eitaa logo
کشکول طریقت
262 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
9 ویدیو
20 فایل
kashkoletarighat
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🍃🌺 🍃🌺 🌺 💠بوستان‌های بهشت 💐پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: اگر در بوستان‌های بهشت گذارتان افتاد در آن‌ها به گردش و تنعّم بپردازید. عرض کردند: یا رسول‌الله بوستان‌های بهشت چیست؟ 💐فرمود: حلقه‌های ذکر که خداوند را کاروان‌هایی از فرشتگان است که در پی حلقه‌های ذکر می‌گردند، پس هنگامی‌که به آن‌ها برسند، پیرامونشان را می‌گیرند. 📔 تحفه دانشجو 📍کشکول طریقت 👇👇👇 @kashkoletarighat
🌿🌿🌷 🌿🌷 🌷 ❌بی مراقبتی امام و مأموم آن‌یکی پرسید: امامی در نماز چشم به موضع سجده نمی‌دارد، به چپ و راست می‌نگرد، نماز او ناقص باشد؟ ✅عارف فرمود: نماز هر دو ناقص باشد. گفت: من از نماز امام می‌پرسم، تو هر دو را یکی دانی! ✅فرمود: یکی امام است که پراکنده می‌نگرد و حضور را تشویش می‌دهد، یکی مقتدی است که چشم امام را موکل شده است و مراقبت می‌کند و جلوی خود را نمی‌نگرد. 📔گلستان کشمیری 📍کشکول طریقت 👇👇👇 @kashkoletarighat
🌺🍃🌸 🍃🌸 🌸 💎🍃ظهور وجود مطلق در ممکنات 3 🍂☀️اجل چون در رسد در چرخ و انجم ☀️🍂شود هستی همه در نیستی گم چون هر چیزی ازجمله افلاک و ستارگان، وقتی اجل و سیرش تمام می‌شود، فانی شده و در نیستی گم می‌شوند و فقط وجود حق باقی می‌ماند. 🍂☀️چو موجی برزند گردد جهان طمس ☀️🍂یقین گردد کَان لَّم تَغْنَ بِالأَمْسِ هر وقت خداوند به اسمی مانند «ممیت» یا «معید» موجی بر دریای ممکنات زد، همه محو شوند و معلوم می‌شود که «کأن لّم تَغنَ بالامسِ: انگار دیروزی نبوده است» (سوره یونس آیه 24) 🍂☀️خیال از پیش برخیزد به‌یکبار ☀️🍂نماند غیر حق در دار دیّار وقتی اجل برسد، خیال از پیش چشم برخیزد (برخاسته) و به‌جز خداوند، در خانه کسی نمی‌ماند. 🍂☀️ترا قربی شود آن لحظه حاصل ☀️🍂شوی تو بی تویی با دوست واصل تو وقتی می‌توانی به قرب الهی برسی و واصل شوی که دوئیّت و تعیّنِ وهمی تو، از بین برود. 🍂☀️وصالِ این جایگه، رفع خیال است ☀️🍂خیال از پیش برخیزد، وصال است وصال با رفع توهم است. سالک چون توهمات را رفع کرد، وصول برایش حاصل گردد. 🍂☀️مگو ممکن ز حد خویش بگذشت ☀️🍂نه او واجب شد و نه واجب او گشت چون سالک به مقام قرب و وصال رسید، معنی‌اش این نیست که ممکن، از حدّ خود گذشته و به وجوب رسیده؛ بلکه واجب، ذاتاً واجب و ممکن، ذاتاً فانی است. 🍂☀️هرآن‌کو در مقامی گشت فائق ☀️🍂نگوید کین بود قلب حقایق هرکسی آگاه به معانی شد و دیگران به آن معانی نرسیدند نمی‌گوید که وجود ممکن، واجب گردیده است که اگر گوید، معانی را واژگونه کرده است. 🍂☀️هزاران نشأ داری خواجه در پیش ☀️🍂برو آمد شدِ خود را بیندیش ای خواجه که قابل ترقّی هستی، نشئت زیادی در پیش داری که از آن‌ها باید بگذری. پس درباره مبدأ و معاد و اعمال خود خوب اندیشه کن. پس از آمدن رفتنی داری و خودت را خوب بنگر. 🍂☀️ز بحث جزء و کلِّ نشئت انسان ☀️🍂بگویم یک بیک پیدا و پنهان بعداً در بحث جزء و کل و پیدا و پنهان را، در نشئت انسانی بیان کنم. 📔سویدای دل 📍کشکول طریقت 👇👇👇 @kashkoletarighat
🌺🍃💐 🍃💐 💐 🔘جبار خداوند جبّار است. یکی از معانی جبار، التیام دهنده، رفو کننده و جبران‌کنندهٔ شکستگی و نقص است. پس شکسته شده، احتیاج به طبیب و جراح دارد تا دست یا پایش را با دارو و لوازمِ اتصال‌دهنده مداوا کند. ما در مشکلات شکسته می‌شویم ولی به‌تنهایی نمی‌توانیم التیام ببخشیم. خداوندی که خالق نخ و پارچه و سوزن است و خیاط علی الاطلاق است همو می‌دوزد و رفو می‌کند اما رفوی ما به‌تنهایی کار را به انتها نمی‌برد. اگر خانه‌مان خراب و ویران شد، اگر داروی معموری او نباشد، خانه آباد نمی‌گردد. 🌹🌿اگر در سورهٔ بقره /179 فرمود: «ای خردمندان برای شما در قصاص کردن، حیات است» درواقع کاستی و مصیبت مثلاً مقتول، دارد با قصاص جبران می‌کند که مرهم دل صاحب قتل باشد و قاتل هم به بدی اعمالش جزا داده شود. 📌گلستان کشمیری www.golestanekeshmiri.ir 📍کشکول طریقت 👇👇👇 @kashkoletarighat
گفت: احوالت چطور است؟ گفتمش: عالى‌ست مثل حال گل! حال گل در چنگ چنگيز مغول! #قيصر_امين_پور 📍کشکول طریقت 👇👇👇 @kashkoletarighat
🍃🍃🌺 🍃🍃 🌺 🔸عُجب (خودبینی) شخص خودبین کسی است که وقتی کمال یا نعمتی و عملی را در خود می‌بیند، بزرگ می‌شمارد و مهم می‌داند و نیکو می‌شمارد و آن را نسبت به خود می‌داند و سبب آن را عظمت نفس خود می‌پندارد و گاهی حتّی در نفس خود بر خدا منّت می‌نهد! نه آنکه، همه اعمالش صحیح است بلکه نفس موذی و مکارش آن را خوب جلوه می‌دهد. صاحب این رذیله بداند که عجب موجب هلاکت در دنیا و آخرت است و از بسیاری گناهان بالاتر است و بسیاری از عابدان به خاطر بالیدن به عمل و عبادت خود از درگاه الهی طرد شدند و بسیاری از فاسقان به خاطر ندامت عاقبت‌به‌خیر شدند. چون خودبینی کار شیطان است، آخر کار پوزه و دماغ خودبین به خاک مالیده می‌شود. اگر صاحب این رذیله همه داده‌ها را از الطاف خداوند بداند و شکر نعم الهی کند و اعمال را به حساب او بگذارد و حسابی برای خود باز نکند و خویش را محتاج او بداند، کم‌کم درمان و مداوا صورت حقیقی به خود می‌گیرد. البته بیرون کردن الهه درونی و خیالی کار آسانی نیست ولی وقتی خود را کوچک و خدا را بزرگ ببیند و استمداد نماید البته خداوند رئوف زود افاضه می‌کند. پس بهترین سیره آن است که هر کمال و داده‌ای را از حق بداند و بر نعمت‌های او شاکر باشد و از داده‌ها درراه صحیح استفاده کند و هیچ‌گاه به خود نبالد. متکبر نسبت به دیگران خود را بزرگ می‌بیند امّا آدم معجب به دارایی خویش می‌بالد. پس اگر بداند اوّل، نطفه گندیده‌ای بوده و فردا در میان خاک‌ها پنهان می‌شود جایی برای عجب باقی نمی‌ماند. چون نجاست روحی از این صفت رذیله منشعب می‌گردد، برای عدم آلودگی لازم است با اهل تقوی و فروتنی نشست‌وبرخاست کند و همواره به اصل توجه داشته باشد نه به فرع. چنانکه پندار واهی را از خود دور کند و به غنی بالذات بنگرد و از فقر ذاتی خود در همه امور غافل نباشد تا این صفت بد کم‌کم از بین برود. 📔راه سعادت 📍کشکول طریقت 👇👇👇 @kashkoletarighat
🌹🌹🌿 🌹🌿 🌿 💰خزینه آبادان تر 🔅اصمعی گوید: در بیابان می‌رفتم، یک‌مرتبه از پشت درختی مردی با شمشیر و نیزه‌ای بر من حمله کرد و نیزه را به سینه من گذاشت و 〽️گفت: لباس و آنچه داری بده و زن و فرزند خود را آواره و یتیم مکن. 🔅گفتم: ای برادر حرمت مرا بدار! 〽️گفت: نزد دزدان معرفت نباشد. 🔅گفتم: من مسافرم لباس مرا نگیر! 〽️گفت: من دزد و دست‌تنگم و چاره‌ای غیر این ندارم. 🔅گفتم: خزینه‌ای آبادان تر از لباس هم هست. 〽️گفت: کدام است؟ 🔅گفتم: «و فی السماء رزقکم و ما توعدون». روزی شما و آنچه وعده داده‌شده در آسمان هست. (ذاریات: 22) 〽️دزد چون این آیت بشنید، لرزه بر اندامش افتاد و نیزه بینداخت و روی به بیابان، سر به‌سوی آسمان کرد و می‌گفت: خدایا روزی من در آسمان بداشتی، مرا در طلب آن متحیر بگذاشتی تا من از نداری و فقر ناجوانمردی کنم و دزدی نمایم، اگر به بندگی پذیرفته‌ای بده آنچه مرا نهاده‌ای. 📔تحفه معلم 📍کشکول طریقت 👇👇👇 @kashkoletarighat
🌺🎗🌺 🎗🌺 🌺 🏷امام دست‌خالی به منزل برمی‌گردد ⚜️شعبی می‌گوید: من همانند دیگر جوانان به میدان بزرگ کوفه وارد شدم، حضرت علی علیه‌السلام را بر بالای دو طرف طلا و نقره ایستاده دیدم که در دستش تازیانه‌ای کوچک بود و مردم را که تجمع کرده بودند، به‌وسیله آن به عقب می‌راند، سپس به‌سوی آن اموال برگشت و بین مردم تقسیم کرد، به‌نوعی که برای خودش هیچ‌چیز باقی نماند و دست‌خالی به منزلش بازگشت. به منزل خود بازگشتم و به پدرم گفتم: امروز چیزی دیدم نمی‌دانم بهترین مردم بوده یا نه؟! 🔱پدرم گفت: پسرم! آن‌کس کی بود؟ ⚜️گفتم: امیرالمؤمنین علیه‌السلام و آنچه دیدم برایش نقل کردم. 🔱پدرم از شنیدن این جریان به گربه افتاد و گفت: ای پسرم تو بهترین کس از مردم را دیده‌ای. 📚الغارات- بحارالانوار- سفینة البحار 📔داستان‌هایی از زندگی امیرالمؤمنین علیه‌السلام 📍کشکول طریقت 👇👇👇 @kashkoletarighat
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌸 🌷 ✈️مقامات 💎شفاعت 🔸د) نکته‌ها عده‌ای از یهود می‌گفتند: ما از فرزندان پیامبران هستیم و پدرانمان از ما شفاعت می‌کنند. 🍃🌼خداوند فرمود: «شفاعت از اینان پذیرفته نمی‌شود» (بقره: 48) پس با این بیان حق‌تعالی افکار و عقاید پوچ یهود و امثال آنان ‌که عملی نداشته و صرف خویشاوندی را برای وساطت اصل می‌دانند رد کرده اما اصل شفاعت را رد نکرده است. ازآنجایی‌که مالکیت مطلق از حق‌تعالی است و خزینه‌های او نامتناهی است پس هر کس را بخواهد مقام شفاعت می‌دهد و از مالکیت و خزینه او چیزی کم نمی‌شود. البته این لطفی است که مالک الملوک به بعضی‌ها عنایت خاص می‌کند که این موهبت نصیب مقربین بیشتر می‌گردد. اما افرادی که درصدد اذیت و آزار اولیاء و انبیاء درآمدند از شفاعت بهره نمی‌برند. 🍃🌼در سوره هود آیات 37-36 خداوند فرمود: «به نوح وحی رسید که از میان قوم تو، جز آن‌ها که ایمان آورده‌اند دیگر کسی ایمان نخواهد آورد؛ بنابراین از کارهایی که مرتکب می‌شوند غمگین مباش، کشتی را تحت نظارت ما و بر طبق وحی ما بساز و درباره آن‌هایی که ستم کرده‌اند شفاعت مکن که آن‌ها غرق شدنی هستند.» پس وساطت نوح برای آنان دیگر هیچ فایده‌ای نداشت و اجل آنان سررسید و محکوم به غرق شدن گشتند. وقتی در دنیا این‌چنین باشد در آخرت به‌طریق‌اولی قابلیت هیچ‌گونه شفاعتی نخواهد داشت. آنچه از آیه 87 سوره مریم استفاده می‌شود این است که در روز قیامت از شفاعت بی‌نصیب‌اند، مگر کسی که باخدای عهد و پیمانی بسته باشد. یعنی بندگان مالک این نیستند که مورد شفاعت قرار گیرند مگر شفاعت کسانی را که نزد خدا عهدی دارند و منظور از این عهد اظهار ایمان و اقرار به وحدانیت خدا و تصدیق پیامبران و آنچه آنان فرموده‌اند هست. 📌گلستان کشمیری www.golestanekeshmiri.ir 📍کشکول طریقت 👇👇👇