وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ قَالَ أُوحِيَ إِلَيَّ وَلَمْ يُوحَ إِلَيْهِ شَيْءٌ وَمَنْ قَالَ سَأُنْزِلُ مِثْلَ مَآ أَنْزَلَ اللَّهُ ۗ وَلَوْ تَرَىٰٓ إِذِ الظَّالِمُونَ فِي غَمَرَاتِ الْمَوْتِ وَالْمَلَآئِكَةُ بَاسِطُوٓ أَيْدِيهِمْ أَخْرِجُوٓا أَنْفُسَكُمُ ۖ الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ الْهُونِ بِمَا كُنْتُمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ غَيْرَ الْحَقِّ وَكُنْتُمْ عَنْ آيَاتِهِ تَسْتَكْبِرُونَ
چه كسی ستمكارتر از كسی است كه به خدا دروغ میبندد، یا میگوید: به من وحی شده؛ در حالی كه چیزی به او وحی نشده است، و نیز كسی كه بگوید: من به زودی مانند آنچه خدا نازل كرده نازل میكنم؟! ای كاش ستمكاران را هنگامی كه در سختیها و شداید مرگاند ببینی در حالی كه فرشتگان دستهای خود را [به سوی آنان] گشوده [و فریاد میزنند] جانتان را بیرون كنید، امروز [كه روز وارد شدن به جهان دیگر است] به سبب سخنانی كه به ناحق درباره خدا میگفتید واز پذیرفتن آیات او تكبّر میكردید، به عذاب خواركنندهای مجازات میشوید. (۹۳)
انعام - 93
قرآن مبین
@Pandohoshdarhayelahi
@Pandohoshdarhayelahi
وَلَقَدْ جِئْتُمُونَا فُرَادَىٰ كَمَا خَلَقْنَاكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَتَرَكْتُمْ مَا خَوَّلْنَاكُمْ وَرَآءَ ظُهُورِكُمْ ۖ وَمَا نَرَىٰ مَعَكُمْ شُفَعَآءَكُمُ الَّذِينَ زَعَمْتُمْ أَنَّهُمْ فِيكُمْ شُرَكَآءُ ۚ لَقَدْ تَقَطَّعَ بَيْنَكُمْ وَضَلَّ عَنْكُمْ مَا كُنْتُمْ تَزْعُمُونَ
و [لحظه ورود به جهان دیگر به آنان خطاب میشود:] همانگونه كه شما را نخستین بار [در رحم مادر تنها و دست خالی از همه چیز] آفریدیم، اكنون هم تنها به نزد ما آمدید، و آنچه را در دنیا به شما داده بودیم پشت سر گذاشته و همه را از دست دادید، و شفیعانتان را كه [در ربوبیّت و عبادت ما] شریك میپنداشتید، همراه شما نمیبینیم، یقیناً پیوندهای شما [با همه چیز] بریده، و آنچه را شریكان خدا گمان میكردید از دستتان رفته و گم شده است. (۹۴)
انعام - 94
قرآن مبین
@Pandohoshdarhayelahi
@Pandohoshdarhayelahi
۞ إِنَّ اللَّهَ فَالِقُ الْحَبِّ وَالنَّوَىٰ ۖ يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَمُخْرِجُ الْمَيِّتِ مِنَ الْحَيِّ ۚ ذَٰلِكُمُ اللَّهُ ۖ فَأَنَّىٰ تُؤْفَكُونَ
بیتردید خدا شكافنده دانه و هسته است؛ زنده را از مرده بیرون میآورد، و بیرون آورنده مرده از زنده است؛ این است خدا، پس چگونه شما را [از حق] به سوی باطل بازمیگردانند؟ (۹۵)
انعام - 95
قرآن مبین
@Pandohoshdarhayelahi
@Pandohoshdarhayelahi
فَالِقُ الْإِصْبَاحِ وَجَعَلَ اللَّيْلَ سَكَنًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ حُسْبَانًا ۚ ذَٰلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ
شكافنده صبح [از پرده تاریك شب است] و شب را برای آرامش قرار داد، و خورشید و ماه را وسیلهای برای محاسبه و اندازهگیری زمان مقرّر فرمود؛ این است اندازهگیری آن توانای شكستناپذیر ودانا. (۹۶)
انعام - 96
قرآن مبین
@Pandohoshdarhayelahi
@Pandohoshdarhayelahi
وَهُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ النُّجُومَ لِتَهْتَدُوا بِهَا فِي ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ ۗ قَدْ فَصَّلْنَا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ
و اوست كه ستارگان را برای شما پدید آورد تا به وسیله آنها در تاریكیهای خشكی و دریا راه یابید؛ مسلماً ما آیات خود را برای قومی كه دانایند بیان كردیم. (۹۷)
انعام - 97
قرآن مبین
@Pandohoshdarhayelahi
@Pandohoshdarhayelahi
وَهُوَ الَّذِيٓ أَنْشَأَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ فَمُسْتَقَرٌّ وَمُسْتَوْدَعٌ ۗ قَدْ فَصَّلْنَا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَفْقَهُونَ
و اوست كه شما را از یك تن آفرید، برخی [از شما] استقرار یافته [در زمین] و برخی به ودیعت نهاده [در اصلاب و رحمهایند]؛ ما آیات خود را برای قومی كه میفهمند بیان كردیم. (۹۸)
انعام - 98
قرآن مبین
@Pandohoshdarhayelahi
@Pandohoshdarhayelahi
وَهُوَ الَّذِيٓ أَنْزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ نَبَاتَ كُلِّ شَيْءٍ فَأَخْرَجْنَا مِنْهُ خَضِرًا نُخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُتَرَاكِبًا وَمِنَ النَّخْلِ مِنْ طَلْعِهَا قِنْوَانٌ دَانِيَةٌ وَجَنَّاتٍ مِنْ أَعْنَابٍ وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُشْتَبِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ ۗ انْظُرُوٓا إِلَىٰ ثَمَرِهِٓ إِذَآ أَثْمَرَ وَيَنْعِهِٓ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكُمْ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ
اوست كه از آسمان آبی فرستاد، و به وسیله آن گیاهان گوناگون را [از زمین] بیرون آوردیم، و از آن گیاهان ساقهها و شاخههای سبز خارج كردیم، و از آن ساقهها و شاخهها دانههای متراكم درمیآوریم، و از شكوفه درخت خرما خوشههای سر فروهشته [به وجود میآوریم]، و باغهایی از انگور و زیتون و انار شبیه به هم و بیشباهت به هم [در دسترس شما قرار میدهیم]؛ به میوهاش چون میوه دهد و به رسیدن و كامل شدنش با تأمل بنگرید، مسلماً در این [امور] برای قومی كه ایمان میآورند، نشانههایی [بر توحید، ربوبیّت و قدرت خدا] ست. (۹۹)
انعام - 99
قرآن مبین
@Pandohoshdarhayelahi
@Pandohoshdarhayelahi
وَجَعَلُوا لِلَّهِ شُرَكَآءَ الْجِنَّ وَخَلَقَهُمْ ۖ وَخَرَقُوا لَهُ بَنِينَ وَبَنَاتٍ بِغَيْرِ عِلْمٍ ۚ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يَصِفُونَ
[مشركان] برای خدا شریكانی از جن قرار دادند، در حالی كه همه آنها را خدا آفریده و از روی نادانی برای خدا پسران و دخترانی انگاشتند؛ منزّه و برتر است از آنچه او را به آن وصف میكنند. (۱۰۰)
انعام - 100
قرآن مبین
@Pandohoshdarhayelahi
@Pandohoshdarhayelahi
بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ أَنَّىٰ يَكُونُ لَهُ وَلَدٌ وَلَمْ تَكُنْ لَهُ صَاحِبَةٌ ۖ وَخَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ ۖ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
[او] پدید آورنده آسمانها و زمین است، چگونه او را فرزندی باشد؟! در صورتی كه برای او همسری نبوده، و همه چیز را او آفریده؛ و او به همه چیز داناست. (۱۰۱)
انعام - 101
قرآن مبین
@Pandohoshdarhayelahi
@Pandohoshdarhayelahi
ذَٰلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ ۖ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ فَاعْبُدُوهُ ۚ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ
این است خدا پروردگار شما، جز او معبودی نیست، آفریننده همه چیز است؛ پس تنها او را بپرستید، و او كارساز هر چیز است. (۱۰۲)
انعام - 102
قرآن مبین
@Pandohoshdarhayelahi
@Pandohoshdarhayelahi
لَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصَارَ ۖ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ
چشمها او را در نمییابند، ولی او چشمها را درمییابد، و او لطیف و آگاه است. (۱۰۳)
انعام - 103
قرآن مبین
@Pandohoshdarhayelahi
@Pandohoshdarhayelahi
قَدْ جَآءَكُمْ بَصَآئِرُ مِنْ رَبِّكُمْ ۖ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ عَمِيَ فَعَلَيْهَا ۚ وَمَآ أَنَا عَلَيْكُمْ بِحَفِيظٍ
بیتردید برای شما از سوی پروردگارتان دلایلی روشن آمده، پس هر كه [به وسیله آن دلایل بینا شود و حقایق را با چشم دل] ببیند به سود خود اوست و هر كه [با پشت كردن به دلایل] كوردل شود [و از دیدن حقایق محروم گردد] به زیان خود اوست، [وظیفه من ابلاغ پیام خداست] و بر شما حافظ و نگهبان نیستم. (۱۰۴)
انعام - 104
قرآن مبین
@Pandohoshdarhayelahi
@Pandohoshdarhayelahi
وَكَذَٰلِكَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ وَلِيَقُولُوا دَرَسْتَ وَلِنُبَيِّنَهُ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ
این چنین، آیات [خود] را به صورتهای گوناگون بیان میكنیم [تا هدفهایی تحقق یابد]، یكی اینكه منكران با متهم كردن تو كه این آیات را از دیگران فرا گرفتهای، شقاوت خود را كامل كنند و دیگر اینكه آن را برای گروهی كه دانایند، روشن سازیم. (۱۰۵)
انعام - 105
قرآن مبین
@Pandohoshdarhayelahi
@Pandohoshdarhayelahi
اتَّبِعْ مَآ أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ
از آنچه از سوی پروردگارت به تو وحی شده پیروی كن، هیچ معبودی جز او نیست، و از مشركان روی بگردان. (۱۰۶)
انعام - 106
قرآن مبین
@Pandohoshdarhayelahi
@Pandohoshdarhayelahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🌿🌹🕋🌹🌿🌸
فیلم زیبا ازتصویرگرے ترجمہ فارسے سورہ مبارڪہ
🌺🌸 انعام 🌸🌺
بخش هـفتم
✨اشارہ بهـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ👇
⚡ قدرت و نشانہ هـاے خداوند
⚡ پند
⁉️ جواب بعضے از سوالهــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاے شما در این ڪلیپ هــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاست...
🎧 سعے ڪنید با هـــــــــــــــــــــــــنذفرے گوش دهـــــــــــــــــــــــــید ...
🌹قرآن رو بہ فارسے گوش دهـــــــــید...
ایتا -سروش-روبیڪا 👇
@pandohoshdarhayelahi @pandohoshdarhayelahi
گروہ ما در ایتا 👇
https://eitaa.com/joinchat/3683713186C278ed12fe0
💢 قدم رنجہ فرمایید .......
انعام۸_ستمکاران-1646510494719.m4a
1.95M
🌸🌿🌹🕋🌹🌿🌸
صوت زیبا از ترجمہ فارسے سورہ مبارڪہ
🌺🌸 انعام 🌸🌺
بخش هـشتم
✨اشارہ بهــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ👇
⚡ ستمڪاران
⚡ پند
⁉️ جواب بعضے از سوالهـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاے شما در این ڪلیپ هـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاست...
🎧 سعے ڪنید با هــــــــــــــــــــــــــنذفرے گوش دهــــــــــــــــــــــــــید ...
🌹قرآن رو بہ فارسے گوش دهــــــــــید...
ایتا -سروش-روبیڪا 👇
@pandohoshdarhayelahi @pandohoshdarhayelahi
💢 قدم رنجہ فرمایید .......
وَلَوْ شَآءَ اللَّهُ مَآ أَشْرَكُوا ۗ وَمَا جَعَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا ۖ وَمَآ أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ
اگر خدا میخواست آنان [به طور اجبار] شرك نمیآوردند، [ولی خواست خدا آزادی انسان در انتخاب است] و ما تو را بر آنان كارساز قرار ندادیم [تا آنان را به اجبار به پذیرش دین وادار كنی.] (۱۰۷)
انعام - 107
قرآن مبین
@Pandohoshdarhayelahi
@Pandohoshdarhayelahi
وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ ۗ كَذَٰلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
و معبودانی را كه كافران به جای خدا میپرستند، دشنام ندهید، كه آنان هم از روی دشمنی و نادانی خدا را دشنام خواهند داد. این گونه برای هر امتی عملشان را آراستیم [تا به كیفر لجاجت و عنادشان گمان كنندكه آنچه انجام میدهند نیكوست،] سپس بازگشت همه آنان به سوی پروردگارشان خواهد بود، نهایتاً آنان را به اعمالی كه همواره انجام میدادند، آگاه میكند. (۱۰۸)
انعام - 108
قرآن مبین
@Pandohoshdarhayelahi
@Pandohoshdarhayelahi
وَأَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمَانِهِمْ لَئِنْ جَآءَتْهُمْ آيَةٌ لَيُؤْمِنُنَّ بِهَا ۚ قُلْ إِنَّمَا الْآيَاتُ عِنْدَ اللَّهِ ۖ وَمَا يُشْعِرُكُمْ أَنَّهَآ إِذَا جَآءَتْ لَا يُؤْمِنُونَ
با سختترین سوگندهایشان به خدا سوگند خوردند كه اگر معجزه دلخواهشان برای آنان آید، قطعاً به آن ایمان میآورند، بگو: معجزات فقط در اختیار خداست، و شما [ای مردم مؤمن!] چه میدانید [كه حقیقت چیست؟] حقیقت این است كه اگر آن معجزه هم بیاید ایمان نمیآورند. (۱۰۹)
انعام - 109
قرآن مبین
@Pandohoshdarhayelahi
@Pandohoshdarhayelahi
وَنُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ وَأَبْصَارَهُمْ كَمَا لَمْ يُؤْمِنُوا بِهِٓ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَنَذَرُهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ
و دلها و دیدگانشان را [كه وسیله فهم و بصیرت است، به سزای لجاجت و عنادشان] وارونه و دگرگون كردیم، [به این سبب با آمدن معجزه دلخواهشان هم ایمان نمیآورند] همانگونه كه نخستین بار به آیات قرآن ایمان نیاوردند، آنان را در طغیانشان رها میكنیم تا پیوسته سرگردان باشند. (۱۱۰)
انعام - 110
قرآن مبین
@Pandohoshdarhayelahi
@Pandohoshdarhayelahi
۞ وَلَوْ أَنَّنَا نَزَّلْنَآ إِلَيْهِمُ الْمَلَآئِكَةَ وَكَلَّمَهُمُ الْمَوْتَىٰ وَحَشَرْنَا عَلَيْهِمْ كُلَّ شَيْءٍ قُبُلًا مَا كَانُوا لِيُؤْمِنُوٓا إِلَّآ أَنْ يَشَآءَ اللَّهُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ يَجْهَلُونَ
و مسلماً اگر ما فرشتگان را به سوی آنان نازل میكردیم، و مردگان با آنان سخن میگفتند، و همه چیز را گروه گروه در برابرشان جمع میكردیم، باز هم [از روی اراده و اختیار] ایمان نمیآوردند؛ مگر آنكه خدا [ایمان آوردنشان را به طور اجبار] بخواهد، ولی بیشترشان نادانی و جهالت میورزند. (۱۱۱)
انعام - 111
قرآن مبین
@Pandohoshdarhayelahi
@Pandohoshdarhayelahi
👌👌✅👇👇👇
#مناظره_امام_باقر_علیه_السلام
#با_اسقف_مسیحی
نقل شده است هشام بن عبدالملک، امام باقر(ع) را به شام فراخواند. امام پس از سفر به شام، در اجتماعات مردم شرکت میکرد و به پرسشهای آنان پاسخ میداد. روزی امام مشاهده کرد که نصارا به کوهی در آن منطقه میروند. امام از اطرافیان پرسید: آیا امروز عید آنان است؟ گفتند: نه؛ آنان هر سال در این روز نزد عالمی دانا از نصاری که اصحاب حواریون عیسی(ع) را درک کرده میروند و پرسشهای خود را از او میپرسند. امام سر خود را پوشاند و با همراهان خود به آن کوه رفت و در میان نصاری نشست.
اسقف نگاهی به جمعیت حاضر کرد و چون سیمای #امام_باقر (ع) توجه او را به خود جلب کرد، روبه امام کرد و پرسید: از ما مسیحیان هستی یا از مسلمانان؟
امام(ع) فرمود: از مسلمانان.
اسقف: از دانشمندان آنان هستی یا افراد نادان؟
امام(ع): از افراد نادان نیستم.
اسقف: اول من سؤال کنم یا شما میپرسید؟
امام: اگر مایلید شما سؤال کنید.
اسقف پرسید: به چه دلیل شما مسلمانان ادعا میکنید که اهل بهشت غذا میخورند و میآشامند، اما مدفوعی ندارند؟ آیا برای این موضوع، نمونه و نظیر روشنی در این دنیا وجود دارد؟
امام فرمود بله؛ نمونه روشن آن در این جهان جنین است که در رحم مادر تغذیه میکند، اما مدفوعی ندارد. هَذَا الْجَنِینُ فِی بَطْنِ أُمِّهِ یَأْکُلُ مِمَّا تَأْکُلُ أُمُّهُ وَ لَا یَتَغَوَّط
اسقف گفت: عجب! پس شما گفتید از دانشمندان نیستید؟!
امام(ع) فرمود: من چنین نگفتم، بلکه گفتم از نادانان نیستم.
نصرانى رو به نصارا کرد و گفت: اى گروه نصارى به خدا یک مسأله از او بپرسم که در آن بماند. امام فرمود بپرس.
اسقف سؤال دیگری دربارۀ میوهها و نعمتهای بهشتی به این مضمون پرسید: به چه دلیل عقیده دارید که میوهها و نعمتهای بهشتی کم نمیشود و هر چه از آنها مصرف شود، باز به حال خود باقی بوده کاهش پیدا نمیکنند؟ آیا نمونۀ روشنی از پدیدههای این جهان میتوان برای این موضوع پیدا کرد؟
امام (ع) فرمود بله، نمونۀ روشن آن در عالم محسوسات آتش است. شما اگر از شعله چراغی صدها چراغ روشن کنید، شعلۀ چراغ اول به جای خود باقی است و از آن به هیچ وجه کاسته نمیشود.
سؤالی دیگر میپرسم. به من خبر بده از ساعتی که نه از شب است نه از روز.
امام باقر فرمود آن همان ساعت بین طلوع فجر تا طلوع خورشید است که در این ساعت گرفتاران آرامش مییابند. مَا بَیْنَ طُلُوعِ الْفَجْرِ إِلَى طُلُوعِ الشَّمْس
نصرانى گفت: اگر نه از ساعتهاى شب است و نه از ساعتهاى روز پس از چه ساعتى است؟
امام علیه السلام فرمود: از ساعتهاى بهشت است، و در آن ساعت است که بیماران ما بهبودى یابند؛ مِنْ سَاعَاتِ الْجَنَّةِ وَ فِیهَا تُفِیقُ مَرْضَانَا
اسقف هر سؤال مشکلی به نظرش میرسید همه را پرسید و جواب قانع کننده شنید و چون خود را عاجز یافت، بشدت ناراحت و عصبانی شد و گفت: «مردم! دانشمند والامقامی را که مراتب اطلاعات و معلومات مذهبی او از من بیشتر است، به اینجا آوردهاید تا مرا رسوا سازد و مسلمانان بدانند پیشوایان آنان از ما برتر و داناترند!! به خدا سوگند دیگر با شما سخن نخواهم گفت و اگر تا سال دیگر زنده ماندم، مرا در میان خود نخواهید دید!» این را گفت و از جا برخاست و بیرون رفت.
(کلینی، الکافى، ج8، ص123)
#شهادت_امام_محمد_باقر
#دانشجوی_انقلابی
#مناظره🖤
-----------------------
کانال
#کشکول_آیات_قرآنی_واحادیث
#اهل_بیت_علیهم_السلام
👇👇👇👇
@kashkooleayevahadis
#صلوات_نثار_اهل_بیت_ع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤بـه سر مـی پـرورانم من هوای حضرت بـاقر (ع)
🕊بـه دل باشد مرا شوق لقای حضرت باقر (ع)
🖤زعشقش جان من بر لب رسیده کس نمی دانـد
🕊کـه نبود چاره ساز من سوای حضرت باقر (ع)
🖤 شهادت امام محمد باقر علیه السلام تسلیت🖤
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت56 ( 1 )
🔹 آثار فقر و غنا
💠 «الْغِنَى فِي الْغُرْبَةِ وَطَنٌ وَ الْفَقْرُ فِي الْوَطَنِ غُرْبَةٌ»
🔰 در حکمت ۵۶ امیرالمؤمنین (علیه السلام) میفرمایند: " غنا و ثرتمندی در غربت، مانند در وطن بودن است و تهیدستی و فقر در وطن، غربت. "
🔸 عوامل غربت در نهجالبلاغه، ۴ چیز هستند:
1⃣ اول : از دست دادن دوستان
🔻مولا علی (علیه السلام) در حکمت ۶۵ میفرمایند:
« فَقْدُ الْأَحِبَّةِ غُرْبَةٌ » ؛ " از دست دادن دوستان مایه غربت است. "
2⃣ دوم: نداشتن دوست شایسته
🔻که مولا علی (علیه السلام) در نامه ۳۱ خطاب به فرزند عزیزشان مینویسند: «الغَریبُ مَن لَم یَکُن لَهُ حَبیب» ؛ " غریب واقعی کسی است که حبیب و دوستی ندارد. "
3⃣ سوم: قبر و مرگ و وحشت های مربوط به آن است.
🔻مولا علی (علیه السلام) در خطبه ۱۵۷ می فرمایند:
« فَيَا لَهُ مِنْ بَيْتِ وَحْدَةٍ وَ مَنْزِلِ وَحْشَةٍ وَ مَفْرَدِ غُرْبَةٍ »
" چه میشود بر میّت، در خانه تنهایی و منزل وحشت و غربت انفرادی و تنهایی "
4⃣ چهارم : فقر و تنگدستی است.
🔻که امیرالمؤمنین (علیه السلام) پیرامون آن مطالب زیادی دارند؛ از جمله در حکمت ۳ میفرمایند:
« المُقِلُّ غَریبٌ فی بَلدَتِه » ؛ " انسان تنگدست در شهر خودش هم غریب است. "
🔻 یا در همان حکمت ۳ میفرمایند:
« الفَقرُ یُخرِسُ الفَطِنَ عَن حُجَّتِهِ » ؛ " فقر باعث می شود انسان فقیر، فقط به جرم اینکه فقیر است، حرف حساب و منطق و حجّت محکمش را هم کسی قبول نکند و حتی نشنود. "
🔻و نیز در اوج معرفی آثار منفی فقر، در حکمت ۱۶۳ میفرماید: « الْفَقْرُ الْمَوْتُ الاَْكْبَرُ » ؛ " فقر، مرگ بزرگترین است."
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
نهخداتوانمشگفتنهبشرتوانمش، خواند
متحیرمچهنامششهملکلافتیرا
یکشنبههای علوی
امامعلی❤️