eitaa logo
انسان در اندیشه آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای
213 دنبال‌کننده
72 عکس
1 ویدیو
1 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم
کوتاه طرح سراسری " تبیین منظومه فکری مقام معظم رهبری " مقام معظم رهبری بارها بیان فرموده اند که هدف نهایی از انقلاب اسلامی، تشکیل "تمدن نوین اسلامی" است و برای رسیدن به این مرحله لزوما چهار مرحله باید طی شود: ۱. انقلاب اسلامی(نابودی طاغوت) ۲. ایجاد نظام اسلامی ۳. تشکیل دولت اسلامی ۴. ایجاد جامعه اسلامی دو مرحله اول در طول پانزده سال یعنی از سال۴۲ تا سال۵۷ محقق شد و الان در مسیر تشکیل دولت اسلامی و جامعه اسلامی هستیم. برای تشکیل دولت اسلامی و جامعه اسلامی و در نهایت تمدن سازی اسلامی، قطعا نیاز به "نقشه راه" در راستای تربیت نیروی انسانی و تولید محتوا و فکر انقلابی است، این نقشه راه توسط ولیّ جامعه اسلامی ارائه می گردد. امروز اندیشه ها و دغدغه‌ها و مطالبات مقام معظم رهبری همان نقشه راهی است که با فهم آنها و التزام به عمل، ما را به تمدن اسلامی خواهد رساند. طبق این اندیشه و ضرورتی که وجود دارد، طرحی مردمی و خود جوش، بصورت سراسری با نام " تبیین منظومه فکری مقام معظم رهبری" در سراسر کشور راه اندازی شده تا نقشه راه انقلاب را به تمام مردم ارائه دهیم. این طرح دارای دو بخش "مطالعاتي" و"اجرائي" می باشد. ✅ بخش اول: در یک سیر مطالعاتی، تعدادی از آثار منتشر شده از مقام معظم رهبری که ما را با بخش های مختلف اندیشه های معظم له آشنا می کند، مورد مطالعه و مباحثه و تحلیل قرار میگیرد. ✅ بخش دوم: در این بخش با تشکیل یک تشکّل سراسری و منسجم، دغدغه‌ها و مطالبات حضرت آقا را در متن جامعه دنبال و محقق خواهیم کرد. @t_manzome_f_r
در پی تشکیل بزرگ ترین تشکّل #انقلابی و کار آمد بر محور ولیّ جامعه، جهت #خدمت به مردم و هدایت افکار عمومی به سمت ایجاد تمدن اسلامی هستیم. @t_manzome_f_r
سیر مطالعاتی #تمدن_ساز پاسخ سوالات خود، پیرامون "مکتب اسلام" را در این سیر پیدا کنید. #متفکر_نوین_اسلامی #تبیین @t_manzome_f_r
انسان در اندیشه رهبر انقلاب.pdf
4.38M
فایل PDF در اندیشه‌ی آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای. بخشی از کتاب منظومه فکری آیت‌الله خامنه‌ای تالیف حجه الاسلام والمسلمین خسروپناه @t_manzome_f_r
توحید، رکن اصلی بینش و نگاه و تلقّیِ اسلامی است. توحید فقط یک امر ذهنی نیست؛ یک امر واقعی و یک نظام و یک دستورالعمل زندگی است. توحید به ما می‌گوید که با دوستان‌مان چگونه باشیم، با دشمنان‌مان چگونه باشیم، در نظام اجتماعی چگونه باشیم و چگونه زندگی کنیم. اعتقاد به توحید، سازنده‌ی این عالم و سازنده‌ی این زندگی است. @ketab_ensan
در محور نظام فکری شیعه، مسائل مهمی همچون صفات حق تعالی، مسأله‌ی نبوت و فروع آن، مسأله‌ی عدل، مسأله‌ی امامت و مسائل مربوط به تکلیف و قیامت و غیره، همه و همه، متفرعات مسأله‌ی صانع و توحید باری تعالی و مبتنی بر آن است. @ketab_ensan
انسان در جهان‌بینی اسلام، آن موجودی است که در او استعدادهای فراوانی نهفته است. این انسان می‌تواند در میدان‌های علم و دانش و کشف رمزها و حقایق خلقت تا بی‌نهایت پیش برود، در سیر مراتب می‌تواند از فرشتگان بالاتر برود، از لحاظ انواع و اقسام قدرتمندی‌ها می‌تواند به اوج قله‌ی قدرت برسد که این مهم در گرو عبودیت خدا است. @ketab_ensan
(یکی از ارکان جهان‌بینی اسلامی) تکریم انسان است؛ انسان‌محوری. «أنّ الله سخّر لکم ما فی السّماوات و ما فی الأرض»؛ همه‌ی این‌ها بالقوّه مسخّر انسان هستند. این مطلب نشان‌دهنده‌ی آن است که این موجودی که خدا، آسمان و زمین و ستاره و شمس و قمر را مسخّر او کرده است، از نظر آفرینش الهی باید بسیار عزیز باشد؛ «و لقد کرّمنا بنی آدم» که این تکریم، هم تکریم تکوینی وهم تکریم تشریعی را شامل می‌شود. @ketab_ensan
از نظر اسلام، جریان عالم به سمت حاکمیت حق و به سمت صلاح است. نهایت این عالم، نهایت غلبه صلاح است. همه‌ی انبیاء و اولیاء آمده‌اند تا انسان را به آن بزرگراه اصلی‌ای سوق دهند که وقتی وارد آن شد، بدون هیچ‌گونه مانعی تمام استعدادهایش بُروز کند. @ketab_ensan
دین اسلام، انسان را برترین آفریده و جانشین خدا و محور جهان می‌داند؛ به عنوان یکّه‌سواری که می‌تواند در محدوده‌ی عظیم جهان، خرد خود را به کار بیاندازد و به مرتبه‌ی قرب نائل آید. در این میان، اشیای عالم به عنوان ابزارهایی در دست انسان است تا به این تکامل دست یابد. @ketab_ensan
در اسلام، نگاه انسان از دو زاویه است که دو نگاه با هم منسجم و مکمّل یکدیگرند. یک نگاه، نگاه به فرد انسان است که به عنوان یک موجود دارای عقل و اختیار بوده و او را مخاطب قرار می‌دهد «علیکم انفسکم». نگاه دیگر به انسان، به عنوان یک کلّ و مجموعه‌ی انسان‌ها است. @ketab_ensan
انسان دارای دو ساحت مادی و غیرمادی است؛ جسم و روح که بینشان تأثیر و تأثر برقرار می‌باشد. روح انسان که از آن به عناوینی همچون دل، جان و قلب تعبیر می‌شود، رفیع‌ترین مرتبه‌ی وجودی انسان بوده و حقیقت و هویت واقعی او را تشکیل می‌دهد. @ketab_ensan
انسان دارای دو جنبه‌ی انسانی و حیوانی است که این جنبه حیوانی همچون خوردن و آشامیدن، جزو انسان است. انسان علاوه بر قوای جسمانی و ظاهری– سامعه و شامّه و ذائقه و لامسه و باصره - دارای قوای روحی، غضبیه و شهویه و قوای عقلانی می‌باشد. هرچه از قوای انسانی در اختیار انسان است، همه و همه وسایلی جهت وصول به صراط مستقیم هستند تا انسان راحت‌تر بتواند صراط مستقیم را طی کند. @ketab_ensan
نفس اماره، سرکش، فراموش‌کار و زیاده‌خواه بوده، انسان را به پستی‌ها و زشتی‌ها دعوت می‌کند و از عروج و تکامل بازمی‌دارد به همین خاطر باید به عقال عقل و جنبه‌ی انسانیت انسان درآید، چه اینکه در غیر این‌صورت، به مثابه‌ی حیوان وحشی‌ای خواهد شد که سرگردان بوده و مشکلاتی را برای فرد و جامعه‌ی انسانی به وجود خواهد آورد. @ketab_ensan
اسلام به ما آموخته است که انسان‌ها با وجود ناهمگونی‌های نژادی و زبانی و فرهنگی، فطرت همسانی دارند که آن‌ها را به پاکی و عدالت و نیکوکاری و همدردی و همکاری فرا می‌خواند و همین سرشت همگانی است که اگر از انگیزه‌های گمراه‌کننده به سلامت عبور کند، انسان‌ها را به توحید و معرفت ذات متعالی خداوند رهنمون می‌گردد. @ketab_ensan
فطرت انسان، گرایش به خدای متعال و توحید دارد و روح پرستش و خضوع در برابر حضرت باری‌تعالی، محبوب حقیقی و فطری هر انسانی است. خاک دل آن روز که می‌ریختند شبنمی از عشق در او ریختند این عشق، عشق مادی نیست، عشق هوس‌آلود نیست؛ این، عشق به خدا و ذات احدیت است، عشق به اصل وجود است که در همه‌ی انسان‌ها نهادینه شد. @ketab_ensan
فزون‌طلبی انسان، از دیگر چیزهایی است که می‌توان آن را جزو گرایش‌های فطری او به حساب آورد. البته این خصوصیت، لزوماً خصوصیت بدی نیست؛ فزون‌طلبی مثل بقیه‌ی خصوصیات و غرائز انسانی، اگر در جای خود قرار بگیرد، در جهت خود حرکت کند، عامل پرواز انسان خواهد شد، مثلاً در زمینه‌ی معنویات. @ketab_ensan
طبیعت انسان، تابع و متمایل به کمال است و دوست دارد کمال را در خود ایجاد کند. این تمایل به گونه‌ای است که اگر نتواند کمال را در خود ایجاد کند، به طور طبیعی به کسی گرایش دارد که صاحب کمال است. @ketab_ensan
حریّت و آزادگی جزو فطرت انسانی و امری فطری است که در انسان نهاده شده است؛ «و قد خلقک الله حراً»، البته این حریّت و آزادگی، بدین معنا نیست که انسان از هر چیز، حتی از محدوده‌ای که خداوند برای انسان ترسیم کرده است، رها باشد، بلکه بدین معنا است که انسان از اسارت و بندگی غرایز نفسانی خود و از بندگی دیگر مخلوقات رها باشد. @ketab_ensan
اصل گرایش به زیبایی و زیباسازی و زیبادوستی نیز یک امر فطری است. انسان از زیبایی و زیباسازی خوشش می‌آید و دلش می‌خواهد زیبا باشد. البته این مطلب با مقوله‌ی نوگرایی متفاوت است؛ نوگرایی امر عام تری است. @ketab_ensan
فلسفه‌ی آفرینش انسان این است که استعدادهای برجسته‌ی مثبتِ مفید و ممتاز– از لحاظ ارزش‌های الهی- با اختیار و با مجاهدت خود انسان، بر خصلت‌های حیوانی‌اش غلبه پیدا کند که در این صورت، همان استعدادهای حیوانی هم جهت‌گیری درستی پیدا خواهد کرد. @ketab_ensan
انسان برترین آفریده‌ی خداوند و جانشین خدا معرفی شده است؛ « وَ إِذ قالَ رَبُّکَ لِلمَلائِکَهِ إِنّی جاعِلٌ فِی الأِرضِ خَلیفَه». جانشین، عنوانی است که خدا به انسان داده است و از آنجا که اعتبار و ارزش انسان به عبودیت و بندگی خدا باشد، از این‌رو از او خواسته شده است که خود را به بهای ناچیز دنیا نفروشد. @ketab_ensan