کشکول مذهبی محراب
⏪ تفسیر سوره ی یس، آیه 59-60 ☀️ وَامْتَازُواْ الْیَوْمَ أَیُّهَا الْمُجْرِمُونَ ☀️ أَلَمْ أَعْهَدْ
⏪ تفسیر سوره ی یس، آیه 61-62
☀️ وَأَنِ اعْبُدُونِی هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیمٌ
☀️ وَلَقَدْ أَضَلَّ مِنکُمْ جِبِلًّا کَثِیراً أَفَلَمْ تَکُونُواْ تَعْقِلُونَ
🌟 و تنها مرا بپرستید، که راه مستقیم همین است.
🌟 امّا شیطان گروه زیادی از شما را گمراه کرد، پس چرا تعقّل نمی کردید؟
💠پیام ها💠
✅1- راه مستقیم که هر شبانه روز در نماز از خدا می خواهیم، همان اطاعت از او و عبادت اوست. «اُعبدونی هذا صراط مستقیم»
✅ 2- از سرنوشت فریب خوردگان عبرت بگیرید. «اضلّ... جِبّلاً کثیراً انّکم تکونوا تعقلون»
✅ 3 - اندیشه در سرنوشت تلخ قربانیان فریب شیطان، راه نجات از وسوسه ها و دام های اوست. «أفلا تکونوا تعقلون»
📚 تفسیر نور/ جلد 7
🌍 @kashkoolmazhabimehrab
🔘احکام شادی در ایام شهادت #معصومین (ع)
💬حکم کلی خوردن تخمه چه در ایام سوگواری و چه در ایام شادی چیست؟ آیا خوردن تخمه #مکروه است؟
📝پاسخ
دلیل خاصی در این مورد که تخمه شکستن در ایام شهادت معصومین(ع) اشکال داشته باشد وارد نشده به نظر می رسد این گونه مسائل عرفی باشد. چنانچه کارهایی از قبیل تخمه شکستن عرفا مناسب با سرور و شادی می باشد شایسته است که در ایام سوگواری معصومین(ع) به جهت تعظیم شعائر دینی از آن پرهیز شود. ولى سزاوار است که شیعیان و مسلمانان غیرتمند، سعى کنند از تخمه شکستن در مراسم عزاداری معصومین علیهم السلام اجتناب کنند؛ چرا که امام صادق(ع) مىفرماید: خداوند شیعیان ما را رحمت کند که در شادى ما شاد و در ایام حزن ما محزون هستند .
💬سئوال: برپایی مجلس عقد یا عروسی در ایام لیالی شهادت ائمه معصومین(علیهم السلام) و راه اندازی کاروان های شادی که موجب هتک حرمت این ایام و مناسبت ها می شود چه حکمی دارد؟
📝پاسخ
حضرت آیة الله خامنه ای(مدظله):
اگر موجب توهین و هتک باشد اجتناب لازم است.
حضرت آیة الله بهجت(ره):
در صورت صدق عنوان هتک، حکم آن نزد متشرعه واضح است.
حضرت آیة الله مکارم شیرازی(مدظله):
در فرض مسئله حرام است.
حضرت آیة الله صافی گلپایگانی(مدظله):
این گونه حرکات مناسب دوستان اهل بیت (علیهم السلام) نیست، مومنین باید از آن بپرهیزند.
حضرت آیة الله سیستانی(مدظله):
جایز نیست.
حضرت آیة الله تبریزی(ره):
تزویج و عقد و عروسی در ایام سوگواری ائمه معصومین(علیهم السلام) برکتی ندارد و راه انداختن کاروان شادی در کوچه و خیابان در آن ایام جایز نیست و همین در غیر ایام سوگواری هم که معرض فساد است جایز نیست.
➿منبع: کتاب "مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع"
☑️در پایان این روایت از امام رضا(ع) ذکر میشود:
امام رضا (علیهالسلام) به ریان بن شبیب می فرمایند: «یابن شبیب، إن سرك أن تكون معنا فی الدرجات العلى من الجنان فاحزن لحزننا وافرح لفرحنا». اگر دوست داری كه در بهشت همراه ما باشی، به هنگام حزن ما، اندوهگین باش و به وقت شادمانی ما شاد باش. (شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا (علیهالسلام)، ج 2 ص 269)
_____________________
جهت فراگیری احکام، لطفا به اشتراک گذارید.
🌍 @kashkoolmazhabimehrab
کشکول مذهبی محراب
🍃 🍃🍃 🍃✨🍃 🍃✨✨🍃 🍃✨✨✨🍃 ❣بِــــسْمِ اللہِ الرَّحـــمانِ الرَّحــــیم❣ ✨ #قـدیـــــــس✨ #قسمت_هفتاد_و_
🍃
🍃🍃
🍃✨🍃
🍃✨✨🍃
🍃✨✨✨🍃
❣بِــــسْمِ اللہِ الرَّحـــمانِ الرَّحــــیم❣
✨ #قـدیـــــــس✨
#قسمت_هفتاد_و_ششم
نویســـنده: #ابراهیم_حسن_بیگے
منــزل ویلایــے و بزرگ سرگئــے، آنقدر اتاق داشت ڪه #ڪشیش بتواند یڪے از اتاق ها را در اختیار بگیــرد و مطالعاتـش را ادامـه دهد.
ڪتاب هاے اهدایــے جــرج جـرداق را گذاشته بود تو قفسـه و منتظـر فرصتــے بود تا آن ها را بخواند.
ولعــے ڪه براے خوانــدن ڪتاب ها داشت، سبب نمےشد تا #نسخه ے خطــے با ارزش را در اولویت مطالعاتـش قرار ندهـد.
ڪاغذهاے پاپیــروس مصرے و پوستــے را ڪه خوانده بـود، در ڪشوے میز ڪارش قرار داد
و باقــے اوراق را گذاشـت روے میـز و عینڪش را به چشم زد تا قبـل از نهار، بخش هایــے از آن ها را بخواند.
بعداز ظــهر استراحتـے ڪند و دوباره تا پاســي از شب بے وقفـه بخوانـد تا فرصـت ها را از دسـت ندهـد
و قبـل از بازگشتـن به #مسڪو، مطالعاتش را درباره علــے به پایـان برساند.
دست خط این بخـش از ڪتاب، عربــے و بسیار خوانا نوشتـه شده بود ڪه حدود سے صفحه اے مےشد و تاریـخ آن، مربوط به اواسـط قـرن هشتم #میلادے بود.
شروع ڪرد به خوانـدن:
بسم الله الرحمن الرحیم.
از بنده ے خـدا زیــد بــن وهــب، ڪاتب درب امیــر عبدالرحمن حاڪم قرطابـه در #اندلـس، تحریـر مےشود بخشــے از تاریــخ اسلام و وقایع آن، تا به نص صریح #قرآن، پند و #عبرتـــے باشد براے آیندگان.
و اما بعد، علــت ڪتابت این مرقومـه؛
روزے امیـر عبدالرحمـن مــرا فــرا خواند
و برگ هایے از دست نوشته ے عمــروعــاص و مردڪے از اهالــے #ڪـوفه را بـه مـن داد و فرمـود
تا آن ها را بخوانم و سره از ناسـره باز ستانـم و خود نیز مرقومه ای بر آن ڪتابت ڪنم
و حقایقـے را ڪه از آن دوران مے دانم، بر این نوشـته ها بیفزایــم.
🌍 @kashkoolmazhabimehrab
🔷
🔸🔷
🔸🔸🔷
🔸🔸🔸🔷
🔸🔸🔸🔸🔷
❣بِــــسْمِ اللہِ الرَّحـــمانِ الرَّحــــیم❣
✨ #قـدیـــــــس✨
#قسمت_هفتاد_و_هفتم
نویســـنده: #ابراهیم_حسن_بیگے
نخسـت درود مي فرستم بر حاڪم عادل و دادگر بنےامیه، امیـر عبدالرحمـن و بر اجداد او معاویـه و ابوسفیـان و لعـن و نفریـن می فرستم بر عمـروعـاص ملعـون ڪه دست نوشته هایش، سراسر دروغ و نیرنـگ اسـت.
او ڪسے است ڪه در دوران خلیفه ے سوم، عليه خلیفــه به مبــارزه برخاسـت و مـردم را بر ضـد او شوراند و بعد هم به خون خواهــے او قیــام ڪرد و خود را چــون ڪسے نشان داد ڪه براے گرفتن انتقــام خون عثمـان، به جهـاد برخاستـه است.
هر چند او براے گرفتن حڪمرانــے مصـر، در ڪنار معاویــه قرار گرفت و به او ڪمڪ هاے زیادے رساند، اما این دلیـل نمےشود ڪه چهره ي سیــاه او را در تاریـخ سفیـد ڪنیم.
من شڪے ندارم ڪه علــے در قتل عثمان نقشــے نداشت، اما برخــے از یارانش ڪه از صحابـــه ے رسول الله هم بودنـد، بر خلیفـه #حســادت مے ورزیدند و با او راه ستیــز و دشمنــے در پیش گرفتند؛ ڪه ابوذر غفارے و عمــار یاسـر، دو تـن از آنان بودند ڪه قصــد داشتند #فتنــه اے بزرگ را عليه خلیفه راهبرے ڪنند ڪه عثمان با درایــت، چشم فتنــه را ڪور ڪرد و ابـوذر را به تبعيــد فرستاد تا در آنجا مــرد و فراموش شد.
او مـرد گستاخــے بود ڪه بارها علیه خلیفه ے مسلمین سخــن راند و حتــے گستاخــے را به جایــے رساند ڪه در مسجــد در مقابــل دیدگان صدها تن از جا برخاست و رو به عثمان گفت:
تو بدعــت گذار بدے در دیــن خدا بودے!
ثروت ها اندوختــے، ڪاخ ها ساختـے، بستگان و خاندانـت را در مصـدر مهـم تریـن ڪارها گماردے.
دستان و یــاران لایــق پیامبــر را از خـود و از حڪومت دور ساختــے و آن ها را با تهمـت و افتـرا منزوے نمودے و آن ها را خارجــے شان خواندے و لایــق خلافــت نیستــے و ...
اراجیفــے از این دست ڪه خلیفه نیز او را به سزاے #گفتـــارش رسانـد.
هر چند عـده اے از جملــه علــے بر خلیفه خرده گرفتند ڪه ابوذر از صحابــه ے بزرگ رسول الله بود و چرا به دلــیل #انتقــاد از حؤومت، او را نواختـے و تبعیـدش ساختــے، و عثمان استدلال مےڪرد ڪه صحابــه و از #خــواص بودن، امتیازے نیســـت؛ همــان گونه ڪه پسر نوح از دیـن پدر بیرون رفت و به سزاے اعمالش رسید و ابوذر، همان راهــے را رفت ڪه پسر نوح رفت.
درود بر خلیفـه اے ڪه از دین برگشتگـان و مخالفان حڪومت دینــے، #ترحـــم نمےڪرد؛ حتــے اگر از صحابه ے رسول خــدا باشند.
معاویــه نیز با همیــن روش با معترضیـن و مخالفانـش برخورد مےڪرد ڪه اگر چنین نبود، حڪومتش آن همه به درازا نمےڪشید.
اما علــے رویه اے خلاف عثمان و معاویه داشت و #انتقــاد مخالفانش را #حـق آنان مےدانست؛ لذا حڪومتش بیش از ۵ سال دوام نیاورد و همان مخالفـــان، او را از میــان برداشتند.
🌍 @kashkoolmazhabimehrab
🔷
🔸🔷
🔸🔸🔷
🔸🔸🔸🔷
🔸🔸🔸🔸🔷
❣بِــــسْمِ اللہِ الرَّحـــمانِ الرَّحــــیم❣
✨ #قـدیـــــــس✨
#قسمت_هفتاد_و_هشتم
نویســـنده: #ابراهیم_حسن_بیگے
در زندگــے علــے ڪـه جست و جـو ڪنیم، بسیــارے از ایــن مـوارد را خواهیــم دیـد ڪه مـن به یڪے از آن ها اشاره مےڪنم و در مےگذرم.
در میدان صفیـن، هنگامــے ڪه براے بـاران خویـش سخـن مےگفت، مردے از اصحـاب از جـا برخاسـت و با گفتـارے به #مـدح و ستایش علــے پرداخت، اما او آن مـرد را سرزنش ڪرد و گفت:
بے گمان از پسـت تریــن حالـت هاے زمامداران جامعـه در نگـاه مـردم، ایـن است ڪـه بدیـن گمان متهـم شوند ڪه دوستدار ستایشند و مدیریت و ڪشوردارے شان بر #ڪبرورزے بنا یافتـه است.
به راستــے ڪه من خوش ندارم ڪه این پندار در ذهنتان راه یابـد ڪه به چاپلوســے گراییده ام و شنیــدن ثناے خویش را دوست دارم.
من با سپـاس از خداوند، چنین نیستم؛ اما اگر چنیـن نیز بـودم، آن را به عنوان خاڪساری در برابر خداوند سبحان وا مے نهادم.
آرے چه بســا ڪه مردمان پس از درگیرے پیروزمندانـه، از ستایـش، شیریـن ڪام شوند.
ولــے مـن از شما مےخواهم ڪه اگر احیانا توانستــه ام در پیشگاه خـدا و شما، بخشــے از حقوقـے را ڪه به دیگران دارم بپردازم و از عهده ے وظایف واجبـــے ڪه ناگریـــز از انجام دادن آنم، برآیم، مرا با مــدح و ثنــــاے نیڪــــو نستانید و بدان سان ڪه رسم سخــن گفتن با #جبـــاران تاریــــخ است، با من سخــن مگویید و آنچنــان ڪه از زورمندان دژخوے پروا مےڪنند، از من #فاصلــه مےگیرید.
و با تــرس با مــن نیامیزید و چنیـن مپنداریـد ڪه اگر با من سخن حقــے گفته شود، مرا گـران مےآید.
وقتــے ڪـه عثمــان به قتـــل رسید، اقبال علـــے گشوده شد؛ زیرا بسیارے از صحابـــه و بزرگان و مردم به او روے آوردند تا با او بیعت ڪننـد.
اما علـــے در ڪمال ناباورے، تڪیه زدن بر تخت #خلافـت را نپذیرفـت.
بزرگانــے چون طلحـــه و زبیـــر و عمـار و مالـڪ اشتــر به نزدش رفتند تا شاید او را قانع ڪند ڪه خلافت را بپذیرد؛ به او گفتند:
اے علــــــے!
ما امـــروز ڪسے را بدین امر از تو #مستحـــق تر با سابقـــه تر، و به رســول الله نزدیڪ تر نمے یابیم.
🌍 @kashkoolmazhabimehrab
🔹
🔹🔹
🔹🍁🔹
🔹🍁🍁🔹
🔹🍁🍁🍁🔹
❣بِــــسْمِ اللہِ الرَّحـــمانِ الرَّحــــیم❣
✨ #قـدیـــــــس✨
#قسمت_هفتاد_و_نهم
نویســـنده: #ابراهیم_حسن_بیگے
تــو انســانے هستــے ڪه در درون ڪعبه به دنیا آمدے، در دامـــــان پیامبر بزرگ شدے، اولین ڪســے هستــے ڪه اسـلام آوردے و دوش به دوش.
پیامبــر در تمــام جنــگ ها با رشــادت جنگیدے.
بر ڪســے پوشیــده نیسـت ڪه خلافت، حق توسـت و تو سال ها این حــق را جستجو نڪردے و حال جز تو بر ڪسے این خلعت #بـرازنده نیست.
اما علـــے در جواب آن ها گفت:
مرا به حال خــود واگذارید؛ زیرا من #وزیــر باشم، بهتر از آن است ڪه #امیــــر باشم.
بار دیگر اصـرار ڪردند ڪه تو مورد قبول ما هستے، اجازه بده تا با تو بیعت ڪنیم.
باز علـے نپذیرفت و پاسخ داد:
مرا به امر شما نیازے نیست.
من با شما هستم.
هر ڪس را ڪه انتخاب ڪردید، من بر او رضایت مےدهم.
اما در نهایت با اصرار زیاد مردمــے ڪه چند روز در مقابل منزلش اجتماع ڪرده بودند، خلافت را پذیرفت و گفت:
خواست شما را اجابــت مےڪنم به شرطــے ڪه بر طبق قرآن، سنت پیامبر و آن چه خودم تشخیص مےدهم، رفتار ڪنم.
پس در مسجـــد جمع شوید؛ زیرا بیعــت من، مخفیانــه نیست و جز با رضایــت مسلمانان، آن هم در ملا عام و جماعت مردم، نخواهد بود.
در مسجــد از منبر بالا رفت رو به جمعیتــے انبوه نظر انداخت ڪه چون شالوده هایــے از سرب ريخته شده، تمام صحن مسجــد و محوطه ے اطراف آن را پر ڪرده بودند.
همه ے نفس ها در سینه حبــس بود.
علــے با صداے محڪم و بلند گفت:
آنچه مے گویم به عهده مے گیرم و به آن پایبندم.
ڪسـے ڪه عبرت ها براے او آشڪار شود و از عذاب آن پند گیرد.
تقوا و خویشتن دارے، او را از سقــوط در شبهات نگه مےدارد.
آگـــــــــاه باشید!
تیره روزے ها و آزمایش ها همانند زمان بعثت پیامبــــر بار دیگر به شما روے آورده.
سوگند به خدایــے ڪه پیامبر را به حق مبعوث ڪرد، #سخـــت آزمایش مےشوید چون دانـــــه اے که در #غربــــال ریزند، یا غذایــے ڪه در دیگ گذارند، به هم خواهید ریخت و زیر و رو خواهید شد تا آن ڪه پایین به بالا و بالا به پایین رود.
آنان ڪه سابقه اے در اســلام داشتند و تاڪنون منزوے بودند، بر سر ڪار مےآیند و آن ها ڪه به ناحق پیشــے گرفتند عقب زده خواهند شد.
به خدا سوگنـــــد ڪلمه اے از حـــــق را نپوشاندم.
هیچ گاه دروغــــے نگفته ام.
از روز نخســــت به این مقام و چنین روزے #خبـــــر داده شده بودم.
آگـــاه باشید ڪه همانا گناهان، چون مرڪب هاے بد رفتارند ڪه سواران خود را عنان رهاشده در آتش دوزخ مےاندازند!
آگاه باشیــد همانا تقوے، چونان مرڪب هاے فرمانبردارے است ڪه سواران خود را عنان بردست وارد بهشـت جاویــدان مےڪنند!
حق و باطـــل همیشه در پیڪارند و براے هر ڪدام، طرفدارانـــے است. اگر باطل پیروز شود، جاے شگفتــے نیست؛ از دیر باز چنین بوده و اگر طرفداران حق اندڪند، چه بسا روزے فراوان گردند و پیروز شوند.
🌍 @kashkoolmazhabimehrab
🔹
🔹🔹
🔹🍁🔹
🔹🍁🍁🔹
🔹🍁🍁🍁🔹
❣بِــــسْمِ اللہِ الرَّحـــمانِ الرَّحــــیم❣
✨ #قـدیـــــــس✨
#قسمت_هشتاد
نویســـنده: #ابراهیم_حسن_بیگے
اے مــــردم!
مـن یڪــے از افــراد شما هستـم؛ نفع من نفـع شما و ضـرر مــن ضــرر شماست.
مــن شما را به راه و روش پیامبــر تان به پیش مے بـــرم و حڪمــــے را در میان شما اجرا مےڪنـم ڪه بدان مأمورم.
آگــــــاه باشیــــــــد!
در گذشتــه هر زمینـــے ڪه به ڪســے به تیـول داده شده باشد یا هر مالــے را از مــال خــدا بخشیده باشند، به بیــت المال باز مےگردانم.
هیــــچ چیزے #حـــــق را #باطــــل نمےڪند.
اگر ببینم ڪه زنــان با آن مال ها ازدواج ڪرده اند و ڪنیزڪان به مالڪيــت در آمده اند و در شهــــرها پخش گردیــده اند، همه را بر مےگردانم.
اے مــــــــردم!
آیا اگر از افــرادے از شما ڪه دنیــا آنان را در خود #غــرق ڪرده زمین و املاڪـــے تصاحـــب ڪـرده اند، نهـــرهایے شڪافتـه اند، چار پایانــے در زیر ڪنیزڪانـــے در بردارند، چیزهایــے را ڪه در آن ها غوطــه ورند از آنــان بگیـرم به حقــــوق حقه ے خودشــان باز گردانم، فردا نمي گویید پســـر ابے طالب ما را از حقـــوق خود محــروم ڪرد؟
#آگــــــــاه باشیــد!
ڪسانـــے از مهاجریـــن و انصـــار از اصحاب رسول خــدا ڪه به خاطر همنشینــے با پیامبر، خود را برتر از دیگران مےداند، باید برترے اش را فرداے قیامــــت در پیشگاه خدا مطــرح ڪند و اجر و ثوابش به عهده ے خداســت.
بدانید هرڪس ڪه دعــطوت خدا و رسولش را اجابت ڪرد و به دیــن ما وارد شد، مستوجب برخوردارے از حقـــوق و حــدود اســلام است.
شما همگــــے بنده ے خــدا هستید، مال هم مال خداست؛ لذا دارایــے ها به تساوے در میان شما تقسیم مےشود.
هیچ ڪس در مورد مال، به دیگران برترے ندارد و برترے هرڪس در نزد خدا، #تقــــواے اوست.
علــــے تصمیم خود را عملـــے ساخت؛ تمام اراضــے و املاڪــے را ڪه عثمان تیول برخــے از اعضاے خانــواده و دوستان و بستگانش ڪرده بود، مصــادره نمود.
به جستجو پرداخت تا هر درهم و دینارے را ڪه در راء خلاف و در غیر راه مستحقانش بذل شده بود گرفت و به بیت المال بازگردانید.
بسیارے از حاڪمان را ڪه ثروتــے اندوخته بودند و ڪاخ ها بنا ڪرده بودند، از حڪومت عزل ڪرد.
به طلحــه و زبیر ڪه به امیــد گرفتن اماراتــے با علـــے بیعت ڪرده بودند بهایــــے نداد و آن ها جنگ جمـــل را در بصـــره به راه انداختند.
ادامـــه دارد ...
🌍 @kashkoolmazhabimehrab
🌏🌕تقویم نجومی اسلامی🌕🌍
✴️ چهارشنبه 👈 ۱۱ مهر ۱۳۹۷
👈 ۳ اکتبر ۲۰۱۸ 👈 ۲۳ محرم الحرام ۱۴۴۰
🏴 تخریب حرم عسکریین علیهم السلام
✅ این روز روز مناسبی برای امور زیر است:
🔘 تجارت و مشارکت
🔘 سفر
🔘 کندن چاه و قنات
🔘 کلیه ی امور کشاورزی
🔘 رفتن به مشاهد مقدسه
❤️ فرزند حاصل از #مباشرت در این چهارشنبه شب حاکمی از حاکمان شریعت، یا عالمی ازعالمان شریعت گردد.
⚫️ طبق روایات، #اصلاح_مو (سر و صورت) در این روز از ماه قمری ، موجب اصلاح شدن کارهایی گردد.
🔵 چهارشنبه برای #گرفتن_ناخن، روز مناسبی نیست و تاثیر خوبی بر شخص ندارد.
👕 چهارشنبه برای بریدن، دوختن ، خریدن و پوشیدن #لباس_نو روز بسیار مناسبی است و کار آن نیز آسان افتد و به سبب آن لقمه ی بزرگ یا وسیله و چارپایان بزرگ نصیب شخص شود.
✴️️ وقت #استخاره در روز چهارشنبه: از طلوع آفتاب تا ساعت ۱۲ ظهر و بعداز ساعت ۱۶ عصر تا عشای آخر( وقت خوابیدن)
❇️️ #ذکر روز چهارشنبه : یا حیّ یا قیّوم ۱۰۰ مرتبه
✳️️ ذکر بعد از نماز صبح ۵۴۱ مرتبه #یامتعال که موجب عزّت در دین میگردد .
💠 ️روز چهارشنبه طبق روایات متعلق است به #حضرت_امام_موسی_کاظم_علیه_السلام و #امام_رضا_علیه_السلام و #امام_جواد_علیه_السلام و #امام_هادی_علیه_السلام . سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد.
🌸ززندگیتون شاد🌸
📚 منابع مطالب ما:
📔حلیة المتقین
🗓 مجموعه تقویم های نجومی معتبر
📖 مفاتیح الجنان
🗒تقویم جامع رضوی
📗 بحارالانوار و...
🌍 @kashkoolmazhabimehrab
💠عقوبت هفت گناه در کلام امام صادق(ع)💠
✍ هر گناهی که انسان انجام می دهد، عقوبتی دارد که شخص گناهکار گرفتار آن می شود. برخی از این گناهان علاوه بر عقوبت اخروی در همین دنیا هم عقوبت دارد و آثار آن متوجه شخص گناهکار می شود.
🌺امام صادق (ع)در مورد عقوبت هفت گناه می فرماید:
1⃣ گناهی كه نعمت ها را تغيير میدهد،
تجاوز به حقوق ديگران است.
2⃣ گناهی كه پشيمانی می آورد،
قتل است.
3⃣ گناهی كه گرفتاری ايجاد می كند،
ظلم است.
4⃣ گناهی كه آبرو می بَرد،
شرابخواری است.
5⃣ گناهی كه جلوی روزی را می گيرد،
زنا است.
6⃣ گناهی كه مرگ را شتاب می بخشد،
قطع رابطه با خويشان است.
7⃣ گناهی كه مانع استجابت دعا می شود و زندگی را تيره و تار می كند،
نافرمانی از پدر مادر است.
📚 علل الشرايع، ج ۲، ص ۵۸۴
🌍 @kashkoolmazhabimehrab
کشکول مذهبی محراب
⏪ تفسیر سوره ی یس، آیه 61-62 ☀️ وَأَنِ اعْبُدُونِی هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیمٌ ☀️ وَلَقَدْ أَضَلَّ م
⏪ تفسیر سوره ی یس، آیه 64،63
☀️ هَذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ
☀️ اصْلَوْهَا الْیَوْمَ بِمَا کُنتُمْ تَکْفُرُونَ
🌟 این همان جهنّمی است که به شما وعده داده می شد.
🌟 امروز وارد آن شوید و به خاطر کفری که داشتید، به آتش آن بسوزید.
💠پیام ها💠
✅1- خداوند بارها وعده جهنّم داد، ولی کافران باور نکردند. «توعدون - تکفرون»
✅ 2- خداوند بر دوزخیان اتمام حجت نموده و پیوسته خطر دوزخ را به آنان ابلاغ کرده است. «کنتم توعدون»
✅ 3- ورود کفّار به دوزخ با تحقیر همراه است. (فرمان «اِصلوها» برای تحقیر و اهانت است.)
✅ 4- کفّار و دوزخیان هرگز از آتش جدا نخواهند شد. «اصلوها الیوم»
⏪ تفسیر نور/ جلد 7
🌍 @kashkoolmazhabimehrab
کشکول مذهبی محراب
🔹 🔹🔹 🔹🍁🔹 🔹🍁🍁🔹 🔹🍁🍁🍁🔹 ❣بِــــسْمِ اللہِ الرَّحـــمانِ الرَّحــــیم❣ ✨ #قـدیـــــــس✨ #قسمت_هشتاد ن
🔅
🔅🔅
🔅💠🔅
🔅💠💠🔅
🔅💠💠💠🔅
❣بِــــسْمِ اللہِ الرَّحـــمانِ الرَّحــــیم❣
✨ #قـدیـــــــس✨
#قسمت_هشتاد_و_یکم
نویســـنده: #ابراهیم_حسن_بیگے
به عقیــده ے من، اشتبـاه علـــے این بود ڪه حاضــر نشد از موقعیــت به وجــود آمده و از ڪرسیپــے خلافت، به زندگــے خود و فرزندانش سروسامان بدهد.
او مےتوانست مانند بنے امیه، حڪومت را در خانـدان خـود #موروثــے ڪند تا بعد، همه ے پسرانـش و پسـران پسرانـش به قتــل برسند و در ڪسوت خلافــت، در عمــارت هاے مجلل خود زندگــے ڪنند؛ ڪارے ڪه بعد از علــے، معاویــه و خانــدان بنـے امیــه انجــام دادند.
اشتبــاه علــے این بود ڪه مدیریــت جامعـه را از قدرتمنــدان و ثروتمنــدان گرفـت.
او دوسـت نداشـت در جامعــه گروهــے غنــے و گروهــے فقیــر باشند.
گرایـــش علـــے به طبقــات فقیــر و پاییــن جامعــه بـود و اگر خلفاے بعد از علــے نیز چون او به فڪر عدالــت و قسـط و برابرے بودند، هرگز گرایش حڪومت هایشان دوام نمے یافت و موروثــے نمـےشد و هرگــز نمےتوانستند ده ها سال زمــام قــدرت را به دسـت بگیرند؛ علـــے چنین نڪـرد و حڪومتش پایدار نگردید و در نهایـت، دنیایــے ڪه مےتوانست براے او و خاندانش پر زرق و برق و پر از تجملات و خوشــے باشد، به تلخــے به پایـــان رسید و این، براے حاڪمانــے ڪه پیروے از رأے و نظــر مردم مےڪنند، درس عبرتــے است ڪه چون بنـے امیه باشند ڪه در ظاهر از مردم و مردم دارے و دین و خدا دم مے زنند، اما در باطن ڪار خود را انجام مےدهند.
حاڪمان باید خواص جامعه و دوستان و همفڪران خود را نرانند و به آن ها قدرت و فرمانــدارے دهند تا آشـوب ها در نگیـرد و پایه هاے حڪومت را متزلـزل نڪند. والســلام.
***
ڪشیش سرش را از روے اوراق بلند ڪرد، عینڪش را برداشت و فڪر ڪرد مورخ خوش خط دربار بنےامیه، به حقایقــے اشاره ڪرده ڪه ذم شبیــه مــدح است.
به زیر ســؤال بــردن روش هاے مردم دارے علــے، در واقع به چالــش ڪشیدن عقیده و مرامــے بود ڪه قرن ها پس از علــے، به عنــوان #حقـــوق_بشـــر و حقـــوق شهروندے در جهان امروز مطـرح است.
تفڪرات #ماڪیاولیستــے مــورخ بنے امیه، اما تفڪرے است ڪه هنوز منسوخ نشده است و در میان بسیارے از رهبـران جهان ڪاربرد دارد؛ حڪومت #ڪمونیستــے شوروے سابــق، یڪے از مصادیــق این نـوع تفڪر بوـد ڪه شعــار حقــوق مردم، برابرے و بــرادے سر لوحــه ے تبلیغات خــود قـرار داده بــود، اما در عمـل، هر صداے آزادے خـواه را ساڪت مے ڪردند.
🌍 @kashkoolmazhabimehrab
❣بِــــسْمِ اللہِ الرَّحـــمانِ الرَّحــــیم❣
✨ #قـدیـــــــس✨
#قسمت_هشتاد_و_دوم
نویســـنده: #ابراهیم_حسن_بیگے
ڪشیش فڪر مےڪــرد که شیوه ے برخورد علــے با مــردم - حتـے مــردم نل سپــاس
- شبیــه #سیــره ے حضطرت عیســے است ڪه بر دشمنــان خود نیز با بردبارے رفتار مےڪرد.
ڪشیش دلـش مےخواست بداند علــے در آغاز حڪومتش با چه مشکلات و موانعــے رو به رو بوده است، اما نوشتــه هاے مورخ بنے امیه اے، هیــچ اشاره اے به رویدادها نداشت و صرفا تحلیــل و دیدگاه او بـود.
نگاهــے به ساعــت دیوارے انداخت.
هنوز شــوق مطالعــه در وجــودش فروڪش نڪرده بــود.
اوراق بعدے، دست نوشته هاے مــردے به نام حسیــن بود ڪه در قــرن ۱۵ میلادے نوشته شده بود.
حجــم زیادے نداشت و مےشد آن را نیز خواند.
دوباره عینڪش را به چشــم زد و شروع به خواندن اوراقــے ڪرد ڪه خط بسیار بدے داشـت.
من حسیــن هستــم؛ از شیعیــان عراق ڪه در جوانــے به اســارت دولت عثمانــے در آمدم.
پس از طــے دوران اسارت، در قسطنطنیه ماندم.
مذهبم را #تقیــه ڪردم و در ڪتابخانه ے سلطانـــے، مشغول به ڪار شدم تا حال ڪه 69 سال دارم و عجبم از روزگار ڪه چه بازے هایے دارد.
هنگام فهرست نویســے متون عربــے، همین ڪتاب قدیمــے و باارزش را دیدم و با و خواندم.
چند بار سعــے ڪردم آن را به سرقت ببرم ڪه میسر نشد.
شایــد ڪسے روزے این ڪار را بڪند.
این حاشیــه را بر این متــون مےنویسم تا از حقانیــت و بزرگــے مردے دفـاع ڪنم ڪه قرن ها بردن #نامــــش جـــــرم تلقــے مےشد.
من در میـــان ڪتب معتبــر و قدیمــے ڪه در ڪتابخانه در اختیــارم است، هر آنچه را درباره ے علــے و اهل بیت او نوشته شـده بود خوانده ام و حڪایات و داستان هاے زیادے درباره علــے آموختــه ام ڪه قصــد دارم تعدادے از آن ها را در این جا مڪتوب ڪنم تا منش و سیره ے علــے، سرلوحــه ے راه و روش زندگـــــے دیگران قرار گیرد.
مے گویند هنگامے ڪه علــے به سوے صفین عازم بود، در میان راه به شهرے به نام «انبار» رسید.
مردم این شهرڪ، دوستدار امام بودند؛ در پشت سر ایشان شروع ڪردند و به دویدن و دست تڪان دادن و هورا ڪشیدن و بدین وسیله شادي خود را ابــزار مےڪردند.
علــے از آن ها پرسید:
این ڪــارها براے چیست؟
گفتند:
این ها رســم ماسـت؛ رسمــے ڪه در مورد ا#میران انجام مےدهیم.
هم چنین براے شما آذوقــه و براے چهار پایانتان علوفه ے زیادے آورده ایم.
🌍 @kashkoolmazhabimehrab