📖 #کتاب_بندگی | سوره مبارکه یوسف
🎙 #حجت_الاسلام_مصلحی
🗒 مباحث جلسه ۲ | بخش اول :
🔖 (صفحه ۱)
🎍در یک احتمال «قَصَص» مصدر است به معنای قصه گفتن و «أَحْسَنَ الْقَصَصِ» به معنای بهترین سبک قصهگویی و سناریونویسی است.
🎍 بهترین سبک تعریف کردن نشان دادن همه حوادث به زیباترین شکل است.
🎍 مهمترین تصویرگری، نشان دادن نقش پیدای پنهان است. نشان دادن نقش خدای متعال در قصه یوسف صدیق است.
🌷 برخی میگویند: «أَحْسَنَ الْقَصَصِ» به این است که خدای متعال سنگینترین رابطه عشق و عاشقانه را با زیباترین شکل با حفظ حیا به همگان گفته است. بیانی با کمترین تحریک شهوت در مقام تربیت انسانها.
🌷 برای آگاهی به ظرافت بیان قرآن، کمی بی حیا شویم؟ زلیخا درها را قفل کرده بود. بحث هم سر پاره شدن پیراهن یوسف است. از جلو پاره شده یا از پشت. بحث سر پیراهن زلیخا نیست. زن که با چادر نمیگوید آمادهام.
🌷 خوب بفهمید که یوسف صدیق در اوج جوانی چه دید اما رها کرد!
🏵 برخی «أَحْسَنَ الْقَصَصِ» بودن را به زیبایی اسلوب بیانی و ساختاری که هر شنوندهای را به خود جذب میکند بیان فرمودهاند.
🏵 تدوین داستان سوره یوسف خیلی زیباست. یکباره از یک خواب داستان شروع میشود و با تعبیر این خواب داستان تمام میشود. پر از ترس و امید است. دل مخاطب را با خود همراه میکند.
💐 احتمال دوم در «قَصَص» اسم مصدر به معنای «قصه» است.
💐 انصافاً داستان یوسف صدیق داستانی پر از نکات تربیتی است. داستانی پر از رنج و امید. پر از خدا و شیطان. پر از بنده و پروردگار. پر از عبرت در گناه، توکل، روابط اجتماعی، خواب و مقدر بارندگی و قحطی و...
💐 بهترین داستانهای ایرانی ازداواج است!! سوره یوسف سرآمد همه داستانهاست.
❄️ خدای متعال با تأکید بیان میکند: «پیامبر! تو پیش از آمدن وحی نسبت به داستان حضرت یوسف چون دیگران غافل بودی»
❄️ آری، پیامبر پیش از نزول سوره یوسف هیچ گونه علمی نسبت به این داستان نداشتند. مرحوم طبرسی به این نکته تصریح دارند. مرحوم علامه هم بدون توضیح با سکوت از کنار آن عبور کردهاند.
❄️ سوره، سوره «ولایة الله» است. باید نشان دهد یوسف بنده است. باید نشان دهد نبی مکرم اسلام هم بنده است. باید نشان دهد همهچیزْتمام خودِ خودِ خداست.
🍄 پیش از آغاز داستان قرآن کریم نسبتِ «غفلت» به پیامبر میدهد. مسلماً تسلّط بر جزئیات داستان پیش از آن نبوده است.
🍄 در آیه ۱۰۲ هم که پس از پایان داستان است یک بار دیگر خدای متعال به رخ میکشد که این داستان از خزانه غیب الهی با وحی به پیامبر رسیده است.
🍄 در ادامه علاوه بر نفی علم، نفی حضور پیامبر در آن زمان را بیان میکند. با صراحت میفرماید: «وَ ما كُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ أَجْمَعُوا أَمْرَهُمْ وَ هُمْ يَمْكُرُونَ؛ آن زمان که با هم یک صدا شده و نیرنگ میریختند تو نزد آنها نبودی»
💫 میدانید برای چه خدای متعال این چنین نفی علم و نفی حضور میکند؟ تا به همه نشان دهد مربّی یوسف منِ خدایم. تا به همه نشان دهد مربّی پیامبر اسلام هم منِ خدایم.
💫 این تأکید در طلیعه و پایان داستان اتفاقی است؟ چرا به هنگام نقل داستان یوسف توسط دیگران کمتر جایی به این طلیعه و پایان اشاره میشود؟ چرا؟
💫 قرآن، کتاب هدایت است. گویندهاش آگاهی نامحدود دارد. تا ته خط همه چیز را خوانده است. به خوبی میداند در آینده اهل غلوی میآیند و همه این امور را به غیر خدا نسبت میدهند.
💫 در داستان حضرت مریم هم خدای متعال بار دیگر رو به پیامبر اسلام کرده و میگوید: «تو در آنجا نبودی.» «وَمَا كُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يُلْقُونَ أَقْلَامَهُمْ أَيُّهُمْ يَكْفُلُ مَرْيَمَ وَمَا كُنْتَ لَدَيْهِمْ إِذْ يَخْتَصِمُونَ.»
💫 مسلماً مخاطب این آیات شخص نبی مکرم اسلام است؛ نه قاری قرآن.
🖇 ادامه دارد...
┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄
🆔 @ketabebandegi
🆔 @tarighebandegi
📖 #کتاب_بندگی | سوره مبارکه یوسف
🎙 #حجت_الاسلام_مصلحی
📜 ادامه مباحث جلسه ۲ | بخش اول :
🔖 (صفحه ۲)
☘️ آنچه بیان شد به معنای نفی توسل و زیارت نیست.
☘️ توسل و زیارت سر جای خودش. جایگاه خدا و بنده هم سر جای خودش. ما نباید نگاه خداگونه به نبی مکرم اسلام داشته باشیم. این آیات نفی نگاه خداگونه را دارد. خدا نمیخواهد ما همچون مسیحیت مشرک شویم.
☘️ روایاتی که از امیرالمؤمنین علیهالسلام نقل کردهاند که من بودم موسی را نجات دادم؛ من بودم عیسی را چه کردم. من بودم... هیچ سازگاری با این دسته از آیات که فقط سه نمونه آن عرض شد ندارد. این روایات، روایات غالیان است. مبارکشان باشد.
🌺 برای اثبات مقام امیرالمؤمنین نیازی به جعل این احادیث نیست. وقتی در مسیر بندگی افتادید، هنگامی که در مسیر اخلاص و ولایت الله و سبیل محبت افتادید آنگاه میفهمید امیرالمؤمنین کجا و ما کجا! آنگاه میفهمید امیرالمؤمنین کجا و موسای کلیم کجا! امیر کجا و عیسای مسیح کجا! امیرالمؤمنین علیه السلام کولاک است. صدیقه طاهره کولاک است. فوق کولاک! اوج تسلیم! اوج بندگی!
🌺 زیبایی امیرالمؤمنین به اوج بندگی اوست. ما فوق بندگی این انوار مقدسه تصور نمیشود.
🔸 نکاتی که بیان شد هیچ منافاتی با قدرتهای الهی امیرالمؤمنین ندارد.
🔸 اگر عیسای مسیح به شهادت قرآن مرده زنده میکرد، امیرالمؤمنین علیهالسلام به طریق اولی توان چنین کاری را دارند.
🌳 اصلاً بر فرض اینکه تمام آن روایات درست باشد و ربطی به غالیها نداشته باشد. اما مسیر هدایتی قرآن کریم این است که تمام توجه را به خدای متعال معطوف کند. نباید از خط هدایت قرآن فاصله گرفت.
🌳 بر فرضی که آن سخنان درست باشد هر حرف راستی را که نباید در کف جامعه جلوی هر انسانی ریخت. این، اصلاً عاقلانه نیست.
🌸 شفاعت، مسلماً در قیامت وجود دارد.
🌸 اما با دانستن اینکه چه کسانی در آن صحرای وانفسا قدرت شفاعت دارند، خودبهخود خودت را به آنها نزدیک میکنی.
🌸 وقتی دانستی برای ورود به بهشت باید به حوض کوثر رَوی و از دست امیرالمؤمنین سیراب شوی خودبهخود به آقا نزدیک میشوی. (حوض کوثر یعنی چه؟ بماند.)
🌸 ثمره نزدیکی به این خاندان تبعیت است. توحید ناب را از آنها یاد میگیرید.
🌸 این مسیر، یک مسیر تربیتی در این دنیای مادی است. شفاعت پل تربیت در این دنیاست. شفاعت برای بیکار شدن نیست.
💠 عزیز دل! قرآن را نباید به روایت عرضه کنیم. به شهادت روایات فراوان، روایات را باید به قرآن عرضه کرد.
💠 اگر قرآن را به روایت عرضه کردی سر از فکر فاسد و خطرناک اخباریگری در میآوری. این خلاف روش خود اهلبیت علیهمالسلام است.
💠 در مباحث عقاید و معارف خیلی باید مراقب باشید. روایات احتمال دروغ بودن دارند. قرآن که چنین نیست.
🏵 بنده و هفت جد و آباءم انگشت کوچکِ افعال، عبودیت و علم اهلبیت علیهمالسلام نیستیم.
🏵 نه باید وهابی شویم. نه باید غالی شویم. نه باید قرآن را کنار بگذاریم. نه باید اهل بیت را کنار بگذاریم. پیامبر این دو تکیهگاه را در کنار هم برای ما گذاشتهاند. نه توحید را فدای ولایت کنیم. نه ولایت را فدای توحید کنیم.
🏵 صلوات ذکری است که فقر مطلق است. صلوات یعنی: خدایا! من عرضه جبران تلاشهای این خاندان برای هدایت خود و همه عزیزانم را ندارم، خدایا! خودت از خزانه هستیات به آنها بیش از پیش عطا کن. این است حقیقت صلوات. صلوات احساس بدهی مطلق ما در برابر خدا و اهلبیت است.
┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄
🆔 @ketabebandegi
🆔 @tarighebandegi
سوره یوسف ۰۲ _ بخش دوم [کیفیت کم].mp3
5.11M
📥 لینک پخش و دانلود کمکی:
tarighebandegi.ir/dl/TY022
📕 تفسیر سوره مبارکه یوسف
🎧 جلسه ۲ | بخش دوم
🏷 آیه ۴ و ۵
📅 ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
🖌 لزوم پرهیز از پرسشهای بیفایده بههنگام تفسیر قرآن کریم
🖌 توجه به حضور شیطان در روابط اجتماعی با دیگر انسانها
🖌 انتخاب بهترین گفتار و کردار، دیوار دفاعی محکم دربرابر نفوذ دشمن مشترک
#کتاب_بندگی
#تفسیر_سوره_یوسف
┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄
🆔 @ketabebandegi
🆔 @tarighebandegi
📖 #کتاب_بندگی | سوره مبارکه یوسف
🎙 #حجت_الاسلام_مصلحی
🗒 مباحث جلسه ۲ | بخش دوم :
🔖 (صفحه ۱)
🎍«إذ» میتواند بدل اشتمال از «احسن القصص» باشد در صورتی که مراد از «القصص» اسم مصدر باشد. (بر تو بهترین قصه را تعریف میکنیم، آن زمان که یوسف به پدرش گفت...)
🎍 احتمال دوم در «إذ» مفعول «اذکر» محذوف است. (ای پیامبر! یادآوری کن آن زمان را که یوسف به پدرش گفت...)
🌷«تِ» در «یا أبَتِ» تاء تأنیث است که بجای ضمیر متکلم وحده که به آن اضافه شده آمده است. تلفظ کمی راحتتر است.
🏵 حضرت یوسف خواب یازده ستاره، خورشید و ماه را دیدند. آنها را در حال سجده بر خود دیدند.
🏵 «راحیل»، مادر حضرت یوسف از دنیا رفته بود. ازاین رو بین مفسرین بحث است که مراد از آن «ماه» کیست.
🏵 علامه فرمودند: مهم نیست که چه کسی بود. اگر برای هدایت بشریت لازم بود خدای متعال نامی از آن فرد میآورد.
🏵 باز هم در آیات آتی بحث است که چه کسی پیشنهاد داد یوسف را در چاه بیندازند. «یهوذا» بود؟ «روبین» بود؟ «لاوی» بود؟ «شمعون» بود؟ عزیز دل! اصلاً بنده پیشنهاد دادم. این مسائل مهم نیست. وقت بندگان خدا را بیخود هدَر ندهیم. این تفسیر نیست. فکرها را پخش نکنیم. باید بر روی «ولایة الله» کار کنیم.
🏵 باید فکر را تربیت کرد. باید بفهمیم به هنگام کار با قرآن چه سؤالی مطرح کنیم.
💐 امان از احتمالات ترکیبی مختلفی که تأثیری در معنا و مفهوم ندارد! وقت خود و دیگران را بیخود هدَر ندهیم.
💐 واو در «وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ»، واو معیت باشد یا واو عاطفه چه تفاوت معنایی دارد؟ اگر تفاوت ندارد بحث لفظی به چه درد میخورد! اینها، راه تفسیر قرآن نیست. اینها، راه سرگرمی ادبی است.
❄️ فعل «رَأَيْتُهُمْ» در «رَأَيْتُهُمْ لِي سَاجِدِينَ» تکراری است. یک بار در ابتدای آیه رؤیت یازده ستاره، خورشید و ماه بیان شده بود. پس چرا دوباره اشاره به رؤیت آنها شده است؟
❄️ برخی فاصله را دلیل بر تکرار دیدهاند.
❄️ برخی دلالت بر سجده همزمانی یازده ستاره، خورشید و ماه را دلیل بر تکرار دانستهاند.
❄️ مرحوم طبرسی دلیل بر تکرار را پاسخ به تعجب یعقوب بیان کردند. گویا بین کلام فاصلهای ایجاد شده است. تا یعقوب نبی شنید کودک خردسالش یازده ستاره، خورشید و ماه را در خواب دیده به سرعت منتقل شده که خواب درباره کیست. با زبان بدن خود از شدت تعجب و کنجکاوی پرسیده: «یوسف! خُب یازده ستاره و خورشید و ماه چی؟» ازاین رو یوسف صدیق از ابتدا جمله خود را بازسازی کرده تا آن خبر مهم را به گوش پدر برساند.
🍄 خواب حضرت یوسف با خواب پادشاه و آن دو همبند حضرت یوسف که در آینده بیان خواهد شد یک تفاوت آشکار داشت.
🍄 معنای خواب حضرت یوسف چنان شفاف بود که نیازی به تعبیر کسی نداشت. هر کس تا خواب را بشنود سیادت، آقایی، رشد و تعالی یوسف بر برادران و پدر و مادر را به خوبی درک میکند.
🍄 ازاین رو بسیار خطرناک بود که این خواب به گوش برادران برسد. این یوسف بود که کودک بود و تازه وارد و معنای خواب را نمیفهمید؛ اما برادرانش جوانان با تجربهای بودند که سریع به معنای آن منتقل میشدند.
💫 عزیز دل! آیه ۵ سوره یوسف، یکی از آیات کلیدی در بحث روابط اجتماعی است.
💫 حضرت یعقوب نبی که انسان را میشناسد، شیطان را میشناسد، باور به قدرت او دارد، باور به تأثیرگذاری او به عنوان موجودی واقعی دارد و باور دارد که شیطان دشمن مشترک یوسف و برادرانش است، در رابطه بین یوسف و برادرانش کاملاً متوجه دشمنی شیطان و امکان نفوذ او هست.
💫 حضرت یوسف نبی هم در پایان داستان چنین میفرماید: «مِنْ بَعْدِ أَنْ نَزَغَ الشَّيْطَانُ بَيْنِي وَبَيْنَ إِخْوَتِي؛ پس از اینکه شیطان بین من و بین برادرانم مشکلاتی ایجاد کرد.»
💫 عزیز دل! در رابطه با دیگر انسانها همیشه باید مراقب نفوذ شیطان باشیم. دشمن مشترک همه ماست. دشمن قسم خورده همه ماست. دشمنی غدّار و سرکش. بسیار باید مراقب او و راههای نفوذش باشیم.
🖇 ادامه دارد...
┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄
🆔 @ketabebandegi
🆔 @tarighebandegi
📖 #کتاب_بندگی | سوره مبارکه یوسف
🎙 #حجت_الاسلام_مصلحی
📜 ادامه مباحث جلسه ۲ | بخش دوم :
🔖 (صفحه ۲)
☘️ شیطان موجودی است از طایفه جنیان. توانایی تأثیرگذاری در فکر ما را دارد. ازاین رو در آیات قرآن به اجمال و در روایات ما مفصل مراقبت از شیطان توصیهای پر تکرار بوده است.
☘️ هم در گفتار، هم در رفتار باید مراقب شیطان باشیم. اگر بستر نفوذ شیطان را باز گذاشتیم او هم بالاخره وسوسه کرده و انسان را دچار مشکل میکند. اعصاب و روان به هم میریزد. کمکم رابطه بین ما و خدا به هم میریزد. اینها همه معارف قرآنی است.
☘️ انسان عاقل با درایت تمام از گفتار و کردار مناسب استفاده میکند تا با خواهر، برادر، مادر، پدر، زن، شوهر، فرزند، پدر زن، مادر شوهر، مادر زن، پدر شوهر، همسایه، مشتری، استاد، شاگرد و... دچار مشکل نشود. چون شیطان دشمن مشترک همه ماست.
☘️ شیطان اگر بیدار شد، وسوسه میکند. متأسفانه بیشتر انسانها هم در برابر وساوس او زمینخوردهاند. همین باعث به تأخیر افتادن حرکت انسانها در طریق بندگی است. مراقب خود و دیگران باشیم.
🌺 قرآن میگوید: «قُلْ لِعِبَادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنْزَغُ بَيْنَهُمْ ۚ إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ لِلْإِنْسَانِ عَدُوًّا مُبِينًا»
🌺 ای پیامبر! به کسانی که ادعای بندگی مرا دارند بگو: آنچه بهترین است را بگویند. به درستی که شیطان بینشان شکرآب میکند. یقیناً شیطان برای انسان دشمن آشکار دیرینهای است.
🌺 اینها شعار نیست. اینها تلقین خیالی نیست. اینها بیان حقایق عالم توسط خدای عالم است.
🌺 متأسفانه یکی از مشکلات این است که گفتار و کردار ما متدینین قرآنی نیست. معمولاً در روابط اجتماعی شیطان را به حساب نمیآوریم. ازاین رو با دیوار دفاعی باز به استقبال این دشمن قدرتمند میرویم.
🌺 قرآن میگوید بهترین را انتخاب کن. حتی خوب هم نمیگوید. برای رسیدن به گفتار بهترین و کردار بهترین باید فکر کرد. باید از تجربه دیگران استفاده کرد. باید مشورت گرفت.
┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄
🆔 @ketabebandegi
🆔 @tarighebandegi
سوره یوسف ۰۳ _ بخش اول [کیفیت کم].mp3
4.61M
📥 لینک پخش و دانلود کمکی:
tarighebandegi.ir/dl/TY031
📕 تفسیر سوره مبارکه یوسف
🎧 جلسه ۳ | بخش اول
🏷 آیه ۵
📅 ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
🖌 شیطان، دشمن مشترک انسانها
🖌 حرکت گام به گام شیطان از اختلاف در روابط اجتماعی تا کفر
🖌 نقش شوهر در رهایی مادر و همسر از وساوس شیطانی
🖌 سوء استفاده شیطان از اطلاعات موجود در نفس
#کتاب_بندگی
#تفسیر_سوره_یوسف
┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄
🆔 @ketabebandegi
🆔 @tarighebandegi