eitaa logo
کشکول‌علمی|حمیدفخیمی
935 دنبال‌کننده
539 عکس
324 ویدیو
111 فایل
✅طلبه | شاگرد مکتب امام صادق علیه السلام ✅نشر معارف اهل بیت علیهم‌السلام و ترویج مکتب تشیع 📞راه ارتباطی و تبادل و پاسخ‌گویی به سوالات: @ravimahdi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺۴) مکتب اندلس: 🔸این مکتب از فتح اسپانیا و حضور علمای ادب عربی در آن دیار و هجرت علمای آنجا به مراکز علمی اسلامی در دمشق،بصره،کوفه و مصر ایجاد شد. 🔹این مکتب نیز بیشتر از مکتب نحو کوفه متاثر بوده است. 🔸از بزرگان این مکتب: شلوبین،ابن خروف‌،ابن عصفور،ابن ضائع و ابوحیان 📚منبع:‌ روش تحصیل ادبیات عرب ص۱۸۶ @kashkoolfn
🔺اختلاف و خلاف🔺 🔸اختلاف متکی بر دلیل است 🔸خلاف متکی به دلیل نیست. 📚منبع:‌ کشاف اصطلاحات فنون @kashkoolfn
🔺 اصول و فروع در ابواب ثلاثی مجرد🔺 🔸اصل با معناست وقتی معنا تغییر کند لفظ نیز تغییر میکند واگر لفظ تغییر نکرد حتما علتی دارد و به این لفظ فرع میگویند. 🔹فَعَلَ یَفعُلُ(اصل) 🔹فَعَلَ یَفعِلُ(اصل) 🔹فَعِلَ یَفعَلُ(اصل) 🔸فَعَلَ یَفعَلُ(فرع) 🔸فَعِلَ یَفعِلُ(فرع) 🔸فَعُلَ یَفعُلُ(فرع) 📚منبع: صرف میر،تدریج الادانی،صرف کاربردی کشمیری @kashkoolfn
🔺چرا فَعُلَ،مضارعش فقط به صورت یَفعُلُ آمده است❓ 🔹نکته: باید بین لفظ و معنا تناسب برقرار شود. 🔸جواب: زیرا فَعُلَ برای افعالی به کار میرود که ملازم با ذات شده اند و با پوست و گوشت و خون آمیخته اند و جزء سرشت و فطرت به حساب می ایند و دگرگونی در فعل وجود ندارد بلکه حالت ثابت دارد لذا عین الفعل مضارع را تغییر ندادند تا تناسب برقرار شود یعنی چون بین معنا و لفظ تناسب وجود دارد هنگامیکه معنا ثابت است عین الفعل مضارعش نیز ثابت میشود. 📚منبع: تدریج الادانی ص ۲۶،صرف کاربردی کشمیری ص ۱۴۶ @kashkoolfn
🔺با عرض پوزش بابت به تاخیر افتادن توضیح علوم🔺 🔸سعی ما بر این است که تا اخر هفته علم بلاغت رو توضیح بدهیم. @kashkoolfn
🔺اهمیت و ضرورت فراگیری علم بلاغت🔺 🔸۱)علم بلاغت که امروزه در کتابها موجود است، پنجاه الی شصت درصد این علم می‌باشد و عناوین کار نکرده خیلی زیادی وجود دارد. مثل قرینه، سیاق و ... که هنوز درباره آنها بحث نشده است. علم بلاغت تأثیر بسزایی در فهم دین دارد و اگر کسی آن را به خوبی بداند می‌تواند به خوبی بسیاری از آیات قرآن را به صورت کلی تفسیر کند. در نتیجه توجه جدی به این علم در حوزه‌های علمی شیعی امروز خیلی ضرورت دارد. نوشتن کتابها، مقاله‌ها و تولید علم در این بحث بسیار ضروری است که بر خواص پوشیده نیست.   
🔹۲)زمخشری در صفحه دوم کشاف چنین بیان میکند که اگر فقیه در فتوا از همه علما فقیه‌تر باشد، متکلم در کلام از همه بالاتر باشد نحوی از سیبویه هم نحوی‌تر باشد اخباری و واعظ و لغوی در علوم خودشان یکه‌تاز و سرآمد روزگار باشند، اجازه غوص در قرآن و تأمل در قرآن را ندارند مگر اینکه در دو علم معانی و بیان نیز متخصص بشوند. و این کلام ایشان واقعاً کلام صحیحی است و بعضی از دیگر علما هم چنین نظری گفته‌اند.
♦️۳)علم بلاغت از علومى است که گفته مى شود دانستن آن در استنباط احکام فقهى لازم است،علاّمه وحید بهبهانى در الفوائد الحائریة گفته است که: سیّد مرتضى، شهید ثانى و شیخ احمد بن متوّج بحرانى، علم معانى و بیان را از شرایط اجتهاد شمرده اند، بلکه شیخ احمد و شهید ثانى علم بدیع را نیز از شرایط اجتهاد مى دانند.
🔸۴)بیشترین کسانیکه در تفسیر خود از بلاغت استفاده کردن،زمخشری و علامه طباطبایی می باشند. 🔹علامه جوادی املی هم بارها در درس تفسیر فرمودن: تمام نکات تفسیری من به خاطر۶ دوره تدریس مطول است. 🔺منابع: مصاحبه با استاد حجت الاسلام مردانی،ویکی فقه و پدیا و سایت ایت الله مکارم @kashkoolfn
🔸«بلاغت» در لغت، مصدر «ب -ل - غ» به معناى رسيدن است و بلاغت در سخن نيز به معناى رسيدن به هدف مورد نظر در گفتار است.گاه نيز بلاغت به ابلاغ به معناى رساندن تفسير شده و بلاغت در سخن به رساندن معنا در بهترين ساختار زبانى به نحوى آشكار تعريف مى‌‌شود. 🔹بلاغت در مفهوم اصطلاحىِ آن، گاه عنوان يك دانش از شاخه‌‌هاى علوم ادبى زبان عربى است و گاه بسان اصطلاح بليغ در وصف‌‌ گونه خاصى از سخن يا گوينده آن به كار مى‌‌رود. 🔺علوم بلاغی دانش بلاغت از دانش هاى كاربردى به شمار مى‌‌رود كه هدف از آن مزيت بخشيدن به سخن يا مصونيت آن از اشتباهات غير دستورى است كه گاه به شيوه بيان معانى و گاه به شيوه هماهنگى سخن با موقعيت بيان آن و گاه به شيوه گزينش كلمات مربوط مى‌‌شود. ♦️اين سه شاخه به ترتيب در دانش هاى بيان، معانى و بديع بحث مى‌‌شوند. 🔻منبع: ویکی فقه و پدیا @kashkoolfn
🔺فرق سکوت و صمت که بعضی دستورات سلوک صمت است🔺 🔸شعر: صمت و جوع و سهر و عزلت،ذکر به دوام نا تمامان جهان را کند این پنج تمام. 🔹سکوت: امساک و نگهداشتن زبان از گفتن قول حق و باطل 🔹صمت: امساک و نگهداشتن زبان از گفتن قول باطل نه حق 📚منبع لغت سکوت و صمت: کلیات ابوالبقاء ص۴۲۷ @kashkoolfn
🔸تلویح و ایماء🔸 🔺تلویح‌: ۱) نوع خاصی از اشاره 2)اشاره به نزدیک 🔺ایماء: ۱) نوع خاصی از کنایه۲) اشاره به دور 📚منبع: کلیات ابوالبقاء @kashkool