eitaa logo
کتاب بندگی 🕋
187 دنبال‌کننده
221 عکس
0 ویدیو
2 فایل
🌼🌸 بسم اللّٰه الرحمن الرحیم 🌸🌼 📢 کانال جلسات تفسیر ( تفسیر تربیتی و بینشی ) 🎙 حجت الاسلام و المسلمین محمد هادی مصلحی (دام عزّه) ارتباط با مدیر کانال 🆔 @bandegi_admin دیگر مباحث معرفتی ( طریق بندگی ) 🆔 @tarighebandegi
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 📜 ادامه مباحث جلسه ۱۶ : 🔖 (صفحه ۴) 🦋 اما... اخلاق کریمه میوه نمیدهد مگر وقتی که به توحید وصل باشد. 🦋 بدبختی امروز همه جوامع دوری از قرآن است. 🦋 قرآن می‌خواهد ریشه (توحید) را درست کند. و بعد هم از رویش این ریشه، عمل صالح را درست کند. 💎 خدایی که علمش هر لحظه هست. با قانون و مجری قانون فرق دارد. 💎 در خانه هم که هستی علم او هست. و اگر مرتکب جرم شدی مجازات دارد و مجازاتش هم جهنم است. 💎 با این نگاه هست که عمل صالح شکل می‌گیرد. 🤔 اسلام چه چیزی کم دارد که کنار بگذاریمش و برویم سراغ تمدن غربی؟! 🤔 قوه مجریه‌ای هست که هرکس را که بخواهد مجازاتش کند مغلوب نمی‌شود. 🤔 نظام را هم در عین اینکه بی‌نیاز به آن بوده در کامل‌ترین شکل ممکن درست کرده. 🤔 به سوی خودش برمی‌گردیم و محاسبه‌مان می‌کند. 🤔 این افکار هست که هم دنیا و هم قیامت را درست می‌کند. 🌸 اگر باور و عقیده و ایمان، اینگونه شد و عمل صالح و اخلاق کریمانه که برخاسته از این ریشه است حاصل شد، تمام همّ و غمّ انسان این می‌شود که در اعمالش خداوند را از خود راضی کند. تقوا از درون منعش می‌کند که مرتکب جرم شود. 🌸 اگر اخلاق از این عقیده سرچشمه نگیرد هیچ انگیزه‌ای در زندگی دنیایی برای انسان باقی نمی‌ماند مگر بهره‌برداری از این دنیای فانی. 🐺 از این رو تمام روانشناسی‌ای که ریشه آن به توحید برنگردد فرمول‌های بهره‌برداری بیشتر می‌شود. انسان را گرگ‌تر از قبلش می‌کند؛ چون تازه فرمول هم یاد گرفته و ذهنش دیگر ساده نیست. واقعاً پناه بر خدا از این آدم. 💍 دین در خواستگاری می‌گوید دو تا چیز را بیشتر نگاه نکن: ۱. باور(دین). ۲. اخلاق(عمل). 💍 اخلاق هم برای این است که بفهمی باورش ریشه‌دار است و در عملش نفوذ کرده و صوری نیست. 💍 اما اگر این دو تا را نداشت به کسی می‌خواهی بدهی که فقط خودش برای خودش مهم است. ✅ پیامبر -صلی اللّٰه علیه و آله- : پای صحبت هر عالمی ننشینید. ✅ فقط پای صحبت کسی بنشینید که شما را از ۵ چیز خارج می‌کند و به سمت ۵ چیز بکشاند: ◽️ ۱. از شک به یقین. خروج از شک به یقین فقط با توحید درست می‌شود. هرکس توحید ندارد یقین ندارد. ◽️ ۲. از ریا به اخلاص ◽️ ۳. از دنياپرستى به زهد ◽️ ۴. از غرور به تواضع ◽️ ۵. از دغل‌بازی به نصیحت‌پردازی 🔰 عنِ النَّبِيِّ -صلی اللّٰه علیه و آله- قَالَ: لَا تَجْلِسُوا إِلَّا عِنْدَ كُلِّ عَالِمٍ يَدْعُوكُمْ مِنْ خَمْسٍ إِلَى خَمْسٍ: ◽️ منَ الشَّكِّ إِلَى الْيَقِينِ ◽️ و مِنَ الرِّيَاءِ إِلَى الْإِخْلَاصِ ◽️ و مِنَ الرَّغْبَةِ إِلَى الرَّهْبَةِ ◽️ و مِنَ الْكِبْرِ إِلَى التَّوَاضُعِ ◽️ و مِنَ الْغِشِّ إِلَى النَّصِيحَةِ. 💎 برای همین است که فقط عالم ربانی باید منبر برود ولا غیر؛ چون غیر عالم ربانی فساد ایجاد می‌کند. ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
سوره یوسف ۱۷ _ بخش اول [کیفیت کم].mp3
9.79M
📕 تفسیر سوره مبارکه یوسف 🎧 جلسه ۱۷ | بخش اول 🏷 آیه ۳۲ 📅 ۱۳۹۸/۰۲/۲۴ 🖌 عبودیت واقعی، بندگی عالمانِ به مقام ربّ 🖌 عبودیت از روی ترس و طمع ثواب، جلوه اخروی خودمحوری 🖌 تحیر انسان عاشق زیبایی با «جمیل علی الاطلاق» ┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 🗒 مباحث جلسه ۱۷ | بخش اول : 🔖 (صفحه ۱) 🕋 ریشه عصمت انبیاء توحید است. 🕋 تنها مسیری که دین مبین اسلام برای اصلاح فرد و جامعه، دنیا و قیامت معرفی می‌کند توحید است. 🕋 قوانين اجتماع هيچ وقت از گزند تخلف ايمن نمى‌شود مگر اينکه بر اساس فضائل اخلاقى تأسيس شده، و پشتوانه‌اش دل‌هاى مردم باشد. 🕋 فضائل اخلاقى هم به تنهايى در تأمين سعادت اجتماع و سوق‌دادن انسان به سوى اعمال شایسته كافى نيست؛ مگر وقتى كه بر روی پایه‌های استوار توحيد بنا شده باشد. 🕋 يعنى مردم ايمان داشته باشند به اينكه عالم - كه انسان جزئى از آن است - آفريدگار و معبودى دارد يكتا، ازلى و سرمدى. 🌿 هيچ چيز از علم و احاطه او بيرون نيست و قدرتش مقهور هيچ قدرتى نمى‌شود. خدايى كه همه اشياء را به بهترین صورت ممکن آفریده؛ بدون اينكه به هیچ یک از آنها احتياجى داشته باشد. 🌿 به زودى همه را برای حساب‌رسی به سوى خود بازگردانده؛ نيكوكار را برای نيكوكاريش پاداش و بدكار را به بدى عملش كيفر مى‌دهد. 🌿 وقتی تکیه‌گاه فضائل اخلاقی چنین باوری باشد، دیگر برای انسان‌ها همتی جز جلب رضای خداوند متعال باقی نمی‌ماند. 🌿 تنها در این صورت است که بازدارنده‌ای به نام تقوا از درون‌ انسان مانع ارتکاب جرم می‌شود. 🍭 انتهای هدف روان‌شناسی ایجاد آرامش در دنیا برای بهره بیشتر از لذت‌های دنیوی است. 🍭 برخی از روان‌شناسان اعتراف می‌کنند کاری با روح ندارند و فقط با روان که همان سیستم عصبی مادی است کار داریم. 🍭 آخرین حرفی که روان‌شناسی برای حفظ زندگی می‌زند: «اگر این کار را کردی زندگی از هم می‌پاشد»؛ برای اینکه خانواده از هم نپاشد این کار را نکن. کاملاً مادی. 🌵 دست برداشتن از برخی خواهش‌های نفسانی برای حفظ نظام اجتماعی با هدف رسیدن به برخی از خواهش‌های نفسانی دیگر است. 🌵 تصور این‌‌که در طول تاریخ به نیکی از او یاد کنند و تعریف و تمجید کنند برای برخی لذت آفرین و فرح بخش است. 🌵 از این رو نباید به هر عالِمی اعتماد کرد. ممکن است بخاطر دنیا ترک دنیا کرده و بی‌میل به دنیا (زاهد) شده باشد. به دنبال رضایت مخلوق است نه خالق. 🖇 ادامه دارد... ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 📜 ادامه مباحث جلسه ۱۷ | بخش اول : 🔖 (صفحه ۲) 👏 حمد و ثناء مردم و تقدیر آن‌ها از عمل انسان فقط در کارهای مهمی است که از آن اطلاع داشته باشند. نه از هر کسی و برای هر کاری. 👏 اما الله با مردم فرق دارد، که او إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ حَسيباً است. 👏 از بدبختی انسان است که خدا را رها کند و برای مردم که خودخواهی مثل او هستند کار کند. 👏 نام نیک برای کسی که در راه وطن کشته شود و این کشته شدن بعد از دنیا برای او هیچ فائده‌ای نداشته باشد به چه دردی می‌خورد. من خودم را فدا کنم تا دیگران به نان و نوا برسند! بی‌خیال وطن! 👏 تا جایی پای حفظ نظام اجتماعی می‌ایستد که نفعی برای خودش داشته باشد. 🎈 روان‌شناسی می‌گوید: ایثار مکانیزم منفی دفاعی بدن است. کسی که نمی‌تواند از زندگی لذت ببرد برای رها کردن خود از فشارهای روانی به ضرر خود و به نفع دیگران کار می‌کند. 🎈 هیچ کدام از این‌ انگیزه‌ها در درون انسان نیرویی درست نمی‌کند که جلوی معصیت و نقض قانون را بگیرد. 🕊 تنها سببی که توانست یوسف را از آن ورطه نجات دهد علم به جایگاه پروردگار بود. برهان رب. 🕊 قوانین اجتماعی بازدارندگی صددرصدی ندارد و با آن، به تنهایی جامعه دینی شکل نمی‌گیرد. 🕊 تقوا میوه عبودیت و بندگی خداوند متعال است. 🤲 خداوند متعال یا با ترس، یا با امید، یا با خشنودی از او (حبّ) بندگی می‌شود. 🤲 و فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ شَديدٌ (خوف) وَ مَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ (امید) وَ رِضْوانٌ (محبت و خشنودی) وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِ. 🗑 و مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلَّا مَتاعُ الْغُرُورِ روشنگری و زدودن غبار غفلت از دیدگان انسان نسبت به حقیقت دنیا. 🗑 وقتی دنیا پوچ شد، کار برای دنیا هم می‌شود پوچ. از این روست که در روایات فرموده‌اند احمق کسی است که آخرت خود را به دنیا بفروشد و احمق‌تر از او کسی است که آخرت خود را به دنیای دیگران بفروشد. ☄️ اکثر بندگان خدا چون از آتش جهنم و مس گداخته می‌ترسند او را بندگی می‌کنند. نماز شب نمی‌خواند ولی نماز صبح می‌خواند. چرا؟ چون ترک نماز صبح چوب دارد. 🍖 برخی از بندگان خدا به امید رسیدن به وعده‌های شیرین خداوند متعال برای اهل تقوا، او را بندگی می‌کنند. به طمع مغفرت و بهشت گوش به حرف می‌دهند. 📊 واقعیت عبودیتِ از روی ترس و ثواب همان انگیزه دنیوی است که مقداری بهتر شده و رنگ اخروی پیدا کرده است. دنیا کوچک شده و به دنبال جلب مصلحت و دفع مفسده در آخرت است. 🖇 ادامه دارد... ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 📜 ادامه مباحث جلسه ۱۷ | بخش اول : 🔖 (صفحه ۳) 🕊 ولی عالمان به خداوند عالَم او را نه از روی ترس، نه به طمع پاداش بلکه بخاطر خودش بندگی می‌کنند. لا اله‏ الّا اللَّه حقاً حقاً. پرستیدنی‌ای جز تو نیست. 🕊 امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: مَا عَبَدتُكَ خَوفاً مِن نَارِكَ وَ لَا طَعَماً إِلَى جَنَّتِك وَ لَكِن وَجَدتُكَ‏ أَهلًا لِلعِبَادَةِ، فَعَبَدتُكَ. 🕊 پروردگاری که مالک آنها، مالک اراده آنها و مالک رضایت آنهاست. رضایتی از خودشان نمی‌خواهند؛ چون «أنّ العبدَ وَ ما في يَدِه لِمَولاه». 🕊 آمده‌اند در مسیر بندگی. فقط بنده خدا هستند. عبد فقط باید ربّش را پرستش کند و مشغول او باشد. 🕊 می‌دانند وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ. می‌دانند اوست که به تنهائی عالَم را مدیریت می‌کند. سَيِّدىِ مَا أَنَا وَ مَا خَطَرِى‏؟ رضایت او را بر رضایت خود مقدم می‌کنند. 🕊 در هیچ یک از اعمال‌شان جز وجه خدا را نمی‌خواهند. اگر کاری می‌کنند یا نمی‌کنند فقط می‌خواهند خدا نگاه کند. همین. 🕊 اصلا توجه ندارند عقاب می‌شوند یا نه، پاداشی هست یا نه، مهم رضایت خداوند است. 🕊 اگر از عذاب خدا می‌ترسند و امید به پاداش او را دارند به خاطر ناراحتی و خوشحالی اوست نه بخاطر خودشان. 🕊 نه تنها تمام اعمال‌شان را بلکه همه امیال و رغبت‌های مختلف خود را برای یک هدف خالص کرده اند. پروردگارشان را می‌خواهند. 🕊 خاصیت انسان است که مجذوب زیبایی‌ها می‌شود. با «جمیل علی الاطلاق» چه کند؟ به خدا دل نبنده هر کی مَرده! 💡 چون همه چیز را از زاویه خدا می‌بیند و همه چیز را آیه خدا میبیند هیچ جا غفلت ندارند. 💡 چون عرفا به هر چه نگاه می‌کنند از زاویه خدا نگاه می‌کنند می‌فهمند «وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبيحَهُمْ» یعنی چه. 💡 هر چه می‌نگرید از آن جهت که ناقص هستند می‌گویند ما خدا نیستیم و هر چه زیبایی در ما هست از خالق ماست. ولی چون شما خدا بین نیستید نمی‌فهمید. 💡 همه چیز را نشانه‌ای از جمال و جلال او می‌بینند. با حسن و عیب اشیاء با حمد و تسبیح اشیاء با جمال و جلال آنها سیر و سلوک دارند. ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
سوره یوسف ۱۷ _ بخش دوم [کیفیت کم].mp3
10.9M
📕 تفسیر سوره مبارکه یوسف 🎧 جلسه ۱۷ | بخش دوم 🏷 آیه ۳۲ 📅 ۱۳۹۸/۰۲/۲۴ 🖌 اخلاص در عبادت، فقط از طریق محبّت الهی 🖌 خدایی خدا، انگیزه بندگان مخلَص برای بندگی 🖌 وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه ┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi