eitaa logo
کتاب بندگی 🕋
187 دنبال‌کننده
221 عکس
0 ویدیو
2 فایل
🌼🌸 بسم اللّٰه الرحمن الرحیم 🌸🌼 📢 کانال جلسات تفسیر ( تفسیر تربیتی و بینشی ) 🎙 حجت الاسلام و المسلمین محمد هادی مصلحی (دام عزّه) ارتباط با مدیر کانال 🆔 @bandegi_admin دیگر مباحث معرفتی ( طریق بندگی ) 🆔 @tarighebandegi
مشاهده در ایتا
دانلود
سوره یوسف ۱۶ [کیفیت کم].mp3
14.1M
📕 تفسیر سوره مبارکه یوسف 🎧 جلسه ۱۶ 🏷 آیه ۳۲ 📅 ۱۳۹۸/۰۲/۲۴ 🖌 ایمان و اخلاق کریمه، تنها پناه قانون 🖌 مسلمان و تکیه به اخلاق ارسطویی! 🖌 مسلمان و فریب ظاهر تمدن غربی! ┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 🗒 مباحث جلسه ۱۶ 🔖 (صفحه ۱) 🛑 زن عزیز با این که شوهرش هم فهمیده بود باز هم یوسف را رها نکرد. 🛑 عزیزه مصر است و خودش را همه کاره می‌داند و شوهر را هم در مشت خود می‌داند. 🛑 نه از قانون می‌ترسد نه از خدا. مالک برده ای هم هست که زنان دیگر با دیدنش دستشان را بریده اند. 🛑 طبیعی است که این نفس به کار خود ادامه دهد. 🛑 برای دست کشیدن یا باید دل جای دیگر مشغول باشد که نیست، یا از جایی باید بترسد که نمی‌ترسد. 🔰 یوسف طوری با عزیزه مصر برخورد کرده بود که به زنان دیگر می‌گوید من هر کاری کردم، ولی یوسف خودداری کرد (اسْتَعْصَمَ). 🔰 کاملاً صحه می‌گذارد بر برهان رب. آن هم اعتراف در چیزی که همه، زمین می‌خورند. ⚖️ قانون به نتیجه نمی‌رسد و طبق آن عمل نمی‌شود مگر با ایمانی که قانون را با اخلاق کریمه حفظ کند. ⚖️ اخلاق کریمه هم کامل نمی‌شود مگر با توحید. ⚖️ «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» یعنی من می‌خواهم ریشه مکارم اخلاق را گره بزنم به توحید. ⚖️ چرا که حسن و قبح عقلی به تنهایی زندگی و سعادت بشر را نه در دنیا و نه در قیامت درست نمی‌کند. ⚖️ اخلاق ارسطویی انسان را به سر منزل مقصود خلقت نمی‌رساند. 🌳 ریشه توحید است و شاخه‌ها اخلاق کریمه. این شاخه‌ها میوه‌های خود را در اجتماع نشان می‌دهند. 🌳 «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ . تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّها وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ.» 🌳 درخت به عنوان مثل هست. ولی بحث سر توحید و عمل صالح و نتایج مثبت اجتماعی آن است. 🍁 «وَمَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِن قَرَارٍ» 🍁 ریشه توحید که نباشد، درخت که ریشه نداشته باشد میوه هم نمی‌دهد.حتی یک میوه. میوه خراب هم نمی‌دهد. خوب دقت کنید به مثال قرآن. 🍁 درخت بی‌ریشه هیچ چیزی ندارد. بحث بر سر همه چیز و هیچ چیز است. بحث سر صفر و صد است. ☠️ از این رو روانشناسی غربی صفر است. اگر فایده و میوه‌ای داشت الان جامعه‌شان باید آباد می‌شد. ☠️ مسیر جامعه‌شان را با روانشناسی طی کردند که الان می‌بینیم هر از چند گاهی کسی اسلحه به دست، دیگران را می‌کشد. ☠️ درخت بی‌ریشه ظاهری دارد. تنه‌ای دارد. حرف‌های دهان پرکن دارد. ولی میوه و ثمر ندارد. 🖇 ادامه دارد... ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 📜 ادامه مباحث جلسه ۱۶ : 🔖 (صفحه ۲) ⚠️ باید ریشه توحید باشد تا انسان درست شود. ⚠️ انسانی که به بیان قرآن خصوصیت و طبیعتش توجه به نفع خودش است. خودپرستی و خودمحوری و خودخواهی است. ⚠️ اگر قوانین اجتماعی را مراقبت می‌کند برای خودخواهی‌اش هست و به اندازه خودخواهی مراقبت می‌کند. 🕊 کلمه طیّب است که به سمت خدا صعود می‌کند 🕊 آنچه که به سمت خداوند می‌رود و قرب الهی درست می‌کند اعتقاد است. 🕊 از این رو اصل اساسی ایمان باللّه است و وسعت ایمان و درجات ایمان. 🕊 البته ایمان و اعتقاد هم با حرکت و کار است که موجب قرب است نه با نشستن و تنبلی. 🔍 تحلیل اجتماع انسانی: 👨‍👩‍👧‍👦 انسان به تنهایی نمی‌تواند هر کاری کند و همه نیازهایش را برطرف کند. پس انسان برای رسیدن به سعادت محتاج اجتماع است. 👨‍👩‍👧‍👦 خداوند هم در طبیعتش اجتماعی بودن را قرار داده. 👨‍👩‍👧‍👦 به خاطر همین انسان نیاز به انس دارد و از خلوت فراری‌ست. مگر بعضی افراد که ... 👨‍👩‍👧‍👦 انسان هم از لحاظ اضطرار و هم از لحاظ طبیعتش اجتماعی است. 👨‍👩‍👧‍👦 حال که وارد اجتماع شد نیازمند سنت‌ها و قوانینی است که با آنها حقوق افراد حفظ شود. 📊 در اجتماع هرکس کاری انجام می‌دهد و سپس افراد اعمالشان را با هم مبادله می‌کنند. 📊 برای هر عمل در این اجتماع ارزش گذاری انجام می‌شود و طبیعتا افراد جایگاه اجتماعی پیدا می‌کنند. 📊 همه در یک سطح نیستند. بلکه با توجه به میزان خدمتش به اجتماع در اجتماع جایگاه پیدا می‌کنند. 📊 به هرکس به اندازه ارزشی که در اجتماع آورده ارزش داده می‌شود بدون اینکه ظلمی نه به قوی شود و نه به ضعیف. ⚖️ این سنت‌ها و قوانین که چه کسی چه جایگاه و چه حقوقی داشته باشد با قوانین دیگری باید حفظ شود. ⚖️ در اینجا قوانین جزایی هستند که تعدی کنندگان به حقوق دیگران را می‌ترسانند و مجازات می‌کنند. ⛔️ قانون خوب قانونی هست که باز دارندگی داشته باشد. ⛔️ قانون گذاری خداوند هم همین طور است. مثلا اگر نماز نخواندی همان یکی را قضا کن ولی اگر روزه را عمدی خوردی ۶۰ روز. ⛔️ خداوند نمی‌گذارد فضای ماه رمضان در بین متدینین از بین برود. چون فضا نیاز هست و قانونش را هم سخت می‌گذارد. ⛔️ در برخی قوانین جزایی اسلامی هدف اولیه قانون بازدارندگی است. 🖇 ادامه دارد... ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 📜 ادامه مباحث جلسه ۱۶ : 🔖 (صفحه ۳) 📍 ضامن اجرای تمام این قوانین هم قدرت حاکمه است. که با دو صفت عدالت و راستی می‌تواند مجری قوانین باشد. 📍 اما این آرزو وقتی محقق می‌شود که اولاً قوه حاکمه علم به جرم داشته باشد. ثانیاً تسلط بر مجرم داشته باشد. 📍 که اگر اینها نباشد قوانین درست اجرا نمی‌شوند و مجرمین قوت می‌گیرند. ⚔️ تا جامعه‌ای محور توحید پیدا نکند یقین داریم که در آن جرم هست و نمی‌شود با صرف قانون جامعه را درست کرد. 👺 انسان طبیعتاً در استخدام طبعش هست. «إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا». 👺 نفع را به سمت خودش می‌کشاند ولو که به دیگری ضرر بزند. 👺 حال خدا نکند که طاغوت سر کار بیاید و قوه مجریه این طور باشد. 😊 قوانین هم که عادلانه باشند و احکام جزایی هم شدید باشند برای ایجاد بازدارندگی، باز هم درب خلاف را نمی‌توانند ببندند مگر وقتی که اخلاق کریمانه در انسان‌ها شکل بگیرد. 😊 باید در فرد ملکه پیروی از حق شکل بگیرد. 😈 فریب قدرت، نظم و عدل ظاهری کشورهای مدرن را نخور! 😈 نگو چطور با اینکه در قوانین‌شان ریشه‌ها و مبانی اخلاقی وجود ندارد نظم و عدل دارند. 😈 آنها اینگونه‌اند که فکر و نگرش اجتماعی‌شان بالاست و وقتی نگاه می‌کنند نفع امت را می‌بینند تا نفع خود. 😈 بعد از رنسانس که دین را کنار گذاشتند، فهمیدند که تنها چیزی که برایشان باقیمانده اجتماع است. 😈 لذا نسل‌هایشان را برای نگرش اجتماعی تربیت کردند. 😈 همه‌چیزشان اجتماع است و اگر این را هم نداشته باشند اجتماعشان جنگل محض می‌شود. 😈 فهمیده‌اند که من باید کنار دیگران تعامل داشته باشم تا سود به همه‌مان برسد. 😈 ریشه این هم نفع خود است، ولی خوب فهمیده اند که اجتماع چیست. 🧐 از روز اول هم اینطور نبودند. نسلهایشان را این طور تربیت کردند. 🧐 در فکرشان رفته که من باید با دیگران تعامل کنم تا به سود برسم. 🧐 باید برای همه‌مان سود داشته باشد تا به من هم برسد. 👹 به همین خاطر همه‌شان با هم راضی شدند و دست به سلطه بر کشورهای دیگر و استعمار ملت‌های ضعیف و بیچاره زدند. 👹 پیشرفت‌های غربی‌ها با کدام ثروت‌ها شکل گرفت؟ 👹 طلاها و نفت‌های کجاها را می‌برند؟ 👹 ناراحت هم نیستند، چون معادی ندارند. 👹 کنار هم می‌نشینند و می‌گویند برویم فلان کشور را چپاول کنیم تا کشورمان پیشرفت کند. 👹 برخی متوجه نیستند که پیشرفت غربی‌ها با چه سرمایه مادی و انسانی‌ای بوده است. ☠️ قبلاً یک فرد به یک اجتماع ظلم می‌کرد و حالا یک اجتماع بر اجتماع دیگر ظلم می‌کند. ☠️ لذا راضی به استعمار دیگران هستند و مشارکت می‌کنند. 🖇 ادامه دارد... ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 📜 ادامه مباحث جلسه ۱۶ : 🔖 (صفحه ۴) 🦋 اما... اخلاق کریمه میوه نمیدهد مگر وقتی که به توحید وصل باشد. 🦋 بدبختی امروز همه جوامع دوری از قرآن است. 🦋 قرآن می‌خواهد ریشه (توحید) را درست کند. و بعد هم از رویش این ریشه، عمل صالح را درست کند. 💎 خدایی که علمش هر لحظه هست. با قانون و مجری قانون فرق دارد. 💎 در خانه هم که هستی علم او هست. و اگر مرتکب جرم شدی مجازات دارد و مجازاتش هم جهنم است. 💎 با این نگاه هست که عمل صالح شکل می‌گیرد. 🤔 اسلام چه چیزی کم دارد که کنار بگذاریمش و برویم سراغ تمدن غربی؟! 🤔 قوه مجریه‌ای هست که هرکس را که بخواهد مجازاتش کند مغلوب نمی‌شود. 🤔 نظام را هم در عین اینکه بی‌نیاز به آن بوده در کامل‌ترین شکل ممکن درست کرده. 🤔 به سوی خودش برمی‌گردیم و محاسبه‌مان می‌کند. 🤔 این افکار هست که هم دنیا و هم قیامت را درست می‌کند. 🌸 اگر باور و عقیده و ایمان، اینگونه شد و عمل صالح و اخلاق کریمانه که برخاسته از این ریشه است حاصل شد، تمام همّ و غمّ انسان این می‌شود که در اعمالش خداوند را از خود راضی کند. تقوا از درون منعش می‌کند که مرتکب جرم شود. 🌸 اگر اخلاق از این عقیده سرچشمه نگیرد هیچ انگیزه‌ای در زندگی دنیایی برای انسان باقی نمی‌ماند مگر بهره‌برداری از این دنیای فانی. 🐺 از این رو تمام روانشناسی‌ای که ریشه آن به توحید برنگردد فرمول‌های بهره‌برداری بیشتر می‌شود. انسان را گرگ‌تر از قبلش می‌کند؛ چون تازه فرمول هم یاد گرفته و ذهنش دیگر ساده نیست. واقعاً پناه بر خدا از این آدم. 💍 دین در خواستگاری می‌گوید دو تا چیز را بیشتر نگاه نکن: ۱. باور(دین). ۲. اخلاق(عمل). 💍 اخلاق هم برای این است که بفهمی باورش ریشه‌دار است و در عملش نفوذ کرده و صوری نیست. 💍 اما اگر این دو تا را نداشت به کسی می‌خواهی بدهی که فقط خودش برای خودش مهم است. ✅ پیامبر -صلی اللّٰه علیه و آله- : پای صحبت هر عالمی ننشینید. ✅ فقط پای صحبت کسی بنشینید که شما را از ۵ چیز خارج می‌کند و به سمت ۵ چیز بکشاند: ◽️ ۱. از شک به یقین. خروج از شک به یقین فقط با توحید درست می‌شود. هرکس توحید ندارد یقین ندارد. ◽️ ۲. از ریا به اخلاص ◽️ ۳. از دنياپرستى به زهد ◽️ ۴. از غرور به تواضع ◽️ ۵. از دغل‌بازی به نصیحت‌پردازی 🔰 عنِ النَّبِيِّ -صلی اللّٰه علیه و آله- قَالَ: لَا تَجْلِسُوا إِلَّا عِنْدَ كُلِّ عَالِمٍ يَدْعُوكُمْ مِنْ خَمْسٍ إِلَى خَمْسٍ: ◽️ منَ الشَّكِّ إِلَى الْيَقِينِ ◽️ و مِنَ الرِّيَاءِ إِلَى الْإِخْلَاصِ ◽️ و مِنَ الرَّغْبَةِ إِلَى الرَّهْبَةِ ◽️ و مِنَ الْكِبْرِ إِلَى التَّوَاضُعِ ◽️ و مِنَ الْغِشِّ إِلَى النَّصِيحَةِ. 💎 برای همین است که فقط عالم ربانی باید منبر برود ولا غیر؛ چون غیر عالم ربانی فساد ایجاد می‌کند. ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
سوره یوسف ۱۷ _ بخش اول [کیفیت کم].mp3
9.79M
📕 تفسیر سوره مبارکه یوسف 🎧 جلسه ۱۷ | بخش اول 🏷 آیه ۳۲ 📅 ۱۳۹۸/۰۲/۲۴ 🖌 عبودیت واقعی، بندگی عالمانِ به مقام ربّ 🖌 عبودیت از روی ترس و طمع ثواب، جلوه اخروی خودمحوری 🖌 تحیر انسان عاشق زیبایی با «جمیل علی الاطلاق» ┄┅┅ ✨❀🌸❀✨ ┅┅┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi
📖 | سوره مبارکه یوسف 🎙 🗒 مباحث جلسه ۱۷ | بخش اول : 🔖 (صفحه ۱) 🕋 ریشه عصمت انبیاء توحید است. 🕋 تنها مسیری که دین مبین اسلام برای اصلاح فرد و جامعه، دنیا و قیامت معرفی می‌کند توحید است. 🕋 قوانين اجتماع هيچ وقت از گزند تخلف ايمن نمى‌شود مگر اينکه بر اساس فضائل اخلاقى تأسيس شده، و پشتوانه‌اش دل‌هاى مردم باشد. 🕋 فضائل اخلاقى هم به تنهايى در تأمين سعادت اجتماع و سوق‌دادن انسان به سوى اعمال شایسته كافى نيست؛ مگر وقتى كه بر روی پایه‌های استوار توحيد بنا شده باشد. 🕋 يعنى مردم ايمان داشته باشند به اينكه عالم - كه انسان جزئى از آن است - آفريدگار و معبودى دارد يكتا، ازلى و سرمدى. 🌿 هيچ چيز از علم و احاطه او بيرون نيست و قدرتش مقهور هيچ قدرتى نمى‌شود. خدايى كه همه اشياء را به بهترین صورت ممکن آفریده؛ بدون اينكه به هیچ یک از آنها احتياجى داشته باشد. 🌿 به زودى همه را برای حساب‌رسی به سوى خود بازگردانده؛ نيكوكار را برای نيكوكاريش پاداش و بدكار را به بدى عملش كيفر مى‌دهد. 🌿 وقتی تکیه‌گاه فضائل اخلاقی چنین باوری باشد، دیگر برای انسان‌ها همتی جز جلب رضای خداوند متعال باقی نمی‌ماند. 🌿 تنها در این صورت است که بازدارنده‌ای به نام تقوا از درون‌ انسان مانع ارتکاب جرم می‌شود. 🍭 انتهای هدف روان‌شناسی ایجاد آرامش در دنیا برای بهره بیشتر از لذت‌های دنیوی است. 🍭 برخی از روان‌شناسان اعتراف می‌کنند کاری با روح ندارند و فقط با روان که همان سیستم عصبی مادی است کار داریم. 🍭 آخرین حرفی که روان‌شناسی برای حفظ زندگی می‌زند: «اگر این کار را کردی زندگی از هم می‌پاشد»؛ برای اینکه خانواده از هم نپاشد این کار را نکن. کاملاً مادی. 🌵 دست برداشتن از برخی خواهش‌های نفسانی برای حفظ نظام اجتماعی با هدف رسیدن به برخی از خواهش‌های نفسانی دیگر است. 🌵 تصور این‌‌که در طول تاریخ به نیکی از او یاد کنند و تعریف و تمجید کنند برای برخی لذت آفرین و فرح بخش است. 🌵 از این رو نباید به هر عالِمی اعتماد کرد. ممکن است بخاطر دنیا ترک دنیا کرده و بی‌میل به دنیا (زاهد) شده باشد. به دنبال رضایت مخلوق است نه خالق. 🖇 ادامه دارد... ┄┄┄┄┄•❁🌸❁•┄┄┄┄┄ 🆔 @ketabebandegi 🆔 @tarighebandegi