A S:
سلام علیکم
چنانچه از دوستان کسی تمایل دارد بعنوان روحانی کاروان راهیان نور همکاری نماید تا امشب اطلاع دهد
برنامه از طرف بسیج و خانوادگی می باشد
09358664334
زمان حرکت نهم فروردین
طلاب محترم
چنانچه خانه با اجاره مناسب سراغ دارید به ما اطلاع دهید
چند تا از طلاب اعلام نیاز کرده آند
09358664334
یک منزل مسکونی جهت اجاره برای طلاب
اجاره حدود 1200و قرض الحسنه 10 م
لطفا این مشخصات رو در ثبت اگهی خانه اجاره ای در کانال تون اضافه بفرمایید .خودم سه سال توش ساکن بودم خیلی خوب بود .. برای اینکه سوالی پیش نیاد برای کسی این توضیحات رواضافه بفرمایید
زیر زمین تمیز با نوردهی عالی راه جدا کسی که موتور داشته باشه جا برای موتور داره توی حیاط ، دارای موکت ،پذیرایی سه فرشه یه خواب دارای کمد دیواری ، سرویس و حمام بزرگوتمیز ، دارای دسشویی فرنگی ، اشپزخانه بزرگ کابینت زیاد ، از همه مهمتر صاحب خونه خوبوبا اخلاق ..
دنبال مستاجر متعهد ومنظم هستن ..
ادرس دقیق میدان ازادگان بلوار شهید مطهری حکمت ۱۱ .
09175194759
نیاز به امام جماعت برای خیابان دروازه اصفهان مسجد بابایی ها
جهت هماهنگی
09171755965
یک نفر اعلام آمادگی کردند 🌺
سلام نیاز به امام جماعت برای نماز مغرب و عشاء درماه مبارک رمضان برای حسینیه حضرت ابوالفضل علیه السلام کوچه کنار بیمارستان میلاد است.
جهت هماهنگی با این شماره تماس بگیرید.
۰۹۱۳۴۳۰۷۵۱۷
یک نفر اعلام آمادگی کردند 🌺
نکات کلیدی از جزء سوم قرآن کریم
قرآن کتاب زندگی است . آیات این کتاب همچون تابلوهای راهنمایی بر سر راه زندگی هر انسانی قرار دارد که او را پیوسته به خیر رهنمون ساخته و از ضرر و زیان باز می دارد. در این گفتار گزیده ای از آیات مربوط به جزء سوم قرآن کریم آورده شده که با هم مرور می کنیم .
1- اي كساني كه ايمان آورده ايد از آنچه به شما روزي داده ايم انفاق كنيد پيش از آنكه روزي فرا رسد كه نه خريد و فروش در آن است نه دوستي. (254- بقره)
2- گفتار پسنديده در برابر نيازمندان از صدقه اي كه به دنبال آن آزاري باشد بهتر است.(263- بقره)
3- اي كساني كه ايمان آورده ايد ، بخشش هاي خود را با منت و آزار باطل نسازيد. (264- بقره)
4- اي كساني كه ايمان آورده ايد ، تقواي الهي پيشه كنيد و آنچه از (مطالبات) ربا باقي مانده رها كنيد اگر ايمان داريد.(278- بقره)
5- اي كساني كه ايمان آورده ايد ، هنگامي كه بدهي مدت داري به يكديگر پيدا كنيد آن را بنويسيد.(282- بقره)
6- اگر صدقات را آشكار بدهيد كار خوبي است ، و لي اگر آنها را مخفي به نيازمندان بدهيد بهتر است.(271- بقره)
7- خداوند ربا را نابود مي كند و صدقات را افزايش مي دهد.(276- بقره)
8- بترسيد از روزي كه در آن به پيشگاه خداوند باز مي گرديد.(281- بقره)
9- خداوند هيچ كس را جز به اندازة توانايي اش تكليف نمي كند.(286- بقره)
10- به كساني كه كافر شدند بگو، شما به زودي شكست مي خوريد.(12- آل عمران)
11- نبايد اهل ايمان به جاي مؤمنين، كافران را دوست و سرپرست خود قرار دهند. (28- آل عمران)
12- هر كس غير از اسلام به سراغ دين ديگر رود هرگز از او قبول نمي شود. (85- آل عمران)
13- همانا دين نزد خداوند اسلام است. (19- آل عمران)
14- همانا به نيكي نمي رسيد مگر از آنچه دوست داريد انفاق كنيد. (92- آل عمران)
نکات و آیات مهم جزء سوم قران
جزء سوم قران مجید شامل ایات 253 تا تاخر سوره بقره و نیز ایات 1-91 سوره ال عمران میباشد.
در این جزء در سوره بقره ادامه ایات الاحکام و در سوره ال عمران احتجاج با اهل کتاب غالب است.
تاکید زیاد به انفاق: پاداش هفتصد برابر برای انفاق
اى كسانى كه ايمان آورده ايد از آنچه به شما روزى دادهايم انفاق كنيد پيش از آنكه روزى فرا رسد كه در آن نه داد و ستدى است و نه دوستى و نه شفاعتى و كافران خود ستمكارانند {254}
مَثَل [ صدقاتِ ] کسانی که اموالِ خود را در راه خدا انفاق می کنند همانند دانه ای است که هفت خوشه برویاند که در هر خوشه ای صد دانه باشد و خداوند برای هر کس که بخواهد [ آن را ] چند برابر می کند ، و خداوند گشایشگر داناست. {261}
کسانی که اموالِ خود را در راه خدا انفاق می کنند ، سپس در پیِ آنچه انفاق کرده اند ، منّت و آزاری روا نمی دارند ، پاداش آنان برایشان نزد پروردگارشان [ محفوظ ] است ، و بیمی بر آنان نیست و اندوهگین نمی شوند. {262}
گفتاری پسندیده [ در برابر نیازمندان ] و گذشت [ از اصرار و تندیِ آنان ] بهتر از صدقه ای است که آزاری به دنبال آن باشد ، و خداوند بی نیاز بردبار است. {263}
ای کسانی که ایمان آورده اید ، صدقه های خود را با منّت و آزار ، باطل مکنید ، مانند کسی که مالش را برای خودنمایی به مردم ، انفاق می کند و به خدا و روز بازپسین ایمان ندارد.
پس مَثَلِ او همچون مَثَلِ سنگ خارایی است که بر روی آن ، خاکی [ نشسته ] است ، و رگباری به آن رسیده و آن [ سنگ ] را سخت و صاف بر جای نهاده است. آنان [ ریاکاران ] نیز از آنچه به دست آورده اند ، بهره ای نمی برند و خداوند ، گروه کافران را هدایت نمی کند. {264}
و مَثَل [ صدقات ] کسانی که اموال خویش را برای طلب خشنودی خدا و استواری روحشان انفاق می کنند ، همچون مَثَلِ باغی است که بر فراز پشته ای قرار دارد [ که اگر ] رگباری بر آن برسد ، دو چندان محصول برآورد ، و اگر رگباری هم بر آن نرسد ، بارانِ ریزی [ برای آن بس است ] ، و خداوند به آنچه انجام می دهید بیناست. {265}
ای کسانی که ایمان آورده اید ، از چیزهای پاکیزه ای که به دست آورده اید ، و از آنچه برای شما از زمین برآورده ایم ، انفاق کنید ، و در پی ناپاکِ آن نروید که [ از آن ] انفاق نمایید ، در حالی که آن را [ اگر به خودتان می دادند ] جز با چشم پوشی [ و بی میلی ] نسبت به آن ، نمی گرفتید ، و بدانید که خداوند ، بی نیاز ستوده [ صفات ] است. {267}
شیطان شما را از تهیدستی بیم می دهد و شما را به زشتی وامی دارد و [ لی ] خداوند از جانب خود به شما وعده آمرزش و بخشش می دهد ، و خداوند گشایشگر داناست. {268}
[ خدا ] به هر کس که بخواهد حکمت می بخشد ، و به هر کس حکمت داده شود ، به یقین ، خیری فراوان داده شده است و جز خردمندان ، کسی پند نمی گیرد. {269}
و هر نفقه ای را که انفاق ، یا هر نذری را که عهد کرده اید ، قطعاً خداوند آن را می داند ، و برای ستمکاران هیچ یاوری نیست. {270}
اگر صدقه ها را آشکار کنید
، این ، کارِ خوبی است ، و اگر آن را پنهان دارید و به مستمندان بدهید ، این برای شما بهتر است و بخشی از گناهانتان را می زداید ، و خداوند به آنچه انجام می دهید آگاه است. {271}
هدایتِ آنان بر عهده تو نیست ، بلکه خدا هر که را بخواهد هدایت می کند ، و هر مالی که انفاق کنید ، به سود خود شماست ، و [ لی ] جز برای طلب خشنودیِ خدا انفاق مکنید ، و هر مالی را که انفاق کنید [ پاداشِ آن ] به طور کامل به شما داده خواهد شد و ستمی بر شما نخواهد رفت. {272}
[ این صدقات ] برای آن [ دسته از ] نیازمندانی است که در راه خدا فرومانده اند ، و نمی توانند [ برای تأمین هزینه زندگی ] در زمین سفر کنند. از شدّت خویشتن داری ، فرد بی اطلاع ، آنان را توانگر می پندارد. آنها را از سیمایشان می شناسی. با اصرار ، [ چیزی ] از مردم نمی خواهند. و هر مالی [ به آنان ] انفاق کنید ، قطعاً خدا از آن آگاه است. {273}
کسانی که اموال خود را شب و روز ، و نهان و آشکارا ، انفاق می کنند ، پاداش آنان نزد پروردگارشان برای آنان خواهد بود و نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین می شوند. {274}
ادامه نکوهش علمای منحرف در سوره ال عمران
اى اهل كتاب چرا حق را به باطل درمى آميزيد و حقيقت را كتمان مى كنيد با اينكه خود مى دانيد {71}
كسانى كه پيمان خدا و سوگندهاى خود را به بهاى ناچيزى مىفروشند آنان را در آخرت بهرهاى نيست و خدا روز قيامت با آنان سخن نمىگويد و به ايشان نمىنگرد و پاكشان نمىگرداند و عذابى دردناك خواهند داشت {77}
و از ميان آنان گروهى هستند كه زبان خود را به [خواندن] كتاب [تحريف شده اى ] مى پيچانند تا آن [بربافته] را از [مطالب] كتاب [آسمانى] پنداريد با اينكه آن از كتاب [آسمانى] نيست و مىگويند آن از جانب خداست در صورتى كه از جانب خدا نيست و بر خدا دروغ مى بندند با اينكه خودشان [هم] مىدانند {78}
هيچ بشرى را نسزد كه خدا به او كتاب و حكم و پيامبرى بدهد سپس او به مردم بگويد به جاى خدا بندگان من باشيد بلكه [بايد بگويد] به سبب آنكه كتاب [آسمانى] تعليم مىداديد و از آن رو كه درس مىخوانديد علماى دين باشيد {79}
و [نيز] شما را فرمان نخواهد داد كه فرشتگان و پيامبران را به خدايى بگيريد آيا پس از آنكه سر به فرمان [خدا] نهاده ايد [باز] شما را به كفر وامى دارد {80}
نكات و پيامه هاي مهم جزء سوم
🔸 پرهيز از ريا
در ایه 264 به انفاق از روی ریا اشاره شد. ریا" مشتق از کلمه "رؤیت" است و به معنای « تظاهر کردن به نیکی، دورویی و نفاق و انجام کار برای نشان دادن به دیگری آمده است.»
و در اصطلاح، عبارت است از آنکه انسان بخواهد با ارائه کارهای نیک خود، مقام و منزلتی در دل مردم پیدا کند و این مطلب اگرچه در تمامی کارهای خوب امکان دارد، ولی نام ریا در اصطلاح شرعی، مخصوص است به اینکه آدمی در انجام عبادات، چنین قصدی داشته باشد.
اطاعت و تبعیت از رسول الله شاخصی از حب الله
قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿۳۱﴾ آل عمران
بگو اگر خدا را دوست داريد از من پيروى كنيد تا خدا دوستتان بدارد و گناهان شما را بر شما ببخشايد و خداوند آمرزنده مهربان است (۳۱)
رد امانت واجب است . خيانت در حقوق دیگران را با بهانه هاي شرعي توجيه نكنيم.
قران در سوره آل عمران ضمن بيان رفتار و باورهاي نادرست يهوديان،يكي از اعمال زشت آنها را خيانت در امانت غير يهوديان عنوان مي كند.
وَمِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطَارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَمِنْهُمْ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدِينَارٍ لَا يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلَّا مَا دُمْتَ عَلَيْهِ قَائِمًا ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لَيْسَ عَلَيْنَا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ وَيَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ ﴿۷۵﴾
انصاریان: و از اهل کتاب کسی است که اگر او را بر مال فراوانی امین شماری، آن را به تو بازمی گرداند؛ و از آنان کسی است که اگر او را به یک دینار امین شماری، آن را به تو بازنمی گرداند، مگر آنکه همواره بالای سرش بایستی [و مال خود را با سخت گیری از او بستانی]. این به خاطر آن است که آنان گفتند: [چون ما اهل کتابیم] رعایت کردن حقوق غیر اهل کتاب بر عهده ما نیست، [و در ضایع کردن حقوق دیگران گناه و عقوبتی نداریم] و اینان [در حالی که باطل بودن گفتار خود را] می دانند بر خدا دروغ می بندند.
اين آيه منحصر به يهود آن زمان نيست. نكند ما هم با توجيهات و تقسيم بندي ها و قضاوتهاي ناموجه مثل خودي و غير خودي، مومن و بي ايمان، نمازخوان و بي نماز ، مسلمان و كافر ،انقلابي و ضدانقلاب و ... ،در امانت ديگران خيانت كنيم و انها را از حقوقي كه بطور امانت تحت اختيار ماست، محروم كنيم.
منظور از اینکه بعضی را به خدایی و اربابی نگیریم، چیست؟
بگو اى اهل كتاب بياييد بر سر سخنى كه ميان ما و شم
ا يكسان است بايستيم كه جز خدا را نپرستيم و چيزى را شريك او نگردانيم و بعضى از ما بعضى ديگر را به جاى خدا به خدايى نگيرد پس اگر [از اين پيشنهاد] اعراض كردند بگوييد شاهد باشيد كه ما مسلمانيم [نه شما] {64}
"اينكه همه افراد اجتماع براى يك فرد و يا يك فرد براى فردى ديگر خاضع شود، بطورى كه آن فرد تافته اى جدا بافته شود و او را از سطح تساوى بالاتر برده، مسلط و مستكبر بر ديگران سازند و او بر آنان تحكم كند و خواست خود را بر سايرين تحميل نمايد، در حقيقت اين مجتمع، او را رب خود گرفته، و خواست خود را تابع خواست او كرده است ."
تفسیر المیزان
تفسیر نور در ذیل ایه 64 سوره ال عمران چنین گفته است: "در تفسیر مراغى آمده است: عدىّ بن حاتم بعد از اسلام آوردن، به پیامبر صلى الله علیه وآله عرض كرد: ما زمانى كه مسیحى بودیم، هرگز یكدیگر را «ربّ» خود قرار نمى دادیم، پس مراد از جمله ى «لایتّخذ بَعضُنا بَعضاً ارباباً» چیست؟ پیامبر صلى الله علیه وآله فرمودند:آیا علماى شما احكام خدا را تغییر نمى دادند؟گفت: چرا! فرمودند: پیروى از عالمى كه قانون خدا را تغییر دهد، یك نوع بندگى و بردگى اوست."