یاد خدا به انسان آرامش میدهد و دل را نورانی میکند و غبارهای کینه و نفرت و خودخواهی را از دلها میزداید و لنگری برای دلهای متلاطم و مضطرب به وجود میآورد؛ آرامش میبخشد و اطمینان و اعتماد ایجاد میکند.
@ketab_ensan
انسانمحوریاسلامی با تلقی غربی آن -اومانیسم غربی- به کلی متفاوت است. ریشه تفاوت انسانمحوری اسلام با انسانمحوریغرب، انسانشناسی آنها است. انسان در نگاه اسلامی، موجودی دو بعدی است؛ طبیعی و الهی، اما در نگاه غربی، انسان یک موجود مادی محض است و هدف او لذتجویی و بهرهمندی از لذائذ زندگی دنیا است.
@ketab_ensan
در تفکر انسانگرایی غربی، محور عالم وجود و محور اختیار در این عالم کون، انسان است، یعنی در واقع خدای عالم وجود، انسان است، و بحث انسانسالاری مطرح است، به خلاف تفکر انسانشناسی اسلامی که بحث خداسالاری است و با نگاه خداسالاری، انسان را محور جهان میداند و تکریم و رشد او را از گرایشهای اصولی خود به حساب میآورد.
@ketab_ensan
وقتی اعتقاد به خدا نبود، اخلاقیات و عدالت بیمعنی میشود و جز لذت و سود شخصی، هیچ چیز دیگری معنا پیدا نمیکند. از این رو میتوان انسانها را دستخوش بدترین قساوتها و ظلمها قرار داد و هدف را فقط برآورده ساختن جنبههای مادی انسان، آن هم نه همه انسانها، بلکه اقلیت انسانها در نظر گرفت و قوانینی مخالف با فطرت - همچون همجنسبازی- را بر جامعه حاکم کرد.
@ketab_ensan
اساس نگاه اسلامی به پیشرفت، بر این پایه است که اسلام، انسان را یک موجود دو ساحتی میداند؛ دارای دنیا و آخرت. این مطلب، فارق و شاخص پیشرفت اسلامی و پیشرفت غربی است، کسی که انسان را دارای ابعاد مادی و غیرمادی میبیند، صرف پیشرفت در جنبه مادی، بدون پیشرفت در جنبه معنوی را نه تنها پیشرفت نمیبیند بلکه پسرفت میداند.
@ketab_ensan
بنابر اومانیسم غربی، موانع آزادی صرفاً عوامل خارجی است که بیرون از انسان وجود دارد و آزادی او را محدود میکند. مثل سلطه ابرقدرتها و استعمارگران. اما بنا بر انسانشناسی اسلامی علاوه بر موانع بیرونی، دسته دیگری از موانع همچون اخلاقیات فاسد، هوی و هوسها، منیّتها وجود دارند که مانع آزادی انساناند.
@ketab_ensan
اینکه انسانها چرا و چقدر آزاد باشند؛ به نگرش آن مکتب به انسان بستگی دارد و اسلام با توجه به نوع نگرش خود و بر اساس فطری و الهی دانستن آزادی انسان، امتیاز بیشتری را - در مقایسه با مکاتب غربی- برای آزادی اجتماعی قائل است و هرگز به هیچ بندهای اجازه نمیدهد که آزادی افراد دیگر را سلب کند.
@ketab_ensan
هیچ عاملی از بیرون نمیتواند یک انسان را آنطور برده کند که یک شهوت و هوی و هوس درونیاش میتواند او را برده کند. در اسلام آزادی فقط آزادی از قید و بندهای خارج از وجود انسان نیست بلکه آزادی از قیدهای درونی انسان هم بزرگترین آزادیهاست و اگر کسی آن را داشته باشد و این را نداشته باشد، در حقیقت آزاد نیست، اسیر و برده است.
@ketab_ensan
یکی از نیازهای اساسی بشر، صلح و امنیت است. در قرآن، نجات از ناامنی در کنار نجات از گرسنگی قرار داده شده است؛ « الَّذی اَطعَمَهُم مِن جوعٍ وَ ءامَنَهُم مِن خَوف» این مطلب بیانگر این است که انسانها برای، پرورش فکر، پیشرفت عمل و آسایش روان، به محیط و فضای امن و آرام احتیاج دارند؛ چه در درون خودشان، چه در محیط خانواده، چه در محیط جامعه، چه در محیط بینالملل.
@ketab_ensan