eitaa logo
کشکول یک طلبه
1.4هزار دنبال‌کننده
788 عکس
486 ویدیو
12 فایل
محمد رضایی هستم، طلبه رشته تخصصی فقه و اصول در قم. 🔸این کانال فرصتی است برای اشتراک تجربیات طلبگی و تاملات تنهایی حقیر... ارتباط با نگارنده: @mohammad_rezaei65
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کشکول یک طلبه
آن شبِ قدری که گویند اهل خلوت امشب است 🌺 پیشنهاد به رفقایی که معنای دعا را با خواندن متن عربی متوجه می شوند: 👈 صوت دعای ی مرتضی قریش بهترین پیشنهادیست که میتوانم امشب خدمت‌تان تقدیم کنم. اگر هم فرصت ندارید همه دعای ابوحمزه را بخوانید لااقل از دقیقه 25 تا دقیقه 56 را حتما گوش کنید(شروع از فالعفو العفو العفو سیدی سیدی سیدی). ویدئو را از اینجا مشاهده کنید: https://b2n.ir/m67138 👈 اگر به هر دلیلی فرصت کمی برای قرائت دارید، تندخوانی این دعا به همراه متن و ترجمه را از اینجا مشاهده کنید: https://b2n.ir/g92984 🤲نهایتا ما را از دعای خیرتون فراموش نکنید🤲 💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰 🆔 @KashkooleTalabeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 یک تحلیل جالب در مورد توافق ایران و عربستان از شبکه الجزیره به همراه اطلاعاتی که بعضا برای من جدید و جذاب بود. توصیه می کنم حتما ببینید. 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بخشی از سخنان شیخ حسین انصاریان در شب بیست یکم ماه رمضان که زنده از شبکه سه سیما پخش شد و در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. او درباره‌ی نحوه‌ی برخورد و رفتار با بازداشتی و متهم می‌گوید انصاف نیوز 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
🔰 توی این کانال سعی کردم روایاتی که اولا از منابع دسته اول روایی هستند و ثانیا به هر دلیل کمتر در منابر بیان می شوند را جمع آوری کنم. اگر به مطالعه چنین روایاتی علاقه مند هستید حتما عضو شوید و به علاقه مندان هم معرفی کنید: https://eitaa.com/joinchat/4099801457Cfbb364efe2 اگر هم روایتی با چنین ویژگی هایی پیدا کردید برای بنده ارسال کنید.
مرحوم انسان آزاداندیش و اهل فکری بود. خداوند رحمتشون کنه. از رزمندگان دفاع مقدس بود و اهل شیراز. دوران دانشجویی گاهی دعوتشون می کردیم دانشگاه میگفت مصلحت اندیشی اگر هم خوب باشه برای حاکمان و مسئولین سیاسی است، در مقام گفت و گوی علمی باید آزاداندیش بود، به قول حافظ: رند عالم سوز را با مصلحت بینی چه کار؟ کار مُلک است آنکه تدبیر و تامل بایدش برای شادی روحشون یک فاتحه بخونیم.... 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 انا عند المنکسره قلوبهم، اگر دلی بشکند من دعوت او را اجابت میکنم😢 🔹 اقامه نماز میت توسط آیت الله جوادی آملی بر پیکر مرحوم ، ۲۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 تذکر صرف لسانی توسط حکومت(نه توسط مردم) بدون پشتوانه الزامی دوام نخواهد آورد و نظام هم از آن دست خواهد کشید(به نظر حقیر که این اقدامات مترو اصلا تصمیم نظام نیست بلکه اقدامات شخصی مسئولین برخی ارگان هاست) چرا که هیچ حکومتی قانون خودش را مضحکه مردم نمی کند. این طرف گیت روسری سر می کند، دو تا فحش به مملکت و رهبر می دهد و آن طرف گیت روسری را در می آورد و با افتخار فیلم می گیرد. ⬅️ برخورد فیزیکی و دستگیری توسط پلیس در کف خیابان هم در شرائطی که بخش قابل توجهی از مردم با آن مخالفند، نتیجه ای بهتر از همان انتشار هفتگی کلیپ های دستگیری و تراکم خشم و تکرار فتنه مهسا امینی و نتیجتا عقب رانده شدن ده ساله در مقوله حجاب، ثمر بیشتری ندارد! این را هم نظام به خوبی فهمیده و بسیاری از مسئولین مرتبط هم بعد از این آشوب ها از تغییر روش حرف زدند و کسی از گشت ارشاد صحبتی نمی کند. 🔹 شاید فعلا عملیاتی ترین روش سلبی، همان روش سردار رادان باشد(که آن هم ابهامات مهمی دارد، هم در چگونگی عملیاتی شدنش و هم در مورد زمان مناسب اجرایش که آیا الان است یا وقتی دیگر؟). ✅ البته گفتم روش سلبی که یادمان باشد راه اصلی نهادینه کردن یک هنجار اجتماعی، روش ایجابی و فرهنگی است که باید با مشورت متخصصین علوم اجتماعی و لحاظ کردن شرائط سیاسی-اجتماع-اقتصادی کشور و بدون توقع اثرگذاری فوری، عملیاتی شود. 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حالا پسر احمقش با افتخار توییت زده که دارم میرم اسرائیل تا پیام دوستی مردم ایران را برسانم!!! 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
کشکول یک طلبه
📽 نگاه مرحوم آیت الله مصباح نسبت به مسأله ولایت فقیه، با نگاهی که فقهای قائل به ولایت فقیه در تاریخ
شب 21 ماه مبارک دعاگوتون توی مراسم هیئت فاطمیون بودیم. سخنران مراسم، حاج آقای آقاتهرانی بودند. ایشون گفتند آقای مصباح عقیده‌شون این بود که مسئله «ولایت مطلقه فقیه» جای خودش، مسئله دیگه «اطاعت مطلقه فقیه» هست که ما باید داشته باشیم.
✏️ شب عید فطر، روایتی صحیح السند و استفاده از یک واژه مُعَرَّب 📜 متن حدیث: الکافي , جلد۴ , صفحه۱۶۷ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيىٰ‌، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ يَحْيىٰ‌، عَنْ جَدِّهِ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ، قَالَ‌: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ الله عَلَيْهِ السَّلاَمُ‌: إِنَّ النَّاسَ يَقُولُونَ‌: إِنَّ الْمَغْفِرَةَ تَنْزِلُ عَلىٰ مَنْ صَامَ شَهْرَ رَمَضَانَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ . فَقَالَ‌: «يَا حَسَنُ‌، إِنَّ‌ الْقَارِيجَارَ إِنَّمَا يُعْطىٰ أُجْرَتَهُ‌ عِنْدَ فَرَاغِهِ‌؛ ذٰلِكَ‌ لَيْلَةَ الْعِيدِ ». قُلْتُ‌: جُعِلْتُ فِدَاكَ‌ ، فَمَا يَنْبَغِي لَنَا أَنْ نَعْمَلَ فِيهَا؟ فَقَالَ‌: «إِذَا غَرَبَتِ الشَّمْسُ فَاغْتَسِلْ‌، وَ إِذَا صَلَّيْتَ الثَّلَاثَ‌ الْمَغْرِبِ‌ فَارْفَعْ يَدَيْكَ‌ ، وَ قُلْ‌: "يَا ذَا الْمَنِّ‌ ، يَا ذَا الطَّوْلِ‌ ، يَا ذَا الْجُودِ ، يَا مُصْطَفِياً مُحَمَّدا وَ نَاصِرَهُ‌، صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ‌ ، وَ اغْفِرْ لِي كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتُهُ‌ ، أَحْصَيْتَهُ عَلَيَّ وَ نَسِيتُهُ‌، وَ هُوَ عِنْدَكَ فِي كِتَابِكَ "وَ تَخِرُّ سَاجِداً، وَ تَقُولُ‌ مِائَةَ مَرَّةٍ‌:" أَتُوبُ إِلَى الله "وَ أَنْتَ سَاجِدٌ، وَ تَسْأَلُ حَوَائِجَكَ‌ ». وَ رُوِيَ‌: أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَانَ يُصَلِّي فِيهَا رَكْعَتَيْنِ يَقْرَأُ فِي الْأُولى الْحَمْدَ وَ «قل هو الله أحد» أَلْفَ مَرَّةٍ‌، وَ فِي الثَّانِيَةِ الْحَمْدَ وَ «قل هو الله أحد» مَرَّةً‌ وَاحِدَةً‌. 📖 ترجمه: ترجمه فروع کافی ; ج ۳ ص ۳۷۸ حسن بن راشد گويد: به امام صادق عليه السّلام گفتم: مردم (اهل تسنّن) مى‌گويند: كسى كه ماه رمضان را روزه بگيرد در شب قدر مغفرت بر او نازل مى‌شود. فرمود: اى حسن! مزد كارگر را پس از پايان كار مى‌پردازند و آن در شب عيد مى‌باشد. گفتم: فدايت شوم! پس براى ما انجام چه عملى در آن شب شايسته است‌؟ فرمود: آن‌گاه كه خورشيد غروب كند، سه ركعت نماز مغرب را به جا آور و دست‌هايت را بلند كن و بگو:«يا ذا المنّ‌ يا ذا الطّول يا ذا الجود يا مصطفيا محمّدا و ناصره صلّ‌ على محمّد و آله و اغفر لي كلّ‌ ذنب أذنبته أحصيته عليّ‌ و نسيته و هو عندك في كتابك». سپس سر به سجده مى‌گذارى و صد بار مى‌گويى:«أتوب إلى اللّه» و در حال سجده حوائجت را درخواست مى‌نمايى. 🔎 اعتبار حدیث: صحیح ✅ نکات: ⬅️ گویی نزد عامه معروف بوده که مغفرت الهی در شب قدر است که بر روزه دار وارد می شود، امام صادق ع این باور را تخطئه می کنند و می فرمایند همانطور که مزد کارگر را انتهای عملش می دهند، مزد روزه دار را هم شب عید فطر می دهند. روایات دیگر هم داریم که وقتی هلال شوال طلوع می کند ملکی ندا می دهند که مومنین بشتابید به سمت جوائزتان که امروز روز جایزه است. به هر حال شب مهمی است، روایات احیای این شب و قرائت نماز در این شب و غسل عید هم وجود داشت اما خواستم یک روایت صحیح السند را به نمایندگی از سایر روایات باب آورده باشم. ⬅️ قاریجار که در روایت آمده است را گفته اند معرب کاری گر بوده است. یعنی همان کارگر از زبان فارسی به عربی منتقل شده است و تغییر یافته است. چند مثال جالب دیگر از واژه های معرب: طست(تشت)، نرجس(نرگس) سَلجَم (شلغم)، سِراج (چراغ)، طازَج (تازه)، شَوَندَر (چغندر)، خیارشَنبَر (خیارچنبر)، فُستُق (پسته)، بابوج (پاپوش)، باذِنجان (بادنجان)، بِرکار (پرگار)، بَرنامَج (برنامه)، سُنباذَج (سنباده)، نیشان (نشان) 🔰عضو شوید و روایات‌تان را برای ما بفرستید👇 روایات کمتر شنیده شده
کشکول یک طلبه
✏️ شب عید فطر، روایتی صحیح السند و استفاده از یک واژه مُعَرَّب 📜 متن حدیث: الکافي , جلد۴ , صفح
عید فطر بر همگی مبارک ان شاالله فضیلت امشب را درک کنیم. پست قبل را ویرایش و بازارسال کردم. مطلبی را در متن روایت اشتباه فهمیده بودم که پس از بازبینی روایت متوجه شدم. کانال بالا رو هم اگر تا حالا عضو نشدید، عضو بشید
🔺 آقای علم الهدی در نماز جمعه دیروز: برادران، خواهران، عزیزان من، اگر شما سرمایه خود را انباشته کردید و آن را برای سود بیشتر به ارز و سکه تبدیل کردید، این عمل معصیتی هم‌تراز با احتکار است. وقتی سخن از جنایت اقتصادی به میدان می‌آید، اذهان عمومی متمرکز بر احتکار است. بله این عمل حرام است و این اموال باید مصادره به نفع مردم شود. پ.ن: حالا کاری به فتوا به حرمتش ندارم، ایشون یک قدم هم بالاتر رفته و میگه باید سرمایه های مردم که تبدیل به سکه و ارز شده اند را مصادره کرد! ✅ به نظرم برای حفظ توازن هم که شده یک پیشنهادی رو بررسی کنیم! اون هایی که برای خرید خونه، سرمایه شون رو به صورت ریال نه دلار و سکه پس انداز میکنن [و حتی در صورت تورم صفر درصد هم باید ده ها سال منتظر خرید خانه بمانند]، اگر هر دو سال به واسطه تورم های نجومی قیمت خانه دو برابر شد و ارزش سرمایه شان نصف شد و امیدشان برای خرید خانه زائل شد، بروند و در عملی متقابل، منزل مسئولین را مصادره کنند! رفقای مشهدی پیشنهادش را خدمت ایشان مطرح کنید بلکه در نمازجمعه هفته آینده بدان فتوا دهند. 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
? آیا نظام و رهبری با راهبرد جدیدی نسبت به مسئله حجاب وارد میدان شده اند؟ (مروری بر سیر بیانات رهبری درباره مسئله حجاب) 🔹 رهبری که یک روز حجاب را اولویت دهم جامعه هم نمی دانستند و نهی از منکرهای مهم تر را ناظر به اولویت های بالاتر می دانستند، همین رهبر، یک روز دیگر و در یک شرائط دیگر، مسئله حجاب را فراتر از اولویت ها دانستند و در جلسه با مجموعه های فرهنگی، توصیه های مهمی در این راستا انجام دادند! این دو رویکرد می تواند متعارض نباشد و ناظر به دو موقعیت متفاوت و دو نقشه راه باشد. 🔹 گذشت تا دغدغه های دولت جدید در مسئله حجاب، به قضیه مهسا امینی و شورش های کثیف بعد از آن ختم شد و متاسفانه کشور آبستن تحولات بسیار بسیار منفی شد و چهره مملکت در مسئله حجاب، در واقع کن فیکون شد! 👈 به هر حال هر چه که بود، برنامه ریزی بی کم و کاست دشمن به برکت پاس های گل رایگان و صلواتی ما، به یک شکست بی سابقه در مسئله حجاب انجامید! 🔹 در فضای جدید لطفا سیر سخنرانی های رهبری را بررسی کنید. دو موضع متفاوت در دو موقعیت قبلی را دیدید، حالا این موضع سوم در موقعیت بی سابقه جدید را هم بررسی کنید! 👈 با توجه به اینکه رهبری همیشه صحبت هایشان را ناظر به مباحثِ مطرح در جامعه انجام میدهند و صحبت های ایشان را باید در آن فضای خاص فهم کرد، در شرائطی که داغ ترین بحث ها بین انقلابیون درباره روش برخورد با بی حجاب ها بوده است، نوع موضع گیری های رهبری واقعا قابل تامل است: 1⃣ در سخنرانی نوروز که یک سخنرانی مهم سالانه حساب می شود، رهبری یک ساعت و نیم صحبت کردند، عمدتا درباره اقتصاد و تولید و دانش بنیان و مهار تورم بود و حتی یک کلام هم ناظر به بحث شماره یک مذهبی ها یعنی حجاب صحبت نکردند! 2⃣ در سخنرانی بعدی که آن هم یک سخنرانی طولانی و مفصل بود، بعد از اشاره به جرم و حرام بودن بی حجابی، یک تعبیرهای عجیب و کم سابقه ای درباره همین کشف راس کنندگان (نه به قول شما بدححاب ها! نه! همون بی ححاب ها!) مطرح می کنند: خیلی از اینها اهل دینند، اهل تضرعند اهل ماه رمضانند، اهل گریه و دعا هستند، توجه ندارند که چه چیزی پشت این سیاست رفع حجاب و مبارزه با حجاب است... اگر بدانند، حتما نمی کنند. 3⃣ باز هم اکتفا نمی کنند و در این فضای پرالتهاب بین مذهبی ها و انتقادات تند انقلابی ها از بی دغدغگی مسئولین، در فضای بولد شدن ماجرای کاسه ماست و ضربات تسبیح، به راهبردی اساسی اشاره می کنند که کار بی قاعده انجام ندهید، مسئولین برنامه دارند و شور زیادی هم نزنید، این مسئله حل می شود! 4⃣ اما تیر آخر در خطبه های کوتاه : «دشمن مایل است که مردم به خاطر عقاید و سلایق مختلف با هم بجنگند، با هم دعوا کنند. در یک جامعه، سلایق مختلفی هست، عقاید مختلفی هست، نگاه‌های مختلفی به مسائل هست؛ باشد، مانعی ندارد؛ همه در کنار هم زندگی کنند، با هم کار کنند، با هم مهربانی کنند؛ رأفتِ میان مردم» ✅ القصه! اگر می خواهید نظر رهبری را در یک مسئله بدانید در فضای مربوط به خودش آن را بررسی کنید! احتمال دهید راهبردشان مانند تمام عقلای عالم، ناظر به شرائط جدید و بر اساس تجربیات گذشته تغییر کرده باشد! نه آن جمله اولویت دهم را بر سر هم بکوبید نه آن جمله فراتر از اولویت را در چشم هم فرو کنید! بلکه واقع بینانه، کلمات ایشان را در شرائط جدید رصد و پیگیری کنید! این احتمال را هم بدهید که رهبری فضا را اینگونه فهمیده اند که دوقطبی سازی و دامن زدن به تنش ها، در جامعه امروزی و با توجه به نوع مواجهه بدنه خاکستری جامعه نسبت به این مسئله، به نفع جریان بی حجابی تمام شود! پ.ن۱ : ممکن است کسی به راهکاری متفاوت و مغایر از راهکار رهبری برسد، مطلقا اشکال ندارد و در فضای نظر و ایده هر کس تحلیل خودش را دارد ولی نگویید نظر رهبری این است!! پ.ن۲: شما را به خدا دقت کنید! در این متن حتی یک کلمه هم نگفتیم که رهبری مخالف برخورد قانونی با بی حجابی هستند!!!! بحث سر راهبرد، تاکتیک مواجهه و اولویت بندی مسائل است! 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
کشکول یک طلبه
? آیا نظام و رهبری با راهبرد جدیدی نسبت به مسئله حجاب وارد میدان شده اند؟ (مروری بر سیر بیانات رهبر
🔰 مستندات پست فوق: 🔹 برخی رفقا در خصوصی، جملات رهبری در هر دو مورد را خواستار شدند. یعنی هم آن زمانی که آن را اولویت نمی دانستند و هم آن زمانی که از بالاترین اولوبت ها می دانستند. صحبت های ایشان را در دو دسته خدمتتان میاورم: ⬅️ دسته اول(مجموعه ای از بیانات): 1⃣ شما بگویید به جوراب نازک! نه آقا! شما به جوراب نازک چه‌کار دارید؟ جوراب نازک را بپوشد؛ این‌قدر اهمیت ندارد. اما اگر دیدید روی جوراب عکس «مایکل جکسون» را زده، باید او را دنبال کنید. آن یک چیز است، این چیز دیگر است. زلفش بیرون است، باشد. هزار گونه خطا می‌کنند، این هم یک گناه صغیره است. موی سر بیرون بودن گناه کبیره که نیست! از غیبت و دروغ که بالاتر نیست! از رشوه گرفتن و خوردن که بالاتر نیست!.... 2⃣ نهى از منکر هم فقط نهى از گناهان شخصى نیست. تا مى‌گوییم نهى از منکر، فوراً در ذهن مجسّم مى‌شود که اگر یک نفر درخیابان رفتار و لباسش خوب نبود، یکى باید بیاید و او را نهى از منکر کند. فقط این نیست؛ این جزء دهم است.‎ 3⃣ ایشان در جای دیگر می‌فرمایند: گناهکار هم فقط بدحجاب نیست که بعضی فقط به مسأله‏ ی بدحجابی چسبیده‏‌اند. این، یکی از گناهان است و از خیلی از گناهان کوچک‏تر است.‏ 4⃣ و همچنین ایشان می‌فرمایند:اگر ما امر به معروف را در یک دایره محدود، آن هم به وسیله افراد معلومی، زندانی کنیم، دشمن هم در تبلیغات خودش بنا می‏کند سمپاشی‏ کردن؛ که در ایران بناست از این به بعد، نسبت به زنهای بدحجاب، این‏طور عمل شود! این واجبِ به این عظمت را، که قوام همه چیز به آن است، بیاورند در دایره‏ای محدود، در خیابانهای تهران؛ آن هم نسبت به چند نفر زنی که وضع حجابشان مثلًا درست نیست. این است معنای امر به معروف؟! این است معنای حضور نیروهای مؤمن در صحنه‏های گوناگون جامعه؟! قضیه، بالاتر از این حرفهاست. ⬅️ دسته دوم: (گزارش منتشره از جلسه خاص مقام معظم رهبری با فعالان حوزه حجاب) 🔻ما از حجاب مطلقاً یک قدم هم عقب‌نشینی نداریم 🔻«اعتقادم این است، مسئله حجاب و عفاف، مسئله بسیار مهمی است» 🔻«نمی‌توانیم این مساله را در اعداد مسائل دیگر قرار دهیم. بالاتر از آنهاست. من مساله را این‌طور می‌فهمم» 🔻«من قبول نمی‌کنم بعضی در مورد مساله حجاب دچار تردید شده باشند. جامعه زنان به طور وسیع از حجاب ابا ندارند» 🔻«یک جریان مخالف نظام اسلامی و اسلام برای ایجاد فساد اخلاقی و فساد جنسی کار می کند» 🔻«اگر حجاب به این شکل در کشور ما الزامی و قانونی وجود نداشته باشد، مطمئن باشید وضع حجاب در این کشور از همه کشورهای دیگه من جمله ترکیه بدتر خواهد.» 🔺«ما سر کار آمدیم ببینیم حکم خدا چیست و به آن عمل کنیم. حالا در جامعه جوی ایجاد شده از حکم خدا عقب‌نشینی کنیم؟ ما باید رضای الهی را تعقیب کنیم...اگر امام رضوان الله علیه حجاب را اجباری نمی‌کردند، جوانان ما به جبهه نمی‌رفتند...این همه زن مومنه پشت جبهه نبود. این همه تلاش عظیم سیاسی که زنان ما انجام می‌دهند نبود.» 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 سخنان شهید سید محمد باقر صدر درمورد دختران 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
کشکول یک طلبه
https://eitaa.com/asnadkashkool/197
🔺 بر این اساس، دقیقا همان زمانی که مرندی، سخنگوی مذاکرات ما در تابستان 1401 با توییت ها و مصاحبه هایش اروپا را تهدید به می کرد و می گفت ما در راه رسیدن به خواسته مان صبور هستیم، آن پیشنهادی توسط ایران رد شده بود که امروز توسط ایران پذیرفته شده و اکنون این آمریکاست که می گوید دیگر فرصت تان سوخت و برجام از اولویت ما خارج شده است! فکر می کردیم هر وقت اراده کنیم و شرائط را بپذیریم آنها التماس می کنند که بیایید ما هم آماده ایم! ⬅️ این اتفاق قدری بعد از آن زمانی است که جوزف بورل گفت تقریبا به توافق رسیده بودیم که روسیه مانع تراشی کرد! شبیه همان کاری که لحظه آخر تصویب برجام انجام شده بود و به گفته ظریف، لاوروف داشت پشت پرده همه چیز را خراب می کرد که موفق نشد و در عکس پایانی تصویب برجام هم همه هستند به جز لاوروف! ⬅️ همان موقع هایی که مدیر کل صندوق ملی امنیت انرژی روسیه در برنامه شبکه تلویزیونی «روسیه ۱» اظهار داشت: «ایران تحت تحریم خواهد ماند و این تحریم‌ها بدتر هم خواهد شد. صادقانه بگویم که این خبر خوبی برای ما (روسیه) است.» ✅ گور پدر آمریکا و هر کس که بخواهد مملکت را نوکر و وابسته آمریکا کند ولی اگر به فکر رشد اقتصادی و پیشرفت و گشایش زندگی مردم و جلوگیری از سقوط سرمایه اجتماعی‌تان هستید، به این اتفاقات کمی فکر کنید! در تصمیمات آینده تان قدری واقع بین تر به دنیا بنگرید و بر اساس این احتمال که «زمستان سخت آنها را مجبور به پذیرش خواهد کرد» و «آمریکا کارش تمام است و در آستانه افول و سقوط است» و «ذخایر نفتش تا مدتی دیگر تمام است»، منافع 80میلیون ایرانی را به بازی نگرید! ❗️در پایان باز هم میگویم گور پدر آمریکا و بلوک غرب و حافظین منافع آمریکا در ایران و هر کس نمی خواهد قدرت ایران مستقل را ببیند! ولی ساده لوح نباشید! فکر نکنید اگر ما مذاکره کردیم و تحریم هایمان را کم کردیم و رشد و ثبات اقتصادی را برای کشور به ارمغان آوردیم، الزاما نوکر بی اختیار آمریکا شده ایم و دیگر نه می توانیم از محور مقاومت حمایت کنیم و نه می توانیم در معادلات جدید بلوک شرق جایگاهی داشته باشیم! یک نگاهی به نوع روابط چین، قطر، سعودی، امارات، ترکیه و امثالهم در تعامل با غرب و شرق داشته باشیم تا بدانیم بین «نوکر آمریکا شدن» و «رهایی از تحریم ها و فشار بین المللی» الزاما ملازمه ای نیست! 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
🔺 مدتی است پس از ریاست آقای رئیسی بر دولت، نوشته های آقای کوشکی را در گروه های مختلف می بینم و مطالعه می کنم. ده پانزده سال پیش هم یکی دو بار به مناسبتی در شیراز در یک کلاس چند نفره خدمت ایشان رسیدیم. مناظره ایشان با کرباسچی را هم در ایام فتنه حجاب به طور کامل مشاهده کردم. 🔹متاسفانه ایشان با اعتماد به نفسی بسیار بالا، با روحیه و شخصیتی رادیکال و با معلومات دینی و فقهیِ پایین، در مسائل دینی و فقهی اظهار نظر قاطع می کنند. در همین یادداشت اخیر، آقای رئیسی را ترسو می خوانند چون ایشان می ترسد اگر قانون حجاب را اجرا کند ممکن است در کشور اغتشاش دیگری اتفاق بیفتد! و معتقدند این ترس باعث شده آقای رئیس جمهور وظیفه شرعی خود را انجام ندهد! ⬅️ برایم جالب است که نظر آقای کوشکی را درباره این 26 موردی که امیرالمومنین علیه السلام از اجرای احکام[اولیه] خدا به خاطر همین دردسر ها و تزاحم ها کوتاه آمدند را بدانم. خدای ناکرده و العیاذ بالله ایشان را که ترسو نمی دانند؟!! ✅ وظیفه شرعی بالفعل، آن چیزی است که بعد از لحاظ تزاحمات، وظیفه شرعی می شود نه اینکه حکم اولیه را بگیریم(اگر بپذیریم که حکم اولیه، «وجوب» اجبار به حجاب توسط حاکمیت است و نه مثلا «جواز» اجبار) و در قالب یادداشت های شعارگونه، اعمال کننده تزاحم را که دارد وظیفه شرعی بالفعلش را انجام می دهد، ترسو و مرتکب خلاف شرع بنامیم!!! 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رهبر انقلاب: جمهوری اعتقاد امام بود 🔹 این‌طور وانمود کردند که امام(ره) کلمه جمهوری را از روی رودربایستی گفت، امام اهل رودربایستی نبود. امام کسی نبود که به خاطر خوش‌آمد این و آن حرفی بزند. 🔹امام در اواخر عمرشان تصریح کردند که به آن رییس‌جمهور اول رای ندادند امام همان رئیس جمهوری که قبول نداشت و به آن رای نداده بود را تنفیذ کرد ✅ پ.ن: یادمه توی دوره طرح ولایت به ما میگفتند این جمهوری اسلامی مقدمه ای هست که ما به حکومت اسلامی برسیم و در حکومت اسلامی مردم صرفا می توانند مشورت بدهند و الا همه تصمیمات باید توسط ولی فقیه اتخاذ شود(یعنی برای دولت هم یک نفر را ازطرف خودش منصوب کند). نکته ای که خیلی روی آن تاکید می کردند این بود که رهبری در امضای حکم رئیس جمهورها می نویسند این رئیس جمهور را به ریاست جمهور «منصوب» می کنم! (منظورم مقایسه تفکر حاکم بر طرح ولایت است با تفکر امام و رهبری ) 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
کشکول یک طلبه
🎥رهبر انقلاب: جمهوری اعتقاد امام بود 🔹 این‌طور وانمود کردند که امام(ره) کلمه جمهوری را از روی رودرب
بعضی عزیزان منظور این پیام رو اشتباه متوجه شدند. منظورم مقایسه تفکر حاکم بر طرح ولایت موسسه آقای مصباح با تفکر امام و رهبری است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 احمد متوسلیان که خواستار شفاف سازی در برخی مسائل مالی سپاه شده بود وقتی دید تن به شفاف سازی نمی دهند، مطلب را در نماز جمعه با مردم در میان گذاشت و از مردم درخواست مطالبه گری کرد. به نظرتان چنین شخصی اگر الان زنده بود چه می کرد؟ ویدئوی فوق با اصل صوت ایشان درست شده است. 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
کشکول یک طلبه
🔰 به بهانه‌ی دیدار پاپ با مرجعیت اعلای عراق 🔹 روش و منش آیت‌الله سیستانی در زعامت شیعیان عراق، قطع
حدود 4 سال پیش درباره تفاوت مشرب مرجعیت اعلای عراق و اسلام حکومتی امام و رهبری توضیحاتی دادم و حدود سه سال پیش هم آن متن فوق را نوشتم👆 آن زمان با مخالفت های فراوانی روبرو شدم و خیلی ها منکر این تفاوت مشرب بودند. ✅ اکنون بخشی از دو بیانیه آیت الله سیستانی از سایت عربی معظم له درباره جایگاه مرجعیت و نقش مردم در حکومت را هم در همین راستا مشاهده بفرمایید: 1️⃣ حکومت مشروعیتش را فقط از اراده مردم می گیرد و هیچ کس نمی تواند او را از این حقش بازدارد: إنّ الحكومة إنما تستمد شرعيتها في غير النظم الاستبدادية وما ماثلها من الشعب، وليس هناك من يمنحها الشرعية غيره، وتتمثل إرادة الشعب في نتيجة الاقتراع السري العام إذا أُجري بصورة عادلة ونزيهة 2️⃣ مرجعیت به ارشاد و نصیحت در خطوط کلی اکتفاء می کند: منهج المرجعية الدينية العليا هو عدم الدخول في تفاصيل العملية الاصلاحية والاكتفاء ببيان الخطوط العامة لها على سبيل النصح والارشاد، كما ورد على لسان ممثليها في خطب الجمعة في كربلاء المقدسة 3️⃣ حکومت فردی در پوشش هر عنوانی و به هر بهانه ای ممنوع: وانه لا بد من تفادي الوقوع في مهالك الحكم الفردي والنظام الاستبدادي تحت أي ذريعة او عنوان https://www.sistani.org/arabic/archive/25159/ https://www.sistani.org/arabic/archive/26359/ 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
کشکول یک طلبه
حدود 4 سال پیش درباره تفاوت مشرب مرجعیت اعلای عراق و اسلام حکومتی امام و رهبری توضیحاتی دادم و حدود
✍️ درباره نظرات حکومتی مراجع حوزه نجف این مصاحبه به نظرم مفید است: بررسی مدل سیاست‌ورزی آیت‌الله سیستانی؛ آیت الله سیستانی، اندیشه ای در میانه آیت الله خویی و امام خمینی ⬅️ بخشی از مقاله: جالب این است که همه کسانی که بعدا در نجف به مراجع بزرگ تبدیل شدند یا در دوره اخیر در حوزه نجف شخصیت بزرگی شدند، در امتداد استدلال شیخ انصاری و آخوند و نائینی حرکت کردند. به این معنا که بخش عدم دلالت ادله لفظی بر ولایت فقیه شیخ انصاری را پذیرفتند، با استدلال آخوند خراسانی حوزه غیر منصوصات را به ثقات مسلمین دادند(منصوصات مثل فتوا و قضا و امور حسبه ای که نص دارند) و تحت تاثیر نائینی به سمت شوراگرایی رفتند. به تعبیر اسکینر این ایده در حوزه نجف تبدیل به هنجار مرسوم شد. ⬅️ بخش دیگری از مقاله: آیت الله سیستانی در نجف شاگرد شیخ حسین حلّی بود و شیخ حسین حلی یکی از شاگردان برجسته نائینی بود که به عنوان نماد نائینی در نجف حضور داشت. احتمال اینکه آیت الله سیستانی از طریق شیخ حسین حلی تحت تاثیر آرای نائینی قرار گرفته باشد، خیلی زیاد است. در واقع ترکیبی از آنچه که شیخ انصاری در رد ادله لفظیه، و آنچه که آخوند خراسانی و میرزای نائینی در باب حواله دادن امور نوعیه به ثقات مسلمین و تشویق به تاسیس یک نظام یا دولت مدنی کرد، را به عنوان هنجار پذیرفت. اتفاقا تنها کسی که به این هنجار مرسوم رسمیت بخشید و عملا دولتی براساس آنچه که اینها می گفتند در عراق تشکیل داد، آیت الله سیستانی بود. به همین دلیل می شود گفت که آیت الله سیستانی تمام مناقشات لفظی و غیرلفظی، اتساع در حسبه یا اتساع ندادن، تمام این دعواهایی که در این 174 ساله عراق از عصر شیخ انصاری تا دور ایشان شکل گرفت همه را تبدیل به یک نظام مستقر کرد و می شود گفت آیت الله سیستانی تمام زحمات را تبدیل به یک ایده عملیاتی و عینی کرد و براساس این هنجارها از چنین دولتی حمایت می کرد. 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید
🔺 این بیانیه آقای علیدوست و این هم پاسخ آقای عالی... ❗️در مورد پاسخ آقای عالی بگذریم از این روش عجیب برخی انقلابیون که وقتی اشکالی علمی را متوجهشان می کنی موثرترین و آسان ترین روش را این می بینند که بگردند و یک کلام از رهبری در 30-40 سال گذشته پیدا کنند و پشت آن قایم شوند و در واقع به جای تحکیم مبنای خود از لحاظ علمی، رهبری را سپر انتقادات خود کنند و هیچ وقت هم پیشرفت نکنند و همواره همانقدر و در همان سطح بمانند! اما از اینکه بگذریم نکته ای را درباره روایت مورد بحث عرض کنم که بی توجهی به آن عجیب است! 🔹 مفاد روایت مورد بحث همانطور که متن و ترجمه آن را می توانید از اینجا مشاهده کنید بدین قرار است که حضرت ع موارد فراوانی را (طبق شمارشی 25 مورد و طبق شمارشی 30 مورد) نام می برند که بدعت حاکمان پیشین است و مردم هم پذیرفته اند و اکنون اگر حضرت بخواهند جهت تصحیح آن ها اقدام کنند مردم مقابله می کنند و اجازه تغییر را نمی دهند! ✅ خوب دقت کنید ببینید چه مغالطه عجیبی دارد رخ می دهد! مواردی هستند که مردم آن را به عنوان دین خدا از خلفای سابق پذیرفته اند و اجازه تغییر را به حاکم کنونی که امیرالمومنین ع است نمی دهند! مثلا حجر اسماعیل را جابجا کرده اند و اجازه تغییرش را نمی دهند مثلا فدک را غصب کرده اند و اجازه بازگرداندنش را نمی دهند مثلا بدعتی به نام نماز تراویح راه انداخته اند و هر چه حضرت می خواهد منع کند اجازه نمی دهند و فریاد می زنند: «وا سنت عمراه»! مثلا متعه را حرام کرده اند مثلا حد شرب نبیذ را برداشته اند مثلا مثلا....... تمام موارد را در روایت مشاهده کنید خواهید دید که همینطور است! یعنی حضرت این را می دانند که اگر مردم همراهی نکنند، بهترین سنت ها هم اجرا شدنی نیست. این کجا و ادعای آقایان کجا؟! عمده عامل نارضایتی مردم امروزه مسئله اقتصاد و فساد است که مردم دست شما را هم می بوسند اگر مشکلشان را حل کنید! این که مثل نماز تراویح نیست که اگر مانعش شوی فریادش بلند شود! حتی اگر این مشکلات اقتصادی ربطی به این 40-50 سال گذشته نداشته باشند و همگی میراث حکام سابق باشد هم ربطی به روایت مذکور نداشت! بله! اگر موردی پیدا شد و شما خواستید اصلاحی انجام دهید و مردم ممانعت کردند، آنگاه می توانید روایت مذکور را مورد استشهاد قرار دهید و مثلا بگویید ما می خواهیم حجاب شرعی را در کشور ترویج کنیم و مردم نمی گذارند و این میراث رضاخان ملعون است! یا ما می خواهیم مقابل یاوه گویی های مستکبران شرق و غرب تمام قد بایستیم و از آزادی خواهان عالم حمایت کنیم و علیه اسرائیل وارد جنگ تمام عیار شویم ولی مردم از جنگ و تحریم و فقر می ترسند و از کسی حمایت می کنند که اهل صلح و سازش باشد! در غیر امثال این موارد واقعا روایت مذکور دلالتی ندارد و جداً نمی دانم آن روایت چه ربطی به ادعای ایشان دارد؟!! 🔰 کشکول یک طلبه 👈 عضو شوید