند، اما با حل این مشکل، جائى براى آن سخن باقى نخواهد ماند. از حدیثى که از امام على بن موسى الرضا(علیهما السلام) نقل شده نیز، این نکته استفاده مى شود که: قلمرو مأموریت این دو بزرگوار، با یکدیگر متفاوت بوده و هر کدام در کار خود از دیگرى آگاه تر بودند. ✅در این جهان دو نظام وجود دارد«نظام » و«نظام ». گروهی از مأموران خدا در این عالم، مأمور به و گروهی مأمور به ؛ و این که می بینیم موسی(ع) تاب تحمل کارهای خضر را نداشت به خاطر همین بود که خط مأموریت او از خط مأموریت خضر جدا بود، لذا هر بار فریاد اعتراضش بلند می شد، ولی خضر با خونسردی به راه خود ادامه می داد، و چون این دو رهبر بزرگ الهی به خاطر مأموریت های متفاوت نمی توانستند برای همیشه با هم زندگی کنند «هذا فِراقُ بَیْنِی وَ بَیْنِکَ» راه هریک را جدا کرد. @kartonanbiya
ع که بود؟ ✅در قرآن مجید صریحاً نامی از خضر برده نشده، و از رفیق یا استاد موسی(علیه السلام) تنها به عنوان «عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَیْناهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنّا عِلْماً» که بیانگر مقام عبودیت، علم و دانش خاص او است، یاد شده است. ✅ولی در روایات متعددی این مرد عالم به نام «خضر» معرفی شده است، و از بعضی روایات استفاده می شود: اسم اصلی او «بلیا ابن ملکان» بوده، و خضر لقب او است؛ زیرا هر کجا گام می نهاده زمین از قدومش سرسبز می شده است. بعضی، نیز احتمال داده اند: نام این مرد عالم، «الیاس» بوده، و از همین جا این تصور پیدا شده است که: ممکن است «الیاس» و «خضر» نام یک نفر باشد، اما مشهور و معروف میان مفسران و راویان حدیث، همان اول است. بدیهی است، نام این مرد، هر چه باشد مهم نیست، مهم این است که: او یک دانشمند الهی بود، مشمول رحمت خاص پروردگار، و نظام جهان، و آگاه از پاره ای از اسرار، و از یک جهت، معلم موسی بن عمران، هر چند موسی(علیه السلام) در پاره ای از جهات بر او مقدم بوده است. ✅و در این که او پیامبر بوده است، یا نه باز روایات مختلفی داریم. در جلد اول «اصول کافی» روایات متعددی نقل شده است که دلالت دارد این مرد عالم، پیامبر نبود، بلکه دانشمندی همچون «ذو القرنین» و «آصف ابن برخیا» بوده است. در حالی که از پاره ای دیگر از روایات استفاده می شود، او دارای مقام نبوت بود، و ظاهر بعضی تعبیرات آیات قرآن، نیز همین است؛ زیرا در یک مورد می گوید: «من این کار را از نزد خود نکردم» و در جای دیگر می گوید: «ما می خواستیم چنین و چنان شود». ✅و از بعضی از روایات استفاده می شود: او از یک عمر طولانی برخوردار بوده است. @kartonanbiya