🔶 مرور 128 عنوان کتاب مرحوم آیت الله مصباح را در ذیل 16 موضوع:
[صفحه 1 از4]
🔻تفسیر و علوم قرآن
1. معارف قرآن (1): خداشناسی.
2. معارف قرآن (2): كیهانشناسی.
3. معارف قرآن (3): انسانشناسی.
4. معارف قرآن (4): راهشناسی.
5. معارف قرآن (5): راهنماشناسی.
6. معارف قرآن (6): قرآنشناسی.
7. معارف قرآن (7): اخلاق در قرآن (ج 1ـ3).
8. معارف قرآن (8): جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن.
9. معارف قرآن (9): حقوق و سیاست در قرآن.
10. معارف قرآن (10): جنگ و جهاد در قرآن.
.11 خداشناسی (مجموعه کتب آموزشی معارف قرآن 1).
12. جهانشناسی (مجموعه کتب آموزشی معارف قرآن 2).
13. انسانشناسی در قرآن (مجموعه کتب آموزشی معارف قرآن 3).
14. راه و راهنماشناسی (مجموعه کتب آموزشی معارف قرآن 4و5).
15. معارف قرآن (5ـ4): راه و راهنماشناسی (تلخیص دروس).
16. قرآنشناسی ج 2 و1 (مجموعه کتب آموزشی معارف قرآن 6).
17. انسانسازی در قرآن (مجموعه کتب آموزشی معارف قرآن 7).
18. خلقت انسان از نظر قرآن.
19. لقای الهی.
20. رستگاران.
21. الإمامة والولایة فی القرآن الکریم.
22. ترجمة تفسیر المیزان (ج3ـ4)
23. قرآن در آیینة نهج البلاغه
🔻گفتار و سیرة معصومان(علیهم السلام)
1. پندهای امام صادق(علیه السلام) به رهجویان صادق.
2. پند جاوید (ج1 و 2).
3. زینهار از تکبر!.
4. ره توشه (ج1ـ2).
5. جانها فدای دین.
6. پندهای الهی.
7. پیام مولا از بستر شهادت.
8. بهترینها و بدترینها از دیدگاه نهجالبلاغه.
9. راهیان كوی دوست.
10. شکوه نجوا (شرحی بر مناجات شعبانیه و مناجاتالمریدین).
11. صهبای حضور.
12. رساترین دادخواهی و روشنگری (2جلد).
13. سیمای سرافرازان (2جلد).
14. سجادههای سلوک (2جلد).
15. جرعهای از دریای راز.
16. بدرود بهار.
17. در پرتو ولایت.
18. جامی از زلال كوثر.
19. آذرخشی دیگر از آسمان كربلا.
20. آفتاب ولایت.
https://eitaa.com/kashkolsokhan
[صفحه 2 از 4]
🔻منطق، فلسفة اسلامی و فلسفه تطبیقی
1. منطق و شناختشناسی از نظر آیتالله مصباح یزدی (بهضمیمة روششناسی علوم).
2. شرح برهان شفاء (ج1ـ4).
3. دروس فلسفه.
4. آموزش فلسفه (ج1ـ2).
5. چكیدة چند بحث فلسفی.
6. شرح نهایة الحکمة (ج1ـ3).
7. تعلیقة علی نهایة الحکمة.
8. شرح الهیات شفاء (ج1ـ5).
9. شرح جلد اول اسفار اربعه (ج1ـ5).
10. شرح جلد دوم اسفار اربعه جزء اول.
11. شرح جلد سوم اسفار اربعه جزء اول.
12. شرح جلد هشتم اسفار اربعه (ج1ـ2).
13. نقدی فشرده بر اصول ماركسیسم.
14. ایدئولوژی تطبیقی.
15. پاسداری از سنگرهای ایدئولوژیك.
16. گفتمان روشنگر دربارة اندیشههای بنیادین.
🔻 روششناسی
1. درباره پژوهش.
🔻 معرفتشناسی
1. هماندیشی معرفت شناسی.
https://eitaa.com/kashkolsokhan
[صفحه 3 از 4]
🔻كلام اسلامی
1. تعلیقه بر اللوامع الالهیة.
2. مباحثی دربارة مسائل اعتقادی و اخلاقی.
3. آموزش عقاید (ج1ـ3).
4. اصول عقاید (2): راهنماشناسی.
5. توحید در نظام عقیدتی و نظام ارزشی اسلام.
7. اصول المعارف الإنسانیة.
8. چكیدهای از اندیشههای بنیادین اسلامی.
9. در پرتو آذرخش.
10. آذرخش کربلا.
11. سیمای پیامبر اعظم(صلى الله علیه وآله) در آینه نهجالبلاغه.
12. زیبایی شرور: شرور و بلایا؛ چرایی و وظیفه ما.
🔻 فلسفة دین
1. آزادی؛ ناگفتهها و نکتهها.
2. دین و آزادی.
3. نقش تقلید در زندگی انسان.
4. تعدد قرائتها.
5. كاوشها و چالشها (ج1ـ2).
6. رابطه علم و دین.
🔻فلسفة اخلاق
1. اسلام و اخلاق.
2. دروس فلسفة اخلاق.
3. كلمة حول فلسفة الاخلاق.
4. فلسفة اخلاق.
5. نقد و بررسی مكاتب اخلاقی.
🔻مباحث اخلاقی و عرفان
1. خودشناسی برای خودسازی.
2. به سوی خودسازی.
3. به سوی او.
4. آیین پرواز.
5. به سوی تو.
6. عروج تا بینهایت.
7. یاد او.
5. بر درگاه دوست.
9. اخلاق اسلامی.
10. بالهای پرواز ج1؛ آگاهی و بالندگی.
11. فازهای پرواز ج1.
12. اوج پرواز.
13. در جستجوی عرفان اسلامی.
14. در پرتو نور.
https://eitaa.com/kashkolsokhan
[صفحه 4 از 4]
🔻علوم سیاسی
1. بحثی ساده و کوتاه دربارة حکومت اسلامی و ولایت فقیه .
2. نگاهی گذرا به نظریة ولایت فقیه.
3. پاسخهای استاد به جوانان پرسشگر.
4. پرسشها و پاسخها (ج1ـ5).
5. نظریة سیاسی اسلام (ج1ـ2).
6. سلسه مباحث اسلام، سیاست و حكومت (ج1ـ4).
7. حکیمانهترین حکومت؛ كاوشی در نظریه ولایت فقیه.
🔻مدیریت
1. پیشنیازهای مدیریت اسلامی.
🔻حقوق
1. نظریة حقوقی اسلام (ج1ـ2).
2. نگاهی گذرا به حقوق بشر از دیدگاه اسلام.
🔻روانشناسی
1. دیدگاههای روانشناختی آیتالله مصباح یزدی.
🔻اجتماعی
1. انتقام (نشریة داخلی حوزة علمیة قم در سالهای 1343ـ1344).
2. انقلاب اسلامی، جهشی در تحولات سیاسی تاریخ.
3. انقلاب اسلامی و ریشههای آن.
4. عبرتهای خرداد.
5. جوان و مشكلات فكری.
6. زن یا نیمی از پیكر اجتماع.
7. نگاهی گذرا به بسیج و بسیجی.
8. مباحثی پیرامون حوزه.
🔻فرهنگی
1. تهاجم فرهنگی.
2. اصلاحات، ریشهها و تیشهها
3. به پیشواز خورشید غرب.
4. سفر به سرزمین هزار آیین.
5. طوفان فتنه و کشتی بصیرت.
6. زلال نگاه؛ مباحثی در بصیرت سیاسی و اجتماعی.
7. بزرگترین فریضه.
🔻شخصیتها
1. سیری در ساحل: بینش و منش امام خمینی(رحمه الله).
2. تماشای فرزانگی و فروزندگی.
3. خاطرات آیتالله مصباح از آیتاللهالعظمی بهجت(رحمه الله).
4. آفتاب مطهر (زندگی، اندیشه و خدمات علمی و فرهنگی علامة شهید، آیتالله مرتضی مطهری).
آشنایی تفصیلی با آثار ایت الله مصباح یزدی همراه با سیر مطالعه:
https://mesbahyazdi.ir/node/3518
https://eitaa.com/kashkolsokhan
هدایت شده از آموزش آزاد مرکز مجازی موسسه امام خمینی ره
base.apk
31.16M
📀نرم افزار آیت الله مجاهد #محمد_تقی_مصباح_یزدی
🔸مجموعه آثار #گوشی #اندروید
#آموزش_عقائد
#آموزش_فلسفه
#جامعه_و_تاریخ_در_قرآن
#قرآن_شناسی
#خودسازی_خودشناسی
و ...
🔶 برخی دعاهای نقل شده برای سجده
🔸آیت الله والد _مد ظله_ به حقیر امر فرمودند که دعاهای مأثوره را که مناسب است در سجده نماز خوانده شود از کتب حدیثی استخراج کنم. این یادداشت کوتاه در امتثال امر معظم له نگارش یافت.
اول ربیع الاول المولود ۱۴۳۵
سید محمد جواد شبیری
🔸پاره ای از دعاهای مأثور درسجود
یکی از رسمهای شایع در میان مومنان دعا کردن در سجده آخر نماز، بویژه در نماز جماعت است. در این سجده، دعاهای چندی مرسوم است، از جمله:
«یا ولی العافیة نسألک العافیة، عافیة الدنیا و الآخرة»
«یا لطیف ارحم عبدک الضعیف»
«یا من له الدنیا و الآخرة ارحم من لیس له الدنیا و الآخرة»
هیچ یک از این دعاها مأثور نیست[۱]، نه در خصوص سجده و نه در جای دیگر. لذا پیشنهاد میشود به جای این دعاها در سجده، دعاهای وارد شده در احادیث، بویژه احادیث معتبر خوانده شود.
♦️ما در اینجا دو دعا را که در خصوص سجده نماز واجب و در سجده به طور کلی وارد شده نقل میکنیم.
دعای اول:
با سند صحیح از زید شحام _ثقة_ عن ابی جعفر علیهالسلام قال: ادع فی طلب الرزق فی المکتوبة و انت ساجد:
🔹«یا خیر المسؤولین و یا خیر المعطین ارزقنی و ارزق عیالی من فضلک فانک ذوالفضل العظیم.»
گفتنی است که در چاپ دارالکتب الاسلامیه از کافی ج۲ ص۵۵۱ ح۴، این دعا با افزودن کلمه «الواسع» بعد از «من فضلک» نقل شده است. ولی در پنج نسخه خطی معتبر کافی[۲] و مصادر حدیثی و فقهی بسیار، این واژه ذکر نشده است[۳]. و نیز این دعا در مصباح المتهجد بدون این کلمه نقل شده است[۴].
به نظر میرسد که انس ذهنی برخی از ناسخان کافی با تعبیر «فضلک الواسع»[۵] سبب افزوده شدن سهوی این واژه شده است. بویژه با عنایت به این که در حدیث آغاز این باب کافی، که اندکی قبل از حدیث مورد بحث قرار گرفته دو بار این تعبیر تکرار شده است: «اللهم ارزقنی من فضلک الواسع الحلال الطیب … الا سعة من فضلک الواسع[۶]».
دعای دوم:
🔹«اللهم انی اسألک الراحة عند الموت و العفو عند الحساب»
این دعا را که به نقل راوندی در دعوات، امام کاظم علیه السلام آن را در سجده خود بسیار می خوانده اند[۷]. مرحوم کلینی درباب السجود و التسبیح و الدعاء فیه فی الفرائض والنوافل و مایقال بین السجدتین با سند صحیح از ابو جریر رواسی نقل کرده است. قال: سمعت ابا الحسن موس علیه السلام و هو یقول: … یرددها[۸].
🔹در این باب کافی دعاهای چندی آورده شده که در سجده خوانده می شود.
————————
[۱] البته تعبیر «یا ولیّ العافیة» در منابعی همچون تهذیب ج۳، ص۷۲، ح۲۳۲ و ص۹۵، ح۲۵۷ وارد شده و نیز دعا برای عافیت دنیا و آخرة نیز در کتب حدیثی فراوان ذکر شده است. از جمله: صحیفه سجادیه، دعاء۲۳، مصباح المتهجد ص۶۳، اقبال ص۵۵۱. ولی تعبیر فوق در جایی یافت نشد.
[۲] ر.ک. کافی، چاپ دارالحدیث، ج۴، ص۴۸۶، حاشیه ۱.
[۳] وسائل ج۶، ص۳۷۲، ح۸۲۱۲ و ج۷، ص۱۲۱، ح۸۹۰۲ و وافی ج۹ ص ۱۶۰۸، ح۸۸۲۹ و حدائق ج۸، ص۲۹۹ و کشف الغطاء ج۳، ص ۲۰۷ (و مقایسه کنید با ص ۵۰۶)، مستند الشیعه ج۵، ص۲۹۳ و العروة الوثقی(المحشی) ج۲، ص۲۴۷ و منهاج الصالحین للسید الحکیم ج۲، ص۵۷۴ و منهاج الصالحین للسید الخوئی ج۱، ص۱۷۶ و وسیلة النجاة ج۱، ص۱۶۰ و تحریر الوسیلة ج۱، ص۱۷۶ و توضیح المسائل محشی ج۱، ص۵۹۱.
[۴] مصباح المتهجد ص۱۹۹: یستحب ان یقول فی سجود الفرض لطلب الرزق: یا خیر المسؤولین … (به نقل از آن در مصباح کفعمی، ص۱۷۰)
[۵] این تعبیر در دعاهای بسیاری دیده میشود. از جمله: صحیفه سجادیه، دعاء ۲۵، کافی ج۳، ص۴۷۴، ح۱. فقیه ج۲، ص۵۲۶ و ج۳، ص۴۱۶. مزار شیخ مفید، ص۱۳۱ و تهذیب ج۳، ص۳۱۲، ح۹۶۷ و ج۵، ص۲۷۷، ح۹۴۶ و ج۶، ص۶۹ و مصباح المتهجد ج۱، ص۹۰ و ۱۴۸ و ۱۵۰ و ۱۸۱ و ۲۰۷ و ۲۵۹ و ج۲، ص۵۹۵ و ۶۰۱ و ۷۰۶ و ۷۲۹ و …
[۶] کافی ج۲، ص۵۵۰، ح۱.
[۷] دعوات راوندی، ص۱۷۹، ونیز ر.ک. مصباح المتهجد، ج۲، ص۸۵۱ و مزار کبیر ص۴۱۳ و اقبال ج۱، ص۴۴.
[۸] کافی ج۳، ص۳۲۳، ح۱۰ و نیز تهذیب ج۲، ص۳۰۰، ح۱۲۰۹.
گفتنی است که در متن روایت کافی از خواندن دعا در سجده ذکری به میان نیامده است، ولی از عنوان باب کافی برمیآید که دعا را مربوط به حالت سجده دانستهاند. شاید در اصل مصدر حدیث قرینهای بر این امر بوده و یا مرحوم کلینی به نقل دیگر حدیث مشابه نقل راوندی برخورده است که تصریح به سجده در آن شده باشد. نیز ر.ک. منتهی المطلب ج۵، ص۱۵۰.
در بحار ج۸۶، ص۲۱۶، ح۳۱ آمده است: جامع بزنطی، نقلا من خط بعض الأفاضل عن جمیل عن الحسن بن زیاد، قال سمعت اباعبدالله علیهالسلام یقول وهو ساجد: «اللهم انی اسألک الراحة عند الموت و الراحة عند الحساب»، قال اسماعیل فی حدیثه: و الامن عند الحساب. در مـرآة العقول ۱۵: ۱۳۱ این حدیث را از خط شیخنا البهائی نقل کردهاست که ظاهرا ایشان، مراد از بعض الافاضل است.
▫️منبع: https://mfeb.ir/home/zkrhadis16-3/
https://eitaa.com/kashkolsokhan
مستند فرمانده در سایه
(تولید شده توسط بیبیسی در مورد شهید حاج قاسم سلیمانی)
https://www.aparat.com/v/WZJoK
https://eitaa.com/kashkolsokhan
🔷جهان را صاحبی باشد خدا نام
🔶 نادیده گرفتن سنتهای الهی خطایی محاسباتی
🔻مراقب باشیم که دستگاه محاسباتى ما بهوسیلهى شیطانهاى انس و جن دچار اختلال نشود، مسائل را بد نفهمیم. شیطان که فقط شیطان جنّى نیست؛ ابلیس که فقط نیست؛ جَعَلنا لِکُلِّ نَبِىٍّ عَدُوًّا شَیطینَ الاِنسِ وَ الجِنِّ یوحى بعضُهُم اِلى بَعضٍ زُخرُفَ القَولِ غُرورًا؛[1] شیاطین انس و جن به هم کمک هم میکنند.
♦️من همینجا تأکید کنم: یکى از خطاهاى محاسباتى این است که انسان در چهارچوب عوامل محسوس و صرفاً مادّى محدود بماند؛ یعنى عوامل معنوى را، سنّتهاى الهى را، سنّتهایى که خدا از آنها خبر داده است، آن چیزهایى را که با چشم دیده نمیشود، ندیده بگیرد؛ این یکى از خطاهاى بزرگ محاسباتى است.
🔻خداوند فرموده است: اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم،[2] دیگر از این واضحتر؟ اگر شما در راه خدا حرکت کنید، دین خدا را نصرت کنید، خدا شما را نصرت خواهد داد؛ این سنّت الهى است، این غیر قابل تغییر است: وَ لَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللهِ تَبدیلاً؛[3] اگر در راه احیاى دین الهى حرکت کردید و این جهت را رعایت کردید، خدا شما را نصرت خواهد داد. این را قرآن گفته است، با این صراحت که وعدهى الهى است؛
🔹ما هم در عمل آن را تجربه کردهایم. بدانید این قطعهى تاریخ انقلاب در تاریخ ممتدّى که در طول نسلهاى آینده، مورد بحث قرار خواهد گرفت، یکى از برجستهترین مقاطع تاریخى است. در دنیاى مادّى، در دنیاى تسلّط ابرقدرتها، در دنیاى ستیزهگرى همهجانبهى با اسلام و معارف اسلامى و ارزشهاى اسلامى، یک نظامى بهوجود بیاید برپایهى اسلام، آن هم درست در نقطهاى که بیش از همهجاى دنیا تأثیر عوامل آن قدرتهاى منحرف کننده نفوذ داشتند و حضور داشتند. [این] چیز عجیبى است؛ من و شما عادت کردیم. این همان «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم» است. وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم؛ دچار تزلزل هم نمیشوید، کما اینکه نشدیم. ملّت ایران دچار تزلزل نشد؛ این همه فشار، این همه توطئه، این همه آزار، این همه ناجوانمردى، ملّت ایران منصرف نشد. این یکى از سنّتهاى الهى است.
🔻آیهى شریفهى قرآن [میفرماید]: اَلَم تَرَ کَیفَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلاً کَلِمَةً طَیِّبَةٍ کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةً اَصلُها ثابِت وَ فَرعُها فِى السَّماء. تُؤتى اُکُلَها کُلَّ حینٍ بِاِذنِ رَبِّها.[4]کلمهى طیّب، اقدام درست، اقدام پاکیزه، اقدام براى خدا اینجورى است، که این میماند، در زمین ریشه میدواند، مستحکم میشود و ثمربخش خواهد بود. نظام جمهورى اسلامى آن کلمهى طیّب است، مثل شجرهى طیّبه باقى مانده است، مستحکمتر شده است. امروز نظام جمهورى اسلامى بهعنوان یک نظام، بهعنوان یک حکومت، بهعنوان یک مجموعهى سیاسى با سى سال قبل از لحاظ استحکام قابل مقایسه نیست. در دو آیه بعد [میفرماید]: یُثَبِّتُ اللهُ الَّذینَ ءامَنوا بِالقَولِ الثّابِتِ فِى الحَیوةِ الدُّنیا وَ فِى الآخِرَة.[5] همان تثبیت و اثبات را مجدّداً تکرار میکند.
🔴این عوامل را باید دید؛ در محاسبات ما این عوامل باید به حساب بیاید. همهى عوامل سعادت و شقاوت و پیشرفت و پسرفت و به موفّقیّتها دست یافتن و نیافتن، در چهارچوب عوامل مادّىِ متعارفى که اهل مادّه، اهل محسوسات، به آنها دل خوش میکنند، محدود نمیماند؛ این عوامل در کنارش وجود دارد.
◽️بیانات رهبر بزرگوار انقلاب در دیدار مسئولان نظام و سفراى کشورهاى اسلامى - 1394/02/26.
—————————————
[1] اینچنین در برابر هر پیامبری، دشمنی از شیاطین انس و جنّ قرار دادیم؛ آنها بطور سری (و درگوشی) سخنان فریبنده و بیاساس (برای اغفال مردم) به یکدیگر میگفتند.
مبارکهی انعام، کریمهی 112.
[2] اگر (آیین) خدا را یاری کنید، شما را یاری میکند و گامهایتان را استوار میدارد.
مبارکهی محمد، کریمهی7.
[3] و برای سنّت الهی هیچ گونه تغییر نخواهی یافت!
مبارکهی الأحزاب، کریمهی 62.
4] آیا ندیدی چگونه خداوند «کلمه طیبه» (و گفتار پاکیزه) را به درخت پاکیزهای تشبیه کرده که ریشه آن (در زمین) ثابت، و شاخه آن در آسمان است؟! هر زمان میوه خود را به اذن پروردگارش میدهد.
مبارکهی ابراهيم، کریمهی 24 و 25.
[5] خداوند کسانی را که ایمان آوردند، به خاطر گفتار و اعتقاد ثابتشان، استوار میدارد؛ هم در این جهان، و هم در سرای دیگر!
مبارکهی ابراهيم، کریمهی 27.
https://eitaa.com/kashkolsokhan
◽️دعای سفر
♦️خطبه چهل و ششم نهج البلاغه
در سال 37 هجری در هنگام آغاز سفر امیرالمومنین عليه السّلام به سوى شام، در حالى كه پا در ركاب نهاد این نیایش را بیان فرمودند:
🔶«اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ وَعْثَاءِ السَّفَرِ وَ كَآبَةِ الْمُنْقَلَبِ وَ سُوءِ الْمَنْظَرِ فِي الْأَهْلِ وَ الْمَالِ وَ الْوَلَدِ
اللَّهُمَّ أَنْتَ الصَّاحِبُ فِي السَّفَرِ وَ أَنْتَ الْخَلِيفَةُ فِي الْأَهْلِ وَ لَا يَجْمَعُهُمَا غَيْرُكَ لِأَنَّ الْمُسْتَخْلَفَ لَا يَكُونُ مُسْتَصْحَباً وَ الْمُسْتَصْحَبُ لَا يَكُونُ مُسْتَخْلَفاً»
🔸پروردگارا! از سختى سفر، و اندوه بازگشتن، و روبرو شدن با مناظر ناگوار در خانواده و مال و فرزند، به تو پناه مىبرم.
پروردگارا! تو در سفر همراه ما و در وطن نسبت به بازماندگان ما سرپرست و نگهبانى، و جمع ميان اين دو را هيچ كس جز تو نتواند كرد، زيرا آن كس كه سرپرست بازماندگان است نمىتواند همراه مسافر باشد و آن كه همراه و هم سفر است سرپرست بازماندگان انسان نخواهد بود.
🔹سید رضی ره در توضیح این خطبه این چنین مینویسد:
چند جمله اوّل، از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است كه على عليه السّلام آن را با عباراتى رساتر به اتمام رساند.
https://eitaa.com/kashkolsokhan
🔶بخشی از سخنان امروز رهبر بزرگوار انقلاب در موضوع حجاب
🔹حجاب بیتردید یک ضرورت شرعی و خدشهناپذیر است اما این ضرورت خدشهناپذیر نباید موجب شود کسانی که به صورت کامل حجاب را رعایت نمیکنند به بیدینی یا ضدانقلابی متهم شوند.
🔸چند سال قبل در یکی از سفرهای استانی و در جمع علمای آن منطقه گفتم که چرا خانمی را که قدری موهایش بیرون و به تعبیر رایج بدحجاب و در واقع، ضعیفالحجاب است، متهم میکنید در حالی که در استقبال مردمی شماری از خانم ها چنین حجابی داشتند. اینها زنان و دختران خودمان هستند که در مراسم دینی و انقلابی هم شرکت میکنند.
🔸ضعف حجاب، کار درستی نیست اما موجب نمیشود آن فرد را از دایره دین و انقلاب خارج بدانیم همه ما هم نقصهایی داریم که باید تا حد امکان آنها را برطرف کنیم.
1401/10/14 - دیدار با دیدار جمعی از بانوان فرهیخته و فعال کشور
https://eitaa.com/kashkolsokhan
تعطیلی رسمی سه شنبه در عراق به مناسبت شهادت حاج قاسم و ابو مهدی المهندس
🔸استانداری های بغداد، الواسط، دیوانیه، المثنی، ذی قار، بابل، دیالی، بصره و کربلای معلی به مناسبت سومین سالگرد ترور فرماندهان عملیات پیروزی
فعالیت ادارات دولتی به استثناء برخی دوائر خدماتی و درمانی در این استان ها را در روز سه شنبه سوم ژانویه تعطیل اعلام کردند.
🔹شفق نيوز/
قررت محافظات بغداد وواسط والديوانية والمثنى وذي قار وبابل وديالى والبصرة، وكربلاء، وصلاح الدين، تعطيل الدوام الرسمي يوم غد الثلاثاء، بإستثناء بعض الدوائر، .... ويوافق يوم غد الثلاثاء الثالث من كانون الثاني/ يناير الذكرى السنوية الثالثة لاغتيال نائب رئيس هيئة الحشد الشعبي العراقي أبو مهدي المهندس والجنرال قاسم سليماني عبر طائرة مسيرة أميركية عند مطار بغداد الدولي.
▫️منبع: https://b2n.ir/p42726
#تیترروزنامههایاصلاحات
https://eitaa.com/kashkolsokhan