❇️#شخصیت_شناسی❇️
💠دریای فقاهت
🔰شیخ مرتضی انصاری[8]:
شیخ و برادرش پس از شش سال مسافرت، به دزفول بازگشتند. مردم برای استقبال از آنان تا چهار فرسخی شهر آمده بودند. شیخ نیز به گرمی از آنان دل جویی و برایشان دعا کرد. پیش از ورود به شهر، شیخ از احوال شیخ محسن برادر شیخ اسداللّه صاحب کتاب مقابس پرسید که در رأس یکی از خاندانهای علمی دزفول قرار داشت و از عالمان برجسته آن شهر شمرده میشد. وقتی شنید که وی در بستر بیماری است، برای آن که یگانگی و همدلی میان خود و او را به مردم نشان دهد، نخست از شیخ محسن عیادت کرد و ساعتی بر بالینش نشست.
سپس به منزل خود رفت.
شیخ نزدیک به چهار سال در دزفول ماند آن گاه که شیخ محسن از دنیا رفت، شیخ محمدطاهر، فرزند ارشد او در نماز گزاردن بر جنازه پدر مقدم داشت و خود به او اقتدا کرد. این امر سبب شهرت زیادی برای آقاشیخ محمدطاهر گشت. [۱]
بازگشت شیخ به نجف اشرف دو علت مهم داشت:
۱. شیخ به مرکز حوزههای علمیه هم چون نجف اشرف، علاقه زیادی داشت؛ زیرا در آن جا بیشتر میتوانست خدمات علمی انجام دهد.
۲. گویند روزی در زمان سکونت شیخ در دزفول، دو نفر برای داوری در یک درگیری شخصی نزد شیخ میرسند و قرار میشود که شیخ فردا میان آن دو حکم صادر کند. شب هنگام از سوی یکی از شخصیتهای با نفوذ شهر به شیخ خبر میدهند که چون یکی از طرفهای دعوا از وابستگان اوست، در صدور حکم، از وی جانب داری شود. شیخ کاملاً رنجیده خاطر گشته، میفرماید: «ماندن در شهری که با نفوذان آن، در حکم شرع دخالت میکنند، صلاح نباشد». از این رو، شبانه تا منطقه سیاه منصور که در دو فرسنگی شهر است، پیاده میآید و صبح، الاغی کرایه میکند و به خانه حاج سیداحمد جزایری از عالمان شوشتر وارد میشود.
وقتی صبح آن روز، خبر مسافرت شیخ در شهر دزفول منتشر شد، [۲] جمعیت زیادی از مردم به همراهی عالمان آن جا به شوشتر آمدند تا شیخ را به دزفول
بازگردانند. بزرگان شوشتر هرچه اصرار کردند، شیخ خواسته آنان را نپذیرفت و راهی عتبات عالیات شد.
شیخ از شوشتر رهسپار عراق گردید و در سال ۱۲۴۹ ه. ق [۳] وارد نجف اشرف شد. در آن روزگار، دو تن از مردان بزرگ علمی شیعه؛ یعنی شیخ علی فرزند شیخ جعفر کاشف الغطا و شیخ محمدحسن (صاحب جواهر) در رأس حوزه نجف بودند.
شیخ چند سالی نزد شیخ علی شاگردی کرد تا این که مرجع اهل زمانه گردید. روزی شیخ علی به شیخ جعفر شوشتری فرمود: «گمان نکن که شیخ مرتضی برای بهره بردن از درس در مجلس ما حاضر میگردد، بلکه وی شنیده است که در خانوادههای علمی (نزد بزرگان علم) تحقیقاتی هست. از این رو، برای به دست آوردن آنها در درس ما حاضر میشود».
پس از این، شیخ چند سال در هیچ حوزه درسی دیگری حاضر نشد و به تدریس و تصنیف روی آورد. گفتنی است در سال ۱۲۴۹ ه. ق؛ یعنی یک سال پس از فوت پدر شیخ، پسر عمویش، خانواده شیخ را به نجف آورد.
----------
[۱]: زندگانی و شخصیت شیخ انصاری، ص ۹۲.
[۲]: زندگانی و شخصیت شیخ انصاری، ص ۹۳.
[۳]: آشنایی با علوم اسلامی، مرتضی مطهری، صدرا، ۱۳۶۸، چ ۶، ج ۳، ص ۱۰۱. ایشان تاریخ ۱۲۵۲ و ۱۲۵۳ را سال مسافرت آخر شیخ به عتبات برشمرده است.
#دریا_ی_فقاهت
#شیخ_مرتضی_انصاری
#سفر_به_نجف
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️#تدریس_کتب❇️
🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج9
طهارت
(: با نوای استاد رضا حسینی •
⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه
#شرائع_الاسلام
#محقق_حلی
#کشکول
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
Voice 001.m4a
43.18M
❇️#تدریس_کتب❇️
💠تدریس کتاب وسائل الشیعه، جلد اول، باب دوم ( ثبوت الکفر و الارتداد بجحود بعض الضروریات و غیرها مما تقوم الحجه فیه بنقل الثقات)
✳️ جلسه چهارم
#وسائل_الشیعه
#احکام
#وجوب_عبادات_خمس
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
💠دریای فقاهت
🔰شیخ مرتضی انصاری[9]:
درباره مقام علمی شیخ انصاری گفته اند: سیدحسین کوه کمره ای که از عالمان
روزگار شیخ بوده و مجلس درس نیز داشته است، روزی پیش از آمدن شاگردانش در محل درس حاضر شد و در گوشه مسجد، شیخ ژولیده ای را با چند نفر شاگرد در حال تدریس دید. سیدحسین، به درس او گوش داد و احساس کردکه وی بسیار محققانه بحث میکند. روز دیگر زودتر آمد و به درس شیخ گوش داد. وقتی تدریس او را دید، اعتقادش بیشتر شد و احساس کرد که از خودش فاضل تر است و اگر شاگردانش به جای درس او، در درس این شیخ حاضر شوند، بهره بیشتری خواهند برد.
از این رو، روز دیگر به شاگردانش گفت: «این شیخ که در آن گوشه با چند نفر شاگرد نشسته است، برای تدریس از من شایسته تر است و خود من نیز از او بهره میبرم؛ همه با هم به درس او میرویم. » از آن روز سیدحسین و شاگردانش در مجلس درس شیخ حاضر میشدند. [۱]
نام استادانی که شیخ در محضر آنان شاگردی کرده و از خرمن دانش ایشان بهره برده، به قرار زیر است:
۱ شیخ حسین انصاری دزفولی: فرزند شیخ احمد و از عالمان بزرگ خوزستان، جامع معقول و منقول و آراسته به زهد و تقوا بود. شیخ حسین در سال ۱۲۵۳ ه. ق در دزفول از دنیا رفت. او سه فرزند به نامهای شیخ محمدجعفر و شیخ عبدالکریم و شیخ علی اکبر داشت که هر سه از اهل علم بودند. شیخ انصاری تا ۱۷ سالگی از محضر شیخ حسین بهره برده است. [۲]
۲ شریف العلما: ملامحمد یا محمدشریف فرزند حسنعلی آملی مازندرانی از فقیهان بزرگی بود که در علم اصول مهارت داشت و نادره روزگار خود بود. در مجلس درس او بیش از هزار نفر شرکت میکردند. شیخ انصاری و سعید العلمایمازندرانی از جمله شاگردان او هستند. وی در سال ۱۲۴۵ ه. ق در کربلا از دنیا رفت.[۳]
۳ و ۴ شیخ موسی و شیخ علی کاشف الغطا: اینان فرزندان شیخ جعفر کبیر معروف به کاشف الغطا هستند که نسبش به مالک اشتر میرسد. این دو برادر از مردان علمی و مایه افتخار دانشمندان مذهب جعفری به شمار میروند. شیخ انصاری نزدیک به یک سال یا بیشتر نزد شیخ موسی شاگردی کرد.
شیخ موسی در سال ۱۲۴۱ ه. ق درگذشت و در کنار قبر پدرش به خاک سپرده شد. شیخ علی نیز در سال ۱۲۵۴ ه. ق به طور ناگهانی در صحن مطهر امام حسین علیه السلام در کربلا، دار فانی را وداع گفت. جنازه اش بر دوش مردم، به نجف اشرف برده شد و نزد پدر و برادرش دفن گردید. شیخ انصاری به مدت ۵ سال از محضر شیخ علی بهره بُرد.
۵ سیدمحمد مجاهد فرزند سیدعلی (صاحب ریاض): از مجتهدان بزرگ و نویسنده کتاب مناهل در فقه است که گاهی صاحب مناهل نیز نامیده میشود. وی ۱۳ سال در اصفهان اقامت داشت و عالمان معروف اصفهان در مجلس درسش حاضر میشدند. [۴] او کتاب مفاتیح را در علم اصول در آن شهر نگاشت. در سال ۱۲۳۱ ه. ق که خبر درگذشت پدر را شنید، به کربلا بازگشت و ریاست علمی آن
جا را به عهده گرفت. شیخ انصاری ۴ سال نزد وی شاگردی کرد. [۵] این استاد بزرگ در سال ۱۲۴۲ ه. ق از دنیا رفت و در کربلا به خاک سپرده شد.
۶ حاج ملااحمد فرزند حاج ملامهدی بن ابی ذر: اهل نراق بود و به این جهت به نراقی معروف شد. ملااحمد نراقی، عالمی معروف و علامه ای مشهور بود و در فقه، اصول، فلسفه و ریاضی مهارت داشت. هم چنین از مذهبهای باطل و دینهای منسوخ آگاهی کامل داشت. وی از مشاهیر فقیهان روزگار خود به شمار میرفت. نراقی در شعر نیز تبحر داشت و در شعر، تخلّص صفایی را برگزیده بود. ایشان در سال ۱۲۴۵ ه. ق درگذشت که پیکرش را به نجف اشرف بردند و در صحن مطهر امام علی علیه السلام به خاک سپردند. [۶] شیخ نزدیک به ۴ سال در کاشان در مجلس درس ملااحمد نراقی حاضر میشد.
----------
[۱]: گلشن ابرار، ص ۳۳۹، برگرفته از: عدل الهی، مرتضی مطهری.
[۲]: فقهای نامدار، ص ۳۳۲.
[۳]: ریحانة الادب، ص ۱۹۰؛ شریف العلما و سیدمجاهد هم عصر بودند و شیخ چهار سال در درس هر دو شرکت کرد. بار دیگر که از ایران برگشت، یک سال نزد شریف العلما درس خواند.
[۴]: زندگانی و شخصیت شیخ انصاری، ص ۹.
[۵]: فقهای نامدار، ص ۳۳۲. نویسنده کتاب، مدت شاگردی شیخ نزد سیدمجاهد را دو سال نوشته است.
[۶]: زندگانی و شخصیت شیخ انصاری، ص ۱۹۴.
#دریا_ی_فقاهت
#شیخ_مرتضی_انصاری
#مقام_علمی_شیخ
#اساتید
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️#تدریس_کتب❇️
🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج10
طهارت
(: با تدریس استاد رضا حسینی •
⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه
#شرائع_الاسلام
#محقق_حلی
#کشکول
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
💠دریای فقاهت
🔰شیخ مرتضی انصاری[10]:
بیشتر مجتهدان و عالمان معروف شیعه در میانه قرن سیزدهم تا اوایل قرن چهاردهم، شخصیتهای برجسته ای هستند که از مکتب علمی شیخ انصاری برخاسته اند. ناگفته نماند که مقصود از شاگردان شیخ کسانی هستند که در مجلس درس شیخ حاضر میگشتند وگرنه شیخ در علم فقه و اصول، شالوده ای ریخته است که پس از او، هر عالم دینی که در جهان تشیّع پرورش یابد، ریزه خوار خوان فضل و دانش شیخ انصاری شمرده میشوند.[۱]
در جلسه درس شیخ نزدیک به پانصد نفر حاضر میشدند. البته میرزامحمد
همدانی شاگرد شیخ شمار شاگردان شیخ اعظم را تا سه هزار نفر یا بیشتر برمی شمارد.
شاگردان درجه اول و ممتاز شیخ چهار نفرند:
۱. میرزای شیرازی؛
۲. میرزای رشتی؛
۳. آقا حسن نجم آبادی (تهرانی) ؛
۴. آقاسیدحسین کوه کمره ای.
خود شیخ فرموده است: «من برای سه کس درس میگویم: میرزا محمد حسن شیرازی و میرزا حبیب اللّه رشتی و آقا حسن طهرانی. » در این جا از آقا حسین کوه کمره ای نام برده نشده است. شاید به دلیل سن زیاد، آقا سیدحسین در روزهای آخر عمر در درس شیخ شرکت نمی کرده است.[۲]
در این جا، برخی از شاگردان شیخ انصاری را برمی شماریم:
۱ حاج میرزا محمدحسن شیرازی (معروف به میرزای شیرازی و میرزای مجدّد)
وی از مجتهدان بزرگ روزگار و جامع معقول و منقول، حاوی اصول و فروع و زعیم شیعه در عصر خود بود. میرزای شیرازی در سیاست نیز صاحب نظر بود و فتوای معروف تحریم تنباکو از اوست. میرزای شیرازی در شعبان ۱۳۱۲ ه. ق در ۸۲ سالگی از دنیا رفت و در نجف اشرف دفن گردید.
۲ حاج میرزا حبیب اللّه رشتی
ایشان از عالمان و فقیهان بزرگ امامی بود و پدرانش اهل قوچان بودند. وی علوم خود را نزد مولا عبدالکریم ایروانی در قزوین تکمیل کرد تا آن که در ۲۵ سالگی از این استاد، اجازه اجتهاد گرفت. وی در درس صاحب جواهر و شیخ انصاری شرکت میکرد، در حالی که خود در مرتبه بالایی از علم بود. پس از
درگذشت شیخ، کار تدریس در حوزه نجف اشرف به محقق رشتی واگذار گردید. وی در سال ۱۳۱۲ ه. ق از دنیا رفت و در صحن مطهر حضرت علی علیه السلام به خاک سپرده شد. [۳]
۳ آقاحسن نجم آبادی تهرانی
وی از فاضل ترین شاگردان شیخ بود. پس از وفات شیخ، عالمان در تعیین ایشان برای ریاست علمی و زعامت شیعه اتفاق نظر داشتند، ولی او به دلیل پارسایی و تقوایش، این امر را نپذیرفت و مردم را به میرزای شیرازی ارجاع داد. نجم آبادی در حدود سال ۱۲۸۴ ه. ق به رحمت ایزدی پیوست.
۴ سیدحسین کوه کمره ای
یکی از رجال نامی اصول و مراجع مهم شیعه بود. ایشان در کوه کمر به دنیا آمد و در آن جا رشد یافت و به تبریز رفت. از وقتی که شیخ انصاری، درس خارج را آغاز کرد تا زمانی که شیخ زنده بود، وی در درس ایشان شرکت میکرد. سید در سال ۱۲۹۱ ه. ق، دار فانی را وداع گفت.
۵ حاج شیخ جعفر شوشتری
۶ سیدجمال الدین اسد آبادی
در شعبان سال ۱۲۵۴ ه. ق در روستای اسدآباد همدان به دنیا آمد. چهار سال تمام از محضر شیخ بهره بُرد و در علم تفسیر، حدیث، کلام، حکمت، منطق، ریاضی، طب و هیأت از استادان فن بهره گرفت. تمام مخارج سید در این چهار
سال به عهده شیخ بود. سید به کشورهای گوناگون سفر کرد و در راه بیداری و اتحاد مسلمانان بسیار کوشید.
۷ شیخ محمد طه نجف
وی یکی از دو نفری است که میرزای شیرازی در احتیاط هایش، مردم را به ایشان ارجاع میفرمود.
۸ آخوندمحمدکاظم خراسانی
وی دو سال و چند ماه از محضر شیخ بهره بُرد و پس از درگذشت او، تحصیلاتش را نزد میرزای شیرازی به پایان رساند. ایشان ۱۲۰ نفر مجتهد تربیت کرده است. آخوند خراسانی از کسانی است که به واجب بودن مشروطیت، برکناری محمدعلی شاه قاجار از قدرت و لزوم اتحاد و هماهنگی میان مسلمانان، حکم قطعی صادر کرد. مشهورترین کتابش، کفایه الاصول است که در حوزههای علمیه تدریس میشود.
۹ میرزا محمد همدانی کاظمی
صاحب کتاب فصوص الیواقیت فی نصوص المواقیت است.
۱۰ شیخ اسماعیل برغانی
۱۱ ملا فتحعلی سلطان آبادی
۱۲ شیخ محمدحسن مامقانی
۱۳ حاج میرزا ابراهیم خویی
۱۴ شیخ ابوالقاسم دامغانی
۱۵ حاج میرزا حسین نوری
۱۶ شیخ جعفر کاشف الغطا
۱۷ میرزاجواد آقا مجتهد تبریزی
۱۸ میرزامحمدحسن آشتیانی
۱۹ حاج سیدعبدالصمد جزایری[۴]
----------
[۱]: زندگانی و شخصیت شیخ انصاری، ص ۲۰۱؛[۲]: ابعاد شخصیت شیخ انصاری، صص ۵ ۶.
[۳]: ابعاد شخصیت شیخ انصاری، ص ۲۷؛ اسلام مجسّم، نوری همدانی، ص ۷۵.
[۴]: زندگانی و شخصیت شیخ انصاری، صص ۲۶۱ و ۲۸۰.
نک: زندگانی و شخصیت شیخ انصاری، صص ۳۴۸ و ۳۵۹؛ دائرة المعارف تشیع، ج ۲، ص ۵۵۸؛ فقهای نامدار، ص ۳۳۴؛ مکارم الآثار، ج ۲، صص ۴۸۷ ۵۱۷. نویسنده مکارم الآثار، نزدیک به سیصد شاگرد را نام برده است.
#دریا_ی_فقاهت
#شیخ_مرتضی_انصاری
#شاگردان_شیخ
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
استاد حمید وحیدی.mp3
1.2M
استاد حمید وحیدی
مطلب سخت وپیچیده اگر برایتان تثبیت شد، دیگر به زودی از یادتان نمیرود.
#مشکلات_مطلوب_در_راه_تحصیل
عمدا باید کتاب یک مقدار سخت باشد، این مطلب را امثال شیخ انصاری ها عملا ارائه کردند.
#اگر_همه_مختصر_میخوانند_شما_مطول_بخوانید
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
💠دریای فقاهت
🔰شیخ مرتضی انصاری[11]:
شیخ در آموزش، روش خاصی داشت. او با زبانی ساده و زیبا درس میگفت و با بهترین بیان و برهان، نظر خود را اثبات میکرد. گاه نظر بیشتر عالمان پیشین را نمی پذیرفت و از یک رأی و نظر نادر پشتیبانی میکرد. دیدگاههای گوناگون را نقل نمی کرد، بلکه به زیبایی، آرای محققان و عالمان را اثبات میکرد. حافظه بسیار خوب و هوش بالایی داشت. کتاب مطوّل نوشته تفتازانی را چهل بار در دوران درسی و تدریسش، دوره کرد. ایشان در دانشهای گوناگونِ نحو، صرف، منطق، معانی و بیان چیره دست بود.[۱]
اجازه نزد عالمان امامیه بر دو نوع است:
۱. اجازه اجتهاد؛
۲. اجازه روایت.
اجازه اجتهاد آن است که مجتهد جامع الشرایطی، به دیگری که شرایط اجتهاد را دارا باشد، اجازه دهد تا احکام شرعی را از منابع اسلامی استنباط کند. این اجازه، برای گیرنده آن اطمینان علمی ایجاد میکند. پس از درگذشت صاحب جواهر، چهارصد مجتهد مسلّم، نه تنها اجتهاد شیخ، بلکه اَعْلَم بودن وی را نیز تصدیق کردند.[۲]
اجازه روایتی آن است که مجتهدی به مجتهدی دیگری اجازه دهد تا روایتهای یک کتاب حدیثی را نقل کند، هر چند آن کتاب نوشته خودش نباشد. این اجازه فایدههای بسیاری دارد. کسانی که به شیخ، اجازه روایت داده اند عبارتند از:
۱ حاج ملااحمد نراقی؛
۲ سیدصدرالدین عاملی؛
۳ شیخ محمد سعید دینوری.
-•_-•_-•_-•_-•_-•_-•_-•
[۱]: معارف الرجال فی تراجم العلما و الادبا، ج ۲، ص ۴۰.
[۲]: زندگانی و شخصیت شیخ انصاری، ص ۹۷.
#دریا_فقاهت
#شیخ_مرتضی_انصاری
#مطول_و_چهل_بار_دوره
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️#تدریس_کتب❇️
🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج11
طهارت
(: با تدریس استاد رضا حسینی •
⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه
#شرائع_الاسلام
#محقق_حلی
#کشکول
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
💠دریای فقاهت
🔰شیخ مرتضی انصاری[12]:
با آن که چشم شیخ ضعیف بود و در امور مرجعیت تشیّع و رسیدگی به تربیت و تدریس عالمان علوم دینی، گرفتاریهای فراوانی داشت، بیش از سی جلد کتاب نوشت که هر کدام در موضوع خود کم نظیرند.
وی در هر زمینه ای که قلم زده، چنان آن موضوع را بررسی کرده است که نکته ناگفته ای باقی نگذارده و به اصطلاح اهل فن، ورود و خروجش کاملاً آشکار است. خوشبختانه بیشتر نوشتههای ایشان به چاپ رسیده است.
آثار قلمی شیخ به قرار زیر است:
۱ رساله ای در ارث
۲ رساله ای در تقیه
۳ رساله ای در تیمم
۴ رساله ای در خمس
۵ رساله ای در زکات
۶ رساله ای در صلات
۷ رساله ای در تقلید (در این رساله درباره تقلید میت و اَعلم بحث شده است).
۸ رساله ای در رضاع
۹ رساله ای در خلل
۱۰ حاشیه بر استصحاب قوانین
۱۱ مناسک حج
۱۲ حاشیه بر نَجاةُ العبادِ شیخ محمدحسن نجفی (صاحب جواهر)
توضیح این که وقتی با اصرار از شیخ خواسته شد رساله عملیه خود را منتشر کند، وی از شدت ورع و رعایت احتیاط نمی پذیرفت تا این که سرانجام به احترام عالمان پیشین و باقی ماندن نامشان، بر بعضی از رسالهها حاشیه نوشت که از جمله آنها همین کتاب حاشیه بر نجاة العباد است.
۱۳ حاشیه بر حاشیه بغیة الطالب
۱۴ کتاب طهارت
۱۵ کتاب رجال
۱۶ رساله ای در قطع
۱۷ رساله ای در ظنّ (این رساله، به نام رسالة فی حجیة المظنة چاپ شده است).
۱۸ رساله ای در اصالة البرائة
۱۹ رساله ای در استصحاب
۲۰ رساله ای در تعادل و تراجیح
پنج رساله اخیر در یک مجلّد گردآوری شده و فرائد الاصول فی تمییز المقبول یا رسائل نام گرفته است.
۲۱ رساله ای در قاعده «لا ضرر و لا ضرار»
۲۲ رساله ای در قضاء عن المیت
۲۳ رساله ای در تحقیق مسأله مشتق
۲۴ مواسعه و مضایقه
۲۵ اثبات التسامح فی ادلة السنن
۲۶ رساله ای در قاعده «من ملِکَ شَیْئا مَلک الاقرار بِه»
۲۷ مکاسب یا متاجر (از کتابهای درسی حوزههای علمی است).
۲۸ اصول الفقه (مشتمل بر ۶۲ بحث از بحثهای اصول فقه است).
۲۹ رساله در رد کسانی که اخبار را قطعیة الصدور میدانند.
۳۰ رساله ای در قرعه
۳۱ حواشی متفرقه بر عوائد نراقی
۳۲ رساله ای در ردّ حرام بودن متعه [۱]
----------
[۱]: ریحانة الادب، ج ۱، ص ۱۹۳؛ مکارم الآثار، صص ۴۸۷ ۵۱۷.
#دریا_ی_فقاهت
#شیخ_مرتضی_انصاری
#آثار_علمی
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع، استادحسینی، ج۱۲،طهارت.mp3
7.43M
❇️#تدریس_کتب❇️
🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج12
طهارت
(: با تدریس استاد رضا حسینی •
⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه
#شرائع_الاسلام
#محقق_حلی
#کشکول
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
💠انواع معانی (حجة) در کلمات اصولیین:
۱_وجوب متابعت، القطع حجة أی یجب متابعته
۲_طریقیت به سوی واقع، القطع حجة أی طریق إلی الواقع
۳_معذور بودن، القطع حجة أی معذر عند الخطاء
۴_منجز بودن، القطع حجة أی منجز للواقع عند الإصابه
۵_ما یحتج به علی الغیر، القطع حجة أی به یحتج المولی علی العبد ان کان قطعه موافقا للواقع ولم یعمل والعبد علی المولی اذا عمل به والحال انه مخالف للواقع
۶_مجموعه صغرا وکبرای منطقی، کما هو المعروف عند المناطقه
۷_حد وسط در استدلال، لأن الاوسط ما به یحتج لثبوت الاکبر للاصغر
۸_اصطلاح اصولی، أی کل شیئ یثبت متعلقه ولایبلغ درجة القطع
[منبع: شرح رسائل استاد علی محمدی، ج۱؛ص۱۳_۱۴]
#الحجة_فی_علم_الاصول_عند_الفحول
#شرح_رسائل
#اصول_الفقه
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
Voice 001.m4a
34.95M
❇️#تدریس_کتب❇️
💠تدریس کتاب وسائل الشیعه، جلد اول، باب دوم ( ثبوت الکفر و الارتداد بجحود بعض الضروریات و غیرها مما تقوم الحجه فیه بنقل الثقات)
✳️ جلسه پنجم
#وسائل_الشیعه
#احکام
#وجوب_عبادات_خمس
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
💠دریای فقاهت
🔰شیخ مرتضی انصاری[13]:
پس از محقق حلی، علامه حلی و شهید اول، شیخ انصاری تنها کسی است که کتاب هایش از سوی عالمان بعدی، همواره حاشیه خورده و شرح شده است،[۱]به گونه ای که تا کنون، بیش از ۲۰۰ نفر از عالمان بزرگوار مانند: آخوند ملامحمدکاظم خراسانی، سیدمحمدکاظم یزدی، حاج میرزاحبیب اللّه رشتی، میرزاحسن آشتیانی و شیخ محمدحسن کاشف الغطا بر کتابها و نوشتههای شیخ، حاشیه و تعلیقه نگاشته اند.[۲]
با توجه به این که دو اثر شیخ (مکاسب و رسایل) از اهمیت فراوانی برخوردار است، به شرح اجمالی آن دو میپردازیم:
🔹۱ کتاب مکاسب (متاجر)
کتاب مکاسب یکی از عمیق ترین و دقیق ترین کتابهای فقهی شیعه به شمار میرود و در سه بخش مکاسب مُحَرَّمه، بیع و خیارات تنظیم شده است. پدید آورنده توانا و چیره دست آن، در این سه بخش، به بیان احکام معاملات و خرید و فروش و ملحقات آن پرداخته است. شیخ بزرگوار در این کتاب، آرای فقیهان بزرگ شیعه را نقد و تجزیه و تحلیل کرده و در هر مسأله، نظر خود را با منطقی محکم و استدلالهای روشن بر کرسی اثبات نشانده است. از این رو، کتاب مکاسب را میتوان میدان تبادل آرا و معرکه استدلالهای گوناگون فقهی دانست. در یک کلام، مکاسب، خلاصه و حاصل عمر پر برکت شیخ بزرگوار و محصول سالها تحقیق و تتبّع ایشان است.
در بزرگی شأن این کتاب همین بس که برای سالیان سال، منبع درسی استادان و طلاب حوزههای علمیه بوده است و هنوز از کتابهای مهم درسی حوزههای علمیه به شمار میرود. مکاسب، نماد فقه سنتی اسلام و نماینده پویایی و بالندگی فقاهت است. دریای بی کرانه ای است که علمای امت، در آن به غواصی پرداخته و گوهرهای ناب آن را به جهان دین و دانش عرضه کرده اند.
به راستی کیست که در وادی فقه و فقاهت، اندک اطلاعی داشته باشد، ولی نام مکاسب شیخ انصاری رحمه الله را نشنیده و از یافتههای علمی آن استفاده نکرده باشد؟![۳]
🔹۲ کتاب رسایل (فراید الاصول)
بر اهل فن پوشیده نیست که بالندگی مکتب اسلام ناب و پاسخ گو بودن آن به تمام مسایل در همه عصرها و قرن ها، در گرو اجتهاد و جهاد علمی و عملیِ
فرزانگان این مکتب است. اجتهاد نیز با دانشهای گوناگونی مانند: ادبیات عرب، تفسیر، رجال، حدیث و اصول فقه پیوند دارد. در این میان، اصول فقه، ریشه و اساس استنباط احکام شریعت است.[۴]از سوی دیگر، به تصدیق اربابان نظر، تا کنون هیچ کتابی محکم تر و دقیق تر از کتاب شریف فرائد الاصول (رسایل) در زمینه اصول فقه نگارش نیافته است.
دانشمندان و عالمان بزرگ، این کتاب را به دلیل دارا بودن رموز و نکات بی شمار، بارها و بارها شرح و تفسیر کرده اند و هم اکنون نیز در حوزههای علمیه در سطح عالی تدریس میشود.[۵]
•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠••••٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠•٠
[۱]: آشنایی با علوم اسلامی، ج ۳، ص ۱۰۱؛ شیخ اعظم انصاری و مسأله ولایت فقیه، احمد آذری قمی، دبیرخانه کنگره بزرگداشت شیخ اعظم انصاری، ص ۶.
[۲]: فقهای نامدار، ص ۳۳۱.
[۳]: در محضر شیخ انصاری شرح خیارات، جواد فخار طوسی، نشر مرتضی، ۱۳۷۱، چ ۲، ج ۱، صص ۷ ۸.
[۴]: شرح کفایه الاصول، علی محمدی خراسانی، نشر الامام الحسن بن علی، ۱۳۷۹، چ ۱، ج ۱، مقدمه.
[۵]: تشریح المقاصد فی شرح الفراید، سید محمدجواد ذهنی تهرانی، نشر حاذق، چ ۲، ج ۱، ص ۷.
#دریا_ی_فقاهت
#شیخ_مرتضی_انصاری
#رسائل
#مکاسب
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️#تدریس_کتب❇️
🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج13
طهارت
(: با تدریس استاد رضا حسینی •
⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه
#شرائع_الاسلام
#محقق_حلی
#کشکول
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
💠دریای فقاهت
🔰شیخ مرتضی انصاری [14]:
شیخ در زهد و عبادت، یگانه روزگار و در میان خاص و عام مشهور بود. ایشان حتی در میان غیر شیعه به زهد و پارسایی معروف است و در این باره داستانهایی بر سر زبان هاست که بیان میشود:
۱. سلطان عثمانی چون از والی عراق که از اهل سنت بود احوال شیخ را پرسید، وی در پاسخ گفت: «و اللّه هو الفاروق الاعظم؛ به خدا سوگند! او فاروق اعظم است».
۲. در ایام حکومت نجیب پاشا قرار شد کسی جز نظامیان، در کربلا و نجف تفنگ نیاورد. به همین دلیل، در دروازه شهر، تفنگ زایران را میگرفتند و نام صاحبش را بر کاغذی نوشته، به آن میچسباندند و چون از شهر بیرون میآمد، تفنگش را به او میدادند.
برخی خبرچینان که بغض شیخ انصاری را در دل داشتند، به حاکم نجف گفتند که مردم، تفنگهای بسیاری به رسم امانت، در خانه شیخ مرتضی پنهان کرده اند. حاکم، صاحب منصبی را که از اهل تسنّن بود، مأمور کرد تا با مأموران وارد خانه
شیخ شوند و هر چه تفنگ در آن جا بود، بیاورند. آنان بی خبر به خانه استاد اعظم آمدند و اتاق ها، سردابه ها، چاهها و دیوارهای خانه را به دقت گشتند، ولی اثری از جنگ افزار ندیدند. حتی دیدند خانه شیخ فرش ندارد و چیزی نیافتند مگر چند وصله گلیم کُهنه و لحافهای بروجردی از بین رفته و اندکی وسایل مِسی که در خانههای فقیران نیز یافت میشود. مأمور شگفت زده شد و نزد حاکم رفت و گفت: «مردم خلافِ واقع گفته اند. این مرد کاملاً از دنیا و امور دنیایی کناره گیری کرده است». [۱]
۳. بالیوز، نماینده سیاسی انگلستان در بغداد که دو سال در پی شرف یابی به خدمت شیخ بود و موفق نشده بود، سرانجام روزی در بیابان، هنگامی که شیخ برای زیارت حضرت سلمان میرفت، او را از دور دید و گفت: «به خدا سوگند! وی یا عیسی بن مریم یا نایب خاص او است». [۲]
۴. روزی همسر شیخ انصاری از او خواست تا چادر شبی برای پوشانیدن رخت خوابهای منزل خریداری کند. شیخ به دلیل تقوا و پارسایی اش، بدین کار تن در نداد. همسر شیخ که از نمایان بودن رخت خوابها در گوشه اتاق ناراحت بود، پس از ناامید شدن از جلب موافقت شیخ، در خرید گوشت صرفه جویی میکرد. وی به جای سه سیر گوشت، تا مدتی دو سیر و نیم میخرید و با مبلغی که از این راه پس انداز میشد، توانست یک چادر شب بخرد.
وقتی شیخ، آن چادر را دید و چگونگی خرید آن را دانست، با ناراحتی گفت: «افسوس که تا به حال، مقداری از وجوه بیت المال بی جهت مصرف شده است. من گمان میکردم سه سیر گوشت، حداقلی است که ما میتوانیم با آن زندگی کنیم
و اکنون به نادرستی این پندار پی بردم. » آن گاه دستور داد تا آن چادر شب را پس دهند و از آن روز به بعد، به جای سه سیر گوشت، دو سیر و نیم بخرند. [۳]
۵. میرزاحبیب اللّه رشتی از شاگردان عالم و زاهد شیخ بود. روزی بر منبر درس گفت: «شیخ استاد، علمش را به من و ریاست و سیاستش را به میرزای شیرازی داد، ولی زهدش را با خود برد. » یکی از شاگردان از پای منبر به او گفت: «جناب استاد! شما نیز بسیار زاهدید».
میرزا حبیب اللّه با این که خود انسان وارسته ای بود، پاسخ داد: «ما و شما معنای واقعی زهد را نفهمیده ایم. به یاد دارم در سفری که در خدمت شیخ به زیارت کربلا میرفتیم، در میانه راه، توشه و غذای سفر ما تمام شد. از یک روستا، ظرف ماستی آوردند تا شیخ آن را بخرد و با نانش میل کند.
شیخ، بهای ظرف ماست را از فروشنده پرسید. وی جواب داد: چهار پول (هر چهل پول برابر با یک ریال بوده است)، در حالی که ارزش چنان ماستی درآن زمان، بیش از دو پول نبود. شیخ به آن شخص گفت: چون این جا صحراست و ما هم به ماست تو نیازمندیم، من ماست را به بهای سه پول از تو میخرم، ولی ماست فروش نپذیرفت. شیخ ماست را نخرید و نان خشک خود را در آب خیس کرد و خورد. ما سبب این عمل را از شیخ پرسیدیم. گفت: نفس من حق بیش از یک پول را بر من ندارد».[۴]
----------
[۱]: زندگانی و شخصیت شیخ انصاری، ص ۱۱۱.
[۲]: زندگانی و شخصیت شیخ انصاری، ص ۱۰۹.
[۳]: سیمای فرزانگان، ص ۴۳۰.
[۴]: استاد الفقها، ص ۱۶۴.
#دریا_ی_فقاهت
#شیخ_مرتضی_انصاری
#زهد
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
استاد، مبلغی .mp3
591.6K
❇️#روش_شناسی❇️
🎙علوم رجال، درایه، حدیث و... را چگونه باید خواند؟
🔹همه را باید #اجتهادی خواند، اما در علم درایه شناخت اصطلاحات کافی است.
🔸#فلسفه_فقه را به نظر من همه باید بخوانند، که اگر نخوانند خسارتش زیاد است.
💠استاد مبلغی
🔸کپی مطالب با ذکر منبع🔸⏬
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
💠دریای فقاهت
🔰شیخ مرتضی انصاری[15]:
۶. شخصی عبای بسیار خوبی را به عنوان هدیه به شیخ تقدیم کرد. شیخ عبا را پوشید و از آن بسیار تعریف و از آورنده آن تشکر کرد. سپس به ملارحمت اللّه، خادم خود دستور داد تا عبا را به بازار ببرد و بفروشد و با پول آن چند عبا بخرد.
خادم چنین کرد. آن گاه شیخ، عباها را به طلاب نیازمند داد و خود یکی از آنها را برداشت و پوشید. [۱]
۷. ناصرالدین شاه در سفر مشهد به خدمت فیلسوف معروف، ملاهادی سبزواری رسید. او را روی گلیمی کهنه دید و فیلسوف با همان وضع فقیرانه از او پذیرایی کرد. شاه روزی به یکی از خاصّان خود گفت: «ملاهادی را مردی بسیار زاهد یافتم. » آن شخص گفت: «شیخ انصاری از او هم زاهدتر بود؛ زیرا دنیا به شیخ روی آورد، ولی شیخ آن را نخواست، ولی دنیا به ملاهادی سبزواری روی ننمود. » شاه قاجار گفت: آری! [۲]
۸. هنگامی که شیخ خواست دخترش را به ازدواج برادرزاده اش، شیخ محمدحسن انصاری درآورد، حاج محمد صالح کبه، وکیل شیخ در بغداد به نجف آمد و از ایشان خواست تا اجازه دهد وی تمام مخارج این امر خیر را از مال خویش بپردازد. شیخ اجازه نداد و نپذیرفت و مراسم عروسی را با جهیزیه بسیار ناچیز انجام داد. [۳]
۹. از دختر شیخ نقل شده است: «در کودکی وقتی به مکتب میرفتم، رسم بود شاگردان، ناهارشان را به مکتب میآوردند و همراه با خانم معلم غذا میخورند. روزی به مادرم گفتم: از منزلِ برخی از عالمان، سینیهای غذا که در آن چند نوع طعام هست، به مکتب میآورند، ولی شما برایم نان و قدری تره میفرستید، به گونه ای که من شرمنده میشوم. شیخ سخن مرا شنید و با حالت تغیّر فرمود: بار
دیگر نان تنها برای او بفرستید تا نان و تره به دهنش خوش آید».[۴]
۱۰. دارایی شیخ هنگام وفات، معادل هفده تومان پول ایرانی بود که همان مقدار هم بدهی داشت، به گونه ای که بازماندگانش توانایی برگزاری مراسم عزا را نداشتند و یکی از اشراف وقت، آن را به عهده گرفت. شیخ انصاری از حقوق شرعی استفاده نمی کرد و حتی یک پول از حقوق فقیران را تصرف نکرد.[۵]
عبادتهای شیخ از سن بلوغ تا آخر عمر، گذشته از واجبات و نافلهها و دعاها و تعقیبات، به قرار زیر بوده است:
۱. قرائت یک جزء کلام اللّه ؛
۲. نماز حضرت جعفر طیار؛
۳. زیارت جامعه و عاشورا در هر روز.[۶]
----------
[۱]: استادالفقها، ص ۱۶۵.
[۲]: استادالفقها، ص ۱۶۵.
[۳]: زندگانی و شخصیت شیخ انصاری، ص ۱۱۲.
[۴]: زندگانی و شخصیت شیخ انصاری، ص ۱۱۲؛ سیمای فرزانگان، ص ۶۵۸.
[۵]: شرح حال رجال ایران، ج ۶، ص ۲۶۱؛ زندگانی و شخصیت شیخ انصاری، صص ۱۱۲ ۱۱۳؛ ریحانه الادب، ج ۱، ص ۱۹۲؛ سیمای فرزانگان، ص ۴۵۸.
[۶]: قصص العلما، ص ۱۱۳.
#دریا_ی_فقاهت
#شیخ_مرتضی_انصاری
#کشکول
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
استا د مبلغی.mp3
609.7K
❇️#روش_شناسی❇️
🎙چرا در گذشته زودتر به #اجتهاد میرسیدند؟
⭕چون اجتهاد خیلی مقدماتِ چندانی نداشت و وصول به آن سهل تر بود، بعدا پیچیده تر شد و اقوال ونگاه ها بیشتر شد.
🔵 فقیهانی که به اجتهاد میرسیدند به سادگی نبود، شب و روز نداشتند.
آقای #بروجردی شب ها تا صبح بیدار میماند، وگاهی اوقات مطالعه وی حتی تا حدی طول میکشید که نزدیک به قضا شدن نمازش میشد، وی غرق در مطالعه بود.
#مطالعه میکردند اینطور نیست که زود به اجتهاد میرسیدند.
🔴الان کار نمیکنند، اگر کار کنند خیلی شاید بتوان بهتر از گذشتگان بود...
💠استاد مبلغی
🔸کپی مطالب با ذکر منبع🔸⏬
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
💠دریای فقاهت
🔰شیخ مرتضی انصاری [16]:
با وجود آن همه وجوه شرعی که شیعیان برای شیخ میفرستادند، وی مانند یک فقیر، زندگی را میگذراند. حتی اموالی را که به عنوان هدیه به وی میدادند، میان طلاب و نیازمندان تقسیم میکرد. [۱]
بازرگانان بغداد مبلغ قابل توجهی از حلال ترین سرمایه خود را برای شیخ فرستادند و پیغام دادند که این مبلغ از وجوه شرعی نیست تا شما اشکال کنید و آن را مصرف نکنید، بلکه از سرمایه خود ماست که میخواهیم به شما ببخشیم تا در کهولت سنی که دارید، در رفاه باشید. شیخ آن وجه را نپذیرفت و فرمود: «حیف نیست حال که عمری را به فقر گذرانده ام، در این آخر عمر خود را غنی کنم و نامم از فهرست فقیران محو شود و در آخرت، از مقام آنها بازمانم».[۲]
شیخ منصور انصاری برادر شیخ انصاری در زمان مرجعیت عامه شیخ، به قصد زیارت راهی مشهد مقدس گشت. هنگام حرکت، شیخ انصاری به او فرمود: در این سفر، خواه ناخواه، میان تو و شاه و امیران دولت ایران، ملاقاتی روی خواهد داد. عزت نفست را از دست مده و از آنها پولی قبول مکن و بدین وسیله، خود را بنده آنان نساز! وگرنه اگر چیزی از ایشان پذیرفتی، دیگر پیش من نیا و در بازگشت از مشهد، در دزفول بمان».[۳]
در دوران رهبری شیخ انصاری که وجوه شرعی بسیاری به وی میرسید، خانواده اش از نظر معیشتی در وضع سختی به سر میبردند و هزینه ناچیزی که شیخ برای خانه کنار میگذاشت، برای گذران زندگی کافی نبود. از این رو، همسرش نزد یکی از عالمان که پیش شیخ احترام و منزلتی داشت، از کمی مقرّری خانه شکایت کرد و از او خواست تا در این باره با شیخ گفت وگو کند تا اندکی بر آن افزوده شود. آن عالم خدمت شیخ رفت و خواسته خانواده را بیان کرد. شیخ به سخنان وی به طور کامل گوش داد، ولی هیچ نگفت. وقتی به خانه آمد، به همسرش فرمود: «لباسهای مرا شست و شو ده و آبهای چرکین آنها را نگه دار و دور مریز. » همسر شیخ به فرموده شیخ عمل کرد. شیخ فرمود: «آبهای چرکین را بیاور! » وقتی که آبها را آورد، به همسرش گفت: «بنوش! » او گفت: «بنوشم. یعنی چه؟ انسان از این چیزها متنفّر است و عاقل چنین نمی کند. » شیخ فرمود: «این مالهایی که پیش من است، در نظرم مانند همین آب چرکین است. همان گونه که تو نمی توانی و نمی خواهی از این آب بنوشی، من هم حق ندارم و برایم جایز نیست تا به شما بیش از آن چه اکنون میدهم، بپردازم؛ زیرا این سرمایه ها، حقوق فقیران است و شما با دیگر نیازمندان در نظرم یکسانید».[۴]
آیت اللّه العظمی موسی زنجانی میفرماید: «با وجود این که بسیاری از خواص، شیخ را بر صاحب جواهر مقدم میدانسته اند، ولی هر چه سراغ شیخ میروند که رساله بنویسد، او میگوید صاحب جواهر هست و به خود اجازه نمی دهد که در مقابل صاحب جواهر، موجودیتی برای خود قایل شود و رساله بدهد. این مطلب هم بر عقل و هم بر تقوای فوق العاده ایشان دلالت دارد».[۵]عالم بزرگوار آقامیرزامحمدتقی اردوبادی از مظفرالدین شاه قاجار و او نیز از یکی از عالمان نقل میکند: «وقتی در نجف اشرف، محضر شیخ انصاری حاضر میشدم، شبی در عالم واقعه، شیطان را دیدم که چند ریسمان در دست داشت. پرسیدم: اینها را برای چه به دست گرفته ای؟ گفت: اینها را به مردم میبندم و به سمت خود میکشم. در روز گذشته یکی از اینها را به گردن شیخ مرتضی انصاری انداختم و از اتاقش تا بیرون کوچه کشیدم، ولی در میان کوچه از قید رها شد و برگشت. وقتی بیدار شدم، خواب خود را نزد شیخ عرض کردم. شیخ فرمود: شیطان راست گفته است. شیطان دیروز میخواست به لطایف الحیل مرا گول زند؛ زیرا چیزی در خانه لازم شده بود و من پولی نداشتم. با خود گفتم یک قِران از سهم امام را که نزد من بی مصرف مانده است، به عنوان قرض برمی دارم و سپس ادا میکنم. وقتی آن پول را برداشتم و به کوچه آمدم، پشیمان شدم و آن را به جای اوّلش برگرداندم».[۶]هنگامی که نزدیک بیست هزار تومان نزد شیخ آورده بودند و او به تقسیم آن مشغول بود، شخصی آمد و چهار تومان طلب خود را از شیخ میخواست و میگفت: «برای شما مقداری گندم آورده بودم و مبلغ آن هنوز نرسیده و طول کشیده است. » شیخ فرمود: «چند روز دیگر مهلت بدهید. » آن مرد پذیرفت
و رفت. پرسیدند: «یا شیخ! این مقدار سرمایه در دست شماست، چرا طلب مردِ کاسب را ندادید و از او مهلت خواستید؟ » فرمود: «اینها مال فقیران است و ربطی به من ندارد و از مال خود چیزی ندارم. میخواهم این فرش را بفروشم و ادای دین کنم».[۷]
[۱]: زندگانی و شخصیت شیخ انصاری، ص ۱۱۰؛ فقهای نامدار، ص ۳۲۷. [۲]: زندگانی و شخصیت شیخ انصاری، ص ۱۱۱؛ سیمای فرزانگان، ص ۳۹۸. [۳]: سیمای فرزانگان، ص ۳۹۹. [۴]: سیمای فرزانگان، ص ۴۲۹. [۵]: ابعاد شخصیت شیخ انصاری، صص ۱۵ ۱۶.[۶]: زندگانی و شخصیت شیخ انصاری، ص ۱۱۴. [۷]: زندگانی و شخصیت شیخ انصاری، ص ۱۱۴.
#دریا_ی_فقاهت
#شیخ_مرتضی_انصاری
@Charayea
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️#تدریس_کتب❇️
🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج14
طهارت
(: با تدریس استاد رضا حسینی •
⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه
#شرائع_الاسلام
#محقق_حلی
#کشکول
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
Voice 001.m4a
36.89M
❇️#تدریس_کتب❇️
💠تدریس کتاب وسائل الشیعه، جلد اول، باب دوم ( ثبوت الکفر و الارتداد بجحود بعض الضروریات و غیرها مما تقوم الحجه فیه بنقل الثقات)
✳️ جلسه ششم
#وسائل_الشیعه
#احکام
#وجوب_عبادات_خمس
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
💠دریای فقاهت
🔰شیخ مرتضی انصاری[17]:
روزی مادر شیخ با اعتراض به شیخ گفت: «با این همه وجوهی که شیعیان نزد شما میآورند، چرا برادرت منصور را کم تر رعایت میکنی و به او مخارج کافی نمی دهی؟ » شیخ در این هنگام، بی درنگ کلید اتاقی که وجوه شرعی را در آن گذاشته بود، به او داد و گفت: «هر قدر صلاح میدانی به فرزندت بده، ولی در قیامت هم خودت جواب گو باش».
آن زن صالحه چون خود را در مقابل کاری بزرگ دید، از این کار خودداری ورزید و گفت: «هیچ گاه برای رفاه چند روزه فرزندم، خود را در قیامت گرفتار نخواهم کرد».[۱]
شیخ در اخلاص به اهل بیت عصمت و احترام به خاندان پیامبر از به جدّش جابر پیروی میکرد و کمال احترام را در حق ایشان به جای میآورد. برای نمونه، به چند مورد اشاره میشود:
۱ شیخ چند روزی دیرتر از وقت همیشگی برای تدریس حاضر شد. وقتی سبب را پرسیدند، فرمود: «یکی از سادات به تحصیل علوم دینی مایل گشته، ولی کسی حاضر نشده است که برای او مقدمات بگوید. به همین دلیل، من خودم درس او را به عهده گرفته ام».[۲]
۲ آقا شیخ منصور سبط الشیخ انصاری از پدرش نقل میکند: «یکی از عالمان بزرگ در خواب دید به مجلسی وارد شده است که پیغمبر در آن جا تشریف دارد و ائمه هدی علیهم السلام یکی پس از دیگری در سمت راست آن حضرت و عالمان شیعه به ترتیب زمانی در طرف چپ حضرت رسول صلی الله علیه و آله وسلمنشسته اند. در این هنگام، شیخ وارد شد و خواست زیر دست صاحب جواهر (استادش) بنشیند، ولی پیغمبر به او امر فرمود که نزد حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف قرار گیرد. شیخ از جهت احترام، در نشستن در آن محلّ شریف تأمل داشت تا آن که حضرت برای بار دوم دستور داد و شیخ پذیرفت و در خدمت امام زمان علیه السلام نشست.
وقتی حاضران علت را پرسیدند، پیامبر فرمود: او در زندگی، کمال احترام را نسبت به فرزندان و ذرّیه من به جا میآورد، به گونه ای که هیچ کدام از شما (عالمان) از این جهت به پایه او نرسیده اید. از این رو، این مقام و منزلت از میان شما به او اختصاص داده شد».[۳]
۳ سیدعلی دزفولی از یکی از خویشاوندانش نقل کرده است: «در نجف اشرف به سبب فقری که داشتم، خدمت شیخ رسیدم و او را از حالم آگاه ساختم. شیخ فرمود: در حال حاضر از وجوه شرعی چیزی نزد من نیست، ولی نزد فلانی
برو و بگو دو سال نمازِ استیجاری به تو بدهد. پول آنها را برای خود بردار؛ نمازها را من میخوانم». [۴]
----------
[۱]: زندگانی و شخصیت شیخ انصاری، ص ۷۹؛ فقهای نامدار، ص ۳۳۰؛ سیمای فرزانگان، ص ۴۲۷.
[۲]: زندگانی و شخصیت شیخ انصاری، ص ۱۰۲؛ سیمای فرزانگان، ص ۲۹۱.
[۳]: زندگانی و شخصیت شیخ انصاری، ص ۱۰۵.
[۴]: زندگانی و شخصیت شیخ انصاری، ص ۱۰۶؛ سیمای فرزانگان، ص ۳۶۱؛ فقهای نامدار، ص ۳۲۹ داستان را به شکل دیگری نقل کرده است.
#دریا_فقاهت
#شیخ_مرتضی_انصاری
#کشکول
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شیخ طوسی در میان 6428نفری که نامشان را در کتاب رجال ذکر کرده، فقط به وثاقت171نفر وضعف 20نفر ومجهول بودن 42نفر تصریح میکند ونسبت به بقیه سکوت نموده است.
نجاشی فقط به وثاقت حدود 500نفر وضعف 44نفر از مجموع 1269نفری که در رجالش از آن نام برده است، اشاره کرده است.
پژوهشی در علم رجال، ص73
#رجال
#نجاشی
#شیخ_طوسی
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
استاد محمد رضا جمعه زاده.mp3
830.4K
🎙استاد جمعه زاده
💠اینکه گویند: از زمان شیخ طوسی تا مرحوم ابن ادریس همه مقلّد هستند، این جمله صددرصد اشتباه است.
⭕بلکه از شیخ الی زماننا هذا همه جماعت مقلدند.
#استاد_مددی
#شیخ_طوسی
#ابن_ادریس
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2