eitaa logo
کارورزی اجتهاد تمدنی
494 دنبال‌کننده
181 عکس
19 ویدیو
49 فایل
اجتهاد تمدنی و تمدنسازی اسلامی بدون اجتهاد جواهری ممکن نیست. اجتهاد جواهری با تمرکز بر سه رویکرد در فقاهت 1️⃣قاعده محور (۱۶۰) 2️⃣مهارت محور (۱۳۰) 3️⃣الگوریتمی(۱۰۰) دست یافتنی است.🏆 ارائه پیشنهادات و انتقادات👇 @Shasanrafatizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اجتهاد
💢مکاسب محرمه یک فقه الدوله جدید است ✔️استاد شیخ محمد سند در نشست «فقه به مثابه حکمت عملی؟ در کشاکش نفی و اثبات» بیان کرد: مکاسب محرمه به زبان سنتی بیان شده و در حقیقت یک فقه الدوله جدید است. در بحث مکاسب بیان کردیم شارع یک قواعدی را برای عقلا تعیین کرده مانند اوفوا بالعقود، تجاره عن تراض و ... اینها خط قرمزهای شارع است، مثلا برای بعضی اجناس مانند نفت در معامله باید قیمت به روز در زمان قبض محاسبه شود چون غیر از این غرر می‌شود و شارع این را نمی‌پسندد. 👈ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75766 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
روش موضوع شناسی آیت الله شاهرودی.mp3
14.44M
✅ فایل صوتی روش آیت الله هاشمی (ره) 🔹ارائه: استاد احمد مبلغی 🔹عنوان نشست: «التحليلات المنهجية للسيد الشاهرودي في عملية الإستنباط» (تحلیل‌‌های روشی در فقه ‌‌آیت‌الله شاهرودی؛ دی ماه ۱۳۹۷) 🔹زبان: عربی 🔹متن جلسه: https://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/55 ▫️با سپاس از همکاری جامعة آل البيت(ع) العالمية 🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
بسم الله الرحمن الرحیم 📚یکی از نشانه های انسان موفق این است که چند سرانه دارد سرانه روزانه و ماهانه و سالانه 1⃣سرانه مطالعه (افزایش اطلاعات لازم برای زندگی) 2⃣سرانه ورزش جسمی (چابک سازی جسم) 3⃣سرانه ورزش ذهنی (سرانه تفکر در راستای تحلیل اطلاعات به هدف حل معادلات دو مجهولی زندگی) 4⃣سرانه ورزش روحی و روانی (=تهذیب میزان انجام گذشتها، کنترل چشم و دست و زبان، مدیریت خشم، مدیریت احساس و بقیه ارزشهای اخلاقی) با تهذیب خود، خود را تذهیب کنید😊 5⃣سرانه کمک به دیگران (دستگیری و ارتباط گیری با همنوعان و احساس ارزشمندی) 6⃣سرانه شارژگیری از سرچشمه انرژی هستی (نماز و دعا و قرآن و یاد خدا) 7⃣سرانه تفریح سالم (رفع خستگی و شارژگیری مجدد) 🌷در طول ماه و سال چند ساعت از این سرانه ها بهره‌مند هستید⁉️ ✅اگر از همه این سرانه ها بهره‌مند هستید بدانید که در جاده موفقیت گام برمی‌دارد👏🤲 🌏💐@pelehmovafaghat
✅اقوال و دیدگاهها در نیاز اجتهاد به بلاغت آیا بلاغت در اجتهاد کاربرد دارد؟ آیا بلاغت در اجتهاد ضرورت دارد؟ پاسخ را در نمودار ببینید تصویر با کیفیت 👇 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
image_2024-07-24_00-30-13.png
385.1K
تصویر با کیفیت نمودار نیاز به بلاغت در اجتهاد
📣قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری 🌷جلسه بیست و هشتم 8⃣2⃣ 💐 مقدمه بسته چهارم مهارتهای بلاغی (دیدگاه‌ها درباره نیاز اجتهاد به بلاغت) 👨‍🏫دوره فشرده 🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺 🖥در آپارات بارگذاری شد. بحول و قوه الهی بسته چهارم مهارتهای اجتهاد آغاز شد. 👇👇👇 https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
سلام علیکم اساس هر علمی و پایه های خروجی گرفتن از هر علمی، قواعد آنست و شک نیست که اشرف علوم، علم تفسیر قرآن است و بقیه علوم مقدمه برای فهم قرآن هستند قواعد تفسیر قرآن را بصورت جامع جایی نیافتم اخیرا در تحقیقی از چند کتاب آنها را استخراج نمودم و به آقای استاد جواد ایروانی (دانشگاه رضوی) که عرض کردم ایشان فرمودند: قواعد تفسیر همین موارد است بزودی فهرست کامل قواعد تفسیری بر اساس سه کتاب 1⃣قواعد تفسیر قرآن علی اکبر بابابی 2⃣درسنامه مبانی و قواعد تفسیر رضایی اصفهانی 3⃣مفردات راغب اصفهانی در کانال کاروزی اجتهاد تمدنی عرضه خواهد شد ان شاءالله 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
استاد مهدوی راد ۱.متاسفانه برنامه آموزشی طلاب را جوری چیدند که از بدان ایدک الله شرح امثله تا اجتهاد مطلق اگر یکبار به قرآن مراجعه نکند بازهم اجتهاد ممکن است. این چجور فقاهت در دین است که از منبع اصیل آن بی‌خبر است. ۲.آمدند پیش شهید صدر آیه ای خواند شهید صدر پرسید این آیه است؟ گفت بله ایشان شروع کرد به گریه کردن رفت از مغازه معجم المفهرس گرفت دید بله قرآن است دوباره گریه کرد گفت کفایه هم رو چهارلا پنج لا با مستندات در ذهن دارم و بلدم اما قرآن را نه بعد رفت کتابی نوشت در تفسیر موضوعی که ابداعات تاریخی دارد. فقه و اصول اینچنینی داریم ما ۳.چگونه است که وقتی طلبه ای فقه کار کند و متخصص شود می‌شود آیت الله اما وقتی تفسیر و قرآن کار کند می‌شود فاضل محترم ۴.یکی از مباحث اصول که باید در اصول بحث شود و الان نمی‌شود بحث اشارات پیامبر صلی‌الله علیه و آله است که در بین اهل سنت وجود دارد (فعل معصوم جزو سیره است) ✅ مدرسه قرآن و حدیث دارالعلم در مجاورت مضجع شریف عالم آل محمد علیه السلام 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
استاد علی راد 1⃣دائما ما در فقاهت خود به روایات مراجعه میکنیم، این که شد اخباری از اخباری هم ما اخباری تریم جایگاه قرآن در فقاهت کجاست 2⃣اگر میخواهیم تحولی در فقاهت رخ دهد آیات الاحکام را آنگونه که اهل بیت علیهم السلام بدان تمسک میکردند ببینیم امام صادق علیه السلام به آیه «كُلٌّ يَعْمَلُ عَلىٰ شٰاكِلَتِهِ» تمسک میکند که جزو آیات الاحکام شمرده نمیشود برای یک موضوع فقهی بظاهر دور از ذهن وَ عَنْهُ عَنْ فَضَالَةَ عَنْ حَمَّادٍ اَلنَّابِ عَنْ حَكَمِ بْنِ اَلْحَكَمِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: وَ سُئِلَ عَنِ اَلصَّلاَةِ فِي اَلْبِيَعِ وَ اَلْكَنَائِسِ فَقَالَ صَلِّ فِيهَا قَدْ رَأَيْتُهَا مَا أَنْظَفَهَا قُلْتُ أَ يُصَلَّى فِيهَا وَ إِنْ كَانُوا يُصَلُّونَ فِيهَا فَقَالَ نَعَمْ أَ مَا تَقْرَأُ اَلْقُرْآنَ قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلىٰ شٰاكِلَتِهِ فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدىٰ سَبِيلاً ، صَلِّ إِلَى اَلْقِبْلَةِ وَ غَرِّبْهُمْ وسائل الشیعه ج ۵ ص 138 و نمونه‌های فراوان دیگر 3⃣حضرت جوادالائمه علیه السلام شهید راه فقاهت استنطاقی است در جریان استنطاق معنای ید از قرآن که دو روز بعد از این تفسیر شگرف آقا را شهید کردند السارق و السارقه فاقطعوا ایدیهما مرز ید در آیه «ان المساجد لله» مشخص شده است. ✅ مدرسه قرآن و حدیث دارالعلم در مجاورت مضجع شریف عالم آل محمد علیه السلام 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
استاد علی راد 1⃣چرا پیامبرانی همچون یوسف و ایوب و سلیمان در قرآن مورد هجمه دشمن قرار گرفته است و برای هریک شبهاتی در قرآن پدیدار شده است؟ تفکر جدایی دین از سیاست از سقیفه شروع شد دشمن ذهن شما را از حکومت و خلافت و سیاست و تمدنسازی پیامبران به مغازله و معاشقه انبیاء منحرف کردند مبنای خلیفه دوم است « لا تجمتع الخلافه مع النبوه» دیگری در ادامه مسیر آنها می‌گوید «کنا نطیع الامیر و لو کان عبدا حبشیا» حضرت ایوب حکومت داشته است ما اصلا خبر نداریم 2⃣برای اینکه شبهات قرآنی که وارد کردند بر شخصیت بی نظیر و پاک و بلند انبیاء رفع و دفع شود، باید قرآن را در شرایط فرهنگی و افق تاریخی متن دید فضای و جو نزول را مد نظر قرار داد (تلاوت قرآن از بالا) ما قرآن را از پایین و ظهورات می بینیم در آن گیر میکنیم 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
مطالب درباره کفایه الاصول جهت دسترسی آسان به مطالب در زمینه روش تحصیل و تدریس و تحقیق در کفایه الاصول فهرست مطالب آن تقدیم می‌گردد: 1⃣تمام اقسام اجماع براساس کفایه در یک نمودار https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/554 2⃣اقسام اجماع معتبر و حجت https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/551 3⃣مطالب کفایه بر سه قسم است https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/514 4⃣آسیب شناسی اصاله العموم https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/491 5⃣فهرست کامل الفاظ عموم در شروح کفایه https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/477 6⃣بحث مفاهیم جزو دلالت لفظیه یا عقلیه https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/452 7⃣روشهای حل مسئله در کفایه استاد واعظی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/440 8⃣زوائد اصول/انسداد https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/377 9⃣کفایه قاعده محور/باب عام و خاص https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/338 0⃣1⃣جدول شبهه مصداقیه https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/311 1⃣1⃣روش جذاب سازی تدریس اصول فقه https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/302 2⃣1⃣جدول شبهه مفهومیه https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/301 3⃣1⃣مفهوم حصر/ادوات حصر/عنایه الاصول https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/285 4⃣1⃣تحول در متون درسی ضروری است/آیه الله حکیم https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/238 5⃣1⃣جایگاه کتب درسی قدیم/آیه الله شبیری زنجانی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/235 6⃣1⃣فلسفه علم اصول/مقدمه کفایه https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/184 7⃣1⃣ضرورت تغییر متون درسی/حسینی خراسانی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/141 8⃣1⃣حکم شناسی/تبعیت حکم از اراده مکلف https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/127 زوائد اصول https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/118 9⃣1⃣قالب قاعده شناسی اصولی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/573
استاد محمد حسن زمانی مسئول دفتر سیاسی اجتماعی حوزه های علمیه کشور طلاب الازهر ده برابر طلاب قم هستند همه آنها حافظ قرآن هستند طنطاوی در سخنرانی اش گفت: «لن یکون ازهریا من لایکون حافظا للقرآن» ما یاد گرفتیم بگیم حفظ قرآن سخته زبان یادگرفتن سخته خواندن کتاب دیگران سخته برید ببینید مستشرقان درباره قرآن ما اطلاعات ما اسلام ما چه مطالعات گسترده ای انجام دادند در سال ۱۹۱۳ دایره‌المعارف بزرگ اسلام نوشتند و مطالب خودشان را در آن گنجاندند میدانید معجم المفهرس که فهرست موضوعی قرآن است و شما استفاده میکنید از کار یک مستشرق آلمانی بنام فلوگل در سال ۱۸۲۹ گرفته شده است ؟ وای بر ما و کوتاهی نسبت به قرآن عظیم 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
برخی از دانشمندان می‌گویند «برای اجتهاد نیاز به علوم بلاغت نیست» آری وقتی که فقاهت و اجتهاد از قرآن فاصله بگیرد و فقط اخبار مورد استناد باشد و حکم صادر شود (هرچند بلاغت در فهم روایات نیز دخیل است) نتیجه همین می‌شود. جدایی تفسیر قرآن از بلاغت در حد محال است. ببینید علماء سلف را و تضلع آنها را در بلاغت همانند سیدمرتضی که در وصف او گویند اگر کسی شهادت دهد که سید مرتضی از خود عرب به زبان عربی آشناتر بود خطا نگفته است. بررسی کنید تفاسیر مهم را که چند درصد آن بلاغت است بگذریم از کتب آیات الاحکام که جز ادبیات و بلاغت و متفرع ساختن احکام فقهی بر قواعد ادبی غالبا چیزی در آنها نیامده است. 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
بسم الله الرحمن الرحیم العلیم 📚قال رسول الله صلی‌الله علیه و آله وسلم «اعلم الناس من جمع علم الناس الی علمه» برخی از رفقای جدید الورود تقاضای معرفی کانالها رو داشتند ✅1⃣محتوای کانال کارورزی اجتهاد تمدنی ۱.مهارتهای اجتهاد (نگاه کاربردی و مهارت محور به دروس حوزه) =(۱۳۰ مهارت) ۲.استخراج و تمرکز بر قواعد کاربردی این علوم برای اجتهاد (۱۶۰ قاعده از ۱۲ علم) ۳.الگوریتم کلان اجتهاد و خرده فرآیندهای اجتهاد(۱۰۰ گام) ۴.نکات ظریف و شنیدنی لغوی بلاغی ادبی درباره آیات و روایات ۵.هدایت تحصیلی ۶.مهارتهای پژوهشی مانند روش مطالعه و تندخوانی ۷.مهارتهای تمدنسازی مانند ترجمه بلاغی و فقاهت تمدنی ۸.مطالب و اخبار علمی مفید 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad ✅2⃣محتوای کانال جعبه ابزار تبلیغی ۱.مهارتهای تبلیغی (اصلی و فرعی ۲۶ مهارت) ۲.روشها و ابزارهای هرمهارت مانند روش تولید محتوا روش تبلیغ چهره به چهره روشهای ارتباط گیری با جوانان و ... (۱۱۰ روش تبلیغ تخصصی) ۳.معرفی منابع مکتوب و نرم افزار های تبلیغی ۴.ارایه محتوای تبلیغی روشمند ۵.نگاه تحلیلی به موضوعات و مسائل ✅🌏@tablighonarmandaneh ✅3⃣ وبلاگ تبلیغ هنرمندانه https://mobbaleghmovafagh.blog.ir/ وبلاگ تخصصی روشهای و ابزارهای تبلیغی تولید محتوای روشمند تبلیغی به زبان مخاطب منبرک آماده در موضوعات مختلف دینی تربیتی فرهنگی سیاسی اجتماعی ✅4⃣کانال پله پله تا آسمان موفقیت @pelehmovafaghat محتوای درباره رازهای موفقیت و شکست در زندگی مهارتهای زندگی مبتنی بر روانشناسی اسلامی به زبان مخاطب همراه با تمثیلات و تشبیهات لازم به ذکر است ۱. با همین عنوان وبلاگ پله پله تا آسمان موفقیت در فضای اینترنت فعال است. https://moovafagheyat.blog.ir/ ۲.سابقا با محتوای مشابه، دو کانال در فضای پیام رسان سروش وجود داشت که الان به این کانال منتقل شده است ✅5⃣کانال لغت شناسی قرآن @loghatquran ارایه یک دوره لغت شناسی قرآنی مبتنی بر مفردات راغب اصفهانی ✅6⃣ کانال مدرسه مهارتهای اجتهاد https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad ارایه یک دوره فشرده مهارتهای اجتهاد کلیپ و صوت دوره در این کانال تقدیم دوستان عزیز میگردد. (این کانال یکی از خروجی های کانال کارورزی اجتهاد تمدنی محسوب می‌شود) ✅7⃣کانال آپارات (تبلیغی، علمی) محتوای کانال 👇 1⃣کلیپهای تبلیغی 2⃣کلیپهای مهارتهای اجتهاد جواهری https://www.aparat.com/Rafatizadeh اگر توفیق و عمری باقی باشد همه کانالها بر اساس نیاز مخاطب انتخاب و در فضای ایتا ارایه می گردد. 📚امام رضا علیه السلام فرمودند: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا قُلْتُ كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا اَلنَّاسَ فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا رزومه کامل👇 https://mobbaleghmovafagh.blog.ir/page/about-me
قابل توجه دوستان جدید الورود 👇 ✅اهداف کانال کارورزی اجتهاد تمدنی ان شاء الله👇 1⃣هموارسازی و شفاف سازی مسیر اجتهاد (دستور «برو درس بخوان» خیلی کلی‌گویی است و رسانا نیست.) برنامه ریزی شفاف نیاز دارد. 2⃣شکستن تابوی محال نمایی اجتهاد 3⃣ استخراج و تعیین و شفاف سازی قواعد کاربردی اجتهاد از بین قواعد ۱۲ علم پایه اجتهاد 4⃣استقصاء و تبیین مهارت محور مهارتهای اجتهاد 👨‍🏫تا کنون مهارتهای لغوی و صرفی و نحوی بصورت فشرده در قالب کلیپ و صوت در کانال مدرسه مهارتهای اجتهاد تقدیم علاقمندان گردیده‌است. https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad 5⃣کاربردی سازی دروس و علوم حوزه علمیه 6⃣حرکت روشمند و توانمند به سمت تمدن سازی اسلامی (تمدن سازی بدون علمیت و اجتهاد ممکن نیست.) 7⃣آشنایی بیشتر با سرچشمه وحی (قرآن) و توجه دادن به آن در فرایند استنباط (اجتهاد موجود غالبا اخباری است.) 8⃣جامعیت در نگاه به مولفه‌های اجتهاد (در دست داشتن فهرست کامل قواعد و مهارتها و الگوریتم ها) 9⃣گسترش و نهادینه سازی فقه تمدنی و اجتهاد تمدنی(حرکت از فقه فردی به سمت فقه تمدنی) 0⃣1⃣تلاش برای تبیین معنای صحیح و کاربردی روش شناسی اجتهاد 1⃣1⃣تمرکز بر محورهای اصلی اجتهاد (قواعد کاربردی و مهارتها و الگوریتم) و ترک پراکنده کاری 2⃣1⃣ آشنایی با مهارتهای پژوهشی لازم برای اجتهاد 3⃣1⃣ بازشناسی آسیبهای فقاهت موجود (غالبا) و تلاش برای حل آنها 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
فهرست کامل قواعد تفسیری.pdf
1.51M
✅137 قاعده تفسیری اصل محتوای هر علمی، قواعد کاربردی آنست لذا سعی شد تقدیم دوستان قرآن پژوه و اجتهادپژوهان شود👇 ✅فهرست کامل قواعد تفسیری بر اساس سه کتاب 1⃣قواعد تفسیر قرآن علی اکبر بابایی 2⃣درسنامه مبانی و قواعد تفسیر قرآن رضایی اصفهانی 3⃣مفردات راغب اصفهانی 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
یکی از مشکلات طلاب در عدم فهم کامل قرآن، عدم دسترسی به فهرست جامع قواعد تفسیر قرآن کریم است تلاش شد فهرست نسبتا جامعی (۱۳۷ قاعده) جمع آوری شود فهرست فوق👆 به استاد جواد ایروانی ارایه شد و ایشان فرمودند قواعد تفسیر قرآن همین سه کتاب است. مبلغین جهت استخراج پیامهای قرآنی برای عموم و جوانان و ... به این قواعد👆 نیازمند هستند.
تا کنون قواعد کاربردی علوم زیر در کانال کارورزی اجتهاد تمدنی بارگذاری شده است 1⃣قواعد علم اصول(۷۸ قاعده) https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/288 و نمونه های دیگر 2⃣قواعد الفقهیه (۳۰قاعده) به زبان عربی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/420 به زبان فارسی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/564 3⃣قواعد تفسیر قرآن (۱۳۷ قاعده) https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/603 4⃣قواعد کاربردی عقلی (۵۸ قاعده فلسفی) https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/463 قسمت دوم آن ذیل همین مطلب است👆 به زودی ان شاء الله👇 5⃣فهرست قواعد رجال از کتاب رجال سید علی اکبر دلبری و اساتید دیگر بارگذاری خواهد شد.
روش اجتهاد استاد شب‌زنده‌دار.pdf
743.2K
اجتهاد استاد 🔹در این فایل کوشیده شده است بر اساس ۶۶ جلسه درس خارج فقه استاد شب‌زنده‌دار، منطق و روش اجتهاد و استنباط استاد به دست آید. 🔹تدوین: حجت الاسلام و المسلمین خندق‌آبادی ▫️پی‌نوشت: شما نیز اگر فرایند اجتهاد فقیهی را به صورت روشمند تدوین کرده‌اید، برای روشنا ارسال نمایید. 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
✅فهرست محتوای معارفی که ممکن است برای مبلغین و خطبای عزیز در منابر (یا کانالهای تبلیغی فرهنگی خود) قابل استفاده باشد و روشهایی که مورد نیاز بزرگواران هست و در کانال بارگذاری شده است👇 تقدیم دوستان می‌گردد: 1⃣تفسیر لا حول و لا قوه https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/284 2⃣ترجمه صحیح انما المومنون اخوه https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/561 3⃣روش ترجمه قرآن و حدیث https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/567 4⃣روش مطالعه https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/579 5⃣روش تندخوانی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/430 6⃣قواعد تفسیری قرآن (منبع تولید محتوا) https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/603 7⃣سوره قل هو الله احد چند صفت از صفات خداوند را در خود جای داده است؟ https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/390 8⃣کنایه شناسی در قرآن آیه و عبادالرحمن الذین یمشون علی الارض هونا https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/262 9⃣ابزار جناس برای زیباسازی سخن https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/431 0⃣1⃣خاصیت معبودهای دروغین/واژه اناثا https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/248 1⃣1⃣ معناشناسی بر اساس معانی ابواب ثلاثی مزید https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/563 2⃣1⃣ معناشناسی/واو عاطفه https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/267 3⃣1⃣ساحت قدسی پیامبران در قرآن و دید نازل و معیوب ما https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/595 4⃣1⃣ سرانه های زندگی انسان موفق https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/584 5⃣1⃣ معناشناسی استعاره حدیث «لاتکونوا شوکا لا ورق فیه» https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/542 6⃣1⃣چگونه یک حدیث را بصورت کامل بشناسیم https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/536 7⃣1⃣ پیامهای قرآنی جزء ۵ https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/521 📣برای پیامهای قرآنی بقیه قرآن میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید👇 https://eitaa.com/tablighonarmandaneh/1635 8⃣1⃣ادات شناسی و معناشناسی/ ال تعریف https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/504 9⃣1⃣ مرادشناسی فرازی از زیارت جامعه کبیره https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/489 0⃣2⃣واژه «انسان» از «نسیان» گرفته شده است یا از «انس»/انسان شناسی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/487 1⃣2⃣یازده وظیفه مبلغین قرآن نسبت به قرآن https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/423 2⃣2⃣حکم استفاده از گردنبند فروهر https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/414 3⃣2⃣معنای لقب امیر المومنین علیه السلام چیست https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/408 4⃣2⃣ضرورت پیگیری مهارتهای ادبی برای مبلغین https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/401 5⃣2⃣اثبات ولایت حضرت امیر المومنین علیه السلام با یک نکته ادبی توسط کاشف الغطا https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/386 6⃣2⃣اجتهاد و فهم مذاق شارع (دین شناسی کامل) https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/344 7⃣2⃣راه برآورده شدن حاجات قسم دادن به ریزه خواران سفره دار عالم https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/323 8⃣2⃣ترجمه آیه «انا لله و انا الیه راجعون» https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/318 2⃣9⃣معرفی پایگاه های علمی کشور (۵۵ سایت) https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/312 3⃣0⃣ فاضل محترم یعنی چه https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/309 3⃣1⃣صد آسیب تبلیغی (آسیب شناسی تبلیغ) https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/517 3⃣2⃣صد و ده روش تبلیغی https://eitaa.com/karvarzi_eghtehad/486 🌷🌷🌷 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
برای اینکه دروس اصول فقه جذاب، عمیق و کاربردی شود چه کنیم؟ چه کنیم از حالت خشک و دشوار و غیرجذاب خارج شود؟ اگر در دروس اصول فقه (در تمام سطوح) خروجی فقهی مباحث اصولی و ثمرات قاعده در فروع فقهی بیان شود مباحث کاربردی جلوه کرده، برای طلاب مهم جلوه میکند و الا صرف یک مباحث علمی بحت که بظاهر هیچ تاثیری ندارد چه انگیزه‌ای ممکن است برای دانش‌پژوهان ایجاد کند. هرچند این کار در برخی مطالب اصولی انجام شده اما در بسیاری مطالب و مسائل اصولی انجام نشده و یا اینکه نیاز به تکمیل دارد. دوم اینکه تاثیر قاعده در علم تفسیر مشخص شود تا کاربردی بودن مطلب ملموس گردد. سوم برخی از اصول و قواعد اصولی در زندگی روزمره تاثیرگذار است اما ما توجه نداریم. یا به تعبیری ریشه یابی مباحث فقهی صورت بگیرد تا آمار مراجعه به ادله و قواعد اصولی و استفاده از آنها در فقه مشخص شود تا قواعد وزن گذاری گردد. مثلا به اصاله الظهور ۱۰۰۰ مرتبه و به قاعده اصاله البرائه ۱۵۰ مرتبه مراجعه شده که حاکی از اهمیت قاعده است و باید بیشتر و بهتر مورد تدقیق قرار گیرد. می‌توانید در این زمینه به کتاب اصول فقه کاربردی آقای قافی و القواعد الاصولیه شیخ محمد حسن جواهری مراجعه کنید. استاد عبداللهیان (مع تصرفٍ) 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
اخلاق حرفه‌ای رابطه علم و غرور و تکبر معمولا دارایی و ثروت خاصیت غرور و تکبر دارد علم هم یک ثروت است ۱.ما که هستیم؟ آیا من خطیب بنام و استاد و پژوهشگر برتر و انسان خلاق و دارای اثار برگزیده و ... هستم؟ بعضی که خودشان را خدا میدانند بقیه را اصلا آدم حساب نمی‌کنند!! ۲. قرآن می‌فرماید لاتزکوا انفسکم پس دهان فرو بند. ۳.کلیپ ماکرو و کیهان شناسی و عظمت کهکشان ها در عالم را اگر ندیدید حتما ببینید چرا چون ۱)حس هیچ بودن (نه کوچک بودن و حقیر بودن) به انسان در برابر عظمت بی نهایت عالم خلقت دست می‌دهد و این اکسیر اعظم است. ۲)نگرش صحیح نسبت به کیهان و کهان از نظر علمی حاصل می‌شود ۳)برای شکستن غرور و استکبار آنهایی که خود را بزرگ و مهم می‌بینند از نان شب واجب تر است. ۴)برای ایجاد حضور قلب در نماز بسیار کاربردی است ۴.به مسجدی گذرم افتاد امام جماعت در سجده آخر نماز بجای «یا لطیف ارحم عبدک الضعیف» عرض کرد «ارحم عبدک اللئیم» برایم جالب بود و موجب تذکر ۵.حضرت امیر بیان و معنی علیه السلام می‌فرماید: ما لاِبنِ آدمَ و العُجبَ ؟! و أوَّلُهُ نُطفَةٌ مَذِرَةٌ، و آخِرُهُ جيفَةٌ قَذِرَةٌ، وَ هُوَ بَينَ ذلكَ يَحمِلُ العَذِرَةَ؟! .[غرر الحكم : 9666.] دستشویی متحرک، بوگندو فکر کردی کی هستی تو ۶.عقل رو که منشا همه موفقیت‌های توست خدا به تو داده نعمتهای بیشمار که غرق در آنی خداوند به تو ارزانی داشته اصلا به تو هیچی نداده باشند نعمت حیات رو که به تو داده پس هرچه داری از خداست توفیقات همه از خداست بنابراین بلند بگو لا اله الا الله (تو مرده‌ای زنده اوست تو بنده ناچیزی خدا اوست) هرازچندگاهی یه تنظیم باد لازمه 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
دعای سلامتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را تا حالا چند بار خوانده ایم آیا در مضمون آن دقت کرده‌ایم؟ آیا در معنای لغات آن دقت کرده‌ایم؟ فراز «و‌ دلیلا ‌و عینا» به چه معناست؟ واژه «عین» را معمولا در ترجمه ها بمعنای مراقب می‌گیرند در حالیکه این معنی دو اشکال دارد ۱.تاکید و تکرار (تکرار و حافظا)است و خلاف اصل. اصل در کلام تاسیس است ۲.چون عین واژه مشترک لفظی است نیاز به قرینه دارد که ظاهراً وجود ندارد و اگر موجود است مخدوش است. ۳.نیاز به توجیهات دارد (در اینصورت باید گفت حافظا اول نسبت به یک عرصه و معناست و این مراقبت نسبت به یک عرصه است.) اما معنای پیشنهادی ظاهراً معنای در این فراز بمعنای ابر رحمت است هرچند این معنی نیز جزو معانی متعدد لفظ مشترک است اما مشکلات معنای قبل را ندارد قرینه دارد و خلاف اصل نیز نیست و توجیه نیاز ندارد قرینه تناسب معنایی و سیاق است بنابراین محصل معنی چنین می‌شود👇 ای خدا ابر رحمت باش برای حضرت و باران رحمتت را بر ایشان ببار 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم حتماً تابه‌حال مزه کلاس‌های کاربردی تجزیه ترکیب رو چشیدید آیا این کلاس‌ها کامل هست یا نه؟ یکی از مهم‌ترین مراحلی که برای فهم قرآن باید انجام داد و پیگیر بود، بحث تحلیل بلاغی و فهم نکات و ظرافت‌های بلاغی متن قرآن است. این آسیب جدی است که ما به تجزیه ترکیب صرفی و نحوی قرآن و روایات اکتفا کنیم بلکه باید در تجزیه ترکیب و تحلیل قرآن، باید لغت و ظرافت‌های لغوی و بلاغت و نکات بلاغی دیده شود تا معنای زیبای قرآنی و زیبایی‌های معانی القرآن رخ بنماید و انسان از فهم معنای قرآن لذت ببرد. قرآن هنرش در بلاغت است اعجازش در بلاغت آن است؟ حال روش تجزیه‌وتحلیل بلاغی قرآن چگونه است؟ چگونه می‌توان قرآن را تحلیل بلاغی کرد؟ ✅اگر کسی ابزارهای بلاغی را کشف کند و اغراض از آوردن آن‌ها را کشف کند می‌توان گفت قرآن را تحلیل بلاغی کرده‌است. البته در نهایت جهت خروجی معنایی گرفتن براساس تجزیه تحلیل بلاغی ترجمه انجام شود. ابزارهای بلاغی ۲۴۵ ابزار هست در ۳ علم معانی بیان و بدیع که در ذیل مطلب خواهد آمد👇 موفق باشید 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad