eitaa logo
کشکول تبلیغ
2 دنبال‌کننده
422 عکس
204 ویدیو
130 فایل
اینجا محتواهای مختلف تبلیغی با قابلیت جستجوی موضوعی دسته بندی شده و خیلی سریع میتونید به مطالب ناب مورد نظرتون برسید ارتباط با ادمین👇🏻 @admin_kashkol
مشاهده در ایتا
دانلود
💌 نماز با ما چه می‌کند؟ @Panahian_ir 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 https://eitaa.com/kashkole_tabligh
◍⃟♥️🕊❀✾••┈┈ تفاوت عبد و عابد آیت الله حسن زاده آملی رحمت الله علیه سخنرانی های عالی 👇 https://eitaa.com/joinchat/3474259983C7b462f497c 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 https://eitaa.com/kashkole_tabligh
یک مساله درباره ✳ فرض کنید احمد و علی (که نمازشان کامل است) نماز عشاء را به امام جماعتی اقتدا کرده اند که نمازش شکسته است؛ وقتی که امام، در رکعت دوم سلام میدهد و نمازش تمام میشود (احمد و علی باید دورکعت دیگر نماز را خودشان بخوانند) اگر در بقیه نماز(دورکعت باقیمانده)، علی به احمد اقتدا کند و ادامه نماز را به امامت احمد بجا آورد آیا این عمل، و جماعت به نحوه مذکور صحیح است ؟ 🔑پاسخ: 1️⃣ مقام معظم رهبری: اشکال ندارد و جماعت،در فرض مذکور صحیح است.✅ 2️⃣ آیت الله مکارم: این کار جایز نیست و باید بقیه نماز را بصورت فرادی بخوانند.❌ https://eitaa.com/peykeahkam
مساله قبلا بیان شد. مساله دیگری که زیاد سوال میشود درباره در حال رکوع امام است. ✳ اقتدا در حال رکوع ▪️اگر زمانی که امام جماعت در رکوع است کسی بخواهد اقتدا کند، چند حالت ممکن است پیش آید: 1️⃣ به رکوع امام برسد: یعنی وقتی تکبیره الاحرام را گفت و به رکوع رسید امام هنوز سر از رکوع برنداشته باشد(چه ذکر امام تمام شده باشد چه امام هنوز در حال گفتن ذکر باشد) 👈 در اینصورت نمازش به جماعت صحیح است و یک رکعت حساب میشود. (نظر همه مراجع) 2️⃣ اگر تکبیره الاحرام را بگوید ولی پیش از آنکه به مقدار رکوع خم شود امام سر از رکوع بردارد، یعنی ماموم در حال خم شدن برای رفتن به رکوع است ولی هنوز به حدّ رکوع نرسیده، متوجه میشود که امام از رکوع سربرداشت، 🔸️در اینصورت: 👈 نمازگزار نباید به رکوع برود بلکه باید به حال قیام برگردد یعنی صاف بایستد و ...⤵️ الف) طبق نظر آیت الله سیستانی: میتواند نمازش را بصورت فرادی بخواند،(یعنی شروع به خواندن حمد و سوره رکعت اوّل خود کند و ...) و یا میتواند برای رسیدن به رکعت بعدی، نماز را قطع کند(بشکند) 👈 مبنای آیت الله سیستانی این است که شکستن نماز واجب بخاطر درک جماعت، جایز میباشد. ب) طبق نظر آیت الله مکارم و مقام معظم رهبری: 👈 نیّت فرادی کند و نمازش را بصورت فرادی تا آخر بخواند.⤵️ ✅ البته برای درک جماعت، میتواند نیت نمازش را به نافله یا قضای نافله(مثلا قضای نافله شب) عدول بدهد و دو رکعتی تمام کند؛ و اگر با تمام کردن نماز مستحبی هم نمیتواند خود را به جماعت برساند میتواند نماز نافله را رها کند(بشکند) و به جماعت برسد. 3️⃣ اگر تکبیره الاحرام را بگوید و به رکوع برود ولی اصلا به رکوع امام نرسد، یعنی همزمان که شخص به رکوع میرسد امام از رکوع بلند شود: (حالت الاکُلنگی) الف) طبق نظر مرحوم امام خمینی و مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم: 👈 نمازش بصورت فرادی صحیح است، یعنی این رکوع را، رکوع رکعت اول خود حساب کند و ادامه نمازش را بصورت فرادی بخواند. 🔸️البته‌ مقام معظم رهبری فرموده: این شخص میتواند برای درک جماعت، نیت خود را به نماز مستحبی تبدیل کند.(همانگونه که در حالت دوم بیان شد) ب) آیت الله سیستانی: در صورتی که یقین داشته به رکوع امام می رسد ولی نرسید: 👈 نمازش فرادی میشود؛ ولی میتواند برای درک جماعت، نمازش را بشکند. https://eitaa.com/peykeahkam
وجوب تبعیّت از امام جماعت دو حالت دارد : ▪️تبعیت در اقوال و اذکار ▪️تبعیت در افعال(مانند رکوع و سجده) 1️⃣ تبعیّت در اقوال و اذکار نماز: الف) تبعیّت در گفتن تکبیره الاحرام: 👈 واجب است که ماموم، تکبیره الاحرام را بعداز اتمام تکبیرِ امام بگوید، 🔴 اگر قبل از اینکه امام، تکبیره الاحرام بگوید ماموم تکبیر را گفت: 👈 اگر عمدی باشد(یعنی با اینکه میداند امام، هنوز تکبیر نگفته، ماموم تکبیر بگوید): در اینصورت باید نمازش را تا آخر بصورت فرادی بخواند. 👈 اگر سهوا باشد: یعنی به گمان اینکه امام، تکبیره الاحرام گفته ،تکبیر بگوید ولی بفهمد اشتباه کرده و قبل از امام، تکبیر گفته، (مثلا گاهی،شخص مکبّر در جماعت اشتباه میکند و نمازگزار هم اشباها زودتر از امام تکبیر میگوید) ⤵️ ✅ در اینصورت نمازگزار میتواند نمازش را بصورت فرادی بخواند، یا اینکه میتواند برای رسیدن به رکعت بعدی جماعت، نیت را به نافله عدول بدهد.(همانند آنچه قبلا در بحث اقتدا در رکوع گفته شد) 🔒سوال: آیا ماموم میتواند تکبیره الاحرام را همزمان با امام جماعت بگوید؟ یعنی قبل از اینکه تکبیره الاحرام امام به پایان برسد(امام هنوز، راء اکبر را نگفته) ماموم شروع به گفتن الله اکبر کند. 🔑پاسخ: 👈 مقام معظم رهبری: بنابراحتیاط واجب نباید بگوید بلکه صبر کند که تکبیر امام تمام شود و سپس ماموم، تکبیر بگوید. 👈 آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم: اشکال ندارد؛ ولی به شرطی که تکبیر ماموم ، زودتر از تکبیر امام به پایان نرسد. بنابراین اگر طوری باشد که امام هنوز راء اکبر را نگفته ولی ماموم،‌ تکبیر را بصورت کامل گفته باشد؛ دراینصورت اشکال دارد. ب) تبعیت در اذکار دیگر نماز مثل تسبیحات اربعه. ذکر تشهّد یا سلام: 👈 تبعیت از امام، واجب نیست ولی: اگر صدای امام جماعت را میشنود، مستحب است پیش از امام نگوید. 🔒سوال: آیا گفتن سلام آخر نماز ، زودتر از امام جماعت، اشکال دارد؟ 🔑پاسخ: اشکال ندارد ولی بهتر است که بعداز امام، سلام بدهد. 2️⃣ تبعیّت در افعال نماز (رکوع.سجده) در ادامه، خواهد آمد... https://eitaa.com/peykeahkam
ادامه بحث تبعیت: 2️⃣ تبعیّت در افعال نماز مانند رکوع و سجده: واجب است، یعنی: 👈 ماموم باید افعال نماز را با امام یا کمی بعد از امام (دیرتر) انجام دهد. 👈 ماموم نباید افعال نماز را جلوتر از امام(قبل از امام) بجا آورد. ⬅️ اگر ماموم، افعال نماز مانند رکوع یا سجده را قبل از امام بجا آورد: الف) اگر سهوا باشد: اشکال ندارد 👈 ولی باید برگردد و با امام،‌همراهی کند بنابراین: اگر سهوا پیش از امام سر از رکوع بردارد باید دوباره به رکوع برگردد 👈 و زیادی رکوع(رکن) در این مورد، نماز را باطل نمی کند؛ 🔴 ولکن چنانچه به رکوع برگردد ولی پیش از آنکه به رکوع برسد امام سراز رکوع بردارد(الاکلنگی شود) نماز این شخص باطل است. همچنین در سجده: اگر ماموم سهوا زودتر از امام سر از سجده بردارد باید دوباره به سجده برگردد، 🔸️البته در مواردی که ماموم زودتر از امام سر از رکوع یا سجده برداشته و می داند که اگر برگردد به رکوع یا سجده امام نمی رسد: 👈 دراینصورت، برگشتن لازم نیست.ب) اگر عمدی باشد: یعنی با اینکه میداند امام هنوز به رکوع نرفته، به رکوع برود، یا میداند امام هنوز از رکوع بلند نشده، این شخص از رکوع سربردارد⤵️: مقام معظم رهبری. آیت الله سیستانی. آیت الله مکارم: 👈 نمازش فرادی میشود و باید بقیه نمازش را بصورت فرادی بخواند.⤵️ 🧊 نکته مهم: 🔸️ بطور کلّی، ماموم باید افعال نماز را با امام یا کمی دیرتر از امام بجا آورد و اگر عمدا از امام جماعت جلو بیفتد، 👈 حتی اگر در یک رکوع (یک رکن) باشد، نمازش فرادی می شود.نکته: لزوم و وجوب تبعیّت ماموم از امام جماعت در افعال نماز،‌ حکم وضعی است نه حکم تکلیفی؛ یعنی اگر ماموم، عمدا تبعیّت نکرد حرام نیست(حکم تکلیفی و عذاب و عقاب ندارد) بلکه از جهت وضعی، نمازش فرادی میشود (باعث بطلان جماعتش میشود.)⤵️ 👈 البته اگر به وظیفه فرادی عمل کند نمازش صحیح است، ولی اگر به وظیفه فرادی عمل نکند مثلا در رکعت اول، عمدا زودتر از امام به رکوع رفته و در ادامه نماز که باید فرادی بخواند در رکعت دوم قرائت را نخوانده باشد: اگر عمدا باشد یا جاهل مقصّر باشد نمازش باطل است و باید دوباره بخواند.نکته: درباره اینکه مراجع فرموده اند: ماموم باید افعال نماز را با امام یا کمی دیرتر از امام انجام دهد این نکته را باید دقت کرد که: 👈 اگر دیرتر انجام دادن افعال نماز به گونه ای باشد که عرفا صدق تبعیت نکند یعنی خیلی از امام، عقب بیفتد و فعل نماز را مدت زیادی بعد از امام انجام دهد: در اینصورت هم نمازش فرادی میشود. مثلا ماموم قنوت نمازش را به قدری طول دهد که امام از رکوع بلندشده و به سجده رفته باشد، یا اینکه امام به سجده دوم رفته و ماموم هنوز در رکوع باشد در این موارد، نماز شخص فرادی میشود. https://eitaa.com/peykeahkam
وجوب تبعیت از امام جماعت 🧊 چند مساله کاربردی درباره وجوب تبعیّت 1️⃣ در صورتی که ماموم، یک رکعت از امام جماعت، عقب باشد، مثلا امام در رکعت سوم و مشغول تسبیحات اربعه باشد ولی ماموم در رکعت دوم باشد که باید حمد و سوره بخواند، 👈 اگر ماموم وقت برای خواندن سوره نداشته باشد یعنی بداند که اگر بعداز حمد، سوره بخواند به رکوع امام نمی رسد: ⬅️ نباید سوره بخواند بلکه باید بعد از اتمام حمد، خود را به رکوع امام برساند. 👈 بنابراین در فرض فوق اگر سوره را بخواند و به رکوع امام نرسد نمازش فرادی میشود. 🔒سوال: در فرض فوق که ماموم یک رکعت از امام جماعت عقب است و باید حداقل حمد را بخواند، اگر فرصت برای خواندن حمد را هم نداشته باشد و در بین خواندن حمد، امام به رکوع برود وظیفه ماموم چیست؟ 🔑پاسخ: 👈 مقام معظم رهبری: حمد را تمام کند و در رکوع یا سجده ها خود را به امام جماعت برساند. 👈 آیت الله سیستانی: اتمام حمد، لازم نیست، یعنی در اینصورت میتواند ادامه حمد را رها کند و خود را به رکوع امام برساند. 2️⃣ اگر ماموم در بین خواندن تسبیحات اربعه باشد که امام به رکوع برود (مثلا فقط دو مرتبه گفته ) وظیفه ماموم چیست؟ (بعضی به اشتباه گمان می کنند که اگر دومرتبه از تسبیحات اربعه را گفته باشد باید حتما مرتبه سوم را هم بگوید حتی در فرض فوق!!) 🔑پاسخ: باید رها کند(نیازی به خواندن مرتبه سوم نیست) و باید خود را به رکوع امام برساند. 🔸️تذکر: طبق نظر مشهور مراجع معظم تقلید خواندن یک مرتبه تسبیحات اربعه در رکعت سوم و چهارم کافی است. ❌ بعضی از مردم بعلت ندانستن مساله، دراینگونه موارد بجای اینکه یک مرتبه تسبیحات اربعه را با دقت و تلفظ صحیح بخواند، سه مرتبه با عجله و فوری میخواند که در نتیجه، تلفظ صحیح هیچکدام از آنها رعایت نمی شود. 3️⃣ سوال: اگر ماموم در سجده آخر، مشغول ذکر و دعای طولانی باشد و امام در حال خواندن تشهد و سلام باشد حکم نماز ماموم چیست؟ 🔑پاسخ: در صورتی که فاصله زیادی شود جماعتش اشکال پیدا می کند. 4️⃣ سوال: کسی که جاهل به این مساله بوده که: تبعیّت از امام جماعت، واجب است،(و رکوع یا سجده هایش، را جلوتر از امام انجام می داده) آیا حکم عدم تبعیت عمدی را دارد؟ 🔑پاسخ: اگر جاهل مقصّر بوده، مانند کسی است که عمدا تبعیت نکرده است. ▪️جاهل مقصّر: کسی که احتمال خطا و اشتباه در کارش را میدهد ولی در یادگیری مساله، سهل انگاری کند. مثلا در فرض فوق، احتمال میدهد که تبعیت نکردن از امام جماعت، اشکال داشته باشد و امکان یادگیری مسائل نماز جماعت و پرسیدن از عالم، برایش آسان باشد ولی عمدا پیگیری نکند. 🔴 همه مراجع معظم تقلید در اول رساله خود در بحث تقلید، این مطلب را ذکر کرده اند که: 👈 بر مکلف، واجب شرعی و لازم است که احکام و مسائل مورد نیاز خود را احتمال می دهد با یادنگرفتن آنها، عمل واجبی را ترک کند یا حرامی را انجام دهد، یاد بگیرد. https://eitaa.com/peykeahkam
وجوب تبعیت از امام جماعت ادامه مسائل و نکات تبعیت ⁉️⁉️دو نکته مهم و کاربردی لطفا با صبر و حوصله و دقت... 5️⃣ بعضی افراد به علت مشکل نفس تنگی یا رفلاکس معده یا مشکل جسمی(مثلا کمردرد یا سردرد یا...) نمی توانند مدت زیاد در رکوع یا سجده باشند و فقط به اندازه ذکر واجب(سه مرتبه سبحان الله) میتوانند در حالت رکوع و سجده بمانند بنابراین در نماز جماعتی که امام جماعت، رکوع و سجده های خود را طول می دهد اینگونه افراد برای تبعیّت از امام جماعت (همراه با امام سر از رکوع و سجده بردارند) توانایی ندارند، 👈 آیا این اشخاص بخاطر عذری که دارند جایز است زودتر از امام جماعت سر از رکوع یا سجده بردارند؟⁉️ 🔑پاسخ: تبعیت از امام جماعت واجب است یعنی باید افعال نماز مثل رکوع و سجده را همراه با امام یا کمی بعد از امام بجا آورد و جایز نیست که عمدا جلوتر از امام سر از رکوع و سجده بردارد؛ بنابراین حتی در فرض فوق اگر عمدا زودتر از امام جماعت سربردارد نمازش فرادی می شود.⤵️ ✅ راه حلّ جهت شرکت این افراد در نماز جماعت: در اینصورت، نمازگزار میتواند دیرتر از امام جماعت به رکوع یا سجده برود که بتواند همراه با امام سر بردارد. _________________________ 6️⃣ نکته مهم: بعضی از اشخاص، شرعا نمی توانند نمازشان را با جماعت بخوانند و باید بصورت فرادی بخوانند ولی متاسفانه به دلیل سهل انگاری، این حکم را رعایت نمی کنند.⤵️ 🔸️مثال اول: 👈 نشستن کامل بین دو سجده، قطعا واجب است. ❌ بعضی افراد به علت کهولت سن یا مشکل جسمی، برای نشستن کامل بین دو سجده نیاز به زمان بیشتری نسبت به اشخاص سالم دارند بنابراین 👈 اگر نمازش را فرادی بخواند حتما می تواند بین دو سجده کاملا بنشیند ولی اگر در نماز جماعت شرکت کند بخاطر اینکه میخواهد از امام تبعیت کند و با امام به سجده دوم برود و از امام جماعت، عقب نیفتد، نشستن کامل بین دو سجده را انجام نمی دهد بلکه سرش را مقداری از مُهر(محل سجده) بلند کرده و مجدّدا به سجده دوم می روند!! ▪️درحالیکه از جهت شرعی، ترک واجب کرده است و این شخص باید بگونه ای نمازش را بخواند که بتواند واجبات نماز را تا حدّ امکان انجام دهد. پس اگر نشستن بین دو سجده، عمدا انجام نشود‌، نماز باطل است. 🔸️مثال دوم: بعضی افرادی که معذورند و مشکل جسمی دارند اگر بصورت فرادی نماز بخوانند 👈 می توانند واجبات نماز مانند قیام یا سجده معمولی (قراردادن هفت عضو روی زمین) را انجام دهند ولی اگر در نماز جماعت شرکت کنند بخاطر تبعیت از امام، مجبور میشوند روی صندلی بنشینند چون قرائت امام جماعت طول میکشد و قدرت ایستادن طولانی ندارند یا مثلا مجبور میشوند سجده را روی میز انجام دهند چون اگر بخواهد روی زمین سجده کند نمیتواند تبعیت کند و از امام جماعت، خیلی عقب می افتد، 🔴 چنین افرادی در فرض فوق، مجاز به شرکت در نماز جماعت نیستند و باید بصورت فرادی نماز بخوانند که بتوانند واجبات نماز را تا حدّ امکان بجا آورند.⤵️ ✅ نکته: قاعده این است که: برای درک مستحب (مثل جماعت) نمی شود ترک واجب کرد، روایت : اذا اضرّت النوافل بالفرائض فارفضوها https://eitaa.com/peykeahkam
ادامه نکات ⁉️استفتاء: در نماز جماعت که امام، به علتی مثلا کُهولت سنّ یا مشکل جسمی، قیام و یا قعود(نشستن) در رکعات را با کُندی و به آرامی انجام میدهد و در این جماعت مشاهده میشود که مثلا بعضی از مامومین، زودتر از امام، در حالت قیام قرار میگیرند یعنی با اینکه می دانند برخاستن امام، مقداری طول می کشد ولی آنها بلافاصله برای رکعت بعدی قیام کرده اند، آیا این کار مامومین اشکال دارد؟ 🔑پاسخ مقام معظم رهبری: واجب است مامومین صبر کنند که امام در حال قیام قرار گیرد و بطور کلی ماموم باید افعال نماز را همراه با امام یا کمی دیرتر از امام بجا آورد. (استفتاء کتبی از دفتر معظم له) __________________________ 🔒استفتاء: با عنایت به این مساله که فرموده اند: کراهت دارد ماموم، اذکار نمازش را طوری بگوید که امام بشنود، آیا این کراهت، شامل تکبیره الاحرام هم میشود؟ بعضی از مامومین، همیشه تکبیره الاحرام نمازشان را بلند میگویند، 👈 یا مثلا وقتی امام در حال رکوع است و کسی میخواهد اقتدا کند برای آگاه کردن امام جماعت، (یا الله) بگوید و تکبیره الاحرام نمازش را هم بلند بگوید که امام بشنود و رکوعش را کمی طول بدهد. آیا کراهت، شامل این مورد هم میشود؟ 🔑پاسخ مقام معظم رهبری: بله.کراهت مذکور، شامل موارد فوق هم می شود. (استفتاء کتبی از دفتر معظم له) https://eitaa.com/peykeahkam
یکی از معانی تجافی این است که: شخص، زانوهای خود را از زمین بلند کند و بر سینه پا بنشیند و انگشتان دست را روی زمین قرار دهد.(حالت نیم خیز) 🧊موارد تجافی در نماز جماعت: (با توجه به حالتهای اقتدا) 1️⃣ اگر ماموم در رکعت دوم(مثلا در نماز ظهر) اقتدا کند: وقتی که امام جماعت، تشهد رکعت دوم را میخواند بنابراحتیاط واجب ماموم باید بصورت تجافی(نیم خیز) بنشیند و بعد از تشهد، همراه با امام برای رکعت بعدی برخیزد.... 🔸️ طبق نظر مشهور مراجع، در فرض فوق ماموم نباید بصورت معمولی بنشیند. 🔒استفتاء: اگر ماموم، تجافی (که در بالا گفته شد) را ترک کند یعنی بصورت معمولی بنشیند ،نمازش چه حکمی دارد؟ 🔑پاسخ: ▪️اگر سهوا انجام نداده باشد: هیچ اشکالی ندارد و نماز جماعتش هم صحیح است.(همه مراجع) ▪️اگر عمدا انجام ندهد و بصورت معمولی بنشیند: 👈 مرحوم امام و مقام معظم رهبری: نماز جماعتش صحیح است اگرچه بخاطر ترک عمدی تجافی، گناه کرده است. 👈 آیت الله مکارم: بنابراحتیاط واجب نمازش را اعاده کند. ✅ نکته: رعایت حالت تجافی مختص کسی است که بصورت ایستاده نماز میخواند و برای کسی که شرعا معذور است و بصورت نشسته روی زمین یا صندلی نماز میخواند تجافی لازم نیست. 2️⃣ اگر ماموم، یک رکعت از امام جماعت عقب باشد(یعنی رکعت آخر امام‌ جماعت است ولی نماز ماموم‌ ادامه دارد) وقتی امام در حال خواندن تشهد است: 👈 آیت الله مکارم: بنابراحتیاط واجب ماموم باید به حال تجافی بنشیند و صبر کند که امام سلام بدهد سپس برخیزد و نمازش را ادامه دهد. 👈 آیت الله سیستانی و مقام معظم رهبری: ماموم میتواند برخیزد و ادامه نمازش را بخواند و میتواند بصورت تجافی بنشیند تا امام، سلام نماز را بگوید سپس برخیزد. 👈 آیت الله وحید: اگر در همانجا(هنگام تشهّد امام) قصد فرادی کند اشکال ندارد و میتواند برخیزد و نمازش را ادامه دهد. 3️⃣ اقتدا در تشهّد آخر نماز: اگر شخص، زمانی برسد که امام مشغول خواندن تشهد آخر نماز است چنانچه بخواهد به ثواب جماعت برسد باید بعداز نیت و گفتن تکبیره الاحرام، بنشیند،⤵️ 👈 نحوه این نشستن:⁉️ ۱.بصورت تجافی بنشیند. آیت الله مکارم(استفتائات سایت معظم له) ۲.بصورت معمولی بنشیند. آیت الله سیستانی. مقام معظم رهبری. آیت الله وحید.(رساله) ⤵️ و... و مستحب است تشهّد را همراه با امام بخواند ولی سلام را نگوید و صبرکند تا امام سلام نماز را بگوید سپس بایستد و نماز را ادامه دهد، 👈 یعنی بدون اینکه دوباره تکبیره الاحرام بگوید، حمد و سوره را بخواند و آن را رکعت اول نماز خود حساب کند. ❎ نکته: اقتدا در فرض فوق، مخصوص وقتی است که امام در حال خواندن تشهد باشد بنابراین اگر امام، تشهّد را تمام کرده و وارد سلام نماز شده باشد، اقتدا کردن ،جایز نیست. https://eitaa.com/peykeahkam
امام جماعت زن برای زنان 🔒سوال: در مدارس دخترانه که بعضی از روزها روحانی برای نماز جماعت،حضور ندارد یکی از خانم معلم ها یا یک نفر از دانش آموزان دختر، جلو می ایستد و بقیه دختران، به او اقتدا می کنند آیا این جماعت صحیح است؟ یا مثلا در جلسات یا روضه های زنانه در آخر جلسه که مصادف با وقت نماز میشود یک خانم، امام جماعت برای خانمها میشود، آیا این نماز جماعت، صحیح می باشد؟ یا اینکه امام جماعت خانمها حتما باید مرد باشد؟⁉️ 🔑پاسخ: طبق نظر اکثر مراجع معظم تقلید امام جماعت خانم برای خانمها (فقط خانمها) اشکال ندارد و این نماز جماعت، صحیح می باشد. آیات عظام: مقام معظم رهبری. سیستانی. مکارم. وحید. شبیری زنجانی. نوری همدانی‌. مظاهری. ✅ البته به شرطی که این خانم، شرایط امامت جماعت را داشته باشد (مانند: بلوغ. عدالت. صحیح بودن قرائت نماز) ▪️طبق نظر مرحوم امام خمینی و آیت الله فاضل: بنابراحتیاط واجب باید امام جماعت زنان، مرد باشد. (احتیاط واجب، زن نمی تواند برای زنان، امام جماعت باشد) 👈 البته مقلدین این دو مرجع، میتوانند در این مساله به یکی از مراجع فوق رجوع کنند. 🔸️نکته: طبق نظر آیت الله سیستانی و آیت الله وحید:‌ بنابراحتیاط واجب، خانمی که امام جماعت میشود جلوتر از بقیه نایستد بلکه در ردیف خانمها (مامومین) در یک صف بایستد. آیت الله شبیری زنجانی: بهتر است جلوتر نایستد... ❎ تذکر: امام جماعت مطلقا باید بالغ باشد 👈 حتی اگر مامومین، بالغ نباشند. مرحوم امام. آیت الله سیستانی. مقام معظم رهبری. آیت الله مکارم (تحریرالوسیله. استفتاء کتبی)⤵️ 👈 بنابراین در بعضی مدارس ابتدایی، که یکی از دانش آموزان غیربالغ، جلو می ایستد و بقیه بچه ها به او اقتدا می کنند حتی اگر کسی که جلو ایستاده ممیّز باشد و اقتدا کنندگان، همگی غیربالغ باشند، این نماز جماعت صحیح نیست(اشکال دارد). https://eitaa.com/peykeahkam
امام جماعت بدون وضو 🔒سوال: اگر امام جماعت متوجه شد که وضو نگرفته یا فهمید که وضویش باطل بوده،مثلا مانعی از رسیدن آب (مانند چسب یا رنگ)، روی دستش ببیند، وظیفه اش چیست؟ حکم نماز مامومین چیست؟ 🔑پاسخ: 1️⃣ اگر قبل از گفتن تکبیره الاحرام متوجه شود: 👈 قطعا شروع نماز(و امامت جماعت) برای او جایز نیست. 2️⃣ اگر در بین نماز، متوجه شود: 👈 ادامه نماز برای او جایز نیست باید رها کند، و در اینصورت مامومین می توانند بقیه نماز را بصورت فرادی بخوانند و صحیح است. 3️⃣ اگر بعد از نماز متوجه شد: 👈 اولا: نماز مامومین (که اطلاعی از بطلان وضوی امام نداشته اند) صحیح است. 👈 ثانیا: اطلاع دادن به مامومین،(اعلام کند من وضو نداشتم) واجب و لازم نیست. ❌ بعضا مشاهده شده که امام جماعت متوجه بطلان وضویش شده و این مطلب را به مامومین اطلاع داده است، و حتی اعلام کرده که نماز شما هم باطل است و باید نمازتان را اعاده کنید!! 🔒سوال: اگر امام جماعت در بین نماز متوجه بطلان وضویش شد ولی با این حال نمازش را ادامه دهد آیا در اینصورت هم نماز مامومین صحیح است؟ 🔑پاسخ: در فرض فوق اگر امام جماعت نماز را رها نکند و ادامه دهد مرتکب گناه و معصیت شده ولی نماز مامومین صحیح است. ________________________ 🔴 تذکر مهم: در مواردی که بعداز نماز، معلوم شود نماز امام، یا ‌جماعت به هر دلیلی باطل بوده: مثلا: 👈 معلوم شود که امام جماعت وضو نداشته، 👈 یا معلوم شود امام، عادل نبوده، 👈 یا معلوم شودکه شخص به امام یا به صف جماعت، اتصال نداشته، نماز ماموم بصورت فرادی صحیح است،👈 البته بشرطی که ماموم در این جماعت، بخاطر تبعیت از امام، رکنی در نماز، اضافه نکرده باشد، 👈 مثلا اگر در نماز جماعت، ماموم سهوا زودتر از رکوع سربرداشته باشد و بخاطر وجوب تبعیت از امام، مجددا به رکوع برگشته و با امام سر از رکوع برداشته و بعداز نماز هم متوجه شده که نماز امام باطل بوده است، یا متوجه شود اتصال به جماعت نداشته،⤵️ در فرض فوق، نماز این ماموم هم باطل می باشد و باید اعاده کند. ✅ در واقع، اضافه شدن رکن در نماز جماعت (به دلیل وجوب تبعیت از امام)، در صورتی اشکال ندارد که بطلان نماز جماعت برای ماموم، محرز نشود. https://eitaa.com/peykeahkam