eitaa logo
حامد کاشانی
46.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.9هزار ویدیو
205 فایل
كانال رسمى حامد كاشانى در زمينه نشر مباحث، مواضع، نقدها و سخنراني هاى ايشان مي باشد. سایت رسمی hkashani.com instagram.com/hamedkashani__ instagram.com/hkashani_com ارتباط با ادمين سایت و كانال @azimi121
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ❤️ حکایت زائرین امام صادق علیه السلام 🏴 بیست و پنجم شوال سالروز شهادت امام صادق علیه السلام تسلیت باد ⬅️ تهیه شده در 🆔 ble.ir/kashani1395/ 🆔 eitaa.com/kashani1395/ 🆔 telegram.me/kashani1395/ 🆔 instagram.com/hkashani_com/a 🌐 www.hkashani.com
ImamSadegh.mp3
3.16M
🔈 ❤️ حکایت زائرین امام صادق علیه السلام 🏴 بیست و پنجم شوال سالروز شهادت امام صادق علیه السلام تسلیت باد ⬅️ تهیه شده در 🆔 ble.ir/kashani1395/ 🆔 eitaa.com/kashani1395/ 🆔 telegram.me/kashani1395/ 🆔 instagram.com/hkashani_com/a 🌐 www.hkashani.com
از شب سه شنبه، چهل روز پیش رو، برای آنان که اهل حرکتند اهل سیر شبانه و سریعند، بسیار مهم است. سیر ماه ذی‌القعده سیری حبّی است نه سیری منفعت طلبانه و تاجر مآبانه. عاشق دنبال چیزی نیست، بلکه همه چیز خود را می‌دهد تا معشوق را به دست آورَد. از اول ذی‌القعده شروع می‌کند به عهد برای ترک گناه و ترک لغو و بعد از تخلیه، خود را به حقیقت و ذکر "لا اله الا الله " می‌آراید. شبهای این ماه را اولیاء خدا هرگز از دست نمی‌دادند. الهی فقط تو را دارم و دلبری، حیرانی و سرگردانی من از توست. دلبسته توام، به غیر تو توجه ندارم. روز عید قربان، که نفسش را قربانی کرده، مسرور از این پذیرایی عظیم و غرق محبت است. خدا روزیمان کند. پ ن؛ بخشی از درس اخلاق پر محتوا و ملکوتی عالمی ربانی که ظهر شنبه روزیم شد. وگرنه این سخنان از دهان بنده بزرگتر است. @kashani1395
آقای دکتر عبدالکریم سروش بارها در فحوای نوشتجات و سخنرانی‌های خود تمسک به احادیث ( منقولات از افراد مورد وثوق) را نقد یا رد کرده و بارها با این تیغ، روایات و راویان را جرح نموده و ظاهرا به جایگاه عظیم روایات چندان اعتقادی ندارد. اما اخیرا، با تمسک به نقل از شخصی ( که برای مخاطبان ناشناس هم هست) اتهام و بهتان جعل حدیث به طیفی از سخنرانان مذهبی، بویژه استاد شیخ حسین انصاریان زده است. و با تمسخر ایشان را کم سواد معرفی نموده است. فارغ از آمیختن مطالب صحیح و سقیم و درهم کردن استدلال و تمثیل و مزاح که روش دیرین او برای القای مطلب همراه با مغالطه است، این که ایشان برای بازی با آبروی افراد، از نقل از افراد ناشناس برای مخاطب استفاده می‌کند و خود را شخصا از تحقیق و رسیدن به اطمینان بی نیاز می‌بیند و فقط به یک نقل اکتفا می‌کند، برایم جالب بود. باءک تجرّ و باءی لا تجرّ؟ پ ن؛ مطالب تاریخی و حدیثی دکتر سروش معمولا دچار اشکالات روشی جدی است. اما این همه جرات در توهین و اتهام نوبر است. پ ن۲؛ طبعا هیچ سخنران و عالمی جز معصومان علیهم السلام از آفت خطا و نسیان، مصون نیست، اما برخی به اسم نقد، تمسخر می‌کنند و بهتان می‌زنند. و نه در میدان علم که در عرصه اخلاق هم می‌بازند‌. @kashani1395
♦️ یک سوزن به خود.... ماخود، حرمت روضه‌خوانی را شکسته‌ایم. مطلب پیش، اعتراضی به بهتان، افترا و تمسخر دکتر سروش نسبت به برخی اساتید و سخنرانان مذهبی بود. اما فارغ از آن بهتان، ایشان یک عبارتی گفت، که خیلی از دلسوزان نیز قبلا بیان کرده‌اند و بنده حقیر هم مکرر متذکر شد‌ه‌ام. متاسفانه در این زمینه، ناموفق، شرمسار و نسبت به سیدالشهداء سلام الله علیه خجلیم. و آن چیزی نیست جز این که با تاسف شدید برخی روضه خوانی‌ها و تاریخ‌سازی‌ها، دروغ فاحش و دون شأن حضرات معصومین علیهم السلام است و در کمال شرمندگی باید گفت روبه افزایش است و دریغ و درد که نادر نیست و حتی به وفور می‌باشد. هرچند روضه خوانی سالم و فاخر هم الحمد لله کم نیست، اما این عرصه، جایی است که نباید بر دامن کبریایی موالی ما حتی گردی نشانده شود.گ و خدایا تو شاهدی، سیدالشهداء سلام الله علیه به دروغ ما نیازی ندارد. دلسوزان! عقلا! ذاکران با اخلاص! عاشقان اهل بیت علیهم السلام! بیاییم پویشی علمی و عملی و البته بیشتر ایجابی برای بهبود کیفیت روضه خوانی و روشمند شدن آن دراندازیم. اگر عظمت مرثیه‌ و روضه‌خوانی کمرنگ شده، تقصیر از ماست و شرمنده حضرتیم، که با عمل خود، زبان‌ِ طعنه‌زنان را باز کرده‌ایم. پ ن؛ این بنده روسیاه علاوه بر سعی ناچیز در روضه‌خوانی، دروس مختصری نیز در موضوع روشمندی روضه و مقتل داشته‌ام که از خود حضرت برای استمرار و ادامه طرحش امید عنایت و توفیق دارم. پ ن۲؛ باید عملا کاری کنیم که همه شیعیان با افتخار بگویند: از عناوین جهان مرثیه خوان مارا بس. ان شاء الله @kashani1395
#اطلاع_رسانی
🔷 تلاش شگفت آور و حیات پربرکت «شهید ثانی» ❓چرا شور و حرارت امثال او به آسانی به سردی نمی‌گراید؟ نگاهشان به زندگی و هدفشان از حیات چه بود؟ 🔶 «شهید ثانی» یکی از برجستگان کم نظیر تاریخ تشیّع است. شرح او بر کتاب «لمعه‌ی شهید اوّل» سالیان متمادی متن درسی حوزه‌های علمیه بوده است. معمولا طلّاب خوش فهم و پرکار برای درک بهتر عبارات شرح لمعه، کتاب بسیار مهم دیگر شهید، با نام «مسالک الأفهام» در شرح شرایع الإسلام محقق حلّی را نیز می‌بینند. مسالک را شهید نه در کتابخانه‌ی شخصی، بلکه در تعقیب و گریز و بدون آرامش و آسایش و در سرگردانی میان کوه‌ها و بیابان‌ها نگاشته است. در ادامه داستان چگونگی نگارش کتاب مسالک خواهد آمد. 🔶 در کتابخانه‌ی مجلس شورای اسلامی که نُسَخ ممتاز و ارزشمندی نگهداری می‌شود، نسخه‌ای از «مسالک الأفهام» هست که از روی نسخه‌ی شاگرد و ملازم ایشان، «محمود بن محمدعلی لاهیجانی» کتابت شده است. لاهیجانی در پایان نسخه خاطره‌ای شگفت انگیز می‌گوید: 🔆 شارح (منظور، استاد او جناب شهید ثانی است) بخش سوم و بخش های بعدی کتاب را هنگامی که از ترس دشمنان سُنّی خود پنهان شده بود، ‌نوشته است و در ادامه می‌گوید: پس از آن‌ که خانه‌‌ی استاد، غارت شد و جانش به خطر افتاد، از ترس عامّه، از کوهی به کوهی و از دهی به دهی پناه می‌برد و من هم این بخش‌ها را در همین اوضاع و احوال نسخه برمی‌داشتم. چون او را دستگیر کردند، کوشیدم که ایشان را بِرهانم اما نشد و مرا هم به زندان انداختند، سپس او را به روم فرستادند و چهل و دو روز در زندان به سر برد. در آدینه‌ی ماه جمادی الأولی سال ۹۶۵‌ ق آزاد شده بودم و در مکه و اطراف آن آشکارا و در امنیت، می‌زیستم تا اینکه در ماه ذی القعده همان سال خبر شهادت استاد به من رسید و آنها خواستند دوباره مرا گرفتار سازند، ولی من گریخته و خود را از آنان نهان ساختم و پس از عُمره، پنهانی به نوشتن پرداختم و در پایان ماه صفر از مکه بیرون آمده و این مجلد را در روز یکشنبه 4 جمادی‌الأولی ۹۶۶ق به انجام رساندم. ♦️سلام و درود خدا بر «شهید ثانی» که بر گردن شیعیان ۵۰۰ سال اخیر حقّ بزرگی دارد. ◻️ پ.ن۱: «شهید اوّل» و «شهید ثانی» از پیشگامان تقریب و احترام به مذاهب اسلامی هستند، اما هر دو قربانی سبعیت و دادگاه بی‌داد تکفیر گردیده‌اند و چه بهتان‌های زشتی که به آن‌‌ها نسبت داده نشد و در آخر هم شهید شدند. ◼️پ.ن۲: این نسخه از کتاب «مسالک»، از مجموعه کتابخانه مجلس سنا به شماره ۵۱۲ است و متن «لاهیجانی» که در بالا ذکر شد، تلخیص و تصرّفی از فهرست کتابخانه مجلس سنا ج۱ ص ۳۰۰ بود. ◻️پ.ن۳: این مطلب در مجلد چهارم جرعه‌ای از دریا نیز ذکر شده است. ◼️پ.ن۴: تصویر اوّل، بخشی از صفحات پایانی این نسخه از «مسالک الأفهام» و گوشه‌ای از خاطره فوق است. و تصویر دوم، دست‌خط مبارک «شهید ثانی» از کتابش «شرح إرشاد الأذهان» است. 🔶 بخشی از متن عربی به نگارش لاهیجانی: والحمد لله الذي وفقنا للفراغ من نسخه وجعل لنا أسوة حسنة بمصنفه حيث صنف الجزء الثالث وما بعده إلى آخر الشرح زمان اختفاءه من الطغاة البغاة لما قصدوه و دخلوا بيته و نهبوه وكان قدس الله سره هاربا من شرهم من جبل إلى جبل و قرية إلى أخرى و هذا الذي نعنیه أشار بقوله (مع تراكم صروف الحدثان إلى آخره) و أنا نسخته في زمان اختفاءي فإنهم لما حبسوا الشارح رحمه الله و كنتُ ساعيا في خلاصه فحبسوني و أخذوه إلى الروم وكان مدة حبسي اثنين و أربعين يوما. ثم أطلقتُ يوم العشرين من جمادي الأولى و كان يوم الجمعة يوم النیروز من سنة خمس و ستين و تسعمائة وكنت متظاهرا بمكة و حواليها إلى أن جاء خبر قتل الشيخ الشهيد المبرور السعيد في ذي القعدة من السنة المذكورة فقصدوا لي ثانيا فانهزمتُ منهم واختفيت و بعد الفراغ من الحج والعمرة على ؟؟ الخفية اشتغلت بكتابة الشرح و سافرتُ في آخر شهر صفر من مكة المشرفة إلى الطيبة و وفقني الله تعالى لإكمال هذا المجلد غدوة يوم الأحد لأربع ليال خلون من شهر جمادي الأولى سنة ست و ستين و تسعمائة بقلم... @kashani1395
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🎬 💢 چه کسانی از اول تا آخر مسیر با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و اهل بیت ایشان علیهم السلام همراه بودند؟ 📌 برگرفته از برنامه سمت خدا روز سه شنبه 27 خرداد 99 🆔 ble.ir/kashani1395/ 🆔 eitaa.com/kashani1395/ 🆔 telegram.me/kashani1395/ 🆔 instagram.com/hkashani_com/ 🌐 www.hkashani.com
چه کسانی از اول تا آخر مسیر با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و اهل بیت ایشان علیهم السلام همراه بودند؟.mp3
453.5K
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔈 💢 چه کسانی از اول تا آخر مسیر با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و اهل بیت ایشان علیهم السلام همراه بودند؟ 📌 برگرفته از برنامه سمت خدا روز سه شنبه 27 خرداد 99 🆔 ble.ir/kashani1395/ 🆔 eitaa.com/kashani1395/ 🆔 telegram.me/kashani1395/ 🆔 instagram.com/hkashani_com/ 🌐 www.hkashani.com
بسم الله الرحمن الرحیم با عنایت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف جلسات جمعه صبح را مجددا آغاز می‌کنیم. بنا بود در دوره جدید، موضوعِ مباحث مهدویت باشد. اما به خاطر برخی مشغله‌ها و پروژه‌های علمی نا‌تمام و در عین حال دشواری و وقت‌گیری بسیار زیادِ مباحث مهدویت، فعلا مدت محدودی را به مباحث مهم مقتل‌شناسی با لحاظ روش‌مندی و نقد و بررسی آثار مهم و عنایت ویژه به کتاب مهم اسرار الشهاده عالم وارسته، مرحوم فاضل دربندی می‌پردازیم. امید که سیدالشهداء سلام الله علیه بپذیرد و برای نوکران آن حضرت موثر و مفید باشد. پ.ن؛ غرض اصلی از برگزاری جلسات صبح جمعه توسل و ندبه به آستان ملائک پاسبان امام زمان سلام الله علیه است. البته در کنار آن مائده آسمانی، ذاکران فرهیخته دستگاه سیدالشهداء سلام الله علیه هم سفره را رنگین‌تر می‌نمایند. پ.ن۲؛ در حد امکان سعی می‌کنیم مباحث مقتل‌شناسی را ساده بیان کنیم، ولی به احتمال زیاد باز برای بسیاری از عموم عزیزان، مناسب و شیرین نباشد. پ.ن۳؛ باتوجه به بیماری کرونا، جلسات در آدرس جدید، به صورت موقت و فقط برای برادران برگزار می‌شود. @kashani1395
♦️ باز هم توهین و بهتان به مالک اشتر هنوز امیرالمومنین سلام الله علیه و یارانش غریب‌اند. و هنوز شخصیت مالک اشتر شرحه شرحه می‌شود. چه قدر زشت است که یک روز آقای اصلاح‌طلبی برای مقابله با " اَینَ عمار " با چنگ زدن به هر رطب و یابسی، شخصیت مالک و عمار را تندرو، تندخو و بی‌اخلاق معرفی می‌کرد. و حالا با استناد به همان اخبار ضعیف که معارض‌های فراوانی دارند، یک عدالت‌خواه؟ برای تجویز یا عادی‌سازی نقد تند به رهبری و لزوم عدم برخورد دستگاه‌های امنیتی، مالک را منتقد حکومت حضرت معرفی می‌نماید. وقتی چنین رسما با غرض و انگیزه‌ی سیاسی به سراغ تاریخ برویم و بین پژوهش روشمند با داستان سرایی و ... تفاوت نگذاریم، چنین می‌شود. آیا به صرف این که به خواسته و میلمان نزدیک است، هر چه به دستمان برسد باید نقل کنیم؟ یا فارغ از صحت و سقم هر گزاره‌ای، اگر برای اغراضمان مفید بود، آنچه یافتیم بیان کنیم؟ فرق بین حَشویه با مجتهد چیست جز این؟ درباره سخنان آن اصلاح‌طلب در جلسات یازدهم تا بیست و چهارم بحث " جستاری در حکومت امیرالمومنین سلام الله علیه " به نقد و بررسی پرداخته‌ایم. و صوت و متنش در سایت ما موجود است. و به زودی در برنامه سمت خدا نیز سیر تاریخی حوادث به شخصیت مالک اشتر در اثنای پیکار صفین می‌رسد و به بخشی از این اتهامات خواهیم پرداخت. پ.ن؛ دردآور این است که این برادران عدالت‌خواه یک روز که جایگاه مساله مصلحت در حکومت حضرت مطرح می‌شود، از حواشی و ابعاد ابقای ابوموسی طفره می‌روند و حالا برای اعتراض به رهبری، به اصرار مالک برای ابقای ابوموسی متمسک می‌شوند. پ.ن۲؛ دردآورتر این که این برادر عدالت‌خواه؟ بهتان زشت دیگری به مالک اشتر می‌زند و آن این است که مالک، ابوموسی را "آیت الله" و " مومن و انقلابی" می‌دانسته و از طرفداران ابوموسی بوده است!!! ننگ بر این همه بی مبالاتی. درباره این فهم سخیف و ناپخته نیز در بحث ابقای ابوموسی در روز سه‌شنبه ۸ بهمن ۹۸ در برنامه سمت خدا، موضوع و مطلب را شکافته‌ایم. علاقمندان مراجعه فرمایند. پ.ن۳؛ مسئولان جمهوری اسلامی باید با سعه صدر و گوش شنوا از نقدهای دلسوزان استقبال کنند و ناقدان نیز باید در مصونیت باشند، اما برای این خواسته درست، نیازی به سخنان بی‌ارزش، سبک و غیرعلمی نیست. @kashani1395