❇️#شخصیت_شناسی❇️
۱۲_علامه مجلسی در آغاز
بحار الانوار، دوران تکامل علمی خود را این گونه بازگو میکند:
من در ابتدای جوانی به فراگیری همه گونههای دانش، عشق میورزیدم و شیفته به دست آوردن میوههای درخت علم بودم. به فضل خدا، به بوستانهای علم راه یافتم و بر دانشهایی درست و نادرست وقوف پیدا کردم تا آن که آستینی پربار از میوههای گوناگون و دامنی پر از گلهایی رنگارنگ فراهم ساختم. از هر آبشخوری، جرعه ای سیراب کننده نوشیدم و از هر خرمنی، خوشه ای بی نیاز کننده برگرفتم. آن گاه به نتایج و غایات این دانشها اندیشیدم... و سرانجام به فضل و الهام خدا، دانستم که زلال علم اگر از چشمه سار پاک وحی به دست نیاید، سیراب نمی کند و حکمتی که برخاسته از ناموس دین نباشد، گوارا نیست.
(بحارالانوار، ج ۱، ص ۲، برگرفته از: زندگی علامه مجلسی، ص ۱۵.)
#حکمت_دینی_گواراست_ولاغیر
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
[تتمه المنتهی فی وقایع ایام خلفا - مقدّمه مؤلف (ره) - صفحه۱۶]
۱۳_چه آن كه در مطالعه احوال گذشتگان و سير در وقايع ايام ايشان فوائد بسيار و منافع بي شمار است. وكفى لذلك قول اميرالمؤمنين عليه السلام في وصيّته لولده الحسن عليه السلام: إنّي و إن لَم أكُ قَد عُمِّرتُ عُمرَ مَن قَد كانَ قَبلي، فَقَد نَظَرتُ في أعمارِهِم وَ فَكَّرتُ في أخبارِهم، و سُرت في آثارهم حتّى عُدْتٌ كَأحدِهِم، بَل كَاَنّي بما انتهى إلى مِن أُمورِهِم قد عُمّرتُ مَعَ أَوَّلِهم إلى آخَرهم، فَعَرَفتُ صَفوَ ذلك مِن كَدِرِهِ، وَ نَفعهُ من ضَررِه.
نهج البلاغه، نامۀ ۳۱
#مطالعه_احوال_گذشتگان_چرا؟
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
[تتمه المنتهی فی وقایع ایام خلفا - مقدّمه مؤلف (ره) - صفحه۱۶]
۱۴_و شبهۀ نيست كه سير در آثار سلف، باعث عبرت و آگاهي خلف، و موجب زهد در دنيا و رغبت در آخرت ميشود.
#مطالعه_احوال_گذشتگان_چرا؟
کشکول مطالب طلبگی
[تتمه المنتهی فی وقایع ایام خلفا - مقدّمه مؤلف (ره) - صفحه۱۶] ۱۴_و شبهۀ نيست كه سير در آثار سلف، ب
نعم ، يجب أن يكون هناك ابتكار ، ويجب احترام الكتب الجديدة ، ولكن لا ينبغي بأي حال من الأحوال الابتعاد عن الكتب الأصلية التقليدیه
❇️#شخصیت_شناسی❇️
۱۵_جان پاکش ز عالم فانی
چون به دارالقرار گشت
روان روح او را به آسمان بردند
کرد بر منبر سپهر، مکان
خطبه خواند از برای خیل ملک
شد امام جماعت ایشان
خاک او شد عبیر و عنبر خلد
کفن از تار گیسوی حوران
در فردوس شد به رویش باز
شاد گشت از قدوم او رضوان
سدره «طوبی لهم» برایش خواند
جنت آورد «ادخلوا» به زبان
بر سرش ریختند بهر نثار
حور و غلمان، جواهر الوان
مرقد او«بحار انوار» است
که ز «عین الحیات» داده نشان
روضه اش میدهد «حیات قلوب»
ز«جلاء العیون» ببین تو عیان
«اعتقادات» اوست «زاد معاد»
تو به «حق الیقین» یقین، میدان
گوییا هاتفی ز عالم غیب
داده بودش بشارت از یزدان
که در این ماه، میروی به بهشت
زود بنما وداع پیر و جوان
زان سبب ختم گشت تفسیرش
آیه «کلّ من علیها فان»
چون شب قدر آن عظیم القدر شد
نهان عشر آخر رمضان
«ازهری »گفت بهر تاریخش
باقر علم شد روان به جنان
#شعری_در_مدح_استاد_علامه_مجلسی
#علامه_مجلسی
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
۱۶_سیدنعمت الله جزایری درباره ارج نهی علامه مجلسی به کتاب چنین
نقل میکند:
اگر علامه مجلسی میخواست کتابی به کسی عاریه دهد، میگفت: اول بگو که سفره داری که در میان آن نان بخوری یا نه؟ اگر نداری، بگو به تو سفره بدهم که نان را در میان سفره خورده باشی و بر روی کتاب، نان نخوری! بلی، محافظت کتابها و احترام آنها از کارهای لازم تو است. [۱]
----------
[۱]: قصص العلماء، ص ۲۱۴.
#کتاب_حرمت_دارد
#علامه_مجلسی
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
کشکول مطالب طلبگی
❇️#شخصیت_شناسی❇️ ۱۶_سیدنعمت الله جزایری درباره ارج نهی علامه مجلسی به کتاب چنین نقل می
لسوء الحظ ، حتى الآن ، ما زال بعض الناس يضعون الخبز على الكتاب
کشکول مطالب طلبگی
❇️#شخصیت_شناسی❇️ ۱۶_سیدنعمت الله جزایری درباره ارج نهی علامه مجلسی به کتاب چنین نقل می
ماذا يفعل الإنسان الذي يحترم الكتب الدينية والعلمية للأئمة الأبرياء؟
❇️#شخصیت_شناسی❇️
۱۷_سیدنعمت اللّه جزایری، شاگرد بزرگ علامه مجلسی در کتاب انوار نعمانیه درباره اخلاق اجتماعی علامه و هیبت آن بزرگوار چنین مینویسد:
استادم، علامه مجلسی با آن همه مزاح و خوش خلقی و این که شب و روز با او مینشستیم و میخندیدیم، هر زمانی که میخواستیم شرفیاب خدمت او شویم، همین که میخواستیم از در داخل شویم، هیبت آن بزرگوار چنان در دل هایمان قرار میگرفت که گویا ما را به نزد سلطان میبرند تا سیاست کنند و دلهای ما تپیدن میگرفت.
قصص العلماء، ص ۲۱۴.
#هیبت_علامه_مجلسی
#علامه_مجلسی
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2