🔺جلسه چهارم
📣صوت 7 :
🔹مزاج سن
🔹مزاج موقعیت جغرافیایی
🔹مزاج موقعیت معنوی جغرافیایی
غذای خوراکی، غذای بویایی
🔺جلسه پنجم
📣صوت8 و 9 : غذاهای 8 گانه
🔹غذای خوراکی و نوشیدنی
🔹غذای بویایی
🔹غذای شنیداری
🔹غذای دیداری
🔹غذای پنداری
🔹غذای جذبی
🔹غذای جنسی
🔹غذای انس
🔺جلسه ششم
📣صوتهای 10 و 11 :
🔹تقویت غذای جنسی
🔹غذای انس
🔹شکل گیری اخلاط اربعه در بدن
🔺جلسه هفتم
📣صوت 12 و 13 و 14:
🔹شکل گیری مزاج در انسان
🔹مزاج معتدل
🔹مزاج صفراوی (گرم و خشک)
🔹مزاج دموی (گرم و تر)
🔹مزاج بلغمی (سرد و تر)
🔹مزاج سوداوی (سرد و خشک)
🔺جلسه هشتم
📣صوت 15 و 16 و 17 :
🔹بیماری های صفراوی
🔹بیماری های دم
🔹بیماری های بلغمی
@kashkoolfn
🔺جلسه نهم
📣صوت 18 و 19:
🔹بیماری های سوداوی
🔺جلسه دهم
📣صوت 20 :
🔹زمینه های پیدایش سودا
🔺جلسه یازدهم
📣صوت 21 و 22 :
🔹نکاتی در تجویز دارو
🔹استفاده از سرکنگبین در غلبه اخلاط مختلف
🔺جلسه دوازدهم
📣صوت 23 و 24 :
🔹مزاج صنعتی
🔹مزاج تربیتی
🔹تکرار و عادت
🔹تمرین عملی مزاج شناسی تطبیقی (مردان)
🔺جلسه سیزدهم
📣صوت 25 :
🔹تمرین عملی مزاج شناسی تطبیقی (مردان)
🔺جلسه چهاردهم
📣صوت 26 و 27 :
🔹درمان اخلاط ترکیبی
🔹پاسخ به سوالات
🔺جلسه پانزدهم
📣صوت 28 و 29 :
🔹تمرین عملی مزاج شناسی تطبیقی (زنان)
🔺اتمام مباحث🔺
@kashkoolfn
mezaj shenasi_271269105918.pdf
1.14M
💠جزوه ارزشمند مزاج شناسی از استاد خیراندیش
🔺تمام صوتهای استاد خیراندیش در این جزوه پیاده شده است.
@kashkoolfn
❇️جناب عقیلی خراسانی در کتاب گرانسنگ خلاصة الحکمة ،ج۱ ص۱۵ می فرماید:
🔺۱۰ علم را طبیب باید بداند:
🔸۱-علم فقه و حدیث است و تبعیت و ولای اهل بیت علیهم السلام.
🔸۲-علم اخلاق است که آن را خوب ورزد و ملکه خود گرداند.
🔸۳-علم حکمت است.
🔸۴-علم منطق است.
🔸۵-علم طبیعی است (طبیعیات فلسفه).
🔸۶-علم هندسه است.
🔸۷-علم هیئت است.
🔸۸-علم احکام النجوم است.
🔸۹-علم حساب است.
🔸۱۰-علم کهانت و فراست است.
🔴از بیانات مهدی بکان طالقانی صاحب کانال نصاب الصبیان
@kashkoolfn
☘مقدمه نفائس الفنون فی عرایس العیون☘
🔸بزرگان ما غالبا به دو زبان کتاب مینوشتند یکی به زبان عربی و دیگری به فارسی
🔸علت نوشتن به دو زبان: چون زبان عربی زبان جهان بود و به همین سبب این کتب بیشتر باقی ماندند و نسخه های بیشتری در سر تا سر جهان از آن چاپ شد و به زبان فارسی هم مینوشتند تا اهل زبان خود را بهره برسانند ولی این کتب نسبت به عربی کمتر چاپ شد و انتشار یافت چرا که محدود بود.
🔸 هنوز هم در همه ی زمینه ها اعم از: طب ، ریاضی ، فلسفه،نجوم تا تفسیر، فقه و مواعظ و تدبیر منزل و ... مطالبی داریم که به لحاظ معنا مقامی بلند و به جهت الفاظ تعبیرهای زیبا دارند.
🔸ادب به معنای حکایت صرف از شور و عشق و بیان تشبیهات و استعارات و... نیست بلکه کمال لغت است و گرنه زبان و ادب به بیان افکار بشری نیز میپردازد و باید از زبانی استفاده نمود که نتایج افکار بزرگان را آشکار سازد و هر رازی که در ضمایر آنها هست را نیکوتر آشکار سازد>>> بهترین زبان: عربی و فارسی.
🔸بزرگترین زبانها در قدیم زبان یونانی و در قرون وسطی ابتدا عربی و بعد از آن زبان فارسی بود که هر کدام هزار سال قدمت داشتند.
🔸عبارات بزرگان در ادای مقاصد بسیار بلیغ است و مختص به اشعار مدح و غزل نبوده بلکه اشعار علمی و عبارات منثور نیز در این وصف شریکند >>> رباعیات یوسفی هروی در طب،اشعار خواجه در نجوم، اشعار فراهی در لغت و... در حالیکه متاسفانه شان کتب امروز این نیست.
@kashkoolfn
☘مقدمه نفائس الفنون☘
🔸مردم زمان ما باید عناد با قدما را کنار بگذارند و افرادی که میخواهند کتب جدید بنویسند اول کتب آنها را بخوانند و روش سخن گفتن را بیاموزند و آنگاه سخن تازه ای بود به اسلوب روشن و مختصر و شیرین قلم بزنند.
📗کتابهایی که موجز و پرمحتوا هستند >>> صمدیه شیخ بهایی در نحو،تشریح الافلاک در هیئت و خلاصه الحساب در علم حساب و...
@kashkoolfn
☘مقدمه نفائس الفنون☘
🔺حفظ اصطلاحات
🔸یکی از لوازم ترویج علم توافق بر اصطلاحات است زیرا نیمی از عمر طالب علم در فراگرفتن و حفظ آن میگذرد و اگر اصطلاحی در همه زمانها باقی بماند آسان و بدون تحمل رنج، مطالب مفهوم میگردد.
❗️عیب زبان این نیست که مقداری از لغاتش را از زبان دیگر بگیرد(البته باید با قواعد خاص خود انجام شود) بلکه عیب آن است که ادراک معانی از الفاظ دشوار گردد و خواننده در اشتباه افتد.
🔺 حفظ رسم الخط
🔸زیرا اگر انسان به کلمه ای انس پیدا کرد زودتر آنرا فرا میگیرد.
🔸کتابت را نباید تابع لفظ کرد.
🔸اگر کتب قدیم را از دست بدهیم بدل آنرا پیدا نخواهیم کرد و باید علوم جدید را فرا بگیریم و به اسلوب زبانی خود بنویسیم.
@kashkoolfn
❇️جامعیت در علوم
🔸جامعیت مهم است زیرا مبادی علوم به یکدیگر پیوسته اند و خیلی کم اتفاق می افتد کسی در علمی تبحر پیدا کند ولی از همه علوم بی بهره باشد البته به غایت کمال در همه علوم برای بشر ممکن نیست.
🔸فقها باید بیشتر به علوم دیگر بپردازند زیرا از افعال انسانها بحث میکنند.
🔸 ایمان مردم قدیم به خاطر این بود که علمای سلف از علوم عصر خویش با خبر بودند >>>> خواجه نصیر الدین طوسی، علامه حلی و...
🔹مردم متوجه میشدند هر چه شبهه شود این اعاظم بهتر اطلاع دارند لذا توجه ای به سخنان آنها نداشتند.
🔸گاهی ملحدان عمدا احادیثی را جعل میکردند تا صورت دین را زشت نشان دهند و آنرا باطل جلوه دهند و از آنها بدتر افرادی که بدون بررسی رجالی و ... حدیث به اخبار عمل میکردند و خواسته یا نخواسته غرض ملحدین را فراهم میکردند و زیان این افراد برای دین بیشتر از دشمنان است.
🔸علمای اسلام بر خلاف طریقه آنان علوم آنان را فرا میگرفتند تا محکوم به جهل نشوند و هرچه موافق عقل میافتند میپذیرفتند.
📚 منبع: نفائس الفنون
@kashkoolfn
#نفائس_الفنون_فی_عرایس_العیون
🔸 در این کتاب به معرفی علوم بعد از اسلام و قبل از اسلام تا قرن هشت در 9 مقاله میپردازد>>> 69 فن:160 علم
🔺بعد از اسلام >>> 4 مقاله: 36 فن و 85 علم
🔸نویسنده کتاب(محمد بن محمود آملی) کامل به این علوم مسلط بوده است
🔸مقاله یکم : علوم ادبی>>> 15 فن
🔹علم خط
🔹علم لغت
🔹علم اشتقاق
🔹علم تصریف
🔹علم نحو
🔹علم معانی
🔹علم بیان
🔹علم بدیع
🔹علم عروض
🔹علم قوافی
🔹علم قریض
🔹علم شعر
🔹علم دواوین
🔹علم امثال
🔹علم انشاء
🔹علم استیفا
@kashkoolfn
#نفائس_الفنون_فی_عرایس_العیون
🔸مقاله دوم: شرعیات >>> 9 فن
🔹علم کلام
♦️علم به ذات الهی
♦️علم به صفات الهی
♦️علم به افعال و مصنوعات الهی
♦️علم به نبوت و امامت
🔹علم تفسیر
♦️لغت قرآن
♦️قرائت
♦️وقوف
♦️اعراب
♦️اسباب و نزول
♦️ناسخ و منسوخ
♦️تاویل
♦️قصص
♦️استنباط
♦️اعجاز
♦️علم به خواص و فضایل
♦️علم ارشاد و مواعظ
🔹علم اخبار
♦️علم به احوال صحابه و تابعین و اسامی و القاب و انساب و مذاهب و اعمار و اوطان
♦️علم حدیث و علم به روات و کیفیت روات
♦️علم تعارض و تراجیح و جرح و تعدیل
♦️علم معانی و حقایق آن
♦️علم به مفتریات و تصحیفاتی که در متون حدیث واقع است.
🔹علم اصول فقه
🔹فقه
🔹خلاف
🔹شروط
🔹قرائت
🔹دعوات
@kashkoolfn
#نفائس_الفنون_فی_عرایس_العیون
🔸مقاله سوم: علوم تصوف و توابع آن >>> 5 فن
🔹علم سلوک یا طریقت
♦️علم به کیفیت اعتقاد و اعمال سالک
♦️تزکیه و تخلیه
♦️شرایط سلوک و آداب آن
♦️مقامات سالک
♦️حالات سالک
♦️اصطلاحات ارباب سلوک
♦️مستحسنات متصوفه از خلوت و آداب و سماع و تلقین ذکر و لبس خرقه و غیر آن
🔹علم حقیقت
♦️علم به معرفت اشیاء از نفس و روح و قلب و سر و خفی و خواطر
♦️معرفت حصول بدن مکتسب و معرفت مکان لطیفه باقیه و تنعم و تالم او در آخرت و معرفت بدن محلولی شهابی و بیان بدن ذری و غیرآن و علم توحید و مقامات آن
♦️علم به کیفیت ایجاد مفردات
♦️علم به کیفیت حصول تعدد و تالیفات
♦️علم به جمع و توفیق میان مختلفات
♦️مکاشفات
♦️تجلی صفات و ذات
♦️انوار
♦️اسرار
♦️تسخیر کائنات
♦️طی زمان و مکان
♦️اسامی حق تعالی و صفات جلال و افعال او
♦️علم به مبدا و معاد
♦️علم اصول
🔹علم مراصد
♦️علم فریضه
♦️فضیلت
♦️دراست
♦️وراثت
♦️قیام
♦️حال
♦️خواطر
♦️ضرورت
♦️سعت
♦️یقین
♦️غیب لدنی
♦️موازنه
🔹علم فتوت
🔹علم حروف
@kashkoolfn
#نفائس_الفنون_فی_عرایس_العیون
🔸مقاله چهارم: علوم محاوری >>> 7 فن
🔹محاوره
🔹تواریخ
🔹سیر
🔹مقالات اهل عالم
🔹مواقف واقعات
🔹علم انساب
🔹احاجی
@kashkoolfn