28.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬ببینید
⬅️بررسی ضرورت مساله صیام، مبتنی بر نفس شناسی حکمت صدرایی_بخش اول
▪️روزه ارتباط تنگاتنگی با انسان شناسی و انسان شناسی با نفس شناسی دارد.
▪️چه بسا، جسم، انسانی باشد و نفس حیوانی:«اولئِکَ کَالأنعام، بَل هُم أضَلّ»
▪️نفس های نباتی و حیوانی، از هم جدا نیستند. همچنین مراتبِ هم نیستند بلکه شئون ناشی از نفس ناطقه هستند.
▪️این عالم، بالقوه است و در آن بالفعل پیدا نمیکنیم چرا که بالفعل متعلق به عالم ماورای ماده است
دکتر #محمد_زنجانی
#روزه
#معرفتی
@kermanshahandishe
22.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬ببینید
⬅️بررسی ضرورت مساله صیام، مبتنی بر نفس شناسی حکمت صدرایی_ بخش دوم
▪️تفکر راهی برای رسیدن به مرتبه ادراک است؛ تشخیص حق و باطل بر عهده تفکر نیست
▪️کسی می تواند لیله القدر را درک کند که نفس عاقله اش رشد پیدا کرده باشد و مشغله اش به نفوس نباتی و حیوانی کم شده باشد.
▪️با عبادات رسیدن به مرتبه نفس ناطقه امکان پذیر می شود.
▪️انسان برای رسیدن به مرتبه نفس ناطقه خلق شده است.
دکتر #محمد_زنجانی
#روزه
#معرفتی
@kermanshahandishe
📝گزارشی از یک رساله دکتری
🔹نقش قابل توجه روایات در دو تفسیر المیزان و تسنیم
🔹دکتر #علیرضا_شایق
🔹اشاره: رساله دکتری آقای علیرضا شایق اخیراً با عنوان «بررسی مبانی #علامه_طباطبایی و آیت الله #جوادی_آملی در کاربرد روایات تفسیری»، در دانشگاه قم دفاع شده و مورد پذیرش قرار گرفت. در ادامه گزارشی مختصر از نتایج این پژوهش تقدیم می گردد:
🔹روش تفسیری قرآن به قرآن به عنوان یکی از مهمترین روشهای تفسیری سدههای اخیر – و شاید بتوان گفت مهمترین آنها- اگرچه پیش از این نیز کم و بیش مورد توجه مفسران شیعه و سنی قرار گرفته بود، اما با قطعیت میتوان گفت که در ایران به طور خاص و در جهان تشیع به طور عام توسط علامهطباطبایی(رض) شکل گرفته و به مخاطبان عام و خاص معرفی شد. علامهطباطبایی اگرچه ابتدا توجهی به تفسیر روایی داشته و اولین اثر تفسیری خود به نام «البیان فی الموافقه بین الحدیث و القرآن»-که تا سورهی مبارکهی «هود» ادامه یافته - را با نگاهی روایی و حدیثی تألیف نموده است، اما اشتهار ایشان با معروفترین کتاب تفسیری در ایران یعنی «المیزان فی تفسیر القرآن» است که ابتدا به زبان عربی نگاشته شده و بعد یک بار توسط گروهی از شاگردانش و بار دیگر توسط یکی از آنها – مرحوم سیدمحمدباقر موسوی همدانی- به پارسی برگردانده شد. این اثر مشخصترین منبع روش تفسیری قرآن به قرآن در ایران و زبان پارسی است.
🔹پس از علامه، شاگردان ایشان این روش تفسیری را پیگرفتند که میتوان از مرحوم آیتالله صادقی تهرانی یاد کرد که در اثر تفسیری خود یعنی«الفرقان» این روش را مبنای کار خود قرار دادهاست.
🔹اگرچه این کتاب به دلایل مختلف از جمله نگارش به زبان عربی، چندان توفیقی میان پژوهشگران و دانشوران نیافت؛
اما از میان شاگردان علامه، آیتالله جوادیآملی این روش را تبیین نموده در میان پارسی زبانان گسترش داد. ایشان ابتدا با تفسیر موضوعی خود به این روش پرداخت و سپس در اثر گرانسنگ و ارزشمند خود « تسنیم» که مفصلترین اثر تفسیری به زبان فارسی است آن را گستراند.
🔹یکی از مهمترین مباحث در روش شناسی و نقد و بررسی شیوه تفسیری هر مفسر، بررسی مبانی اوست. این مبانی که در واقع پیش فرضها، اصول و باورهای اصلی مفسر است، بنیانهایی را بنا مینهند که پایههای فرایند و نتایج تفسیر بر اساس آنها است.
🔹ازجمله مبانی روش تفسیری «قرآن به قرآن» مبنای استقلال قرآن در حجیت، دلالت و تفسیر است. به این معنا که قرآن کریم با توجه به اینکه به دلایل مختلفی مستقل است. ازجمله آنکه به دلیل اعجاز قرآن، در حجیت مستقل است و این حجیت ذاتی آن است و از چیز دیگری وام گرفته نشده است و به منبع دیگر دین یعنی «سنت» هم حجیت بخشی میکند. 🔹همچنین چون قرآن خود را روشن و روشنگر معرفی نموده است، نمیتواند در فهم، دلالت و تفسیر وابسته به منبعی خارج از خود باشد. ضمن آنکه رسول خدا(ص) و ائمهی اطهار(ع) برای توضیح و تبیین آیات قرآن به آیات دیگر استناد نموده و ارجاع دادهاند و برای این موضوع آیه یا آیاتی را مبنا یا دلیل فهم و توضیح و تبیین خاصی از آیات دیگر قرار دادهاند.
🔹البته از نظر ایشان استقلال قرآن به معنای انحصار آن نیست، بلکه اگرچه قرآن به عنوان مهمترین منبع فهم و تفسیر خود است؛ اما اینگونه نیست که از منابع دیگر مانند «سنت»، «عقل» و ... استفاده نمیشود. به این معنا که قرآن در حجیت، دلالت و تفسیر «مستقل» است، اما «منحصر» نیست. از سوی دیگر با توجه به اینکه پیامبر خدا(ص) در قرآن به عنوان مبیّن و مفسر قرآن معرفی شده است، سنت نیز همپای قرآن تبیین کننده مجملات آیات و توضیح دهندهی آن است.
🔹با بررسی روایات موجود که ذیل آیات قرآن در دو تفسیر «المیزان» و «تسنیم» ذکر شدهاند، کاربرد آنها در فرایند تفسیری دو مفسر عالیقدر مذکور مورد توجه قرار میگیرد به نحوی که علیرغم آنکه برخی منتقدان ایشان را به کم توجهی به سنت و روایات متهم نمودهاند اما کاربرد روایات در این دو اثر بسیار قابل توجه است. از سوی دیگر روایات در اندیشهی تفسیری ایشان دارای سه «کارکرد» مهم است که عبارتند از: «کارکرد تعلیمی»، «کارکرد تبیینی» و «کارکرد تحکیمی».
🔹در توضیح کارکردهای سهگانهی مذکور باید گفت که ایشان در بسیاری از موارد شیوه استفاده از آیات قرآن برای تفسیر آیات دیگر را از روایات معصومان (ع) آموختهاند و به طور کلی شیوهی تفسیر صحیح و شیوهی صحیح تفسیر را روایات به ایشان آموزش داده است که این همان کارکرد «تعلیمی» روایات است.
ادامه
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
ادامه
⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️
🔹در بسیاری از روایات، معصومان (ع) به تبیین مفاهیم و مصادیق آیات قرآن پرداختهاند که این نیز کارکرد « تبیینی» نام دارد. اما در مواردی علامهطباطبایی و آیتالله جوادیآملی به ذکر آرای مفسران و یا احتمالات تفسیری ذیل آیه یا مجموعهای از آیات پرداخته اند که برای داوری میان آنها از روایات معصومان (ع) بهره بردهاند به این معنا که معیار پذیرش یا عدم پذیرش یک احتمال تفسیری یا یک قول تفسیری موافقت یا عدم موافقت آن با روایات معتبر معصومان (ع) است که این کارکرد را کارکرد « تحکیمی» ( به معنای داوری و ارزیابی) نامیده ایم.
#پایان_نامه
#قرآنی
@kermanshah_andishe
1_68150720.amr
4.11M
🎧بشنوید
⬅️۲۱ رمضان ۱۳۹۷
▪️آیه ۱۵ سوره فاطر:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِید
▪️با برهان امکان فقری، خدایی ثابت می شود که مطلق است نه مقید، برهانی که از علت به معلول می رسد و نه برعکس
▪️تعاریف مختلف از فقر:
۱. نیاز مادی
۲. فقر افعالی ⬅️ بالعرض
۳. فقر اسمایی و صفاتی ⬅️ بالعرض
۴. فقر وجودی ⬅️ ذاتی: تمام ماسوای الله وجودی است که آغشته به عدم شده
▪️اگر فقر نبود، تعالی، حرکت استکمالی و... هم نبود
▪️نیستم نیست، که هستی همه از نیستی است
▪️خود فقر هم فقیر غنی است
▪️صمد، یعنی توپر، یعنی چیزی کم ندارد، یعنی غنی مطلق
▪️متناظر مسائل احد و صمد، برای عام، غنی و فقیر است.
دکتر #محمد_زنجانی
#قرآنی
@kermanshah_andishe
1_68150933.amr
3.27M
🎧بشنوید
⬅️۲۳ رمضان ۱۳۹۷
🔸آیات سوره مبارکه قدر، با موضوع وحدت در کثرت و کثرت در وحدت
دکتر #محمد_زنجانی
#قرآنی
@kermanshah_andishe
1_69789883.pdf
1.47M
🔹بخوانید
🔸۱۶۳ نکته از متن تفسیر #المیزان + ۴۵ نکته تکمیلی و پاورقی درباره آیات سوره هود
#گروه_مطالعاتی_المیزان
اندیشه در کرمانشاه
🔹بخوانید 🔸۱۶۳ نکته از متن تفسیر #المیزان + ۴۵ نکته تکمیلی و پاورقی درباره آیات سوره هود #گروه
🔸با مطالعه تفسیر #المیزان نکات فراوانی از سوره هود را دریافتیم. از جمله برخی نکات مهم می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
🔹قرآن جنبه واحد در عین کثرت دارد. نتیجه ای که علامه طباطبایی می گیرد این است که محتوای اصلی سوره هود هم همین نکته است. یعنی این سوره می خواهد بگوید توحید خلاصه قرآن است.
🔹خلقت از هیچ شروع نشده بلکه از اجمال به تفصیل بوده است.
🔹در پاسخ به سؤال«هدف خلقت چیست؟» آیات زیادی می بینیم؟ اما گویا به نظر علامه هدف نهایی خلقت انسان کامل است...
🔹ما نباید بعضی از آیات قرآن را ترککنیم. یک دلیل، این نهی این است که فهم بخشی از قرآن هم که ترک نشده دشوار می شود.
🔹اعجاز قرآن محتوایی است نه از جنبه فصاحت و بلاغت.
🔹تأکید بر بشر بودن انبیاء برای این نیست که آنها از پیروان خود بالاتر نیستند؛ بلکه برای این است که آنها خدا نیستند.
🔹قانون «لا اکراه فی الدین» یک قانون قدیمی است و نه تنها اسلام بلکه از زمان اولین پیامبر اولوالعزم هم به آن اشاره شده است.
🔹نوح و پیامبر خاتم سخنان مشترک زیادی دارند. از این اشتراک می توان، بهتر، قصص انبیاء را درک کرد.
🔹اثبات بشریت انبیاء برای اثبات قدرت و مالکیت خداست نه نفی اعجاز انبیاء. پس اثبات بشریت انبیاء سبب نمی شود که امور فوق العاده مانند خلق، احیاء و علم غیب را از آنها نفی کنیم.
🔹پیامبران به راحتی مردم خود را نفرین نمی کنند و امید به ایمان مردم دارند؛ نوح هم اگر نفرین کرد چون خدا به او خبرداده بود که دیگر خبری از ایمان نیست...
🔹در قصص قرآنی پرش های داستانی وجود دارد و گاهی به جای توضیح فقط اشاره ای بیش صورت نمی گیرد. چون قرآن کتاب قصه نیست کتاب هدایت است.
🔹علامه طباطبائی جمله مشهوری دارد که می گوید: رایحه توحید از اوپانیشادها شنیده می شود. اما این نقل قول در سوره هود بهتر فهمیده می شود.
🔹اضافه کردن یک کلمه یا جمله به قرآن چقدر می تواند خاصیت آن را بی اثر کند!
🔹در روایات همیشه نقل های عجیب هست اما نکته مهم این است که علامه جزئیات حادثه را به خاطر عجیب بودن رد نمی کند بلکه برخی موارد را به خاطر ناهمخوانی با جزئیات قطعی دیگر رد می کند.
🔹عمل قوم لوط یک عقیده است نه صرفا یک عمل.
🔹یکی از بهترین تفاوتهای برزخ و قیامت در تفسیر سوره هود بیان شده است.
🔹 آیات خلود شقی و سعید در سوره هود معرکه آرا شده است و مفسران آن را آیاتی دشوار دانسته اند. در تسنیم انواع آرا نقد و بررسی شده و در پایان بر اهمیت پاسخ های علامه تأکید کرده است. تحلیل آیت الله جوادی آملی از راهگشا بودن المیزان در این معضلات خواندنی است.
🔹با دقت علامه در آیه مختلفین، شاید بتوان این نظریه را مطرح کرد که فرارفتن از اختلافات و امت وسط بودن معیار حقانیت ونجات است.
🔹علامه و شاگردش معتقدند نسخ روایی با نسخ اصولی تفاوت دارد. پس شاید بگوییم نسخ نزد ائمه معنای حقیقی نسخ در قرآن است.
⬅️متن کامل چکیده در فایل پیوست
#گروه_مطالعاتی_المیزان
#رضا_کریمی
#قرآنی
1_70057195.m4a
6.32M
🎧بشنوید
🔶گفتاری از حجت الاسلام #محمد_محرابی با موضوع «یاد اولیاء خدا»
⬅️درباره توجه به اولیای الهی سه دیدگاه وجود دارد:
🔹صرف توجه به خدای متعال و عدم توجه به غیر او(شرک)
🔸این دیدگاه اشتباه، نظر وهابیت و برخی سالکان صادق است
🔸از نظر این دیدگاه، خاصیت عشق تَوَحُد است.
🔸این دیدگاه به سه دلیل اشتباه است:
۱. خداوند، خود مت را به سمت مخلوقات برگزیده سوق داده است
۲. راه رسیدن به خداوند، بهره گیری از اولیاء است
۳. اولیای الهی واسطه فیض هستند
🔸مشکل شیطان تمرد از فرمان الهی بود.
#معرفتی
@kermanshah_andishe
📝بخوانید
⬅️بخشی از یادداشت نویسنده کرمانشاهی ، آقای #محمدهادی_صحرایی
منتشره در روزنامه کیهان مورخ ۱۳ خرداد ۹۸
🔸امسال عطر فطر را از عطر حرم امام و پیر جماران استشمام میکنیم. حتماً حکمتی ذوقی، نهفته دارد که باید جست. آنکه احیاگر اسلام در عصر جاهلیت مدرن و بیدارگر انسانهای خفته دربند شیطان بود و ما را با اسلام ناب آشنا نمود، بهترین نمونه نامآشنایی است که به ما میآموزد انسانها میتوانند تا مرزهای عصمت و بندگی پیش روند و خود را برسانند و پیامبرانه زیستن را تجربه کنند. میتوانند فرزند رمضان باشند و عبد صالح و خالص خدا. مثل خمینی روح خدا که تقوای خدا پیشه کرد و توفیق برقراری حکومت اسلامی یافت و راه را نشان گمراهان داد و امام متقین شد. آنکه سر به شیاطین جن و انس فرونیاورد و سربلند دوران غیبت شد و نماد مبارزه برای خدا و قیام لله. و آنکه حجت ما بر بندگی خدا شد و ما را با حیات طیبه آشنا کرد. او، هم روزه را برای خدا میدانست و هم سپری کردن روزگار را. قدرشناسی سفرهنشینان کریمان، اینگونه است که سفره کریمانه انقلاب را مدیون مجاهدت امام راحل بدانیم و مقلدان او و نمکدان نمکی که خوردهایم را نشکنیم. مسئولی که خود را خادم ملت میداند و ملتی که خود را در انتخاب صحیح سرنوشت کشورش مسئول میداند، حتماً میداند که حرمت سفره یعنی چه و نمکشناسی کدام است و حساب و کتابی که برپا خواهد شد چگونه است که فرمود: آنجا ولايت و حكمفرمايى خاصّ خداست كه به حقّ فرمان دهد و بهترين اجر ثواب و عاقبت نيكو را هم عطا كند
⬅️متن کامل:
http://kayhan.ir/fa/news/161856
#انقلاب
#امام_خمینی (ره)
@kermanshah_andishe
📝یادداشت
🔹در وداع با ماه رمضان دعاهای مختلفی نقل شده استولی دعای صحیفه بسیار معارف بلندی دارد که اهل آن باید دریابند.
🔹دعای وداع سلام های سوزناکی دارد. اما برای کسی که در طلب معرفت در #صحیفه_سجادیه است باید ربط بین اول و آخر #دعای_وداع را کشف کند. این دعا با خداشناسی مهمی شروع می شود و به چند آیه مهم با موضوع مضاعف شدن حسنات و آیات ترغیب به ارتباط با خدا می رسد: آیه تشویق به توبه، آیه ده برابر شدن حسنات، آیه مضاعف شدن ثواب قرض الحسنه، آیه اذکرونی، آیه شکر، آیه ادعونی.
🔹بعد از این آیات است که سخن از ماه رمضان است. آیا توصیفات قبل از وداع فقط کلمات مقدماتی برای آماده کردن دلهاست یا اینکه معنای خداحافظی را بیشتر توضیح می دهد؟
🔹خلاصه بخشهای دعا این است که بنیان افعال الهی بر تفضل است و دعا و توبه و حمد راه های ارتباط با چنین خدایی است. حقیقت هستی همین فیض و رحمت و ضیافت است و ماه رمضان بهترین زمان برای تجربه کردن چنین رابطه پرسودی است. پس این زمان گران خداحافظی تلخی دارد؛ چه برای کسانی که فیض بردند و دیگر نمی برند و چه برای کسانی که فیض و بهره نبردند.
🔹ماه رمضان ۱.ماه قرآن ۲. ماه صیام ۳. ماه قیام و شب قدر ۴. ماه تضاعف ایمان(وَ ضَاعَفْتَ فِيهِ مِنَ الْإِيمَانِ) است. این چند تعریف همگی با همدیگر تکمیل می شوند. 🔹دعای وداع بیشتر تعریف چهارم را تبیین می کند و هدف قیام و صیام را هم تعرض به رحمت الهی می داند:«مُتَعَرِّضِينَ بِصِيَامِهِ وَ قِيَامِهِ لِمَا عَرَّضْتَنَا لَهُ مِنْ رَحْمَتِكَ».
🔹کسی که به حقیقت ماه رمضان جاهل باشد به ذات هستی الهی جاهل است و آن فیض الله است. چنین کسی جز از اشقیاء نیست.
🔹هدف از وداع اولاً اقرار و اعتذار برای جبران فرصت از دست رفته در کسب فضل مطلوب است (نَسْتَدْرِكُ بِهِ الْفَضْلَ الْمَرْغُوبَ فِيه) و ثانیاً رسیدن به ماه بعدی (و کسب فیض) است: «وَ ابْلُغْ بِأَعْمَارِنَا مَا بَيْنَ أَيْدِينَا مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ الْمُقْبِل». هدف کلی هم درک هر دوماه حال و آینده است:«دَرَكا لِحَقِّكَ فِى الشَّهْرَيْنِ مِنْ شُهُورِ الدَّهْر»ِ. این خواسته یعنی وداع فقط برای افسوس خوردن و اشک های احساسی نیست بلکه این وداع آغازی بر یک پایان است و ما را با حقیقتی در خلقت آشنا می کند که ماه رمضان مظهر آن است.
#رضا_کریمی
#معرفتی
@kermanshah_andishe