eitaa logo
کتاب بندگی 🕋
186 دنبال‌کننده
221 عکس
0 ویدیو
2 فایل
🌼🌸 بسم اللّٰه الرحمن الرحیم 🌸🌼 📢 کانال جلسات تفسیر ( تفسیر تربیتی و بینشی ) 🎙 حجت الاسلام و المسلمین محمد هادی مصلحی (دام عزّه) ارتباط با مدیر کانال 🆔 @bandegi_admin دیگر مباحث معرفتی ( طریق بندگی ) 🆔 @tarighebandegi
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 🗒 مباحث جلسه ۱۴ : 🔖 (صفحه ۱) ↩️ نکته دقیق و ظریفی که در آیه بیان شده این است که با برهان ربّ، سوء و فحشاء سراغ یوسف نمی‌آیند نه اینکه او سراغ آن‌ها نمی‌رود. ↩️ شیطان با بالا آوردن و جلو انداختن تعلّقات نفس، ما را در عبادت، از یاد خدا صرف می‌دهد و روی برگردان می‌کند نه با تسخیر. نفس هم چون علاقه به آن تعلقات دارد منصرف شده و جذب آن می‌شود. 🕊 چون نفس یوسف مشغول جای دیگری بود حتی قصد سوء و فحشاء سراغ او نیامد. 🕊 چون ولایت و سرپرستی عباد مخلَص با خداست؛ چون خدا بر ‌آن‌ها اتمام نعمت کرده است، سوء و فحشاء از آن‌ها به دور است. 🕊 دور کردن بدی و فحشاء از «عِبادِنَا الْمُخْلَصينَ» یک قاعده همیشگی است و اختصاص به یوسف ندارد. اگر ما هم مخلَص بودیم، از ما هم دور می‌شد. 🕊 باید برسیم به عبادنا المخلصین. چون یوسف عبد مخلَص ما بود با او این کار را کردیم. 🌹 بندگان خالص مسلّما برهان ربّ را می‌بینند. این همان عصمت الهی است که هیچ میلی به معصیت و گناه، در آن‌ها نیست. 🌹 روزه یکی از مقدمات یقین است و اهل یقین معصیت ندارند. ما هنوز یقین به واقعیت عالم نداریم. 🍂 ریشه برخی تفاسیر ناشایست در سوره یوسف باور غلط عده‌ای است که هر نقل و خبری را می‌پذیرند، اگر چه مخالف عقل و بیان صریح قرآن باشد! 🍂 با این کار از حقیقت دور شده و باورهای دینی آنها فراتر از محسوسات نیست. نبوت، ولایت، عصمت و اخلاص را یک امر قراردادی و منسب اجتماعی می‌پندارند! 🍂 با این کار غلط ناب‌ترین آیه توحیدی را خراب کرده‌اند. برهان ربّ قصد گناه را هم کنار می‌زند. 🍁 نمی‌دانند توجه به خدای پاک یعنی چه. فکر می‌کنند نفوس انبیاء هم مثل سایر نفوس است. 🍁 برای این که نگویند ما خرابیم و فاصله زیادی داریم می‌گویند انبیاء هم این‌گونه هستند و چیز خاصی نیست. 🍁 نفس خراب می‌خواهد چیزی بگوید که از خودش دفاع کند. 🍁 نمی‌فهمند جذب خدا بودن یعنی چه. 🔐 فرار به سمت درب‌های بسته، تنها وظیفه یوسف در مواجهه با صحنه‌آرایی زن عزیز بود. 🔐 اگر عزیز مصر با چشمان خود صحنه فرار را نمی‌دید کسی حرف یوسف را قبول نمی‌کرد. 🖇 ادامه دارد... ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 📜 ادامه مباحث جلسه ۱۴ : 🔖 (صفحه ۲) 💠 تو وظیفه‌ات را انجام بده خدا بلد است اسباب را درست کند. شوهری که هر روز تا ساعت ۱۲ در اداره است، خدا بلد است به دلش بیندازد ساعت ۹ برو خانه. 💠 خدا بلد نیست سبب درست کند؟! خدا بلد نیست خستگی عارض کند؟! دست خدا بسته است؟! 💠 تو بندگی‌ کن. خدا هم بلد است کار ابراهیم را در آتش درست کند، هم کار موسی را کنار رود، هم در دل بنده خود بیندازد که بیاید و از یوسف دفاع کند. 💠 خدا بلد است تمام اسباب ظاهری را درست کند. خدا بلد است منتهای همه چیز را بخواند. ☄️ همین که درب باز شد معلوم بود که قضیه از چه قرار است. از این رو زن عزیز مصر گفت: مَا جَزاءُ مَنْ أَرادَ بِأَهْلِكَ سُوءاً. سعی کرد توپ را در زمین یوسف و عزیز مصر بیندازد و عزیز را طرف دعوای یوسف قرار دهد. ☄️ پیشنهاد زندان یا شلاق، پس زدن با دست و پیش کشیدن با پا بود. نمی‌خواست یوسف را از دست بدهد. تا شاید هر آنچه دیده بیند، دل غیر خدابین کند یاد، دل غیر مخلَصین کند یاد. 🌸 اللّٰه اکبر از برخورد یوسف! قالَ هِيَ راوَدَتْني‏ عَنْ نَفْسي. آرامِ آرام. 🌸 عصبانی نشد! نگفت إِنَّهَا راوَدَتْني‏ عَنْ نَفْسي!! نگفت لإِنَّهَا راوَدَتْني‏ عَنْ نَفْسی. 🌸 عدم احساس نیاز به تاکید در دفاع از خود!! چه نفسی است!!! مطمئنه است. 🌸 می‌داند بِیَدِهِ زِیَادَتُهُ وَ نَقصُهُ وَ نَفعُهُ وَ ضَرُّهُ. فهمیده همه کاره اوست. 🌸 وظیفه دارد از خودش دفاع کند. فقط به اندازه وظیفه هِيَ راوَدَتْني‏ عَنْ نَفْسي سخن می‌گوید و دیگر هیچ!!! الله اکبر!!! 🌼 معاذَ اللّٰه إِنَّهُ رَبِّي أَحْسَنَ مَثْوايَ، آرامش در مواجه با زن عزیز مصر. 🌼 هيَ راوَدَتْني‏ عَنْ نَفْسي، آرامش در مواجه با خود عزیز مصر. 🌼 اللّٰه ‌اکبر از این مخلَصین. مخلصین را رها کن، خدا کیست که مخلَصین این‌گونه‌اند! 🌺 هيَ راوَدَتْني‏ عَنْ نَفْسي و تمام. مثل آرامش موسی در کنار رود، كَلاَّ إِنَّ مَعي‏ رَبِّي سَيَهْدينِ. 🌺 آرامش دائمی، میوه شیرین احساس حضور دائمی پروردگار. 🛡 دفاع یوسف از نفس پاک خود به خاطر وظیفه بود نه ترس از زندان. رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ. هر چه خلوت‌تر بهتر. 🛡 کسی که انس در تاریکی چاه را چشیده از زندان نمی‌ترسد. ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
سوره یوسف ۱۵ [کیفیت کم].mp3
13.1M
📕 تفسیر سوره مبارکه یوسف 🎧 جلسه ۱۵ 🏷 آیه ۲۸ الی ۳۱ 📅 ۱۳۹۸/۰۲/۲۴ 🖌 هنرمندی خداوند قادر و حکیم در مدیریت زن و مرد 🖌 حفظ جایگاه مرد و زن عامل شیرین‌تر شدن زندگی 🖌 ابزاری برای آرامش خانواده نه بر هم زدن آرامش دیگران ┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 🗒 مباحث جلسه ۱۵ : 🔖 (صفحه ۱) 💍 خداوند متعال برای قوام زندگی، هم به مرد ابزاری داده است که زن مجذوب او شود (قدرت مدیریت و عقلانیت) و هم به زن ابزاری داده است که مرد را جذب خود نماید. 💍 اگر در کانون خانواده مرد در جایگاه خود باشد و زن هم در جایگاه خود و هر دو کارها را برای خدا انجام دهند زندگی شیرین شیرین است. 🌸 رهبر معظم انقلاب خطاب به زن‌ها: مردها به خاطر غریزه‌ای که دارند به نوعی بچه هستند و می‌شود آنها را به خوبی مدیریت کرد. 🌸 ابزاری که کوه را متلاشی و سنگ سخت را آب می‌کند، می‌تواند شوهر بد اخلاق را رام کند. 🌺 همه این کارها هنرمندی خدا و فعل اللّٰه است. خداوند متعال چگونه این دو نفر را ساخته است که تا آخر عمر بتوانند در کنار هم دوام بیاورند! واقعاً که عجیب است! 🌺 قدرت و حکمت خداوند متعال است که زن و شوهر باید به‌گونه‌ای باشند تا بتوانند کنار هم بمانند. 🌺 خداوند متعال در مباحث غریزی از طرفی می‌فرماید «وَ خُلِقَ الْإِنْسانُ ضَعيفاً» و از طرفی می‌فرماید «إِنَّ كَيْدَكُنَّ عَظيمٌ». 😁 کمتر کسی است که بتواند در حجره طلبگی یا خوابگاه دانشجویی کنار همجنس خود ۵۰ سال دوام بیاورد. ☘️ متاسفانه زنان متدیّن معمولا توجه ندارند که جهاد آنها «حُسن التَبَعُّل» است. ابزاری که می‌توانند با آن زندگی خود را شیرین کنند. ☘️ این ابزار برای زنده و گرم‌تر نگاه‌داشتن کانون گرم خانواده است نه ابزاری برای به دام انداختن غیر همسر در کوچه و بازار. 🖇 ادامه دارد... ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 📜 ادامه مباحث جلسه ۱۵ : 🔖 (صفحه ۲) 🍁 «اسْتَغْفِري لِذَنْبِكِ» نه اینکه زن عزیز مصر موحد بوده است و عزیز مصر از او بخواهد تا از خداوند طلب مغفرت کند. می‌گوید از کار خود پشیمان باش و از این کارها دست بردار. 🕸 زن عزیز مصر یوسف را به‌گونه‌ای برای خود نگه‌داشته بود که زنان مصر حتی اسم او را هم نمی‌دانستند. 🕸 «إِنَّا لَنَراها في‏ ضَلالٍ مُبينٍ» نیرنگ زنانه دیگری است برای تحریک احساسات و عواطف زن عزیز مصر. نه اینکه او از مسیر توحید خارج شده و در گمراهی است. 🕸 نقشه حساب شده و نیرنگ زنانه دیگر از زن عزیز مصر تا از زاویه‌ای یوسف را به نمایش بگذارد که تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. 🕸 آنها را روی زمین نشاند نه روی تخت تا از زاویه پایین قد و بالای یوسف را ببینند و چاقو را هم به دستشان داد. 🤔 نکته‌هایی که هر عاقلی به حسب نیاز، با اندکی تأمل به ذهنش می‌رسد، زن عزیز مصر محاسبه کرد که آنها را در چه فضایی قرار دهد تا بیشترین بهره را از این صحنه‌سازی ببرد. 🤔 روانشناسی فکر می‌کند چه گلی به سر عالم زده است. با جمع کردن این نکات می‌گوید علم تازه‌ای آورده است. 🦋 آقای عزیز! تنوع لباس زن در خانه به اندازه نیاز، به نفع خود تو است خرج اضافی نیست. شوهرداری با این کارها شکل می‌گیرد. 🦋 اگر این خصوصیات و ظرافت‌ها در وجود زن نبود خانه با خوابگاه و حجره چه فرقی داشت؟! 🗿 بت‌پرستان خالق را خدا می‌دانند ولی مدیر و مدبّر را بت‌ها. 🕋 خداوند متعال قادر است بشری در نهایت زیبایی بیافریند که هوش از سر زنان حرم‌سراها ببرد که خود در نهایت زیبایی هستند. و هو علی کل شیء قدیر. ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
سوره یوسف ۱۶ [کیفیت کم].mp3
14.1M
📕 تفسیر سوره مبارکه یوسف 🎧 جلسه ۱۶ 🏷 آیه ۳۲ 📅 ۱۳۹۸/۰۲/۲۴ 🖌 ایمان و اخلاق کریمه، تنها پناه قانون 🖌 مسلمان و تکیه به اخلاق ارسطویی! 🖌 مسلمان و فریب ظاهر تمدن غربی! ┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 🗒 مباحث جلسه ۱۶ 🔖 (صفحه ۱) 🛑 زن عزیز با این که شوهرش هم فهمیده بود باز هم یوسف را رها نکرد. 🛑 عزیزه مصر است و خودش را همه کاره می‌داند و شوهر را هم در مشت خود می‌داند. 🛑 نه از قانون می‌ترسد نه از خدا. مالک برده ای هم هست که زنان دیگر با دیدنش دستشان را بریده اند. 🛑 طبیعی است که این نفس به کار خود ادامه دهد. 🛑 برای دست کشیدن یا باید دل جای دیگر مشغول باشد که نیست، یا از جایی باید بترسد که نمی‌ترسد. 🔰 یوسف طوری با عزیزه مصر برخورد کرده بود که به زنان دیگر می‌گوید من هر کاری کردم، ولی یوسف خودداری کرد (اسْتَعْصَمَ). 🔰 کاملاً صحه می‌گذارد بر برهان رب. آن هم اعتراف در چیزی که همه، زمین می‌خورند. ⚖️ قانون به نتیجه نمی‌رسد و طبق آن عمل نمی‌شود مگر با ایمانی که قانون را با اخلاق کریمه حفظ کند. ⚖️ اخلاق کریمه هم کامل نمی‌شود مگر با توحید. ⚖️ «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» یعنی من می‌خواهم ریشه مکارم اخلاق را گره بزنم به توحید. ⚖️ چرا که حسن و قبح عقلی به تنهایی زندگی و سعادت بشر را نه در دنیا و نه در قیامت درست نمی‌کند. ⚖️ اخلاق ارسطویی انسان را به سر منزل مقصود خلقت نمی‌رساند. 🌳 ریشه توحید است و شاخه‌ها اخلاق کریمه. این شاخه‌ها میوه‌های خود را در اجتماع نشان می‌دهند. 🌳 «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ . تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّها وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ.» 🌳 درخت به عنوان مثل هست. ولی بحث سر توحید و عمل صالح و نتایج مثبت اجتماعی آن است. 🍁 «وَمَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِن قَرَارٍ» 🍁 ریشه توحید که نباشد، درخت که ریشه نداشته باشد میوه هم نمی‌دهد.حتی یک میوه. میوه خراب هم نمی‌دهد. خوب دقت کنید به مثال قرآن. 🍁 درخت بی‌ریشه هیچ چیزی ندارد. بحث بر سر همه چیز و هیچ چیز است. بحث سر صفر و صد است. ☠️ از این رو روانشناسی غربی صفر است. اگر فایده و میوه‌ای داشت الان جامعه‌شان باید آباد می‌شد. ☠️ مسیر جامعه‌شان را با روانشناسی طی کردند که الان می‌بینیم هر از چند گاهی کسی اسلحه به دست، دیگران را می‌کشد. ☠️ درخت بی‌ریشه ظاهری دارد. تنه‌ای دارد. حرف‌های دهان پرکن دارد. ولی میوه و ثمر ندارد. 🖇 ادامه دارد... ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 📜 ادامه مباحث جلسه ۱۶ : 🔖 (صفحه ۲) ⚠️ باید ریشه توحید باشد تا انسان درست شود. ⚠️ انسانی که به بیان قرآن خصوصیت و طبیعتش توجه به نفع خودش است. خودپرستی و خودمحوری و خودخواهی است. ⚠️ اگر قوانین اجتماعی را مراقبت می‌کند برای خودخواهی‌اش هست و به اندازه خودخواهی مراقبت می‌کند. 🕊 کلمه طیّب است که به سمت خدا صعود می‌کند 🕊 آنچه که به سمت خداوند می‌رود و قرب الهی درست می‌کند اعتقاد است. 🕊 از این رو اصل اساسی ایمان باللّه است و وسعت ایمان و درجات ایمان. 🕊 البته ایمان و اعتقاد هم با حرکت و کار است که موجب قرب است نه با نشستن و تنبلی. 🔍 تحلیل اجتماع انسانی: 👨‍👩‍👧‍👦 انسان به تنهایی نمی‌تواند هر کاری کند و همه نیازهایش را برطرف کند. پس انسان برای رسیدن به سعادت محتاج اجتماع است. 👨‍👩‍👧‍👦 خداوند هم در طبیعتش اجتماعی بودن را قرار داده. 👨‍👩‍👧‍👦 به خاطر همین انسان نیاز به انس دارد و از خلوت فراری‌ست. مگر بعضی افراد که ... 👨‍👩‍👧‍👦 انسان هم از لحاظ اضطرار و هم از لحاظ طبیعتش اجتماعی است. 👨‍👩‍👧‍👦 حال که وارد اجتماع شد نیازمند سنت‌ها و قوانینی است که با آنها حقوق افراد حفظ شود. 📊 در اجتماع هرکس کاری انجام می‌دهد و سپس افراد اعمالشان را با هم مبادله می‌کنند. 📊 برای هر عمل در این اجتماع ارزش گذاری انجام می‌شود و طبیعتا افراد جایگاه اجتماعی پیدا می‌کنند. 📊 همه در یک سطح نیستند. بلکه با توجه به میزان خدمتش به اجتماع در اجتماع جایگاه پیدا می‌کنند. 📊 به هرکس به اندازه ارزشی که در اجتماع آورده ارزش داده می‌شود بدون اینکه ظلمی نه به قوی شود و نه به ضعیف. ⚖️ این سنت‌ها و قوانین که چه کسی چه جایگاه و چه حقوقی داشته باشد با قوانین دیگری باید حفظ شود. ⚖️ در اینجا قوانین جزایی هستند که تعدی کنندگان به حقوق دیگران را می‌ترسانند و مجازات می‌کنند. ⛔️ قانون خوب قانونی هست که باز دارندگی داشته باشد. ⛔️ قانون گذاری خداوند هم همین طور است. مثلا اگر نماز نخواندی همان یکی را قضا کن ولی اگر روزه را عمدی خوردی ۶۰ روز. ⛔️ خداوند نمی‌گذارد فضای ماه رمضان در بین متدینین از بین برود. چون فضا نیاز هست و قانونش را هم سخت می‌گذارد. ⛔️ در برخی قوانین جزایی اسلامی هدف اولیه قانون بازدارندگی است. 🖇 ادامه دارد... ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 📜 ادامه مباحث جلسه ۱۶ : 🔖 (صفحه ۳) 📍 ضامن اجرای تمام این قوانین هم قدرت حاکمه است. که با دو صفت عدالت و راستی می‌تواند مجری قوانین باشد. 📍 اما این آرزو وقتی محقق می‌شود که اولاً قوه حاکمه علم به جرم داشته باشد. ثانیاً تسلط بر مجرم داشته باشد. 📍 که اگر اینها نباشد قوانین درست اجرا نمی‌شوند و مجرمین قوت می‌گیرند. ⚔️ تا جامعه‌ای محور توحید پیدا نکند یقین داریم که در آن جرم هست و نمی‌شود با صرف قانون جامعه را درست کرد. 👺 انسان طبیعتاً در استخدام طبعش هست. «إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا». 👺 نفع را به سمت خودش می‌کشاند ولو که به دیگری ضرر بزند. 👺 حال خدا نکند که طاغوت سر کار بیاید و قوه مجریه این طور باشد. 😊 قوانین هم که عادلانه باشند و احکام جزایی هم شدید باشند برای ایجاد بازدارندگی، باز هم درب خلاف را نمی‌توانند ببندند مگر وقتی که اخلاق کریمانه در انسان‌ها شکل بگیرد. 😊 باید در فرد ملکه پیروی از حق شکل بگیرد. 😈 فریب قدرت، نظم و عدل ظاهری کشورهای مدرن را نخور! 😈 نگو چطور با اینکه در قوانین‌شان ریشه‌ها و مبانی اخلاقی وجود ندارد نظم و عدل دارند. 😈 آنها اینگونه‌اند که فکر و نگرش اجتماعی‌شان بالاست و وقتی نگاه می‌کنند نفع امت را می‌بینند تا نفع خود. 😈 بعد از رنسانس که دین را کنار گذاشتند، فهمیدند که تنها چیزی که برایشان باقیمانده اجتماع است. 😈 لذا نسل‌هایشان را برای نگرش اجتماعی تربیت کردند. 😈 همه‌چیزشان اجتماع است و اگر این را هم نداشته باشند اجتماعشان جنگل محض می‌شود. 😈 فهمیده‌اند که من باید کنار دیگران تعامل داشته باشم تا سود به همه‌مان برسد. 😈 ریشه این هم نفع خود است، ولی خوب فهمیده اند که اجتماع چیست. 🧐 از روز اول هم اینطور نبودند. نسلهایشان را این طور تربیت کردند. 🧐 در فکرشان رفته که من باید با دیگران تعامل کنم تا به سود برسم. 🧐 باید برای همه‌مان سود داشته باشد تا به من هم برسد. 👹 به همین خاطر همه‌شان با هم راضی شدند و دست به سلطه بر کشورهای دیگر و استعمار ملت‌های ضعیف و بیچاره زدند. 👹 پیشرفت‌های غربی‌ها با کدام ثروت‌ها شکل گرفت؟ 👹 طلاها و نفت‌های کجاها را می‌برند؟ 👹 ناراحت هم نیستند، چون معادی ندارند. 👹 کنار هم می‌نشینند و می‌گویند برویم فلان کشور را چپاول کنیم تا کشورمان پیشرفت کند. 👹 برخی متوجه نیستند که پیشرفت غربی‌ها با چه سرمایه مادی و انسانی‌ای بوده است. ☠️ قبلاً یک فرد به یک اجتماع ظلم می‌کرد و حالا یک اجتماع بر اجتماع دیگر ظلم می‌کند. ☠️ لذا راضی به استعمار دیگران هستند و مشارکت می‌کنند. 🖇 ادامه دارد... ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 📜 ادامه مباحث جلسه ۱۶ : 🔖 (صفحه ۴) 🦋 اما... اخلاق کریمه میوه نمیدهد مگر وقتی که به توحید وصل باشد. 🦋 بدبختی امروز همه جوامع دوری از قرآن است. 🦋 قرآن می‌خواهد ریشه (توحید) را درست کند. و بعد هم از رویش این ریشه، عمل صالح را درست کند. 💎 خدایی که علمش هر لحظه هست. با قانون و مجری قانون فرق دارد. 💎 در خانه هم که هستی علم او هست. و اگر مرتکب جرم شدی مجازات دارد و مجازاتش هم جهنم است. 💎 با این نگاه هست که عمل صالح شکل می‌گیرد. 🤔 اسلام چه چیزی کم دارد که کنار بگذاریمش و برویم سراغ تمدن غربی؟! 🤔 قوه مجریه‌ای هست که هرکس را که بخواهد مجازاتش کند مغلوب نمی‌شود. 🤔 نظام را هم در عین اینکه بی‌نیاز به آن بوده در کامل‌ترین شکل ممکن درست کرده. 🤔 به سوی خودش برمی‌گردیم و محاسبه‌مان می‌کند. 🤔 این افکار هست که هم دنیا و هم قیامت را درست می‌کند. 🌸 اگر باور و عقیده و ایمان، اینگونه شد و عمل صالح و اخلاق کریمانه که برخاسته از این ریشه است حاصل شد، تمام همّ و غمّ انسان این می‌شود که در اعمالش خداوند را از خود راضی کند. تقوا از درون منعش می‌کند که مرتکب جرم شود. 🌸 اگر اخلاق از این عقیده سرچشمه نگیرد هیچ انگیزه‌ای در زندگی دنیایی برای انسان باقی نمی‌ماند مگر بهره‌برداری از این دنیای فانی. 🐺 از این رو تمام روانشناسی‌ای که ریشه آن به توحید برنگردد فرمول‌های بهره‌برداری بیشتر می‌شود. انسان را گرگ‌تر از قبلش می‌کند؛ چون تازه فرمول هم یاد گرفته و ذهنش دیگر ساده نیست. واقعاً پناه بر خدا از این آدم. 💍 دین در خواستگاری می‌گوید دو تا چیز را بیشتر نگاه نکن: ۱. باور(دین). ۲. اخلاق(عمل). 💍 اخلاق هم برای این است که بفهمی باورش ریشه‌دار است و در عملش نفوذ کرده و صوری نیست. 💍 اما اگر این دو تا را نداشت به کسی می‌خواهی بدهی که فقط خودش برای خودش مهم است. ✅ پیامبر -صلی اللّٰه علیه و آله- : پای صحبت هر عالمی ننشینید. ✅ فقط پای صحبت کسی بنشینید که شما را از ۵ چیز خارج می‌کند و به سمت ۵ چیز بکشاند: ◽️ ۱. از شک به یقین. خروج از شک به یقین فقط با توحید درست می‌شود. هرکس توحید ندارد یقین ندارد. ◽️ ۲. از ریا به اخلاص ◽️ ۳. از دنياپرستى به زهد ◽️ ۴. از غرور به تواضع ◽️ ۵. از دغل‌بازی به نصیحت‌پردازی 🔰 عنِ النَّبِيِّ -صلی اللّٰه علیه و آله- قَالَ: لَا تَجْلِسُوا إِلَّا عِنْدَ كُلِّ عَالِمٍ يَدْعُوكُمْ مِنْ خَمْسٍ إِلَى خَمْسٍ: ◽️ منَ الشَّكِّ إِلَى الْيَقِينِ ◽️ و مِنَ الرِّيَاءِ إِلَى الْإِخْلَاصِ ◽️ و مِنَ الرَّغْبَةِ إِلَى الرَّهْبَةِ ◽️ و مِنَ الْكِبْرِ إِلَى التَّوَاضُعِ ◽️ و مِنَ الْغِشِّ إِلَى النَّصِيحَةِ. 💎 برای همین است که فقط عالم ربانی باید منبر برود ولا غیر؛ چون غیر عالم ربانی فساد ایجاد می‌کند. ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
سوره یوسف ۱۷ _ بخش اول [کیفیت کم].mp3
9.79M
📕 تفسیر سوره مبارکه یوسف 🎧 جلسه ۱۷ | بخش اول 🏷 آیه ۳۲ 📅 ۱۳۹۸/۰۲/۲۴ 🖌 عبودیت واقعی، بندگی عالمانِ به مقام ربّ 🖌 عبودیت از روی ترس و طمع ثواب، جلوه اخروی خودمحوری 🖌 تحیر انسان عاشق زیبایی با «جمیل علی الاطلاق» ┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 🗒 مباحث جلسه ۱۷ | بخش اول : 🔖 (صفحه ۱) 🕋 ریشه عصمت انبیاء توحید است. 🕋 تنها مسیری که دین مبین اسلام برای اصلاح فرد و جامعه، دنیا و قیامت معرفی می‌کند توحید است. 🕋 قوانين اجتماع هيچ وقت از گزند تخلف ايمن نمى‌شود مگر اينکه بر اساس فضائل اخلاقى تأسيس شده، و پشتوانه‌اش دل‌هاى مردم باشد. 🕋 فضائل اخلاقى هم به تنهايى در تأمين سعادت اجتماع و سوق‌دادن انسان به سوى اعمال شایسته كافى نيست؛ مگر وقتى كه بر روی پایه‌های استوار توحيد بنا شده باشد. 🕋 يعنى مردم ايمان داشته باشند به اينكه عالم - كه انسان جزئى از آن است - آفريدگار و معبودى دارد يكتا، ازلى و سرمدى. 🌿 هيچ چيز از علم و احاطه او بيرون نيست و قدرتش مقهور هيچ قدرتى نمى‌شود. خدايى كه همه اشياء را به بهترین صورت ممکن آفریده؛ بدون اينكه به هیچ یک از آنها احتياجى داشته باشد. 🌿 به زودى همه را برای حساب‌رسی به سوى خود بازگردانده؛ نيكوكار را برای نيكوكاريش پاداش و بدكار را به بدى عملش كيفر مى‌دهد. 🌿 وقتی تکیه‌گاه فضائل اخلاقی چنین باوری باشد، دیگر برای انسان‌ها همتی جز جلب رضای خداوند متعال باقی نمی‌ماند. 🌿 تنها در این صورت است که بازدارنده‌ای به نام تقوا از درون‌ انسان مانع ارتکاب جرم می‌شود. 🍭 انتهای هدف روان‌شناسی ایجاد آرامش در دنیا برای بهره بیشتر از لذت‌های دنیوی است. 🍭 برخی از روان‌شناسان اعتراف می‌کنند کاری با روح ندارند و فقط با روان که همان سیستم عصبی مادی است کار داریم. 🍭 آخرین حرفی که روان‌شناسی برای حفظ زندگی می‌زند: «اگر این کار را کردی زندگی از هم می‌پاشد»؛ برای اینکه خانواده از هم نپاشد این کار را نکن. کاملاً مادی. 🌵 دست برداشتن از برخی خواهش‌های نفسانی برای حفظ نظام اجتماعی با هدف رسیدن به برخی از خواهش‌های نفسانی دیگر است. 🌵 تصور این‌‌که در طول تاریخ به نیکی از او یاد کنند و تعریف و تمجید کنند برای برخی لذت آفرین و فرح بخش است. 🌵 از این رو نباید به هر عالِمی اعتماد کرد. ممکن است بخاطر دنیا ترک دنیا کرده و بی‌میل به دنیا (زاهد) شده باشد. به دنبال رضایت مخلوق است نه خالق. 🖇 ادامه دارد... ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 📜 ادامه مباحث جلسه ۱۷ | بخش اول : 🔖 (صفحه ۲) 👏 حمد و ثناء مردم و تقدیر آن‌ها از عمل انسان فقط در کارهای مهمی است که از آن اطلاع داشته باشند. نه از هر کسی و برای هر کاری. 👏 اما الله با مردم فرق دارد، که او إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ حَسيباً است. 👏 از بدبختی انسان است که خدا را رها کند و برای مردم که خودخواهی مثل او هستند کار کند. 👏 نام نیک برای کسی که در راه وطن کشته شود و این کشته شدن بعد از دنیا برای او هیچ فائده‌ای نداشته باشد به چه دردی می‌خورد. من خودم را فدا کنم تا دیگران به نان و نوا برسند! بی‌خیال وطن! 👏 تا جایی پای حفظ نظام اجتماعی می‌ایستد که نفعی برای خودش داشته باشد. 🎈 روان‌شناسی می‌گوید: ایثار مکانیزم منفی دفاعی بدن است. کسی که نمی‌تواند از زندگی لذت ببرد برای رها کردن خود از فشارهای روانی به ضرر خود و به نفع دیگران کار می‌کند. 🎈 هیچ کدام از این‌ انگیزه‌ها در درون انسان نیرویی درست نمی‌کند که جلوی معصیت و نقض قانون را بگیرد. 🕊 تنها سببی که توانست یوسف را از آن ورطه نجات دهد علم به جایگاه پروردگار بود. برهان رب. 🕊 قوانین اجتماعی بازدارندگی صددرصدی ندارد و با آن، به تنهایی جامعه دینی شکل نمی‌گیرد. 🕊 تقوا میوه عبودیت و بندگی خداوند متعال است. 🤲 خداوند متعال یا با ترس، یا با امید، یا با خشنودی از او (حبّ) بندگی می‌شود. 🤲 و فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ شَديدٌ (خوف) وَ مَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ (امید) وَ رِضْوانٌ (محبت و خشنودی) وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِ. 🗑 و مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلَّا مَتاعُ الْغُرُورِ روشنگری و زدودن غبار غفلت از دیدگان انسان نسبت به حقیقت دنیا. 🗑 وقتی دنیا پوچ شد، کار برای دنیا هم می‌شود پوچ. از این روست که در روایات فرموده‌اند احمق کسی است که آخرت خود را به دنیا بفروشد و احمق‌تر از او کسی است که آخرت خود را به دنیای دیگران بفروشد. ☄️ اکثر بندگان خدا چون از آتش جهنم و مس گداخته می‌ترسند او را بندگی می‌کنند. نماز شب نمی‌خواند ولی نماز صبح می‌خواند. چرا؟ چون ترک نماز صبح چوب دارد. 🍖 برخی از بندگان خدا به امید رسیدن به وعده‌های شیرین خداوند متعال برای اهل تقوا، او را بندگی می‌کنند. به طمع مغفرت و بهشت گوش به حرف می‌دهند. 📊 واقعیت عبودیتِ از روی ترس و ثواب همان انگیزه دنیوی است که مقداری بهتر شده و رنگ اخروی پیدا کرده است. دنیا کوچک شده و به دنبال جلب مصلحت و دفع مفسده در آخرت است. 🖇 ادامه دارد... ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 📜 ادامه مباحث جلسه ۱۷ | بخش اول : 🔖 (صفحه ۳) 🕊 ولی عالمان به خداوند عالَم او را نه از روی ترس، نه به طمع پاداش بلکه بخاطر خودش بندگی می‌کنند. لا اله‏ الّا اللَّه حقاً حقاً. پرستیدنی‌ای جز تو نیست. 🕊 امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: مَا عَبَدتُكَ خَوفاً مِن نَارِكَ وَ لَا طَعَماً إِلَى جَنَّتِك وَ لَكِن وَجَدتُكَ‏ أَهلًا لِلعِبَادَةِ، فَعَبَدتُكَ. 🕊 پروردگاری که مالک آنها، مالک اراده آنها و مالک رضایت آنهاست. رضایتی از خودشان نمی‌خواهند؛ چون «أنّ العبدَ وَ ما في يَدِه لِمَولاه». 🕊 آمده‌اند در مسیر بندگی. فقط بنده خدا هستند. عبد فقط باید ربّش را پرستش کند و مشغول او باشد. 🕊 می‌دانند وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ. می‌دانند اوست که به تنهائی عالَم را مدیریت می‌کند. سَيِّدىِ مَا أَنَا وَ مَا خَطَرِى‏؟ رضایت او را بر رضایت خود مقدم می‌کنند. 🕊 در هیچ یک از اعمال‌شان جز وجه خدا را نمی‌خواهند. اگر کاری می‌کنند یا نمی‌کنند فقط می‌خواهند خدا نگاه کند. همین. 🕊 اصلا توجه ندارند عقاب می‌شوند یا نه، پاداشی هست یا نه، مهم رضایت خداوند است. 🕊 اگر از عذاب خدا می‌ترسند و امید به پاداش او را دارند به خاطر ناراحتی و خوشحالی اوست نه بخاطر خودشان. 🕊 نه تنها تمام اعمال‌شان را بلکه همه امیال و رغبت‌های مختلف خود را برای یک هدف خالص کرده اند. پروردگارشان را می‌خواهند. 🕊 خاصیت انسان است که مجذوب زیبایی‌ها می‌شود. با «جمیل علی الاطلاق» چه کند؟ به خدا دل نبنده هر کی مَرده! 💡 چون همه چیز را از زاویه خدا می‌بیند و همه چیز را آیه خدا میبیند هیچ جا غفلت ندارند. 💡 چون عرفا به هر چه نگاه می‌کنند از زاویه خدا نگاه می‌کنند می‌فهمند «وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبيحَهُمْ» یعنی چه. 💡 هر چه می‌نگرید از آن جهت که ناقص هستند می‌گویند ما خدا نیستیم و هر چه زیبایی در ما هست از خالق ماست. ولی چون شما خدا بین نیستید نمی‌فهمید. 💡 همه چیز را نشانه‌ای از جمال و جلال او می‌بینند. با حسن و عیب اشیاء با حمد و تسبیح اشیاء با جمال و جلال آنها سیر و سلوک دارند. ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
سوره یوسف ۱۷ _ بخش دوم [کیفیت کم].mp3
10.9M
📕 تفسیر سوره مبارکه یوسف 🎧 جلسه ۱۷ | بخش دوم 🏷 آیه ۳۲ 📅 ۱۳۹۸/۰۲/۲۴ 🖌 اخلاص در عبادت، فقط از طریق محبّت الهی 🖌 خدایی خدا، انگیزه بندگان مخلَص برای بندگی 🖌 وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه ┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi